eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
764 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضای مجازی، عبادت خدا یا شیطان 💠 ما در نیستیم، ما در فضای حقیقی هستیم. این سیم ( ) نیست تا بی سیم ( ) بشود! این چهره و شیشه تلویزیون حقیقت نیست تا بی شیشه مجاز بشود! همین دستگاه و غیر موبایل که را نقل و انتقال می دهد فضای حقیقی است، سخن از مجاز نیست! عزیزان ما، این جوانهای ما باید بدانند فرمایش این است: اگر کسی این را باز کرد، دارد حرف کسی را گوش می دهد، سخنرانی کسی را گوش می دهد؛ این دارد او را می کند. این بیان نورانی امام جواد است؛ ( من اصغی الی ناطق فقد عبده فان کان الناطق ینطق عن الله فقد عبد الله فان کان الناطق ینطق عن ابلیس فقد عبد ابلیس ).* ________________________________________________ * تحف العقول / صفحه ۴۵۶ ✅ دیدار با ائمه جماعات تهران _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
بسم الله الرحمن الرحیم الرحمن علم القرآن ✅کانال مدرسه مجازی تفسیر و علوم قرآنی پایگاهی برای همه کسانی که تشنه ی شناخت و درک عمیق از کتاب مقدس الهی "قرآن" و آموزه های آن هستند. ✅صفحه ای که حوصله و می طلبد. ✅کانالی که پیامکی و کلیشه ای و به ارائه مطالب نمی پردازد. 🔰لطفا کانال ارزشمند و سودمند مدرسه مجازی تفسیر و علوم قرآنی را به دوستان خود معرفی فرمایید. با تشکر خادم صفحه سید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌درمان گناه رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  لِكُلِّ داءٍ دواءٌ، و دواءُ الذُّنوبِ الاستِغفارُ  هر دردى را دارويى است و داروى گناهان استغفار است.(الجعفريّات : 228) @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۸ – ۸۷ 📌 از غم الی باید همه مصائبی را که به او می رسد از جانب خودش بداند و را و بشناسد و دائما بگوید:«لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين» تا خدای تعالی او را از نجات دهد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌علت اینکه برخی در روان خوانی مشکل دارند! 🔰اين سئوال دو قسمت است كه به هر كدام به طور جداگانه پاسخ مي‌دهيم. ▫️الف. كسي كه در روخواني قرآن مشكل دارد علتش تلاش و تمرين نكردن و كناره گيري از قرآن و ترك يادگيري قواعد روخواني و روان خواني قرآن كريم است. براي يادگيري و قرائت صحيح قرآن كريم ابتدا بايد كلمات و حروف زبان عربي و رسم الخط و علائم قرآن را به درستي شناخت و از راه‌هاي مختلف، روخواني قرآن را فراگرفت. 🔹برخي كتاب‌ها و منابعي كه به قواعد، علائم روخواني قرآن كريم پرداخته اند عبارتند از: ۱. آموزش روخواني قرآن، دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامي، تهران، نشر سازمان تبليغات اسلامي. ۲. حلية القرآن، سيد محسن موسوي بلده، (تهران، سازمان تبليغات اسلامي، چاپ نهم، ۱۳۷۷)، سطح ۱. و... 🔹همچنين شركت در كلاس‌هاي آموزش قرآن در مساجد و كانون‌هاي فرهنگي، جلسات هفتگي قرائت قرآن، پايگاه بسيج محل اقامت استفاده از نوارهاي آموزشي و روخواني و... در يادگيري و روخواني قرآن كريم مفيد است. ▫️ب. براي مأنوس شدن با قرآن كريم: نخست بايد عظمت و بزرگي قرآن را شناخت و با تمام وجود آن را درك كرد، كه قرآن كريم، غذاي كامل روح و باعث رشد معنوي و تكامل همه جانبه و هدايتگر انسان به سوي كمال و نزديك كننده به خداوند متعال است. شناخت قرآن با تدبر در آيات آن، بهره گيري از سخنان معصومان ـ عليهم السّلام ـ و مفسران و دانشمندان اسلامي و آثار پربركت آن‌ها مقدور مي‌شود؛ خداوند مي فرمايد: «ما اين آيات قرآن را، براي گروهي كه مي‌انديشند، شرح مي‌دهيم.[۱]» 🔹همچنين براي اُنس بيشتر با قرآن داشتن برنامه‌اي منظم لازم است؛ قرآن كريم مي‌فرمايد: «لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ[۲]؛ جز پاكان امكان تماس گرفتن با آن (و بهره گيري از آن) را ندارند.» براي نزديك شدن به كتاب و كلام خداوند متعال و بهره‌مندي از آن در مراحل زندگي، تزكيه نفس، توكل و استعانت از خداوند متعال لازم است. 🔹بنابراين، بهترين راه انس و بهره مندي از قرآن تزكيه نفس، شناخت قرآن، كمك گرفتن از سخنان معصومان و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و بهره‌گيري از آثار مفسران و دانشمندان اسلامي است.[3] 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. سيد محسن موسوي بلده، حلية القرآن. ۲. تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي و ديگران، در بيست و هفت مجلد. ۳. طباطبايي، سيد محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن. ۴. قرائتي، محسن، تفسير نور. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجري(1) 🔰تفسیر صدر اثـر شـهـیـد سـید محمد باقر (1353 - 1400 ق) فرزند سید حیدر صدر از علمای بزرگ شیعه و مراجع تقلید. 🔹شهید سید محمد باقر صدر آثاری از خود در تفسیر و فنون قرآن باقی گذاشته است که بعضی از آنها به فارسی و سایر زبانها ترجمه گردیده است. 🔹 از جـمـلـه تـفـسیر و آثار وی در علوم مزبور: مقدمات فی التفسیر الموضوعی للقرآن، الحریة فی القرآن، العمل الصالح فی القرآن، دراسات قرآنیة، دروس من القرآن الکریم در زمینه فلسفه و تاریخ از دیدگاه قرآن که تحت عنوان انسان مسؤول و تاریخ ساز به فارسی ترجمه شده است. ترجمه فارسی دیگری نیز از همین کتاب تحت عنوان سنتهای تاریخی در قرآن منتشر شده است. 📚 مـنـابـع : اعـیان الشیعة، 9/184؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 48؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 142، 203، 280. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 امام جواد علیه السلام ▪️ این رسانه‌های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه ‌شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف ‌اند که راست بگویند، هم مردم موظف ‌اند بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی دارد او را عبادت می ‌کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است! «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛[1] فرمود هر کسی به رسانه‌ ها دارد گوش می‌ دهد یا روزنامه ‌ها و مجلّات را خوانده و دارد قبول می ‌کند، او باید همین حرف را داشته باشد؛ ولو این آیه درباره حجیت خبر واحد دلیل نباشد که غالباً گفتند دلیل نیست، ولی تأییدِ حرف عقلاست. ▪️ عقلا می‌ گویند ما کذب مُخبری نباید داشته باشیم، کذب خبری هم نباید داشته باشیم. این فنّ رجال و درایه را همه عقلا هم دارند؛ منتها در اسلام با سَبک خاص آن است. این بیان نورانی (سلام الله علیه) هم از یک نظر در حقیقت امضاست که فرمود مواظب باشید حرف رسانه‌ ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه‌ ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران ‌ها را که دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ حرف او را که شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می ‌دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می ‌کند. اگر او از خدا و پیغمبر می‌ گوید و راست می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می ‌گوید و خلاف حق می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». [1]. تحف العقول، ص456. 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 7 تاریخ: 1395/07/27 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(156) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️لطايف و اشارات ⏪7- حجاب كافران، مانع شهود عذاب نيست مختوم شدن دلها و گوشهاى كافران و كور بودن آنان گرچه محدود به دنيا نيست: (و من كان فى هذه اعمى فهو فى الاخره اعمى و اضل سبيلا) اما اين بدان معنا نيست كه جهان آخرت هيچ حقيقتى را نمى فهمند، بلكه آنان حقايق بسيارى از جمله عذاب الهى را درك مى كنند و مى دانند كه به سوء اختيار خود، خويش را كور كرده اند، زيرا آن روز همه اسرار و سراير آشكار مى شود: (يوم تبلى السرائر) و انسان نيز بسيارى از امور را با ديده اى تيزبين درك مى كند: (لقد كنت فى غفله من هذا فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد) پس كورى آنان مانع مشاهده جمال الهى است وگرنه جلال خدا و عذاب و كيفر او را مشاهده مى كنند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(92) 🔆🔆🔆 ⏪63- روش شناسی دشمن وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ(قلم/9) آنان دوست دارند که تو سازش کنى و آنان نیز با تو سازش کنند. ☑️«تدهن» از «دُهن» به معناى روغن و مراد، روغن مالى و سازش و انعطاف ‏پذیرى است. ☑️مخفى نماند آنچه مورد انتقاد است سازش از موضع ضعف است که نامش مداهنه است ولى کوتاه آمدن از موضع قدرت که نامش مداراست مانعى ندارد، نظیر پدرى که به خاطر رعایت حال کودکش آهسته راه مى ‏رود. ☑️از نقشه ‏هاى دشمن غافل نشوید. دشمنان تلاش مى‏ کنند تا شما را به سازش بکشانند. «ودّوا لو تدهن...» ☑️به دشمن امتیاز ندهید، حتّى اگر آنان با دادن امتیاز، چراغ سبز سازش را روشن کردند. «ودّوا لو تدهن...» ☑️عقب نشینى از اصول، خواسته دشمن است. «ودّوا لو تدهن» (تسامح و تساهل نسبت به اصول ممنوع) ☑️سازش با دشمن، به منزله اطاعت از اوست. و مراد از اطاعت نکردن، همان سازش نکردن است. «فلا تطع... ودّوا لو تدهن فیدهنون» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
یوسف ۳.mp3
12.01M
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
An-Nazi'at 03 ss.mp3
5.72M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت60: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 3.docx
37.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت61: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 3.pdf
947.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت62: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جبران فوری خدا 💠 بیان نورانی (ع) این است که اگر کسی در راه خدا به کمکی بکند، (فهو یخلفه). معنای آن، این نیست که خدا بعدها جانشینش را می فرستد! نظیر اینکه یک سطل آب از رودخانه بردارید، همان لحظه جایش پر می شود. (من ایقن بالخلف جاد بالعطیه)؛ اگر از مال خود یک مقدار برداشتید به دیگری دادید، همان لحظه خدا جایش را پر می کند، حالا شما بعد متوجه می شوید. ________________________________________________ * الامالی للصدوق / صفحه ۵۳۲ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۰ – ۸۹ 📌 الی باید هر چه می خواهد چه باشد و چه از خدای تعالی بخواهد و با همه را برای خود اختصاص دهد و در مقابل پروردگارش باشد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌دستاوردهای قرآن ⏺قرآن برترين و مهمترين نعمتي است كه خداوند به انسان ارزاني داشته است. چنان كه در آيات نخستين سوره الرحمن مي فرمايد: «الرحمن، علّم القرآن، خلق الانسان، علّمه البيان» ⏺انسان تنها در سايه تعليم خداوند و دريافت و تلقّي قرآن به كمال نهايي خود مي‌رسد.چون قرآن سرچشمه همه مواهب و وسيله وصول به هر نعمت اعم از مادي و معنوي است و با اينكه در واقعيت خلقت انسان بر نزول قرآن تقدم دارد ولي خداوند به خاطر اهميت قرآن در اين آيات آن را مقدم داشته است. ⏺يكي از اساسي‌ترين مأموريت‌هاي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ تلاوت قرآن بر مردم است.تا از فروغ آن شعله گيرند و از چشمه آب حياتش جرعه‌ها نوشند. بنابراين اولين مرحله بهره‌مندي از قرآن تلاوت آيات آن است، به اختصار پاره‌اي از خواص تلاوت قرآن را بيان مي كنيم: 🔰۱. تكلم با پروردگار قرآن نامه پروردگار است و راه انس با او خواندن نامه اوست، زيرا به فرمايش امام صادق ـ عليه السّلام ـ : خداوند خود را در كلامش به مردم نشان داده است. 🔰۲. بهره گيري از هدايت‌هاي قرآن تلاوت قرآن مسير هدايت و تكامل معنوي را هموار مي‌سازد. زيرا به وسيله تلاوت قرآن با اوامر و نواهي و دستورات خدا آشنا شده و سعي مي‌كنيم به آن چه فرموده عمل كنيم و از آن چه نهي كرده، دوري جوييم. مؤمنان راستين تلاوت قرآن را مقدمه عمل مي‌دانند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ تلاوت راستين را عبرت گيري از قرآن، گردن نهادن به اوامر و عمل كردن به احكام آن مي‌دانند. 🔰۳. تشويق به كسب ويژگي‌هاي لازم جهت بهره‌وري از قرآن: قرآن هدايت ويژه خود را مخصوص تقوا پيشگان مي داند. اين پروا پيشگان آراسته به صفتي چون شب زنده‌داري، خشوع در عبادت، صبر در سختيها، عفو و گذشت، امانت‌داري، شاكر نعمت‌هاي الهي و... هستند. تلاوت كننده قرآن با خواندن اين صفات و تفسيرشان در روايات امامان ـ عليهم السّلام ـ آراسته شدن به اين خصال را طلب مي‌كند. 🔰۴. تصميم بر ترك گناهان انسان در پرتوي تلاوت قرآن، لذّت فهم آيات آن را مي جشد و هنگام مواجهه با موانع فهم قرآن، بر رفع آن عزم خود را مصمم مي كند. يكي از اساسي ترين موانع فهم قرآن آلوده بودن دل انسان به زنگار گناه است بنابراين انسان با تلاوت قرآن از گناه نيز دوري مي كند. 🔰۵. استجابت دعا انس دائم با قرآن، براي قاري، شرافتي را فراهم مي‌آورد و به حرمت اين همنشيني و رفاقت نيازهاي معيشتي و مادي او را بر طرف مي كند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ از قول خداوند مي‌فرمايد: «هر كس به جاي درخواست از من، به ذكر من مشغول شود به او بالاترين مقداري را مي بخشم كه به هر كه از من درخواست نمايد مي دهم. 🔰۶. عامل نورانيت تلاوت قرآن باعث نورانيت انسان و ملكوتي شدن او مي‌شود «رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ در سفارشي به ابوذر مي‌فرمايد: «عليك بتلاوه القرآن و ذكر الله كثيراً فانّه ذكرٌ لك في السماء و نورٌ لك في الارض؛ بر تو باد به تلاوت قرآن و زيارت در ياد خدا، زيرا تلاوت قرآن باعث ياد تو در ملكوت و مايه نوراني شدن تو در زمين است.» 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. قرآن در قرآن، جلد اوّل، آيت الله جوادي آملي. ۲. پژوهشي پيرامون تدبر در قرآن، ولي الله نقي پورفر. ۳. اصول كافي، باب فضل قرآن. ۴. اخلاق اسلامي در نهج البلاغه، آيت الله مكارم شيرازي. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجري(۲و۳) 🔰تفسیر اثر امام موسی صدر (ناپدید در سال 1400 ق) رئیس مجلس اعلای شیعه در لبنان. تفسیر مورد بحث در یک مجلد به زبان عربی شامل سوره عصر است. مؤلف با مشرب حکمی به سبک کلامی و استدلالی به تفسیر و تاویل سوره عصر پرداخته است. این اثر در مجله امل لبنان شماره 397، سال 1985 م، منتشر گردیده است. 📚منابع : مجله امل، معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة 🌱🌱🌱 🔰تفسیر سورة الواقعه و آیة فی مقعد صدق (تـفسیر الصالحی) اثر شیخ حسن (1310 - 1401 ق) فرزند شیخ میرزا علی نقی برغانی صالحی، از مشاهیر آل برغانی (- برغانی صالحی، شیخ حسن). مـفـسـر بـا بهره گیری از روایات و احادیث ائمه معصومین (ع) و تفسیرهای کهن به ویژه تفسیر بـحـرالـعرفان و کنزالعرفان جدش شیخ محمد صالح برغانی حائری (م 1271 ق) به تفسیر سوره واقعه پرداخته سپس در آخر این تفسیر به تفسیر آیه 54 - 55 سوره القمر (ان المتقین فی جناب و نـهـر، فـی مـقـعـد صدق عند ملیک مقتدر) مبادرت کرده و به طور مبسوط با شیوه حکمی و عرفانی جسم برزخی را اثبات کرده است. نسخه اصل به خط مؤلف در کتابخانه وقفی ملا محمد صالح برغانی حائری در کربلا محفوظ است. 📚 مـنـابـع : تفسیر سورة الواقعه ؛ مستدرکات، اعیان الشیعة، 3/64؛ مقدمه موسوعة البرغانی فی فقه الشیعة، 1/56؛ نقباء البشر، 4/1630. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ و هرگاه وسوسه‌ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر؛ که او شنونده و داناست! أعراف - ۲۰۰ 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ذکر خواب ▪️ سالروز شهادت امام نهم محمد بن علی الجواد (علیه و علی آبائه الاطیبین و ابنائه الانجبین آلاف التحیة و الثناء) است، به پیشگاه وجود مبارك ولی عصر تسلیت عرض می ‌كنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌ كنیم كه همه ما را مشمول عنایت آن ذات مقدس قرار بدهد. ▫️ وقتی وجود مبارك به دنیا آمده است، وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود؛ آن طوری كه مسعودی نقل می‌ كند: «كَانَ طُولُ لَیلَتِهِ ینَاغِیهِ فِی مَهْدِهِ»؛[1] در بسیاری از شب ها وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) تا سحر كنار این گهواره می ‌گفت، مناجات می ‌كرد، مناغات می‌ كرد و با او گفتگو می ‌كرد. بعد به امام رضا (سلام الله علیه) عرض كردند شایسته نیست که پدری همچون شما كودك بگویید تا كودك بخوابد، فرمود: نه من ذكر خواب می‌گویم و نه او به خواب می ‌رود، من دارم را به او منتقل می ‌كنم، او را می ‌كنم، ما ذكر خواب نمی‌ گوییم! این كار آن پدر و آن پسر (سلام الله علیهما) بود. [1] . اثبات الوصیة، ص218. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/10/11 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
37 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از: 🔹2. تفسير جاهلانه نسبت به اراده‌ي جدّي متكلم و اسناد محتوا به او؛ يعني مطلبي از آيه برداشت شود كه آن مطلب از جهت اسناد به برهانِ مناسب خود، اعم از عقلي، تجربي و نقلي، صحيح و تامّ مي باشد؛ ليكن از جهت اراده‌ي جدّي متكلم و اينكه وي همين محتوا را از آيه اراده نموده است، نيازمند به دليل معتبر مي باشد. 🔹دليلي كه عهده دار صحت استناد محتواي مزبور به متكلم است، يا عقلي است و يا نقلي. اگر دليل عقلي تام بر استحاله يا بطلان معناي ديگر و عدم تناسب محتواي ديگر با پيام آيه اقامه نشد يا دليل نقلي معتبر بر اراده‌ي خصوص معناي مزبور از آيه‌ي مورد نظر ارائه نشد، اسناد اراده‌ي جدّي و حتمي خصوصِ مطلبِ معهود به متكلم، از سنخ تفسير به رأيِ مذموم خواهد بود. وظيفه‌ي مفسّر در اين حال، استناد احتمالي معناي مزبور به متكلم مي باشد؛ يعني محتواي ياد شده را يكي از معاني احتمالي اراده‌ي متكلم بداند و بگويد: ممكن است متكلم، فلان محتوا را اراده كرده باشد؛ نه حتماً همين را اراده نمود ولاغير. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
73 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل کور و بینا ، کر و شنوا 3 (مَثَلُ ا لْفَرِیقَیْنِ کَالاْعْمَی وَا لاْصَمِّ وَا لْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً اءَفَلاَ تَذَکَّرُونَ) . (هود / 24.) ((مثل این دو گروه (مؤ منان و منکران ) مثل نابینا و کر و بینا و شنواست ؛ آیا این دو همانند یکدیگرند ؟ ! آیا پند نمی گیرید ؟ ! )) . 🌱🌱🌱 ▫️مولوی می گوید : چشم آخِر بین تواند دید راست چشم آخُر بین غرور است و خطاست (196) بنا بر این چشم انسانی و دیدگاه ((مرآتی )) وسیله ای است که به آدمی بصیرت و بینش و ژرف نگری دینی می بخشد . ▫️صاحب تفسیر ((کشف الاسرار)) در ذیل آیه مورد بحث می گوید : ((نابینای به حقیقی اوست که نه دیده عبرت دارد تا از روی استدلال به ((آیات آفاق )) نظر کند ، نه دل فکرت دارد تا در ((آیات انفس )) تاءمّل کند نه بصیرت حقیقت دارد تا به نور فراست ، مکاشفات اسرار غیبی بیند . . . )) . (197) مراد از ((آیات آفاق )) آفریده های جهان طبیعت است ، همانند خورشید و ماه و ستارگان بانظام دقیقی که بر آنها حاکم است و انواع جانداران و گیاهان و کوهها و دریاها با عجایب و شگفتیهای بی شمارش و موجودات گوناگون اسرار آمیزش که هر یک آیه و نشانه ای است بر حقّانیّت ذات پاک خدا . منظور از ((آیات انْفُس )) درون انسان است ، همچون آفرینش دستگاههای مختلف جسم انسان و نظامی که بر ساختمان حیرت انگیز مغز و حرکات منظّم قلب و عروق و بافتها و استخوانها و انعقاد نطفه و پرورش جنین در رحم مادران و از آن بالاتر اسرار و شگفتیهای روح انسان می باشد که هر گوشه ای از آن ، کتابی است از معرفت پروردگار و خالق جهان . اصطلاح ((آفاق و انفس )) از خود قرآن گرفته شده که می فرماید : (سَنُرِیهِمْ ءَایَتِنَا فِی ا لاْفَاقِ وَفِیَّ اءَنفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ اءَ نَّهُ ا لْحَقُّ)(198) ؛ ((ما به زودی آیات و نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حقّ است )) . ▫️تمثیلی از شیخ شبستری شیخ محمود شبستری در کتاب ((گلشن راز)) اصحاب فرقه های مختلف و عقاید گوناگون را به انواع کوری و امراض چشم تشبیه نموده و می گوید : خرد را نیست تاب نور آن روی برو از بهر او چشم دگر جوی دو چشم فلسفی چون بود اَحْوَلْ(199) ز واحد دیدن حقّ شد معطّل ز نابینایی آمد راءی تشبیه (200) ز یک چشمی است ادراکات تنزیه تناسخ (201) زان سبب کفر است و باطل که آن از تنگ چشمی گشت حاصل چو اکْمَهْ(202) بی نصیب از هر کمال است کسی کورا طریق اعتزال (203) است کلامی کو ندارد ذوق توحید به تاریکی در است از غَیْم (204) تقلید رَمَد(205) دارد دو چشم اهل ظاهر که از ظاهر نبیند جز مظاهر از او هرچه بگفتند از کم و بیش نشانی داده اند از دیده خویش (206) ====================== 196-مثنوی معنوی ، انتشارات کلاله خاور، دفتر اوّل ، ص 52. 197-تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار، ج 4، ص 381. 198-فصّلت / 53. 199-((احول )): کج چشم ، دو بین . 200-((راءی تشبیه )): نظریه فرقه ای از مسلمانان که خدا را به مخلوقات تشبیه می کنند. 201-((تناسخ ))، نظریه گروهی است که معتقدند روح آدمی پس از مردن ، به بدن انسانی دیگر یا حیوان منتقل می شود. 202-((اکْمَهْ)): گنگ و کور. 203-((اعتزال )): یعنی مکتب معتزله . 204-((غَیْم )): یعنی ابر، تاریکی . 205-((رَمَد)): درد چشم ، ورم ملتحمه چشم . 206-گلشن راز، ص 56. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom