eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه هشتم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها در صفحه قرآنی رحیق تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت ششم) د) آينده نگرى در انديشه مدرن 🔰ب) نهضت هاى معنوى و معنويت گريز، نظريه برژنيسكى ✳️نظريه ساده انديشانه فوكوياما كه معتقد بود در پايان تاريخ همه چيز به سوى صلح و سازش ليبرالى خواهد رفت، دوام نياورد. چالش هايى نفسانى از يك سو، با خيزش جريان هاى ناسيوناليسم افراطى و كوشش هاى معنوى با خيزش جريان هاى معنويت طلب و انقلاب اسلامى، خواب راحت طلبانه و فرعونى نظام هاى ليبرال دموكراسى را بر هم زد. ✳️بنابراين خطر اساسى در دو ناحيه وجود دارد: ☑️يكى در خيزش نهضت هاى معنوى انقلاب اسلامى كه طبيعتاً محرك احساسات جهادى حق طلبانه مردم مسلمان نيز خواهد بود، ☑️و ديگر «بحران معنويت» است كه در پى سيطره نفسانيت معنويت ستيز تمدن غربى، و دموكراسى هاى ليبرال كه زبيگنيو برژنيسكى، مشاور امنيت ملى كارتر، نيز آن را تأييد كرده، و ضمن هم دلى و هم سخنى با هانتينگتون در خطوط گسل واحدِ درگيرى هاى جهان، اعتراف مى كند كه با كالبد شكافى فرهنگ غربى، ضعف هاى جبران ناپذير اين فرهنگ عيان مى شود. 🔹اين ضعف هاى تمدن غربى در تئورى هانتينگتون ناديده انگاشته شد. از اين جا خطر را صرفاً امرى بيرونى و خارجى تلقى مى كند، حال آن كه خطر بزرگ در درون تمدن غربى است. 🔹به اعتقاد برژنيسكى، سكولاريسم عنان گسيخته حاكم بر نيم كره غربى در درون خود نطفه ويرانى فرهنگ غربى را مى پرورد، از اين رو آن چه ابر قدرتى آمريكا را در معرض زوال قرار مى دهد، سكولاريسم عنان گسيخته غربى است، نه برخورد تمدن ها. فساد درونى نظام غربى و رژيم هاى وابسته فاسد، مشروعيت نظام ليبرالى دموكراسى را از بين مى برد; از جمله دروغ سياسىِ حقوق بشر است كه صرفاً در چارچوب مسائل سياسى تعريف مى شود، و حقيقت خارجى ندارد. حقوق بشر را فى نفسه بايد آرمان «زندگى خوب و انسانى» به حساب آورد. 🔹انسان كنونى در وراى تضادهاى ايدئولوژيك و درگيرى هاى كهن زندگى جمعى، جاى خود را به مسائلى مى دهد كه بيشتر به ويژگى هاى زندگى خوب و اصالت انسانى مربوط مى شود. انسان مدرن در جست و جوى حياتى معنوى و انسانى است، كه دموكراسى هاى ليبرال قادر به تأمين آن نيست. و در ادامه به توضیح بیشتر در باره این نظریه می پردازیم.ان شاء الله 👈پست های مرتبط https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21343 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21384 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
📃برگی از کتاب "خورشید مغرب" 3 در آيينهاى هندوان و كتابهاى آنان نيز، سخن از نجات‌دهنده و موعود آمده است، از جمله در كتاب «مهابهاراتا»، و كتاب «پورانه‌ها». در اين‌باره گفته‌اند: 🔹همۀ اديان معتقدند كه در پايان هر دوره‌اى از تاريخ، بشر از لحاظ معنوى و اخلاقى رو به انحطاط مى‌رود، و چون طبعا و فطرة، در حال هبوط و دورى از مبدأ است، و مانند احجار به سوى پايين حركت مى‌كند، نمى‌تواند به خودى خود به اين سير نزولى و انحطاط معنوى و اخلاقى خاتمه دهد. پس ناچار روزى يك شخصيت معنوى بلند پايه، كه از مبدأ وحى و الهام سرچشمه مى‌گيرد، ظهور خواهد كرد، و جهان را از تاريكى جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد. در اين مورد، در تعاليم هر دينى، به صورت رمز، به حقايقى اشاره شده است، كه با معتقدات آيينهاى ديگر توافق و هماهنگى كامل دارد... مثلا در كيش هندو، در كتب پورانا ( Purana )، شرح مفصلى، دربارۀ دوران آخر عصر كالى ( Kali )، يعنى: آخرين دورۀ قبل از ظهور دهمين آواتاراى ويشنو درج گرديده است. 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دعوت مهربانانه خدا، علی رغم روگردانی بنده 💠 فرمود: این منظره را خوب ترسیم بکن، آن وقتی که کج راهه می روی، بیراهه می روی یا راه دیگران را می بندی؛ از خدا رو برگرداندی! همین حال را ترسیم بکن که داری معصیت می کنی، از خدا فرار می کنی؛ در همین حال ذات اقدس اله پشت سر تو، تو را دعوت می کند؛ می گوید: بیا، بگو: (استغفروا الله)، من بخشیدم! بیا من عفوت کنم، بیا من بگذرم! این حال را تصوّر بکن، تمثّل بکن؛ در حالی که از خدا رو برگرداندی، در همان حال خدای سبحان می فرماید: (هل من تائب یتوب)! مگر این دعوت، این ندا، (یا ایّها الّذین آمنوا استجیبوا)*، یا (ادعونی استجب لکم)*؛ این همیشه هست. 🔹کسی که دارد بیراهه می رود، خدا فرمود: (ادعونی استجب لکم)؛ فرمود: این منظره را در نظر داشته باش. ، خدا تو را در فضل خود فرو می برد.و تو از خدا رو برگرداندی، به طرف غیر خدا داری می روی؛ ولی خدای سبحان از پشت سرت، تو را دعوت می کند که (ادعونی استجب لکم).او در کمال قوّت و قدرتی که دارد، می تواند قهارانه با تو رفتار کند؛ از پشت سرت تو را دعوت می کند، می گوید: (ادعونی استجب لکم)؛ بیا برگرد، من مشکلت را حل می کنم! تو در کمال ضعف و عجزی که داری، در برابر او داری مقاومت می کنی!چه چیز تو را جَری کرده که او را می کنی؟! 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۸۹/۰۱/۱۲ 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 18.pdf
793.2K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
🌅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم 📃خودپرستی گم کردن خویش است! 🔹عمده آن است که طریق معرفت نفس را ما از یاد نبریم که ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ﴾ این مراقبه و محاسبه نشان می‌دهد که انسان سرِ جای خود هست یا سرِ جای خود نیست. اگر خود را به عنوان عبد ذلیل می‌شناسد بداند سر جای خودش هست و اگر خدای ناکرده خود را طلبکار می‌داند می‌گوید که من هستم که این کمال را پیدا کردم معلوم می‌شود بیگانه آمده. 🔹تا سخن از من است حرف شیطان است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾[سوره اعراف، آیه12؛ سوره ص، آیه76.] این اصل کلی است من بهتر از اویم. تا سخن از من است؛ معلوم می‌شود انسان سخنگوی شیطان است ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾؛ تا سخن از ﴿هُوَ الْحَقَّ﴾ است انسان می‌شود عبد. اگر قرآن میزان است و نور است، نه در میزان بودن او تردید است نه در نورانیّت او، این یک چیز روشنی استغ این‌چنین نیست که راه طیّ نفس و معرفت نفس پیچیده باشد. 🔹حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا»[غرر الحکم و درر الکلم، ص460.] من تعجّبم که دیگران به سراغ پیدا شدن گمشده‌های خود می‌روند، یک قلم یا یک دفتر از اینها گم می‌شود از این و آن سؤال می‌کنند که قلمم را گُم کردم, دفترم را گُم کردم کجاست؟ «وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا»، خودش را گُم کرده نمی‌رود پیدا کند نمی‌رود از صاحب‌دل سؤال کند که آقا من خودم را گُم کردم نمی‌دانی من کجا هستم که مرا سرِ جایش بنشانی؟ 🔹انسان باید برود بگردد ببیند سرِ جای خودش هست یا نیست؟ سرّ اینکه به سراغ قلم یا دفتر می‌رود و «انشاد ضالّة» دارد این است که قلم جای معیّنی دارد, دفتر جای معیّنی دارد اگر این دفتر در جای معیّن نبود معلوم می‌شود گُم شد. ما باید برویم به سراغ نفسمان ببینیم در جای خودش هست یا نیست، اگر سرِ جای خودش بود شکر کنیم که گُم نشد, اگر سر جای خودش نبود باید بگردیم پیدایش کنیم بیاریم سر جایش بنشانیم. تا سخن از ﴿أَنَا﴾ است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾ است همین است(که تا خودپرستی دارد گم است). 📝فرازی از سوره حشر جلسه هجدهم آیت الله 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 325) ☑️تولی و تبری (بخش پنجم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال 6️⃣6️⃣قسمت شصت و ششم 🌴 تربيت قوه خیال چون طايرى سخت فرّار و بى اندازه متحرّك 🔻از شاخه‏اى به شاخه‏اى و از چيزى به چيزى هستند، 🔸به طورى كه انسان اگر يك دقيقه حساب آنها را نگه دارد مى‏ بيند ▪️كه چندين انتقال متسلسل با تناسبات بسيار ضعيف ناهنجار پيدا نموده ▪️حتّى بسيارى گمان مى‏ كنند كه حفظ طاير خيال و رام نمودن آن 🔴از حيّز امكان خارج و ملحق به محالات عاديّه است، 🔹ولى اين طور نيست و با رياضت و تربيت و صرف وقت آن را مى‏ توان رام نمود و طاير خيال را مى‏ توان به دست آورد، ❇️به طورى كه در تحت اختيار و اراده حركت كند ادامه دارد ..... 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره (3) 🔰ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻱ ﻣﻬﻢ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ✅ﺍﻟﻒ)ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ✅ﺏ)ﺗﻤﺎم ﺷﺪﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ (ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺳﻠﺎم) ✅ﺝ)ﻫﺪﺍﻳﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ(ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻱ ﺭﺍﻩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻫﺪﺍﻳﺖ) ✅ﺩ)ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﻠﺎم(ﺑﺎ ﺗﺴﻠّﻂ ﺑﺮ ﺟﺰﻳﺮﻩ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻭ ﻳﻬﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ.) 🔅🔅🔅 تفسیر 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر سوره مبارکه 🎤با ارائه دکتر حمید رضا مستفید ✳️تفسیری روان و زیبا قابل استفاده برای همه کسانی که علاقه مند به فهم سریع آیات الهی هستند. 📝 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. معرفی و آثار جناب آقای دکتر حمید رضا مستفید(کلیک کنید) 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoo
🔰وحی الهی و دست نوشته های بشری 🔹«امروز در روى كرۀ زمين، تنها يك كلام داريم كه - بقطع و يقين - كلام آسمانى و الهى است، و سخن نزول يافته از جهان برين و عالم نور است. و آن قرآن كريم است. كلام ديگرى كه انتساب آن به وحى مسلم باشد در دسترس بشريت نيست. 🔹«تورات»، حتى اسفار خمسه آن، سال ها و سال‌ها پس از نزول، به دست يهوديان و «كاتبان» تأليف و تنظيم يافته است و هيچيك به صورت نخستين (اصلى) به دست ما نرسيده است. 🔹از اوايل قرن دوم ميلادى تا حدود چهار قرن بعد، كار متن كتاب «عهد عتيق» در دست كاتبان بود كه نوشتن مى‌دانستند، و بعدها معلمين رسمى شريعت موسى «ع» بر اساس كتاب عهد عتيق [كه خود نوشته بودند] گشتند. كاتبان تصرفاتى نيز در متن عهد قديم مى‌كردند. تثبيت متن كتاب عهد قديم بوسيله اصحاب «مَسَورَه» به عمل و مربوط به قدیمی ترین ادوار مسیحیت این کتابها به زبان یونانی و به عبارت صحیح تر به صورتی از زبان یونانی که از قرن چهارم پیش از میلاد در دوره هلنیستی و رومی - در سرزمین های واقع در شرق مدیترانه - بدان تکلم میکردند به دست ما رسیده است. 🔹این ۲۷ کتاب در زمان و مکان واحد نوشته نشده است بلکه از لحاظ مسائل خاص زمان تحریر و ترکیب و تصنیف متفاوت است. کتب ۲۷ گانه عهد جدید - که از آن جمله است. 🔹انجیل های معروف - قسمتی از ادبیات آباد کلیسا محسوب میشود... انتخاب کتب ۲۷ گانه از طرف کلیسای مسیحی به عنوان کتب آسمانی، بتدریج صورت گرفته است..... می نگرید که «تورات» و «انجیل» موجود - بنا به نظر محققان و متخصصان فن - هیچگونه پیوستگی قطعی به حضرت موسی کلیم «ع» و حضرت عیسی مسیح «ع» ندارند نه اتصال القایی نه تعلیمی نه کتبی نه زمانی نه مکانی و نه شاید زبانی بویژه - از نظر زبانی - در مورد «انجیل» و چگونگیهای یاد شده درباره قرآن کریم» همه به عکس است ،قرآن از همه جهت های یاد شده به پیامبر اکرم «ص» و آورنده «وحی» پیوسته است. 📚منبع: قرآن در آثار استاد محمد رضا 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
با سعادت ابن الرضا حضرت علیه السلام را به همراهان ارجمند تبریک عرض می کنیم. امام رضا عليه السلام: «هذا [الامام الجواد عليه السلام] المَولُودُ الّذي لَم يُولَد مَولُودٌ أعظَمُ بَرَكَةً عَلى شيعَتِنا مِنهُ:» «اين مولودى است كه پر بركت‌تر از او براى شيعه ما به دنيا نيامده است.» 📜(کافی(ط-الاسلامیه) ج1 ، ص321) 👈در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.👉 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عید مولای ما 📖نام کتاب: آن چهارده روز (برگ اول) 📋موضوع: روایت چهارده رخداد ویژه زندگی امیرالمؤمنین علیه السلام از زبان خود امیرالمؤمنین علیه السلام 🖋🖋نویسندگان و مترجمان مؤسسه بیان معنوی: یاسر امینیان سید کوشا اعتمادی، سید محمود زارعی جواد چناری محمد مهدی صالح پرور 📃انتشارات:بیان معنوی ♨️سوال بزرگ یهودیان از امیر مؤمنان (ع) 🔸شیخ صدوق در کتاب خصال با سند خود از امام باقرروایت میکند امیر مؤمنان به تازگی از جنگ نهروان برگشته بود. در حالی که امام در مسجد کوفه نشسته بود بزرگ یهودیان به حضور ایشان رسید و گفت میخواهم سؤالی بپرسم که پاسخش را فقط انبیا و اوصیا می دانند. 🔸امام فرمود ای مرد یهودی هر چه میخواهی بپرس مرد یهودی :گفت ما در کتاب مقدس خود می خوانیم هنگامی که خدا پیامبری را مبعوث می کند به او فرمان میدهد که فردی را از خاندانش انتخاب کند تا پس از خودش امور امت را تدبیر کند و درباره او با امت عهد و پیمانی ببندد تا این پیمان پس از درگذشتش مبنا و میزان عمل و رفتار پیروانش باشد. همچنین در کتاب مقدس میخوانیم که خداوند اوصیا را هم در زمان حیات انبیا و هم پس از وفات ،ایشان امتحان میکند. اکنون مرا از تعداد این امتحانها خبر بده و بگو اگر«وصی» از این آزمایشها سربلند بیرون آید سرانجامش چه میشود؟ 🔸امیر مؤمنان به او گفت تو را سوگند میدهم به خدای واحد که دریا را برای بنی اسرائیل شکافت و تورات را بر موسی نازل کرد اگر پاسخ درست بدهم آیا به آن اقرار میکنی و تأیید میکنی که در کتاب مقدس شما همین گونه آمده است؟ یهودی گفت: بله. امام فرمود تو را سوگند میدهم به خدایی که دریا را برای بنی اسرائیل شکافت و تورات را بر موسی فروفرستاد آیا اگر سوالت را پاسخ دهم مسلمان می شوی؟ یهودی گفت: بله. 🔸امام فرمود: خداوند متعال اوصیا را هفت بار در زمان حیات انبیا امتحان میکند تا بندگی آنها را امتحان کند؛ پس اگر موفق شدند و رضای الهی را جلب کردند به پیامبران فرمان میدهد که آنها را به دوستی در زمان حیات و جانشینی پس از وفات انتخاب کنند و اطاعت از اوصیا بر پیروان انبیا واجب و حتمی میشود. اوصیا پس از درگذشت انبیا هفت نوبت امتحان می شوند تا صبر ایشان آزموده شود و اگر موفق شدند خداوند متعال سعادت ابدی را برایشان رقم زده و آنها را به انبیا ملحق می کند. 👈هر روز برگی از کتاب خواندنی"آن چهارده روز"را در صفحه قرآنی رحیق را باهم می خوانیم 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🌅خدای دوران سختی همان خدای دوران آسایش 🔅🔅🔅 🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ «تَعَرَّفْ إِلَى اللَّهِ فِي الرَّخَاءِ يَعْرِفْكَ فِي الشِّدَّةِ» در موقع آسایش خدا را بشناس تا در موقع سختی تو را بشناسد. 📚بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۸۹ 🔅🔅🔅 🌅 The God of difficult times is the God of comfortable times 🔰Messenger of God (peace be upon him and his family and peace be upon him). Know God in times of ease so that He may know you in times of difficulty. 📚Bihar al-Anwar, vol. 74, p. 89 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما بهتر از رنگ خدا، میخواید چه رنگی پیدا کنید !؟! چقدر شما را زیبا آفریده … حجاب شما، چادر شما، عفت و عصمت شما، رنگ خداست. چادر رو کنار بگذارید بی رنگیه، رسوایی هست. 👈دوستان عزیز؛ لطفا با ارسال مطالب و دعوت از دوستان خود، در ثواب شنیده شدن این نکات ارزشمند معنوی سهیم باشید و ما را در انتشار سخنان عرشی بزرگان یاری فرمایید. @rahighemakhtoom
عید مولای ما 📖کتاب: آن چهارده روز (برگ دوم) ♨️سوال بزرگ یهودیان از امیر مؤمنان (ع) 🔸بزرگ یهودیان گفت: راست گفتی ای علی! اکنون مرا خبر ده که خداوند چند بار تو را در زمان حیات محمد(ص) و چند بار بعد از آن آزمود و بگو که سرانجامِ امر تو چه می‌شود؟ علی(ع) دست یهودی را گرفت و گفت: بیا برویم تا به تو بگویم. 🔸گروهی از اصحاب امام گفتند: ای امیرمؤمنان! اجازه بده ما هم این اخبار را بشنویم. امام فرمود: نگرانم دل‌هایتان تاب حرف‌های مرا نداشته باشد! اصحاب گفتند: چرا دربارۀ ما این‌گونه فکر می‌کنی؟ امام فرمود: به خاطر اعمال و رفتاری که از بسیاری از شما دیده‌ام. 🔸در این هنگام مالک اشتر گفت: اجازه دهید ما نیز سخنان شما را بشنویم. به خدا قسم اعتقاد ما این است که روی زمین جز شما هیچ وصیِّ پیامبری وجود ندارد و پیامبر ما آخرین پیامبر الهی بود و اطاعت از شما بر ما واجب است؛ همان‌طور که اطاعت از پیامبر واجب بود. 🔰هفت امتحان علی(ع) در زمان حیات پیامبر(ص) 🌅امتحان اول: سه سال به‌تنهایی... آنگاه علی(ع) نشست و رو به یهودی کرد و فرمود: ای مرد یهودی! خدای متعال مرا در زمان حیات پیامبرمان محمد(ص) هفت بار آزمود و مرا در همۀ آنها مطیع یافت؛ اطاعتی که توفیق خود او بود؛ نه اینکه بخواهم خودستایی کنم. 🔹یهودی گفت: امیرمؤمنان! خداوند چگونه تو را امتحان کرد؟ امام فرمود: اولین امتحان آن بود که خداوند پیامبرمان را به نبوت برگزید، درحالی‌که من کم‌سن‌ترین فرد خاندانم بودم و در منزل پیامبر(ص) خدمتگزارش بوده، اوامرش را اجرا می‌کردم. پس از مدتی، رسول خدا(ص) فرزندان عبدالمطلب از بزرگ و کوچک را در مجلسی گرد آورد و از آنها خواست تا به انکار همۀ خدایان به جز الله و نیز نبوت او شهادت دهند؛ اما حضار امتناع کرده و از در مخالفت و انکار درآمدند و رابطۀ خود را با او قطع کرده و تنهایش گذاشتند. سایر مردم نیز همین‌گونه با ایشان رفتار کردند. دعوت به اسلام بر مردم سنگین می‌آمد و دل‌ها و عقل‌هایشان تاب تحمل و پذیرش آنچه پیامبر به آن دعوت می‌کرد، نداشت. 🔹اما من به‌تنهایی دعوتش را اجابت کردم؛ به‌سرعت و با یقین کامل؛ به‌گونه‌ای که هیچ شکی در آن نداشتم. تا سه سال بعد از آن هیچ‌کس جز من و خدیجه کبری رحمة الله علیها بر روی این کرۀ خاکی نماز نمی‌خواند و به نبوت پیامبر شهادت نمی‌داد. 🔹آنگاه علی(ع) رو به اصحاب کرد و گفت: آیا چنین نبود؟ گفتند: چرا ای امیرمؤمنان! 👈هر روز برگی از کتاب خواندنی"آن چهارده روز"را در صفحه قرآنی رحیق را باهم می خوانیم 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره جلسه چهارم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎆 برای تقویت معارف قرآنی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 326) ☑️تولی و تبری (بخش ششم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تامل و سبحان الله عما یشرکون من کی هستم ؟؟؟؟ 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
عید مولای ما 📖 کتاب "آن چهارده روز"(برگ سوم) 🔰امتحان دوم: خوابیدن به جای پیامبر(ص) در شبی مخاطره‌آمیز 🔹امام(ع) در ادامه فرمود: اما امتحان دوم این بود: قریشیان همواره در این فکر بودند که چگونه می‌توانند پیامبر را به قتل برسانند. تا اینکه روزی در دارُالنَدوه(محل مشورت سران قریش) پس از بررسی‌ بسیار، بر یک نقشه اتفاق نظر پیدا کردند. در آن جلسه، که ابلیس ملعون هم در شمایل «مُغِیرَة بن شُعْبه» حاضر بود، تصمیم گرفتند که از هر طایفۀ قریش یک مرد داوطلب شود و این گروه، شبانه هنگامی که پیامبر خواب است به ایشان حمله کرده و کار را یکسره کنند و بدین ترتیب بنی‌هاشم(خویشان پیامبر) با همۀ قبایل قریش طرف می‌شد و یک قاتل مشخص از یک قبیله در میان نبود تا بتوانند او را قصاص کنند. اما جبرئیل بر نبی اکرم(ص) نازل شد و ایشان را از نقشۀ قریش و زمان هجوم مطلع کرد و به پیامبر گفت که آن هنگام از شهر خارج و به غاری در آن اطراف برود. پیامبر(ص) هم مرا از ماجرا باخبر ساخت و دستور داد تا (در شب هجرت) در بسترش بخوابم تا با این جان‌فشانی، جان او محفوظ بماند. 🔹من نیز با کمال میل و به سرعتِ تمام این فرمان را اجرا کردم و رضایت کامل داشتم که برای حفظ او کشته شوم. آنگاه پیامبر رفت و من در بسترش خوابیدم. در موعد مقرر، مردان قریش درحالی‌که مطمئن بودند اکنون پیامبر را می‌کشند، وارد اتاق شدند و آمادۀ حمله به بستر بودند که ناگهان من شمشیر کشیده، از خودم دفاع کردم. و خدا و مردم از این واقعه آگاه‌اند و این ماجرا را می‌دانند. سپس رو به اصحاب فرمود: آیا این‌گونه نیست؟ اصحاب پاسخ دادند: چرا ای امیرمؤمنان. 👈هر روز برگی از کتاب خواندنی"آن چهارده روز"را در صفحه قرآنی رحیق را باهم می خوانیم 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom