eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
28.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅امام حسن عسکری (ع): «خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود: خدای من! كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود: حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم.» 📌 رفع گرفتاری ها 🔅پیامبر (ص): «بنده ای نیست كه به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این كه من سه چیز را برای او ضمانت می كنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.» . 🔅امام صادق (ع): «اول وقت، خشنودی خدا و آخر آن، عفو خداست، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه. و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا كه پیامبر اكرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: نماز را با وضوی كامل و شاداب در وقتش به جای آور كه تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است.» 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
4_5945304025606915192.mp3
12.51M
💢تفسیر سوره مریم جلسه سوم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پیوند خویشاوندی ۳.m4a
12.69M
📌و اما باور ما-(قسمت 293) ☑️- خویشاوندان (جلسه سوم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.24M
📖دین شناسی فطری (جلسه ۲۰/۲) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌در محضر محبوب 4️⃣5️⃣قسمت پنجاه و چهارم 🔶فصل نهم ⬅️ احاديث راجع به حضور قلب‏🔶 ✨از حضرت رسول ختمى صلّى اللّه عليه و آله روايت است: «عبادت‏ كن خداى تعالى را چنانچه گويا او را مى‌بينى و اگر تو او را نمى‌بينى او تو را مى‌بيند.» ❇️از اين حديث شريف دو مرتبه از مراتب حضور قلب استفاده مى‏‌شود: 1️⃣ آنكه سالك مشاهد جمال جميل و مستغرق تجلّيات حضرت محبوب باشد. 🍃 به طورى كه جميع مسامع قلب از ديگر موجودات بسته شده و چشم بصيرت به جمال پاك ذى الجلال گشوده گرديده و جز او چيزى مشاهده نكند. بالجمله، مشغول حاضر باشد و از حضور و محضر نيز غافل باشد. 2️⃣ نازل‌تر از مقام اول است و آن است كه خود را حاضر محضر ببيند و ادب حضور و محضر را ملحوظ دارد. ✨جناب رسول اكرم فرمايد: «اگر مى‏ توانى از اهل مقام اوّل باشى عبادت خدا را آن طور بجا آور، و الاّ از اين معنا غافل مباش كه تو در محضر ربوبيّتى.» ✳️ البته محضر حق را ادبى است كه غفلت از آن، از مقام عبوديت دور است. ادامه دارد...... 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌"او" هم اکنون مالک همه چیز است! 📝پرسیده اند خدا در سوره حمد،فرموده است که: «مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ - مالك روز جزاست» مگر او اکنون نیز مالک همه چیز نیست؟ 🔰می گوییم«مالِک» صرفاً به معنای «صاحب» نیست، بلکه فراتر از آن، به سلطنت و فرمانروایی گفته می‌شود؛ ممکن است کسی مِلکی داشته باشد، اما بر آن فرمانروایی و تسلط نداشته باشد و دیگری مدیر و فرمانروای ملکی باشد که مال او نیست! اما خداوند سبحان، مالک و فرمانروای حقیقی همه چیز است. در سوره یس می خوانیم که ملک و ملکوت را صرفا از آنِ خودمی داند«فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس، 83) ❇️نکته قابل توجه اینکه ،همانگونه که نباید از یک کتاب موضوعی، فقط به یک سطر بسنده نمود؛ در آیات موضوعی قرآن مجید نیز نمی‌تواند به یک آیه و گاه بخشی از یک آیه بسنده نمود! ✳️مالکیت و فرمانروایی خداوند سبحان بر همه چیز، در آیات دیگر بیان شده است، مانند:(آل عمران، 26)؛(النّور، 42)در همین سورۀ مبارکۀ حمد، پیش از «مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ - ستايش مخصوص خداوندی است كه پروردگار جهانيان است»؛ «ربّ»، یعنی: «صاحب اختیار و تربیت کنندۀ امور»؛ لذا کسی می‌تواند ربوبیّت کند که مِلک و مُلک، برای او و از آنِ او باشد. ✳️انسان در این دنیا، از مالکیت‌های صوری، موقتی و اعتباری برخوردار می‌باشد؛ لذا می‌گوید: «دست مَن، پای مَن، بدن مَن، خانوادۀ مَن، خانۀ مَن، پول و ثروت مَن ...» و شاید گمان نماید که در حیات اخروی نیز مالکیت‌هایی خواهد داشت! در حالی که حتی در دنیا نیز مالِک حقیقی چیزی نیست و حتی بر همان دست و پای خودش هم مالکیت ندارد؛ بلکه هر چه هست، امانتی است که به او داده‌اند و از او پس می‌گیرند! لذا در این آیه، به مالکیت و فرمانروایی در قیامت توجه می‌دهد تا آدمی بداند که در قیامت و روز جزا، همین مالکیت‌های صوری، اعتباری و موقتی را نیز ندارد؛ و البته اگر اهل بهشت باشد، خداوند سبحان، دوباره به او سلطنت‌ها و مالکیت‌های گسترده‌ای می‌دهد که باز هم مالک حقیقی خودش است، اما این سلطنت و مالکیت را از اهل بهشت باز نمی‌ستاند. ❇️مالکیت محض خداوند سبحان، در دنیا نیز معلوم و ثابت است؛ اما اینجا حجاب‌ها بسیار است و علم به حقایق نیز محدود است، اما در قیامت، حقیقت و جامعیت این مالکیت، بر همگان آشکار می‌گردد. @rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پیوند خویشاوندی ۴.mp3
14.78M
📌و اما باور ما-(قسمت 294) ☑️- خویشاوندان (جلسه چهارم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💠
 خون طهور

▫️ نه زمان نه زمین, هیچ كدام وطن انسان نیست، جایی است كه از آنجا آمده است. بیان نورانی سالار شهیدان این است كه «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»؛ شما باید وطنتان را دوست داشته باشید؛ اما شما خاكی نیستید، شما از جای بلند آمدید و باید به هما‌ن ‌جا برگردید، آنجا وطن شماست. چون ﴿إِنَّا لِلّهِ﴾، پس ﴿إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ﴾! فرمود هر كس بخواهد به وطن اصلی ‌اش برگردد باید كربلایی بشود! ما آمدیم به وطن اصلی ‌مان رحلت کنیم، زادراه و توشه این راه هم خون جگر است: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته». ▫️ راهی كه ما داریم می ‌رویم, راهی كه ما راهنمایی می‌كنیم, راهی كه از طرف خدا به ما گفتند و ما به شما می‌ گوییم, اگر كسی در این راه بخواهد خون قلب و جگرش را بدهد، بیاید به كربلا! وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) در به صفوان فرمود در روز اربعین بگو خدایا من شاهدم كه حسین بن علی «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ». اگر كسی به صراط مستقیم الهی مشرّف شد که ﴿أَنَّ هذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیماً﴾، او می ‌شود «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ»؛ خب هدفِ او چیست؟ هدفش این است كه جامعه را عقلانی كند، جامعه را به برساند. ▫️ ما دو مشكل در جامعه داشته و داریم: یكی جهل علمی ماست، یكی جهالت عملی؛ وجود مبارك امام صادق فرمود در به سالار شهیدان سلام عرض کنید بعد بگویید خدایا حسین بن علی خونش را داد تا مردم عاقل بشوند: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ نه بی راهه بروند و نه راه كسی را ببندند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راه همین است 🎙 لا تستوحشوا فی طریق الهدی لِقِلَّة اهله | از قلّت یاران نترسید | عدد کار پیش نمی‌برد | کیفیت یاران مهم است ‌. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
▫️برای مبارزه با نادانی چه قدر هزینه می‌کنیم؟ خودم را نمی‌دانم اما ... سلام بر حسین که جانش را داد تا ما از نادانی و گمراهی نجات یابیم! بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ  (فرازی از زیارت اربعین)
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🔅الإمامُ الهاديُّ عليه السلام : الحِكمَـةُ لا تَنْجَـعُ في الطِّباعِ الفاسِدَةِ . حكمت در جانهاى فاسد مؤثر نمى افتد . 📚بحار الأنوار : 78/370/4 . 📃پ ن: 📎در سخنان انسان کامل الهی حكمت را فرمانبرى از خدا و شناخت امام و پیشوای معصوم دانسته اند. 📎 برای دستگاه گوارش آدم بیمار هرچی میوه آب دار تر و شیرین تر باشه بیشتر درد می کشه ، کسی هم که سیستم روحی و اخلاقی و عقلانیش درگیر و گرفتار منطق و دلیل "من خوشم میاد" و "منِ" سطحی نگرش فرماندهی "عقل فرجام نگر "ش رو به دست می گیره سخن و رفتار و اندیشه حکیمانه رو خیلی زود پس می زنه، چون پالس های هرچی "من"میگم درسته، # اینو میگن!! فلانی ها رو دیدی ! 🔗وای که این واژه های "همه" ،"هیچ" چقدر فریب دهنده اند. 📎در مردمانی که "همه" فیلسوف،پزشک،دین شناس،سیاست مدار،قاضی،خلاصه دانای به "همه"چیز اند حق و حقیقت به آسانی به مسلخ می رود. 📎اندیشه ای که "همه"،"فلانی ها"، "فلان شبکه" ،"فلان شخص" معیار پذیرش و رد قرار می گیرد درگیر فساد ناخواسته ای شده که میوه حقیقت را پس می زند. 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
baghare77-3(64).mp3
16.6M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۸۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
Al-Jumua09.mp3
6.39M
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه نهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نیت ها مهم هستند! 🔹بعضي از روايات بود که انقلاب براي ما تفسير کرده است. اين انقلاب مفسّر خوبي هم هست. ما قبلاً اين روايت را مي‌خوانديم، براي ديگران هم مي‌گفتيم؛ اما واقع معناي آن را نمي‌فهميديم. 🔹روايت اين است که وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) در يک ميدان جنگي يکي از اصحاب خدمت حضرت بود به حضرت عرض کرد که اي کاش برادر ما با ما بود، در اين صحنه از اين فيض استفاده مي‌کرد! حضرت فرمود: «أَ هَوَي‏ أَخِيكَ‏ مَعَنَا»؛آيا در خط ماست يا نه؟ عرض کرد بله در خط ماست. فرمود در تمام ثواب ما شريک است. 🔹ما اين را چندين بار گفتيم شنيديم؛ اما معناي آن را نمي‌فهميديم که حضرت رهبري جنگ را به عهده دارد اين برادر هم در جبهه هست آن يکي هم مشغول کار خودش است. حضرت فرمود اگر او در مسير ماست در تمام ثواب شريک است. اين يعني چه؟ بعد از انقلاب فهميديم که معناي حديث چيست. 🔹اگر دو نفر دو تا روحاني در يک حوزه هستند، يا دو تا استاد دانشگاه در دانشگاه هستند، يا يک روحاني در حوزه است و يک دانشگاهي در دانشگاه، اينها با هم دوست هستند با هم تحصيل کردند يکي به مقامي رسيده يکي نه، اگر با هم اختلاف نداشته باشند کارشکني نکنند بدگويي هم نکنند، ثواب اين اگر بيشتر از او نباشد کمتر نيست. 🔹ما تمام مشکلاتمان در همين اختلاف است. دو تا روحاني، يا دو تا دانشگاهي يا يک روحاني و يک دانشگاهي همشهري هستند، يکي حالا به جايي رسيده يکي نرسيده و نشد، تمام اختلافات از همين جا پيدا مي‌شود. حالا اگر کسي ـ خداي ناکرده ـ اختلاف فکري دارد که بحث آن جداست؛ اما همين اختلافي که چرا من نشدم و او شد؟ اگر اين پا روي اين هوس بگذارد، بگويد هر کاري که او کرده است من تأييدش مي‌کنم، براي اينکه در يک شهر که دو تا امام جمعه نمي‌خواهد، يا دو تا فرماندار که نمي‌خواهد، هر کس اين کاري کرد من هم تأييدش مي‌کنم اين اگر ثوابش بيش از او نباشد کمتر نيست. ما تمام اختلافاتمان همين است که چرا من نيستم او هست؟ 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره جمعه جلسه نهم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم نگاشت :(307) 📌پوشيدگى و احتجاب بهشت 🔹واژه جنت از پوشيدگى و استتار حكايت مى كند. 🔹مستور بودن بهشت گاهى به لحاظ اشجار لفيف و اغصان به هم تنيده و در هم فرو رفته آن است و گاهى به لحاظ منزلت و مقام مكنونى كه دارد نزد عقل صاحب نظر يا قلب صاحب بصر معروف يا مشهود نيست: (فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قره اعين جزاء بما كانوا يعملون) 🔹غرض آن كه، برخى مراحل برين بهشت نزد عقل حكيم يا قلب عارف مستور است، چه رسد به ديگران و بعضى از مراتب ديگر آن گرچه معلوم نظرى حكيم با بصرى عارف است، چه رسد به ديگران و بعضى از مراتب ديگر آن گرچه معلوم نظرى حكيم يا بصرى عارف است، ليكن بسيارى از ويژگيهاى آن همچنان در بوته استتار است تا قبل از شهود عينى مستور بوده و مشهود نمى شود و بعد از ورود در آن گرچه نسبت به خود بهشتى از كنان (پوشیدگی)به در آمده و در كنار او قرار مى گيرد؛ ليكن براى غير او كه پايينتر از درجه وجودى او قرار دارد همچنان در وراى حجاب نورى مستتر و پوشیده است. 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| پایان کار خداست ... 🎥 برشی از سخنرانی 🌙 پنج شنبه ۹ شهریور ماه 🕌 مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران 🌐 www.new.javedan.ir 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌آتش گداز نباش آتش نشان باش 🔰‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "لَا تَتَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ الْيَابِسَ" "به هم حسد نبرید که حسد ایمان را بخورد آن‌چنان که آتش هیزم خشک را." 📚بحار الانوار، ج ۷۲، ص: ۲۵۲ پ ن: 🔗به جای این که هزاران طرح و نقشه می ریزی تا زیر پای رفیقت رو خالی کنی تلاش و کوشش خودت رو بیشتر کن!تلاش صادقانه و عالمانه و خردمندانه! 🔗داشته های تو از رفیقت کمتر نیست !تو هم چیزهایی داری که او و خیلی ها ندارند.اگر صادقانه خودت رو واکاوی کنی به دارایی های منحصر به فردت می رسی. 🔗قانون خدا در دنیا جوریه که امتیازات ،موقعیت ها، انگیزه ها، برخورداری ها متفاوته و اصلا جای مقایسه فردی نیست .و همین اصل تفاوت هاست که آدم ها رو به هم نزدیک و زندگی رو زیبا می کنه. اندکی فکر کنی می بینی که مقایسه من و او و تو پیش فرض غلطیه! 🔗و هیچکدام از داشتن ها و نداشتن های مادی و ابزاری دنیا در زندگی مومنانه نه کرامت و امتیاز الهی برای برخوردار و نه تحقیر و کوچیک شمردن نابرخورداره .چون قانون امتحان اصل حاکم در زندگی است. 🔗با مقایسه ها و سپس حسرت ها و سپس طرح و نقشه ها برای افکندن دیگری در چاه ،خودت رو با سر در چاه بی آبرویی و بی دینی و سوزان حسادت سُروندی. 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 198.mp3
21.34M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه 198)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 گفتاری از خادم صفحه قرآنی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom