eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 ⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه‏ علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت دوم) ☑️در این باره حداقل سه دیدگاه وجود دارد که به صورت کوتاه به آن اشاره می شود: 1️⃣ديدگاه اول:همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد 🔰دلایل دیدگاه اول: ☑️دلیل اوّل: ظاهر برخى آيات قرآن دلالت بر اين دارد كه همه چيز در قرآن وجود دارد؛ مثل: «نزّلْنا عليْك الْكتاب تبْياناً لكلّ ‏شيْ‏ءٍ؛ و كتاب را بر تو نازل كرديم، در حالى كه بيان كننده هر چيز است». ☑️دلیل دوّم: آیاتی از قرآن کریم، به علوم مختلف اشاره دارد؛ مانند‏ این آیه: «و كفى‏ بنا حاسبين»‏ ‏که از «حساب» سخن می گويد که اشاره به «علوم رياضى دارد. یا از آيه‏ «رفيع الدّرجات»‏ ‏ که با حساب ابجد، 360 درجه بودن درجات دايره در هندسه استخراج می شود.‏ یا علم پزشكى از آيه‏ «و إذا مرضْت فهو يشْفين»‏ ‏ به دست می آيد.‏ ☑️دلیل سوّم: از نظر این گروه، روایاتی وجود دارد که دلالت می كند همه علوم در قرآن كريم وجود دارد. براى مثال: از امام باقر علیه السلام روايت شده كه فرمودند: «ان اللّه تبارك و تعالى لم يدع شيئاً تحتاج اليه الامه الا نزله فى كتابه ‏و بيّنه لرسوله؛ خداوند تبارك و تعالى هيچ چيزى را كه مردم به آن محتاج باشند، فرو گذار نكرده است، مگر آن كه آنها را در قرآن، نازل ‏فرمود و براى پيامبر (ص) بيان كرده است».‏ ☑️‏دلیل چهارم: دليل ديگر بر وجود همه علوم در قرآن، مسأله بطون آن است كه در روايات متعددى وارد شده كه قرآن داراى ‏بطون مختلف است.‏ ابوحامد غزالى در کتاب: «احياء العلوم» به همين مطلب استشهاد كرده و تعداد علوم قرآن را تا هفتاد و هفت هزار و دويست علم ذكر ‏كرده است. آن گاه می گويد: اين عدد، چهار برابر می شود؛ چون هر كلمه، ظاهر و باطن دارد و حدّ و مطلع دارد.‏ 👈🏼تذكر: دلايل اين ديدگاه را در هنگام ذكر دلايل ديدگاه دوم و سوم مورد بررسى و نقد قرار می دهيم.‏ 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پانزدهم) 🌷🌷🌷 🌴سالک بايد پس از سلوك علمى، خود را در سلك مؤمنين داخل كند و عظمت و جلال و بهاء و جمال حق _جلت عظمته_ را به قلب برساند تا قلب خاشع شود. 🌴و الاّ علم به تنهایی، خشوع نمی‌آورد. چنانچه در خودتان می‌بينيد كه با اعتقاد به مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ، قلب شما خاشع نيست. ✨و اما سخن خداى تعالى: «الَمْ يَاْنِ لِلَّذينَ آمَنوُا انْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه وَ مانَزَلَ مِنَ الْحَق؛ آيا مؤمنان را آن زمان فرا نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد.»( حديد- 16) 🌴شايد ايمان صورى، كه همان اعتقاد بما جاء به النّبيّ صلّى اللّه عليه است، مقصود باشد، و الاّ ايمان حقيقى ملازم با يك مرتبه از خشوع است، يا آن كه خشوع در آيه شريفه خشوع به مراتب كامل باشد. 🌴چنانچه «عالِم» را گاهى اطلاق كنند بر كسى كه از حدّ علم به حدّ ايمان رسيده باشد، و محتمل است. ✨در آيه شريفه «انَّما يَخْشَى اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ همانا از ميان بندگان خدا، دانشمندان از خداوند بيم و خشيت دارند.»( فاطر- 28) اشاره به آنها باشد. 🌴و در زبان كتاب و سنّت، علم و ايمان و اسلام، به مراتب مختلف اطلاق شده و بيان آنها از وظيفه اين اوراق خارج است. 🌴به طور کلی، سالك طريق آخرت- خصوصا با قدم معراج صلاتى- لازم است قلب خود را با نور علم و ايمان خاشع كند و هر اندازه که ممکن است اين رقيقه الهيّ و بارقه رحمانيّ را در قلب متمكّن نمايد، بلكه بتواند در تمام نماز حفظ اين حالت را بنمايد. 🔅🔅🔅 👈🏼تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت نهم و پایانی حدیث معراج (22) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (7) تفسیر آیه 5 سوره مدثر 🔅🔅🔅 و الرجز فاهجر(5) ازپلیدیهاوآنچه موجب عذاب الهی است بپرهیز 🔰تفسیر : 🔹در سومین دستور می فرماید :((ازپلیدیهاوآنچه موجب عذاب الهی است بپرهیز))(و الرجز فاهجر) . ▫️گسترش مفهوم رجز (پلیدی ) سبب شده است که تفسیرهای گوناگونی برای آن ذکر کنند . ➖گاه آن را به بتها ، و گاه به هر گونه معصیت ، و گاه به اخلاق زشت و ناپسند ➖و گاه به حب دنیا که سرآغاز هر خطیئه و گناه است ، ➖و گاه به عذاب الهی که نتیجه شرک و معصیت است ➖و گاه به معنی هر چیزی که انسان را از خدا غافل می کند تفسیر کرده اند . 📋نکته اصلی این است که ((رجز)) در اصل به معنی اضطراب و تزلزل است*(مفردات) راغب* و سپس به هر گونه گناه شرک ، بتپرستی وسوسه های شیطانی ، اخلاق ذمیمه و عذاب الهی که مایه اضطراب انسان می گردد و او را از مسیر صحیح منحرف می کند ، اطلاق شده است . ▫️در حالی که بعضی معنی این لغت را ((عذاب )) می دانند ،*(المیزان) و (فی ظلال القرآن) (ذیل آیات مورد بحث)*و از آنجا که شرک و گناه و اخلاق سوء و حب دنیا جلب عذاب الهی می کند به آنها نیز ((رجز)) اطلاق شده است . این نیز لازم به یاد آوری است که در قرآن مجید واژه ((رجز)) (بر وزن شرک ) غالبا به معنی عذاب آمده است .**به آیات 134 و 135 اعراف و 5 سبا و 11 جاثیه و 59 بقره و 162 اعراف و 34 عنکبوت مراجعه شود.* 🔸بعضی نیز معتقدند که ((رجز)) و ((رجس )) که به معنی ((پلیدی )) است مرادف است .*در تفسیر فخر رازی این معنی به صورت یک احتمال ذکر شده (جلد 30 صفحه 193)* 🔹این معانی سه گانه گر چه با هم متفاوتند ، ولی در عین حال ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند ، و به هر حال آیه مفهوم جامعی دارد که هر گونه انحراف و عمل زشت و پلید ، و هر کاری را که موجب خشم و عذاب الهی در دنیا و آخرت می گردد شامل می شود . ☑️مسلم است پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) حتی قبل از نبوت از این امور پرهیز و هجران داشت ، و تاریخ زندگی او که دوست و دشمن به آن معترفند نیز گواه بر این معنی است ، ولی در اینجا به عنوان یک اصل اساسی در مسیر دعوت الی الله و نیز به عنوان یک الگو و اسوه برای همگان ، روی آن تکیه شده است . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 54) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 👈🏼 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)👉🏼 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 ⏪انحصار قرائت‌ها به هفت 🔸قبلاً به توجه مسلمانان نسبت به قرائت قرآن اشاره شد و بيان گرديد كه مردم در تمامى دوره‌ها، نسبت به قرائت شخصيّت‌هاى معروف و حفظ‍‌ و تدوين و پذيرش همۀ آنها اهتمام مى‌ورزيدند؛ همچنين مردم هر منطقه‌اى به قارى محلى و منطقۀ خود توجه بيشترى داشتند و هيچ‌كس اعم از عامه و خاصه بر اين سيره مستمر اعتراض نداشته‌است. 🔻اين روش هميشگى در فراگيرى و آموزش قرائت تا اوايل قرن چهارم ادامه داشت، تا اينكه نابغۀ فرزانۀ بغداد، يعنى ابن‌مجاهد - كه در جذب قلوب مردم و نفوذ در ميان سران و مقامات دولتى ورزيدگى داشت - ظاهر گرديد. وى كرسى شيخ القرّاء را به‌طور رسمى به‌خود اختصاص داد و عامۀ مردم به او روى آوردند. ▪️ابن‌مجاهد بسيار خشك، و سخت پاى‌بند به تقليد از قرائت پيشينيان بود. عبدالواحدبن‌ابى هاشم مى‌گويد: «كسى از ابن‌مجاهد پرسيد: چرا شيخ قرائتى خاص اختيار نمى‌كند؟ او در پاسخ گفت: نياز ما در حفظ‍‌ دست‌آوردهاى ائمۀ پيشين، بيش از آن است كه قرائتى اختيار كنيم تا پس از ما رواج يابد» . ▪️ابن‌مجاهد، تمام كوشش خود را براى سدّ باب اجتهاد در قرائت به‌كار برد و به‌طور نسبى توفيقى حاصل كرد؛ زيرا شرايط‍‌ حاكم برآن دوران تاريك و نابسامان جامعۀ اسلامى، او را كمك كرد تا در خواسته‌هايش پيروز شود و مخالفان خود را منزوى سازد. مسألۀ حصر قرائات در هفت قرائت از جمله كارهاى اوست و اگر ناهمگونى و نقصى در اين كار وجود دارد، بر عهدۀ او است كه شتاب زده به چنين عمل خطيرى دست زد. 🔺دكتر صبحى صالح مى‌گويد: «بيشترين سهم سرزنش اين عمل توهّم آفرين - كه تنها قرائت معتبر، قرائت قرّاء سبعه است - متوجه ابن‌مجاهد است كه در رأس قرن سوم هجرى در بغداد، به جمع‌آورى هفت قرائت از هفت‌تن از ائمۀ مكه، مدينه، بصره، كوفه و شام دست زد و تنها اينان به‌وثوق، امانت و دقّت در ضبط‍‌ قرائت معروف شدند؛ در حالى كه اين عمل، ملاكى واقعى نداشته و صرفاً يك تصادف و اتفاق است؛ زيرا در بين ائمۀ قرّاء، افراد بسيار قابل توجّهى هستند كه از قرّاء سبعه برترند». به هر حال با وجود مخالفت‌هايى كه بود، ابن‌مجاهد قرائات را در هفت قرائت مختصر كرد. اين هفت قرائت هر كدام دو راوى دارند كه ذيلاً مى‌آيد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دریادلی ولی 🔸 به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ‎ها استفاده می ‎شود، اینکه اسب رزم نیست! پول فراوانی هم که دارید، کار هم که است و مربوط به شخص شما نیست، یک اسب بُدوی رزمی تهیه کنید ـ خدای ناکرده ـ اگر دشمن با آن اسب تندرویی که دارد حمله کرد چه می ‎کنید؟حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛ فرمود من اسب تندرو می ‎خواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگیرم؟! اسب تندرو برای کسی است که بخواهد تند برود، من که در میدان جنگ فرار نمی ‎کنم، کسی را هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی ‎کنم! 🔸 این چه روحی است؟ این کیست؟! دشمن است، کافر است، بت ‎پرست است آمده مرا بکشد، اما دید نمی ‎تواند و فرار کرد، من فراری را تعقیب نمی ‎کنم؛ این است. علیه السلام 📚 درس تفسیر سوره مبارکه انسان ـ جلسه 4 تاریخ: 1398/07/07
 🔰حضرت امام روح الله خمینی در کتاب ارزشمند چهل حدیث فرماید: 📌شدت بليات روحيه تابع شدت ادراك است در ذيل حديث شريف كه مى فرمايد:"و من سخف دينه و ضعف عقله قل بلاؤه " 🔹چنين ظاهر شود كه بليات اعم از جسمانيه و روحانيه است ، زيرا كه اشخاص ضعيف العقل و كم ادراك به مقدار ضعف عقل و ادراك خود از بليات روحانيه و ناملايمات عقليه ماءمون اند. 🔹به خلاف كسانى كه عقلشان كامل و ادراكشان شديد است ، كه به مقدار كمال عقل و شدت ادارك خود بليات روحانى آنها زياد شود. 🔹و هر چه اداركات كاملتر و روحانيت قويتر باشد، بليات بيشتر و ادراك ناملايمات افزون گردد. 🔅و تواند بود كه فرموده حضرت رسالت پناه ، صلى الله عليه و آله و سلم ، كه فرمود:"ما اءوذى نبى مثل ما اءوذيت." يعنىاذيت نشد پيغمبرى مثل اذيتى كه من شدم .نيز به اين معنى برگردد. 🔹 زيرا كه هر كس عظمت و جلالت ربوبيت را بيشتر ادراك كند و مقام مقدس حق جل و علا را زيادتر بشناسد، از عصيان بندگان و هتك حرمت آنها بيشتر متاءثر و متاءلم گردد، و نيز هر كس رحمتش ‍ و عنايت و لطفش به بندگان خدا بيشتر باشد، از اعوجاج و شقاوت آنها بيشتر اذيت مى شود، و البته خاتم النبيين ، صلى الله عليه و آله ، در اين مقامات و ساير مدارج كماليه از انبيا و اوليا و ساير بنى الانسان كاملتر بوده ، پس اذيتش ‍ بيشتر و تاءثرش بالاتر بوده . والله العالم و له الحمد. 📚چهل حدیث امام خمینی حدیث پانزدهم @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (8) تفسیر آیه 6 سوره مدثر 🔅🔅🔅 و لا تمنن تستکثر(6) منت مگذار و فزونی مطلب 🔰تفسیر :... 🔹 در چهارمین دستور می فرماید : ((منت مگذار و فزونی مطلب )) (و لا تمنن تستکثر) . توجه داشته باشید که (تستکثر) در اینجا حال است و نه جواب نهی (زیرا به صورت مرفوع آمده است) بنابراین مفهوم آیه چنین می شود (منت مگذار در حالی که فزونی می طلبی و یا عملت را بزرگ می شمری) 🔹 در اینکه نهی از منت و فزونی طلبیدن در چه مواردی است باز در اینجا مفهوم آیه کلی و گسترده است ، و هر گونه منت گذاردن بر خالق و خلق را شامل می شود ، نه بر پروردگارت منت بگذار که برای او جهاد و تلاش ‍ می کنی ، چرا که او بر تو منت گذارده که این مقام منیع را به تو ارزانی داشته است . 🔹 همچنین عبادت و اطاعت و اعمال صالحت را بسیار مشمر ، بلکه همیشه خود را در سرحد ((قصور)) و ((تقصیر)) بدان ، و عبادت را یکنوع توفیق بزرگ الهی برای خودت بشمار . 🔹 به تعبیر دیگر نباید قیام و انذار تو ، و نشر توحید و بیان عظمت پروردگار ، و تطهیر ثیاب ، و پرهیز از هر گونه گناه را مایه منت بر خداوند بشمری ، یا آنها را بزرگ بدانی بلکه باید اینها را هدایای گرانبهائی از سوی پروردگارت بدانی و به خاطر آن ممنون باشی ، و آنچنان در عشق و محبت او غرق شوی که این کارهای مهم را بسیار ناچیز حساب کنی . 🔹 و نیز اگر خدمتی به خلق می کنی چه در جهات معنوی باشد مانند تبلیغ و هدایت و چه در جهات مادی مانند انفاق و بخشش ، هیچکدام را نباید با منت یا انتظار جبران ، آن هم جبرانی فزونتر تواءم نمائی چرا که منت ، اعمال نیک را باطل و بیاثر می کند یا ایها الذین آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی (بقره : 264) . ((لا تمنن )) از ماده ((منت )) در اینگونه موارد به معنی سخن و گفتاری است که بیانگر اهمکککت نعمتی است که انسان به دیگری داده است ، و از اینجا رابطه آن با مساءله ((استکثار)) (طلب فزونی ) روشن می شود ، چرا که اگر انسان خدمتش را ناچیز بشمرد انتظار پاداشی ندارد ، تا چه رسد به اینکه فزونی بطلبد ، و به این ترتیب منت گذاردن همیشه سرچشمه ((استکثار)) است ، عملی که ارزش نعمت را به کلی از بین می برد . ▪ و اینکه در بعضی از روایات آمده است که معنی آیه این است لا تعط تلتمس اکثر منها ((چیزی را به دیگری عطا مکن که انتظار بیشتر از آن را داشته باشی ))*(نورالثقلین جلد 5 صفحه 454 )و (تفسیر برهان جلد 4 صفحه 400 )در حقیقت بیان یکی از شاخه های مفهوم کلی آیه شریفه است . ▪ همانگونه که در حدیث دیگری آمده است که امام صادق (علیه السلام ) در تفسیر این آیه فرمود : لا تستکثر ما عملت من خیر لله ((کار نیکی را که برای خدا انجام می دهی هرگز زیاد مشمر))**همان*** این هم شاخه دیگری از آن مفهوم کلی است . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(237) ⏪بحث روایایی آیات 19و 20 🔰منافقان از دیدگاه امیر المومنین علی علیه اسلام در صدر اسلام شمار قابل توجهى از مسلمانان منافق بودند به گونه اى كه در نبرد احد بيش از سيصد نفر (يك سوم سپاه مسلمانان) اهل نفاق بودند و از نيمه راه بازگشتند و رزمندگان راهى جبهه را نيز از حضور در صحنه دفاع باز مى داشتند. آنان از هيچ كارشكنى در برابر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) و مسلمانان دريغ نداشتند و سنگين ترين تهمتها را كه تهمت فحشا بود به خانواده پيامبر زدند (جريان افك)؛ اما بعد از رحلت پيامبر اكرم و خانه نشين شدن اميرمومنان (سلام الله عليه) يك باره اوضاع آرام شد، با اين كه نه آن منافقان همه مردند و نه همه توبه كار و پرهيزكار شدند. سر مطلب آن است كه آنان با زمامداران زمان ساختند و به كام دل خود رسيدند. اميرمومنان (عليه السلام) در اين خطبه درباره آنان مى فرمايد: اينان پس ‍ از پيامبر، با دروغ و بهتان به پيشوايان گمراهى و دعوتگران به دوزخ تقرب جستند. پيشوايان گمراهى نيز به اينان ولايت و رياست بخشيدند و آنان را حاكم ساختند و بر گردن مردم سوار كردند و به كمك اينها به خوردن دنيا مشغول شدند. مردم نيز معمولا همراه سلاطين و دنيايند، مگر كسى كه خداوند وى را نگهدارد. جريان نفاق به طور متفرق در اثناى سور و آيات آينده روشن خواهد شد. 🔅🔅🔅 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅🔅🔅 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌چشمه زلال همیشه جاری يک بيان نوراني حضرت امير درنهج‌البلاغه از حضرت نقل مي‌کند که پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود نماز مثل چشمه شفاف و تقريباً آب گرمي است يا حالا آب ملايمي است که درِ خانه هر کسي هست. يک چشمه خصوصي هم هست، درِ خانه هر کسي هم هست. شبانه‌روز پنج بار اينها مي‌روند در اين چشمه شستشو مي‌کنند. اين در نهج‌البلاغه از وجود مبارک پيغمبر هست. آدم شبانه‌روز پنج بار شستشو بکند بعد آلوده بشود ديگر درست نيست. معلوم مي‌شود نرفته شستشو بکند يا درست شستشو نکرده؛ لذا هم دارد ﴿صَلاتِهِمْ دائِمُونَ﴾ هم دارد ﴿عَلي صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ﴾. هم کمّيت نماز، هم کيفيت نماز، هم اصل نماز، هم شرايط نماز، اوصاف نماز، اين چشمه هست. آدم پنج بار شبانه‌روز با خداي خود گفتگو مي‌کند بعد آلوده دربيايد، چيست؟ اينکه مي‌گويند صلات «عَمُودُ الدِّينِ» است، براي اينکه اين ستون دين است. اگر اين ستون نباشد، خيمه به زمين مي‌ريزد. اگر کسي بخواهد به خيمه‌اي پناه ببرد، ستون مي‌خواهد. اگر اين ستون نباشد، خيمه افتاده روي زمين و پارچه‌اي روي زمين است.... 📼فرازی از سوره معارج جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 ضامن بقای رسالت 🔻 خدای سبحان امامت را ادامه رسالت و همتای آن می داند از این رو در حادثه جهانی به پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) می فرماید: اگر نصب علی بن ابی طالب را به دست خود انجام ندهی و ولایت را تبیین نکنی، اصلا به عمل نکرده ای؛ یعنی رسالت منهای امامت معادل با رسالت منهای رسالت است زیرا آنچه اساس رسالت راحفظ میکند همان امامت است. 📚 شمیم ولایت، ص114
📌 و ماندگار از ص ۳۴ قرآن کریم (آیات ۲۱۶ تا ۲۱۹) ۱.ملاك خير وشر، آسانی و سختی و يا تمايلات شخصی نيست، بلكه مصالح واقعی ملاك است ونبايد به پيشداوری خود تكيه كنيم. «عَسی‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ» آیه ۲۱۶ ۲.جنگ و جهاد در راه دين، مايه‌ی خير است. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ ... وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ» ایه ۲۱۶ ۳.تعيين اهميّت گناهان، بدست خداوند است. «إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ، الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ ...» آیه ۲۱۷ ۴.دشمنان، همواره در كمين هستند وارتداد و كفر وپشت كردن به دينتان را می‌خواهند وبه غير آن راضی نمی‌شوند. آنها دنبال پيروزی موقت نيستند، بلكه می‌خواهند فرهنگ ومكتب شما را از بين ببرند. «حَتَّی يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ» آیه ۲۱۷ ۵. حسن عاقبت، ملاك ارزش است. چه بسا مسلمانانی كه كافر مرده‌اند. «فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ» ایه ۲۱۷ ۶.اميد به لطف پروردگار، مشروط به ايمان، هجرت و جهاد است. «آمَنُوا ... هاجَرُوا وَ جاهَدُوا ... أُولئِكَ يَرْجُونَ» آیه ۲۱۸ ۷. به لطف خداوند اميدوار باشيم، نه به كارهای نيك خود. زيرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پايان عمر در كمين است. «يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّـهِ» آیه ۲۱۸ ۸.شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مايه‌ی غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده‌اند. «الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ» ایه ۲۱۹ ۹.احكام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است. «إِثْمُهُما أَكْبَرُ» آیه ۲۱۹ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة (پیامبر و علی پدران امت) 🔸 یک بیان نورانی از وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است، فرمود هر کسی به هر حال سنّی دارد، قبل از اینکه بالغ شود، شناسنامه ‌ای دارد، اما هر کسی بالغ شد، باید خودش شناسنامه بگیرد، بعد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم. چه فخری بهتر از این است! از این بالاتر هست؟! حالا اگر وجود مبارک امیرالمؤمنین شده پدر ما، مادر ما که خواهد بود؟ حیف است که این را ما از دست بدهیم! اگر کسی فرزند امیرالمؤمنین شد، به کجا می ‌رسد؟ 🔸 قرآن کریم آن مقام اصلی را که برای انبیا و معصومین قائل شد، آنها قلّه‌ هستند، حرفی در آن نیست، کسی هم نه طمع دارد و نه مقدور او هست که به آن مقام برسد، اما در دامنه آن قلّه زندگی کردن ممکن است. ذات أقدس الهی درباره ابراهیم خلیل فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾ و مانند آن. مردان الهی که شاگردان این خاندان هستند، فرزندان ابراهیم خلیل هستند، فرزندان انبیا و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) هستند، اینها هم به خدا عرض می‌ کنند: ﴿وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾؛ خدایا! آن توفیق را به ما بده، فراوان یاد بگیریم، یک؛ به همه علوم کنیم، دو؛ و با عمل خود جامعه را کنیم، سه؛ بعد با زبان خود هم از دین تبلیغ کنیم، چهار؛ تا «امام المتّقین» شویم؛ بزرگان جامعه، خوبان جامعه، پارسایان جامعه به ما اقتدا کنند. این کم مقامی است؟! اگر این شدنی نبود که در قرآن به ما نگفت شما این دعا را بخوان، این راه شدنی است! اگر کسی چنین شد، همه نصیب او می ‌شود.
🖋علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت بِــــدَر آی تا ببینی طیران آدمیت 🌹🌹🌹 🔆 آیا تا به حال دو پای مرغ را گرفته اید ؟ وقتی دو پای مرغ را می گیرید ، مرغ شروع می کند به پر پر زدن ، مدام پر و بال میزند . اگر وارد مغز این مرغ شوید ، خواهد گفت بی نهایت می پرم . می گوییم تو جان می کَنی و نمی پری ؛ زیرا پاهای تو گیر است . وقتی که پای خود را به پول گیر انداختید ، یا به دو چشم و ابرو گیر انداختید ، امکان ندارد که جان نکَنید ، جان می کَنید . روح را گیر نیندازید ! روح را اینقدر دستکاری نکنید ! این روح خوب راه می رود ،و راه خود را عالی بلد است ،پاهای روح را نگیرید ، بعد هر چه از او بخواهید دو دستی در اختیار شما خواهد گذاشت . دانش حرفه ای ، سه چهار کلمهٔ اصطلاحی ، یک تکه کاغذ ، نسب ، نژاد پای روح شما را نگیرید . 📚کتاب امام حسین شهید فرهنگ پیشرو انسانیت @rahighemakhtoom
💢حضرت روح الله در کتاب گرانسنگ شرح حدیث جنود عقل و جهل می فرماید: 🔹برای اصلاح نفس ایام جوانی سزاوارتر است؛ زیرا که هم اراده‏‎ ‎‏قویتر است، و هم کدورت و ظلمتِ نفس کمتر است و به فطرت‏‎ ‎‏نزدیکتریم، و هم بار معصیت زیاد نشده که جبران آن مشکل‏‎ ‎‏باشد. 🔹جوانان قدر ایام جوانی را بدانند که این نعمت بزرگ را با‏‎ ‎‏غفلت نگذرانند که در ایّام پیری اصلاحِ نفس بسیار مشکل است.‏‎ 🔹 مشکلات بسیار در سنّ پیری برای انسان هست که در ایّام جوانی‏‎ ‎‏نیست، لکن شیطان و نفس أمّاره انسان را مغرور می کنند و‏‎ ‎‏نمی گذارند در آن وقت، انسان درصدد اصلاح برآید، تا آن که‏‎ ‎‏انسان دچار ضعف و سستی پیری شد و معاصی متراکم و‏‎ ‎‏کدورتهای نفسی زیاد شد، آن گاه نیز با تسویف و تعویق‏‎ ‎‏می گذرانند، تا اصل سرمایه را از دست بدهد و با خذْلان و‏‎ ‎‏خسران، وارد دار انتقام شود ‏‏وَ الْعَصْرِ‏‏ *‏‏ إنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْر 🔹‏‏چه خسرانی بالاتر از آن که سرمایۀ سعادت ابدی را در‏‎ ‎‏شقاوت ابدی خرج کند و مایه حیات و نجات، در هلاکت و فنایِ‏‎ ‎‏خود به کار اندازد، و تا آخر عمر از غفلت و مستی به خود‏‎ ‎‏نیاید... 📚کتاب شرح حیث "جنود عقل و جهل" ص ۳۴۵و۳۴۶ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه ششم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۴) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 165(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۶و۲۵۹ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه 41) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom