eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آيات ۱۱۱ ـ ۱۱۰ 📌استغفار الی بايد هميشه در حال باشد و از خدای تعالی طلب از کوتاهی هايی که در راه دارد بکند و بداند که اگر کار بدی يا انجام داد، بر خود انجام داده و نگذارد اين ضرر دوام پيدا کند و بلکه با آن را جبران نمايد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
66 📼 قسمت: چهل و پنجم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ﷽ و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ⏪⏪ عامل تامین کننده عافیت :برخورداری از دین سالم و تن سالم سلامت دینی یعنی چه: سلامت دين و قلب و عاقبت به خيرى سرمايه ارزان و برنامه ساده اى نيست كه هر كس به راحتى بخواهد به دست آورد، كسى كه دچار انواع آلودگی ها و برده انواع شياطين و غرق در درياى شهوات و هوی و هوس ها است و مسير و راه و شكل زندگيش ضد سلامت واقعى است و اصولًا به خاطر حاكميت شهوات حيوانى، مخالف با اصول سلامت است و بلكه از اين بالاتر هلاكت را نجات و نجات را هلاكت مى داند، چگونه حفظ دين و سلامت دين كند، چنين شخصى ابتدا بايد تمام عوامل مهلكه را از خود دور كند و به حقيقت متدين شود، آن گاه براى سلامت دينش بكوشد. 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 فرازی از پیام به همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" ⏪ هر کس خيال کند که خودش چيزي را کشف کرده و در نهان و نهاد خود ـ معاذالله ـ منکر مبدا باشد اين پديده علمي و ابتکار را به خود اسناد دهد در حالي که خود لرزان است، به تفکرات خود اسناد بدهد در حالي که تفکراتش زلزلهزدهاند و هر لحظه تغيير پذيرند، اين نارواست «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏». ⏪ يک حرف بسيار لطيفي حکيم سنايي دارد که اگر کسي بخواهد به بارگاه الهي بگويد من آن هستم که فلان زحمت را کشيدم فلان ابتکار را کردم فلان اختراع را کردم فلان چيز را کشف کردم، با علم خود به بارگاه رفيع الهي بار ببرد، او بايد بداند که هميشه اهل کارگاه است نه بارگاه و اگر خواست با خداي خود سخن بگويد نبايد بگويد من آن هستم که اين زحمات کشيدم! روي گردآلود برزي او كه بر درگاه او ٭٭٭ آبروي خود بري گر آب روي خود بري ⏪ يعني اگر کسي خواست با خداي خود مناجات کند زمزمه کند در کنار بارگاه الهي سجده کند، نبايد بگويد من آن هستم که فلان علم را کشف کردم، من آن هستم که فلان خدمت را کردم، من آن هستم که فلان خدمت را به جامعه تحويل دادم! اگر کسي خواست به بارگاه الهي بار يابد بايد کارگاهي فکر نکند بارگاهي فکر کند. بارگاهي که فکر کرد روي گردآلود ميبرد سوي او. «روي گردآلود بر زي او» يعني به طرف او، چرا؟«آبروي خود بري گر آب روي خود بري» اگر بگويد من اين همه زحمت کشيدم، فوراً ميگويند اينها را ما به تو داديم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دنیای ناشناخته وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ⏮دانشمند مسلمان مصری دکتر عبد الباسط محمد توانست با ساختن قطره ی چشم برای درمان آب مروارید با الهام گرفتن از سوره یوسف به دو مجوز اختراع بین المللی یکی از آمریکا و دیگری از اروپا دست یابد. ⏮دانشمند مسلمان مصری دکتر عبد الباسط محمد سید پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات وابسته به وزارت پژوهش علمی و فناوری مصر یک روز صبح هنگامی که در حال تلاوت سوره ی یوسف علیه السلام بود آن قصه ی عجیب وی را به تأمل واداشت و شروع به تدبر در آیات قرآن کریم کرد که داستان توطئه ی برادران یوسف علیه السلام و سرنوشت پدر آن حضرت را بیان میکرد و اینکه چگونه چشمان حضرت یعقوب کور شد و دچار آب مروارید گردید و سپس چگونه خداوند متعال به واسطه ی پیراهن یوسف (ع) آن حضرت را شفا داد . ⏮دکتر عبدالباسط با خود می اندیشید که پیراهن یوسف علیه السلام چه می تواند داشته باشد که باعث شفای چشمان پدرش شد؟ وی ایمان داشت که داستان یوسف معجزه ایست که خداوند متعال به وسیله ی یکی از پیامبران خود آن را به اجرا گذاشته است. ولی دکتر معتقد بود که در کنار محتوای روحی داستان ، محتوای مادی دیگری نیز دارد که از طریق تحقیق و مطالعه می توان به آن دست یافت تا دلیلی باشد بر راستگویی قرآن کریم. وی همچنان در حال تحقیق و جستجو بود تا اینکه با یاری خداوند به رابطه ی بین غم و غصه و دچار شدن به آب مروارید پی برد. چرا که غم و غصه باعث افزایش هرمون ادرینالین می شود که این ماده، ماده ای ضد هرمون انسولین به شمار می رود. بنابراین اندوه و یا شادی شدید باعث افزایش مستمر هرمون ادرینالین می شود که به نوبه ی خود باعث افزایش قندخون می گردد که این یکی از دلایل تار و کدر شدن دید چشم می باشد. و این بر هم زمان بودن گریه و اندوه می باشد که نخستین بارقه ی امید در سوره ی یوسف برای وی زده می شود آنجا که خداوند در مورد حضرت یعقوب علیه السلام می فرماید : ﴿ وتولى عنهم وقال يا أسفي على يوسف وابيضّت عيناه من الحزن فهو كظيم ﴾ (يوسف 84) ⏮حضرت یوسف علیه السلام با وحی پروردگار از برادرانش خواست که پیراهنش را برای پدرش ببرند ﴿ اذهبوا بقميصي هذا فألقوه على وجه أبي يأت بصيرا وأتوني بأهلكم أجمعين﴾ (يوسف 93) ⏮خداوند متعال می فرماید : ﴿ ولما فصلت العير قال أبوهم إني لأجد ريح يوسف لولا أن تفندون، قالوا تالله إنك لفي ضلالك القديم، فلما أن جاء البشير ألقاه على وجهه فارتد بصيرا قال ألم أقل لكم إني أعلم من الله ما لا تعلمون﴾(يوسف 96) 📎آغاز پژوهش از اینجا بود که چه چیزی در حضرت یوسف علیه السلام بود که باعث شفا شده است ؟ ⏮بعد از فکر و تأمل دکتر عبد الباسط به جوابی جز عرق (بدن) نرسید؛ بنابراین شروع به جستجو در مورد عناصر عرق کرد و لنزهای خارج شده از چشم را در عرق فرو می برد که باعث شفافیت تدریجی این لنزهای کدر شده می گردید. 📎و سؤال دوم این بود که : آیا تمام عناصر و اجزای عرق فعال و تأثیر گذار می باشند؟ ⏮بدین وسیله و با یکی از این عناصر در نهایت دکتر عبدالباسط توانست ترکیبی از "پولین جوالدین" بسازد و آن را روی 250 داوطلب آزمایش کندکه در بیش از 90% از موارد آب مروارید و سفیدی چشم از بین رفت و این افراد بینایی خود را باز یافتند. و از طریق آزمایش ثابت شد که استفاده از این قطره 2 بار در روز به مدت 2 هفته باعث از بین رفتن آب مروارید چشم و بهبود بینایی می گردد. ⏮دکتر عبد الباسط می گوید که با شرکتی که قرار است این دارو را تولید و توزیع کند شرط کرده است که هنگام ارائه ی آن به مردم به این مسأله اشاره کند که آن یک داروی قرآنی است تا مردم به راستگویی این کتاب بزرگ و تأثیر آن در خوشبختی دنیوی و أخروی مردم پی ببرند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۸ 📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 شرح و بررسی کتاب 📐 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و هشتم ❌ با توجه به پایین بودن کیفیت صوت جلسه ۶۸ سه دقیقه در قیامت، متن سخنرانی این جلسه پیاده‌سازی شده است که به پیوست این فایل ارسال می‌گردد ❌ * ازدواج و واسطه‌گری در ازدواج * چهره ملکوتی پادشاهان مختص چه افرادی است؟ * سخت‌گیری در فراهم کردن شرایط ازدواج * ملکوت مستاجر و موجر * معنای عرش خدا و سایه‌ی عرش خدا * آثار واسطه‌گری در ازدواج * آیا مقصود از مجردها فقط جوانان هستند؟ * ملاک مهم در سن ازدواج * روایاتی ترسناک در مذمت مجرد ماندن! * ملکوت ارتباط زن و شوهر با هم * نکاتی مهم در مورد آزار و اذیت کردن همسر در خانه * غیرت بیجا!! * تمام حسنات با این تهمت از بین می‌رود * مورد لعن و برائت خدا هستیم اگر..... * رحمت خاص خدا به نوزادان * محبت خدا نسبت به خانه‌های آباد 📅99/06/07 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
متن پیاده‌سازی شده جلسه 68 سه دقیقه در قیامت.pdf
711K
📝 متن پیاده‌سازی شده‌ی جلسه ۶۸ سه دقیقه در قیامت ✅ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
67 📼 قسمت: چهل و ششم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ﷽ و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ⏪⏪ عامل تامین کننده عافیت :برخورداری از دین سالم و تن سالم 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🆔 @a_javadiamoli_doross 🏴 کربلایی شدن ▪️ برای اربعین سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می ‌كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید شما هنگامی كه آفتاب برآمد زیارت اربعین را بخوانید، بعد نماز زیارت را و سپس خواسته ‌های خود را با خدا در میان بگذارید.[1] در این زیارت عصاره سخنرانی های سالار شهیدان مطرح شده است. ▪️سالار شهیدان (سلام الله علیه) در بخش ‌های وسیعی از خطبه‌ ها, نامه‌ ها، پیام‌ ها و مناظره ها كه با مردم كار دارد با «الناس» كار دارد، می‌ خواهد بفرماید مسلمان هستی باش, كافر هستی باش, مشرك هستی باش, زیر بار ظلم نرو! «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى‏ جِیدِ الْفَتَاةِ»؛[2] فرمود بالأخره انسان باید بمیرد, خب عزیزانه بمیرد! فرمود شما سعی كنید از ذلّت فاصله بگیرید. من و خاندان من و دودمان من كسانی هستیم كه ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید، شما اگر به این مقام نرسیدید بگویید «هیهات مِن الذلّة»، من می ‌گویم «هیهات مِنّا الذلّة»؛[3] ذلّت از ما دور است، نه ما از ذلّت دوریم! ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید! اما شما اگر به اینجا نرسیدید كه نمی ‌رسید، لااقل بگویید «هیهات مِن الذلّة» یعنی «بَعُدَ مِن الذلّة» ما از ذلّت دوریم. فرمود برای من مرگی است, گرگان درنده ‌ای هستند، من همه آن صحنه‌ها را می‌ بینم، من مشتاق به نیاكانم هستم همان اندازه كه یعقوب (سلام الله علیه) مشتاق لقای یوسف (علیه السلام) بود «وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی‏ اشْتِیاقَ‏ یعْقُوبَ‏ إِلَى‏ یوسُفَ‏».[4] ▪️ اینكه می ‌بینید حسین بن علی (سلام الله علیهما) را جهان به عظمت می ‌شناسد و همه برای او حرمت قائل ‌اند چه مسلمان چه غیر مسلمان، برای آن بخش انسانی اوست كه وجود مباركش از صبغهٴ الهی به انسانیت بها داد. بعد در پایان آن خطبه فرمود ما راهی داریم, هدفی داریم, همه اهل یك شهریم، ما باید به شهر اصلی‌ مان برگردیم. این جهان ‌وطنی, جهان ‌میهنی سخنی است حق، اما آن را در زمان و زمین نباید جستجو كرد؛ نه زمان, نه زمین, نه گوشه جغرافیایی هیچ كدام وطن انسان نیست، وطن انسان جایی است كه از آنجا آمده است. بیان نورانی سالار شهیدان این است كه «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَى‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»[5] شما باید توطین كنید میهنتان را, وطنتان را, كشورتان را دوست داشته باشید، اما شما كشورتان خاكی نیست، شما از جای بلند آمدید آنجا وطن شماست و باید به هما‌ن‌جا برگردید، همان‌جا وطن شماست. بعدها می‌بینید شیخ اشراق در آن كتاب ‌هایش مسئله وطن انسان را لقاء الله می ‌داند[6] و بعد از چند قرن شیخ بهایی می ‌گوید: این وطن, مصر و عراق و شام نیست ٭٭٭ این وطن شهری است كان را نام نیست[7] ▪️ وطن انسان آنجایی است كه از آنجا آمده است، چون ﴿إِنَّا لِلّهِ﴾ پس ﴿إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ﴾.[8] فرمود هر كس بخواهد به وطن اصلی ‌اش برگردد باید كربلایی بشود «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَى‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا». [1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113 و 114؛ «...عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِه...». [2] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61. [3] . اللهوف, ص97. [4] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص 61. [5] . اللهوف, ص61. [6] . ر.ك: مجموعه آثار شیخ اشراق, ج3, ص462. [7] . مثنوی نان و حلوا (شیخ بهایی), بخش 9. [8] . سورهٴ بقره, آیهٴ 156. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💢بهشت هر نفر به گسترش دنیا در اين رواياتي که ذيل آيه ﴿جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْض﴾ آمده است، آن‌جا ملاحظه بفرماييد، دارد كه تمام مردم دنيا اگر مهمان يک بهشتي شوند، او جا دارد؛ يعني الآن به يک بهشتي بگويند، اين هفت ميليارد، مهمان شما! يک چنين عالَمی است! برای مجموع نه، برای کلّ واحد! اين ﴿عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْض﴾، برای مجموع و جميع نيست، برای کلّ واحد است که بهشتي را که به آدم مي‌دهند اين‌طور است، به مساحت آسمان و زمين است. الآن اگر هفت ميليارد بخواهند در اين مساحت، جاي بگيرند، مي‌توانند. فرمود مساحت بهشتي که به هر بهشتي مي‌دهند، اين‌چنين است؛ حالا آن روز انسان مي‌فهمد که چقدر سرمايه را باخت! 📼«تفسیر سوره زمر جلسه 49» 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این فصل را با من بخوان، باقى فسانه است این فصل را بسیار خواندم، عاشقانه است هفتاد باب از هفت مصحف برنبشتم این فصل را خواندم، ورق را درنبشتم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۱۲ 📌پيروی از حق الی بايد هميشه پيرو باشد و از آن عادتی که اکثراً دارند که خود را به گردن ديگری می اندازند دوری کند که اگر کسی گناه خود را به ديگری نسبت داد زده، آشکاری کرده و توفيقاتش کم می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۹ اوقات پنج گانه ی نماز - صفحه ۲۰]  ۹ اوقات پنج گانه ی نماز در بعضی از آیات قرآن کریم تنها اشاره به یک نماز شده است مانند: نماز ظهر که می‌فرماید: «حافظوا علی الصلوات و الصلوة الوسطی» [۱] که نماز وسطی طبق تفسیر مشهور، نماز ظهر است، و گاهی اشاره به وقت سه نماز شده است مانند: «و أقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل» [۲] که «طرفی النهار»اشاره به نماز صبح و مغرب و «زلفا من اللیل» اشاره به نماز عشا است. گاهی اوقات هر پنج نماز بیان شده است مانند: «و أقم الصلوة لدلوک الشّمس الی غسق اللیل و قرءان الفجر انّ قرءان الفجر کان مشهودا» [۳] ؛ «دلوک الشمس»؛ یعنی زوال خورشید و «غسق اللیل»؛ یعنی تاریکی شب که نماز از زوال خورشید تا تاریکی شب شامل نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا می‌شود و مقصود از «قرءان الفجر» نماز صبح است. سؤال: منظور قرآن کریم از این که می‌فرماید: نماز صبح مشهود است، منظور مشاهده ی چه کسانی است؟   پاسخ: از روایات استفاده می‌شود که نماز صبح مشهود فرشتگان شب و روز است. زیرا در آغاز صبح فرشتگان شب که مراقبان بندگان خدایند، جای خود را به فرشتگان روز می‌دهند و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع اقامه می‌گردد، هر دو گروه آن را مشاهده می‌کنند و بر آن گواهی می‌دهند. ---------- [۱]: ۱. بقره / ۲۳۸. [۲]: ۲. هود / ۱۱۴. [۳]: ۳. اسراء / ۷۸. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢محتوای کلی کتاب مقدس پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: فان القرآن نزل علي خمسة وجوه حلال و حرام و محكم و متشابه و امثالفاعملوا بالحلال و دعوا الحرام و اعملوا بالمحكم و دعوا المتشابه و اعتبروا بالامثال. بر 5 قسم نازل شده: حلال و حرام و محکم و متشابه و مثالها؛ پس عمل کنید به و واگذارید را و عمل کنید به و دفع کنید را و بگیرید از مثالها. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 234 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (53) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى نوزدهم ▫ استاد علامه طباطبايى (قدس سره) در تفسير حروف مقطعه مى گويد: با تدبر در سوره هايى كه حروف مقطعه همسان دارد، مانند سوره هايى كه با (الم، الر، طس يا حم) شروع مى شود، درمى يابى كه سوره هاى داراى حروف مقطعه مشترك، در مضامين و سياقها نيز با يكديگر مشابه و متناسب است و اين تشابه ويژه ميان سوره هاى مزبور با ساير سوره ها وجود ندارد. ▫ يكى از شواهد اين مدعا آن است كه سوره هاى داراى حروف مقطعه همسان با الفاظى همانند يا نزديك به هم آغاز مى شود، چنانكه در سوره هاى مصدر به (حم) با (تنزيل الكتاب من الله) يا الفاظ ديگرى كه مفيد همين مضمون است شروع مى شود و نظير اين مطلب در سوره هاى مصدر به (طس) است و همين طور سوره هايى كه با حروف مقطع (الم) آغاز مى شود، در آغاز آن نفى ريب از قرآن مطرح شده است. ▫ بر اساس شواهد مذكور مى توان حدس زد كه بين حروف مقطعه و مضامين سوره هايى كه با حروف مزبور آغاز مى شود پيوند خاصى است. يكى ديگر از شواهد اين مدعا، همان طور كه قبلا به اجمال اشاره شد، اين است كه هر گاه سوره اى داراى حروف مقطعه دو سوره ديگر باشد، جامع محورهاى اصلى محتواى آن دو سوره نيز خواهد بود؛ چنانكه سوره اعراف كه با (المص) آغاز مى شود جامع محتواى سوره هايى است كه با (الم) و (ص) آغاز مى شود و يا سوره رعد كه با (المر) آغاز مى شود جامع محتواى سوره هايى است كه با (الم) و (الر) شروع مى شود. حاصل اين كه، حروف مقطعه رموزى است ميان خداى سبحان و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) كه بر ما مستور است و فهمهاى عادى ما به آن راهى ندارد جز اين كه بدانى بين حروف مزبور و بين مضامين سوره مصدر به آنها ارتباط خاص است. (145) پاسخ استاد در پست زیر👇👇👇 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪ پاسخ: راى استاد علامه (قدس سره) گرچه كوششى ارزشمند در جهت دستيابى به تفسير حروف مقطعه است و شواهدى نيز آن را تاييد مى كند، ليكن براى رسيدن به نصاب پذيرش نياز به بررسى و مداقه بيشترى دارد؛ يعنى، اثبات تشابه ويژه بين سورهاى مصدر به حروف مقطعه خاص و اثبات نفى آن تناسب مخصوص در همه سور ديگر نيازمند به صبر و تبسم و تحليل فراگير است كه تنها با ادعا يا به صرف مشاهده برخى شواهد اكتفا نمى شود. البته زمينه فحص و ارزيابى كامل موجود است و شايد بتوان با رسيدگى نهايى به چنين نتيجه اى رسيد. ▫ البته وقتى مى توان حدس حضرت استاد علامه (رحمه الله) را صائب دانست كه اولا جهات مشترك ويژه اى بين سوره هاى مصدر به حروف مقطعه خاص يافت شود و ثانيا وجوه مشترك در ساير سور يافت نگردد و ثالثا ساير سور با يكديگر جهات مشترك ديگر نداشته باشد و رابعا بر فرض ‍ داشتن وجوه مشترك ديگر چنين حدس زده شود كه هر گونه وجوه اشتراكى موجب يا مصحح تصدير سور به حروف مقطعه نيست، بلكه وجوه مشترك ويژه كه در سوره هاى مصدر به حروف مقطعه است، موجب يا مرجح آنها به حروف مقطعه مى شود. روشن است كه بعد از طى همه اين مراحل صعب بلكه، آنگاه مى توان حدس حضرت استاد (قدس سره) را تصويب كرد؛ ليكن تا كنون حدسى بهتر از حدس ايشان به نظر نمى رسد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom