eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ یاد امام زمان باید همیشگی باشد، نه موسمی! 🔻 یاد علیه السلام باید همیشگی باشد و نباید هر وقت توانستیم به یاد او بیفتیم، یا هر وقت شدیم نام او را بر لب بیاوریم و بگوییم: «یا صاحب الزمان». زمان کنکور خیلی‌ها نذر می‌کنند و صلوات می‌فرستند. درحالی که قرآن انتقاد می‌کند و می‌گوید چرا هر وقت گرفتار شدید می‌گویید: یا الله! «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله» (عنکبوت، ۶۵)؛ چرا وقتی کشتی‌ات غرق می‌شود یا الله می‌گویی؟ 🔸 یاد مورد انتقاد است، یاد موسمی کار است؛ او هم یا الله گفت. فرعون به محض اینکه دید دارد غرق می‌شود، گفت: «تَبْتُ اَلْانَ؛ خدایا من الان توبه کردم». اصلاً قرآن می‌گوید: «وَ لَیسَتِ التُوبَهْ» (نساء، ۱۸) آن‌هایی که لحظه‌ی استغفر الله می‌گویند فایده‌ای ندارد. باید توجه کنید توبه‌ی دقیقه‌ی آخر هیچ فایده‌ای ندارد. فرعون هم دقیقه‌ی آخر توبه کرد، «یاالله» وقت غرق خاصیتی ندارد. ما هم وقتی یاد امام زمان علیه السلام می‌کنیم که دچار سختی می‌شویم، درحالی که باید همیشه به یاد او باشیم و هر روز برایش بدهیم، در هر خانه‌ای یک کتاب باشد تا با امام آشنا بشود و خود را برای رساندن به آن قله کند. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۱۸ و ۱۱۹ @rahighemakhtoom
📌توجیه گران استخدام گران بی شعور! انسان حیوان راست قامت انسان حیوان ناطق انسان حیوان خدا جو (متأله) انسان موجود توجیه گر 🔹همه آدم ها به راحتی راست قامتی رو با چشم شون می بینند و می فهمند. 🔹خیلی ها شاید حیوان ناطق بودن رو هم با اندکی مطالعه بفهمند. 🔹ولی خیلی کمند اونایی که معنی خداجو و الهی بودن (همان متأله به قول حکیمان و فیلسوفان دین باور )انسان را بفهمند و یا باور داشته باشند.! 🔹براساس تعریف دوم (یعنی حیوان ناطق ،یعنی اندیشه ورز)انسان ویژگی برجسته ای داره که اسمش رو میگذاریم انسان موجود و حیوان "توجیه گر" ☑️و اما توجیه گر کیست و ویژگی های او چیست؟! 🔹آدم خود حق پندار، آدم حق به جانب، دوست دار ستایش و تمجید بی حساب، دچار محاسبات اشتباه بی نقصی و کمال، غلط در غلط می اندیشد و می رود و می کند ولی دچار خود درست پنداری و نیک اندیشی و نیک رفتاری است.! 🔹پندار و رفتار خویش را موجه و محترم و شایسته اعتنا و توجه می داند اما دیگران همواره مشکل فکری و رفتاری دارند.! 🔹توجیه گران می خوانند و می شنوند تا توانایی بیشتری برای توجیه داشته باشند. 🔹توجیه گران به هنگام سخن گفتن منطقی به نظر می رسند و در بزنگاه عمل منطق خویش را دچار چالش مغالطه و تناقض می کنند. 🔹 از لزوم دادن حق به مردم داد سخن می دهند و به هنگام رفتار و عمل (با مهارت توجیه تقصیر خودشه کار خودشه این همین جوریه )به راحتی حقوق دیگران زیر پا می گذارند. 🔹توجیه گران ستمگرانی منفورند! آیا ستمی بالاتر از پوشاندن حقیقت وجود دارد؟ 🔹تمام هدف توجیه گر اثبات حق بودن رفتار خویش و اشتباه و غلط بودن رفتار دیگری است. 🔹توجیه گر داوری است که حقیقت را به مسلخ می فرستد! افسوس و دریغ ،توجیه گر نمی داند که این اوست که به مسلخ می رود نه حقیقت! 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تلاوت فوق العاده از اکبر القراء شیخ 📖تلاوت آیاتی از سوره مبارکه یوسف 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۲۴ – ۱۷ ۱ – رهرو خدااگر بخواهد به حقیقت برسد، باید خودش را از هرگونه پرستش غیر خدا دور نگه دارد. ۲ – بشارت بهشت وقتی به حق داده می شود که، درِ خانه خدا انابه و توبه کند. ۳ – اگر بخواهد از جانب خدا هدایت شود و صاحب و مغز و معرفت گردد. باید سخنان را بشنود و آن را انتخاب کند. ۴ – اگر بخواهد اش را انجام بدهد، باید به آنهایی که امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرند، امر به معروف و نهی از منکر کند و آنهایی که نمی پذیرند، خودش را به زحمت برای آنها نیندازد. ۵ – اگر بخواهد در غرفه های بهشتی که از دامن آنها نهرها جاری است برسد، باید تا می تواند داشته باشد. ۶ – اگر بخواهد باورهایش صحیح باشد، باید معتقد به این که خدا وعده نمی کند، باشد. ۷ – اگر بخواهد از صاحبان مغز و عقل محسوب شود، باید به های خدا در آسمانها و زمین تفکر کند و چگونگی بیرون آمدن را از زمین بفهمد. ۸ – اگر بخواهد از طرف پروردگارش نوری به قلبش بتابد، باید در مقابل دستورات اسلام داشته باشد. ۹ – اگر بخواهد گمراه نشود باید از قلب با یاد خدا دوری کند. ۱۰ – اگر بخواهد در مقابل الهی بدنش بلرزد، باید کتاب خدا را با بخواند. ۱۱ – اگر بخواهد خدا او را کند، باید از هدایت غیر خدا دوری کند تا نشود. ۱۲ – اگر بخواهد از عذابهای سخت روز دور شود، به مسائل بالا عمل کند تا به او گفته نشود که عذابهای سخت را بچشید به خاطر آن چه که انجام داده اید. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
و چه زیبا فرمود آن عارف راه حق جناب خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی: نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند جوانان سعادتمند پند پیر دانا را و عزیز من! از آنجا که جوانان نیک فرجام و عاقبت به خیر به اندرز پیران دانا گوش فرا می دهند، این اندرز را بگوش گیر. 🔅در صفحه مجال عیش سخنی از جنس زندگی خردورزانه با ما همراه شوید 👇👇👇 @majaleezendegi
در ماه 🔹دعا در این ماه شعبان سهم تعیین‌ کننده‌ ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی ‌گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می ‌گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق. بخشی از قضاها در خارج دعا است، بخشی از قضاها در حوزه دعا انجام می ‌گیرد، همین حرف‌ ها را بزرگان حکمت ما مثل مرحوم بوعلی و امثال ایشان آورده‌اند که دعا در قبال قانون علیت نیست، بلکه خودش در ردیف علل قرار می‌ گیرد. 🔹 دعا خودش است اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ اهل دعا نباشد مذموم است یک نحوه استکباری است، یک نحوه خودخواهی است که ﴿إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین﴾ گفتند کسی که دست او به دعا برنمی‌آید، لب او به دعا نمی‌جنبد، قلب او به دعا نمی ‌تپد، او خوی استکباری دارد. در بارگاه ذات أقدس الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم «یا رب العالمین إدفع عنّا کل بلاء»! 📚 پیام فرارسیدن نیمه شعبان 1441 @rahighemakhtoom
➰عارفی به شاگردانش گفت: بر سر دنیا کلاه بگذارید پرسیدند: چگونه..؟ گفت: نان دنیا را بخورید ولی برای آخرت کار کنید🌱 💟 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (21) تفسیر آیات 36 تا 39 🌱🌱🌱 ✅ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻣﻌﺎﺩ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺻﻞ ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺭﻓﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻘﺎم ﺑﻠﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻧﻴﺰ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ.ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﻋﻲ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ، ﻧﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﻘﺎم ﺩﻧﻴﻮﻱ. ✅اﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻃﻤﻊ ﻛﺎﺭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻄﻔﻪ ﺍﻱ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻴﺴﺖ؟! ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭘﺲ ﻃﻤﻊ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ادامه دارد.... 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(273) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید. 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى (ارکان عبادت) 🔘5-تفكر در آفرينش انسان - عن العسكرى (عليه السلام): فى قوله تعالى (يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم) خَلَقَكُمْ مِنْ نُطْفَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ،فَجَعَلَهُ فِي قَرَارٍ مَكِينٍ، إِلَى قَدَرِ مَعْلُومٍ،فَقَدَّرَهُ فَنِعْمَ الْقَادِرُ رَبُّ الْعَالَمِينَ. (التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ(عليه السّلام):68/139 و 69 و 71.) 👈🏼اشاره: گرچه تفكر عادى شامل هر گونه معرفت دينى مى شود، ليكن درباره برخى از آنها به حسب تناسب حكم و موضوع، حديث خاصى رسيده است. آنچه درباره اين آيه وارد شده ناظر به تفكر درباره آفرينش انسان در خصوص بخش بدن است، نه روح، يعنى، معادل بخشى از آيه 12 سوره مومنون و آيه 5 سوره حج است كه با صرف نظر از ذيل آيه: (ثم انشاناه خلقا اخر...) ناظر به تكامل بدن انسان در ظل ربوبيت الهى و تدبير خدايى است. ادامه دارد... 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢دعای علمی پس از نماز 🔸ما یعنی بنده، اصرارمان این است که این دعای «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی»،[الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص337.] در غالب نماز‌ها و تعقیبات خوانده بشود، برای اینکه دعای علمی است. 🔸ما باید بدانیم عالم شدن، فاضل شدن معصیت کبیره نیست! از دانشمند شدن این قدر فرار نکنیم! این دعاهایی که خدایا پدر مرا بیامرز، مادر مرا بیامرز، به من روزی بده، این دعاهای عادی است؛ 🔸اما این دعایی که زراره می‌گوید من عصر غیبت را درک کردم چه بخوانم؟ حضرت فرمود اگر بخواهی در عصر غیبت نجات پیدا کنی این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ»، برهان فلسفی در آن است. «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ»، این دعا بحث فلسفی عمیق علمی دارد فرق می‌گذارد بین سقیفه و غدیر. 🔸سقیفه می‌گوید هر کس مردم او را انتخاب کردند او می‌شود امام. این دعایی که به زراره آموخت فرمود هر کسی خدا گفت او می‌شود امام، برای اینکه امام خلیفه رسول است، رسول خلیفه الله است، خلیفة الله است نه وکیل مردم، تا مردم رأی بدهند. اگر پیغمبر خلیفة الله هست، آدم مستخلف عنه را نشناسد خلیفه را هم نمی‌شناسد. اگر امام خلیفة الرسول است نه وکیل الرعایا، نه منتخب سقیفه، کسی رسالت را و رسول را نشناسد امام را نمی‌شناسد. این برهان یعنی برهان! 📋فرازی از سوره تحریم جلسه نهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی تفسیر سوره تحریم جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖آیاتی از سوره مبارکه انعام 🎤قاری استاد شیخ التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خودشناسی و خود ارزیابی 🔰سرآمد خردورزی 🌷دینداری،دوستی با آفریده های خداوند،نیکی با مردمان🌷 🔹‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الدِّينِ التَّوَدُّدُ إِلَي النَّاسِ وَ اصْطِنَاعُ الْخَيْرِ إِلَي كُلِّ بَرٍّ وَ فَاجِرٍ." "اساس و ریشه خرد بعد از دین، دوستی با مردم و نیکی کردن به هر انسان خوب یا بدی است." 📘بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۴۰۱ 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی 👇👇👇 @majaleezendegi
: 🔅یعنی جهاد فرهنگی ،تبیین و روشنگری آموزه های وحی و سیره پیشوایان معصوم در تمامی عرصه های معرفتی،ایمانی،و سبک زندگی فردی ،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی،فرهنگی با مطالعه و اندیشه و انتشار آموزه های قرآنی همه گان سهیم شویم. ✳️صفحه قرآنی حدیثی با روشی اصولی و استدلالی به تبیین معارف دینی اهتمام می ورزد.در این جهاد مقدس ما را کمک کنید. 🕚تا به خود آیی فرصت ها از دست رفته است زمان منتظر نمی ماند🕦 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
: 🔅یعنی جهاد فرهنگی ،تبیین و روشنگری آموزه های وحی و سیره پیشوایان معصوم در تمامی عرصه های معرفتی،ایمانی،و سبک زندگی فردی ،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی،فرهنگی با مطالعه و اندیشه و انتشار آموزه های قرآنی همه گان سهیم شویم. ✳️صفحه قرآنی حدیثی با روشی اصولی و استدلالی به تبیین معارف دینی اهتمام می ورزد.در این جهاد مقدس ما را کمک کنید. 🕚تا به خود آیی فرصت ها از دست رفته است زمان منتظر نمی ماند🕦 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌موقعیت های غیر ساکن 🔰خود شناسی و پس آنگاه خود ارزیابی 🔹حکیمان گفته اند:دوستى نيمى از خردمندى ست . شیخ بهایی در تکمیل آن گويد: اگر دوستى نيمى از خردمندى ست ، پس ، كينه توزى ديوانگى كامل است. 📃پ ن: 🔹کینه توز معمولا ذهنیتی پیش ساخته و دور از خرد از آدم ها دارد و شدیدا ترسو و بزدله ،از فکر کردن و مطالعه در باره آدم هایی که ازشون کینه داره سخت در هراسه! ترس از مخالفت با ذهنیت خود ساخته ی خودش. 🔹کینه توز پیرو تعصب کور و منطقش اینه، هرچی من و دیگرانی! در باره "او" ،"آنان"، میگن درسته و لا غیر! 🔹کینه توز انتقام را تنها راه حل برای برون رفت از بحران خود ساخته ذهنی خودش می دونه و دلیلش هم تنها اینه که من از "او"بدم"میاد.!! 🔹اما چرا؟ در نهایت هیچ دلیل عاقلانه ای ارائه نمی کند. ...و این رشته سر دراز دارد و مجال نیست. 🍃🍃🍃 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی(در صفحه زندگی خردورزانه با ما همراه باشید) 👇👇👇 @majaleezendegi
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (16) خداوند در آیه ی کریمه ۲۹ سوره ی مبارکه عنکبوت می فرماید: أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَتَأْتُونَ فِي نَادِيكُمُ الْمُنْكَرَ ۖ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ* آيا شما با مردها درمى‌آميزيد و راه [توالد و تناسل‌] را قطع مى‌كنيد و در محافل [اُنس‌] خود پليدكارى مى‌كنيد؟» و[لى‌] پاسخ قومش جز اين نبود كه گفتند: «اگر راست مى گويى عذاب خدا را براى ما بياور.» 🔹کاربرد ادبی واژه قطع السبیل: در زبان و ادب فارسی هم راه بستن کنایه از مانع شدن و سد کردن آمده است. 🔹 در دیوان حافظ می خوانیم: فریاد که از شش جهتم راه ببستند آن خال و خط و زلف و رخ و عارض و قامت اگر نه دایره عشق راه بربستی چون نقطه حافظ سرگشته در میان بودی 📋توضیح آیه: قوم لوط به دلیل غوطه ور شدن در مفاسد اخلاقی از جمله فحشاء و روابط نامشروع جنسی، وقاحت و گستاخی را به حدی رسانده بودند که به تدریج به عمل شنیع لواط و همجنس بازی روی آورده و به مرور چنان با این عمل زشت خو گرفته بودند که علنی و آشکارا در اجتماعات خود و جلوی چشم دیگران به این کار مبادرت می کردند. در این آیه حضرت لوط با لحن تند و عتاب آمیزی قومش را خطاب قرار داده و با سه نوع تعبیر کنایی که یکی از آن تعبیرات، کلمه تقطعون السبیل می باشد به آنها هشدار می دهد که شیوه صحیح ارضای غریزه جنسی را که همان مقاربت و نزدیکی با زنان است مورد بی توجهی قرار ندهند. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom