eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
627 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانسنگ (29) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ⏪ ويژگيهاى حروف مقطعه ☑ 10- برخى مفسران در بيان ويژگيهاى حروف مقطعه گفته اند: با اين حروف، پس از حذف مكررات آنها مى توان جمله هايى مانند صراط على حق نمسكه يا على صراط حق نمسكه يا على حق، نمسك صراط ساخت. جمله هاى ديگرى نيز با اين حروف تاليف يافته كه در كتب علوم قرآنى آمده است. (86) ▫ اين ويژگى گرچه لطيف است، ليكن دليل معتبر آن را تاييد نمى كند؛ افزون بر آن كه، با اين گونه روشها نمى توان عقايد و مبانى دينى را اثبات كرد؛ زيرا شيوه اى است نقدپذير، چنانكه آلوسى مى گويد: از ظرايف اين است كه شيعيان براى اثبات خلافت حضرت على (عليه السلام) از حروف مقطعه، پس از حذف مكررات آنها، جمله صراط على حق نمسكه را ساخته اند و اهل نست نيز مى توانند براى تاييد راه خود با همين حروف جملاتى مانند صريح طريقك مع السنه را بسازند؛ يعنى، راه و روش تو در صورت هماهنگى با سنت (برداشت خاص اهل سنت از اسلام) صحيح است. (87) ▫ ما بايد به گونه اى سخن بگوييم كه نقدپذير نباشد؛ سخنى كه پشتوانه معقول يا منقول نداشته باشد با نقد مستدل به نحو نقص يا منع يا معارضه فرو مى ريزد. ☑ 11- زمخشرى درباره برخى از ويژگيهاى حروف مقطعه مى گويد: و بدان كه تو هر گاه در حروف مقطعه اى كه خداوند در آغاز سوره ها آورده تامل كنى مى بينى آنها نيمى از حروف معجم (14 حرف) است... و سوره هايى كه با اين حروف آغاز مى شود، به تعداد حروف معجم (29 حرف) است و اگر در 14 حرف مقطعه تامل كنى مى يابى كه مشتمل بر نصف هر يك از اجناس حروف است ... (88) ▫ مراد زمخشرى از جمله اخير اين است كه حروف اوصافى دارد؛ مانند: مهموسه، مجهوره ، شديده، رخوه، مطبقه، منفتحه، مستعيله، منخفصه، قلقله و... هر يك از اينها وصف گروهى از حروف الفباست كه نيمى از حروف هر دسته در ميان حروف مقطعه يافت مى شود؛ مثلا از حروف مهموسه، نصف آن كه ص، ك، ه، (س و ح است در ميان حروف مقطعه وجود دارد. ▫ گرچه ممكن است هر يك از اين ويژگيها درست باشد، ليكن ضابط جامعى را اثبات نمى كند و اينها از قبيل مناسبات ذكروها بعد الوقوع است. =========== 86- البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 167 87- روح المعانى ، ج 1، ص 172، با اندك تصرف . 88- كشاف ، ج 1، ص 29. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
21 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 تلاوت مبنا - سوره طارق - مصطفی اسماعیل 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:3دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکات تفسیری آیات6 سوره انشقاق يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ‌ إِنَّکَ‌ کَادِحٌ‌ إِلَى‌ رَبِّکَ‌ کَدْحاً فَمُلاَقِيهِ‌ ▫ «کَادِحٌ»: تلاشگرِ رنجبر. «کَدْحاً»: جدّ و جهد در کار همراه با رنج و تعب، به گونه‌ای که در جسم و جان اثر بگذارد. ▫ «إِلی رَبِّکَ»: این آیه، بیانگر ذاتِ جویا و کوشای انسان و حرکت دائمی این رهرو رنجبر نالان در کاروان جهان گذران به سوی یزدان سبحان است. ▫ «فَمُلاقِیهِ»: به پروردگار خود می‌رسی. به نتیجه تلاش و رنج خود می‌رسی. ضمیر (هِ) به رَبّ یا کَدْح برمی‌گردد. ☑ ۱ - انسان ها، با شتابى طاقت فرسا به سوى خداوند در حرکت اند. (یأیّها الإنسن إنّک کادح إلى ربّک کدحًا) حرف «ال» در «الإنسان»، براى جنس است. بنابراین «یاأیّها الإنسان» خطاب به یکایک انسان ها است. «کدح»; یعنى، تلاش کردن و به زحمت افتادن (مفردات راغب) و به قرینه حرف «إلى»، معناى «سیرکردن» نیز در آن ملحوظ است. از جمله معانى این کلمه خدشه وارد کردن است (لسان العرب)، ممکن است گفته شود: در آیه از لغت «کدح» - به منظور مبالغه در تلاش - معناى «خدشه وارد کردن» اراده شده است; یعنى، تلاشى شدید که گویا شخص به آن وسیله به خود آسیب مى رساند. ☑۲ - مرگ انسان، رجوع به خداوند است. (إنّک کادح إلى ربّک کدحًا) مراد از «کدح»، حرکت و تلاشى است که در دنیا انجام مى گیرد و با مرگ پایان مى پذیرد. تعبیر «إلى ربّک» - که ناظر به منتهاى تلاش انسان است - بیان مى دارد که مرگ انسان، مصادف با حضور او نزد خداوند است. آیات بعد دلالت دارد که مراد از حضور در نزد خداوند، آماده شدن براى حسابرسى است. ☑۳ - مالک و مدبّر بودن خداوند براى انسان ها، دلیل رجوع تمام حرکت ها و تلاش هاى آنها به خداوند است. (کادح إلى ربّک) ☑۴ - ملاقات خداوند و حضور در پیشگاه او، فرجام محتوم هر انسان و با هر نوع کردار است. (یأیّها الإنسن إنّک کادح ... فملقیه) ☑۵ - در قیامت، هر انسانى با کردار خویش، مواجه شده و سزاى آن را خواهد دید. * (کدحًا فملقیه) ضمیر مفعولى در «فملاقیه» ممکن است به «کدحاً» برگردد; در این صورت احتمال مى رود مراد ملاقات جزاى عمل بوده و از باب مبالغه، به ملاقاتِ خود عمل، تعبیر شده باشد. ☑۶ - زمان شکافته شدن آسمان و گسترش زمین و تخلیه درون آن، زمان حضور انسان ها در پیشگاه پروردگار است. (إذا السماء انشقّت ... فملقیه) «إذا» در «إذا السماء انشقت» ظرف است و مظروف آن به قرینه «فملاقیه» محذوف مى باشد; بنابراین مراد چنین خواهد بود: «إذا السماء انشقت ... لاقى الإنسان ربّه». ☑۷ - انسان، موجودى حرکت آفرین و پر تلاش است. (انشقّت ... مدّت ... کادح إلى ربّک) آیات پیشین درباره آسمان و زمین، افعالى را به کار برد که بیانگر حالت انفعالى آنها بود; ولى در این آیه انسان را به «تلاش کننده» توصیف کرده است. این تفاوت تعبیر، برخاسته از ویژگى انسان در استناد حرکت ها به خود او است. ☑۸ - قیامت، میعاد ملاقات انسان با خداوند است. (فملقیه) ☑۹ - ربوبیت خداوند، مقتضى وجود یافتن قیامت و ملاقات انسان ها در آن، با خداوند است. (إلى ربّک کدحًا فملقیه) ☑۱۰ - حرکت ها و کردارهاى انسان، نزد خداوند حسابرسى خواهد شد. (کادح إلى ربّک کدحًا فملقیه) ملاقات با خداوند، به معناى حضور در نزد او براى حسابرسى است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت12:نکات تفسیری آیات7و8 سوره انشقاق فَأَمَّا مَنْ‌ أُوتِيَ‌ کِتَابَهُ‌ بِيَمِينِهِ‌ ☑ ۱ - براى هر انسان، نامه عملى است که در قیامت آن را دریافت خواهد کرد. (فأمّا من أُوتى کتبه) ☑۲ - برخى از انسان ها در قیامت، نامه عمل خود را با دست راست دریافت خواهند کرد. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه) ☑۳ - حاکمیت نظمى خاص، بر حسابرسى اعمال در قیامت (أُوتى کتبه بیمینه) ☑۴ - امتناع کردن از دریافت نامه اعمال در قیامت، امکان پذیر نیست. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه) برداشت یاد شده، از مجهول بودن «اُوتى» استفاده مى شود. ☑۵ - تحویل دهندگان نامه هاى اعمال به انسان ها در قیامت، از فرجام آنها آگاه اند. (من أُوتى کتبه بیمینه) ☑۶ - انسان ها هنگام حضور در پیشگاه خداوند نامه هاى اعمال خود را در اختیار داشته و به کردار خویش آگاهى یافته اند. (فملقیه . فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه) «فاء» در «فأمّا» بیانگر ارتباط مفاد این آیه با ملاقات خداوند است که در آیه قبل مطرح شده بود. 🔅🔅🔅 فَسَوْفَ‌ يُحَاسَبُ‌ حِسَاباً يَسِيراً ☑۱ - در قیامت، اعمال انسان ها حسابرسى خواهد شد. (فسوف یحاسب) ☑۲ - مرحله حسابرسى در قیامت، مرحله اى پس از دریافت نامه هاى اعمال است. (فسوف یحاسب حسابًا یسیرًا) «سوف»، براى وعده دادن به کار مى رود (مصباح) و دلالت بر تأخیر دارد. (مقاییس اللغة) ☑۳ - کسانى که نامه عمل آنان به دست راستشان داده شود، حسابرسىِ آسانى خواهند داشت. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه . فسوف یحاسب حسابًا یسیرًا) «یسیر» دو معنا دارد: ۱. آسان، ۲. قلیل (مفردات راغب). در آیه شریفه، اولین معنا مناسب است. ☑۴ - اعطاى نامه عمل به دست راست حاضرانِ در قیامت، رمز و نشانه چشم پوشى از لغزش هاى آنان است. * (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه . فسوف یحاسب حسابًا یسیرًا) نادیده گرفتن «سیئات» - که در بعضى از سوره هاى دیگر درباره گروهى از حاضران قیامت مطرح شده - مصداق حساب آسان است. ☑۵ - در قیامت، انسان خود، محاسبه و ارزشیابى خواهد شد. (فسوف یحاسب) فعل «یحاسب» به شخص استناد یافته است; نه به عمل; بنابراین حسابرسى قیامت در مورد خود اشخاص خواهد بود. مى توان گفت: اعمال و نیت هاى انسان براى او، رتبه وجودى خاصى مى بخشد; زیرا ملکه او شده و ابعاد وجودى او را شکل مى دهد و در نتیجه سنجش آن انسان، در حقیقت محاسبه اعمال او است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم و عدل 🔹 مهم ‌ترین كاری كه وجود مبارك حضرت بعد از ظهور انجام می ‌دهد همین است كه علم و برهان را به جای مظنّه، سوء ظن و مانند آن می ‌گذارد، عدل را به جای هوس می ‌گذارد. 🔹 این كتاب موجز و متقن، نظام جاهلی را در همین دو عنصر می ‌داند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ‏﴾ را در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس‏﴾[1] را در بخش انگیزه؛ یعنی اینها براساس گمان زندگی می کنند و براساس میل به سر می ‌برند، در حالی که باید بر اساس علم زندگی كنند و با عدل به سر ببرند. [1] . سوره نجم، آیه23. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌پناهگاه 🔅پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ ... و لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظاهِرُهُ حُكْمٌ وَ باطِنُهُ عِلْمٌ ... فيهِ مَصابيحُ الْهُدي وَ مَنارُ الْحِكْمَةِ وَ دَليلٌ عَلَي الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ؛ 🔅هنگامی که فتنه ها چون پاره های شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روی بیاورید ... برای قرآن ظاهری و باطنی است. ظاهر آن حکمت و باطن آن دانش است ... در قرآن چراغ های هدایت و نشانه های حکمت و راهنمای معرفت هست، برای کسی که ویژگی اش را شناخت. ☘☘☘ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 کافی، ج 2، ص 599 ، ح 2. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سوره فیل و قدرت الهی 🕕بسیار کوتاه ☑️زیبا و شنیدنی و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 ... به فرانسه و امثال فرانسه هشدار می دهيم، موعظه می کنيم، نصيحت می کنيم که اجازه ندهند در آن ديار در آن سرزمين در آن بلاد و در آن کشورشان کسی به مقام مقدّس قرآن کريم، کسی به مقام مقدّس پيغمبر (عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) هتکی کند... . منبع: news.esra.ir 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صل الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
پیام اهانت.pdf
414.6K
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 💠 متن ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صل الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
برداشت از آيه ۱۸۰ 📌 الی و يا هر کس ديگر که به او اموالی داده نبايد فکر کند که اگر از آنها نمايد برای او بهتر است بلکه برای او بدتر است زيرا علاوه بر آن که از صفت زشت نجات پيدا نکرده اموالش مانند درختی که هرس نشده کم ثمر می ‏شود و روز هم وبال گردن او می‏ گردد. مگر نمی‏ داند که همه چيز مال است و بايد خدای تعالی را جلب کند تا همه چيز به او بدهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ابابیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾. ◾️ اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می ‌کردند کنیسه‌ ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت...... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ابابیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾. ◾️ اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می ‌کردند کنیسه‌ ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت. ◾️ حادثه‌ ای رخ داد که در تعیین آن حادثه نمی ‌شود داوری قطعی کرد، به هر حال کاری کردند که نسبت به آن کنیسه هتک حرمت شد و اینها در صدد انتقام برآمدند که بیایند کعبه را ویران کنند که کسی آنجا حج نرود و شکوه ملتی در آن حج سالانه که کنگره سالانه آنها محسوب می ‌شود ظهور می‌ کند، تصمیم گرفتند که با فیل جنگی آن روز و عدّه و عُدّه‌ای از یمن حرکت کنند احیاناً از غیر یمن کمک بگیرند که اگر کسی مزاحم قصدِ آنها بود آنها را از سر راه بردارند و در نتیجه کعبه را ویران کنند. این سانحه تلخ وقتی رخ داد عده ‌ای در هنگام هجوم ابرهه و اصحاب فیل مکه را ترک کردند، ولی عبدالمطلب این بزرگوار تا آخرین لحظه در مکه ماند و کنار کعبه مشغول نیایش و دعا و عرض ارادت و ادب به پیشگاه ذات اقدس الهی بود، او هراسی از ابرهه و فیل و امثال اینها نداشت. ◾️«علی أی حالٍ» وقتی که اصحاب فیل از صنعای یمن حرکت کردند در بین راه حوادث فراوانی را دیدند که همه آنها را سعی کردند یا با مِهر یا با قهر از سر راه بردارند که برداشتند و تصمیم جدی آنها این بود که این کعبه را ویران کنند؛ وقتی وارد سرزمین کعبه شدند و مردم کعبه دیدند توان مقابله و مقاومت ندارند فاصله گرفتند آن منطقه را ترک کردند یا شهر را ترک کردند، اینها صبح که برخاستند که بیایند آن هدف مشئوم خود را پیاده کنند، ذات اقدس الهی می ‌فرماید ما دسته دسته این پرنده ‌های کوچک را اعزام کردیم که هم مثلاً با دهنشان یک تکه سنگ کوچک هم با دو پایشان هر کدام از این پا یک سنگ کوچکی که سجّیل بود مثل اینکه می ‌گویند معرّب سنگ‌گِل است این را به همراه داشتند و به هر کسی که این سنگ‌گِل را این سجّیل را می ‌زدند هم اصابت می ‌کرد و هم سوزنده و گدازنده بود هم پوست و گوشت را می ‌شکافت و هم به استخوان آسیب می‌ رساند و طولی نمی ‌کشید که این شخص مصاب را از بین می ‌برد. ◾️ این پرنده که از همان طرف دریا حرکت کردند آمدند دسته دسته بودند از آن جهت می ‌گفتند «أبابیل»؛ «إباله إباله»، یعنی گروه گروه، دسته دسته.[1] اینها به همراهشان این سجّیل را داشتند و به حیات همه این نیروهای یمنی خاتمه دادند. ◾️ این سوره مبارکه مسئله قصد تخریب ابرهه را بازگو کرد که یمنی ‌ها، صنعایی ‌ها، حبشی ‌ها و نجاشی‌ های آن روز کوشش کردند که این ویران را کنند که خدا نگذاشت و به قدری این داستان مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤیت یاد می‌ کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾، اینها به جای اینکه ارباب فیل باشند اصحاب فیل شدند. فیل مثل جَمَل ساربانی دارد فیلبانی دارد، ساربان شتر را می‌گویند جمّال و مسئول نگهداری فیل را می ‌گویند فیال. ارباب فیل می‌ گویند جمّال می‌ گویند فیال می‌ گویند، اما اصحاب فیل معلوم می ‌شود که صحابت آنها به همین حیوان بود. ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] در همین حد بودند کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند صحابتشان با حیوان است اصحاب این حیوان ‌اند و مصاحب این حیوان ‌اند. ◾️ اسلام که آمد برای خودش تمدن آورد، تاریخ آورد، مبدأ تاریخ آورد، برنامه ‌های روزانه و هفتگی و سالانه و امثال اینها آورد و این معجزه همواره هست؛ یعنی دیروز اگر طیر ابابیل بود امروز یک حیوان دیگری است یک ذرّه دیگری است یک ویروس دیگری است که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ بیراهه رفت یا راه کسی را بست و این بیراهه رفتن یا راه کسی را بستن، یک سنت سیئه یک دولت غارتگر شد ممکن است ذات اقدس الهی برای تنبیه و بیدار کردن و آماده سازی آنها برای تعلیم و تربیت آینده به وسیله ویروسی آنها را تنبیه کند و بیدار کند، فرقی ندارد! این اضلال برای همیشه هست، این تضلیل برای همیشه هست، چه اینکه هدایت هم برای همیشه هست. [1]. مجمع البحرین، ج‏5، ص303. [2]. سوره فرقان، آیه44. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فیل تاریخ: 1399/01/18 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 25 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪ 78 ـ مدارا با مردم: «ثمرة العقل مداراة الناس»[ همان، ص329.]؛ ميوه عقل مدارا كردن با مردم است. «عنوان العقل مداراة الناس»[ همان، ج4، ص360.]؛ عنوان عقل و سرفصل و دليل آن، مدارا با مردم است. تذكّر: ▫ يكم. عنوان مدارات در قرآن مطرح نشده و در لغت، گاهي به معناي مخاتله و مخادعه ياد شده است كه در اين حال، صبغه عقلي ندارد؛ مگر در دفاع دشمن مهاجم و طرد آن از مرز و بوم اسلامي. گاهي نيز به معناي ملاحظه و مماشات آمده است كه در اين‌حال، از آثار مثبت عقل محمود و ممدوح محسوب مي‌شود. اگر در توصيه‌هاي اخلاقي، به مدارا دعوت شده، معنايي از قبيل ملاطفت مدّنظر است، نه مخادعت و مخاتلت. بيت زير ناظر به همين مطلب است: و دارِهم ما دُمْتَ في دارِهِم و أرْضِهِم ما دُمْتَ في أَرْضِهِم ▫ دوم. مدار مدارا، يا مباحات است يا جايي كه تغافل، تجاهل، اغماض و گذشت روا باشد؛ يعني منطقة الفراغ. پس در هيچ مورد، ناديده گرفتن احكام الهي، بي تفاوت بودن در برابر قوانين ديني و تسامح در حدود و حِكَم خدا و تساهل در اوامر و نواهي شريعت، مشروع نخواهد بود، بلكه منافي عقل و نقل است؛ يعني فتواي عقلي و حكم نقلي، بر خلاف آن‌است؛ بنابراين، مدارات كه از بركات عقل است، هرگز با سفاهت، حماقت و ساير آفتهاي اخلاقي، هماهنگ نيست. ▫ سوم. سَهْل بودن دين و سمحه بودن شريعت، به اندازه كافي زمينه يُسر و آساني را فراهم مي‌سازد و ديگر مجالي براي تساهل و تسامح زايد بر آن نيست. چهارم. پرهيز از جست‌وجوي اسرار نهاني و احتراز از اصرار بر كشف عيب مستور و تحرّز از سماجت در اطلاع بر راز و رمز دروني مردم و تحذّر از سخت‌گيري و تعصّب و تحجّر و ركود و جمود كه نشان خامي است، همگي در شريعتِ سهل و سمح پيش‌بيني شده است، ليكن مرز امر به معروف و نهي از منكر، همچنان مصون خواهد بود و دِژ تسخير ناپذير مبارزه با فساد، همچنان ناگشودني است. پنجم. مدارا كردن، وقتي معقول و مقبول است كه افراط در آن راه نيابد؛ زيرا افراط در آن، مانند تفريطْ مذموم است و تنها حدّ معقول آن مطلوب است. حضرت اميرمؤمنان(عليه‌السلام) درباره ناروا بودن مداراي زايد از حد، چنين فرموده‌اند: «كم اُداريكم كما تداري البكارُ العَمِدَةُ و الثيابُ المتداعيةُ، كلَّما حِيْصَتْ مِنْ جانبٍ تهتّ كتْ مِن آخر... »[ نهج‌البلاغه، خطبه 69.]؛ چقدر نظير مدارا كردن با شتران نوبار كه از حمل آن رنجور مي‌شوند و شبيه جامه فرسوده كه هرگاه از جانبي دوخته شود، از جانب ديگر پاره مي‌گردد، با شما مدارا كنم (يعني با شما در هر مطلبي مدارا كنم، مطلب ديگري را ترك مي‌كنيد). 🌿🌿🌿
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 239 (پيام به يادبود آية اللّه سيد جلال الدين (قدس‌سرّه) 🔅🔅🔅 💢انسان سالک مستمر ⏹پاسداشت حرمت حريم عقل را مي توان از متن نقل استنباط كرد، زيرا خداي سبحان با اينكه هماره مورد سؤال مُسْتمندان عرشي و فرشي است: (يسئله مَن في السموات و الارض) [سوره الرحمن، آيه 29.]؛اما هرگز مورد سؤال بازرسان سمائي و ارضي نخواهد بود: (لا يُسئل عمّا يَفعل و هُم يُسْئلون).[ سوره انبياء، آيه 23.]سرّ سلب سؤالِ بازخواستي از خداوند اين است كه سائل منتقِد، يا خارج از حوزه آفرينش خداست يا داخل قلمرو آن است. فرض اول با انتفاي موضوع مسلوب است، زيرا (الله خالق كل شي ء) [سوره زمر، آيه 62.]و بيرون از حوزه آفرينش خداوند معدوم صرف است و فرض دوم با انتفاي محمول منتفي است، زيرا تمام كارهاي الهي بر نهج حكمت و صراط عدل است و حكمت علمي و عدل عملي، هيچ گاه بازخواست نخواهد شد. ⏹اگر خداوند قانون الهي را به همراه رهبران ديني تنظيم نمي فرمود، آن سكوت حكيمانه نبود و اين ترك عادلانه نمي شد، زيرا انسان، سالكِ مستمرّ است و با مردن نمي پوسد، بلكه از پوست دنيا به در آمده و با نوشيدن جام مرگ، جامه آخرت مي پوشد و به هدف نزديك مي شود. در آن حال معترضانه مي گويد: خدايا! تو كه مي دانستي انسان رهرو است، مسير و هدفي دارد، چرا راه را معيّن نكردي و راهنما نفرستادي؟ ⏹همه اين مطالبِ مُتْقَن و مقبول را برهان عقلي تحرير مي كند و قرآن حكيم آن را امضا مي نمايد: (رسلاً قد قَصَصْناهم عَلَيك مِن قبلُ و رُسلاً لم نقصصهم عليك و كلّم اللهُ موسي تكليماً رُسُلاً مُبشّرين و مُنذرين لئلاّ يكون للناسِ علَي الله حجّةٌ بعد الرُسُل... ) [سوره نساء، آيات 164 ـ 165.]؛ يعني بعد از فرستادن انبيا مردم عليه حكمت و عدلِ خدا حجت ندارند و قبل از آن حجّت دارند، زيرا ظرف در آيه، چون در مقام تحديد است، مفهوم دارد و اين حجت خداپسند، همان برهان عقلي است كه بر مباني بَيّن يا مُبيّن استوار است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
22(پایانی) 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(6) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:43 دقیقه 🌿🌿🌿 📼از جلوات هوی اجتناب نکردن از مال حرام ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 تلاوت مبنا - سوره ق 6-11 - مصطفی اسماعیل 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:6دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
📌سوره "معمه" پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: سُورَةُ يس تُدْعي فِي التَّوْراةِ المُعِمَّةَ تََعُمُّ صاحِبَها بِخَيْرِ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ تُكابِدُ عَنْهُ بَلْوَي الدُّنْيا وَالآخِرَةِ وَ تَدْفَعُ عَنْهُ اَهاويلَ الآخِرَةِ؛ سوره یس در تورات «مُعِمَّه»خوانده می شود که برای صاحب خود خیر دنیا و آخرت را جمع می کند و از او بلای دنیا و آخرت را دور می کند و وحشت های آخرت را دفع می کند. بحارالأنوار، ج 92، ص 291، ح 6. ☘☘☘ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 کافی، ج 2، ص 599 ، ح 2. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۸۶ 📌 الی بايد به وسيله و بدهد زيرا هميشه در دنيا مردمانی بوده ‏اند که ديگران بخصوص را اذيت زيادی می‏کرده ‏اند. اگر الی به وسيله استقامتش توانست کند و را حفظ نمايد موفّق است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom