eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توبه حقیقی 🔹 یك وقت كسی در اثر اینكه می ‌بیند فلان كار ضرر دارد نمی ‌كند یا در اثر پیری و كهنسالی دست از گناه برداشته است این یك است، این توبه ‌ای نیست كه فضیلت را به همراه داشته باشد. آن توبه ‌ای فضیلت دارد كه جهت ‌دار باشد یعنی و اقبال و ؛ لذا این دو قسم را در كنار هم ذكر فرمود؛ فرمود: ﴿وَ مَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَإِنَّهُ یتُوبُ﴾ یعنی «یرجع» ﴿إلی الله﴾، پس صِرف دست برداشتن از گناه نیست؛ اگر كسی از گناه دست بردارد ولی به طرف الله رجوع نكند این دیگر توبه نیست. 🔹 فرمود آن است كه انسان از سیئات دست بردارد و به طرف الله رجوع كند. پس آن كه می ‌بیند فلان كار برای او ضرر دارد از این جهت نمی ‌كند یا در اثر كهنسالی دیگر توان آن كار را ندارد، این یك توبه طبیعی و قهری است، این توبه‌ ای نیست كه فضیلت باشد؛ آن توبه‌ ای است كه ﴿یتُوبُ إِلَی اللَّهِ﴾ را به همراه داشته باشد. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28 تاریخ: 1390/12/14 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد_انصاری 💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه سوم(پایان) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه دوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (1) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان سوره انسان (دهر) هفتاد و ششمین سوره قرآن است. اين سوره در مدينه نازل شده و ۳۱ آيه دارد . 📝محتوای سوره" انسان" ‏اين سوره در عين كوتاهی محتوای عميق و متنوع و جامعی دارد و از يك نظر می‌توان آن را به پنج بخش تقسيم كرد: ‏🔹در بخش اول از آفرينش انسان و خلقت او از نطفه" امشاج" (مختلط) و سپس هدايت و آزادی اراده او سخن می‌گويد. 🔹‏در بخش دوم سخن از پاداش ابرار و نيكان است كه شان نزول خاصی در مورد اهل بيت ع دارد كه به آن اشاره خواهد شد. ‏🔹در بخش سوم دلائل استحقاق اين پاداشها را در جمله‌هايی كوتاه و مؤثر بازگو می‌كند. ‏🔹در بخش چهارم به اهميت قرآن، و طريق اجرای احكام آن، و راه پرفراز و نشيب خودسازی اشاره شده. 🔹‏و در بخش پنجم سخن از حاكميت مشيت الهی (در عين مختار بودن انسان) به ميان آمده است. ▫️‏برای اين سوره نامهای متعددی است كه مشهورترين آنها سوره" انسان" و سوره" دهر" و سوره" هل اتی" است كه هر كدام از آنها از يكی از كلمات اوائل سوره گرفته شده است، هر چند در رواياتی كه بعدا در فضيلت سوره می‌خوانيم تنها از" هل اتی" ياد شده است. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (2) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان ‏📝آيا اين سوره در مدينه نازل شده است؟ ‏🔹در اينكه سوره" هل اتی" مدنی يا مكی است؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولی اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حد اقل قسمتی از آيات آغاز سوره كه مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بيان می‌كند در مدينه نازل شده، كه شان نزول آن يعنی داستان نذر علی ع و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين ع و فضه مشروحا خواهد آمد. 🔹‏و همچنين مشهور در ميان علمای اهل سنت نيز نزول آن در مدينه است، همانگونه كه قرطبی مفسر مشهور اهل تسنن در تفسيرش می‌گويد: و قال الجمهور مدنية:" مشهور علما معتقدند كه در مدينه نازل شده است". ‏🔹از كسانی كه تمام اين سوره يا قسمتی از آيات آن را كه در بالا اشاره شد" مدنی" می‌دانند علماء زير را می‌توان نام برد: ‏۱- حاكم ابو القاسم حسكانی از ابن عباس تعداد آياتی را كه در مكه و در مدينه نازل شده به ترتيب مشروحا نقل كرده است، و اين سوره را جزء سوره‌های مدنی شمرده كه بعد از سوره" رحمن"، و قبل از سوره" طلاق" نازل گرديده‌. ‏صاحب كتاب" ايضاح" استاد احمد زاهد نيز همين معنی را از ابن عباس آورده است‌. ‏۲- در" تاريخ القرآن" ابو عبد اللَّه زنجانی از كتاب" نظم الدرر و تناسق الآيات و السور" از جمعی از بزرگان اهل سنت نقل كرده كه سوره انسان را در رديف سوره‌های مدنی آورده‌اند۴. ‏۳- و نيز در همان كتاب از" فهرست ابن نديم" از ابن عباس نقل شده كه سوره هل اتی را يازدهمين سوره مدنی می‌شمارد ‏۴- در" اتقان" سيوطی از بيهقی در" دلائل النبوة" از عكرمه نقل شده كه سوره هل اتی در مدينه نازل شده است‌. ‏۵- در" در المنثور" نيز همين معنی از ابن عباس به طرق مختلف نقل شده‌. ‏۶-" زمخشری" در" تفسير كشاف" شان نزول معروف آيات آغاز اين سوره را در مورد نذر علی ع و همسر و فرزندانش نقل كرده است‌. ‏۷- گذشته از موارد بالا جمع كثير ديگری از بزرگان اهل سنت نزول آيات آغاز اين سوره را (إِنَّ الْأَبْرارَ ...) در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسن و حسين ع نقل كرده‌اند كه شهادتی است بر مدنی بودن آن (زيرا می‌دانيم تولد امام حسن و امام حسين ع در مدينه بوده است) مانند واحدی در" اسباب النزول" بغوی در" معالم التنزيل" سبط بن جوزی در" تذكره" گنجی شافعی در" كفاية الطالب" و جمعی ديگر۹. 🔹🔹‏اين مساله به قدری معروف و مشهور است كه" محمد بن ادريس شافعی" يكی از ائمه چهار گانه اهل سنت، در شعر معروفش می‌گويد: ‏الی م الی م و حتی متی؟ ‏اعاتب فی حب هذا الفتی! ‏و هل زوجت فاطم غيره؟ ‏و فی غيره هل اتی هل اتی؟! ‏تا كی تا كی و تا چه زمانی؟ مرا در محبت اين جوانمرد سرزنش می‌كنيد! مگر فاطمه به غير او تزويج شد؟ و مگر هل اتی در باره غير او نازل شده است؟!مدارك فراوان ديگری در اين زمينه وجود دارد كه به قسمتی از آنها به هنگام بيان شان نزول آيات‌ إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ‌ ... اشاره خواهيم كرد. ⏺‏اما با اين همه بعضی از متعصبان اصرار دارند كه آن را" مكی" بدانند، و تمام روايات مربوط به نزول آن در مدينه، و همچنين نزول اين سوره در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسنين انكار كنند! راستی عجيب است، هر جا آيه و روايتی منتهی به فضائل علی و اهل بيت ع می‌شود گروهی داد و فرياد بلند می‌كنند و حساسيت فوق العاده‌ای نشان می‌دهند گويی اسلام به خطر افتاده! با اينكه ادعا می‌كنند علی ع را از خلفای راشدين، و از پيشوايان بزرگ اسلام می‌دانند و نسبت به اهل بيت ع اظهار علاقه می‌كنند، به اعتقاد ما اين عصبيت نتيجه حاكميت روح اموی بر افكار اين گروه است و زائيده تبليغات آن دوران شوم، خدا همه ما را از اينگونه اشتباهات حفظ كند. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 1تا 9 📌پندهایی از آیات اول سوره لقمان الی باید از آیات اول سوره لقمان این استفاده ها را بکند: ۱ – بداند که آیات قرآن پر از است. ۲ – اگر نیکوکار و باشد، قرآن برای او و است. ۳ – را که عبادت فردی است، اول وقت با توجه کند. ۴ – را که عبادت است، به موقع بدهد. ۵ – با فکر کردن در آیات الهی به روز اعتقاد قوی داشته باشد. ۶ – هدایت کامل را از جانب پروردگار بداند و دریافت کند تا باشد. ۷ – کوشش کند که از مطالب که از راه خدا او را می کند، دوری نماید تا مبادا به عذاب خوار کننده ای از جانب پروردگارش گردد. ۸ – کوشش کند آیات کتاب الهی را با و خشوع استماع نماید و جزء آنهایی که گوششان در مقابل آیات الهی سنگین است واقع نشود. ۹ – ایمان و عمل داشته باشد تا به بهشت پر وارد شود و در آن جاویدان بماند. ۱۰ – باید بداند که وعده های الهی همه اش حق و است و خدای تعالی حکیم است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 در قرآن کریم آمده است که حوا از آدم(ع) آفریده شده است: «وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها». برخی از این آیه چنین نتیجه گرفته‌اند که حوا از دندۀ چپ آدم(ع) خلق شده است. منظور از این آیه چیست و نحوۀ خلقت آدم(ع) و حوا چگونه بوده است؟ 🔅🔅🔅 حرف «مِن» در عبارت «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» متحمل دو معنای «تبعیضیه» و «بیانیه» است. ▫️بنا بر معنای اول، خداوند زوج آدم را از قسمتی از وجود او آفریده و بنا بر معنای دوم، خداوند زوج آدم را از جنس او آفریده است. در نظر بسیاری از مفسران، «مِن» به کار رفته در این آیۀ شریفه «مِن» بیانیه است. ▫️درمقابل، بنا بر آموزه‌های تحریف‌شدۀ تورات که به برخی از طوایف اسلامی نیز سرایت کرده است، همسر آدم یعنی حوا از «ضلع اَیسَرِ» آدم یعنی از دندۀ چپ او آفریده شده است. ▫️امام باقر(ع) در حدیثی شریف این تلقی از خلقت زن را مردود می‌شمارد و بر بیانیه بودن «مِن» در آیۀ شریفه تأکید می‌ورزد. ▫️بنابراین حوا از خمیرمایۀ آدم(ع) آفریده شده است. پس هر آنچه در وجود آدم(ع) است، در وجود همسر او نیز یافت می‌شود و هر دو، پایاپای می‌توانند پله‌های ترقی و تکامل را طی کنند. 📚کتاب مشکاة،محمد علی انصاری، تفسیر قرآن کریم، ج۹، صص ۳۰۹‌-‌۳۱۱. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 فایده در ضمن تفسیر آیه «إنّ الله و ملائکته...» 🔷(ره) درباره فایده صلوات بر پیامبر(ص) گفته‌اند: صلواتی که ما می‌فرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمی‌کنیم بلکه به خدا عرض می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد. ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله ‏نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده‌ایم. بعد در ضمن مثالی فرموده‌اند: اگر باغبانی در باغی که همه‎ ‎گل‌ها و میوه‌هایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به‏ صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ‏ادب ما را ثابت می‌کند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت ‏می‌کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.‏ 📚هفته نامه معرفت 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع توکل 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
110. ⏪30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔹و - طناب مارپیچی عنکبوت دکتر ((ونسون )) می گوید : عنکبوت نوع موریس در وسط دام خود رشته ای سفید رنگ و نسبتاً ضخیمی به صورت مار پیچ می تند که همیشه آن را به حال تابیده نگاه می دارد . اگر حشرات کوچکی مثل مگس و پشه و غیره در دام افتادند ، سایر تارهای دام آنها را در خود فرو می گیرند و عنکبوت به طعمه خود دست پیدا می کند ولی اگر شکار بزرگی مثل ملخ در آن افتاد و نیروی تارهای متعدد برای نگه داشتن آن در تله مؤ ثر نبود رشته سفید رنگ و ضخیمی که به صورت مارپیچ در وسط دام تنیده ، باز می شود و چون کابل محکم و آهنینی گرداگرد جثّه ملخ را فرا می گیرد و او را عاجز می سازد و آنگاه عنکبوت به شکارلذیذ خود دست پیدا می کند . در واقع رشته سفید رنگ وسطائی چون قوای ذخیره ای است که جانور از آن برای به دام کشیدن حشرات بزرگ تر و قوی تر استفاده می نماید . 🔹ز - تارهای عنکبوت ((تارهای عنکبوت از مایع لزجی ساخته می شود که در حفره های بسیار کوچکی همچون سر سوزن در زیر شکم او قرار دارد ، این مایع دارای ترکیب خاصّی است که هرگاه در مجاورت هوا قرار گیرد ، سخت و محکم می شود . عنکبوت آن را به وسیله چنگال مخصوصش از این حفره ها بیرون کشیده و تارهای خود را از آن می سازد . ▫️می گویند : هر عنکبوت قادر است با همین مایع بسیار مختصر که در اختیار دارد ، در حدود پانصد متر از این تارها بتند ! بعضی نوشته اند که سستی این تارها بر اثر نازکی فوق العاده است وگرنه از تار فولادینی که به ضخامت آن باشد محکم تر است ! ▫️عجیب اینکه این تارها گاهی هر کدام از چهار رشته تشکیل شده و هر رشته نیز خود از هزار رشته تشکیل یافته که هر کدام از سوراخ بسیار کوچکی که در بدن او است ، بیرون می آید . اکنون فکر کنید هر یک از این تارهای فرعی چه اندازه ظریف و دقیق و باریک تهیه می شود . 🔘علاوه بر عجایبی که در مصالح ساختمانی خانه عنکبوت به کار رفته ، شکل ساختمانی و مهندسی آن نیز جالب است ، اگر ((به خانه های سالم عنکبوت )) دقّت کنیم ، منظره جالبی همچون یک خورشید با شعله هایش بر روی پایه های مخصوصی از همین تارها مشاهده می کنیم . البته این خانه برای عنکبوت خانه مناسب و ایده آلی است ، ولی در مجموع سست تر از آن تصوّر نمی شود ، و این چنین است معبودهایی که غیر از خدا می پرستند . (بنا بر این ) خانه عنکبوت و تارهای او با اینکه ضرب المثل در سستی می باشد ، خود از عجایب آفرینش است که دقّت در آن انسان را به عظمت آفریدگار آشناتر می کند . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 1تا 9 📌پندهایی از آیات اول سوره لقمان الی باید از آیات اول سوره لقمان این استفاده ها را بکند: ۱ – بداند که آیات قرآن پر از است. ۲ – اگر نیکوکار و باشد، قرآن برای او و است. ۳ – را که عبادت فردی است، اول وقت با توجه کند. ۴ – را که عبادت است، به موقع بدهد. ۵ – با فکر کردن در آیات الهی به روز اعتقاد قوی داشته باشد. ۶ – هدایت کامل را از جانب پروردگار بداند و دریافت کند تا باشد. ۷ – کوشش کند که از مطالب که از راه خدا او را می کند، دوری نماید تا مبادا به عذاب خوار کننده ای از جانب پروردگارش گردد. ۸ – کوشش کند آیات کتاب الهی را با و خشوع استماع نماید و جزء آنهایی که گوششان در مقابل آیات الهی سنگین است واقع نشود. ۹ – ایمان و عمل داشته باشد تا به بهشت پر وارد شود و در آن جاویدان بماند. ۱۰ – باید بداند که وعده های الهی همه اش حق و است و خدای تعالی حکیم است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom