#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:تفسیر آسان آیات 1 تا 6 سوره مطففین
وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ «1» الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ «2» وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ «3» أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ «4» لِيَوْمٍ عَظِيمٍ «5» يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ «6»
واى بر كمفروشان. كسانى كه هرگاه از مردم پيمانه بگيرند كامل مىگيرند. و هرگاه به ايشان پيمانه دهند يا برايشان (كالايى را) وزن كنند، كم مىگذارند. آيا آنان گمان ندارند كه برانگيخته خواهند شد؟ براى روزى بزرگ. روزى كه مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان (براى پاسخ به كارهايشان) خواهند ايستاد.
🔅🔅🔅
▫ «وَيْلٌ» به معناى هلاك و عذاب است و بر اساس روايات، نام درّهاى در دوزخ يا درى از درهاى آن مىباشد.
▫ «طفيف» و قليل به يك معناست و «تطفيف» به معناى كاستن و كم گذاشتن است و ريشه آن از «طف» به معناى كنار است. به فروشندهاى كه از كنار اجناس مىزند، «مطفف» گويند.
▫ ابن مسعود نقل مىكند كه هر كس از نمازش بكاهد مشمول اين آيه است. « تفسير نمونه »
▫
▫▫ كم فروشى هر صنفى متناسب با خودش مىباشد: معلم، كارگر، نويسنده، فروشنده،مهندس، دكتر و ديگر مشاغل، هر كدام در انجام وظيفه خود كوتاهى كنند، كم فروشند.
▫ كمفروش، خود را زرنگ مىداند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمىداند و ظلم اقتصادى به جامعه مىكند.
▫ كم فروشى از گناهان كبيره است، زيرا وعده عذاب براى آن آمده است.
▫ امكانِ كم فروشى يا حساسيّت در كيل بيش از وزن است، لذا در يك آيه فقط از كيل و در آيه پس از آن، ابتدا مجدداً از كيل و سپس وزن، سخن به ميان آمده است.
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:تفسیر آسان آیات 1 تا 6 سوره مطففین
وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ «1» الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ «2» وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ «3» أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ «4» لِيَوْمٍ عَظِيمٍ «5» يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ «6»
واى بر كمفروشان. كسانى كه هرگاه از مردم پيمانه بگيرند كامل مىگيرند. و هرگاه به ايشان پيمانه دهند يا برايشان (كالايى را) وزن كنند، كم مىگذارند. آيا آنان گمان ندارند كه برانگيخته خواهند شد؟ براى روزى بزرگ. روزى كه مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان (براى پاسخ به كارهايشان) خواهند ايستاد.
🔅🔅🔅
▫ در روايات مىخوانيم: هرگاه مردم گرفتار گناه كمفروشى شوند، زمين روئيدنىهاى خود را از مردم باز مىدارد و مردم به قحطى تهديد مىشوند. « تفسير الميزان.»
▫
▫ انضباط و دقّت اقتصادى، در رأس برنامههاى اصلاحى انبياست. چنانكه حضرت شعيب به قوم خود فرمود: «أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ» « شعراء، 181- 183.» پيمانه را (در معامله) كامل و تمام بدهيد و از كم كنندگان و خسارت زنندگان نباشيد و با ترازوى درست وزن كنيد و كالاهاى مردم را كم ندهيد و روى زمين مفسدانه عمل نكنيد.
☑ 1- خطر را با كلماتِ هشدار دهنده اعلام كنيد. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ»
☑ 2- مال حرام از راه كمفروشى، عامل سقوط انسان است. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ»
☑ 3- تفاوت گذاردن در گرفتن و دادن كم فروشى است. آنچه بر خود نمىپسندى بر ديگران مپسند. اكْتالُوا ... يَسْتَوْفُونَ- كالُوهُمْ ... يُخْسِرُونَ
☑ 4- كم فروشى نسبت به هر كس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «عَلَى النَّاسِ»
☑ 5- بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونهاى كه كم فروشى شغل انسان شود. «يُخْسِرُونَ» (فعل مضارع، نشانه استمرار است.)
☑ 6- براى جلوگيرى از مفاسد اقتصادى، بايد ياد معاد را در دلها زنده كنيم. «أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ»
☑ 7- اعتقاد به معاد حتّى در حدّ گمان بازدارنده است. «أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ»
☑ 8- حوادث روز قيامت، بزرگ و هولناك است. «لِيَوْمٍ عَظِيمٍ»
☑ 9- براى كمفروشى و حق الناس بايد پاسخگو باشيم. «يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ»
☑ 10- كيفر و مجازاتِ مجرمان، از شئون ربوبيّت خداست. «يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ»
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سعد_و_نحس_ایام
#سرزمین_کربلا
#تأثیر_عمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢بازتاب عمل
▪️ روزی کسی خدمت امام هادی (سلام الله علیه) آمد و گفت امروز یک روز نحسی بود، لباسم پاره شده و بدن من آسیب دیده، فرمود تو گناه خودت را به حساب ایام می گذاری؟! تو این جا نزد ما رفت و آمد می کنی، تو ایام را نحس می دانی؟! امروز چه تقصیری کرده؟! مشکلی پیدا کردی و این حادثه برای تو پیش آمد.[1] غرض این است که خود زمان نحس باشد، اثبات آن آسان نیست. همین زمانی که برای قوم عاد نحس بود برای حضرت هود و مؤمنان به او سعد بود، پیروزی آنها را نشان داد؛ وقتی پیروزی دین را نشان بدهد، برای پیغمبر آن عصر و برای مؤمنان آن عصر سعد می شود.
▫️ پرسش: آن حدیثی که از امام حسین (علیه السلام) نقل کردند که در کربلا فرمودند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاء».[2]
▪️ پاسخ: بله، چون در آن سرزمین مقدّر بود که به این صورت حادثه پیش بیاید. خود وجود مبارک امیرالمؤمنین بیست سال قبل از جریان کربلا وقتی از صفّین می گذشتند تا بیایند به کوفه، به این سرزمین که رسیدند از اسب و مَرکب پیاده شدند با دست مبارک اشاره کردند «هَاهُنَا»[3] همین جاست! پیاده شدند دو رکعت نماز خواندند، این خاک را بو کردند. عرض کردند این جا چیست؟ فرمود: «مَصَارِعُ عُشَّاقٍ شُهَدَاءَ»، این را مرحوم محدّث قمی در همان سفینه نقل کرده: «مَصَارِعُ عُشَّاقٍ شُهَدَاءَ»؛[4] عاشقانی در این سرزمین می میرند، بیست سال قبل از جریان کربلا! وجود مبارک سیدالشهداء در دوم محرّم که وارد شد او هم فرمود «هَاهُنَا»؛[5] همین جاست! این به مناسبت آن حادثه ای که اتفاق می افتد این است؛ وگرنه همان سرزمین الآن خود آن خاک چندین حجاب از حجاب های آسمان را خَرق می کند، همین تربت است! خوردن همه خاک ها حرام است مگر این خاک برای شفا! همین خاک است که اگر انسان سجده کند، خیلی از حُجب را خَرق می کند. این به وسیله متمکّن است، در کنار او هم کفار در آن جا دفن هستند که گودالی از گودال های جهنم برای آنهاست.
▪️ غرض این است که درباره زمان و مکان اینکه ذاتاً این زمان بد است، ذاتاً این زمان خوب است، اثبات آن آسان نیست؛ اما درباره سعد و نحسِ ستاره ها، تأثیر ستاره ها این چنین است، عمل ما در نظام اثر دارد، نگفتند اگر فلان گناه زیاد بشود مرگ نابهنگام زیاد می شود؟ «كَثُرَ مَوْتُ اَلْفَجْأَة»![6] این طور نیست که ما در یک خلأ زندگی بکنیم، ما در همین عالم زندگی می کنیم، اینها کاملاً قابل قبول است، امکان آن را عقل ثابت می کند، خصوصیات آن را نقل بیان می کند؛ اما اثبات اینکه فلان زمان ذاتاً نحس است، این خیلی مشکل است.
[1]. تحف العقول، النص، ص482.
[2] . اللهوف علی قتلی الطفوف(ترجمه فهری)، النص، ص 81.
[3] . وقعه صفین، ص142.
[4] . سفینة البحار، ج6، ص691.
[5] . تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج2، ص252.
[6] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص374؛ «إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِی كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ وَ إِذَا طُفِّفَ الْمِكْیالُ وَ الْمِیزَانُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِینَ وَ النَّقْصِ وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّكَاةَ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا مِنَ الزَّرْعِ وَ الثِّمَارِ وَ الْمَعَادِنِ كُلَّهَا وَ إِذَا جَارُوا فِی الْأَحْكَامِ تَعَاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِذَا نَقَضُوا الْعَهْدَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ إِذَا قَطَّعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ وَ إِذَا لَمْ یأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ ینْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْ یتَّبِعُوا الْأَخْیارَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ شِرَارَهُمْ فَیدْعُوا خِیارُهُمْ فَلَا یسْتَجَابُ لَهُمْ».
🔅🔅🔅
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خَرق حجاب.mp3
1.27M
#سعد_و_نحس_ایام
#سرزمین_کربلا
#تأثیر_عمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢بازتاب عمل
▪️ روزی کسی خدمت امام هادی (سلام الله علیه) آمد و گفت امروز یک روز نحسی بود، لباسم پاره شده و بدن من آسیب دیده، فرمود تو گناه خودت را به حساب ایام می گذاری؟! تو این جا نزد ما رفت و آمد می کنی، تو ایام را نحس می دانی؟! امروز چه تقصیری کرده؟! مشکلی پیدا کردی و این حادثه برای تو پیش آمد.[1] غرض این است که خود زمان نحس باشد، اثبات آن آسان نیست. همین زمانی که برای قوم عاد نحس بود برای حضرت هود و مؤمنان به او سعد بود، پیروزی آنها را نشان داد؛ وقتی پیروزی دین را نشان بدهد، برای پیغمبر آن عصر و برای مؤمنان آن عصر سعد می شود.
🔅🔅🔅
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انعام 13.mp3
20.08M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 13
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
...فرمود مبادا کسي خيال کند که اگر چيزي ما به او داديم، او در اثر علم خودش فراهم کرده، اين آزمون الهي است. شما ببينيد دو نفر با همه شرايط از يک کارخانه جنس ميآورند و کنار هم مغازه باز ميکنند، بعضيها وضعش خوب ميشود، بعضيها وضعش خوب نميشود. فرمود اين روزيها را ما تقسيم ميکنيم، نه آنکه ما به او بيشتر داديم نزد ما مقرّب است و نه آنکه کمتر داديم نزد ما دور است. به هر دو داديم آزمون است؛ منتها آن يکي را به يک سلسله امور ديگر ميآزماييم، اين يکي را به يک سلسله امور ديگری ميآزماييم. اين ميشود روح توحيدي و آدم راحت زندگي ميکند. فرمود اينها آزمون است، اکثري مردم نميدانند.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۳ ـ ۶۱ # سوره_نساء
📌تبعيّت از قرآن
#سالک الی #اللّه بايد تنها به آنچه #خدا به رسولش نازل فرموده توجّه داشته باشد و خود را از منافقانی که نمی گذارند #راه و روش #پيغمبر اکرم صلی الله عليه و آله #پيشرفت کند قرار ندهد و از آنهايی نباشد که #پيغمبر اکرم صلی الله عليه و آله و اهل بيت آن حضرت از او در #دنيا و #آخرت رو بگردانند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
36-Anam-1-35.mp3
2.42M
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_انعام
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره انعام آیات 1 تا35
🕑 زمان: 10دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
#لیله_الهریر_در_جنگ_صفین
#بهترین_حقوق_مردمی
#قبول_و_نکول_محققانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢هیچکس را کوچک نشمار
🔹 این خطبه 216 را وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) در جریان جنگ صفین ایراد فرمودند. حق «بالاصاله» از آن خداست و از همان حقی که «بالاصاله» از آن خداست خداوند بین خود و بین بندگانش حقوق متقابل قرار داد و از همان حقی که «بالاصاله» برای خداست بین آحاد مردم هم حقوق متقابل قرار داد؛ حق پدر بر فرزند، حق فرزند بر پدر، حق همسر بر همسر، حق زن بر شوهر، حق همسایه ها بر هم، حق مؤجر و مستأجر، حق کارگر و کارفرما، حقوق ﴿وَ الْجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ ﴾،[1] حق معلم بر شاگرد، حق شاگرد بر معلم و مانند آن. در همین قسمت که فرمود حقوق متقابل بین والی و رعیت از بهترین حقوق مردمی است، فرمود برای اینکه این حق عمل بشود همگان باید با اخلاص و نصیحت حافظ یکدیگر باشند. فرمود: «فَعَلَیكُمْ بِالتَّنَاصُحِ فِی ذلِكَ وَ حُسْنِ التَّعَاوُنِ عَلَیهِ»؛ با نصیحت، با خلوص مواظب باشید که نه حق کسی را از بین ببرید و نه اگر حق کسی از بین رفت شما بی طرف و ساکت بمانید. فرمود غیر از معصومین همه احتیاج به نصیحت دارند «فَلَیسَ أَحَدٌ ـ وَ إِنِ اشْتَدَّ عَلَی رِضَا اللَّهِ حِرْصُهُ وَ طَالَ فِی الْعَمَلِ اجْتِهَادُهُ ـ بِبَالِغٍ حَقِیقَةَ مَا اللَّهُ أَهْلُهُ مِنَ الطَّاعَةِ لَهُ»؛ هیچ کس نمی تواند بگوید من همه حقوق خدا را برآورده کردم و هیچ حقی خدا بر عهده من ندارد، هر چه هم تلاش و کوشش بکند چه در علم و چه در عمل باز هم ممکن است بعضی از حقوق الهی در ذمّه او باشد. پس هیچ کس نمی تواند این ادعا را بکند که من تمام حقوق را ادا کردم، پس اگر کسی به او نصیحت کرد او بدش نیاید. «وَ لكِنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَی عِبَادِهِ النَّصِیحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ وَ التَّعَاوُنُ عَلَی إِقَامَةِ الْحَقِّ بَینَهُمْ»؛ هم مواظب باشند کجا حق از بین رفت و هم در احیای آن حق یکدیگر را یاری و کمک کنند، این درباره بزرگان بود.
🔹 درباره کوچک ها هم فرمود شما هیچ کس را کوچک نشمارید! برای اینکه خدا در قلب هر کسی ممکن است مطلبی را القا بکند «وَ لاَ امْرُؤٌ ـ وَإِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ الْعُیونُ ـ بِدُونِ أَنْ یعِینَ عَلَی ذلِكَ أَوْ یعَانَ عَلَیهِ»؛ هیچ کس را نمی شود تحقیر کرد که مگر حرف او اثر دارد یا مگر او هم چیزی می فهمد، به هر حال آدم گوش می دهد اگر نافع بود می پذیرد و اگر نافع نبود رها می کند. پس سخن هیچ کسی را نمی شود بدون تحقیق رد کرد یا سخن هیچ کسی را نمیشود بدون تحقیق به بی اعتنایی گذراند، حق خیلی مهم است!
[1]. سوره نساء، آیه36.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/10/03
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
#کارگزاران_فرهنگی (5)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅 فرهنگ الهی هدیه ویژه خداوند به انسان های شایسته و منتخب
وَ كَذَالِكَ يجَتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ عَلىَ ءَالِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلىَ أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسحْاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(یوسف/6)
و بدين سان پروردگارت تو را برمىگزيند و تعبير خواب مىآموزد و هم چنان كه نعمت خود را پيش از اين بر پدران تو ابراهيم و اسحاق تمام كرده بود بر تو و خاندان يعقوب هم تمام مىكند، كه پروردگارت دانا و حكيم است.
🔅🔅🔅
1.علوم مهم و دانشهاى كليدى و اساسى را نبايد به هر كس آموخت اوّل بايد افراد لايق را گزينش كرد و سپس علوم را در اختيار آنان قرار داد. «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ»
2.علم، اولين هديه الهى به برگزيدگان خود است. «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ»
3.انبيا، شاگردان بلاواسطه خداوند هستند. «يُعَلِّمُكَ» 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
انعام 14.mp3
17.61M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 14
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
معاد جسمانی یعنی چگونه عینیت یا مثلیت.Mp3
562.9K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#استاد_ملکی
#پرسمان_قرآنی
@ostad_maleki
🔅🔅🔅
💢 آیا در قیامت انسان با همین بدنی که الان در دنیا دارد خواهد بود یا با مثل این بدن؟
📎 سوال قرآنی خود را از ما بپرسید و پاسخ آن را در همین صفحه دریافت کنید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - اهمیت نماز - صفحه ۱۵]
☑️ اهمیت نماز در اهمیت و عظمت نماز همین بس که در هیچ حال و زمانی نماز از انسان ساقط نمی شود. قرآن کریم میفرماید:
«ان الصلوة کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا» [۱]
⏮مرحوم علامه طباطبایی میفرماید: کلمه «موقوت» به معنای قرار دادن وقت برای امری است؛ یعنی نماز فریضه ای است که باید در مواقع و زمانهای معینی انجام شود و مقصود از کتابت موقوت این است که نماز فریضه ثابتی است که اصلاً تغییرپذیر نیست و در هیچ حالی ساقط نمی شود. [۲]
----------
[۱]: ۱. نساء / ۱۰۱.
[۲]: ۲. المیزان / ج ۵ / ص ۱۰۲.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 35
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
☑ 121. خوف و رجا: «أعقل الإنسان محسنٌ خائفٌ»[ شرح غرر الحکم.ج2، ص387.]؛ عاقلترين انسان، نيكوكار(ي است كه از عذاب الهي) ترسناك است.
☑ 122. پرهيز از فرومايگي: «أعقل الناس أبعدهم عن كلّ دنية»[ همان، ص413.]؛ عاقلترين مردم، دورترين آنان از هر صفت پست است.
☑ 123. حسن تدبير: «أدلّ شي ءٍ علي غزارة العقل حسن التدبير»[ همان، ص429.]؛ بهترين دليل بر سرشاري عقل انسان، نيكويي تدبير اوست.
☑ 124. ديدن عيبهاي خويش و نديدن عيبهاي ديگران: «أعقل النّاس من كان بعيبه بصيراً و عن عيب غيره ضريراً»[ همان، ص445.]؛ عاقلترين مردم كسي است كه عيبهاي خود را درنظر داشته باشد و عيبهاي ديگران را ناديده بگيرد.
☑ 125. تقدير معيشت و اصلاح معاد: «أفضل النّاس عقلاً أحسنهم تقديراً لمعاشه و أشدّهم اهتماماً بإصلاح معاده»[ همان، ص472.]؛ با فضيلتترين مردم از نظر عقل، خوش تدبيرترين آنها نسبت به معاش و با همتترين آنان نسبت به اصلاح معاد است.
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 63
🌿🌿🌿
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
شماتت و سرزنش 23.mp3
4.87M
#سیر_و_سلوک (23)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:40دقیقه
🌿🌿🌿
📼شماتت و سرزنش
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
#در_محضر_استاد
السلام علی اهل بیت النبوه
▫ امام(رضوان الله عليه) بعد از رحلت مرحوم آقاي بروجردي(رضوان الله عليه) وقتي ايشان وارد مسجد اعظم شدند، منبر آن گوشه بود، ايشان آخر درس، وقتي درس ميخواست تعطيل شود نصيحت ميکردند،
▫ يکي از نصايحي که با سبک و سياق عرفاني ايشان هماهنگ بود نقل مي فرمودند، اين بود که اولين بار ما اين بيان را از زبان مطهّر ايشان شنيديم، بعد روايتش را پيدا کرديم. ايشان فرمودند که خيلي ها هستند که وقتي مُردند از آنها سؤال میکنند که «مَن نَبيُّک»] يادشان اصلاً نيست که پيامبر او کيست؛ بعد از احقابي از عذاب، تازه يادشان ميآيد ميگويند پيغمبر ما کسي است که قرآن بر او نازل شد، هنوز نام مبارک حضرت يادشان نيست، اين است! اين براي چيست؟ اين کسي که حرف حضرت را گوش نداد و عمل نکرد، يادش نيست. احقاب؛ يعني هشتاد سال، بعد از هشتاد سال از عذاب، تازه يادش ميآيد که پيغمبر ما کسي است که قرآن بر او نازل شده و هنوز نام مبارک حضرت يادش نميآيد.
▫ اينکه گفتند به اين چهارده نفر مرتّب بعد از نمازها سلام عرض کنيد، در زيارتهاي خود فراموش نشود، براي اين است که اينها محل ابتلاي ماست.
📼
"آیت الله جوادی آملی - درس تفسیر سوره زمر جلسه 39"
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۵ ـ ۶۴ #سوره_نساء
📌#توسل
بدون ترديد #خدای تعالی خواسته که #مردم در حوائج شان به #واسطه هايی که خودش تعيين فرموده مراجعه کنند و آنها را #واسطه گرفتن حوائجشان قرار دهند. لذا در اين آيه #خدای تعالی شرط #توبه پذيری و مهربانی خود را واسطه شدن #پيغمبر اکرم صلی الله عليه و آله در طلب #آمرزش ديگران قرار داده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_حکمیت_در_جنگ_صفین
#نفوذ
#گمان_و_میل
#قطب_فرهنگی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/01/05
🆔 @a_javadiamoli_doross
🔅🔅🔅
📌 حماقت و بدبختی
▪️ اصرار عمروعاص این بود که حَکمیت را بر #حکومت_علوی تحمیل کند، یک؛ خود از طرف معاویه و حکومت معاویه حاکم بشود، دو؛ از طرف حضرت امیر (سلام الله علیه) ابوموسای اشعری را برگزیند، سه. این یک مثلث نفوذی سه جانبه بود. درباره خودش به مقصد رسید، به عنوان حَکم برای خود از طرف معاویه حُکم گرفت و بعد از اینکه فرمانروایی مصر را از معاویه گرفت و در جیب خود گذاشت، با این نامه وارد صحنه شد! اما عمده #نفوذ در دستگاه علوی است، چگونه حضرت را وادار کردند که حاکم شدن و حَکمیت ابوموسای اشعری را امضا کند؟!
▪️ حضرت امیر در این فضا، این نامه دردآلود را برای ابوموسی می نویسد؛ حضرت نوشت این نامه ای است از طرف علی بن ابی طالب امیر مؤمنین (سلام الله علیه) «إلى أبی موسی الأشعری جواباً فی أمر الحكمین»؛ در طلیعه نامه حضرت اوّل به نام خدا و اینهاست، بعد فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیرَ كَثِیرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِیرٍ مِنْ حَظِّهِمْ»؛ انقلابی شده، پیغمبری قیام کرده، جنگ هایی شده، فتوحاتی شده، غدیری پیش آمده، مردم خیلی ترقّی کردند، اما خیلی ها برگشتند! «فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیرَ كَثِیرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِیرٍ مِنْ حَظِّهِمْ فَمَالُوا مَعَ الدُّنْیا وَ نَطَقُوا بِالْهَوَی»؛ این دو اثر، این دو غدّه بدخیم جاهلیت را قرآن گفت و خطّ بطلان بر آن کشید؛ گفت این غدّه بدخیم فکری این است که اینها بر مدار #گمان حرکت می کنند، یک؛ غدّه دیگر این است که در مقام عمل، با #میل حرکت می کنند، نه با عقل عملی! ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾[1] در بخش انگیزه!
▪️ بعد فرمود: «وَ إِنِّی نَزَلْتُ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْزِلًا مُعْجِباً»؛ من جریان شگفت انگیزی دیدم، چون ما خیلی از صدر اسلام فاصله نگرفتیم. آن جریان شگفت این است: «اجْتَمَعَ بِهِ أَقْوَامٌ أَعْجَبَتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ»؛ خودپسندی و غرور! فکر خودشان را می پسندند. این ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾[2] بود، من می خواهم اینها را درمان کنم، می ترسم این زخم چرکین به صورت زخم کهنه و خون بسته دربیاید و کار از علاج بگذرد، من با چه اینها را درمان کنم؟ با قتل که نمی شود، با کشتن که نمی شود. نه با عدل من، اینها آدم می شوند، نه با قتل اینها، کاری از پیش می رود. من مشکل جدّی دارم!
▪️ اما تو، حالا اینها بر من تحمیل کردند که ابن عباس نه! ابوالأسود دُئَلی نه! تو به عنوان حاکم و حَکم از طرف ما بروی وارد میدان صفین بشوی، حَکَمیت را به عهده بگیری. «وَ إِنْ تَغَیرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی»؛ این جا که نزد ما بودی این حرف ها را قبول داشتی، وقتی بروی با عمروعاص و سایر سیاسیون شام برخورد کنی و وضع تو عوض بشود، «وَ إِنْ تَغَیرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی عَلَیهِ» بدان این #شقاوت است «فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِی مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ». جهنم بعد از بی خردی و حماقت است، این احمق است که به جهنم می رود. فرمود عقل را که #قطب_فرهنگی است به تعبیر کلینی،[3] این را کسی از دست بدهد، تجربه را که این هم بخشی از تعقلات است از دست بدهد، شقی می شود! «فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِی مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ». این عصاره نامه وجود مبارک حضرت امیر است که به صورت نامه 78 آمده که هر روز می تواند این نامه برای ما زنده باشد.
[1] . سوره نجم، آیه23.
[2]. سوره توبه، آیه125.
[3]. الکافی(ط ـ دار الحدیث)، ج1، ص19؛ «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ».
🌿🌿🌿
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
شقاوت.mp3
1.86M
#سالروز_حکمیت_در_جنگ_صفین
#نفوذ
#گمان_و_میل
#قطب_فرهنگی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/01/05
🆔 @a_javadiamoli_doross
🔅🔅🔅
📌 حماقت و بدبختی
▪️ اصرار عمروعاص این بود که حَکمیت را بر #حکومت_علوی تحمیل کند، یک؛ خود از طرف معاویه و حکومت معاویه حاکم بشود، دو؛ از طرف حضرت امیر (سلام الله علیه) ابوموسای اشعری را برگزیند، سه. این یک مثلث نفوذی سه جانبه بود. درباره خودش به مقصد رسید، به عنوان حَکم برای خود از طرف معاویه حُکم گرفت و بعد از اینکه فرمانروایی مصر را از معاویه گرفت و در جیب خود گذاشت، با این نامه وارد صحنه شد! اما عمده #نفوذ در دستگاه علوی است، چگونه حضرت را وادار کردند که حاکم شدن و حَکمیت ابوموسای اشعری را امضا کند؟!
🌿🌿🌿
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
احتیاط در محافظت از دین
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#احتیاط
#دین
#عرفان
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
💢کهنه شدنی نیست
امام علی علیه السّلام فرمودند:
لا تُخلِقُهُ كَثرَةُ الرَّدِّ ووُلوجُ السَّمعِ ؛
قرآن هر اندازه هم تکرار شود و به گوش خورد، باز کهنه نمی شود.
📚 نهج البلاغة : از خطبه 156
🌴🌴🌴
👈 همراهی شما عزیزان با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق و حمایت از خادمان قرآن است.در پناه قرآن باشیم.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز ۲ - صفحه ۱۵]
عنایت خداوند به #نماز ۲
قرآن کریم میفرماید: «و أمرنا لنسلم لربّ العالمین * و أن أقیموا الصلوة و اتّقوه و هو الّذی الیه تحشرون». [۳]
مرحوم علامه طباطبایی میفرماید: خداوند متعال با ذکر کلمه «واتّقوه» (تقوا داشته باشید)، تمامی عبادات و اعمال دین را خلاصه کرد و تنها از میان آنها #نماز را نام برد، برای آن اهمیتی که داشته و عنایتی که خداوند نسبت به امر #نماز دارد. [۴] ص: ۱۵
----------
[۳]: ۳. انعام / ۷۱ ۷۲.
[۴]: ۴. المیزان / ج ۷ / ص ۲۳۰.
🌿🌿🌿
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom