eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حکمت 125 نهج البلاغه.mp3
4.15M
📚شرح و تفسیر حکمت 125(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
159 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۲۶ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت ۱۹۲تا۱۹۴ استاد صادقی.mp3
9.16M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۹۲ تا ۱۹۴(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه ششم.mp3
9.03M
💢شرح دعای دعای هفدهم   💢موضوع دعا دعای هفدهم از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از شرّ شیطان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به بیان انواع دشمنی‌ها و نیرنگ‌های پرداخته و به راه‌های جلوگیری از ورود او به حریم دل اشاره می‌کند. انسان به‌واسطه بی‌توجهی به عبادت الهی، درخواست مقام مخلصین جهت نجات از و خیرخواهی برای دیگران از موضوعات مطرح شده در این دعا است. 👈جلسه ششم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌺 پیامبر محور محبت الهی امیر مومنان(ع) در حدیثی می فرماید: مردی از انصار به حضور پیامبر(ص) رسید وگفت: من توان تحمل فراق وهجران شما را ندارم، وارد منزل وکارگاه می شوم به یاد شما می افتم ودست از کار می کشم ورو به سوی شما می آورم تا به زیارت شما نایل شوم، این همه برای این است که شما را دوست دارم، اکنون به فکر این افتاده ام که در روز قیامت که شما وارد بهشت شده، به اعلی علیین عروج کردید من چه کنم؟ در این هنگام آیه ۶۹ سوره نسا نازل شد: ومن یطع الله والرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصالحین وحسن اولئک رفیقا. پیروان خدا وپیامبر، با سلسله انبیا، صدیقان، شاهدان وصالحان محشور می شوند وآن ها دوستان خوبی هستند زیرا خسته دلان قافله را پشت سر نمی گذارند بلکه تا مرز امکان آن ها را با خود می برند.سپس پیامبر(ص) آن مرد را به حضور طلبید واین آیه را بر وی تلاوت کرد وبه او بشارت داد. بحارالانوار، ج۸، ص۱۸۸ کتاب پیامبر رحمت، آیت الله جوادی آملی،ص۱۱۶ ☘☘☘ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۳ – ۱ 📌 حضرت موسی علیه السلام سالک حق الی باید مطالب قرآن را در تمام موضوعات آشکارا مشاهده کند. از قضیه حضرت علیه السلام و حقایقی را برای زندگی خود استفاده کند: اول: در روی زمین که محل و زود گذر است به فکر جویی ظاهری بر دیگران نشود. دوم: بین افراد بشر قائل نشود مگر بخاطر ایمان و علم آنها که از واقعی است. سوم: بی جهت کسی را از زندگی در دنیا نسازد. چهارم: بداند که خدای تعالی همیشه طرفدار است و آنها را پیشوایان و زمین قرار می دهد و امکانات خوبی در اختیارشان می گذارد. پنجم: را خدای تعالی به جزای اعمال بدشان می رساند. ششم: بداند که وعده خدا حق است ولو از نظر ظاهر با جریانات منافات داشته باشد. ☑️هفتم: بدانند که اگر تزکیه نفس کنند خدای تعالی آنها را حفظ می کند و می توانند با پروردگار مأنوس باشند. ☑️هشتم: خدا حق است و اگر کسی ایمان به خدا داشته باشد همه آن چه که خدای تعالی در قرآن وعده داده به آنها خواهد رسید. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰خوشا آنان که دائم در نمازند 🔸 آن بیانی که از حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیده است فرمود طرزی نماز بخوان که گویا داری خدا را می بینی، این یک؛ نشد، طرزی نماز بخوان که بدانی او دارد تو را می_بیند[١] این دو؛ اما آدم طوری نماز بخواند که نه را ببیند، نه بداند که در مرئای معبود است او ﴿فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ ٭ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ﴾[٢] است. 🔸 وجود مبارک امام جواد همین را توسعه داده، این را تبیین کرده، باز کرده و این متن را شرح کرده، فرمود طرزی زندگی کن که این چنین باشی، نه طرزی نماز بخوان! آن وقت این معنای «خوشا آنان که دائم در نمازند»[٣] را روشن ‌تر می‌ کند. فرمود طرزی زندگی کن که تو در مرئای الهی هستی، بدانی که خدا تو را می ‌بیند؛ این اختصاص به نماز و ندارد و در تمام حالات هم همین طور است، آن وقت آدم است. 📚 [١]. من لا یحضره الفقیه، ج‏ ١، ص ٣٠٣ «وَ لْیكُنْ قِیامُكَ فِی الصَّلَاةِ قِیامَ الْعَبْدِ الذَّلِیلِ بَینَ یدَی الْمَلِكِ الْجَلِیلِ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ بَینَ یدَی مَنْ یرَاكَ وَ لَا تَرَاه‏». [٢]. سوره ماعون، آیات ٤ و ٥ [٣]. دو بیتی‌های بابا طاهر، شماره ٣١٣ 📅 (جلسه درس اخلاق، مورخ ١٣٨٥/٩/٣٠) @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(192) تفسیر آیه 13 سوره بقره واذا قيل لهم ءامنوا كما امن الناس قالوا انومن كما ءامن السفهاء الا انهم السفهاء و لكن لا يعلمون. ⏪لطايف و اشارات ☑️1- تسارت عقل نظرى و عملى منافقان منافقان، همان طور كه قبلا اشاره شد، هم فاقد عقل نظرى سالمند و هم از عقل سليم بى بهره اند. عقل نظرى آنان بر اثر اسارت در چنگ وهم و خيال، در همه استدلالها گرفتار مغالطه شده، حق را باطل و باطل را حق مى پندارند، معروف را منكر و منكر را معروف مى انگارد و عقل عملى آنان بر اثر اسارت در دست غضب، به جاى امر به معروف و نهى از منكر، امر به معروف و نهى از منكر مى كند: (المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض ‍ يامرون بالمنكر و ينهون عن المعروف و يقبضون ايديهم) و از اين رو، آن جا كه سخن از عقل عملى است از ايشان نفى شعور و آنجا كه سخن از عقل نظرى است از آنان نفى علم مى شود؛ تعبير (ولكن لايشعرون) در ذيل آيه قبل، ناظر به اسارت عقل عملى منافقان است ؛ زيرا در آن آيه سخن از صلاح و فساد در زمين و امور اجتماعى است كه مصالح و مفاسد آن تقريبا محسوس است و تعبير (ولكن لا يعلمون) در آيه مورد بحث، ناظر به اسارت عقل نظرى آنان است، زيرا در اين آيه سخن از ايمان مبتنى بر معرفت است و معرفت ره آورد عقل نظرى است. 📝تذكر: گرچه در عقل عملى دو اصطلاح است: يكى آن كه عقل عملى، نيروى فهمنده اى است كه حكمت عملى را ادراك مى كند و ديگر آن كه عقل عملى اصلا از سنخ ادراك نيست، بلكه فقط از سنخ عمل است، ليكن غالبا در اين مباحث، اصطلاح دوم آن مطرح است، نه اصطلاح اول. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(116) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 23-آمادگی پذیرش مشکلات و سختی ها وَ مَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ(اعراف/82) جواب قوم او جز اين نبود كه گفتند: آنها را از قريه خود برانيد كه آنان مردمى هستند كه از كار ما بيزارى مى‏ جويند. 🌱🌱🌱 1 . زشت‏تر از نافرمانى و گناه، برخورد بى‏ دليل و غير منطقى با ناصحان است. «ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ ...» 2 . در نهى از منكر، بايد آماده‏ى تبعيد و پذيرش مشكلات بود. «أَخْرِجُوهُمْ» 3 . مجرمان، براى پاكان حقّى در اجتماع قائل نيستند. «أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ» 4 . هر گاه در جامعه‏ اى فساد زياد شد، پاكان را منزوى مى‏ كنند و نهى از منكر و پاك بودن، جرم محسوب مى‏شود. «أَخْرِجُوهُمْ» ... «إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ» 5. قوم لوط، با آنكه به گناه عادت كرده بودند، امّا حضرت لوط و ياران او را پاك مى‏دانستند. «إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ» 6.مهم‏تر از پاكى، پاك ماندن و مأيوس كردن نااهلان از اعمال نفوذ است. «يَتَطَهَّرُونَ» (فعل مضارع نشان استمرار است) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء جلسه 2.docx
45.3K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ⏪ فرازی از متن درس: تمام اين صنايع و هنرها از همان طبيعت پيدا شده؛ اين خوانندگي از همان صداي خوب و بلبل و امثال ذلک پيدا شده، اصلاً موسيقي از آنجا پيدا شده، مشاطه‌گري از چهره زيباي يوسف‌ها پيدا شده هر چه که در جهان صنعت است بَدلي است، اصلش از طبيعت گرفته شده است. بشر يک کار ابتکاري نداشت و ندارد آنچه که در مدرسه هستي مي‌بيند بدل آن را به عنوان هنر دارد تحويل مي‌دهد چيزي در جهان از خود بشر به عنوان ابتکار، شدني نبود و نيست همه‌اش از مدرسه طبيعت و هستي مي‌گيرند.... ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء جلسه 2.pdf
963.3K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ⏪ فرازی از متن درس: تمام اين صنايع و هنرها از همان طبيعت پيدا شده؛ اين خوانندگي از همان صداي خوب و بلبل و امثال ذلک پيدا شده، اصلاً موسيقي از آنجا پيدا شده، مشاطه‌گري از چهره زيباي يوسف‌ها پيدا شده هر چه که در جهان صنعت است بَدلي است، اصلش از طبيعت گرفته شده است. بشر يک کار ابتکاري نداشت و ندارد آنچه که در مدرسه هستي مي‌بيند بدل آن را به عنوان هنر دارد تحويل مي‌دهد چيزي در جهان از خود بشر به عنوان ابتکار، شدني نبود و نيست همه‌اش از مدرسه طبيعت و هستي مي‌گيرند.... ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
An-Nabaa - 02 ss.mp3
5.81M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ⏪ فرازی از متن درس: تمام اين صنايع و هنرها از همان طبيعت پيدا شده؛ اين خوانندگي از همان صداي خوب و بلبل و امثال ذلک پيدا شده، اصلاً موسيقي از آنجا پيدا شده، مشاطه‌گري از چهره زيباي يوسف‌ها پيدا شده هر چه که در جهان صنعت است بَدلي است، اصلش از طبيعت گرفته شده است. بشر يک کار ابتکاري نداشت و ندارد آنچه که در مدرسه هستي مي‌بيند بدل آن را به عنوان هنر دارد تحويل مي‌دهد چيزي در جهان از خود بشر به عنوان ابتکار، شدني نبود و نيست همه‌اش از مدرسه طبيعت و هستي مي‌گيرند.... ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مسابقه تفسیر نمونه سوره ضحی و انشراح.pdf
1.04M
🔆قابل توجه اعضای محترم 🕙زمان مسابقه : روز ۱۷ ربیع الاول مصادف با ولادت پیامبر رحمت و امام صادق علیهما السلام 🎁 شش (۶) جایزه ۴۰ هزار تومانی به برندگان قرعه کشی اهدا خواهد شد. 🗞منبع مسابقه :فایل تفسیر سوره ضحی و انشراح از تفسیر نمونه 🔆🔆زمان مسابقه : فردا روز یکشنبه ساعت ۲۰ شب تا ساعت ۲۱ 🦋نکته : دوستان و اعضای خانواده خود را با دعوت به کانال در جریان مسابقه قرار بدهید. @rahighemakhtoom ادمین : https://eitaa.com/S_ali76
۹۶ ⏪26- مَثَل زندگی دنیا و گیاه (وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلَ ا لْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ ا لاْرْضِ فَاءَصْبَحَ هَشِیمًا(264) تَذْرُوهُ(265) الرِّیَحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا ) . (کهف / 45.) (( (ای پیامبر ! ) زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین (سرسبز می شود و) در هم فرو می رود ، اما بعد از مدّتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند ؛ و خداوند بر همه چیز تواناست )) . 🌱🌱🌱 نکته ها : ⏪1- زرق و برق ناپایدار ((قرآن مجید در آیه مورد بحث ، حقایق عمیق عقلی را که شاید درک آن برای بسیاری از مردم به آسانی امکان پذیر نیست ، با ذکر یک مثال زنده و روشن در آستانه حسّ آنها قرار می دهد . به انسانها می گوید : آغاز و پایان زندگی شما همه سال در برابر چشمانتان تکرار می شود ، اگر شصت سال عمر کرده اید ، شصت بار این صحنه را تماشا نموده اید . در بهاران گامی به صحرا بگذارید و آن صحنه زیبا و دل انگیز را که از هر گوشه اش آثار حیات و زندگی نمایان است بنگرید ، در پاییز نیز به همان صحرای سر سبز فصل بهار گام بگذارید و ببینید چگونه آثار مرگ از هر گوشه ای نمایان است . آری ، شما هم یک روز کودکی بودید همچون غنچه نوشکوفه ، بعد جوانی می شوید همچون گلی پر طراوت ، سپس پیر و ناتوان می شوید ، به مانند گلهای پژمرده و خشکیده و برگهای زرد و افسرده و سپس طوفان اجل ، شما را درو می کند و بعد از چندصباحی خاکهای پوسیده شما به کمک طوفانها به هر سو پراکنده می گردد)) . تازه ، این در صورتی است که آدمی عمر طبیعی خود را طی کند ، ولی اگر چنانچه در معرض مرگهای ناگهانی از قبیل زلزله ها ، تصادفها ، سرطانها ، سکته ها که در این زمان خیلی رایج است ، قرار گیرد ، حسابش معلوم است ، چنانکه مثل آن در سوره یونس ، آیه 24 (مثَل 17) گذشت که زندگی دنیا را به آب بارانی تشبیه کرده که بر زمین فرو ریزد و گیاهان گوناگونی از آن بروید و همین که این گیاهان سرسبز شده و صفحه زمین را زینت بخشیده اند ، ناگهان سرما و یا صاعقه ای بر آن اصابت نموده ، چنان نابودش می کند که گویی از اصل نبوده است . به هر صورت زندگی دنیا چه راه طبیعی خود را طی کند و چه نکند ، دیر یا زود دست فنا دامانش را خواهد گرفت . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آیا این که در قرآن آمده است: «لن یصیبنا اِلاّ ما کتب الله لنا;هیچ حادثه ای برای ما رخ نمی دهد مگر آنچه خداوند برایمان مقدّر کرده است.» با اختیار انسان سازگار است؟ 🔅🔅🔅 چنان که انسان در اصل وجود خویش استقلال ندارد، در فعل و اراده نیز استقلال ندارد. پس، در این جا دو فاعل طولی مطرح است; بدین معنا که انسان اراده می کند و با اختیار کارهایش را انجام می دهد و همان حال با اراده خداوند اراده می کند و کارهایش را انجام می دهد. 🔰وجود ما از خداست، پس کمالات وجودی مان، مانند اندیشه; کردار و عبادت نیز از خداست. برای مثال، شما انسان مختاری را در ذهن خویش تصوّر کنید که با اختیار خود کار انجام می دهد. درست است که این انسان ذهنی، مختار است، ولی وجود و اختیار و فعلش و... همه قائم به شماست. شما اراده کرده اید که او مختار باشد. پس، اراده او در طول اراده شماست; یعنی اراده او، عین اراده شماست. 🔰بنابراین، تمام افعال اختیاری انسان به خدا نیازمند و وابسته به اوست، ولی خواست و اراده خداوند معنای جبر نیست. جبر این است که جایی که می توانیم اختیار کنیم، کسی ما را باز دارد و اگر نخواهیم، به زور، ما را وادارد; یعنی بی میل و اراده ما. ولی اگر کار از اختیار ما سر زند، دیگر جبر نیست. در این جا، هر چند در «اختیار» مستقل نیستیم، ولی کارمان اختیاری است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 درس دوم :شناخت وحی 🔰وحى در لغت وحى در لغت به معانى مختلفى آمده‌است؛ از جمله: اشارت، كتابت، پيام، سخن پوشيده، اعلام در خفا، شتاب و عجله، و به هرچه از كلام، نوشته، پيغام يا اشاره كه به ديگرى - و به‌دور از توجّه ديگران - القا و تفهيم شود، وحى گفته مى‌شود. لغت شناس بزرگ، راغب اصفهانى، مى‌گويد: «وحى، پيامى پنهانى است كه اشارت‌گونه و با سرعت انجام گيرد» ١. ابواسحاق نيز گفته: «اصل وحى در لغت به‌معناى پيام پنهانى است، لذا الهام را وحى ناميده‌اند». ✳️وحى در قرآن واژۀ وحى در قرآن به چهار معنا آمده‌است: ⏺١. اشارۀ پنهانى: كه همان معناى لغوى است؛ چنانكه دربارۀ زكريّا عليه السلام - وقتى كه روزۀ سكوت گرفته بود - در قرآن مى‌خوانيم: «فَخَرَجَ‌ عَلى‌ قَوْمِهِ‌ مِنَ‌ الْمِحْرابِ‌ فَأَوْحى‌ إِلَيْهِمْ‌ أَنْ‌ سَبِّحُوا بُكْرَةً‌ وَ عَشِيًّا؛ ٢او از محراب عبادتش به سوى مردم بيرون آمد و با اشاره به آنان گفت: به شكرانۀ اين موهبت صبح و شام خدا را تسبيح كنيد». ⏺٢. هدايت غريزى: يعنى رهنمودهاى طبيعى كه در نهاد تمام موجودات به‌وديعت نهاده شده‌است؛ هر موجودى اعم از جماد، نبات، حيوان و انسان، به‌طور غريزى راه بقا و تداوم حيات خود را مى‌داند. از اين هدايت طبيعى در قرآن با نام وحى ياد شده‌است: «وَ أَوْحى‌ رَبُّكَ‌ إِلَى النَّحْلِ‌ أَنِ‌ اتَّخِذِي مِنَ‌ الْجِبالِ‌ بُيُوتاً وَ مِنَ‌ الشَّجَرِ وَ مِمّا يَعْرِشُونَ‌ ثُمَّ‌ كُلِي مِنْ‌ كُلِّ‌ الثَّمَراتِ‌ فَاسْلُكِي سُبُلَ‌ رَبِّكِ‌ ذُلُلاً...؛ ٣پروردگارت به زنبور عسل وحى [ الهام غريزى] نمود كه از كوه و درخت و داربست‌هايى كه مردم مى‌سازند، خانه‌هايى درست كن سپس از همۀ ميوه‌ها [ شيرۀ گل‌ها] بخور [ بنوش] و راه‌هاى پروردگارت را به‌راحتى بپيماى...». ⏺٣. الهام يا سروش غيبى: گاه انسان، پيامى را دريافت مى‌دارد كه منشأ آن‌را نمى‌داند، (به‌ويژه در حالت اضطرار كه گمان مى‌برد راه به جايى ندارد) ناگهان درخششى در دل او پديد مى‌آيد و راه را بر او روشن مى‌سازد و وى را از آن تنگنا بيرون مى‌آورد. اين پيام‌هاى ره‌گشا، همان سروش غيبى است كه از پشت پرده ظاهر شده و به مدد انسان مى‌آيد؛ اين سروش غيبى كه از عنايت الهى سرچشمه گرفته، در قرآن به نام وحى تعبير شده‌است. قرآن دربارۀ مادر موسى عليه السلام مى‌فرمايد: «وَ لَقَدْ مَنَنّا عَلَيْكَ‌ مَرَّةً‌ أُخْرى‌ إِذْ أَوْحَيْنا إِلى‌ أُمِّكَ‌ ما يُوحى‌ أَنِ‌ اقْذِفِيهِ‌ فِي التّابُوتِ‌ فَاقْذِفِيهِ‌ فِي الْيَمِّ‌ فَلْيُلْقِهِ‌ الْيَمُّ‌ بِالسّاحِلِ‌ يَأْخُذْهُ‌ عَدُوٌّ لِي وَ عَدُوٌّ لَهُ‌ ...فَرَجَعْناكَ‌ إِلى‌ أُمِّكَ‌ كَيْ‌ تَقَرَّ عَيْنُها وَ لا تَحْزَنَ‌ ...؛ ١و به راستى، بار ديگر [ هم] بر تو منّت نهاديم هنگامى كه به مادرت آنچه را كه [ بايد] وحى مى‌شد وحى كرديم كه او را در صندوقچه‌اى بگذار، سپس در آبش افكن تا آب [ \رود نيل] او را به كرانه اندازد [ و] دشمن من و دشمن وى، او را برگيرد... پس تو را به سوى مادرت باز گردانديم تا ديده‌اش روشن شود و غم نخورد...». بر اساس اين آيات، وقتى موسى عليه السلام تولّد يافت، مادرش نگران حال او شد. ناگهان بارقه‌اى در خاطرش گذشت كه با توكّل بر خدا او را شير دهد و هرگاه احساس خطر كرد او را در صندوقى چوبين قرار دهد و بر روى آب رها كند. همچنين بر خاطرش گذشت كه طفل به او باز مى‌گردد و هرگز نبايد اندوهناك باشد. اين افكار، بارقۀ اميدى بود كه از ذهن مادر حضرت موسى عليه السلام گذر كرد. اين‌گونه انديشه‌هاى روشن كنندۀ راه و نجات دهنده از بيم و هراس، الهام رحمانى و عنايت ربانى است كه در مواقع ضرورت به يارى بندگان صالح مى‌آيد. البته قرآن اين نوع وحى را در مورد وسوسه‌هاى شيطانى نيز به‌كار برده است: «..وَ إِنَّ‌ الشَّياطِينَ‌ لَيُوحُونَ‌ إِلى‌ أَوْلِيائِهِمْ‌ لِيُجادِلُوكُمْ‌...». ⏺٤. وحى رسالى: وحى به اين معنا شاخصۀ نبوّت است و در قرآن بيش از هفتاد مرتبه از آن ياد شده‌است: «وَ كَذلِكَ‌ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ‌ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ‌ الْقُرى‌ وَ مَنْ‌ حَوْلَها...». ⏪ادامه دارد... 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🤔اگر فردی با شما صحبت کند، جملات او را چطور میفهمید⁉️ 🍁ثبت نام دوره پاییزه دانشجویی 🔸متناسب با دانشجویان، طلاب و فارغ‌التحصیلان 🔸پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، در طول سال هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۶ و ۷ آبان (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۴ آبان) ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir
برداشت از آیه ۱۴ 📌 الی باید بداند که خدای تعالی را در عالم ذر تزکیه نفس کرده و آنها را به و مزین فرموده است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 33: نکته های تفسیری آیه 39 سوره نباء ذلِکَ‌ الْيَوْمُ‌ الْحَقُ‌ فَمَنْ‌ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى‌ رَبِّهِ‌ مَآباً آن [روز] روز حق است، پس هرکه بخواهد راه بازگشتی به سوی پروردگارش برگزیند؛ 🔹 «ذلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ»: آن، روز راستینی است. آن روز، واقعیّت و حقیقت دارد. (ذلِکَ) مبتدا و (الْیَوْمُ) بدل، و (الْحَقُّ) خبر است. یا این که (الْیَوْمُ) خبر است و (الْحَقُّ) صفت آن است. 🔹 «مَآباً»: محلّ بازگشت. برگشتن. راه. با توجّه به معنی دوم، مفهوم آیه چنین می‌شود: پس هرکس که بخواهد می‌تواند به سوی پروردگارش راه در پیش گیرد. ۱ - روز قیامت، روزى عظیم و برپایى آن کارى حکیمانه است. (ذلک الیوم الحقّ) «ذلک» اشاره به دور است. به قرینه «عذاباً قریباً» - در آیه بعد - مراد از دورى قیامت، تأخیر زمانى آن نیست; بلکه بیانگر عظمت والا و فراتر از حد تصور آن است. «حقّ» به چیزى گفته مى شود که براساس حکمت پدید آمده باشد. ۲ - برپایى قیامت، حتمى و صحنه هاى آن، سراسر حق و منزّه از هر گونه باطل است. (ذلک الیوم الحقّ) ▪ درباره «حقّ»، معانى گوناگونى گفته شده است از جمله این که این کلمه مصدر و به معناى لزوم و ثبوت است و نیز نقطه مقابل باطل را «حقّ» گویند (مصباح). هر گاه مصدرى صفت قرار گیرد، بر مبالغه دلالت دارد; بنابراین «روز حق»; یعنى، روزى سراسر حق. ۳ - انتخاب راه خدا و هدف قرار دادن قرب او، دعوت الهى از تمام مردم (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا) ▪ تعبیر «إلى ربّه مأباً» - به قرینه «للطاغین مأباً» در آیات پیشین - دعوت به اعراض از فرجام طغیانگران (جهنم) و برگزیدن قرب خداوند به عنوان مقصد نهایى است. حرف «إلى» در «إلى ربّه» دلالت مى کند که مقصد نهایى، راهى است که سمت و جهت آن به سوى خداوند باشد. این تعبیر کنایه از قرب به خداوند است; نه وصول به آن ذات اقدس; زیرا در آن صورت به حرف «إلى» نیازى نبود. ۴ - توجّه به حقانیت قیامت، زمینه ساز جهت دادن تلاش ها و حرکت ها به سوى خداوند (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا) ▪ «فاء» در «فمن شاء...» براى تفریع است. مفاد آیه شریفه این است که چون قیامت حق است، بنابراین باید مقصد را به گونه اى برگزید که به سوى خدا باشد. ۵ - انسان فرجام نیک یا بد را به خواست خود، انتخاب مى کند و بر آن مجبور نیست. (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا) ۶ - حرکت به سوى خداوند و دستیابى به مقام قرب او، براى تمام انسان ها امکان پذیر است. (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا) ۷ - توجّه به حاکمیت تدبیر خداوند بر نظام زندگانى انسان ها، وادار کننده انسان به قرار دادن خویش در راه قرب به خدا (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا) از واژه «ربّ» و جایگاه آن در مفاد آیه، برداشت یاد شده استفاده مى شود. 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 34: نکته های تفسیری آیه 40سوره نباء إِنَّا أَنْذَرْنَاکُمْ‌ عَذَاباً قَرِيباً يَوْمَ‌ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ‌ يَدَاهُ‌ وَ يَقُولُ‌ الْکَافِرُ يَا لَيْتَنِي‌ کُنْتُ‌ تُرَاباً ما شما را از عذابی نزدیک هشدار دادیم، روزی که آدم آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده است بنگرد و کافر گوید: ای کاش من خاک بودم [و موجودی مکلّف آفریده نمی شدم تا چنین روز سختی را ببینم!] 🔹 «یَوْمَ»: مفعولٌ‌فیه برای (عَذَاباً) است. «یَنظُرُ»: می‌نگرد. می‌بیند. «مَا قَدَّمَتْ یَدَاهُ»: 🔹 «یَا لَیْتَنِی کُنتُ تُرَاباً»: کاش من خاک می‌بودم! یعنی شخص کافر از مشاهده این همه عذاب و هول و هراس، آرزو می‌کند که کاش از آغاز زاده نمی‌شدم و از مرحله خاک فراتر نمی‌رفتم! یا این که می‌گوید: ای کاش! بعد از آن که زادم و انسان شدم و مُردَم، هرگز پس از مردن و خاک شدن، زنده‌شدنی در میان نمی‌بود، و آن گونه که خودم در دنیا معتقد بودم که رستاخیزی در میان نیست، همچنان می‌بود! ۱ - خداوند، انسان ها را از عذاب سخت قیامت آگاه ساخته و آنان را از گرفتارى به آن برحذر داشته است. (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا) نکره بودن «عذاباً»، بر عظمت و بزرگى آن دلالت دارد. ۲ - اخطارهاى الهى درباره عذاب، از میان برنده هرگونه عذر در ترک راه خدا (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا) ▪ جملاتى نظیر «إنّا أنذرناکم» - که پس از هشدار به عذاب گفته شود - خبر از تحقق انذار نیست; زیرا مخاطب به آن آگاه است; بلکه در مقام اظهار برائت و قطع عذر مخاطب است. ذکر این جمله پس از «من شاء اتّخذ...» - در آیه قبل - گویاى معذور نبودن کسى است که سیر زندگانى خود را، به سوى خدا قرار نمى دهد. ۳ - منکران قیامت، در آستانه سقوط در عذاب الهى و لبه پرتگاه آن (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا) ۴ - عذاب آخرت، نزدیک، حتمى و تردیدناپذیر است. (عذابًا قریبًا) ▪ چنانچه مراد از «قریباً» قرب زمانى عذاب باشد، حاکى از وقوع حتمى و تردید ناپذیرى آن خواهد بود; زیرا «زمان نزدیک» - به معناى حقیقى آن - بر زمان باقى مانده تا قیامت، صدق نمى کند. آرى از آن جا که باقى مانده عمر دنیا، در مقایسه با گذشته آن اندک است; مى توان گفت زمان چندانى به عذاب قیامت باقى نمانده است. ۵ - توجّه دادن کافران به کمبود فرصت، از راه کارهاى مبارزه قرآن با کفر (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا) جمله «یقول الکافر...» - در ذیل آیه - گویاى آن است که روى خطاب در «أنذرناکم»، با کافران است. ۶ - بشارت و انذار در کنار یکدیگر، از شیوه هاى قرآن در دعوت به تقوا و مبارزه با کفر (إنّ للمتّقین مفازًا ... إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا) ۷ - کردار انسان - نیک یا بد - اندوخته ها و پیش فرستاده هایى است که در قیامت اثر مى بخشد. ▪ (ما قدّمت یداه) مراد از کلمه «یداه» (دو دست او) - به نحو مجاز - تمام اعضا و ابزارى است که انسان اعمال خود را با آن انجام مى دهد. ۸ - دنیا، فرصتى مناسب براى تهیه نیازمندى هاى آخرت و پیش فرستادن آن (ما قدّمت یداه) ۹ - قیامت، روز تجسم اعمال و ظهور دست مایه ها و تلاش هاى انسان (یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه) ۱۰ - انسان، خود ناظر دسترنج خویش در قیامت (یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه) ۱۱ - سرنوشت اخروى هر کس، به دست خود او رقم مى خورد. (یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه) ۱۲ - اعتقاد به مواجه شدن با کردار خویش در قیامت، زمینه ساز پذیرش انذارهاى خداوند و بیمناکى از عذاب قیامت (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه) ۱۳ - کافران در قیامت با مشاهده کردار خویش، عذاب خود را حتمى خواهند دانست. (عذابًا قریبًا یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا) از آن جایى که کافران با نگاه به اعمال خویش، آرزوى خاک بودن مى کنند; مى توان پى برد که آنان، گرفتارى به عذاب را بر خود قطعى دیده اند. ۱۴ - کیفرهاى کافران در آخرت، بر پایه کردار آنان در دنیا است. (ما قدّمت یداه و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا) ۱۵ - آفریده شدن به صورت خاک و محرومیت از شعور و تکلیف از آغاز پیدایش، آرزوى کافران در قیامت (و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا) ۱۶ - کافران در قیامت، به پستى خود و شرافت خاک بر آنان، پى خواهند برد. (و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا) ۱۷ - کافران در قیامت، حیات اخروى را سرآغاز سختى ها دیده و باقى ماندن به صورت خاک را آرزو خواهند کرد. ▪ (یلیتنى کنت تربًا) آرزوى خاک بودن، ممکن است به این معنا باشد که کاش دوباره زنده نشده بودم و به همان حالت پس از مرگ - که خاک شده بودم - باقى مى ماندم. ⏪ پایان تفسیر پیام واره و نکته ای سوره مبارکه نباء 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (17) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom