یوسف ۳.mp3
12.01M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یوسف #یوسف
#جلسه 3
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
An-Nazi'at 03 ss.mp3
5.72M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت60: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 3.docx
37.9K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت61: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 3.pdf
947.7K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت62: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
جبران فوری خدا
💠 بیان نورانی #امام_جواد (ع) این است که اگر کسی در راه خدا به #جامعه_اسلامی کمکی بکند، (فهو یخلفه). معنای آن، این نیست که خدا بعدها جانشینش را می فرستد! نظیر اینکه یک سطل آب از رودخانه بردارید، همان لحظه جایش پر می شود. (من ایقن بالخلف جاد بالعطیه)؛ اگر از مال خود یک مقدار برداشتید به دیگری دادید، همان لحظه خدا جایش را پر می کند، حالا شما بعد متوجه می شوید.
________________________________________________
* الامالی للصدوق / صفحه ۵۳۲
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#جواد_الائمه
#امام_محمد_تقی
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نماز
#یکشنبه
#ذیقعده
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#امام_جواد
#شهادت #حدیث
#زندگی_مومنانه
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۰ – ۸۹ #سوره_انبیاء
📌#دعا
#سالک الی #اللّه باید هر چه می خواهد چه #مادی باشد و چه #معنوی از خدای تعالی بخواهد و با #دعا همه #خوبیها را برای خود اختصاص دهد و در مقابل پروردگارش #خاشع باشد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌دستاوردهای #تلاوت قرآن
⏺قرآن برترين و مهمترين نعمتي است كه خداوند به انسان ارزاني داشته است. چنان كه در آيات نخستين سوره الرحمن مي فرمايد: «الرحمن، علّم القرآن، خلق الانسان، علّمه البيان»
⏺انسان تنها در سايه تعليم خداوند و دريافت و تلقّي قرآن به كمال نهايي خود ميرسد.چون قرآن سرچشمه همه مواهب و وسيله وصول به هر نعمت اعم از مادي و معنوي است و با اينكه در واقعيت خلقت انسان بر نزول قرآن تقدم دارد ولي خداوند به خاطر اهميت قرآن در اين آيات آن را مقدم داشته است.
⏺يكي از اساسيترين مأموريتهاي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ تلاوت قرآن بر مردم است.تا از فروغ آن شعله گيرند و از چشمه آب حياتش جرعهها نوشند. بنابراين اولين مرحله بهرهمندي از قرآن تلاوت آيات آن است، به اختصار پارهاي از خواص تلاوت قرآن را بيان مي كنيم:
🔰۱. تكلم با پروردگار
قرآن نامه پروردگار است و راه انس با او خواندن نامه اوست، زيرا به فرمايش امام صادق ـ عليه السّلام ـ : خداوند خود را در كلامش به مردم نشان داده است.
🔰۲. بهره گيري از هدايتهاي قرآن
تلاوت قرآن مسير هدايت و تكامل معنوي را هموار ميسازد. زيرا به وسيله تلاوت قرآن با اوامر و نواهي و دستورات خدا آشنا شده و سعي ميكنيم به آن چه فرموده عمل كنيم و از آن چه نهي كرده، دوري جوييم. مؤمنان راستين تلاوت قرآن را مقدمه عمل ميدانند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ تلاوت راستين را عبرت گيري از قرآن، گردن نهادن به اوامر و عمل كردن به احكام آن ميدانند.
🔰۳. تشويق به كسب ويژگيهاي لازم جهت بهرهوري از قرآن:
قرآن هدايت ويژه خود را مخصوص تقوا پيشگان مي داند.
اين پروا پيشگان آراسته به صفتي چون شب زندهداري، خشوع در عبادت، صبر در سختيها، عفو و گذشت، امانتداري، شاكر نعمتهاي الهي و... هستند.
تلاوت كننده قرآن با خواندن اين صفات و تفسيرشان در روايات امامان ـ عليهم السّلام ـ آراسته شدن به اين خصال را طلب ميكند.
🔰۴. تصميم بر ترك گناهان
انسان در پرتوي تلاوت قرآن، لذّت فهم آيات آن را مي جشد و هنگام مواجهه با موانع فهم قرآن، بر رفع آن عزم خود را مصمم مي كند. يكي از اساسي ترين موانع فهم قرآن آلوده بودن دل انسان به زنگار گناه است بنابراين انسان با تلاوت قرآن از گناه نيز دوري مي كند.
🔰۵. استجابت دعا
انس دائم با قرآن، براي قاري، شرافتي را فراهم ميآورد و به حرمت اين همنشيني و رفاقت نيازهاي معيشتي و مادي او را بر طرف مي كند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ از قول خداوند ميفرمايد: «هر كس به جاي درخواست از من، به ذكر من مشغول شود به او بالاترين مقداري را مي بخشم كه به هر كه از من درخواست نمايد مي دهم.
🔰۶. عامل نورانيت
تلاوت قرآن باعث نورانيت انسان و ملكوتي شدن او ميشود «رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ در سفارشي به ابوذر ميفرمايد: «عليك بتلاوه القرآن و ذكر الله كثيراً فانّه ذكرٌ لك في السماء و نورٌ لك في الارض؛ بر تو باد به تلاوت قرآن و زيارت در ياد خدا، زيرا تلاوت قرآن باعث ياد تو در ملكوت و مايه نوراني شدن تو در زمين است.»
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. قرآن در قرآن، جلد اوّل، آيت الله جوادي آملي.
۲. پژوهشي پيرامون تدبر در قرآن، ولي الله نقي پورفر.
۳. اصول كافي، باب فضل قرآن.
۴. اخلاق اسلامي در نهج البلاغه، آيت الله مكارم شيرازي.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفي إجمالي #تفاسیر قرن پانزدهم هجري(۲و۳)
🔰تفسیر #سورة_العصر
اثر امام موسی صدر (ناپدید در سال 1400 ق) رئیس مجلس اعلای شیعه در لبنان. تفسیر مورد بحث در یک مجلد به زبان عربی شامل سوره عصر است.
مؤلف با مشرب حکمی به سبک کلامی و استدلالی به تفسیر و تاویل سوره عصر پرداخته است. این اثر در مجله امل لبنان شماره 397، سال 1985 م، منتشر گردیده است.
📚منابع : مجله امل، معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة
🌱🌱🌱
🔰تفسیر سورة الواقعه و آیة فی مقعد صدق (تـفسیر الصالحی)
اثر شیخ حسن (1310 - 1401 ق) فرزند شیخ میرزا علی نقی برغانی صالحی، از مشاهیر آل برغانی (- برغانی صالحی، شیخ حسن). مـفـسـر بـا بهره گیری از روایات و احادیث ائمه معصومین (ع) و تفسیرهای کهن به ویژه تفسیر بـحـرالـعرفان و کنزالعرفان جدش شیخ محمد صالح برغانی حائری (م 1271 ق) به تفسیر سوره واقعه پرداخته سپس در آخر این تفسیر به تفسیر آیه 54 - 55 سوره القمر (ان المتقین فی جناب و نـهـر، فـی مـقـعـد صدق عند ملیک مقتدر) مبادرت کرده و به طور مبسوط با شیوه حکمی و عرفانی جسم برزخی را اثبات کرده است. نسخه اصل به خط مؤلف در کتابخانه وقفی ملا محمد صالح برغانی حائری در کربلا محفوظ است.
📚 مـنـابـع : تفسیر سورة الواقعه ؛ مستدرکات، اعیان الشیعة، 3/64؛ مقدمه موسوعة البرغانی فی فقه الشیعة، 1/56؛ نقباء البشر، 4/1630.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
و هرگاه وسوسهای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر؛ که او شنونده و داناست!
أعراف - ۲۰۰
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ذکر خواب
▪️ سالروز شهادت امام نهم محمد بن علی الجواد (علیه و علی آبائه الاطیبین و ابنائه الانجبین آلاف التحیة و الثناء) است، به پیشگاه وجود مبارك ولی عصر تسلیت عرض می كنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم كه همه ما را مشمول عنایت آن ذات مقدس قرار بدهد.
▫️ وقتی وجود مبارك #امام_جواد به دنیا آمده است، وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود؛ آن طوری كه مسعودی نقل می كند: «كَانَ طُولُ لَیلَتِهِ ینَاغِیهِ فِی مَهْدِهِ»؛[1] در بسیاری از شب ها وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) تا سحر كنار این گهواره #ذكر_خواب می گفت، مناجات می كرد، مناغات می كرد و با او گفتگو می كرد. بعد به امام رضا (سلام الله علیه) عرض كردند شایسته نیست که پدری همچون شما #كنار_گهواره كودك #ذكر_خواب بگویید تا كودك بخوابد، فرمود: نه من ذكر خواب میگویم و نه او به خواب می رود، من دارم #معارف_الهی را به او منتقل می كنم، #با_علم او را #عزیز می كنم، ما ذكر خواب نمی گوییم! این كار آن پدر و آن پسر (سلام الله علیهما) بود.
[1] . اثبات الوصیة، ص218.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1384/10/11
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 37
#قرآن_شناسی
#تفسیر
#جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از:
🔹2. تفسير جاهلانه نسبت به ارادهي جدّي متكلم و اسناد محتوا به او؛ يعني مطلبي از آيه برداشت شود كه آن مطلب از جهت اسناد به برهانِ مناسب خود، اعم از عقلي، تجربي و نقلي، صحيح و تامّ مي باشد؛ ليكن از جهت ارادهي جدّي متكلم و اينكه وي همين محتوا را از آيه اراده نموده است، نيازمند به دليل معتبر مي باشد.
🔹دليلي كه عهده دار صحت استناد محتواي مزبور به متكلم است، يا عقلي است و يا نقلي. اگر دليل عقلي تام بر استحاله يا بطلان معناي ديگر و عدم تناسب محتواي ديگر با پيام آيه اقامه نشد يا دليل نقلي معتبر بر ارادهي خصوص معناي مزبور از آيهي مورد نظر ارائه نشد، اسناد ارادهي جدّي و حتمي خصوصِ مطلبِ معهود به متكلم، از سنخ تفسير به رأيِ مذموم خواهد بود. وظيفهي مفسّر در اين حال، استناد احتمالي معناي مزبور به متكلم مي باشد؛ يعني محتواي ياد شده را يكي از معاني احتمالي ارادهي متكلم بداند و بگويد: ممكن است متكلم، فلان محتوا را اراده كرده باشد؛ نه حتماً همين را اراده نمود ولاغير.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 73
#مثل
#کور #بینا #کر #ناشنوا #مردم #مومن #کافر #پند #همانندی #تفاوت
🔅🔅🔅
⏪ مثَل کور و بینا ، کر و شنوا 3
(مَثَلُ ا لْفَرِیقَیْنِ کَالاْعْمَی وَا لاْصَمِّ وَا لْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً اءَفَلاَ تَذَکَّرُونَ) . (هود / 24.)
((مثل این دو گروه (مؤ منان و منکران ) مثل نابینا و کر و بینا و شنواست ؛ آیا این دو همانند یکدیگرند ؟ ! آیا پند نمی گیرید ؟ ! )) .
🌱🌱🌱
▫️مولوی می گوید :
چشم آخِر بین تواند دید راست
چشم آخُر بین غرور است و خطاست (196)
بنا بر این چشم انسانی و دیدگاه ((مرآتی )) وسیله ای است که به آدمی بصیرت و بینش و ژرف نگری دینی می بخشد .
▫️صاحب تفسیر ((کشف الاسرار)) در ذیل آیه مورد بحث می گوید :
((نابینای به حقیقی اوست که نه دیده عبرت دارد تا از روی استدلال به ((آیات آفاق )) نظر کند ، نه دل فکرت دارد تا در ((آیات انفس )) تاءمّل کند نه بصیرت حقیقت دارد تا به نور فراست ، مکاشفات اسرار غیبی بیند . . . )) . (197)
مراد از ((آیات آفاق )) آفریده های جهان طبیعت است ، همانند خورشید و ماه و ستارگان بانظام دقیقی که بر آنها حاکم است و انواع جانداران و گیاهان و کوهها و دریاها با عجایب و شگفتیهای بی شمارش و موجودات گوناگون اسرار آمیزش که هر یک آیه و نشانه ای است بر حقّانیّت ذات پاک خدا .
منظور از ((آیات انْفُس )) درون انسان است ، همچون آفرینش دستگاههای مختلف جسم انسان و نظامی که بر ساختمان حیرت انگیز مغز و حرکات منظّم قلب و عروق و بافتها و استخوانها و انعقاد نطفه و پرورش جنین در رحم مادران و از آن بالاتر اسرار و شگفتیهای روح انسان می باشد که هر گوشه ای از آن ، کتابی است از معرفت پروردگار و خالق جهان .
اصطلاح ((آفاق و انفس )) از خود قرآن گرفته شده که می فرماید :
(سَنُرِیهِمْ ءَایَتِنَا فِی ا لاْفَاقِ وَفِیَّ اءَنفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ اءَ نَّهُ ا لْحَقُّ)(198) ؛ ((ما به زودی آیات و نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها
نشان می دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حقّ است )) .
▫️تمثیلی از شیخ شبستری
شیخ محمود شبستری در کتاب ((گلشن راز)) اصحاب فرقه های مختلف و عقاید گوناگون را به انواع کوری و امراض چشم تشبیه نموده و می گوید :
خرد را نیست تاب نور آن روی
برو از بهر او چشم دگر جوی
دو چشم فلسفی چون بود اَحْوَلْ(199)
ز واحد دیدن حقّ شد معطّل
ز نابینایی آمد راءی تشبیه (200)
ز یک چشمی است ادراکات تنزیه
تناسخ (201) زان سبب کفر است و باطل
که آن از تنگ چشمی گشت حاصل
چو اکْمَهْ(202) بی نصیب از هر کمال است
کسی کورا طریق اعتزال (203) است
کلامی کو ندارد ذوق توحید
به تاریکی در است از غَیْم (204) تقلید
رَمَد(205) دارد دو چشم اهل ظاهر
که از ظاهر نبیند جز مظاهر
از او هرچه بگفتند از کم و بیش
نشانی داده اند از دیده خویش (206)
======================
196-مثنوی معنوی ، انتشارات کلاله خاور، دفتر اوّل ، ص 52.
197-تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار، ج 4، ص 381.
198-فصّلت / 53.
199-((احول )): کج چشم ، دو بین .
200-((راءی تشبیه )): نظریه فرقه ای از مسلمانان که خدا را به مخلوقات تشبیه می کنند.
201-((تناسخ ))، نظریه گروهی است که معتقدند روح آدمی پس از مردن ، به بدن انسانی دیگر یا حیوان منتقل می شود.
202-((اکْمَهْ)): گنگ و کور.
203-((اعتزال )): یعنی مکتب معتزله .
204-((غَیْم )): یعنی ابر، تاریکی .
205-((رَمَد)): درد چشم ، ورم ملتحمه چشم .
206-گلشن راز، ص 56.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 88.mp3
3.84M
#سیر_و_سلوک (88)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:خطورات شیطانی 4
🕑 زمان:31دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#حدیث
#زندگی_مومنانه
📌#آبروداری کن
الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
مَن حَفَرَ بِئرا لِأخيهِ وَقَعَ فيها، و مَن هَتَكَ حِجابَ غَيرِهِ انْكَشَفَتْ عَوراتُ بَيتهِ.(تحف العقول : 88.)
هر كه براى برادرش چاهى كند، خود در آن افتد و هر كه پرده [حرمت] ديگرى را بدرد، عيبهاى درون خانه او بر ملا شود.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌هماهنگی نظام #تکوین و #تشریع
🔹جايگاه نظم در آفرينش جهان و ارتباط موجودات با همديگر خصوصاً آسمانها و زمين و گردش شب و روز آشكار است، جهان تكوين صفحاتي منظم از اراده الهي است.
🔹هماهنگي در نظام تكوين وجود نظم را در نظام تشريع ضروري ميسازد. با اندك دقتي در دستورات دين اين هماهنگي جلوهگر ميشود كه نظم در عبادات (مثل نمازها) از جمله آنهاست.
امام علي ـ عليه السّلام ـ در آخرين لحظات حيات خود در وصيتي دلسوزانه همه را به نظم در امور فرا ميخواند.
🔹 آيات الهي قرآن كه به صورت مكتوب فراروي بشريت نهاده شده، از اين قاعده همگاني، يعني «نظم پذيري» مستثني نيستند. لذا خداي سبحان دستور به تلاوت قرآن به صورت ترتيل ميدهد: «و رتّل القرآن ترتيلاً» يعني كلمات قرآن را منظم، منسجم و هماهنگ بخوان. بدون اينكه حرفهاي آن مبهم باشد. يا اينكه بين كلمات فاصله بيندازي تا آنها را از انتظام و انسجام بازداشته و جدا كند. بايد نظم ظاهريش مانند: انتظام معنوي آن محفوظ بماند.
🔹براي بيان اين نظم در تلاوت از واژه ترتيل استفاده ميشود، زيرا واژه ترتيل از ماده رَتَل (بر وزن قمر) به معني منظم بودن و مرتب بودن است. لذا كسي كه دندانهايش خوب و منظم و مرتب باشد، عرب به او «رَتَل الاسنان» ميگويد. از اين جهت ترتيل به معني پي در پي آوردن سخنان يا آيات روي نظام و حساب ميباشد.
🔹لذا آيات قرآن گر چه با فاصله و در مدت ۲۳ سال نازل شده، امّا اين نزول #تدريجي نيز روي نظم و حساب و برنامه بوده، به گونهاي كه در افكار رسوخ كند و دلها را مجذوب خود سازد.
🔹در تفسير #مجمع_البيان از پيامبر نقل شده كه به ابن عباس فرمود: «اذا قرأت القرآنَ فرتّله ترتيلاً» هنگامي كه قرآن مي خواني آن را با ترتيل بخوان، ابن عباس ميگويد پرسيدم ترتيل چيست؟ پيامبر ـ صلّي اللّه عليه و آله و سلم ـ فرمود: «بينه تبييناً و لا تنثره نثر الدغل (الرمل) و لا تهذه هذا الشعر قفوا عند عجائبه و حركّوا به القلوب و لا يكوننّ همّ احدكم آخر السورة: حروف و كلمات آن را كاملاً روشن ادا كن، نه همچون خرماي خشكيده (يا ذرات شن) آن را پراكنده كن، نه آن را همچون شعر پشت سر هم بخوان، به هنگام برخورد با عجائب قرآن توقف كنيد و بينديشيد و دلها را با آن تكان دهيد و هرگز نبايد همت شما اين باشد كه به سرعت سوره را به پايان رسانيد.»
🔹بنابراين همانگونه كه قرآن منظم نازل شده، بايد منظم تلاوت شود و اين نظم در تلاوت از تلاوت به صورت ترتيل استفاده ميشود. خداوند به ما توفيق تلاوت با تدبر به صورت ترتيل و عمل به دستورات اين كتاب حيات بخش آسماني را عطا فرمايد.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي، ج ۱۵.
۲. تفسير موضوعي قرآن كريم، آيت الله جوادي آملي، ج ۹.
۳. تفسير موضوعي قرآن كريم، آيت الله جوادي آملي، ج ۱.
۴. پژوهشي پيرامون تدبر در قرآن، دكتر نقي پور فرد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفي إجمالي #تفاسیر قرن پانزدهم هجري(۴)
🔰تفسیر الکاشف
اثر شیخ محمد جواد (1321 - 1401 ق) فرزند شیخ محمود مغنیه عاملی از علمای شیعه در لبنان و از محققین بلند آوازه معاصر (- آل مغنیه). این تفسیر در هفت مجلد به زبان عربی و شیوه ادبی شامل تمام قرآن کریم است.
🔹مؤلف در اثر خود پس از ذکر آیه، نخست به لغت و اعراب کلمات و بعد به معنی آیه می پردازد و آن را به نحو وافی شرح می کند. این کتاب کرارا تجدید طبع یافته است. اثـر دیـگر محمد جواد مغنیه تفسیر المبین نام دارد و آن در یک مجلد به زبان عربی و شیوه ادبی شامل تمام قرآن کریم است.
🔹مـؤلف در این اثر مانند تفسیر شبر یا جلالین مختصرا به شرح موجز آیات و عبارات قرآنی پرداخته است. این تفسیر مکررا در ایران طبع گردیده است.
📚منابع : تفسیر الکاشف، تفسیر المبین ؛ معجم الدراسات القرآنیه، 239.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
#تلاوت
#قرائت
#راغب_مصطفی_غلوش
📌#شاهکار_تلاوت
🔰آیاتی از سوره مبارکه حج
التماس دعا
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب
📌#معرفی کتب #تفسیری
🔹کتاب «تفسیر قرآن برای جوانان» اثر ارزشمندی است که نویسنده سعی کرده به زبانی روان و شیوا، فهم آیات قرآنی را برای نسل مخاطب خود آسان کند، وی در مقدمه کتاب خود می گوید:«آیا می شود پذیرفت، خدایی که ما را بر اساس رحمت و محبت آفریده، به حال خود رهایمان کرده و راه رسیدن به خوشبختی را برای ما روشن نساخته باشد؟ «قرآن» آخرین کتابی است که خداوند به عنوان دفترچه راهنمای بشر فرستاده و راه سعادت و نیکبختی و همچنین عوامل هلاکت و بدبختی او را بیان فرموده است.»
🔹کتاب براساس تفسیر نور آقای محسن قرائتی نگارش یافته است و فعلا جلد اول آن منتشر شده است.روش نویسنده برآن است که مجموعه آیات مرتبط به هم را در بخشی مستقل و تحت عنوانی خاص به صورت یک درس ارایه کند، مثلا بعد از آنکه سوره حمد را به صورت یک درس ارایه کرده است، آیات 1 100 سوره بقره را در یازده درس جداگانه تحت عناوینی خاص که هر کدام بخشی از آیات را در بردارد به رشته تحریر درآورده است. عناوین درس ها عبارت اند از:
🔹 شناخت مومن و کافر، شناخت منافق، اعجاز قرآن، کرامت انسان، فرمان های الهی، نعمت آزادی و... نکته بسیار جالب کتاب آن است که بعد از هر آیه تحت عنوان «از این آیه می آموزیم که» نکاتی دسته بندی شده به خواننده عرضه می گردد. مثلا در ذیل آیه سوم سوره حمد (الرحمن الرحیم) چنین می گوید:
🔹از این آیه می آموزیم که: خداوند، موجودات را با رحمت و محبت خود تربیت می کند، زیرا قبل از«رب العالمین» و بعد از آن، خود را«الرحمن الرحیم» معرفی کرده است، یعنی تربیت با رحمت بخشایش آغاز، و به انجام می رسد. پس معلمان و مربیان جامعه، اگر بخواهند موفق باشند بر اساس محبت و دلسوزی عمل کنند.
🔰مشخصات کتاب:
محمود #متوسل، قم: مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن، چاپ اول، زمستان 1377، تیراژ:5000 نسخه، قطع: پالتویی.
📚منبع:
مجله #بشارت خرداد و تیر 1378، شماره 11
📎مدرسه تفسير و علوم
@rahighemakhtoom
عفاف و حجاب، با زور و فشار شدنی نیست
💠 گاهی نامه می نویسند که شما چرا ساکت هستید، درباره #حجاب حرفی نمی زنید، درباره #عفاف حرفی نمی زنید.
درباره #عفاف_و_حجاب ؛ بر فرض با فشار انسان این #روسری را یک قدری جلو بیاورد، این که عفاف و حجاب نیست! این، آن #فساد را جلوگیری نمی کند!! (النکاح سنّتی)* است که جلوگیری می کند، (من تزوّج فقد احرز نصف دینه)* جلوگیری می کند.
چرا #همسر نمی گیرید؟ چرا #طلاق می دهید؟! این شیوع طلاق، این #افسردگی و #پژمردگی طرفین؛ این خطر نیست؟! با #بگیر_و_ببند ، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود.
________________________________________________
* بحار الانوار / جلد ۱۰۰ / صفحه ۲۲۰
* الامالی للطوسی / صفحه ۵۱۸ و بحار الانوار / جلد ۱۰۰ / صفحه ۲۱۹
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
🔷️ بیست و یکم تیر ماه. روز عفاف و حجاب
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#ازدواج
#نکاح
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (157)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️بحث روايى
بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود.
▫️1- ختم كيفرى دلهاى كافران
- عن الرضا (عليه السلام) فى قول الله عزوجل: (...ختم الله على قلوبهم و على سمعهم)، قال: الختم هو الطبع على قلوب الكفار عقوبه على كفرهم كما قال تعالى: (بل طبع الله عليها بكفرهم فلا يومنون الا قليلا (589) و (590).
👈🏼👈🏼اشاره:
معناى استثناى قليل (فلا يومنون الا قليلا) يا ناظر به اين است كه امكان ايمان تا آخرين لحظه حيات محفوظ است و در نتيجه آيه محل بحث تقييد مى شود، يا اين كه ناظر به تبدل كفر به نفاق است كه در بعضى از نصوص وارد درباره ايمان قليل منافقان آمده است كه آنها براى دنيا و در حضور مردم ايمان مى آورند و اين گونه ايمان منافقان نه اندك و كم و بى ارزش است.
عنوان، ختم، طبع، اغفال و مانند آن كه در قرآن كريم به خداوند اسناد داده شده با امور ويژه اى هموار است كه آشنايى به آنها در بحثهاى تفسيرى سودمند است:
🔹الف. عناوين مزبور عدمى است ؛ نظير عنوان عمى، جهل عجز و...، كه اگر هر كدام از اينها محمول قضيه اى قرار گيرد، آن قضيه موجبه معدوله خواهد بود، نه محصله.
🔹ب. عناوين ياد شده هرگز در ابتدا به خداوند اسناد داده نمى شود، بلكه از باب كيفر است و آن هم بعد از تماميت نصاب امهال.
🔹ج: معناى قضايايى كه در آنها يكى از عناوين مزبور به خداوند اسناد داده شده، امساك فيض خاص و عدم اعطاى نوال مخصوص است، نه آن كه خداوند امر وجودى خاصى را مثلا، به عنوان ختم يا طبع به كافران عطا مى كند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom