078.mp3
8.2M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 4
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات۵۰ تا 82 سوره مبارکه بقره است ..
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 8
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#روشهای_تفسیری
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈 روش تفسير قرآن به قرآن
❇ لزوم استفاده از قرائن در فهم قرآن
📐 درباره قرائن زماني هم امر به همين گونه است. قرآن کريم ميفرمايد: «وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ لِلْقِتال»؛[7] صبح از خانه براي سامان دادن وضع جنگ بيرون آمدي. اين آيه مربوط به چه روزي است؟ هيچ جاي قران آن را مشخص نکرده است. اما آن-وقت که نازل شد همه مي-فهميدند که اين آيات مربوط به جنگ احد است. آيا اگر بخواهيم بفهميم «وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ» چه روزي بوده، بايد حتما آيهاي پيدا کنيم که آن روز را مشخص کند؟ نه، اين آيه در مقام بيان آن روز نيست.
📐 براي آنهايي که در آن زمان بودند مشخص بود که مقصود چه زماني است، اما اين آيه نمي-خواهد به ما بفهماند که در چه روزي جنگ احد واقع شد. آنچه را که اين آيه در مقام بيان آن است يا خودش بيان مي-کند، يا اگر ابهامي داشته باشد آيه ديگري بيان مي-کند.
📐 اما نکته-هاي ديگري که در اطراف آن موضوع وجود دارد و ما ميخواهيم آنها را استفاده کنيم لازم نيست حتما از آيات ديگر استفاده کرد. آنها را مي-توان از بيانات خود پيغمبر اکرم يا از بيانات اهل بيت او که عترت پيغمبرصلواتاللهعليهماجمعين هستند، و گاهي از شواهد تاريخي قطعي و ... استفاده کرد. همه آنها هم حجت و هم معتبر هستند و در جاي خود ارزشمند هستند و بايد آنها را ياد گرفت و استفاده کرد، اما نه به عنوان تفسير اين آيه. تفسير اين آيه در همان حدي است که آن آيه مي-خواهد با همان جمله به ما القاء کند.
همه شما را به خدا مي سپارم و به عنوان خادم اين موسسه از همه شما عزيزان تشکر ميکنم که در اين جلسه شرکت کرديد. اجر همه شما با خداي قرآن به برکت عنايات ولي عصر ارواحنا فداه! خداي متعال ان-شاءالله علماء و اساتيد و حقداران بر ما، به-خصوص مرحوم آقاي طباطبايي، را از خزانه کرم خود پاداش دهد، و بر توفيقات موجودين بيفزايد؛ ما را هم بيش از پيش از انوار قرآن کريم براي سعادت فردي و اجتماعي بهره-مند فرمايد!
والسلام عليکم و رحمه الله
📝 پی نوشت:
[1] . نساء، 69.
[2] . رعد، 26.
[3] . نحل، 44.
[4] . بحارالانوار، ج82، ص279.
[5] . انعام، 145.
[6] . نحل، 44.
[7] . آلعمران، 121.
🔅🔅🔅
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(159)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
همايش بين المللي #رياضي در سال #عزّت و افتخار حسيني (عليهالسلام)
🔅🔅🔅
📈 اصل ششم. عزّت و افتخار حسيني در اين است كه نظام اموي كه در آن حاكم، حكومت و محكوم بيمار بودند، فضاي بيمارستان، يعني خود مملكت، با ويروس غَطْرَسه حاكمان آلوده بود، راه نفوذ بيگانگانِ مطرود شرق و غرب باز بود، و همگان در عين تكالب و تهاجم نسبت به منافع يك ديگرهدف مشتركي داشتند به نام هدم اسلام و محو حاميان راستين آن، بايد مورد اصلاح تنها رهبر معصوم آن عصر، يعني امام حسين(عليهالسلام) قرار گيرد، در حالي كه آن حضرت(عليهالسلام) نه ويژگي منحصر به فرد خاتم پيامبران صلي الله عليه و آله و سلم را دارا بود و نه طبق قضا و قدر الهي مأذون بود معجزات محيّرالعقول نبوي را ارايه كند، يا نظير موساي كليم آيات بيّن خدا را نشان دهد، يا مانند عيساي مسيح(عليهالسلام) مرده اي را زنده كند، يا اَكمه و اَبرص و اَعمي را درمان نمايد؛ با اينكه برابر نظام ولايت تكويني، مي توانست به اذن خداي سبحان همه آنها را مقتدرانه انجام دهد؛ غرض آنكه وضع نابه سامان كشورِ به ظاهر اسلامي، همانند زلف آشفته كشورهاي جاهلي بود.
📐 ماموريّت آن حضرت، همانند مسئوليّت پيامبران الهي بود؛ با اين تفاوت اساسي كه آن ذوات مقدّس به معجزاتي نظير عصا و يدِ بيضا مسلّح بوده اند و امام حسين(عليهالسلام) با دست خالي بدون معجزه ظاهري. امّا و صد امّا «كاروان حسيني»، اعم از زن و مرد، خرد و كلان، شهري و روستايي، مدني، مكي و عراقي، با طينت عشق تخمير شدند و با كوثر عشق آبياري، و با دست هنرمند معمار عشق، تصوير و با نفخ عاشقانه مصدر عشق زنده شدند و در فضاي عشق نفس كشيدند و در بوستان عشق هم آواي ديگر عاشقان، نغمه سراي ظلم ستيزي شدند، و همان طوري كه معماران كعبه، حضرت خليل و ذبيح(عليهماالسلام)، ذرّه ذرّه اين بناي جهاني توحيد را با آهنگ دلنواز (رَبّنا تقبّل منّا) [سوره بقره، آيه 127.]ساختند، قافله كربلا، قطره قطره خون هاي طيّب و طاهررا با نواي دل انگيز «إن كان الإسلام لايستقيم إلّابقتلي فيا سيوف خذيني» [ر.ك: اعيان الشيعه، ج 1، ص 581.]نثار كردند.
⏪ در فرهنگ متقن دين، اين عناصر محوري معقول و مقبول است:
▫ 1. خون شهيد طيب و پاكيزه معنوي است.
▫ 2. مرز و بومي كه در آن شهيد آرميده است، طيّب و پاكيزه معنوي است.
▫ 3. سرزمين طيّب و پاكيزه به اذن خداوند كه باغ عالم را مي آرايد، ميوه مي دهد. اينك مدارك عناصر محوري مزبور در زيارت شهدا آمده است: «طبتم و طابت الأرض الّتي فيها دفنتم» [اقبال الاعمال، ص 335.]و در قرآن كريم آمده است: (و البلد الطيّب يخرج نباته بإذن ربّه).[ سوره اعراف، آيه 58.]
📐 راز و رمز پيروزي خون شهيد بر هر سلاح مدرن آن است كه تأثير درس و بحث و تصنيف و تأليف، از سنخ علم حصولي و مفهوم ذهني است، ليكن تأثير شهادت شاهدان، جانبازي معلولان جنگي، و اسارت آزادگان از قبيل جاذبه است اولاً، و كيمياگري است ثانياً. آن گوهر ناب غيبي، چونان آهن ربا، آهن سرد و فسرده را جذب مي نمايد اوّلاً، آن گاه نظير كيمياگري آن را به طلاي خالص متحوّل مي كند ثانياً. معتادان به قال و قيل مدرسه،جريان جاذبه را كوچك نشمرند و مبتلايان به مفاهيم ذهني ماجراي كيميا را انكار نكنند:
هر كه شد محرم دل در حرم يار بماند
و آن كه اين كار ندانست در انكار بماند[ديوان حافظ.]
📐 بنابراين، در عصر امام حسين(عليهالسلام) ضرورت نهضت به نصاب تامّ خود رسيد و تنها راه آن، بذل نفس و نثار نفيسِ بود و خون دوده ء طه و يس، شاخص ترين بهاي كالاي گران دين بوده است، زيرا كسي كه در عرصه جهاد اوسط عقل را بر نفس پيروز كرد و به اخلاق صحيح و عادلانه متخلّق شد، و در صحنه جهاد اكبر عشق را بر عقل قاهر نمود و به شهود غيب نايل آمد، حتماً در جهاد اصغر كه جنگ فيزيكي با دشمن بيروني است، ظفرمند خواهد شد.
🔅🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(160)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
همايش بين المللي #رياضي در سال #عزّت و افتخار حسيني (عليهالسلام)
🔅🔅🔅
👈 لذا وقتي در شام از حضرت امام سجاد(عليهالسلام) پرسيده شد كه در جريان كربلا چه گروهي غالب شد، آن حضرت در پاسخ فرمود: اگر خواستي بداني چه كس پيروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگو، مي يابي نام خداوند و پيامبر در آن مطرح است و مي فهمي كه اهل بيت وحي و نبوت غالب شدند.[ بحار الانوار، ج 45، ص 177.]
⏪ معاويه خود را همتاي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي پنداشت، در برخي از جمعه هااصلاً نام آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم را در خطبه نماز مطرح نمي كرد و با شنيدن نام مبارك پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در اذان مي گفت: «پيامبر بلندهمت بود و به هوس خويش نام خود را كنار نام خداوند ياد كرد... ».[ اعلام الهدايه، ج5، ص209.]
⏪ انديشه و انگيزه نهضت امام حسين(عليهالسلام) در مرحله ابقاي اسلام و حكومت ديني، همان هدف برين پيامبر بزرگ الهي صلي الله عليه و آله و سلم در مرحله احداث و تأسيس بود؛ يعني تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس از اوساخ جاهلي منظور اصلي بود؛ لذا حسين بن علي(عليهالسلام) در صدد برآمد كه با بهترين وضع سيّئات اموي را به حسنات نبوي و علوي تبديل كند. به همين جهت، موعظت الهي را كه دعوت مردم به ايستادگي براي خدا، خواه تنها يا باهم بود، آغاز كرد؛ (قل إنّما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثني و فرادي ثمّ تتفكّروا ما بصاحبكم من جنّةٍ).[ سوره سبأ، آيه 46.]
⏪ آن گاه دعوت به قرآن، هدايت به عترت، ارشاد به انسجام، و هماهنگي كامل و لازم ميان اين دو وزنه وزين، سپس دعوت به وحدت و هم آوايي آحاد امّت با هم و ترك هرگونه اَحقاد كهن و ترغيب ولايت مداري آنان نسبت به عترت طاهرين و ترهيب آنها از نفوذ پذيري از آثار جاهليت و ايقاظ مردم و تحريك آنان به سبك قيادي آن، نه به صورت سياقي، زيرا محرّك اگر خود پيشگام و قائد باشد، موفّق است و اگر پسگام و سائق باشد، كامياب نخواهد بود.
⏪ تجربه نشان داد، رهبري كه پيش آهنگ باشد و برود و به امت بگويد بياييد، به نتيجه مي رسد؛ ولي كسي كه با سخنراني، فقط مشوّق ديگران است و مي گويد برويد، به مقصد نايل نمي شود.
⏪ امام حسين(عليهالسلام) بعد از تبيين اصول و معارف ناب، و راهنمايي راه و روش، و بازگو كردن آثار تلخ و شيرين در ضمن كلام يا كتاب، حركت نمود و به مخاطبان خود ندا داد بياييد، زيرا در مكّه بعد از انجام عمره مفرده كه از اول قصد آن را داشت(نه آنكه از آغاز، نيّت حج تمتع و عمره تمتع كرده باشد و آن گاه آن را به عمره مفرده تبديل نموده باشد كه در برخي مقاتل و تاريخ آمده است، چون چنين مطلبي پشتوانه حديثي ندارد و آنچه در روايات معتبر وارد شده، اين است كه آن حضرت از اول به نيّت عمره مفرده معتمر شد)، در حضور همگان سخنراني فرمود كه بخشي از آن كلمات نوراني چنين است: « ... مَنْ كان باذلاً فينا مُهْجَتَهُ وَموطّناً علي لقاء الله نفسَهُ، فليرحل معنا فإنّي راحلٌ مصبحاً ان شاء الله تعالي»؛[ اللهوف، ص 60.]
⏪ هر كس خون دل خويش را در راه دين بذل مي كند و بر ديدار خداي سبحان توطين نفس كرده و لقاء الله را وطن خود قرار داده است، با ما حركت كند و من بامداد، رحلت و سفر خود را شروع مي كنم.
🔅🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
🔸 میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد
@rahighemakhtoom
#نیمه_شعبان
#عقل
#وظیفه_حوزه_و_داشگاه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 وظیفه منتظران
📈 عید سعید و بزرگ و خجسته نیمه شعبان را به پیشگاه آن حضرت و عموم علاقمندان قرآن و عترت و شما فرهیختگان و مؤمنان تهنیت عرض می کنیم و از ذات أقدس الهی مسئلت می کنیم، بهترین عیدی ما را حفظ نظام ما و کشور ما و دولت و ملت و مملکت و رهبر ما و همه عزیزان و علاقمندان به قرآن و عترت قرار بدهد!
📈 کسانی که منتظر ظهور آن وجود مبارک هستند، باید برنامه های آن حضور و ظهور را فراهم بکنند. برنامه های آن حضرت بر اثر اختلاف درجات ایمانی مردم در سؤال های مختلف مطرح شد و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) جواب های گوناگون دادند. بعضی از مؤمنین از ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) سؤال کردند وظیفه ما در عصر غیبت که منتظر ظهور آن حضرت هستیم چیست؟ فرمود حداقل این است که «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً»؛[1] هر کدامتان یک تیر را آماده کنید که حضرت آمد، یاری کند؛ این مرحله مجاهدان در جهاد اصغر هست، رزمندگان در جهاد اصغر هست، این در روایات ما هست. اما آن کار مهمی که حوزهها و دانشگاه ها باید انجام بدهند، مسئله عقل است.
📈 مستحضر هستید که عقل دشمن دارد، علم دشمن ندارد، چون جهل در قبال عقل است نه در قبال علم، خود علم گاهی ابزار دشمن است. علم یعنی باسواد بودن، این دست چه کسی باشد مهم است! گاهی خود علم دست یک آدم جاهل است. بیان نورانی حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) این است که «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ] لَا ینْفَعُه»؛[2] ـ این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه ـ یعنی یک عالم درسخوانده ای است که تمام علم و سوادش را در راه گناه صرف می کند. علم دشمن ندارد، خود علم ابزار دشمن است؛ عقل است که دشمن دارد، «العقل مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».[3] عقل آن نیروی توانمندی است که زانوبند وهم و خیال در بخش نظر، زانوبند شهوت و غضب در بخش عمل در دست اوست. اصلاً عقل را عقل گفتند، برای اینکه «بیده العقال»؛[4] آن آدم عاقل این عقال در دست اوست و زانوی وهم و خیال را عقال می کند، آزادانه و حکیمانه استدلال می کند و بدون مغالطه به مقصد می رسد.
📈 در بخش عمل دستورهای الهی را گرامی داشتن، یک عقال ویژه ای است که به دست اوست تا دو زانوی شهوت و غضب را عقال کند، مزاحم عقل عملی نشوند. حالا چکاری حضرت می کند! این روایت بیست و یکم همان جلد اول اصول کافی است: «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَاد»؛[5] عقل مردم کامل می شود. آن وقت این هفت میلیارد الآن اگر 313 صحابی مانند امام داشته باشد، اداره آن خیلی آسان است. وظیفه همه مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان عاقل شدن است. عاقل نه بی راهه میرود، نه راه کسی را می بندد، راحت است. غرض این است حضرت که ظهور می کند بهترین ره آورد آن عقل مردم است. جامعه را عقل اداره می کند.
📈 بهترین یاری حوزه و دانشگاه نسبت به ظهور حضرت، عاقل شدن است. مردم هم وقتی ببینند یک عده عاقل دارند اداره می کنند کشور را، عاقل دارند حرف می زنند، دنبالش راه می افتند؛ حالا چند نفر اگر بی راهه رفتند گفت: «آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد»،[6] آنها مهم نیست. ما وظیفه مان این است.
📈 بنابراین امروز که روز میلاد پُر برکت آن ذات مقدس است، بهترین عرض ادب به آنها این است که آدم شاگردی آنها را قبول کند، از علوم اینها استفاده کند، از دستورات اینها استفاده کند. الآن ما در کنار سفره امام و شهدا نشستهایم، بهترین دوران برای معارف الهی و نشر احکام الهی است. هیچ دوره ای به این عظمت نبود و نیست! همه ما سعی کنیم که ـ إِن شَاءَ اللَّه ـ این دوره را، این نظام را، این موقعیت را حفظ کنیم تا هم ـ إِن شَاءَ اللَّه ـ خودمان به مقصد برسیم، هم عده ای را به مقصد برسانیم.
[1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج52، ص366.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107.
[3]. الکافی(ط ـ الإسلامیه)،ج1، ص11.
[4]. ر. ک: تحف العقول، ص15؛ «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِنَّ الْعَقْلَ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْل».
[5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25.
[6]. اشعار منتسب به حافظ، شماره9؛ «در کارخانهٴ عشق از کفر ناگزیر است ٭٭٭ آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد».
📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان
تاریخ: 1397/02/12
🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#مودت_قربی
#اجر_رسالت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 دوستی اهل بیت علیهم السلام
⏪ مستحضر هستید كه در آن آیه كریمه نفرمود، اجر رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود, نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما اهل بیت را دوست داشته باشید، بلکه فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ دوستی اهل بیت اجر رسالت نیست، آن كه جان بِكَند و دوستی مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عاشورا عزاداری می كنند؛ اما این ظرف, ظرف لغو است! این می شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند؛ خیلی ها هستند كه حسین بن علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری, عزّت, استقلال, شرف, شهامت, دادنِ زن و بچه در این راه, می شود در عالَم كسی پیدا شود كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی, هیچ ملت عدل خواهی!
⏪ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف, ظرف مستقر است، این مُزد رسالت است! اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این دوستی مستقر, اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی لِمَنْ وَالاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم»،[2] همه چیز را به همراه دارد.
[1]. سوره شوری، آیه23.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص775.
📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان
تاریخ: 1395/03/02
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh4.pdf
137.8K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh2.pdf
162.9K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh7_p2.pdf
147.7K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه هفتم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh6_p2.pdf
111.7K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh5_p2.pdf
159K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh1.pdf
135.6K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه اول
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
رویت خورشید مهر و عدالت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مهدویت
#امام_زمان
#ولی_عصر
#صاحب_الزمان
#صبر
#استقامت
#عدالت
#حضرت_موسی
#کلیم_الله
#فرعون
#ظهور
@rahighemakhtoom
امام زمان (عج)، مظهر قیام
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_زمان
#مهدویت
#ولی_عصر
#صاحب_الزمان
#حجت_بن_الحسن
#قیام
#قائم_آل_محمد
#باز_نشر
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه4-01-99.mp3
8.29M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 26
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 4
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک ...
خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و لباس عافیت بر من بپوشان، و سراپایم را به عافیت فراگیر، ....
📈 -محور اساسی دعا درخواست عافیت و سلامتی از زوایای گوناگون ؛و شکر و سپاسگزاری برعافیت است .عافیتی جامع که پاسخی به همه نیازهای انسان باشد...
📈 - عافیت در فرهنگ دینی مفهومی گسترده تر و عمیق تر از صحت و سلامت است
.
📈 - اختصاص بخش قابل توجهی از آموزه های روایی و نیایشی پیشوایان به طلب عافیت از خداوند
📈 - آموزش یاران و اصحاب بر طلب عافیت از خداوند.
⏪ امام رضا عليه السّلام فرمود:حضرت سجاد عليه السّلام به مردى برخورد كه دعا مى كرد،خدا به او صبر دهد،حضرت فرمود:اين گونه نگو،بلكه از خدا سلامتى و توفيق شكر بر سلامتى بخواه،زيرا شكر بر سلامت بهتر از صبر بر گرفتارى است،پيامبر خدا اين گونه دعا مى فرمود:«خدايا من از تو سلامت و شكر بر سلامت مى طلبم،و سلامت كامل در دنيا و آخرت». مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 547
⏪ دعایی جامع تر آموزش پیامبر به ابوذر
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْأَمْنَ وَ الْإِیمَانَ بِکَ وَ التَّصْدِیقَ بِنَبِیِّکَ وَ الْعَافِیَةَ مِنْ جَمِیعِ الْبَلَاءِ وَ الشُّکْرَ عَلَی الْعَافِیَةِ وَ الْغِنَی عَنْ شِرَارِ النَّاسِ
📈 - در واکاوی دقیق تر مفهوم عافیت چنین به نظر می رسد که اگر از مفهوم عافیت تعبیر به سبک زندگی کنیم بیراهه نرفته ایم (روش های تحقق زندگی سالم و حیات طیبه)
@rahighemakhtoom
.
«یا خودپرستی، یا خداپرستی»، هیچ راه دیگری هم وجود ندارد!
تضاد خودپرستی با خداپرستی، به قدری تند و آشتیناپذیر است که حتی اگر بخواهد علم و معرفت هم وارد اصلاح میان خودگرایی و خداگرایی شود، هنگامی که آن خود مغرور، علم و معرفت را وسیلۀ زیور و زینت خود قرار داد، خود همان علم و معرفت، باعث دوری از خدا خواهد شد. حتی احتمال اینکه جهل آدمی روزی مبدل به معرفت خدا شود؛ یعنی انسان جهل را پشت سر خود بگذارد و به عالم نورانی معرفت خدا گام بگذارد، بسیار قویتر از آن است که انسان خودپرست بتواند دست از خودپرستی و خودمحوری بردارد. علاوه بر این، خودپرست انساننما، ضرری که بر حیات مادی و معنوی انسانها میتواند وارد کند، بسیار بیش از ضرری است که یک انسان جاهل میتواند انجام دهد.
جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۶، خلوت انس (تحلیل اندیشهها و شخصیت حافظ)، ص ۶۸۰
@rahighemakhtoom
💠دشواري ادراك #امام_عصر(عليهالسلام) و راه تسهيل آن
🔸ادراك بعضي احاديث و علوم خاندان وحي، دشوار است؛ اما فهم مسئله #امام_مهدی_موجود_موعود و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از دشوارترين معارف است، از اينرو نيل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمير است.
🔸هرگز نميتوان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست، بلكه بهاي هر كالاي گراني، اعتماد به امداد الهي است، همانگونه كه حضرت #امام_جواد (عليهالسلام) فرمود:
🔸 الثقة بالله تعالي ثمن لكل غال و سُلّم إلي كلّ عال[1]؛
وثوق و اعتماد به كمك خداي والا بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندي است؛
🔸و مسلّم است كه شرط لازم براي فوز به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه همانا طاير ملكوتي است، در گرو رها شدن نفس از مكر دامگستري براي بندگان خدا و وصول به مقام آشنايي و آشيانهپردازي است:
📝گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو رو لانه شو
📝گر چهره بنمايد صنم، پر شو ازو چون آينه ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو
📝يك مدتي اركان بُدي، يك مدتي حيوان بُدي **يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو جانانه شو[2]
◽️[1] ـ اعلام الدين، ص 309؛ بحار الانوار، ج75، ص363.
◽️[2] ـ ديوان شمس تبريزي، ص798، شماره 2130.
#انتظار
#امام_مهدی_موجود_موعود
#امام_جواد علیه السلام
💢حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی مدظله العالی
💢امام مهدي موجود موعود، ص 77
@rahighemakhtoom
79.mp3
8.19M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۷۵ تا ۹۲ سوره مبارکه بقره است .
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#آزادی
#لماظه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 آزادی از هوس
🔸 وجود مبارك حضرت امیر در آغاز این خطبه نورانی 230 فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ»؛ درست است كه نظام بردگی برداشته شد و برده بودن چیز بدی است، خب ما خودمان را آزاد كنیم! اینكه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه بخواهم می گویم، هر چه بخواهم تهیه می كنم، هر جا بخواهم می روم یعنی من برده هوسم؛ اما اگر كسی بگوید من خواسته هایم را با عقل تنظیم می كنم، با شرع تنظیم می كنم [و] آنكه مطابق با عقل یا نقل بود را می پذیرم وگرنه نمی پذیرم، این شخص آزاد است. یكی از بركات تقوا و فواید تقوا آزادی از هوس است.
🔸 یك بیان نورانی حضرت امیر در جای دیگر دارد فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ»[1] ـ«لماظه» آن مانده لای دندان را می گویند؛ اگر كسی غذایی خورد چیزی لای دندانش ماند و آن را با خلال بخواهد بیرون بیاورد، آن مانده و تف كرده را می گویند «لماظه»ـ وجود مبارك حضرت امیر فرمود یك انسان آزاده می خواهد كه از این لماظه صرف ¬نظر كند؛ برای اینكه همه آنچه فعلاً در دست شماست نسل قبل خورده، لای دندانشان مانده [بعد] شما گرفتید؛ اینها تازه كه خلق نشد، اگر زمین است اگر باغ است اگر ثروت است اگر مال است اینها مانده لای دندان نسل قبلی است. یك انسان آزاده می خواهد كه این را تف كرده را نگیرد، بخواهد سالم بگیرد سالم هم خدای سبحان به اندازه او برای او خلق كرده است؛ فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ». ریاست همین طور است میز همین طور است، پست و مقام همین طور است، همه اینها برای نسل قبل بود، حالا یا مردند یا معزول شدند یا بازنشست شدند یا بازخرید شدند، به دیگری رسید؛ یك چیز دست اول كه نیست. اینكه فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ» همین است؛ انسان [با تقوا] از ملكیت هوس بیرون می آید.
[1] . نهج البلاغه، حکمت 456.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/03/20
🆔 @rahighemakhtoom