eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(133) 🔅🔅🔅 ✳️ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون ☑️بحث روايى ◽️معناى فلاح - عن الصادق (عليه السلام) فى قوله تعالى: (اولئك هم المفلحون): اى الناجون مما منه يوجلون الفائزون بما ياملون (500) 👈🏾اشاره: محور اصلى فلاح، همان تزكيه نفس است: (قد افلح من زكيها). (501) تزكيه نفس با اعمال ويژه اى همراه است كه برخى از آنها در سوره مومنون (502) و بعضى از آنها در ديگر سور بازگو شده است ؛ چنانكه تزكيه روح با تروك مخصوصى همراه است كه از آنها به عنوان موانع فلاح ياد مى شود؛ مانند: ظلم، افترا، كذب، تكذيب آيات الهى و... ▫️رواياتى كه به طور مبسوط در تحليل معناى فلاح و علل و عوامل و همچنين دلايل و علايم آن ياد شده، مستنبط از اصول قرآنى الست كه به عناصر محورى آنها اشاره شد. ▫️بارزترين مصداق فلاح كه همراه با وقايه نفس از شح و تقواى از بخل است در كلام اميرمومنان (عليه السلام) آمده است: من اهتم برزق غد لم يفلح ابدا. (503) لازم است توجه شو كه بين همت گماردن براى كسب حلال و تحصيل رزق و بين مهموم بودن براى روزى آينده فراق وافر است كه يكى را محمود و ديگرى را مذموم كرده است. 📃تذكر: چون عنوان متقين صفت مشبهه است نه اسم فاعل ، داراى معناى ثبوتى است. از اين رو اوصاف پنج گانه اى كه براى آنان ياد شد به صورت فعل مضارع است كه همراه با استمرار است و نتيجه آن نيز به عنوان صفت ملكه ، نه حال، در خاتمه چنين بيان شده است: (اولئك على هدى من...) و اين مطلب با آنچه در پايان سوره به صورت فعل ماضى ياد شده منافاتى ندارد؛ زيرا گرچه در پايان سوره چنين آمده است: (امن الرسول... كل امن...)، ليكن از آن هم ملكه استنباط مى شود، نه حال ؛ چنانكه در همان آيه با فعل مضارع چنين آمده است: (لا نفرق بين احد من رسله...). ================= 500- بحار، ج 64، ص 18 501- سوره شمس ، آيه 9. 502- آيات 1 - 11 503- غرر الحكم ، ج 5، ص 447 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(72) 🔆🔆🔆 ⏪ 41- آموزش های طبقه بندی شده ومتناسب با فهم و درک مخاطبان يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَسَْلُواْ عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِن تَسَْلُواْ عَنهَْا حِينَ يُنزََّلُ الْقُرْءَانُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنهَْا وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ(مائده/101) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از چيزهايى كه چون براى شما آشكار شوند اندوهگينتان مى‏كنند، مپرسيد. و اگر سؤال از آنها را واگذاريد تا به هنگام نزول قرآن، برايتان آشكار خواهد شد. خدا از آنها عفو كرده است كه آمرزنده و بردبار است. 📜 نكته ‏ها: پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله با مردم درباره‏ى حج سخن مى‏گفت. كسى پرسيد: آيا حج، همه ساله واجب است يا در تمام عمر تنها يك بار؟ پيامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسيد، رسول خدا فرمود: اين همه اصرار براى چيست؟ اگر بگويم هر سال، كار بر شما سخت مى‏شود، تا موضوعى را مطرح نكرده‏ام، شما هم نپرسيد، يكى از عوامل هلاكت امّت‏هاى گذشته سؤال‏هاى نابجاى آنان بود. گرچه آنچه را نمى‏دانيم، بايد از اهلش بپرسيم، «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» ، امّا برخى سؤال‏هاست كه اگر جوابش روشن شود، به زيان فرد يا جامعه است، مثل سؤال از عيوب ديگران، يا اسرار نظامى. 🔲 نمونه ‏ها و مصاديق‏ مسئولين، بعضى از مطالبى را كه مى‏دانند، نبايد در اختيار عموم بگذارند. نظير مسائل اقتصادى مانند كمبود گندم و يا ...صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفيد نيست.اخبار و اطّلاعات، بايد رده‏بندى و طبقه‏ بندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حديث از امام باقر عليه السلام مى‏دانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت. ) 🔘 برخى از اخبار، نبايد از رسانه ‏ها و جرايد، پخش شود، چون به زيان مردم است (گاهى سكوت و بيان نكردن، عاقلانه لازم است) «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» معلّمان و گويندگان بايد در سخن، ظرفيّت شنوندگان را حساب كنند. 🔘 «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد. ☑ 1 . دانستن هر چيزى، نه لازم است، نه مفيد، بلكه بايد سراغ دانش‏هاى مفيد رفت. «لا تَسْئَلُوا» (حسّ كنجكاوى بايد تعديل شود و نبايد در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ايجاد كدورت، مشكلات و اختلال نظام جامعه مى‏شود.) ☑ 2 . مكلّف نساختن مردم به پاره‏اى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لا تَسْئَلُوا») ... ( «عَفَا اللَّهُ عَنْها» ☑ 3 .خداوند به بندگان مهلت توبه مى‏دهد. «غَفُورٌ حَلِيمٌ» ☑ 4. اگر مردم ظرفيّت نداشته باشند، بيان پاره‏اى حقايق، سبب كفر آنها مى‏شود. «قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ» 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: 💢 «در شگفتم از کسی که در کیفیت غذای جسم خود دقّت می‌کند، امّا در غذای روح و عقل خویش نمی‌اندیشد؛ شکم‌اش را از آنچه آزارش می‌دهد منع می‌کند، ولی سینه‌اش را از هر مطلب باطلی که موجب گمراهی او می‌شود پر می‌کند!» 💠 «قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام: عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ.» 📚 بحار الانوار، ج ١، ص ٢۱ *پای سخن چه کسانی می نشیم ؟ * عضو چه کانال هایی هستیم ؟ *چه شبکه هایی را میبینیم ؟ ✅ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱۶ ـ ۱۱۴ 📌 الی باید بداند که خدای تعالی تمام خوب را برای شاکرش خلق فرموده، پس باید از او کند و تنها او را نماید و بدون دلیل چیزی را و چیزی را نکند و بهتان به خدای تعالی نزند؛ زیرا در این صورت برای او دردناکی خواهد بود. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
16 🔳 سپر بلا 3 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق) ▫ در آیات و روایات، آثار سازنده و ارزشمندی از قبیل صلاح جامعه، نزول برکات الهی، و مصونیّت از عذاب دنیوی و اخروی برای آن بیان شده است. ▫ پیشگیری از عذاب الهی-آمرزش گناهان-افزایش روزی-ازدیاد فرزندان-رفاه و عمر طولانی 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن آمین 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔘 اصل کلی تقوا و صبر 🔹 فرمود: ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾[1] ما هرگز كسی كه برداشت، كرد و دارای بود اجرش را ضایع نمی ‌كنیم، حالا چه یوسف چه غیر یوسف! بنابراین این قصه هم‌ اكنون است؛ یعنی هر كسی بود بالأخره به جایی می ‌رسد، هر كسی بود به جایی می‌ رسد، هر كسی بود به جایی می‌ رسد، هر كسی بود به جایی می ‌رسد و خود یوسف (سلام الله علیه) هم به همین اعتراف كرد و برادران خود را به همین اصل كلی هشدار داد. 🔹 وقتی برادران یوسف به آن حضرت گفتند ﴿أَإِنَّكَ لَأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف فرمود: ﴿أَنَا یوسُفُ وَهَٰذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَینَا﴾، اما این تاریخ مصرفش نگذشت، چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾[2] این یك اصل كلی است. خب اگر بیان خدای سبحان است فرمود: ﴿لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، از همین بیان كلی وجود مبارك یوسف استدلال كرد استفاده كرد فرمود: این برادرم به من رسید این اختصاصی به من و برادر و خانواده یعقوب و ابراهیم ندارد این است كه ﴿مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، بنابراین این قصه هم ‌اكنون هم زنده است ﴿وَكَذلِكَ مَكَّنَّا﴾ ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾ .(📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 49 تاریخ: 1383) [1] . سوره یوسف، آیه 56. [2] . سوره یوسف، آیه 90. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ حجابی جز (خود) نیست وقتی انسان از خودیِ خود می افتد، هیچ حجابی بین خود و معرفت خود نمی یابد؛ عظمت و جلال و شکوه خدا را می بیند و لا غیر. بیان نورانی (صلوات الله و سلامه علیه) این بود که حجاب بین و ، خود خلق اند. بین خدا و احدی نیست، (لَیس بینهُ تعالی و بین خَلقه حجاب غیر خَلقِه). اگر کسی گفت: تو خود حجاب خودی، از این بیان نورانی گرفته است. اگر کسی محض احساس کند، معلوم می شود خود را ندید. چون خود را نمی بیند، خدا را مشاهده می کند با ! 🔷️ ر.ک التوحید / صفحه ۱۷۹ ✅ پیام به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت قم ؛ اسفند ۱۳۹۹ @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۱۹ 📌 الی باید به مجرد آنکه کار بدی کرد، فوراً کند و خود را نماید تا مورد و مهربانی خاص خدای تعالی گردد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
17 📌 سپر بلا 4 🔘 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق) 🔘 قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَكْثِرُوا اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لَمْ يُعَلِّمْكُمُ اَلاِسْتِغْفَارَ إِلاَّ وَ هُوَ يُرِيدُ أَنْ يَغْفِرَ لَكُمْ. 🔘 روی عن رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: أَكْثِرُوا اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ يَجْلِبُ اَلرِّزْقَ. 🔘 رَوَى اَلسَّكُونِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَيْرُ اَلدُّعَاءِ اَلاِسْتِغْفَارُ *کثرت استغفار مطلوب خداوند است *نفس استغفار فارغ از هر قیدی(مکان و زمان)مطلوب است *از جمله دستاورد های استغفارمحوآلودگی و پلشتی ها؛جلب روزی *الهام کردن استغفار از سوی خداوند دلیلی بر آمرزیدن گناهان * آمرزش خواهی را خداوند به انسان آموخت *بهترین نیایش استغفار است 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🗓آگاهی خدای سبحان از راز پنهانی مسلمانان ظاهری با دشمنان و سرانجام آنان فرمود عدّهای با شنیدن همه این حرفها هم با دشمنان داخلی پیوند دارند و هم با دشمنان خارجی پیوند دارند؛ ولی ما سرانجام اینها را رسوا میکنیم! فرمود اینها کسانی هستند که ﴿وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ﴾؛ این رازگوییهای اینها را میدانم، اینها میترسند بروند جبهه، برای اینکه میترسند از جلو تیر بخورند و اگر فرار کردند از پشت سر شمشیر بخورند. فرمود همین ترس در حال مرگ هست! کسی که وظیفه خود را برای حفظ دین در زمان خطر انجام نداد، وقتی هم میمیرد ملائکه که برای او فرش قرمز پهن نمیکنند! آن هنگام هم با مُشت و سیلی روبه‎روست! هم در سوره مبارکه «انفال» بحث این آیه گذشت و هم در این سوره که ﴿الْمَلاَئِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَارَهُمْ﴾، این شخص میترسید که از جلو تیر بخورد، از پشت سر تیر بخورد یا شمشیر بخورد؛ اما در هنگام مرگ همین فشار هست! فرشتگانی که مسئول دنیا هستند با فشار، این را بیرون میبرند که برو بیرون، وقت تو تمام شد! فرشتگانی که مسئول آخرت هستند با فشار او را تحویل میگیرند که با دست خالی و روی سیاه کجا داری میآیی؟ هم فرشتگان برزخی ﴿یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ﴾، هم فرشتگان دنیایی ﴿أَدْبَارَهُمْ﴾. در سوره مبارکهٴ «انفال» همین معنا با این وضع تفسیر شد که اینها در دو قسمت هستند؛ ◽️آیه پنجاه سوره مبارکه «انفال» این بود: ﴿وَ لَوْ تَرَی إِذْ یَتَوَفَّی الَّذِینَ کَفَرُوا الْمَلاَئِکَةُ﴾؛ یعنی ملائکه هنگام مرگ، این محتضر بیچاره را ﴿یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ﴾، یک؛ ﴿وَ أَدْبَارَهُمْ﴾، دو؛ ملائکهای که مسئول امور دنیا هستند با فشار، پشت او را میزنند و بیرون میکنند، ملائکهای هم که مسئول آخرت هستند با سیلی زدن او را تحویل میگیرند، این است که او در حال احتضار فشار مُردن دارد؛ همین صحنه ـ معاذالله ـ در قبر هم هست! فرمود اینها این‌طور هستند؛ یعنی آن‌طور که در راه دین باید کمک میکردند و نکردند، در هنگام مرگ گرفتار همین صحنه هستند که ملائکه «وجوه» و «ادبار» اینها را با فشار میزنند و اینها را بیرون میکنند. ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَ کَرِهُوا رِضْوَانَهُ﴾؛ رضای الهی را نخواستند و پیرو سَخَط و نهی الهی بودند؛ نظیر همان آیهای که ﴿کَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ﴾، اینها هم همین‌طور بودند و اعمالشان باطل شد. 📝تفسیر سوره محمد جلسه 10 (1395/02/28) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🗓اِخبار قرآن از ناسازگاری خلقت با پنهان‎کاری سیاسی و اجتماعی مسلمانان ظاهری ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ اینها خیال میکردند که یک کینه سیاسی یا دفینهٴ سیاسی داشته باشند ما بیرون نمیآوریم؛ در بحثهای قبل گذشت که نظام، باطل را بالا میآورد! فرمود هر کسی بیراهه رفته یک وقت، یک روز ما آبروی او را میبریم، چرا؟ برای اینکه ما این نظام را به حق آفریدیم، مثل اینکه بدن را به حق آفریدیم! اینکه فرمود آسمان و زمین و «ما فیهما» و «ما بینهما» را به حق آفریدیم؛ یعنی نه تنها این دستگاه کار میکند، بلکه دستگاه با سلامت کار میکند! این روده و معده ما مثل تُنگ خالی نیست که هر چیزی را به آن بدهی قبول بکند، این به حق خلق شده است، یعنی به سلامت خلق شده است؛ اگر غذای سالم را دادیم جا میدهد، غذای مسموم را دادیم بالا میآورد! فرمود اگر کسی کینهٴ نظام را، کینهٴ جامعه را یا کینهٴ کسی را داشته باشد یک روز بالا میآورد، ما سرانجام بالا میآوریم! ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾، این کینه با این فطرت سازگار نیست، این به حق خلق شده است! شما این تُنگ خالی را سَم بدهید قبول میکند یا عسل بریزید قبول میکند، چون چیزی برای گفتن ندارد، این ظرف است؛ اما فرمود ما انسان را به عنوان ظرف خلق نکردیم، به عنوان حق خلق کردیم! کینه مثل آن غذای سمّی است که روده و معده نمیپذیرند، کینه را هم دل نمیپذیرد، اگر یک روز خودش بالا نیاورد، ما آن بالا میآوریم که رسوا میشود! چرا انسان این کار را بکند که کینه کسی یا کینه نظام را داشته باشد؟! «أَعَاذَنَا اللَّهُ‏ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیِّئَاتِ أَعْمَالِنَا»! 📝تفسیر سوره محمد جلسه 10 (1395/02/28) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قرآن، طنابی مستحکم به دست خدا با (تجلی) نازل شده است، باران با (تجافی) نازل شده است. باران وقتی بالا هست، پایین نیست و وقتی پایین آمد، بالا نیست؛ ولی کریم به منزله ( ) است. این حبل را از بالا آویختند، نه انداختند و یک طرفش به دست اوست. لذا گرفتن آن اثربخش است و انسان را حفظ می کند، چون به جایی وصل است. این حبل متین، محکم به دست خداست و هیچ کس ممکن نیست بتواند قرآن را حذف کند. ✅ درس خارج فقه ؛ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ @rahighemakhtoom
دُعَاءُ علیِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلاِسْتِغْفَارِ و أَسْتَغْفِرُكَ لِلنِّعَمِ اَلَّتِي مَنَنْتَ بِهَا عَلَيَّ فَتَقَوَّيْتُ بِهَا عَلَى مَعَاصِيكَ ... از تو آمرزش خواهم براى نعمتهائى كه بدادن آنها بر من منت نهاده‌اى ولى من بوسيلۀ آنها بر نافرمانى تو نيرو گرفته‌ام.  @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۲۰ 📌 ترین الی اگر بتواند مانند حضرت خوبی در ابعاد مختلف بدهد، نه تنها بزرگواری است، بلکه خود به تنهایی امتی است که دستورات الهی بوده و از هر گونه دور خواهد بود. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
18 📌 گوهری پنهان قال‌الصادق‏(ع): التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ(الکافی، ج 4، ص 159)مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا می‏‌شود./ ☑ زمان دقیق شب قدر معلوم نیست و در آیات و روایات، تصریحی به اینکه شب قدر کدام‌ یک از شب‌های سال است، وجود ندارد. بنابراین زمان این شب به دلیل سیال بودن زمان، در یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و یا بیست و سوم ماه معرفی شده است . ☑ این چالش نیز در عصر پیامبر و ائمه اطهار وجود داشت به گونه‌ای که در موارد متعددی از معصومان علیهم‌السلام نسبت به زمان دقیق شب قدر پرسش می‌شد، اما پاسخ‌ها همچنان مجهول بود. ........ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 قدر 🔸 فرمود قرآن در شب ماه مبارك رمضان نازل شد و آن شب هم است، ما هر چه را كه نازل كردیم در دسترس شماست و نیاوردیم كه ببریم، آوردیم كه بگذاریم. 🔸 را خدا نازل كرد؛ یعنی به زمین آویخت نه انداخت, فرشته‌ ها هم كه در شب ‌های قدر نازل می ‌شوند این را آوردند و آویختند كه در دسترس ما باشد. این را گفتند برای همیشه شما می ‌توانید حفظ كنید. 🔸 قرآن «حبل الله»[1] است که می‌ توانید بگیرید و به وسیله آن بالا بروید, اگر بالا رفتید نه بیگانه ‌ای می‌تواند در شما اثر كند و نه دوستی از شما فاصله می‌ گیرد. [1]. سوره آل عمران, آیه103؛ ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا﴾. 📚 سخنرانی عید فطر تاریخ: 1393/05/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ شب قدر، اعجاز بی مانند رسول اکرم صلی الله علیه و آله این باد که در تسخیر (سلام الله علیه) بود، بامداد راه یک ماهه می رفت، شامگاه راه یک ماهه می رفت؛ یعنی یک روز، راه دو ماه را طی می کرد؛ این قدرت فضایی وجود مبارک سلیمان است. اما وقتی به وجود مبارک می رسد، می فرماید: یک شبه راه هزار ماهه می روید؛ (لیله القدر خیر من الف شهر). هزار ماه کجا، دو ماه کجا!! آن روزی دو ماه راه می رود، این یک شبه هزار ماه راه می رود. 🔷 ر.ک سوره سباء / آیه ۱۲ و سوره قدر / آیه ۳ ✅ پیام به همایش بین المللی (نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران) _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۲ ـ ۱۲۱ 📌 الی اگر همه آنچه را که به او می رسد از جانب پروردگارش بداند و های الهی را شاکر باشد، خدای تعالی او را از برگزیدگان خود قرارش می دهد، کمکش می کند که در دین همیشه پابرجا باشد، در او را به همه خوبی ها می رساند و در آخر او را از دسته قرارش می دهد. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom