eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 الگودهی قرآن به جوانان(4) ✅ 3ـ الگوی هدفداری قرآن كریم برای معرفی الگوی هدفداری، شخصیت های بزرگی را معرفی می نماید. از جمله این شخصیت ها حضرت ابراهیم است كه آیات مربوط به آن گذشت و گفته شد كه حضرت ابراهیم به هیچ قیمتی حاضر نشد دست از هدف خود بردارد و تهدیدها را به جان خرید: (یا ابراهیم لئن لم تنته لا رجمنك و اهجرنی ملیا) ای ابراهیم اگر دست از كارهایت خرابكاریهایت برنداری، تو را سنگ باران خواهم كرد یا سخنان تندی به تو خواهم گفت. از من دور شو.[11] تا این كه وی مجبور شد از آنان كناره گیری كند و گوشه عزلت برگزیند. قرآن از زبان ابراهیم می فرماید: (وإعتزلكم و ما تدعون من دون الله...) از شما و بتهایتان كناره گیری می كنم...[12] در همین راستا، آن حضرت آتش نمرود را نیز پذیرا شد. ✅ نمونه دیگر: نمونه دیگر هدفداری، اصحاب كهف هستند: اصحاب كهف جوانانی بودند خداباور، كه حاضر نشدند دست از عقیده خود بردارند: (انهم فتیه آمنوا بربهم (اصحاب كهف جوانانی بودند كه به پروردگارشان ایمان داشتند.[13] و شعارشان این بود كه: (ربنا رب السموات والارض لن ندعوا من دونه الها) پروردگار ما، پروردگار آسمان ها و زمین است و به جز او خدایی دیگر را نمی خوانیم. [14] اینان، آنچنان در راه عقیده خود استوار بودند كه حاضر نشدند با طاغوت زمان همنوا شوند، و لذا شهر و دیار، خانه و خانواده و حتی ملك و حكومت را رها كرده و به غاری پناه بردند: (اذ اوی الفتیه الی الكهف قالوا ربنا آتنا من لدنك رحمه وهییء لنا من إمرنا رشدا) بیاد آور، هنگامی كه جوانان به غار پناه بردند و گفتند: خدایا، از سوی خودت به ما رحمت بده و زمینه رشد ما را فراهم فرما. [15] آنان پس از بیدار شدن از خواب به حساب همان زمان ـ كه دوران خفقان و ستم دقیانوس بود ـ باز به فكر طهارت و پاكی بودند و حاضر نبودند غذای نامناسب مصرف نمایند، لذا به مإمور خرید گفتند: (فلینظر إیها إزكی طعاما فلیإتكم برزق منه...) بنگر كه كدامیك طعامشان پاكیزه تر است، و مقداری از آن روزی برای شما بیاورد. [16] علم و حكمت زاید از لقمه حلال عشق و رقت آید از لقمه حلال زاید از لقمه حلال اندر دهان میل خدمت، عزم رفتن آن جهان ⏪ سلسله پست ها ی بررسیهای قرآنی روزهای فرد هفته⏩ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 الگودهی قرآن به جوانان(5) ✅ ب ـ حوزه اخلاق در این حوزه علمی و عملی، قرآن كریم به معرفی چند الگو پرداخته كه جوانان باید با شناخت این نمونه های اخلاق و اسوه های هدایت، مسیر تربیت خود را با آنها منطبق نموده واز رفتار و اعمالشان درس گرفته و به آنان تإسی نمایند: ✅ 1ـ الگوی از جان گذشتگی آیه شریفه: (ومن الناس من یشری نفسه ابتغإ مرضات الله) بعضی از مردم كسانی هستند كه جان خود را برای خشنودی خدا، می فروشند،[17] الگوی از جان گذشتگی است كه قرآن به ما معرفی می كند. این مصداق منحصر به فرد، علی بن ابی طالب - علیه السلام - است كه در نهایت از جان گذشتگی، حاضر شد در زمان خطر، به جای پیامبر - صلی الله علیه و آله - در بستر وی قرار بگیرد. سنگ تا فانی نشدكی شد نگین ▪ دانشمندان اسلامی از مفسران، مورخان و محدثان می نویسند، در (لیله المبیت) یعنی شبی كه پیامبر - صلی الله علیه و آله - می خواست از مكه بیرون آمده و به مدینه هجرت نماید، علی بن ابی طالب - علیه السلام - به جای پیامبر خوابید و همه خطرات احتمالی را به جان خرید. [18] 📝 پی نوشت ها: [1] . انبیإ، 53. [2] . انعام، 74. [3] . ممتحنه، 4. [4] . ممتحنه، 4. [5] . مریم، 47. [6] . ممتحنه، 4. [7] . توبه، 114. [8] . انبیإ، 57. [9] . همان، 58. [10] . انبیإ، 69. [11] . مریم، 46. [12] . مریم، 48. [13] . كهف، 13. البته در برخی از روایات، نامگذاری اصحاب را به فتی به دلیل ایمانشان دانسته اند ر.ك بحار الانوار، ج 14، ص 428. [14] . همان، 14. [15] . همان، 10. [16] . همان، 19. [17] . بقره، 207. [18] . ر ك: علامه امینی، الغدیر، ج 2 ص 48، و بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج2، ص 202 و 207. ⏪ سلسله پست ها ی بررسیهای قرآنی روزهای فرد هفته⏩ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
✅ انسان هیچگاه و در هیچ مرحله‌ای قفل نمی‌شود که اگر قفل می‌شد دیگر انسان نبود بلکه سنگ بود. منبع: پرتوی از نور مجرد(علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
052.mp3
6.08M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(یکشنبه 27-11-1398) 🔅🔅🔅 📌 امروز و فردا ... و منْ كان غده شرّاً منْ يوْمه فمحْرومٌ، و منْ لمْ ينلْ ما يرى منْ آخرته آخرته إذ ا سلمتْ له دنْياه فهو هالكٌ. (1. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. ) ▪ این، دنبالۀ همان حدیثی است که پیرمرد شامی درخواست نصیحت میکند، حضرت در ادامه میفرماید: کسی که فردای او از امروز او بدتر باشد، محروم است. شباب عمر به دانش گذشت و شیب به جهل کتاب عمر مرا فصل و باب پیش و پس است! 🔹 بعضیها امروزشان خوب است، فردایشان نه؛ جوانیشان خوب است، پیری شان نه. این، معنایش این است که شما دیروز مثلاً یک کار خیری انجام دادید ،یک رتبه بالا آمدید؛ مثلاً یک نماز باحالی، با توجهی خواندید، برای همین نمازخواندن نمازخواندن خوب باتوجه باحضور قلب یک درجه ای به شما دادند، امروز آن نماز را نخواندید، پس پیش نرفتید! یا علاوۀ بر این، خدای نکرده یک خطایی هم انجام دادید که آن درجۀ دیروز را حبط کرد. این آدم، محروم است، محروم از سرمایه ای که ضایع شده است. این عمر، سرمایۀ ماست. وقتی لحظه به لحظه این سرمایه مصرف میشود، در مقابلش چیزی بدست نیاوردیم، بلکه ضرر کردیم، این میشود محرومیت، فهو محروم. ▪ و منْ لمْ ينل ما يرى من آخرته إ ذا سلمتْ له دنيْاه ف هو هالك ، یکی از معانی لم ینل این است که: انسان سهم کسی را ادا نکند. نائل به معنای عطا و نعمتی است که خدای متعال به افراد میدهد، نائل یعنی آن سهمی که به کسی میدهند. 🔹 میفرماید: هر کسی که سهم آخرت را ادا نکند، آن مقداری که برای آخرتش باید کار کند، سهم آخرتش را ادا نکند، اگر دنیای او سالم باشد، اهمیتی به آخرتش نمی دهد. بعضی ها ارتکازشان این است که: دنیای مان درست باشد، آخرت هر چه شد، شد، خدا یک کاری میکند. این هم میفرمایند: فهو هالک. هالک یعنی: بیچاره است، این بدبخت است، یک چنین آدمی که اگر دنیایش خوب شد، دیگر به آخرتش اهمیتی نمیدهد، ازدست رفته است. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
نوزاد بسیار لطیف و حسّاس است. او را نباید در مجالس گناه و ساز و آواز برد؛ بلکه باید برای او قرآن گذاشت و در مجالس ذکر و توسّل بُرد؛ گیرندگی نوزاد بسیار قوی است. 📚منبع: پرتوی از نور مجرد (مرحوم علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت10:نکته های تفسیری آیه5 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ✅ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ يُرَاءُونَ‌ ▫ «یُرَآءُونَ»: ریاکاری می‌کنند. خودنمائی و تظاهر می‌کنند ✅ ۱ - ریاکاران، مورد نفرین خدابوده و به عذاب جهنم گرفتار خواهند شد. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) 🔹 «رائیته» (ماضى «یراءون»); یعنى، خود را بر خلاف آنچه بودم، به او نشان دادم (قاموس). «ریا»; یعنى، آشکار ساختن کار خویش براى مردم تا او را ببینند و به او نظر نیکو داشته باشند (مصباح). ✅ ۲ - برخى از تکذیب کنندگان کیفرهاى الهى، منافقانه خود را در نظر مسلمانان، افرادى دیندار جلوه مى دهند. (أرءیت الذى ... الذین هم یراءون) ✅ ۳ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ریاکارى در آن است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون) 🔹 تفاوت کلمه «ساهون» - که وصف است - به «یراءون» - که فعل مضارع است - نشانگر آن است که وجود «سهو»، زمینه ساز به وجود آمدن «ریا» است. ✅ ۴ - تکذیب روز جزا، زمینه ساز ریاکارى در نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۵ - خواندن نماز، براى خودنمایى نزد مردم، نکوهیده و مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۶ - لزوم اخلاص و قصد قربت در نماز (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۷ - نماز ریاکارانه، نماز غافلان است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون) ✅ ۸ - ریاکارى شخص نمازگزار، نکوهیده تر از یتیم آزارى و رسیدگى نکردن به مستمندان است. (الذى یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) 🔹 آوردن حرف «فاء» در خصلت سومى که براى مکذبان جزا شمرده شده است، بیانگر آن است که آن خصلت، با تمام ویژگى هایش، نکوهیده تر از دو خصلت نخست است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته های تفسیری آیه6 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ يُرَاءُونَ‌ ✅ وَ يَمْنَعُونَ‌ الْمَاعُونَ‌ ▫ «الْمَاعُونَ»: وسائل ناچیز منزل، از قبیل: دیگ، کلنگ، کبریت، آب، نمک. وسائلی که در گره‌گشائی و رفع نیاز، معمولاً به گونه امانتی مردم از یکدیگر می‌گیرند. مراد به طور کلّی خودداری از یاری و همکاری است. واژه (مَاعُونَ) صیغه مبالغه و از ماده (مَعْن) است به معنی شی‌ء ناچیز. نماد چیز بی‌ارزش است. ▫ یادآوری: بعضی آیات یک تا چهار را درباره کافران، و آیات پنج تا هفت را راجع به منافقان می‌دانند. ولی اغلب مجموعه صفات رذیله تحقیر یتیمان، ترک اطعام مستمندان، غفلت از نماز، ریاکاری، و عدم همکاری با مردم حتّی در دادن وسائل کوچک و ناچیز زندگی را به مسلمانان اسمی برمی‌گردانند. ✅ ۱ - کسانى که از عاریه دادن لوازم منزل، دریغ ورزیده، احتیاجات مردم را نادیده مى گیرند، گرفتار نفرین خدایند و عذاب جهنم، فرجام آنان است. (فویل ... و یمنعون الماعون) 🔹 «ماعون»، عنوان عامى براى اثاثیه منزل، از قبیل دیگ، تبر، و کاسه است (مصباح). این کلمه به معناى کار خیر و باران و آب و هر چیز نافع نیز مى آید (قاموس). ریشه آن «مَعْن» (چیزى که کم و آسان باشد) است و برخى اصل آن را «معونة» (ابزار کمک دهنده) دانسته اند. (صحاح اللغة) ✅ ۲ - بى اعتقادى به معاد و پاداش و کیفر الهى، مایه بى تفاوتى انسان در برابر ضروریات زندگى مردم (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و یمنعون الماعون) 🔅 ۳ - لزوم رد نکردن مراجعه کنندگان و کمک خواهان و تأمین احتیاجات مردم (فویل ... الذین ... و یمنعون الماعون) ✅ ۴ - خواندن نماز، بدون تصمیم بر امدادرسانى به نیازمندان، غفلت از «حقیقت نماز» است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون) ✅ ۵ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ساز بازماندن انسان از کمک به مردم (عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون) ۶ - مضایقه کردن نمازگزاران غافل و ریاکار، از عاریه دادن لوازم زندگى خود به نیازمندان، نکوهیده تر از یتیم آزارى و بى توجّهى به فقیران است. (الذى یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین ... و یمنعون الماعون) 🔹 با آن که تعبیر «فویل للمصلّین»، ادامه بیان اوصاف کسانى است که جزاى الهى را تکذیب کردند; ولى حرف «فاء» و تغییر سیاق، نشانگر تفاوت درجه آن با دو وصف قبل است. بنابراین وصفى که در این آیه، از ویژگى هاى همان «مصلّین» شمرده شده است، نارواتر از اوصافى است که در آیه دوم و سوم آمده بود. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (62) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد 🔅 اشاره: ▪ امام سجّاد (عليه السلام) مي فرمايد: حمد ويژه‌ي خدايي است كه در اوّليّتْ بي آغاز و در آخريّتْ بي انجام است؛ خدايي كه ديده‌ي كوتاه بين اهل نظر توانِ رؤيت و مشاهده‌ي او را ندارد و اوهام و انديشه هاي واصفان را ياراي وصف او نيست. ▪ ستايش از آنِ خدايي است كه اگر توفيق شناخت حمد خود را از بندگانش دريغ مي كرد و به انسانها نمي آموخت تا در برابر نعمتهاي پياپي او حمد كنند، در نعمتهايش تصرف كرده، از آن بهره مند مي شدند و او را حمد نمي كردند و بدون هيچ گونه سپاسي، از رزق الهي به طور گسترده بهره برداري مي كردند و با چنين كفراني از حدود انسانيّت خارج و به مرز بهيميّت[سرّ نامگذاري بهيمه به اين نام آن است كه كلامش براي ديگران ابهام دارد و كارش مبهم است و ميزان روشن و نظم خاصي ندارد؛ مثلاً بدون رعايت حلال و حرام، هر چه به مزاجش گواراست مي خورد.]مي رسيدند؛ آنگاه همانند چهارپايان يا فروتر از آنها مي شدند. ▪ و حمدْ خداي را...؛ حمدي كه خداي سبحان با آن، ما را هم زيست حامدان و شاكران قرار دهد و با آن، به سوي رضايت و عفو ذات اقدس الهي از ديگران سبقت گيريم؛ حمدي كه تاريكيهاي برزخ با آن زدوده شود و پيمودن راه برزخ به سوي قيامت كبرا و رستاخيز عمومي با آن آسان گردد و جايگاه ما در نزد شاهدان اعمال (پيامبران، امامان و فرشتگان) با آن شريف و گرامي شود؛ در روزي كه هر كس برابر ره آوردش جزا داده شود و بر هيچ كس ستمي نرود؛ حمدي كه ما را به برترين مقام علّيّين برساند؛ حمدي كه در روزخيره شدن چشمها، ديده‌ي ما بدان روشن گردد و در روز سياه شدن سطح اندامها رويِ ما به آن سفيد گردد، حمدي كه مايه‌ي رهايي از آتش دردناك الهي و عامل نيل به جوار كريمانه‌ي حق باشد؛ حمدي كه با آن به عالم فرشتگان مقرّب راه يافته با آنان رقابت كنيم.و با آن به پيامبران مرسل بپيونديم، در جايگاه بي زوال ابدي و محل كريمانه و تحوّل ناپذير.. و ما چگونه مي توانيم حمد او به جاي آوريم و از عهده‌ي شكرش به درآييم؟ هرگز چنين تواني نداريم.... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (63) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد 🔅 اشاره: ▪ چشم برزخي بعضي انسانها هنگام احتضار و در برزخ و قيامت نسبت به ديدن اسماي جماليّه‌ي حق، كور و بي نور است؛ امّا حمد حامدان مايه‌ي بينيايي و روشني چشم آنان است. «قُرّه» همان اشك خنك است. اشكِ غم و حزن، اشكي گرم است؛ اما اشك نشاط و سرور، خنك است. از اين رو عامل سرور و نشاط را «قُرّةالعين» گويند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (64) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد خداي سبحان بر اساس ستاريّت خود، در دنيا مكنونات درون انسانها را جز در مواردي اندك بر چهره هايشان ظاهر نمي كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است ظاهر مي شود؛ همان گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي كند و هراس مايه‌ي رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و نفسانيات انسان در چهره اش اثر مي گذارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (65) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد ▪ در فرهنگ قرآن كريم بهشت «دارالمُقامة» ناميده شده است و بهشتيان خدا را سپاس مي گويند كه آنان را به «دارالقرار» و آرامگاه ابدي خود رسانده است. ▪ برزخ مانند دنيا آرامگاه نيست، بلكه معبري است كه انسانِ مسافر با عبور از آن به آرامگاه ابدي خود، يعني قيامت كبرا مي رسد. ▪ امام سجاد (عليه السلام) مي فرمايد: «حمد ويژه‌ي خدايي است كه اخلاق نيك براي ما برگزيد و رزق پاكيزه به ما عطا فرمود و براي ما ملكه و سيطره بر جميع خلق قرار داد (ولايت تكويني)، آن سان كه همه‌ي آفريدگان خداي سبحان، به قدرت او، مطيع و منقاد ما هستند و حمد و سپاس خدايي را كه ما را از غير خودش بي نياز و تنها به خودش نيازمند ساخت»؛ (زيرا او هم به نيازهايمان دانا و هم بر تأمين آن تواناست و هم بر ما روا داشت تا نيازهايمان را به پيشگاهش عرضه داريم و بدين گونه راه رجوع به غير خودش را كاملاً بسته است؛ همانها كه نه مي دانند ما چه مي خواهيم، نه مي توانند نيازمان را برآورند و نه همواره ما را مي پذيرند). 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
▪ جریان انتخابات هم همین‌طور است! ما گذشته از اینکه با سخنرانی با قول، مردم را باید به انتخابات دعوت کنیم، با روش ما، با منش ما و با گفتار ما باید باشد؛ انسان فرشته خوی جامعه را فرشته می کند! روحانیت اگر برنامه آن فرشته خویی باشد، این مردم آماده اند که فرشته بشوند! چه نظامی بهتر از نظام اسلامی، ما الآن در میدان مین هستیم و در منطقه امنیت هستیم، حالا ما که در بهشت نیستیم که اختلاف نباشد! دنیا همین است! مگر شما می خواهید که دنیا باشد و با این حال یک اختلاف نظر و اختلاف سلیقه نباشد؟ آن فقط در بهشت است! خاصیت دنیا همین است، ما در همین دنیا که جا، جای اختلاف است به لطف الهی به برکت خون های پاک شهدا در مقام امین هستیم و ـ إن شَاءَالله ـ «آمِنین» هستیم، مردم را ـ إِن شَاءَالله ـ با علم و با حلم و با بزرگواری خود به پای صندوق رأی بیاورید. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه دخان جلسه 17 تاریخ: 1394/12/02 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(دوشنبه 28-11-1398) ✅ موجودی انسان ... و من لم يتعاهد النقص من نفسه غلب عليه الهوى، و من كان في نقصٍ فالموت خيرٌ له. 📚 ( امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. ) ▪ دنبالۀ حدیثی که از امیرالمؤمنین«علیهالصلاةوالسلام» است، خطاب به آن پیرمرد شامی. 🔹 تعاهد یعنی: توجه کردن به چیزی. میفرماید: آن کسی که به نقص خودش توجه نکند، هوای نفس بر او غلبه خواهد کرد. 🔹 یک معادلۀ طبیعی است. ما نواقص زیادی داریم، نقص در علم، نقص در عقل، نقص در دین ،نقص در تدبیر، تدبیر خانواده، تدبیر محل کار، تدبیر جامعه، تدبیر دولت، از این قبیل نقصها فراوان داریم، نقص در اخلاق داریم، اگر این نقص را دانستیم، طبعاً خیلی به رأی خودمان، به آنچه به ذهن ما میرسد، اعتماد نمی کنیم. یک مشورتی، سؤال از کسی، یک تأمل بیشتری هم میکنیم. 🔹 اگر آدم فهمید که از لحاظ عقلی، از لحاظ تدبیری، از لحاظ علمی ضعف دارد ،طبعاً مثل این است که انسان در مشاورش ضعف ببیند، چطور به او اعتماد نمیکند، نفس هم همین است. 🔹 اما اگر این ضعف را نفهمیدیم، مثل غالب ماها که ضعف و نقص خودمان را نمیفهمیم، طبعاً آنچه از ما تراوش میکند ،از ذهنیات ما، از افکار ما، خواسته ها، آن شکل غالب مطلوب را به خودش میگیرد! یعنی این، بهترین است! آنچه به ذهن ما میآید، بهترین است! به آن اعتماد میکنیم. 🔹 آن چیزهایی که به ذهن ما میآید، بعضی از عقل ما ناشی است، بعضی هم از هوای نفس ما ناشی است. اینجا پس غلب علیه الهوی. اگر در خودمان نقص ندیدیم، مغلوب هوا خواهیم شد. این، برو برگرد ندارد ،حتماً اینطور است. نمیفرماید: در همۀ موارد؛ نه، فی الجمله غلبۀ هوای نفس بر او وجود خواهد داشت. 🔹 راه علاجش این است که: عیوب نفس و نواقص خودمان را یک مقداری شناسائی کنیم، بفهمیم. چقدر اشتباه میکنیم، چقدر غلط حرف میزنیم، غلط عمل میکنیم، غلط تصمیم میگیریم، غلط فکر میکنیم. یک چیزهایی را انسان در مورد کسی تصور میکند، غلط از آب درمیآید! اینها کم نیست، اینها همه اش نشان دهندۀ ضعف های ماست، به ضعف های خودمان توجه کنیم! پس و من لم یتعاهد، یعنی لم یتوجه النقص من نفسه غلب علیه الهوی. ▪ و من کان فی نقصٍ فالموت خیرٌ له. نقص که داریم، اگر این نقص ادامه پیدا کند، یعنی همینطور کم بشویم، کم بشویم! فرض بفرمایید یک روزی توجه بیشتری به عبادت دارد، بعد سرد بشود. یک روزی احساس وظیفۀ بیشتری میکند، بعد به تدریج بی توجه و بی حال بشود. نقص یعنی: همینطور کم شدن! آن کسی که در حال کم شدن است، فرمود که: فالموت خیرٌ له. تا خیر همه اش از دست نرفته، اقلاً برویم آنطرف تا همه اش را از دست ندادیم ،همۀ موجودی را از دست ندادیم. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 معامله با خدا 🔹 چقدر این کتاب غنی و بوسیدنی است! بارها به عرض شما رسید، قرآن کریم از مال به عنوان عامل قوام ذکر کرده است و کسی که جیب و کیفش خالی است قرآن او را گدا نمی ‌داند، ما در فارسی می ‌گوییم گدا، در عربی می ‌گویند «فاقد»، یعنی مال ندارد. قرآن نمی ‌گوید کسی که دستش تهی است او «فاقد» است، می ‌گوید آن کسی که جیبش خالی است، کیفش خالی است و دستش تهی است او فقیر است، فقیر به معنی گدا نیست، فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است قدرت قیام ندارد. 🔹 این کتاب بوسیدنی است! نمی‌ خواهد بگوید أشرافی زندگی کنید، ولی می‌ خواهد بگوید آبرویت باید محفوظ باشد. نمی‌ خواهد به مسئولین بگوید که این قدر به مردم بدهید که أشرافی زندگی کنند، اما این قدر جلوی مردم را باز بگذارید و حق مردم را نخورید، تا اینها ویلچری نشوند، همین! نگذارید مردم ویلچری بشوند. تعبیر فقیر این است، تعبیر مسکین این است ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ﴾،[سوره توبه، آیه60. ] مسکین یعنی چه؟ مسکین که به معنی گدا نیست، مسکین یعنی زمین‌ گیر؛ این أهل سکون است، أهل حرکت نیست، فرمود بکوشید که مردم بتوانند روی پای خودشان بایستند، ما به اندازه کافی به اینها دادیم شما اختلاس نکنید و نجومی نگیرید، بگذارید اینها روی پای خودشان بایستند، همین! بعد از اینکه در سوره مبارکه «نساء» اوایلش فرمود: مال ویلچر نیست، مال پای استوار شماست، مال عامل قیام شماست، این عامل قیام را به دست سفهاء ندهید ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِیاماً﴾[سوره نساءآیه5. ] اگر می‌ خواهید قیام داشته باشید و در برابر بیگانه مقاوم باشید باید جیب شما پر باشد، همین! جیب شما پر باشد هم نه به معنی أشرافیت است، آن را هم در آیات فراوانی جلویش را گرفته است؛ یعنی آبرویتان محفوظ باشد، همین! این کتاب بوسیدنی نیست؟ ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به ‌سر بکنید! 🔹 فرمود این مال عامل قیام شماست مواظب باشید به دست هر کسی ندهید. بخواهید رأی بدهید، انتخابات داشته باشید و نماینده انتخاب بکنید، نماینده ‌ای [باشد] که نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد و مردم را ویلچری نکند، همین! مواظب باشید که مردم ویلچری نشوند، همین! این وظیفه شماست! وظیفه همه ماست! ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ﴾، قرآن چه بگوید؟ چگونه شفاف ‌تر بگوید؟ فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾، نفرمود برای ترس از گدایی! فرمود: ﴿خَشْیةَ إِمْلاقٍ﴾، ملتی که جیب و کیفش خالی است او اهل «املاق» است، «املاق» یعنی تملّق و چاپلوسی. وقتی کسی جیبش خالی است مدّاحی این شخص را بکند، ثناخوانی آن شخص را بکند یا به خیال این بدِ او را بگوید یا خوبی این را بگوید، فرمود این تملّق است؛ انسان بزرگ ‌تر از آن است که تملّق بکند! انسان برتر و شریف‌تر از آن است که أهل «املاق» باشد! شما برای ترس «املاق» خود این کار را نکنید؛ ما کسی که جیبش خالی است را نمی‌ گوییم چاپلوس، ولی قرآن می ‌گوید چاپلوسی می‌ آورد، «إملاق» تملّق می‌ آورد، عظمت و جلال و شکوه انسانیت را از انسان می‌ گیرد. این بیان نورانی حضرت امیر که همان قرآن ناطق است فرمود: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ‏ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»؛[نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت258. ] احساس کردید در اثر نداری و فقر چاپلوس هستید، با خدا معامله کنید! 📚 درس تفسیر سوره مبارکه تکویر جلسه 3 تاریخ: 1398/09/25 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
053.mp3
10.12M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🌟واعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً 🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت» 📚 ۱۷۶ 🔻🔻🔻 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره ماعون.docx
25.5K
سوره ماعون 📌 نگاشت 12: پویش موضوعی سوره ماعون ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره ماعون حاوی بیش از280 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
انتخاب ها و آزمون ها2.22-11-98.mp3
13.94M
📌انتخاب ها وآزمون ها2 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (66) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 11 ـ ويژگيها و آثار حمد ▪ حمد و سپاس خداي را به سانِ حمد نزديكترين فرشتگان و كريمترين بندگان و پسنديده ترين حامدانش؛ حمدي كه همانند برتري خدا بر همه‌ي آفريدگان، از همه‌ي سپاسها برتر است[حمد خدا از هر حمدي برتر است؛ همان گونه كه خود خدا، بر همه آفريدگانش برتري دارد. همان طور كه وجود خدا مستقل و بالذات است و ديگران بالتبع، بالعرض و بالغير، حمد نيز بالذات از آنِ خداي سبحان است و بالعرض و بالتبع براي غير خدا و بازگشت حمد غير خدا به حمد خداست]) ▪ يعني تفاوت حمدها مانند تفاوت محمودها باشد).و سپاس خداي را در برابر نعمتهايي كه به ما و گذشتگان عطا كرد و به آيندگان مي بخشد؛ حمدي به گستردگي آنچه علم خدا به آن احاطه دارد و به ميزان چندين برابر هر يك از آنها؛ حمدي جاويدان تا روز قيامت[حقيقت انسان، پايان ناپذير است، از اين رو بايد در پي كمال پايان ناپذير باشد. ▪ در حريم انسان، «إلي»، «حتّي» و «متي» راه ندارد. پس بايد انديشه اي زوال ناپذير داشته باشد و ره توشه او ابدي باشد. انسان ابدي با كارهاي موقت نمي تواند زندگي جاويد را تأمين كند.]؛ حمدي به آن گستردگي كه نه مرزپذير است و نه شمارش بردار؛ نه پاياني براي امتداد آن و نه تماميتي براي زمان آن است؛ حمدي كه عامل رسيدن به طاعت و عفو او باشد و سبب رضايتش و وسيله‌ي مغفرتش و راهي براي بهشتش و رهاننده از عذابش و مايه‌ي ايمني از خشم او و پشتيباني بر طاعت او ومانعي در برابر معصيت و دستياري بر اَداي حقش؛ حمدي كه با آن در رديف اولياي سعادتمند خدا و در سلك شهيدان[اشتياق امام سجّاد (عليه السلام) به شهادت (كه در اين جا مراد شهادت در ميدان جنگ است) از آن روست كه خداي سبحان دين خود را به انسانها سپرده، ياري دين را از آنان خواسته است و سنت الهي بر اين است كه دين خود را حفظ و اِحيا كند. بر اين اساس، هر كس بايد بكوشد دين خدا به دست او اِحيا شود و اين افتخار و سعادت عظيم بهره‌ي او گردد: قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذين كتب عليهم القتل إلي مضاجعهم (سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 154)؛ ▪ اگر گروهي به ياري دين حق برنخاستند خداي سبحان از ياري دينش دست برنمي دارد، بلكه گروه ديگري را مشتاقانه به جبهه ها اعزام مي كند و از طرفي به آنان شوق جهاد و شهادت و از سوي ديگر به خانواده هايشان توفيق صبر و بردباري عطا مي كند كه مايه شگفتي ديگران است و اين صحنه ها در دفاع هشت ساله‌ي ايران اسلامي به خوبي مشهود بود.]راه او قرار گيريم؛ زيرا او سرپرستي ستايش شده است[جمله «إنّه ولىٌّ حميد»، استدلالي بر مضامين دعاست؛ چون انسان كه تحت ولايت خداي سبحان است، از او كه حميد مطلق و محمود صرف است و همه‌ي امور به دست اوست مي خواهد تا او را به مقام حمد برساند.]. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
054.mp3
7.37M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی ▪ انسان دو وظیفه دارد که هم با آسایش زندگی کند هم جامعه را مرفّه کند: 🔸یکی تا نفس می‌کِشد، تلاش در تولید؛ حالا یا تولید علم و فرهنگ است اگر برای حوزه و دانشگاه است، یا تولید کشاورزی و دامداری و صنعت و اینهاست اگر برای اصناف دیگر است. 🔸فرمود تا نفس می‌کشید، تولید!بیکاری و تعطیلی از بدترین رذایل اخلاقی است! 🔹 دوم هم قناعت در مصرف... این دو کار وظیفه ماست طبق رهنمود حضرت: تلاش در تولید، قناعت در مصرف. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن /سوره احزاب، آيات25 الي 29 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 محترم شمردن آرای مردم 🔹 خیرات که «عند الله» است، نصیب کسی می شود که از نظر عقیده مؤمن باشد و از نظر عمل، این امور را داشته باشد: ﴿وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ﴾ که گذشت، ﴿وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ﴾ که بیان شد، ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾،[1] این ﴿أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾ نشان می دهد که هیچ کسی نمی تواند بگوید من دخالتی در سیاست ندارم، دخالتی در کارهای اجتماعی ندارم، من در انتخابات بی رأی هستم یا من در فلان امر اجتماعی بی تفاوت هستم؛ فرمود این امر شماست و شما باید حتماً در مشورت دخالت کنید! پس هم از نظر عبادی باید مؤمن بود و صوم و صلات را داشت و هم کارها را با مشورت انجام داد، در مشورت شرکت کند و رأی خاص خودش را بدهد؛ حالا هر کسی را که قبول کرد! امّا اینکه فاصله بگیرد از جامعه و دخالت در امور اجتماعی نکند، این آیه آن را روا نمی دارد. فرمود این امرتان را با مشورت انجام بدهید: ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾؛ یعنی حتماً در مشورت شرکت می کنند. 🔹 در بحث های قبل هم اشاره شد که اینها «امرُ الله» را با «امرُ الناس» اشتباه گرفتند، خیال کردند حکومت بر مردم و تدبیر امور مردم جزء «امرُ الناس» است که با مشورت حلّ می شود. بنابراین هیچ کسی حق ندارد که در کارهای جامعه بگوید به من چه! یا به تو چه! همه باید شرکت کنند، کارهای جامعهٴ اسلامی این طور است؛ منتها در سوره مبارکهٴ «آل عمران» فرمود که تصمیم نهایی را پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) می گیرد که فرمود: ﴿وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأمْرِ﴾، امّا ﴿فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی اللّهِ﴾،[2] در پایان همان آیه هم فرمود تصمیم نهایی با توست؛ ولی آرای مردم محترم است، مردم را در مشورت شرکت بدهید، هم در این آیه می فرماید مردم شرکت می کنند و هم در آیه سوره «آل عمران» گذشت که وجود مبارک پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) موظف بود که آرای مردم را محترم بشمارد. 🔹 در حکومت ها هم کلید تمام آن مبانی عدل است؛ یعنی اگر می گویند مواسات، مساوات، محیط زیست، زندگی مسالمت آمیز، حفظ هم جواری و عدم دخول در شئون دیگری، همه این امور که جزء مبانی حقوقی است و مورد قبول هست، کلید همه اینها عدل است و عدل هم یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»،[3] اینها تا عدل موافق هستند، امّا از این به بعد دستشان خالی است؛ اینها کسانی می باشند که ـ معاذ الله ـ خودشان را به جای «الله» می نشانند؛ یعنی تفکر فرعونی و «تفرعن» در همه اینها هست که عدل را خودشان تفسیر و تطبیق می کنند؛ جای اشیا و اشخاص را خودشان معین می کنند؛ چه کسی تروریست است را خودشان مشخص می کنند، چه کسی تروریست نیست را هم خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چیست را خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چه چیزی نیست را هم خودشان مشخص می کنند؛ یعنی این «تفرعنی» که در آنهاست ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الأعْلَی﴾[4] این کاری می کند که کار الهی باشد؛ یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»؛ را خودش تفسیر و تطبیق می کند، با اینکه عدل را که «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه وَ مَقْطَعِهِ» است، باید خالق و آفریدگار اشیا بیان کند و در این جهت هیچ فرقی نیست که حکومت استبدادی باشد، سلطنتی باشد، جمهوری باشد، مشروطه باشد یا مطلقه باشد، در همه موارد منبعی می خواهیم که آن منبع مورد استفادهٴ آن مبانی باشد؛ مثل اینکه فقه ما یک مواد دارد که در رساله عملیه است، یک مبانی دارد که در فنّ اصول هست و یک منبع دارد که کتاب و سنّت است، بالاخره باید از منبع این مبانی را استفاده کرد؛ لذا فرمود امر آنها غیر از «امرُ الله» است، «امرُ الله» را براساس ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ﴾ با مشورت نمی شود حلّ کرد، ولی هرگونه حکومتی باشد ـ درباره موضوعات ـ با مشورت انجام می شود و اینها غیر از «امرُ الله» است ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾. [1]. سوره شوری, آیه38. [2]. سوره آل عمران, آیه159. [3]. ر.ک: نهج البلاغة، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ‏ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». [4]. سوره نازعات, آیه24. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری جلسه 35 تاریخ: 1394/08/20 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom