4_351380474305708203.apk
10.09M
#نرم_افزار
#نهج_البلاغه
#کیمیا
📌نام محصول:نهج البلاغه کیمیا
✴️ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ:
_ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﺴﺨﻪ #ﺻﺒﺤﯽ_ﺻﺎﻟﺢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺻﻮﺕ
_3 ﺗﺮﺟﻤﻪ ﯼ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ، ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ #ﻣﮑﺎﺭﻡ ﻭ ﺁﻗﺎﯼ #ﺩﺷﺘﯽ
_ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ #ﺷﻬﯿﺪﯼ
_ﺷﺮﺡ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺍﺑﻦ ﻣﯿﺜﻢ
_ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻣﺘﻦ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ
_ﺍﻣﮑﺎن ﺩﺭﺝ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ
_ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺷﺨﺼﯽ
_ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻭ ﺷﺮﺡ
_ﺍﻣﮑان ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﻴﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﻼﻳﻦ
🔹هر دانلود یک #صلوات برای سازنده
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (8)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
☘☘☘
رَبَّنَا وَءَاتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِکَ وَلاَ تُخْزِنَا یَوْمَ الْقِیَـمَةِ إِنَّکَ لاَ تُخْلِفُ الْمِیعَادَ.[سوره آل عمران آیه ۱۹۴]
🌱🌱🌱
پروردگارا، آنچه را به وسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودى به ما عطا کن وما را در روز رستاخیز رسوا مگردان زیرا تو هیچگاه از وعده خود تخلّف نمى کنى.
🌱🌱🌱
Our Lord, give us what You have promised us through Your apostles, and do not disgrace us on the Day of Resurrection. Indeed You do not break Your promise.’
☘☘☘
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌زمان شناسی
🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام:
إذا كانَ الجَورُ أغلَبَ مِنَ الحَقِّ لَم يَحِلَّ لأحَدٍ أن يَظُنَّ بأحَدٍ خَيرا حتّى يَعرِفَ ذلكَ مِنهُ
🌱🌱🌱
هرگاه ستم و نا راستى، از حق و راستكارى بيشتر
بود، بر هيچ كس روا نيست كه به كسى گمان خوب برد، مگر آن گاه كه خوبى او بر وى معلوم شود.[الكافي : 5/298/2.]
🌱🌱🌱
📎تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۶ #سوره_نور
📌#صراط_مستقیم
#سالک الی #اللّه باید بداند که #آیات الهی روشن و واضح است و باید #هدایت به #راه راست و صراط #مستقیم را از خدای تعالی تقاضا کند تا به او این #نعمت عظمی داده شود.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
ذره های لگدمال شده.mp3
2.86M
#نگاشت_صوتی 131
#اخلاق #کبر #غزالی #عبادت #زهد #عبداللهی
📌ذره های لگد مال شده
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(172)
آیه 9- يخادعون الله والذين امنوا و ما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون
[به گمان باطلشان] می خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند، ولی [این حقیقت را] درک نمی کنند.(ترجمه انصاریان)
📚تفسير
▫️يخادعون: خدعه، مستور ساختن چيزى است كه شان آن مشهور بودن است، منافقان با استتار حقيقت خود، در پى فريبكارى هستند و چون در نيرنگى مداوم و مستمرند، از خدعه آنان با فعل مضارع كه مفيد استمرار است ؛ ياد شده است.
اين فعل گرچه از باب مفاعله است ولى به معناى خدعه طرفينى نيست، بلكه از مواردى است كه باب مفاعله در فعل يك طرفه به كار مى روند؛ مانند: عاقبت اللص و عافاه الله . در مورد خداوند نيز آمده است: (و هو خادعهم)، ليكن درباره مومنين چيزى وارد نشده كه آنان هم با منافقان خدعه مى كنند.
▫️يشعرون: شعور از ريشه شعر و به معناى باريك بينى و درك دقيق است و كسى كه در نهايت درك دقيق است به منزله كسى است كه نه تنها موى باريك را مى بيند، بلكه توان شكافتن و آگاهى از درون آن را داراست و به چنين باريك انديشى گفته مى شود: موشكافى. نشانه آن كه واژه شعور در مورد ادراكهاى ظريف به كار مى رود آن است كه آرزوى ادراك مطلب باريك مغفول عنه، به صورت ليت شعرى بازگو مى شود و هرگز در مورد ادراك امر بديهى، مانند حرارت آتش و برودت يخ، به كار نمى رود. عنوان شاعر نيز به ادراك كننده ظرايف و طرايف، اعم از طارف و نو، ياتليد و كهن به كار گرفته مى شود.
▫️خداى سبحان، عالم به نهان و آشكار هر موجودى است و هيچ صحنه اى ازصحنه هاى جهان هستى براى او غيب نيست: (لا جرم ان الله يعلم ما يسرون و ما يعلنون). پس خدعه و پنهان كارى در برابر او ممكن نيست و از اين رو تعبير (يخادعون الله) به معناى خدعه حقيقى نيست.
▫️جمله (و ما يخدعون الا انفسهم) نيز بهترين شاهد بر مجاز بودن تعبير خدعه در برابر خداست، مگر آن كه منافق بر اثر جهل به علم فراگير خداوند از يك سو و مغرور شدن از ناحيه استدراج و امهال الهى از سوى ديگر، خدعه نسبت به خداوند را ممكن بپندارند و اطلاق چنين عنوانى به لحاظ پندار باطل آنها باشد. پس مراد از خدعه منافقان با خدا و مومنان يا اين است كه آنها چون خدا و مومنان را نشناخته اند، مى پندارند كه ايشان را مى فريبند و يا صورت كار و رفتارشان با خدا و مومنان، صورت كار فريبنده است و يا اين كه مراد از خدعه با خدا و مومنان، خدعه با رسول خدا و مومنان است، نه خدعه با خدا، زيرا همان گونه كه اطاعت رسول خدا (صلى الله عليه وآله) اطاعت خداست: (من يطع الرسول فقد اطاع الله) و بيعت با آن حضرت (صلى الله عليه وآله) بيعت با خداست: (ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله)، نيرنگ با آن حضرت (صلى الله عليه وآله) نيز نيرنگ با خداست.
▫️نيرنگ منافقان با مومنان همان است كه در آيات بعد تبيين شده است: (واذا لقوا الذين قالوا امنا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مسهزون).
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت9 :تفسیر کلی آیات31تا 36 سوره نباء
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً «31» حَدائِقَ وَ أَعْناباً «32» وَ كَواعِبَ أَتْراباً «33» وَ كَأْساً دِهاقاً «34» لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً «35» جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً حِساباً «36»
همانا براى اهل پروا، رستگارى و كاميابى بزرگى است. انواع باغها و انگورها. و همسرانى زيبا و دلربا، همانند و همسال وجامهايى سرشار. در آنجا نه بيهودهاى شنوند و نه تكذيبى. پاداشى از طرف پروردگارت و عطايى از روى حساب.
🌱🌱🌱
▫️«مفاز» يا به معناى محل كاميابى است و يا خود كاميابى. ▫️«حَدائِقَ» جمع «حديقة» باغ ديواردار را گويند. ▫️«كَواعِبَ» جمع «كاعب» دخترى را گويند كه تازه سينهاش بر آمده باشد،▫️ «اتراب» جمع «ترب» به معناى هم سن و سال و هم شكل و شمائل است. ▫️شايد مراد اين باشد كه حوريان بهشتى در زيبائى بر يكديگر برترى ندارند، كلمه كاس به معناى جام بلورين و دهاق به معناى لبريز است. البتّه بعضى آن را از ريشه دَهَقَ به معناى گره زدن پى درپى گرفتهاند، يعنى جامهاى شراب پياپى عرضه مىشود.
🔹انگور در ميان ميوهها جايگاه خاصّى دارد و لذا به صورت جداگانه ذكر شده است. «حَدائِقَ وَ أَعْناباً»
🌱🌱🌱
1- بيم و اميد بايد در كنار هم باشد. در اين سوره پاداش متقين در برابر كيفر طاغين قرار گرفته است. إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً لِلطَّاغِينَ ... إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً
2- كاميابى و رستگارى در سايه نعمتهاى مادى و معنوى است. «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً» (كلمه «حَدائِقَ» رمز نعمتهاى مادى و كلمه «لا يَسْمَعُونَ» رمزنعمتهاى معنوى است.)
3- نعمتهاى بهشتى، انسان را گرفتار غرور و غفلت و ياوهگوئى و بدمستى نمىكند. «لا يَسْمَعُونَ»
4- جلساتى كه در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. «لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً»
5- نه تنها كيفرها عادلانه است. «جَزاءً وِفاقاً» بلكه پاداشها نيز حساب و كتاب دارد. «عَطاءً حِساباً»
6- در جامعه بهشتى، افراد يكديگر را تكذيب نمىكنند و اعتماد و اطمينان ميان آنها حاكم است. «وَ لا كِذَّاباً»
7- پاداشهاى الهى، عطا و تفضّل اوست نه اينكه ماطلبى داشته باشيم. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً»
8- لازمه ربوبيّت، نظام كيفر و پاداش است. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ»
9- پاداش الهى به متقين حساب دارد. هر كه تقواى بيشترى دارد پاداش بيشترى خواهد داشت. «عَطاءً حِساباً»
(تفسیر نور جناب آقای قرائتی)
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
گرگ های راهب.mp3
858.7K
#نگاشت_صوتی 132
#اخلاق #کبر #غزالی #عبادت #زهد #عبداللهی
📌گرگ های راهب
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌منبع علم
🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام:
مَن لَم يَعقِلْ عَنِ اللّه ِ لَم يَعقِدْ قَلبَهُ عَلى مَعرِفةٍ ثابِتَةٍ يُبصِرُها و يَجِدُ حَقيقَتَها في قَلبِهِ.
🌱🌱🌱
هركه علم خود را از خدا [از طريق كتاب و سنّت] نگيرد، دلش با شناختى استوار، كه آن را ببيند و حقيقتش را در قلب خويش بيابد، گره نخورد[الكافي : 1/18/12.]
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۹)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
☘☘☘
رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَـٰسِرِینَ.[آیه ۲۳ سوره اعراف]
🌱🌱🌱
پروردگارا، ما به خویشتن ستم کردیم و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نکنى به یقین از زیانکاران خواهیم بود.
🌱🌱🌱
Our Lord, we have wronged ourselves! If You do not forgive us and have mercy upon us, we will surely be among the losers.’
☘☘☘
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۹ – ۴۷ #سوره_نور
📌#نفاق
#سالک الی #اللّه اگر می خواهد از #نفاق و دوروئی دور باشد باید در #اطاعت و #ایمان به خدا و رسولش #صادق باشد و باید وقتی خدا و رسولش حکمی می کنند آن را قبول داشته باشد و همیشه طالب #حق باشد چه به #نفع او و چه به #ضرر وي باشد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 82
#مثل #خاکستر #باد #تند_باد #حق #کافران #گمراهی #روز #طوفانی #اعمال
🌱🌱🌱
⏪21- مَثَل خاکستر و تندباد
(مَّثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ اءَعْمَلُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُواْ عَلَی شَیْءٍ ذَا لِکَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِیدُ ) . (ابراهیم/18)
((اعمال کسانی که بر پروردگارشان کافر شدند ، همچون خاکستری است در برابر تند باد در یک روز طوفانی ! آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را که انجام داده اند به دست آورند ؛ و این همان گمراهی دور و درازی است )) .
🌱🌱🌱
🔹پاداش هر عملی بستگی به ((نیّت آن )) دارد و از این جهت ارزیابی می شود که اگر نیّت خیر و نیک باشد ، پاداش نیک خواهد داشت . هر چند آنچه را که فرد خیّر نیّت و قصد کرده واقع نشود و یا خلاف آن واقع شود . چنانکه گفته اند :
🔹شخصی در مسیر مسافرت ، بر سر چاهی رسید ، میخی از چوب درست کرد و بر زمین کوبید و افسار اسب خود را به آن بست و پس از صرف غذا و استراحت ، از آنجا حرکت کرد و آن میخ را همانجا باقی گذاشت به این نیّت که مسافران مرکب خود را به آن ببندند و استراحت کنند و خداوند در برابر این کار خیر ، به او پاداش عطا کند . از قضا پس از چندی شخصی پیاده از کنار آن چاه می گذشت ، ناگاه پایش بدان میخ برخورد و بر زمین افتاد و بلافاصله برخاست آن میخ را از جای برکند تا دیگران همانند او از آن آسیب نبینند .
🔹گفته اند : این دو هرچند عملشان ضد یکدیگر بود ، ولی چون هر دو نیّتشان خیر بود ، در اجر و پاداش الهی یکسان هستند ؛ زیرا اوّلی نیّتش خیر رساندن به مسافران و دوّمی نیّتش دفع ضرر از آنان بوده است .
▫️در پایان ، این سؤ ال نیز پیش می آید که هم از بعضی آیات و هم از بسیاری از روایات ، چنین استفاده می شود که ((ایمان )) و یا حتی ((ولایت )) شرط قبولی اعمال و یا
ورود در بهشت است ، بنا بر این اگر بهترین اعمال هم از افراد بی ایمان سربزند ، مقبول درگاه خدا نخواهد بود .
▫️به سؤ ال فوق چنین می توان پاسخ گفت که : مساءله ((قبولی اعمال )) مطلبی است و ((پاداش مناسب )) داشتن مطلب دیگر . قبول عمل همان مرتبه عالی عمل است . اگر خدمات انسانی و مردمی با ایمان همراه باشد ، عالی ترین محتوا را خواهد داشت ، ولی در غیر این صورت به کلّی بی محتوا و بی پاداش نخواهد بود .
در زمینه ورود به بهشت نیز همین پاسخ را می توان گفت که : پاداش عمل لازم نیست منحصرا ((ورود)) در جنّت باشد .
==============
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (1)
👈 اشاره
قرآن کریم از نظر بعد زیبایی شناختی در میان همهی کتابها بینظیر است. نحوهی چینش حروف، تکواژهها، عبارتها و آیهها با وزن و آهنگشان، بیشترین نقش را در آفرینش این پدیده بیبدیل هنری ایفا کرده است.
در میان انواع تناسبی که بین الفاظ و معانی قرآن برقرار است. تناسب بین سورهها و تناسب بین برخی از مجموعه آیات یک سوره که در مواقع مختلف نازل شدهاند مورد اختلاف دانشمندان قرآن شناس است. برخی به این قسم از تناسب قایل بوده و سخت از آن دفاع کردهاند تا جایی که یکی از مفسران، تفسیر خود را «نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور» نامیده است. در مقابل، عدهای نیز چنین تناسبی را به ویژه بین سور قرآن نپذیرفتهاند. هر دو اندیشه بر مبانی چندی مبتنی است. در این مقاله ضمن بحث از مبانی طرفین و گزارش دلایل موافقان و مخالفان. از اندیشهی تناسب بین همهی اجزای قرآن جانبداری شده و به بیان تناسب بین آیاتی پرداخته شده است که به ظاهر نامتناسب مینمایند.
📋 1. مقدمه
موضوعی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد، به صورت پراکنده در بسیاری از تفاسیر مورد بحث قرار گرفته و با عناوین مختلفی چون تناسب و مناسبت،[ از تعابیری است که فخر رازی در این مورد به کار برده است. ر.ک: مفاتیح الغیب، ج 3، ص 222 و... . ابوحیان نیز در البحر المحیط این تعبیر را به کار گرفته است.] اتصال (پیوستگی)،[ تعبیری است که طبرسی در مجمع البیان آن را به کار برده است. فخر رازی نیز در برخی موارد از آن استفاده نموده است. ر.ک: مفاتیح الغیب، ج 12، ص 104.] نظم[عنوان این مبحث در مجمع البیان بوده و فخر رازی هم در مفاتیح الغیب از این تعبیر استفاده نموده است.] و تعلق[فخر رازی در پارهای موارد از این تعبیر استفاده نموده است. ر.ک: مفاتیح الغیب، ج 22، ص 121 و 123 و... .] معرفی شده است.
◽ نخستین کسی که در مورد وجه تناسب آیات به ظاهر غیر مرتبط و نیز مناسبت میان سورههای قرآن به بررسی جدی پرداخته است، ابوبکر نیشابوری (م 324ق) است که در بغداد به این بحث میپرداخته و عالمان بغداد را به خاطر ناآگاهی از این علم سرزنش میکرده است. پس از وی بسیاری از مفسران به اختصار یا تفصیل در این موضوع سخن راندهاند که میتوان از اینان به ترتیب تاریخ یاد کرد:
1. ثعلبی (م 427ق) در الکشف و البیان عن تفسیر القرآن.
2. طبرسی (م 548م) در مجمع البیان.
3. فخر رازی (م 606ق) در مفاتیح الغیب.
4. احمد بن زبیر (م 708ق)در البرهان فی مناسبه ترتیب سور القرآن.
5. ابوحیان (م 745ق)در البحر المحیط.
6. بقاعی (م 885ق) در نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور.
7. عمادی (م 982ق) در ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم.
▪ در سدههای اخیر نیز شماری از مفسران به این بحث همت گماشته و حتی برخی از آنها محور کار خود را همبستگی آیات و سور قرار دادهاند که در این میان میتوان به آلوسی، سید قطب، علامه طباطبایی، حجازی، شلتوت، مراغی، زحیلی، و حوی اشاره نمود.[ آلوسی: روح المعانی؛ سید قطب: «فی ضلال القرآن» و «التصویر الفنی فی القرآن»؛ علامه طباطبایی: المیزان فی تفسیر القرآن؛ حجازی: التفسیر الواضح و الوحده الموضوعیه؛ شلتوت: «تفسیر القرآن الکریم» و «الی القرآن الکریم»؛ مراغی: تفسیر المراغی؛ زحیلی: التفسیر المنیر؛ سعید حری: الاساس فی التفسیر.]
در مقابل این گروه بسیاری از مفسران، به نحو شایسته، بدین مبحث نپرداخته و حتی اعتنایی به آن نداشتهاند. برخی نیز این بحث را بیهوده و نادرست پنداشتهاند. این عدم اعتنا را میتوان ناشی از عوامل زیر دانست:
☑ 1. اعتقاد به اجتهادی بودن ترتیب همه یا بعضی از آیات؛
☑ 2. پیچیدگی و تا حد زیادی ذوقی بودن موضوع بحث.
در این مقاله ضمن اشاره به انواع ارتباط بین اجزای قرآن و نظریههای موافقان و مخالفان، به بیان ارتباط بین آیاتی میپردازیم که به ظاهر غیرمرتبط هستند. اگرچه نمیتوان به یقین گفت که آنچه به ذهن ما خطور میکند تنها وجه یا وجوه ارتباط این آیات است، ولی دستکم میتواند پاسخگوی انتقادهای عدهای باشد که آشکار نبودن ارتباط میان بعضی از آیات مجاور را دلیل بر تحریف قرآن و یا حتی عدم نزول آن از سوی خداوند دانستهاند: «ام یقولون افتراه بل هو الحق من ربک» «سجده (23)، 2»
===ادامه دارد===
🌱🌱🌱
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
شش جهت خطرناک!.mp3
1.9M
#نگاشت_صوتی ۱۳۳
#اخلاق #فساد #جهت #ذوالنون #عبداللهی
💢شش جهت خطرناک
🌿🌿🌿
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
📌مسئولیت دولتمردان در قبال مردم
💠 ما موظفیم چشم و گوش و دلمان را حفظ بکنیم؛* حضرت (رسول (ص)) فرمود: همانطوری که باید چشم تان را حفظ بکنید، باید گوش تان را حفظ بکنید، و #مسئول چشم و گوش تان هستید؛ (همه یعنی همه)، مخصوصاً #دولتمردان #مسئول این مردم هستند. فرمود: (کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیته).*
#مسئولان باید #مردم را چشم و گوش خود بدانند، دل خود بدانند؛ دل مسئولان باید برای دل خودشان بسوزد و آن ( مردم ) هستند، دل مسئولان باید برای گوش خودشان بسوزد و آن ( مردم ) هستند، دل مسئولان باید برای چشم خودشان بسوزد و آن مردم هستند. همین #پیغمبر (صلّ الله علیه و آله و سلّم) که #مفسر_قرآن است، فرمود: مردم هم چشم و گوش #مسئولین هستند. اگر از چشم و گوش تان سئوال می شود، از مردم هم سئوال می شود؛ از #تولید شان، از #شغل شان، از #کار و #بیکاری شان سئوال می شود.
________________________________________________
* برداشت از: سوره اسراء / آیه ۳۶
* بحار الانوار / جلد ۷۲ / صفحه ۳۸
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#هفته_دولت
#مردم_داری
#خدمت_به_مردم
🌿🌿🌿
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۱۰)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
☘☘☘
رَبِّ اجْعـَلْنِى مُقـِیمَ الصَّـلاٰةِ وَمـِن ذُرِّیَّتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ.[آیه ۴۰ سوره ابراهیم]
☘☘☘
پروردگارا، مرا بر پا دارنده نماز قرار ده و از فرزندانم (نیز چنین فرما) پروردگارا، دعاى مرا بپذیر.
☘☘☘
My Lord! Make me a maintainer of prayer, and my descendants [as well]. Our Lord, accept my supplication.
☘☘☘
🔅تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢عامل عزت و ذلت
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ قـالَ لَـهُ
أوصِني ـ اِحفَظْ لِسانَكَ تَعِزَّ، و لا تُمَكِّنِ النّاسَ مِن قِيادِكَ فتَذِلَّ رَقبَتُكَ.
♤♤♤
امام كاظم عليه السلام ـ خطاب به مردى كه عرض كرد به من سفارشى فرماييد ـ فرمود؛ زبانت را نگه دار تا عزيز گردى و زمام اختيار خودت را به دست مردم مسپار، كه ذليل مى شوى.[الكافي : 2/113/4.]
♧♧♧
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
لطایف آیه ۷۹ سوره واقعه.mp3
3.9M
#نگاشت_صوتی ۱۳۶
#تفسیر #مس #مطهرون #عبداللهی
💢لطایفی از آیه ۷۹ سوره مبارکه واقعه
لايمسّه الّا المطهرون
🌿🌿🌿
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (104)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪10-مخاطب شناسی (شناخت ویژگی های گوناگون مردم)
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیبَینَ لَهُمْ فَیضِلُّ اللَّهُ مَنْ یشَاءُ وَیهْدِی مَنْ یشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«ابراهیم/4»
ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا (حقایق را) برای آنها آشکار سازد؛ سپس خدا هر کس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت میکند؛ و او توانا و حکیم است.
🌱🌱🌱
☑️پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مىكردند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ»
☑️تبليغ بايد با شيوهاى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(173)
آیه 9- يخادعون الله والذين امنوا و ما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون
[به گمان باطلشان] می خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند، ولی [این حقیقت را] درک نمی کنند.(ترجمه انصاریان)
📚تفسير
📌خود فريبى منافقان
▫️نيرنگ منافقان با خدا و مومنان خود فريبى است و سر آن اين است كه عمل آدمى، نيك باشد يا بد، همواره زنده است و از بين نمى رود و هر موجودى در نظام على و معلولى جهان به مبدئى مرتبط است، و مبدا و تكيه گاه عمل انسانى چيزى جز جان عامل نيست. پس عمل هر كسى هرگز از عامل خود جدا نيست: (ان احسنتم احسنتم لا نفسكم و ان اساتم فلها) و عامل، متن عمل خود را مشاهده مى كند: (و ان سعيه سوف يرى) و جزاى او عين همين عمل است، نه اثرى كه بر آن مترتب شود، چنانكه تصرف غاصبانه در مال يتيم عين آتش خوارى است: (ان الذين ياكلون اموال اليتامى ظلما انما ياكلون فى بطونهم نارا).
▫️بنابراين، آسيبى كه از تبهكارى انسان گنهكار به ديگران مى رسد در حد بوى كنيف بدبويى است كه شخصى در سراى خود احداث كرده و شامه رهگذر را مى آزارد و خيرى كه از نيكوكارى انسان وارسته به غير او سرايت مى كند همانند بوى خوش گلهايى است كه شخصى در گلستان خود مى پروراند و مشام رهگذران را مى نوازد وگرنه آسيب كنيف متعفن و خير گلستان معطر در اصل براى صاحبان آن است، نه ديگران.
▫️بر اين اساس، خدعه و نيرنگ منافقان جز خود آنان، كسى را نمى آزارد و آسيبى كه از خدعه آنان به ديگران مى رسد بيش از اثر بوى بد كنيف درون خانه، براى رهگذر بيرون نيست، منافق، با خدعه، كنيف بدبويى در درون خود حفر مى كند و همواره از آن در رنج است و آسيبى كه از او كنيف درون خود مى بيند هرگز با آنچه به مشام ديگران مى رسد قابل سنجش نيست. از اين رو در آيه مورد بحث به لسان حصر مى فرمايد: آنان جز خود را نمى فريبد و اين همان خدعه كيفرى خداى سبحان است: (ان المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم).
▫️پس منافق در واقع خود را مى فريبد، چنانكه مكر مكار فقط دامنگير خود اوست: (ولا يحيق المكر السيى الا باهله) و خيانت خائنان فقط متوجه جان پليد خود آنان است: (و لا تجادل عن الذين يختانون انفسهم).
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت10:تفسیر کلی آیه 37 سوره نباء
رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا الرَّحْمنِ لا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطاباً «37»
(پروردگار تو) پروردگار آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست مىباشد، او سر چشمه رحمت است. (با اين وصف) كسى را ياراى خطاب با او نيست.
🌱🌱🌱
1- تدبير اداره امور همه هستى براى خدا يكسان است. آسمان و زمين و آنچه ميان آنهاست، براى او تفاوتى ندارد. «رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا»
2- پيامبر اكرم مقام بس والائى دارد. گويا او در يك كفّه و تمام هستى در كفّه ديگر است. رَبِّكَ ... رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
3- ربوبيّت الهى بر اساس رحمت است. «رب- الرحمن»
4- حق گفتگوى خودسرانه و معترضانه در قيامت نيست. «لا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطاباً»
(تفسیر نور جناب آقای قرائتی)
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 14.mp3
10.45M
#استاد_رنجبر #تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف #یوسف
💢جلسه چهاردهم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom