eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 انسان باید کریمانه زندگی کند / نه اهل افراط باش، نه تفریط 🔸 حضرت امیر (عليه السلام) به امام حسن (عليه السلام) فرمودند «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، البته امام حسن (عليه السلام) برای جامعه بشری الگوست، در واقع حضرت به جامعه بشری می‌ فرماید: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، سمح ریشه‌ در سماحت و کرامت دارد؛ یعنی ! نه اهل باش، نه . تبذیر یعنی بذرافشانی در جای بی جا. یک کشاورز اگر بذر را روی سنگ یا در شوره‌ زار بریزد می ‌گویند تبذیر کرد؛ یعنی بذرافشای در محل نامناسب انجام داد، کاری که نامناسب است و ثمر ندارد می ‌گویند تبذیر. حضرت فرمود هرگز کلام و فعلت را که همچون تخمی نیک است، در زمان غیر مناسب و در زمین غیر مناسب نگو! کاری را که الآن نباید بکنی نکن! حرفی را که الآن نباید بزنی نزن! 🔸 در ادامه حضرت می فرماید «وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً»؛ یعنی در کارت، . این کلمه هندسه، عربی نیست، این معرَّب است، اصل «هَندَسَه» معرَّب «اَندَزَه» و اندزه مخفف «اندازه» است، این اندزه تعریف شده، شد هندسه. از آن اسم فاعل و اسم مفعول گرفته شده، شد مهندِس. فرمود شما حرف بزن، با مهندسی کتاب بنویس، با مهندسی کار اقتصادی کن، با مهندسی خانواده را اداره بکن. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1372/08/03 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 سخن و کردار(کاربرد صحیح روایت انظر الی ما قال...) 🔹 یك وقت است بحث در است، در مسائل علمی «انْظُر اِلی ما قالَ»؛ اما یك وقت است مسائل است مسائل است مسائل است، مسائل اجرایی و حقوقی و امثال اینها كه مسئله ریاضی و فلسفی نیست كه شما بگویید «انْظُر اِلی ما قالَ». در مسائل فلسفی در مسائل حكمی در مسائل ریاضی در این‌گونه از امور «انْظُر اِلی ما قالَ» یعنی هر چه گوینده گفت، حالا گوینده هر كسی می‌خواهد باشد، مطلب علمی که كار به گوینده ندارد. 🔹 اما یك وقت شعار است، شعار و است كه پای عمل و مردم و اینها در میان است، اینجا هم «انْظُر اِلی ما قالَ» هم «انظر الی من قال»؛ یعنی هم شعار كاندیدایتان را ببینید هم شعاردهنده را ببینید، زیرا ممكن است كسی شعاری بدهد ولی طور دیگر اراده كند: «كَلِمَةُ حَقٍّ یرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ». 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 20 قرآن کریم (آیات133-127) 1. بانيان كارهاى نيك را فراموش نكنيم. «إِذْ يَرْفَعُ» «اذ» يعنى ابراهیم را ياد كن. بقرة، آيه 127 2. به كمالات امروزخود قانع نشويد، تكامل و تداوم آن را ازخدا بخواهيد. «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ» بقرة، آيه 128 3. تا روح تسليم نباشد، بيان احكام سودى نخواهد داشت. (ابراهيم عليه السلام ابتدا از خداوند روح تسليم تقاضا مى ‏كند، سپس راه و روش عبادت و بندگى را مى‏ خواهد). «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ ... أَرِنا مَناسِكَنا» بقرة، آيه 128 4. نياز به رهبر آسمانى، از اساسى ‏ترين نيازهاى جامعه بشرى است.«يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ ... وَ ابْعَثْ فِيهِمْ» بقرة، آيه 129 5. هدف از بعثت پيامبران، تعليم و تزكيه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. «يَتْلُوا ... يُعَلِّمُهُمُ ... يُزَكِّيهِمْ» بقرة، آيه 129 6. در فكر سلامت عقيده وايمان نسل وفرزندان خود باشيم و در وصاياى خود تنها به جنبه‏ هاى مادّى اكتفا نكنيم. «وَصَّى ... فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» بقرة، آيه 132 7. سخن بايد بر اساس علم وآگاهى باشد. «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ» بقرة، آيه 133 8. حسّاس‏ترين زمانِ زندگى، لحظه‏ ى مرگ است و حسّاس‏ ترين مسئله، موضوع دين وعقيده و حسّاس‏ترين مخاطب، نسل انسان است. «إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ» بقرة، آيه 133 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 توصیه‌های امام رضا علیه‌السلام به شیعیان برگرفته از کتاب "عرفان خورشید" نوشته محمدعلی انصاری 🔹️امام رضا علیه‌السلام فرمودند: در دین خدا بیندیشید و تفقّه کنید و آگاهی‌تان را در آن افزون کنید؛ زیرا کسی که در دینش فهم و بصیرت نداشته باشد؛ خطایش در دینداری بیشتر از صوابش می‌شود. بدانید تفقّه کلید بصیرت و تمام عبادت و عاملی برای رسیدن به جایگاه‌های والاست. فضیلت و برتری کسانی که دینشان را می‌فهمند بر دیگرِ بندگان مانند برتری خورشید بر دیگر ستارگان است و کسی که در دین تفقّه نکند، خداوند بر عمل او نمی‌افزاید و او را پاک نمی‌کند. کتاب " عرفان خورشید" صفحه ۱۷۹ و ۱۸۰ 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
. 🔰 خود را باش! 🎙 تمام کارهایتان را باید فدای خودتان کنید چقدر به متاع سنگینی که داری ارزش قائلی؟ برای حفظ خانه ات برای آن متاع سنگینت برای ماشینت برای زندگی ات چه عجب که می خواهی ماشینت را محفوظ نگه بداری مواظب و مراقبش هستی چطور مراقب و مواظب خودت نیستی؟! ماشین برای توست خانه برای توست اوراق برای توست لباس برای توست بیش از همه باید بکشی خودت را عزیز من مواظب و مراقب باشی این ها همه باید فدای تو بشوند خودت را فدای آن ها نکنی خویش را باش میر سید شریف که داشت مرحوم می شد در اواخر تسلیم جان پسر فاضلش در کنارش نشسته بود در آن حینی که پدر دیگر در سر مرز قرار گرفته دارد آن سویی می شود در آن حال گفتش که بابا حرفی به من بزن نصیحتی به من بکن میر سید شریف که عالم بزرگواری است ایشان دهن باز کرد بابا خود را باش جوانان اجتماع خود را باشید خودتان را پاک نگه بدارید .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷میلاد امام مهربانی، امام رضا علیه السلام مبارک 🌷 🔹شعر از جناب نجیبی شاعر خوش ذوق کازرونی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 248تا250.استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
6.71M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۸تا۲۵۰ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 161 نهج البلاغه.mp3
853.1K
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۱(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 161.mp3
13.03M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :تیپ شناسی شیطان(جلسه ۱۶۱) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
24.82M
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه اول 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 39.mp3
12.97M
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه ۳۹) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🍃✨🍃 🌿ان شا الله ظهور نزدیک است. خودتان را بسازید. کلمه انتظار یعنی خودسازی. یعنی اگر به شما گفتند فردا صبح حضرت تشریف می‌آورند، یک دلهره‌ای داشته باشید که ای وای من هنوز خودم را نساخته ام و اگر فردا صبح آقا حجة بن الحسن اعلام ظهور بفرمایند، من با این وضعیت روحی با این معصیتها و با این گرفتاریها چه کنم؟ خوشا به حال جمعی که به مراحل کمالات رسیده اند و خوب هم پیشرفت کرده‌اند و هر چه هم علائق ظاهری داشته باشند، اینها را ترک می‌کنند و به خدمت حضرت موفق می‌شوند. . . . . . ✨ 💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج🤲 💚💫 ‌‌‌@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی (دانش و بینش) امام رضا علیه السلام : اِعلَم أنَّ العَمَلَ الدّائِمَ القَليلَ عَلَى اليَقينِ وَالبَصيرَةِ، أفضَلُ عِندَ اللّهِ مِنَ العَمَلِ الكَثيرِ عَلى غَيرِ اليَقينِ وَالجَهلِ . بدان كه عمل مداومِ اندك، امّا توأم با يقين و بصيرت، در نزد خداوند، برتر از عملِ بسيارِ توأم با غير يقين و جهل است . 📚الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام : ص 356 (ع) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ویژگی ها و خصوصیات امام معصوم: الإمام الرضا عليه السلام ـ في صِفَةِ الإِمامِ ـ : 🌱الاِمامُ النّارُ عَلي اليَفاعِ ، الحارُّ لِمَنِ اصطَلي بِهِ و الدّليلُ في المَهالِكِ ، مَن فارَقَهُ فَهالِكٌ. 🌱الاِمامُ السَّحابُ الماطِرُ و الغَيثُ الهاطِلُ و الشَّمسُ المُضِيَّةُ و السَّماءُ الظَّليلَةُ و الاَرضُ البَسيطَةُ و العَينُ الغَزيرَةُ و الغَديرُ و الرَّوضَةُ . 🌱الاِمامُ الاَنيسُ الرَّفيقُ و الوالِدُ الشَّفيقُ و الاَخُ الشَقيقُ و الاِمامُ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ و مَفزَعُ العِبادِ فِي الدّاهِيَةِ النّادِ. 📜 اصول کافی ، کتاب الحجه 🌿امام رضا عليه السلام ـ در تعريف «امام» ـ : 🌱امام آتش روشن بر بلندے است ؛ 🌱وسیلهء گرمے گرما طلبان و راهنما در هلاکت گاههاست ؛ 🌱هر که از او جدا شود به هلاکت رسد ؛ 🌱امام ابرے است بارنده ،بارانے است شتابنده ، 🌱خورشیدے است فروزنده ، 🌱آسمانے است سایه دهنده ، 🌱زمینے است گسترده ، 🌱چشمه اے است جوشنده و برکه و گلستان است ؛ 🌱امام همدم و رفیق ؛ 🌱پدر مهربان ؛ 🌱برادرِ برابر ؛ ✨مادر دلسوز به کودک ؛ 🌱و پناه بندگان خدا در گرفتاریهاے سخت است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
22_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_07_Mashhade_Moghaddas.MP3
17.31M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و دوم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.42بهار 1401.m4a
21.24M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 42) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (16) تفسیر آیه 17تا19 🔅🔅🔅 ان علينا جمعه و قرآنه(17) فاذا قرأ ناه فاتبع قرآنه(18) ثم ان علينا بيانه(19) 17-بر ما است كه آن را جمع كنيم و بر تو بخوانيم 18- و هـنـگـامـى كـه مـا بر تو خوانديم از آن پيروى كن و بخوان 19-سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم. 🌱🌱🌱 🔹سـپس مى افزايد : از نـاحـيـه جمع آورى قرآن نگران نباش ، ما آيات آن را جمع مى كنيم باز هم به وسيله پيك وحى بر تو مى خوانيم .(و هـنـگـامـى كـه مـا بر تو خوانديم از آن پيروى كن و بخوان ) (فاذا قرأ ناه فاتبع قرآنه ).(سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم ) (ثم ان علينا بيانه ). 🔸بـنـابـرايـن جـمـع قـرآن ، و هـم تـلاوت آن بـر تـو، و هـم تـبـيـيـن و تـفـصيل معانى آن هر سه بر عهده ما است ، به هيچوجه نگران مباش ، آنكس كه اين وحى را نازل كرده ، در تمام مراحل حافظ آن است ، تنها وظيفه تو از يكسو پيروى از تلاوت پيك وحى ، و از سوى ديگر ابلاغ اين رسالت به عامه مردم است . 🔹بـعـضـى نـيز گفته اند منظور از جمع كردن جمع در لسان وحى نيست بلكه جمع در سينه پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و تلاوت آن در لسان آن حضرت (صلى الله عليه و آله و سـلم ) اسـت ، يعنى عجله مكن ما تمام اين آيات را در سينه تو جمع مى كنيم ، و سپس قرائت آن را بر زبانت جارى مى سازيم . 🔹به هر حال اين تعبيرات همگى تفسير اول را تاييد مى كند كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سـلم ) بـه هـنگام نزول وحى به وسيله جبرئيل ، پيوسته عجله داشت كه آيات را به سرعت تكرار كند مبادا از حافظه او برود، و اينجا بود كه از سوى خداوند به او اعـلام شـد كـه خـونـسـردى خود را حفظ كند، و نيز اطمينان داده شد كه نه تنها جمع آيات و تلاوت آن ، بلكه تبيين آن نيز از سوى خداوند تضمين شده است . 🔸ايـن آيـات در ضـمن بيانگر اصالت قرآن ، و حفظ آن از هر گونه تحريف و دگرگونى است ، چرا كه خداوند وعده جمع و تلاوت و تبيين آن را داده است . 🔹در حـديـث آمـده اسـت كـه پـيـغـمـبـر اكـرم (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) بـعـد از نـزول ايـن آيات هنگامى كه جبرئيل بر او نازل مى شد كاملا سكوت مى كرد، و هنگامى كه جبرئيل مى رفت شروع به تلاوت آيات مى نمود. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس يازدهم:قرائت و قاريان قرآن ▪️قرائت قرآن و تلاوت آيات آن، يكى از مهم‌ترين مسائل قرآن به‌شمار مى‌رود، به‌گونه‌اى كه از صدر اسلام عدّه‌اى به اين‌كار همت گماشته و عهده‌دار قرائت قرآن و تعليم آن در جامعۀ اسلامى بوده‌اند. ▫️قاريان قرآن را در طول تاريخ گذشته به چند دسته تقسيم كرده‌اند كه به نام «طبقات قرّاء» معروف است: طبقۀ اول، قرائت قرآن را مستقيماً از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرا گرفته و مشهور شده‌اند كه عبارتند از: «عبداللّه‌بن‌مسعود، ابىّ‌بن‌كعب، ابوالدرداء و زيدبن‌ثابت». طبقه دوم كسانى هستند كه قرائت قرآن را از طبقۀ اول فرا گرفته‌اند و شامل: «عبداللّه‌بن‌عباس، ابوالاسود دوئلى، علقمة‌بن‌قيس، عبداللّه‌بن‌سائب، اسودبن‌زيد، ابوعبدالرحمان سلمى و مسروق‌بن‌اجدع» مى‌باشد. به دنبال آن بزرگان ديگرى در طبقات سوم تا هشتم (تا عهد تدوين قرائات) قرار دارند. ▫️سلسلۀ قرّاء (قاريان بنام قرآن) و قرائات، قرن به قرن و پيوسته ادامه داشت تا اينكه ابوبكربن‌مجاهد (٢٤٥ - ٣٢٤ ه‍‌ .ق) - شيخ‌القراء بغداد - در اوايل قرن چهارم، قرائات را در هفت قرائت از هفت قارى بنام، به رسميّت شناخت. بعدها در دوره‌هاى مختلف، هفت قارى ديگر اضافه شد كه بدين‌ترتيب مجموعاً چهارده قرائت معروف گرديد و به‌دليل آنكه هركدام از اين قرائات از سوى دو راوى روايت شده، مجموع قرائت متداول به ٢٨ قرائت مى‌رسد. ▫️در حجيّت قرائات و صحت آنها - كه آيا جملگى به‌گونه متواتر از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده يا نه‌؟ - گفت‌وگو فراوان است. پاسخى كه به‌طور كلّى از آن مباحث به‌دست مى‌آيد منفى است؛ زيرا طبق رأى محققين، بيش از يك قرائت از رسول اللّه صلى الله عليه و آله نرسيده و آن، قرائت متداول در ميان مسلمانان است. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Nuh - 06 s.mp3
5.62M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌معیار پذیرش و عدم پذیرش سخن ▪️....طبق نقل مرحوم کليني در همان جلد اوّل کافي کتاب عقل دارد که ذات أقدس الهي دو اصل را آورد: يکي اينکه اگر کسي بخواهد چيزي را تصديق کند، بايد دستش پُر باشد. بخواهد تکذيب کند، بايد دستش پُر باشد. با گمان و ميل و خيال و هويٰ نمي‌تواند دهن باز کند. ▪️ اين دو آيه را وجود مبارک امام صادق به عنوان دو تا مرز ذکر کرد، فرمود: «إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»،حالا يا «حَصَّنَ»است که از حِصن و دژ و قلعه است. يا «حَضّ» است که تحضيض کرده. يا «خَصَّ» است که اختصاص داده، چند تا نسخه در همين کافي هست. «إِنَّ اللَّهَ حَصَّنَ»، حِصن، قلعه دو تا دژ گذاشته. «حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»، يکي ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق‏﴾؛هرکس دهن باز کرد، بايد برهان داشته باشد. همين! نفي کرد، بايد برهان داشته باشد: ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق‏﴾، يک؛ اگر خواست بگويد نه، رأي منفي بدهد، نبايد جاهلانه باشد: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِه﴾‏،دو؛ بايد محيط به فهم باشد تا سر بلند کند، بگويد نه، يا سر خم کند، بگويد آري؛ چه در حوزه، چه در دانشگاه، چه در مناصب قانون‌گذاري بخواهد چيزي را قبول کند بايد محقّقانه، نکول کند محقّقانه. اين فرهنگ ديني است. ▪️▪️در جاهليت معيار قبول و نکول آنها حرف نياکانشان بود، اگر گفته بودند، مي‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلَي أُمَّةٍ﴾نگفته بودند، ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في آبائِنَا الْأَوَّلينَ﴾؛ اما اين بيان نوراني امام صادق مي‌فرمايد، فرهنگ ديني براساس فهم است. با دست پُر حرف بزنيم، جامعه هر چه مي‌خواهد بنويسد، هر چه مي‌خواهد بگويد، اين جامعه همين مي‌شود؛ اما وقتي عالمانه و محقّقانه حرف مي‌زند، نه جامعه لرزان است، نه پراکندگي هست، نه اختلاف و مخالفت بي‌جا هست. اگر هر کسی حرف مي‌زند با برهان حرف بزند، نفي مي‌کند با برهان نفي بکند، اين مي‌شود جامعه جامعه اسلامي! 📼فرازی از سوره نوح جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 هر کس به برکت نظام اسلامی یک مقامی پیدا کرد، باید مواظب باشد 🔸 وجود مبارک شاگردان فراوانی داشت، یکی از آنها بود که سالیان متمادی نزد حضرت درس می‌خواند، وجود مبارک حضرت یک روز عصر مَرکب اختصاصی خود را برای او فرستاد و او را به منزل خود دعوت کرد. ▫️ ابی نصر بزنطی خیلی خوشحال شد که مرکوب اختصاصی خود را برای او فرستاده و او را به مهمانی دعوت کرده است، سوار مرکوب اختصاصی امام رضا(سلام الله علیه) شد، به محضر حضرت رفت، شام را محضر حضرت میل کردند. ▫️ حضرت فرمود اگر می‌ خواهی استراحت کنی همین جا استراحت کن. گفت چه افتخاری بهتر از این که در منزل حضرت مهمان حضرت باشم، همین که رفت در بستر خواب وارد بشود بخوابد، این خیال او را گرفت که من عجب مقامی دارم! فوراً دید از همان اندرون صدا رسید، برو خدمت مولایت ببین که چه می‌گوید! ابی نصر بزنطی آمد خدمت ، حضرت فرمود خیال کردی به مقامی رسیدی!؟ 🔸 فرقی بین آن عصر و این عصر نیست. همه ما نیز هستیم، از این حدیث می‌ شود استفاده کرد هر کس به برکت نظام اسلامی یک مقامی پیدا کرد، باید مواظب باشد. 📚 دیدار جمعی از کارگزاران نظام با حضرت استاد تاریخ: 1397/05/01 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. 📚تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 🔹آیه ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ از جامع ترین قواعد قانون اساسی اسلام است و بر همین اساس حتی به کافر حرام و از مصادیق ظلم است. 🔹 اسلام نه فقط بر که بر و گیاهان هم تاکید دارد. در روایت می خوانیم «مَنْ سَقَی طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَکَأَنَّمَا سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ»، کسی که به درختی آب بدهد انگار به یک مومن آب داده است. 🔹 معظم له را از بزرگترین گناهان دانستند و خاطرنشان کردند: گناه ظلم به قدری بزرگ است که قرآن می فرماید ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾. ظالم نه فقط به جهنم می رود بلکه خودش است. 🔹 تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای پرهیز از ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 🔹انسان با اخلاق وقتی قدرت پیدا کرد با زمان عدم قدرتش یکسان است. کسی او را ببیند یا نبیند یکسان است. کسی از حال او باخبر بشود یا نشود یکسان است. بتواند از کسی انتقام بگیرد یا نگیرد یکسان است. کسی نیست که تا به قدرت رسید هرکاری دلش خواست بکند. 🔹 امام سجاد علیه السلام در می فرماید خدایا توفیقی بده که اگر سمت و قدرتی به دست من رسید یک مدیر خوبی باشم. ما یک حُسن الولایه داریم یک سوء الولایه. حسن الولایه یعنی مدیر خوب. یعنی اصل فن را می داند، عالم باشد و داشته باشد یعنی اداره کند عملاً و هم داشته باشد هم قدرت داشته باشد. اگر یکی از این دو را نداشته باشد این یک والی خوبی نیست. حضرت در آن دعا عرض می کند خدایا! من از سوء ولایت به تو پناه می برم که مدیر خوبی نباشم والی خوبی نباشم. 🔹 اگر یک مفسر قرآن بالای منبر آیه ای را تفسیر کند و پایین منبر بر خلافش عمل کند، علم دارد اما از عمل بیگانه است. شما به یک معتاد کارتن خواب بگویید مواد مخدر ضرر دارد. او خودش در متن ضرر است و این را می داند. علم دارد اما ندارد. 🔹 ایشان افزودند: یک فلج اگر مار و عقرب ببیند علم دارد که آن حیوان خطرناک نزدیکش است و ممکن است به او آسیب بزند. اینها را می داند لکن قدرت فرار ندارد. آنهایی که از کار افتاده است و فسق برایشان ملکه شده است اینگونه اند. 📚 درس علوم القرآن جلسه 7 تاریخ: 1401/03/18 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
23_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_08_Mashhade_Moghaddas(1).MP3
18.71M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و سوم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom