eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 87.mp3
14.18M
۱۰۶ 📼 قسمت: هشتاد و پنجم ۸۷ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان ۱.پنج ضلعی.amr
1.14M
2 🔅🔅🔅 🔳 ستون های پنجگانه(پنج ضلعی) عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: بُنِيَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسَةِ دَعَائِمَ إِقَامِ اَلصَّلاَةِ وَ إِيتَاءِ اَلزَّكَاةِ وَ صَوْمِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ حِجِّ اَلْبَيْتِ اَلْحَرَامِ وَ اَلْوَلاَيَةِ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ . (بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ج ۱، ص ۶۹) دعائم(جمع دعامه) =سند و رکن ستون قوی - کل بدون اجزا فاقد هویت است. - اسلامی که فاقد هر یک از اضلاع پنجگانه باشد کارامد نیست. - صرف ادعای مسلمانی کسی را مسلمان نمی کند باید ملتزم به امور فوق بود. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 ماه قرآن 🔹 فرمود: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ الله أَفْضَلُ الشُّهُورِ» چه اینكه ساعاتش هم «أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» است: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله»؛ میزبانتان و میهماندارتان خداست خب، اگر كسی میهمان صاحبخانه ‌ای شد باید غذای صاحبخانه را بخورد، غذای صاحبخانه نخوردن است! چون خدای سبحان منزّه است، انسان را به دعوت كرده است. مهمانی ‌ای كه در آن نخوردن پذیرایی است. خب حالا یكی از آن بارزترین آثار صوم، نخوردن است وگرنه شما احكام صوم را ملاحظه فرمودید، چند چیز است كه جزء مفطرات صوم است؛ امّا بسیاری از چیزها جزء آداب و سنن صوم است، آنها هم جزء است، گرچه جزء مفطرات فقهی نیست؛ گفته ‌اند نگاه، گفته ‌اند غیبت و امثال ذلك اینها روزه را باطل می‌ كند. 🔹 انسان وقتی مهمان خدا شد باید غذای الهیٰ بخورد، غذای الهی است وگرنه مهمان خدا نشد: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله»؛ خُب چه كسی پیش خدا كریم است؟ غیر از یعنی ماه، است. 🔹 «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»؛ طوری است كه است ولی ﴿وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ﴾[1]؛ انسان خود مسبّح حق است و نمی‌داند چه می‌كند «وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ» چون اینچنین شما مهمان حقّید و او مهماندار است: «فَاسْأَلُوا الله رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ»؛ همیشه دعا مستجاب است امّا در این ماه شما می ‌توانید از فضائلِ برتری برخوردار باشید، بخواهید كه به شما بدهند «وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ» بخواهید فعلاً كه: «أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِه».[2] 🔹 ماه، هم هست، وقتی خدای سبحان ماه مبارك رمضان را معرّفی می ‌كند، اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه اگر سؤال كردند «شهر الله» یا شهر رمضان ماهو؟ جواب «شهرٌ أنزل فیه القرآن». فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾،[3] نه «كتب علیكم الصیام»! اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه ماه، است. روزه گرفتن حكمی از صدها احكامی است كه در قرآن كریم آمده است. اساس این ماه انس با قرآن است؛ چون ماهی است كه قرآن در آن ماه نازل شد و خدای سبحان وقتی این ماه را معرفی می ‌كند، نمی ‌فرماید ماهی است كه در او روزه واجب است، می ‌فرماید ماهی است كه در او قرآن آمده است ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾، البته قرآن احكامی دارد كه یكی از آن احكامش این است كه ﴿فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[4] لذا فرمود بخواهید از خدا كه توفیق به شما بدهد. درس تفسیر سوره مبارکه بقره ـ جلسه 198 ========= [1] . سوره إسراء، آیه 44. [2] . الامالی (للصدوق)، ص93. [3] . سوره بقره، آیه 185. [4] . همان. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ به تمام شئون الهی نیازمندیم در های به جمیع شئون ذات اقدس اله عرض ادب می کنیم، می گوئیم: (اللّهم انّی اسئلک بما انت فیه من الشان و الجبروت و اسئلک بکلّ شان وحده و جبروت وحدها). ما به تمام شئون شما نیازمندیم‌، ما به تمام های شما نیازمندیم؛ شما می کنید، می کنید، هستید. هر نقصی را شما جبران می کنید، هر کمبودی را شما تتمیم می کنید. ما به تمام شئون شما عرض ادب داریم، به تمام جبروت شما عرض ارادت؛ (اللّهم انّی اسئلک بکلّ شان وحده و جبروت وحدها). 🔷️ ر.ک بحار الانوار / جلد ۹۵ / صفحه ۹۵ _ دعاء آخر فی السّحر ✅ پیام به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت _ قم ؛ اسفند ۱۳۹۹ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۳ ـ ۶۱ 💢 الی باید زبانش را از به قدری نگهداری کند که به دروغ گفتن نکند. زیرا اعمال آنها را برای آنها می دهد و وسرپرست آنها می گردد و خدای تعالی دردناکی برای آنها قرار داده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom
حکمت 90 نهج البلاغه.mp3
5.57M
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۰ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۰۴تا۱۰۶استاد صادقی.mp3
9.74M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۴تا ۱۰۶(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
صوت جلسه ششم.mp3
4.82M
💢شرح دعای ششم 💢 موضوع دعا: در صبحگاه و شامگاه، آفرینش شب و روز و آثار آن بر زندگی انسان ⏺جلسه ششم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان۰آزاد شدگان.mp3
10.11M
3 🔅🔅🔅 🔳 ماه رهایی!! عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ، قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عُتَقَاءَ مِنَ اَلنَّارِ إِلاَّ مَنْ أَفْطَرَ عَلَى مُسْكِرٍ، أَوْ مُشَاحِنٌ، أَوْ صَاحِبُ شَاهَينٍ. قَالَ: قُلْتُ: وَ أَيُّ صَاحِبِ شَاهَينٍ قَالَ: اَلشِّطْرَنْجُ . المشاحن صاحب البدعة و المفارق للجماعة و التارک للجمعة. ⭕ به شطرنج صاحب الشاهَین میگویند. یعنی دو شاه سیاه و سفید. ⭕ «صاحب شاهین» یعنی کسی که همیشه شطرنج بازی می کند و بر این کار مداومت دارد. به کسی که یکبار با شطرنج بازی کند «صاحب شاهین» نمی‌گویند. عمر بن يزيد از امام صادق عليه السّلام نقل كرد كه آن حضرت فرمود:خداوند در هر شب از ماه رمضان گروهى را از دوزخ رها مى‌كند مگر كسى را كه با شراب افطار كند يا ترك‌كنندۀ جماعت بوده يا همنشين دو شاه باشد.عمر بن يزيد گويد:عرض كردم كدام همنشين دو شاه‌؟ فرمود:شطرنج. ⭕ (البته اگر شطرنج از حالت قمار خارج شود و بدون مراهنه بازی شود، حرام نخواهد بود. ولی اگر از حالت قمار خارج نشده، بازی با آن، چه در جامعه و چه در خانه، حرام است.) أمالی شیخ طوسی / ترجمه حسن زاده: ج ۲، ص۶۹۳ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای۲۳صحیفه سجادیه ۸۸.mp3
15.65M
۱۰۷ 📼 قسمت: هشتاد وهشتم ۸۸ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
14000125_40583_1281k.mp3
11.18M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان. ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ @rahighemakhtoom
14-m-ramazan.mp3
1.59M
🎙پادکست صوتی استاد شهید مطهری ♻️نخوردن و نیاشامیدن کافی نیست؟ اسلام نماز و روزه را با روح می‌خواهد، اسلام در اینها یک معنویتی نهفته است که اگر ما با رعایت مقررات اسلامی عمل بکنیم در آخر ماه رمضان با یک روح پاک، روح نیرومند و قلب صاف از ماه رمضان خارج می‌شویم .... @rahighemakhtoom
Mohammadreza Taheri - Ey Khoda Sharmandatam (128).mp3
2.97M
🔖امشب بگو که ای خدا شرمندتم شرمندتم وا کن به روی من درو؛ من هر چی باشه بندتم یا ربنا یا ربنا… 🎙حاج محمد رضا طاهری 🔅 @rahighemakhtoom 🔅 کانال قرآنی رحیق
برداشت از آیات ۷۶ -۷۴ 📌سربار دیگران الی باید اهل کار و باشد، دیگران نباشد، برای خود مستقلی که بتواند آزادانه امر به و نهی از کند و در راه راست نماید، قائل باشد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Abasa - 06 ss.mp3
5.36M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 55تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه ششم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 6.docx
42.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 56 تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه ششم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 آنان غصه ما را می خورند! يک بيان نوراني از امام باقر(سلام الله عليه) است فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»فرمود ابتلاي به مردم خيلي سخت است ما اينها را دعوت مي‌کنيم به راست و بهشت نمي‌آيند رها کنيم راه غير از اين نيست ما که نمي‌توانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش» اين کار ما نيست اين براي ما خيلي سخت است «إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا» راه غير از اين نيست ما بگوييم به درک! ما اهل به درک گفتن نيستيم براي ما سخت است حرف ما را نشنيدن فقط ما غصه مي‌خوريم رنج مي‌بريم همين، نمي‌گوييم به درک! «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا» راهي غير از اين نيست آدم نسبت به بچه‌اش که نمي‌گويد به درک! فرمود شما حالا فرزندي ما را قبول نکرديد ما پدر شما هستيم «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» اين طور هستند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(130) 🔅🔅🔅 ✳ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون ☑ گزيده تفسير 🔘 پروا پيشگان بند مرتبه، از هدايتى بهره مندند كه چونان مركبى رهوار آنان را به مقصد مى رساند و رفعت مى بخشد و اين همان هدايت تكوينى الهى است كه زمينه ساز بهره ورى كامل از هدايت قرآن است. 🔘 آن بلند پايگان كه بر هدايت الهى مستقرند، چنانكه تقوايشان زمينه ساز بهره مندى از قرآن است منشا رستگارى آنان نيز خواهد بود؛ آنان از همه موانع مى رهند و به مقصد اصيل خويش مى رسند و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز خداى سبحان نيست، پس فلاح پرواپيشگان در لقاءالله است و براى رسيدن به لقاء الله گامهاى نخست را بايد با هدايت فطرى و تقواى اعتقادى، عبادى و مالى برداشت و آنگاه بايد تا رسيدن به مقصود نهايى از رهبرى قرآن ناطق و صامت (ثقلين) پيروى كرد. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(69) 🔆🔆🔆 38- داشتن چشم اندازی نوید بخش و امید افرین هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَ دِينِ الْحَقّ‏ لِيُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(توبه/33) او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد. 🔅🔅🔅 ☑ محور و پايه ‏ى دين اسلام، حقّ است. «دِينِ الْحَقِّ» (همه ‏ى اديان آسمانى حقّند، ولى به خاطر پيدايش تحريف در آنها، حقّانيت آنها مخدوش شده است) ☑ حقّ بر باطل پيروز است. «لِيُظْهِرَهُ» ☑ اراده و حركت خود را با اراده‏ى الهى هماهنگ سازيم، و گر نه محو و نابود خواهيم شد. «لِيُظْهِرَهُ»، «وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یونس 6.mp3
9.64M
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ اولین ادبِ خلافت خدا او در درون و نهان و نهانخانه ما، با ما سخن می گوید؛ ما باید در برابر او باشیم. چون آن است که در پیشگاه مستخلف عنه حرف نزند. او می داند که چقدر عطا بکند، و به چه کسی عطا بکند؛ (یبسط الرزق لمن یشآء). فرمود: (اتقوا الله و یعلمکم الله)، فرمود: (استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم). ما هستیم، می توانیم باشیم. اگر خلیفه خدا هستیم و می توانیم باشیم، اولین این است که در برابر خدا (ساکتِ محض) باشیم. خلافت آن است: کسی در حضور مستخلف عنه، سخن نگوید. مگر او نیست، مگر او نیست؟! بنابراین در برابر ذات اقدس اله جز ، چیز دیگری نیست! 🔷️ ر.ک سوره رعد / آیه ۲۶ ، سوره بقره / آیه ۲۸۲ و سوره انفال / آیه ۲۴ ✅ برنامه تلویزیونی (سلوک الهی) _ قم ؛ ۱۳۹۴ @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۰ #📌عدالت الی باید همیشه طرفدار و در جامعه باشد و بخواهد که مجری عدالت و یعنی حضرت ﴿روحی فداه﴾ هر چه زودتر کند و زمینه ساز آن حضرت با ، نیکی به نزدیکان و و ناهی از منکر و و تجاوز به دیگران باشد این راهنمایی از طرف خدا برای ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام است؛ اگر از خواب بیدار شویم و متوجّه آن گردیم. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰آیا می توان روایات تحریف را نادیده گرفت؟ 🔹عده اى از محدثان شيعه و حشويه و جماعتى از محدثان اهل سنت درباره تحريف قرآن به اخبارى كه در كتاب هاى معتبر شيعه و در صحاح اهل سنت نقل شده، استدلال كرده اند؛ اما به موجب دلايل و براهين متقن، هيچ كدام از آن اخبار بر تحريف قرآن دلالت نمى كند؛ زيرا: ☑️1. بعضى از روايات كه آيه اى از قرآن را همراه با عبارتى افزون بر اصل آن آيه آورده است، در صدد تفسير و شرح آن آيه است و دلالتى بر الحاق آن عبارت به آيه قرآنى ندارد. براى مثال امام صادق عليه السلام در تفسير آيه «وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا»12 فرموده است: «وَ إِنْ تَلْوُوا (الامر) أَوْ تُعْرِضُوا (عما امرتهم به)» كه جملات بين پرانتز آن، تفسير آيه است، نه جزء آيه. 🔹و همين طور است عبارت «فى على» در آخر آيه «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ (فى على)»13؛ در اين روايت نمى خواهد بگويد: آن كلمه جزء قرآن است؛ بلكه مى خواهد بگويد: آيه در حق آن حضرت نازل شده است. آنچه موجب اشتباه شده، اين است كه گاهى اين پرانتزها مشخص نشده است. ☑️2. در رواياتى كه در مقام تفسير آيه اى است، ذكر و يا دعايى به آن اضافه مى شده تا مردم هنگام تلاوت، ادب آن آيه را رعايت بكنند؛ مانند روايتى كه در آن عبارت «كذلك اللّه ربى» در آخر سوره ى توحيد از زبان مبارك امام رضا عليه السلام نقل شده است. ☑️3. اختلافاتى كه در باب نوع الفاظ آيات در روايات مشاهده مى شود، قرينه بر اين است كه مراد تفسير آيه به معنا است؛ مثل روايات مربوط به آيه «وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ»14 كه در بعضى «انتم ضعفاء» آمده و در برخى «انتم قليل» ذكر شده است. ☑️4. گاهى در ميان برخى از روايات، تعارض و تنافى مشاهده مى شود كه براساس قاعده كلى «تساقط»، بايد آنها را به كنار نهاد؛ مانند روايات وارده از خاصه و عامه در مورد اينكه آيه اى در قرآن براى حكم سنگسار بوده و بعد حذف شده است. 🔹در يك روايت، آيه ادعايى اين گونه آمده است: «اذا زنى الشيخ و الشيخه فارجموهما البتة فانهما قضيا الشهوة» و در ديگرى: «الشيخ و الشيخه اذا زنيا فارجموهما البتة...» و در بعضى: «و بما قضيا من اللذة» و در برخى: «نَكالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَليِمٌ حَكِيمٌ». و در بعضى هم آخر آيه آمده است: «نَكالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ». 🔹اين اختلافات به طور حتم، اين گونه روايات را از اعتبار ساقط مى كند. افزون بر آنچه گذشت، اين روايات با حديث شريف «ثقلين» ـ كه استحكام سندى و دلالى آن بر مصون ماندن قرآن، بر كسى پوشيده نيست ـ تنافى دارند و از طرفى با مفاد رواياتى كه امر به عرضه آنها بر قرآن نموده و محوريت را قرآن معرفى مى كنند، سازگارى ندارند. در نتيجه به طور يقين اين روايات در دلالت بر تحريف عاجز و ناتوانند. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom