eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت جانسوز امام دهم حضرت هادی(س) تسلیت و تعزیت باد 💠 مطیع خدا باکی از خشم مردم ندارد 🔸 صالح ‌بن ‌سعید به حضور امام هادی (علیه السلام) مشرف شد دید حضرت را در كوی فقرا تحت نظر دارند، به عرض كرد: «أَرَادُوا إِطْفَاءَ نُورِكَ وَ التَّقْصِیرَ بِكَ‏»؛ مأموران عباسی خواستند نور تو را خاموش كنند؛ حضرت فرمود نتوانستند، نگاه كن ببین در این كوی فقرا چه می ‌بینی، نگاه كرد دید بوستان هایی است؛ همان ﴿جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾؛[١] تقریباً آنچه را قرآن درباره بهشت یاد فرموده است، صالح ‌بن ‌سعید با چشم ملكوتی دید. حضرت امام هادی سلام الله علیه به صالح‌ بن‌ سعید فرمود: «فَهَذَا لَنَا عَتِیدٌ»؛[٢] این برای ما آماده است. 🔸 «مَنِ‏ اتَّقَی‏ اللَّهَ‏ یتَّقَی»؛[٣] چیزی باتقوا را گرفتار خود نمی ‌كند و اگر كسی بود ماسوای خدا از او اطاعت می ‌كنند، چه اینكه از حضرت هادی (سلام الله علیه) اطاعت كردند. فرمود اگر كسی خدا بود باكی از ندارد چون و به دست مردم نیست. 📚 [١] . سورهٴ آل‌عمران، آیهٴ ١٥ [٢] . الكافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ٤٩٨ [٣] . الكافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ١٣٨ 📅 (خطبه های نماز جمعه، ١٣٧٢/٩/٢٦) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
1628683591-9791-1400-1-6.pdf
501.5K
43 🌴🌴🌴 📌 نمودهای تحقق امنیت اجتماعی با تکیه برداستان حضرت موسی (ع) و فرعون در قرآن ▪️ مقاله ای برای عموم قرآن دوستان 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(215) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير ⏪زندگى بى فروغ منافقان انسان در عالم طبيعت مسافرى است كه رهسپار لقاى مهر يا قهر الهى است و سير و سفر او بدون نورى كه راه او را روشن كند، به جمال و مهر الهى پايان نمى پذيرد و منافق كه در باطن كافر است، نه از خود نورى دارد تا با آن قدرت پيمودن راه مهر خدا را بيابد و نه از نور خدايى كه (نو السموات والارض) است بهره مند است و منبع ديگرى نيز براى تامين نور نيست: (و من لمن يجعل الله له نوذرا فماله من نور). پس او در تيرگيها به سر مى برد و اگر هم نورى براى روشن كردن راه خود فراهم آورد خدا آن را فورا خاموش مى كند و او همواره متحير است. 🔹مثل منافقان همچون مثل كسى است كه آتشى بيفروزد تا از فروغ آن پيرامونش روشن شود، ولى خدا آن را خاموش كند و فرصت پيمودن راه را از او بگيرد. خداوند آتش افروخته منافقان را خاموش مى كند و آنان را در تيرگيها به حال خود رها مى كند و رها ساختن منافقان به حال خود بدان معنا نيست كه از دايره ربوبيت خداى سبحان بيرونند؛ زيرا خارج شدن موجود امكانى از ربوبيت خداوند به معناى رها ساختن امكان و پيوستن به وجوب است. در حالى كه اگر موجودى عين فقر و ربط محض بود محال است از جامه امكان بيرون رود و لباس وجوب بر تن كند. 🔹از اين رو معناى دعاى پر بركت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله): اللهم ولا تكلنى الى نفسى طرفه ابدا ،و يا دعاى و لا تكلنا الى غيرك و لا تمنعنا من خيرك ؛ نيز اين نيست كه در جهان هستى تكيه گاه ديگرى جز خدا وجود دارد، بلكه بدين معناست كه خدايا لطف و رحمت خاص خود را از ما دروغ مكن ؛ زيرا اگر ما را با غرايزمان رها كنى و عقل و فطرتمان را با وحى شكوفا نكنى سقوط مى كنيم. 🔹بنابراين، معناى رها ساختن منافقان در تيرگيها (تركهم فى...) آن است كه منافقان از فيض مخصوص الهى محروم مى شوند، همان گونه كه آيه شريفه (نسوا الله فنسيهم ان المنافقين هم الفاسقون) نيز بدين معناست كه خداوند چنان منافقان را از لطف خاص خود محروم مى كند كه گويا به دست فراموشى سپرده شده اند، نه اين كه خداى سبحان فراموش كار است، زيرا او علم محض است و نيسان را به حريم پاك او راهى نيست: (و ما كان ربك نيسا). البته علم احاطى مطلق خدا در اين گونه از موارد ترك و رها ساختن نيز همچنان محفوظ است. جمله (وتركهم فى ظلمات لايبصرون) هماهنگ و مويد جمله (ويمدهم فى طغيانهم يعمهون) در آيات قبل است و نشان مى دهد كه نسيان الهى به معناى رها كردن عمدى و ترك اختيارى است، نه سهو قهرى. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qiyamah01.mp3
8.65M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 1.docx
62.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 1.pdf
1.03M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌معنای نصیحت ...قبلاً هم به عرض شما رسيد که اصلاً نصيحت معنايش نيش زدن نيست. آن تفسير شد معناي نصيحت، اين سوزن خياط را مي‌گويند «منصحه». خود خياط را مي‌گويند «ناصح». آن جامه‌اي که دوخت را مي‌گويند «نصاح». «نصيحت»؛ يعني انسان جامه آبرومندي بدوزد و بر پيکر جامعه بيندازد و اينها را از برهنه بودن در بياورد، اين چيز بسيار خوبي است. اينکه آبرو بردن نيست، بر همه ما هم لازم است نصيحت بکنيم. نصيحت اصلاً معنايش اين است، اين سوزن را مي‌گويند «منصحه». اين خياط را مي‌گويند «ناصح»، اين لباس را مي‌گويند «نصاح». اين خيلي بر ما واجب است، کار خوبي هم هست! آن وقت راحت هستيم، بايد بگوييم مي‌گوييم. بايد نصيحت بکنيم مي‌کنيم؛ اما خودمان را بخواهيم سبک بکنيم، اين اثر ندارد. گفتن لازم است، امر به معروف لازم است، نهي از منکر لازم است، اينها همه جامه است، جامه حافظ آبروست، اينها چيز خوبي است! 📼فرازی از سوره القیامه جلسه اول 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(127) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 35-تکذیب و تصدیق بر اساس علم بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِينَ‏ (یونس/39) بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. 🌱🌱🌱 امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيه‏ ى قرآن دو درس بزرگ مى ‏آموزيم: ▪ الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» ▪ ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. 🔹🔹 مخالفان، بدون احاطه‏ ى علمى به قرآن، آن را ردّ كرده ‏اند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مى‏شود، «احاطه‏ ى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
وَاکْفِنٰا کَوٰافِىَ قَدَرِکَ، وَامْنُنْ عَلَیْنٰا بِحُسْنِ نَظَرِکَ، وَلاٰ تَکِلْنٰا اِلىٰ غَیْرِکَ،وَلاٰ تَمْنَعْنا مِنْ خَیْرِکَ، وَبٰارِکْ لَنٰا فیمٰا کَتَبْتَهُ لَنٰا مِنْ اَعْمٰارِنٰا... (پروردگارا) ما را در برابر حوادث سخت یارى ده و با حسن نظرت بر ما منّت گذار و ما را به غیر خودت وا مگذار. و از احسانت محروم مساز، در عمرى که براى ما مقرّر داشته اى برکت ده، (اعمال ماه رجب؛ اعمال مشترک این ماه) 🌷🌷🌷 @majalezendegi
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏪۴. در آیاتی از قرآن کریم، خداوند انسان ها را تشویق به کار و تلاش فرموده است و بدیهی است که خدمت به مردم در ضمن کار و تلاش است; می فرماید: «او کسی است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیوری برای پوشیدن (مانند مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی ها را می بینی که سینه دریا را می شکافند تا شما (به تجارت پردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر نعمت های او را به جای آورید. (نحل، ۱۴)۷ قرآن کریم، تلاش برای معاش و خدمت به مردم را همردیف جهاد در راه خدا بیان می کند; می فرماید: «گروهی دیگر برای به دست آوردن فضل الهی (و کسب روزی و خدمت به مردم) به سفر می روند و گروهی دیگر در راه خدا جهاد می کنند...» (مزمل، ۲۰) و این اهمیت اسلام به این موضوع را نشان می دهد. 🔹در سیره انبیاء و اولیاء خداوند، می خوانیم که آنان با کار و تلاش خویش و ارائه خدمتی به مردم، ارتزاق می کردند; مثلاً در حدیثی از امام علی(علیه السلام) می خوانیم که: «حضرت داوود(علیه السلام) با دست خویش، از برگ خرما بوریا می بافت و به همنشینانش می گفت: کدام یک از شما برای فروش آن، مرا یاری می کند؟ و آن گاه، از بهای آن، قرص نان جو می خورد.» و یا حضرت ادریس(علیه السلام) و یا لقمان دو زندگی می کردند. 🔹افزون بر این، در روایات اهل بیت(علیهم السلام) سفارش اکیدی نسبت به بجاآوردن درخواست برادران ایمانی شده، به طوری که یکی از مهم ترین حقوق برادری، در پی حوایج و خدمت به مردم شمرده شده است. که پرداختن به آن خارج از این پاسخ نامه می باشد. فقط به روایتی از «جمیل» بسنده می کنیم که از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند: «مؤمنان خدمت کار یکدیگرند، (جمیل گوید:) عرض کردم: چگونه خدمتکار یکدیگرند؟ فرمود: به یکدیگر سود می رسانند.» ....ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت اول) ▪️ معرفی شناسنامه ای کتاب: 🔹 نویسنده:آیت الله جعفر سبحانی 🔹 تاریخ نگارش:قرن پانزدهم هجری قمری 🔹 موضوع:تفسیر موضوعی قرآن 🔹 سبک:تفسیر موضوعی آیات 🔹 زبان نگارش:فارسی 🔹 مجموعه:تفسیر قرآن در 14 جلد 🔹 ناشرکتاب: انتشارات امام صادق(ع) مَنشور جاوید، نخستین تفسیر موضوعی قرآن کریم به زبان فارسی اثر جعفر سبحانی، از مراجع تقلید. در این کتاب حدود بیست موضوع از مباحث عقلی، اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بررسی شده است. هدف از به‌کارگیری روش تفسیر موضوعی، دستیابی به نظرِ قرآن، درباره تمام موضوعات قرآنی و همچنین دعوت مفسران اسلامی، به خودداری از تفسیر سوره‌به‌سوره و آیه‌به‌آیه قرآن بیان است. مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت و حرکت به‌سمت مستقل‌شدن تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را نقاط قوت این مجموعه دانسته‌اند. ....ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 118 ⏪33- مَثَل یاران رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ تَرَلهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ اءَثَرِ السُّجُودِ ذَا لِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَلةِ وَمَثَلُهُمْ فِی ا لاْنجِیلِ کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطْاهُ فَازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ ا لْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ مِنْهُمْ مَّغْفِرَةً وَاءَجْرًا عَظِیمَا) .(آیه 29 سوره فتح) 🌱🌱🌱 👆🏽جالب این که در توصیف دوّم که در انجیل آمده ، نیز پنج وصف عمده برای مؤ منان و یاران محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم ذکر شده است : ▫️1 ((جوانه زدن )) : (کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطَْهُ) ؛ ((مانند زراعتی که جوانه های خود را خارج ساخته )) . ▫️2 ((کمک کردن برای پرورش )) : (فََازَرَهُ) ؛ ((سپس به تقویت آن پرداخته )) . ▫️3 ((محکم شدن )) : (فَاسْتَغْلَظَ) ؛ ((محکم شده )) . ▫️4 ((بر پای خود ایستادن )) : (فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِی ) ؛ ((بر پای خود ایستاده است )) . ▫️5 ((رشد و نمو چشمگیر و اعجاب انگیز داشتن )) : (یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ) ؛ ((به قدری نمو و رشد (سریع ) کرده که حتی زارعان ( و کشاورزانی که پیوسته با این مسائل سروکار دارند) در شگفتی فرو می روند)) . ▪️((در حقیقت اوصافی که در تورات برای آنها ذکر شده ، صفاتی است که ابعاد وجود آنها را از نظر عواطف و اهداف و اعمال و صورت ظاهر بیان می کند و امّا اوصافی که در انجیل آمده ، بیانگر حرکت و نموّ و رشد آنها در جنبه های مختلف است (دقّت کنید) . آری ، آنها انسانهایی هستند با صفات والا ، که آنی از ((حرکت )) باز نمی ایستند ، همواره جوانه می زنند و جوانه ها پرورش می یابد و بارور می شود . همواره اسلام را با گفتار و اعمال خود در جهان نشر می دهند و روز به روز خیل تازه ای بر جامعه اسلامی می افزایند . آری ، آنها هرگز از پای نمی نشینند و دائماً روبه جلو حرکت می کنند . در عین عابد بودن ، مجاهدند و در عین جهاد عابدند ، ظاهری آراسته ، باطنی پیراسته ، عواطفی نیرومند و نیّاتی پاک دارند ، در برابر دشمنان حقّ ، مظهر خشم خدایند و در برابر دوستان حقّ ، نمایانگر لطف و رحمت او)) . ▪️((این نکته نیز قابل توجه است که جمله (وَالَّذینَ مَعَهُ) ؛ ((کسانی که با او هستند)) ، مفهومش همنشین بودن و مصاحبت جسمانی با رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم نیست ، چرا که منافقین هم دارای چنین مصاحبتی بودند ، بلکه منظور از (مَعَهُ) به طور قطع همراه بودن از نظر اصول ایمان و تقواست )) . ▪️بنا بر این ، آیه شامل کسانی می شود که در خط رسول اللّه باشند ، هر چند مصاحبتی جسمانی با پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم نداشته باشند ، چنانکه امام خمینی قدّس سرّه در سال 1360 به هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری ، مقام معظّم رهبری ، حضرت آیت اللّه العظمی خامنه ای ، معظم له را خدمتگذار اسلام و ملّت و طرفدار قشر مستضعف و مصداق ( . . . اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ . . . ) توصیف کرده اند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هفتم:اسامى و اوصاف قرآن در تعداد نام‌ها و اسامى قرآن، ميان مفسران و دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد؛ به‌طورى كه مفسر بزرگ قرن ششم، جمال الدين ابوالفتوح رازى، در مقدمۀ تفسير خود ٤٣ نام براى قرآن آورده است كه بيشتر جنبۀ وصفى دارد؛ در حالى كه طبرسى در مجمع البيان به چهار نام قرآن، فرقان، كتاب و ذكر اكتفا كرده است. بدرالدين زركشى نقل مى‌كند كه: «حرالى كتابى در اين زمينه نوشته و بيش از نود اسم يا وصف براى قرآن يادآور شده است.» از قاضى عزيزى ٥٥ نام و عنوان براى قرآن نقل شده است. اين اسامى در كتاب علوم قرآنى با ذكر شاهد آن آورده شده است. ☑️ از ميان نام‌هاى گفته شده، چهار نام است كه در خود قرآن به عنوان اسم به كار رفته است كه عبارتند از: ١. قرآن، «بَلْ‌ هُوَ قُرْآنٌ‌ مَجِيدٌ؛ آرى اين قرآنى ارجمند است»؛ ٢. فرقان، «تَبارَكَ‌ الَّذِي نَزَّلَ‌ الْفُرْقانَ‌ عَلى‌ عَبْدِهِ‌...؛ بزرگ [ و خجسته] است كسى كه بر بندۀ خود، فرقان [ \كتاب جداسازندۀ حق از باطل] را نازل فرمود...»؛ ٣. كتاب، «إِنّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ‌ الْكِتابَ‌ بِالْحَقِّ‌...؛ ما اين كتاب را به حق بر تو نازل‌كرديم...»؛ ٤. ذكر، «إِنّا نَحْنُ‌ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ‌ لَحافِظُونَ‌؛ ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود». 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت سوم) 🌿 احاديثی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارند، بسیار زیاد هستند و ما به بیان چند مورد بسنده می‌کنیم: 1️⃣ سند این حدیث در وسائل الشیعه به حضرت صادق سلام اللّه عليه منتهی می‌شود؛ قال: 🔸 من صلّى الصّلوات المفروضات في اوّل وقتها و أقام حدودها، رفعها الملك الى السّماء بيضاء نقيّة، تقول: حفظك اللّه كما حفظتنى استودعتني ملكا كريما. 🔸 و من صلاّها بعد وقتها من غير علّة و لم يقم حدودها، رفعها الملك سوداء مظلمة، و هي تهتف به: ضيّعتني ضيّعك اللّه كما ضيّعتني و لا رعاك اللّه كما لم ترعني. 🔸«كسى كه نمازهاى واجب را در اوّل وقت ادا كند و حدود آنها را حفظ نمايد، فرشته آن را سپيد و پاكيزه _دلالت كند بر آن كه نماز را ملائكة اللّه بالا برند_ يا با صورت پاكيزه سفيد به سوی آسمان می‌برد. و آن در وقتى است كه در اوّل وقت بجا آورد و ملاحظه آداب آن نمايد، و در اين صورت دعاى خير به نمازگزار كند. 🔸و يا با صورت تاريك و سياه. و آن در وقتى است كه آن را بى عذر تأخير اندازد و اقامه حدود آن نكند، و در اين صورت او را نفرين كند. 🌿 و اين حديث علاوه بر آن كه دلالت بر صورت باطنی ملكوتي می‌كند، دلالت بر حيات آنها نيز كند. 🌿 چنانچه برهان نيز قائم است بر آن و آيات و اخبار دلالت بر آن می‌كند. 🌿 چنانچه حق تعالى می‌فرمايد: و إنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان. 🌿 و به مضمون اين حديث شريف احاديث ديگرى است كه ذكر آنها موجب تطويل است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
1245_D1736475T15665118(Web).mp3
3.12M
💠مناجات نهم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات محبین | راز و نیاز شیفتگان و عاشقان ✂️برشی از متن مناجات : ◾️اللّٰهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ دَأْبُهُمُ الارْتِياحُ إِلَيْكَ وَالْحَنِينُ، وَدَهْرُهُمُ الزَّفْرَةُ وَالْأَنِينُ، جِباهُهُمْ سَاجِدَةٌ لِعَظَمَتِكَ، وَعُيُونُهُمْ سَاهِرَةٌ فِى خِدْمَتِكَ، وَدُمُوعُهُمْ سَائِلَةٌ مِنْ خَشْيَتِكَ، وَقُلُوبُهُمْ مُتَعَلِّقَةٌ بِمَحَبَّتِكَ، وَأَفْئِدَتُهُمْ مُنْخَلِعَةٌ مِنْ مَهَابَتِكَ. ◽️خدایا ما را از کسانی قرار ده که شیوه‌هایشان و اشتیاقشان آرام گرفتن به درگاه توست و روزگارشان آه و ناله است و پیشانی‌شان در پیشگاه عظمتت بر سجده و دیدگانشان در خدمتت بی‌خواب و اشکشان از ترس تو روان و دل‌هاشان به عشقت آویخته و قلوبشان از حرمت و ارجمندی‌ات از جا کنده است. 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
⭐️از_همان_دعاهای_مادرانه 💫 دعای حضرت مادر در روز دوشنبه؛ خدایا به ما توان بده ، به عبادتت بایستیم ، کلامت را در کتابت بفهمیم ، و حکمت فرمانهای تورا درک کنیم ، ✨خدایا بر محمّد و آلش درود فرست، و ما را در مقابلِ قرآن قرار نده ، و قدم‌هایمان را بر صراط (حرکت در راه تو) نلرزان، و چهره‌ی تمام_نورِ محمّدت (ص) را از ما برمگردان! 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
قیامه-جلسه اول.mp3.mp3
11.41M
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه اول تفسیر آیات 1 تا 6 📌 توضیح کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکان‌دهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مى‌دهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسان‌ها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد. 📝 فهرست عناوین جلسه: ☑ ویژگی ها و فضیلت سوره قیامت ☑ کارکرد حرف «لا» در آغاز قسم ☑ مفهوم قیامت ☑ مراتب متفاوت نفس در قرآن ☑ سوگند خداوند برای اثبات معاد ☑ اثبات معاد جسمانی در قرآن ☑ فلسفه انکار معاد ☑ تفاوت فجور و تقوی در قرآن ☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
ابراهیم 03.mp3
10.7M
💢جلسه سوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (11) 🌱🌱🌱 ‏إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً (۵) - ابرار (نيكان) از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است.‏ 🔰تفسير: ⏺پاداش عظيم ابرار: ‏در آيات گذشته بعد از آن كه انسانها را به دو گروه" شكور" و" كفور" يا" شكرگزار" و" كفران كننده" تقسيم كرد، اشاره كوتاهی به مجازات و كيفر سخت كفران كنندگان آمده بود، آيات مورد بحث به سراغ پاداشهای شكر گزاران و ابرار (نيكان و پاكان) می‌رود، و نكات جالبی در اين زمينه يادآوری می‌كند. ‏نخست می‌فرمايد:" نيكان از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است" (إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً). ‏" ابرار" جمع" بر" (بر وزن رب) در اصل به معنی وسعت و گستردگی است، و به همين جهت صحراهای وسيع را" بر" می‌گويند، و از آنجا كه افراد نيكوكار اعمالشان نتائج گسترده‌ای در سطح جامعه دارد اين واژه بر آنها اطلاق می‌شود، و" بر" (به كسر ب) به معنی" نيكو كاری" است، بعضی گفته‌اند فرق بيان آن و" خير" اين است كه" بر" به معنی" نيكی توام با توجه" است در حالی كه" خير" معنی اعمی دارد. ‏" كافور" در لغت معانی متعددی دارد و يكی از معانی معروف آن بوی خوش است همچنين گياهی است خوشبو، و يكی ديگر از معانی آن همان" كافور" معمولی است كه بوی تندی دارد، و برای مصارف طبی از جمله ضدعفونی كردن به كار می‌رود. ‏به هر حال آيه فوق نشان می‌دهد كه اين شراب طهور بهشتی بسيار معطر و خوشبو است كه هم ذائقه از آن لذت می‌برد، و هم شامه. ‏بعضی از مفسران نيز گفته‌اند" كافور" نام يكی از چشمه‌های بهشتی است، ولی اين تفسير با تعبير" كانَ مِزاجُها كافُوراً" كه می‌گويد آميخته با كافور است سازگار نيست. ‏از سوی ديگر با توجه به اين كه كافور از ماده" كفر" به معنی" پوشش" است، بعضی از ارباب لغت مانند" راغب" در" مفردات" معتقدند كه انتخاب اين نام برای" كافور" به خاطر پوشيده بودن ميوه درختی كه اين ماده از آن گرفته می‌شود در ميان غلافها است. ‏بعضی نيز تعبير" كافور" را اشاره به سفيدی فوق العاده و خنكی آن دانسته‌اند، زيرا كافور معمولی نيز از نظر" خنكی" و" سفيدی" ضرب المثل است. ‏اما روی هم رفته تفسير نخست از همه مناسبتر به نظر می‌رسد، به خصوص‌ اين كه گاهی در عبارات كافور را همرديف مشك و عنبر شمرده‌اند كه از بهترين بوهای خوش است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (12) 🌱🌱🌱 عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً (۶) از چشمه‌ای كه بندگان خاص خدا از آن می‌نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جاری می‌سازند! ▫️سپس به سرچشمه‌ای كه اين جام شراب طهور از آن پر می‌شود اشاره كرده می‌افزايد:" اين از چشمه خاصی است كه بندگان خدا از آن می‌نوشند، و آن را از هر جا بخواهند جاری می‌سازند"! (عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً۶۷). ‏آری اين چشمه شراب طهور چنان در اختيار ابرار و عباد اللَّه است كه هر جا اراده كنند از همانجا سر بر می‌آورد، و جالب اينكه در حديثی از امام باقر ع نقل شده كه در توصيف آن فرمود: هی عين فی دار النبی (ص) تفجر الی دور الانبياء و المؤمنين:" اين چشمه‌ای است در خانه پيغمبر اسلام ص كه از آنجا به خانه ساير پيامبران و مؤمنان جاری می‌شود". ▫️‏آری همانگونه كه در دنيا چشمه‌های علم و رحمت از خانه پيامبر اكرم‌ ص به سوی بندگان خدا و نيكان سرازير می‌شود، در آخرت كه تجسم بزرگی از اين برنامه است چشمه شراب طهور الهی از همين بيت وحی می‌جوشد، و شاخه‌های آن به خانه‌های مؤمنان سرازير می‌گردد!" يفجرون" از ماده" تفجير" در اصل از ريشه" فجر" گرفته شده كه به معنی شكافتن وسيع است، خواه شكافتن زمين باشد، يا چيز ديگر، و از آنجا كه نور صبح گويی پرده شب را می‌شكافد به آن" فجر" گفته‌اند، و به شخص فاسق از اين رو" فاجر" می‌گويند كه پرده حيا و پاكی را دريده، و از مسير حق خارج شده است. ▫️‏اما در آيه مورد بحث به معنی شكافتن زمين است. ‏قابل توجه اينكه در ميان نعمتهای فراوان بهشتی كه در اين سوره آمده است نخستين نعمت" شراب طهور معطر خاصی" ذكر شده، و اين شايد به خاطر آن است كه پس از فراغ از حساب محشر در نخستين گام كه در بهشت می‌نهند با نوشيدن از اين شراب هر گونه اندوه و ناراحتی و ناخالصی را از درون جان خود می‌شويند، و سرمست از عشق حق به استفاده از ساير مواهب بهشتی می‌پردازند. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💫 ❣️ دعای مادر در روزهای ؛ ـ خدایا ، وقتی همه از تو غافلند ، این غفلتشان را برایمان ، تلنگری برای یادآوری و تذکر قرار بده. ـ و اگر به یادت بودند ، یادمان بینداز که برای این نعمتشان شکر کنیم! ➖ و هرآنچه زیبایی که از زبان ما صادر می‌شود ، در دلهای ما ریشه دار کن. ـ خدایا ، گذشت تو ، خیلی بزرگتر از حجم سیاهی‌های ماست! و مهر تو ، بیش از آمار رفتارهای خوبمان ، امیدوارمان میکند. ✨بر محمّــد و آلش درود فرست، و به انجام افکار و رفتار درست ، موفق‌مان کن. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 نظم محیّر العقول نظام هستی 💠 مگر می شود یک موجودی خود به خود یافت بشود؟! این نظام دقیق ریاضی که به تعبیری که از جناب نقل کردند، گفتند: (جهان اگر بخواهد به صدا در بیاید، می شود)؛ عالم از بس منظم است! این آیه نورانی دارد: (ما تری فی خلق الرّحمن من تفاوت)*، یعنی خدا آنقدر منظم آفرید که اگر کسی یک شیئی را بکند، می شود؛ چرا؟ چون جای این شیء فقط همان جاست. مثلاً اگر کسی بین (پنج) و (هفت)، این عدد (شش) را اختلاس کند، کجا می خواهد بگذارد؟ این بالاخره رسوا می شود. هیچ ممکن نیست، (ممکن نیست یعنی ممکن نیست) کسی بکند و رسوا نشود! این روی دستش می ماند. ------------------------------------------------- 📌 سوره ملک / آیه ۳ 📋 پیام به ششمین دوره طرح ملّی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📆 قم ؛ آبان ۱۴۰۰ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏪۵. پیامدهای دنیوی و اخروی خدمت به مردم: از آن جا که زندگی بشر، به طور اجتماعی است و با توجه به مختلف بودن استعداد و توان و ذوق هر فرد اجتماع در زمینه های مختلف، ناگزیر از تعامل صحیح افراد یک جامعه با هم هستیم و این همان در خدمت یک دیگر بودن و تعاون داشتن در زمینه های مختلف را می طلبد. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «نَحنُ قَسَمنا بَینَهُم مَعیشَتَهُم فِی الحَیوةِ الدُّنیا ورَفَعنا بَعضَهُم فَوقَ بَعض دَرَجـات لِیَتَّخِذَ بَعضُهُم بَعضـًا سُخریـًّا; (زخرف، ۳۲)، معیشت آن ها را در زندگی دنیا، در میان آن ها تقسیم کردیم و بعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را مسخّر کرده (و با هم تعاون و خدمت نمایند).» ▫️در مورد پیامدهای دنیوی خدمت رسانی به مردم، می توان گفت: از برخی آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که خداوند برای مردم آرامش، امنیت، رفاه را در این دنیا می خواهد، تا در سایه آن ها به عبادت و بندگی خداوند بپردازد و از همین روست که آسمان ها و زمین را مسخّر انسان قرار می دهد. ▫️خدمات مالی به انسان ها، کمترین پیامدش در این دنیا، رفع نیاز مندی مستمندان و درماندگان است، افزون بر این که یک حالت قرب معنوی را در همین دنیا، برای خادمین آن به دنبال دارد. و همچنین است در مورد خدمات فرهنگی که سعادت دنیوی را به همراه داشته و یک نوع آرامش روحی و روانی به انسان ها عطاء می کند. ▫️پیامدهای اخروی آن، با توجه به آیات و روایات، بهشت جاویدان است (البته اگر برای خدا باشد) و تمام ثواب های مطرح شده برای انفاق و قرض الحسنة و صدقه و جهاد در راه نجات مستضعفان و... را می توان به عنوان پیامدهای اخروی بیان داشت. 🔘در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) آمده است: «هر مسلمانی که گروهی از مسلمانان را خدمت کند، خداوند به تعداد آنان در بهشت به او خدمتکار دهد.» 📝خلاصه: از منظر آیات و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) دسته ای دلالت بر تشویق و ترغیب مردم به کار و تلاش و خدمت گزاری می کند، حتی اگر ارائه آن خدمت برای گذران زندگی باشد، به طوری که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) دست سعد انصاری را ـ که در اثر ریسمان و بیل رشته رشته شده بود ـ می بوسند. برخی از روایات، بیان گر پاداش های اخرویِ خدمت گزاری است که به آن اشاره شد. بعضی دیگر از احادیث، به پاره ای از راه های خدمت گزاری اشاره دارد، مثلاً امام علی(علیه السلام) در بیان وضع زندگی مردم، در روزگار پیشوایی خودشان می فرمایند: «در کوفه کسی نمانده جز آن که از نعمت برخوردار بوده و زندگی آسوده ای دارد; فرومایه ترین مردم، نان گندم می خورد، زیر سایبانی مَسکن دارد و از آب گوارای فرات می نوشد. و در نامه مشهورشان به مالک اشتر، آن گاه که وی را به گارگزاری مصر می گمارند; می فرماید: «باید بیش از آن که به گردآوری خراج (و مالیات) بیندیشی، در اندیشه عمران و آبادسازی زمین باشی; زیرا خراج گرد نیاید مگر به آبادانی و روایات فراوانی که حکایت از برآوردن نیاز مردم و محتاجان دارد; امام علی(علیه السلام) در نامه ای به یکی از کارگزاران خویش چنین آورده اند: «پس از دل و جان با مردم انصاف ورزید و برای برآوردن نیازهایشان شکیبا باشید، که همانا شما خزانه دارانِ مردم، وکیلان أمت و سفیران پیشوایان هستید و... .» و . . . ▫️آن چه بیان شد ، بخشی از ویژگی های جامعه اسلامی و کارگزاران آن است . در جامعه ایدآل اسلامی همه این ویژگی ها تحقق می یابد و آن در زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ، که قرآن کریم وعده تحقق چنین روزی را داده است .(نور ،۵۵; توبه ،۳۲; صف ، ۸) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom