eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱۰ و ٢۱۳(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت۱۳۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷۳ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۳۳ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷۴ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۳۴ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷۲ ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۳) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 چرا زینب کبری (س)، جز زیبایی ندید؟ 💠 همین است! اگر (کلّ یوم هو فی شان) است، دارد می کند؛ شما نگران چه چیزی هستید؟! فلان شخصی که به جایی رسیده، البته لائق نیست؛ خدا بهتر از ما می داند او لائق نیست، اما دو روز کار را به دست او داده ببیند چه می کند! این (نبلوکم بالشرّ و الخیر فتنه)* این است، و (کلّ یوم هو فی شان)* این است. اگر کسی دارای بود، همیشه راحت است. درست است که (علیهم السّلام) از مردم می کردند، ولی از اوضاع روزگار گلایه ای نداشتند؛ روزگار همین است. فرمایش حکیم این بود که: ما در شعرمان از فلک و روزگار می نالیم؛ امّا منظورمان از فلک و روزگار، وزیر و وکیل است؛ اینها که مشکل مردم را حل نمی کنند. این (اُف) را هم در حقیقت خطاب به بنی امیه می گویند، و گرنه به آسمان و زمین و آیات الهی که (اُف) نمی گویند! اگر کسی دارای قلب بود، راحت است؛ هیچ نگرانی ندارد. لذا آن حادثه را که دید، فرمود: (ما رایت الا جمیلاً)* . وجود مبارک که قوی تر از او بود، حضرت هم که نمی خواست تعارف بکند! (ما رایت الا جمیلاً). این (ما رایت الا جمیلاً) را با (اُف لک من الدّهر)* هم می شود تطبیق داد. کاری که نسبت به ذات اقدس اله است، (ما رایت الا جمیلاً)؛ امتحان است. آنها را امتحان کرده، ما را امتحان کرده؛ به لطف الهی ما از عهده امتحان به خوبی بر آمدیم. اگر کبری (سلام الله علیها) می فرماید: (ما رایت)؛ وجود مبارک به طریق اولی، وجود مبارک به طریق اولی؛ آنها هم فرمایش شان این است که: (ما رایت الا جمیلاً). و هر لحظه هم که ( ) به نزدیک می شد، بشّاش تر می شد* ؛ که بهترین درود و تحیّات الهی به ارواح مطهر آنها (ان شآء الله). --------------------------------------------- 📌 سوره انبیاء / آیه ۳۵ 📌 سوره الرّحمان / آیه ۲۹ 📌 مثیر الاحزان / صفحه ۹۰ 📌 وقعه الطّف / صفحه ۲۰۰ 📌 ر.ک معانی الاخبار / النص / صفحه ۲۸۹ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۱۰/۰۵ ✒️ پنجم جمادی الاولی _ سالروز میلاد عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری (علیها السّلام) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
خدایا! به حق کسى‏که با تو راز گفت، و به حق کسى‏که در خشکى و دریا تو را خواند، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد. و بر تهیدستان‏ از مردان و زنان با ایمان توانگرى و ثروت عطا فرما، و بر بیماران اهل ایمان از مردان و زنان شفا و تندرستى عطا فرما، و بر زندگانشان لطف و کرامت، و بر مردگان مردان و زنان با ایمان آمرزش و رحمت، و بر غریبان مردان و زنان با ایمان‏ بازگشت به وطن با سلامتى و بهره‏مندى عنایت فرما، به حق محمّد و همه اهل بیت او‌ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
نَزِیلُکَ حَیْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِکَابِی وَ ضَیْفُکَ حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْبِلادِ در هر کجا باشم و بر سر هر خوان و سفره ای که بنشینم ، من میهمان توام اى صاحب الزّمان سید بن طاووس مفاتیح الجنان 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚 جوانان، یاوران مهدی 🔺 مشخصات کتاب؛ 📗 از ویژگی‌های اساسی یاران حضرت جوان بودن آنان است. که این کتاب به این ویژگی از ویژگی‌های یاران حضرت پرداخته است. 1️⃣ فصل اول کتاب که تحت عنوان «چرا جوان...؟!» تنظیم شده درصدد پاسخ‌گویی به این سؤال است که چرا یاران حضرت جوان هستند؟ 2️⃣ فصل دوم با عنوان یاران صبح به برخی جنبه های یاران وقیام اشاره دارد مسائلی مثل تعداد یاران زنان در رکاب حضرت، شعار سپاه حضرت و... 3️⃣ فصل سوم نشانه‌ها، برخی ویژگی ها و اوصاف یاران حضرت را بر می‌شمارد. ویژگی هایی مثل:دل باختگی به خدا، نظم و ترتیب، قدرت و شجاعت و... 4️⃣ فصل چهارم امیران نوربه این نکته اذعان دارد که کل جهان هستی در یَد قدرت یاران جوان حضرت است و آنان بر همه عالم سیطره خواهند یافت. 🔅 در ادامه به این مسئله اشاره دارد که که اگر کسی بخواهد درمقام یاور و پیروان وفادار آن عزیز سفر کرده باشد باید اولاً خود را در حالت انتظار و آمادگی حفظ کند و اثر این انتظار همراه با آمادگی، شکل‌دهی شخصیت و ساماندهی زندگی براساس معیارهای دینی است. ✍️ محمدباقر پورامینی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 اسلام جهانی ▪️ دلربایی که لبش معجز عیسی بکند که بتابد به شبِ غم‌زدگان با رخ ماه 📜 از محتوای روایات گوناگون در مورد سرنوشتِ ادیان، می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که مسألهٔ پیاده کردنِ حکومتِ اللّه در تمامی نقاط روی زمین، شامل چند مرحله است. 🔹 در ابتدای کار با قشرهای مختلف، با مهربانی و مدارا برخورد می‌شود. مردم به دین اسلام دعوت شده و با آنان اتمام حجت می‌شود. با گذشت زمان، عده‌ای در اثر تبلیغات آزاد و تدریجی، به اسلام رو می‌آورند و عده‌ای به خاطر بدجنسی و نداشتن شایستگی و لیاقت، از مهربانیِ مسئولین سوءاستفاده کرده و مزاحمت ایجاد می‌کنند. 🔸 در این صورت برای جلوگیری از اعمال خشونت و خونریزی، به آن‌ها تذکر می‌دهند. اگر باز هم عده‌ای بر لجاجت و دشمنی‌شان ادامه دادند، آنگاه مرحلهٔ غربال و نابود کردن دشمنان فرا می‌رسد و روایت زیر مصداق پیدا می‌کند؛ امام حسن مجتبی فرمودند: «...او زمین را پر از قسط و عدل و نور و برهان نماید تا جایی که تمامی سرزمین‌ها پیرو او شوند، همهٔ کافران به او ایمان آورند و مردم تبهکار صالح شوند...»۱ ▫️ السَّلاَمُ عَلَي الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَاللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الأْمَمَ سلام بر امام مهدی آن کسی که خدای عزوجل به امت‌ها وعده داده است 📚 ۱- الاحتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۲۹۰ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر مجرب صراط علی مستقیم صراط مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین 🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۳۶ 📌 از خدا الی باید از هر گونه و خودداری کند و بداند هر چه به او می رسد از جانب خدا است. اگر از جانب خدا به او رسید و خوشحال شود، اگر بدی به او رسید بداند که به خاطر بدیهایی است که کرده است ولی از رحمت خدا نشود و بلکه باشد که خدای تعالی به این وسیله او را می کند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰در قرآن کریم آمده است: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ». بدین معنا که هر شخصی چشندۀ مرگ است. چشیدن مرگ به چه معناست؟ 🔹به طور کلی میان چشیدن و خوردن تفاوت است، چشیدن نشان‌دهندۀ ارتباطی سطحی با مقولۀ مدّ نظر است؛ اما منظور از خوردن، درک و دریافتی عمیق از آن است. در کلام عرب ضرب‌المثلی به کار می‌رود که معنای «ذوق» را به‌خوبی می‌رساند. هنگامی که عرب قصد دارد پختگی و درک عمیق خود را در مقابل خامی و درک سطحیِ فرد مقابل نشان دهد می‌گوید: «فُلانٌ ذَاقَ کَذَا وَ أَنَا أَکَلْتُهُ»؛ یعنی او تنها آن را چشیده اما من آن را خورده‌ام. با توجه به این معنا تعبیر «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت» نشان می‌دهد که تمام نفس‌ها با موت و مسئلۀ مرگ فقط ارتباطی سطحی دارند. انسان‌ها هرگز نمی‌توانند حقیقت مرگ را بشناسند و دربارۀ آن ادراک عمیقی داشته باشد. اگرچه انسان‌ها همگی می‌دانند که با مرگ مواجه خواهند شد اما نمی‌توانند آن را بشناسند. نفوس آدمیان، فقط مرگ را می‌چشند اما به حقیقت و عمق آن دست نمی‌یابند. ▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۹، صص ۱۳۹‌-۱۴۰. 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 6 ۲٠أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماء مَهِین ۲۱فَجَعَلْناهُ فِی قَرار مَکِین ۲۲إِلى قَدَر مَعْلُوم ۲۳فَقَدَرْنا فَنِعْمَ الْقادِرُونَ ۲۴وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۲٠ ـ آیا شما را از آبى پست و ناچیز نیافریدیم. ۲۱ ـ سپس آن را در قرارگاهى محفوظ و آماده قرار دادیم. ۲۲ ـ تا مدتى معین؟! ۲۳ ـ ما قدرت بر این کار داشتیم، پس ما قدرتمند خوبى هستیم. ۲۴ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🔅🔅🔅 پس از آن دست آنها را گرفته، به عالم جنین مى برد، عظمت و قدرت خداوند، و کثرت مواهب او را در این جهان اسرار آمیز، به آنها نشان مى دهد، تا از یکسو به قدرت خدا بر مسأله رستاخیز و معاد پى ببرند، و از سوى دیگر، خود را مدیون نعمت هاى بى شمارش بدانند، و سر تعظیم بر آستانش فرود آورند. مى فرماید: آیا ما شما را از آبى پست و ناچیز نیافریدیم ؟! (أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماء مَهِین). 🔅🔅🔅 آن گاه ما آن را در قرار گاهى مناسب و محفوظ و آماده قرار دادیم (فَجَعَلْناهُ فِی قَرار مَکِین).(۱) قرارگاهى که تمام شرائط حیات و پرورش و رشد و محافظت نطفه انسان، در آن از هر نظر تأمین شده، و آن قدر عجیب، جالب و موزون است که هر انسانى را در شگفتى فرو مى برد. 🔅🔅🔅 و مى افزاید: قرار گرفتن نطفه در آن جایگاه محفوظ تا مدت معینى ادامه دارد (إِلى قَدَر مَعْلُوم). مدتى که آن را هیچ کس جز خدا نمى داند، مدتى مملوّ از تغییرات، دگرگونى ها و تحولات بسیار که هرروز لباس تازه اى از حیات و زندگى بر نطفه پوشانیده مى شود، و او را در مسیر تکامل در آن مخفیگاه پیش مى برد. 🔅🔅🔅 سپس نتیجه گیرى مى کند: ما قدرت بر این کار داشتیم که از نطفه بى ارزش، حقیر و ناچیزى چنان انسان شریف و کاملى بسازیم، پس ما قادر و تواناى خوبى هستیم (فَقَدَرْنا فَنِعْمَ الْقادِرُونَ).(۲)-(۳) این همان دلیلى است که قرآن بارها براى اثبات مسأله معاد، روى آن تکیه کرده است، از جمله در آیات آغاز سوره حج مى گوید: چگونه در بازگشت مردگان به حیات جدید تردید مى کنید با این که قدرت او را در آفرینش این انسان از یک نطفه بى ارزش مشاهده مى کنید که هر روزش معاد و رستاخیزى است؟! چه تفاوتى میان خاک و آن نطفه بى ارزش است؟ 🔅🔅🔅 در پایان باز همان جمله را تکرار فرموده، مى گوید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). واى بر آنها که این همه آثار قدرت او را مى بینند و باز او را انکار مى کنند. 🔹امیر مؤمنان على(علیه السلام) در این زمینه مى فرماید: أَیُّهَا الْمَخْلُوقُ السَّوِیُّ، وَ الْمُنْشَأُ الْمَرْعِیُّ فِی ظُلُمَاتِ الأَرْحَامِ، وَ مُضَاعَفَاتِ الأَسْتَارِ، بُدِئْتَ مِنْ سُلالَة مِنْ طِین، وَ وُضِعْتَ فِی قَرار مَکِین، إِلى قَدَر مَعْلُوم، وَ أَجَل مَقْسُوم، تَمُورُ فِی بَطْنِ أُمِّکَ جَنِیناً، لا تُحِیرُ دُعاءً، وَ لا تَسْمَعُ نِدَاءً، ثُمَّ أُخْرِجْتَ مِنْ مَقَرِّکَ إِلَى دَار لَمْ تَشْهَدْهَا، وَ لَمْ تَعْرِفْ سُبُلَ مَنَافِعِهَا، فَمَنْ هَداکَ لاِجْتِرارِ الْغِذَاءِ مِنْ ثَدْیِ أُمِّکَ، وَ عَرَّفَکَ عِنْدَ الْحَاجَةِ مَوَاضِعَ طَلَبِکَ وَ إِرَادَتِکَ:؟! 🔸 اى مخلوقى که با اندام متناسب و در محیطى محفوظ آفریده شده اى! در ظلمات رحم و پرده هاى مضاعف، آفرینش تو از عصاره گل آغاز شده، و در قرارگاه محفوظى تا زمان معلوم، و سرآمد معینى قرار داده شدى. 🔸آن روز که جنین بودى و در رحم مادر حرکت داشتى، نه قدرت پاسخگوئى در تو بود، و نه توانائى شنیدن صداى کسى.سپس از این قرارگاه به سرائى آمدى که هرگز آن را مشاهده نکرده بودى، و راه منافع آن را نمى شناختى. بگو: چه کسى در مکیدن شیر از پستان مادرت تو را هدایت کرد؟ و چه کسى راه هاى وصول به نیازهایت را به تو نشان داد ؟ 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(202) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون* آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون* ⏪بحث روايى 2- چگونگى تسخير دل به دست شيطان 📝عن اميرالمومنين (عليه السلام): اتخذوا الشيطان لامرهم ملاكا، واتخذهم له اشراكا فباض وفرخ فى صدورهم، ودب ودرج فى حجورهم، فنظر باعينهم، و نطق بالسنتهم، فركب بهم الزلل، وزين لهم الخطل، فعل من قد شر كه الشيطان فى سلطانه و نطق بالباطل على لسانه (749) 👈اشاره: 🔹اميرمومنان (عليه السلام) درباره منافقان، كافران و تبهكاران كه پيروان شيطانند، مى فرمايد: اينان شطان را ملاك و معيار ارزش علوم و اعمال خود قرار دادند. شيطان نيز ايشان را شريك انديشه و كار خود قرار داده، در راه اغفال ديگر بندگان خدا، از آنها به صورت بند و دام بهره مى برد. سپس او در دلشان تختمگذارى كرده، تخمها را تا برآمدن جوجه ها پرورش مى دهد و آنگاه جوجه هاى او از سينه انسانها فرود آمدن در دامنشان حركت مى كنند. پس شيطان با چشم اينان مى نگرد و با زبانشان سخن مى گويد و با دستياريشان مرتكب لغزشها مى شود و كردارهاى ناپسند را در نگاهشان زيبا جلوه مى دهد. اعمالشان گواهى مى دهد كه با همكارى شيطان انجام شده است. كارهاى چنين انسانهاى به دام افتاده هماهنگ با كار كسى است كه شيطان در نفوذ و قدرت او شريك شده و با زبان او باطل مى گويد. 🔹پرندگان در ساختن آشيانه امن، نخست مواد و مصالح ساختمانى آن را فراهم مى آورند و اگر محل آشيانه امن، نخست مواد و مصالح ساختمانى آن را فراهم مى آورند و اگر محل آشيانه را امن يافتند و محدوده آن را مزاحم خالى ديدند، با طمانينه، ابتدا آشيانه مى سازند و سپس در آن تخمگذارى كرده، از تخمهاى خويش مراقبت مى كنند تا جوجه هايشان از تخم درآيند و حركت كنند. شيطان نيز قلب منافق تبهكار و كافر را براى ساختن آشيانه خود جاى آرامى مى يابد، برخلاف قلوب پرواپيشگان كه با نزديك شدن شيطان به حريم دلشان برق آسا بيدار شده، او را از محدوده كبريايى قلب خويش مى رانند: (ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذاهم مبصرون) 🔹شيطان همانند پرنده اى كه براى ساختن آشيانه جاى امن مى خواهد، اگر آدمى را در برابر وسوسه اش حساس نيافت، مصالح ساختمانى آشيانه خود را كه همان مكر و حيله و مانند آن است به آن جا منتقل مى كند و پس از آشيانه سازى و تخم گذارى به پرورش جوجه هاى خود مى پردازد و آنان را از دل انسان وسوسه زده به اندامهايش سرازير مى كند و آنگاه نگاه و سخن و ساير كارهاى او را تسخير مى كند. بنابراين ، نگاه به نامحرم همان جوجه شيطان است كه پر درآورده و از دل او فرود آمده، به چشم وى قدم نهاده است و تهمت و دروغ، جوجه شيطانى است كه از راه دل به زبان تبهكار او سرازير شده است و آنگاه كه همه سرزمين دل چنين انسان مخدوعى به دست شيطان زمام انسان كافر يا منافق را به دست گرفته مرتكب هر لغزشى مى شود. 🔹با اين بيان معناى اجمالى آيه (واستفزز من استطعت منهم بصوتك واجلب عليهم بخيلك و رجلك وشاركهم فى الاموال والاولاد و عدهم و ما يعدهم الشيطان الا غرورا)روشن خواهد شد، زيرا تصويرى از شركت شيطان در مال و فرزند كه دو عامل مهم براى به دام كشيدن دنيازدگان است ارائه شده است، و هرگز اين گونه از امور بر مجاز لغوى يا عقلى حمل نمى شود، زيرا هم الفاظ مزبور معانى حقيقى خود را دارد و هم اسناد آن معانى حقيقى به كافر يا منافق، حقيقى است، نه مجازى. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(121) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 28-همدلی و همراهی با مردم در زندگی مادی لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ(توبه/128) هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏دهد بر او گران مى‏آيد. سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است. 🔅🔅🔅 1.رسول خدا برخاسته از ميان خود مردم است. «مِنْ أَنْفُسِكُمْ» 2.رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله غم‏خوار امّت است. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ» 3.رهبران اسلامى بايد در سختى‏ها و گرفتارى‏ها با مردم همدل و همراه باشند. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ» پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در هدايت و ارشاد مردم، سر از پا نمى‏شناسد. «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ» از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى‏توقّعى و تواضع است. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ»، «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ»، «رَؤُفٌ رَحِيمٌ» 4.رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ» 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی پیش از ظهر پنجشنبه (18 آذرماه)، دز سوم واکسن کرونا را دریافت نمودند. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در حاشیه دریافت دز سوم واکسن کرونا، در سخنانی، را خواندند که هیچ گاه در مسیر مخالف علم حرکت نمی‌ کند. ایشان در توصیه ای بیان داشتند: آنهایی که واکسن نزده اند، زودتر خودشان رو به واکسن برسانند و از این استفاده کنند تا سالم بمانند. 🔸 معظم له بیماری را نشانه ‌ای الهی بیان کردند که درپی آن، علم با هدف کشف راه درمان، تکاپو کرده و انسان اندیشمند را به هستی رهنمود می ‌کند. ایشان بیان داشتند: نه تنها بیماری، هر حادثه ای که پیش می آید زمینه بشر را فراهم می کند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سخنی کوتاه جذاب و کاربردی از دانشمندی فرزانه 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰سخنی کوتاه پیش گویی های قرآن ⏺الف) قرآن پیش گویی‏های متعددی را ذکر کرده است؛ مانند: ۱. پیروزی رومیان بر ایرانیان در کمتر از ده سال؛ (روم، ۱و۲) ۲. شکست مشرکان قریش که در مکّه پیش‏بینی شد؛ (قمر، ۴۴و۴۵) ۳. بازگشت پیامبر به مکّه؛ (قصص، ۸۵) ۴. حج پیامبر که به عمره‏القضا معروف شد؛ (فتح، ۲۷) ۵. عدم ایمان ابولهب و مرگ او در حال کفر؛ (تبت) و غیر آن که همگی در زمان حیات پیامبر تحقق یافت و یکی از نشانه‏های اعجاز قرآن کریم به شمار می‏رود. 🔅🔅🔅 ⏺ب) قرآن پیش گویی‏هایی هم راجع به آینده‏های دور (پس از دوران پیامبر) کرده که عبارتند از: ۱. عقب گرد و انحطاط مسلمانان و مخالفت عملی آنان با خواسته‏ها و دستورهای اسلام که از جمله علایم آن: ذلیل دست دشمنان، سرکوبگر مؤمنان، فراری از جهاد و ترسو و محافظ کار شدن آنها است. (مائده، ۵۴)۱ ۲. پیوستن آگاهانه و درست ایرانیان به جامعه اسلامی و کمک مهم آنان به اسلام (مائده، ۵۴)؛ (نساء، ۱۳۳)؛ (انعام، ۸۹) ۳. پیروزی امام زمان ـ علی‏نبیناوآله‏وعلیه‏السلام ـ و یاران آن حضرت بر همه سرزمین‏ها؛ (نور، ۵۵)؛ (قصص، ۵)؛ (انبیا، ۱۰۵) ۴. حوادث سهمگین و پیش درآمد قیامت کبرا که از آن به اشراط‏الساعه تعبیر می‏شود؛ همچون زلزله سهمگین، تاریک شدن آسمان، خاموش شدن ستارگان، خاموش شدن خورشید، نابودی کامل کوه‏ها و... که برای اطلاع از آن اوضاع و احوال، به ترجمه سوره‏های جزء سی‏ام قرآن همچون نازعات، زلزال، تکویر، انشقاق، قارعه، نبأ و سوره‏های دیگر قرآن همچون حج، مرسلات، دخان، طه، واقعه، الرحمن و... . ـ که نتیجه آن وقایع، تغییر نظام موجود طبیعت و پدید آمدن نظام جهانی دیگر متناسب با آخرت است ـ مراجعه کنید. ج) پیشگویی درباره سرنوشت قرآن، از هنگام نزول تا قیامت: ۱. محفوظ ماندن قرآن از گزند آسیب و تحریف: (حجر، ۹)؛ (فصلت، ۴۲) ۲. ناتوانی جن و انس از آوردن کتابی مانند قرآن (اسراء، ۸۸)؛ (بقره، ۲۳)؛ (یونس، ۳۸)؛ (هود؛ ۱۳) ============ ۱. اقتباس از تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۴۳۱ـ۴۴۴. 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نکته ها : 105. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔅🔅🔅 ⏮ سه تشبیه برای اعمال کافران در قرآن شریف برای اعمال کافران سه مَثَل زده شده است : ⏺الف مثل ((سراب )) که اعمال نیک کافران معاند را به ((آب نما)) تشبیه کرده است که از اصل ، چیزی جز خیال و وهم نیست و هیچ واقعیّت و حقیقتی ندارد . ⏺ب مَثَل ((ظُلُمات )) که اعمال زشت کافران معاند را به تاریکیهای دریای عمیق تشبیه نموده که ظلمت اندر ظلمت است : ظلمت کفر و عناد ، ظلمت اعمال زشت و ظلمت خوی و نیّت پلید . ⏺ج مثَل ((خاکستر و تند باد)) که شرحش در مثل 21 گذشت . مثل سوّم ناظر به کارهای نیکی است که کافران در حال غیر عناد به حکم فطرتشان به قصد قربت و برای رسیدن به سعادت انجام می دهند ، مانند : انفاق ، نیکی به بندگان خدا ، صله رحم ، حمایت از مظلوم و امثال اینها ، ولی بعد به سبب عناد و کفرشان آن اعمال نیک خود را نابود می کنند ؛ زیرا مقصود از کافران در اینجا هر غیر مسلمان نیست ، بلکه کسانی است که در مقابل حقیقت می ایستند و کفر و عناد و لجاجت می ورزند . ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰در زمينۀ نزول دفعى و تدريجى و مفهوم آن، بزرگان توجيهاتى دارند كه به برخى از آنها اشاره مى‌كنيم: 🔘١. مقصود از نزول دفعى قرآن بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در شب قدر، آگاهى دادن پيامبر به محتواى كلى قرآن است. اين تأويل در كلام شيخ صدوق آمده‌است. او مى‌گويد: «قرآن با بيان الفاظ‍‌ و عبارات در آن شب بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل نشده‌است؛ بلكه صرفاً علم به آن‌را به او عطا كردند و پيامبر صلى الله عليه و آله اجمالاً بر محتواى قرآن آگاهى يافت». 🔘٢. ابوعبداللّه زنجانى مى‌گويد: «روح قرآن كه اهداف عالى قرآن است و جنبه‌هاى كلى دارد، در آن شب بر قلب پاك پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تجلى يافت و سپس در طول سال‌ها بر زبان مباركش ظاهر گشت». 🔘٣. علامه طباطبايى رحمهم الله همين تأويل را با بيانى لطيف‌تر مطرح كرده و فرموده است: «اساساً قرآن داراى وجود و حقيقتى ديگر است كه در پس پردۀ وجود ظاهرى خود پنهان و از ديد و درك معمولى به دور است. قرآن در وجود باطنى خود از هرگونه تجزيه و تفصيل عارى است. نه جزء دارد و نه فصل، نه آيه دارد و نه سوره؛ بلكه يك وحدت حقيقى به هم پيوسته و مستحكمى است كه در جايگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان به دور است. 🔘پس قرآن داراى دو وجود است: 🔹الف) وجود ظاهرى در قالب الفاظ‍‌ و عبارات. 🔹ب) وجود باطنى در جايگاه اصلى خود. لذا قرآن در شب قدر با وجود باطنى و اصلى خود يكجا بر قلب پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرود آمد. سپس تدريجاً با وجود ظاهرى خود در فاصله‌هاى زمانى و در مناسبت‌هاى گوناگون در مدت نبوت نازل گرديد» . ▫️البته اين‌گونه تأويلات، از يك نوع لطافت و ظرافتى برخوردار است كه به شرط‍‌ داشتن سند اثباتى، مى‌تواند كاملاً مناسب باشد. به هر جهت تمام اين نظريات جاى بحث دارند؛ اما نظريه‌اى كه بيش از همه به واقعيت نزديك است و با ظاهر قرآن هماهنگى دارد، همان نظر اول - نظر شيخ مفيد - است كه شروع نزول قرآن را از شب قدر و در ماه مبارك رمضان مى‌داند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom