eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 219 و 221(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 134(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ: فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ. و فرمود (ع): دوست را دوست نتوان گفت، مگر آن گاه، كه در سه جاى آبروى دوست خود نگه دارد. يكجا به هنگامى كه به بلايى گرفتار شود و يكى در هنگامى كه حاضر نباشد و يكى بعد از مرگش. 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
180 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 139 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 139 روایت است که: « موسى (ع) عرضه داشت: پروردگارا! آدم (ع) چگونه توانسته است حق نعمت تو را سپاسگزارى کند که خود به دست خویش او را آفریدى و فرشتگان خود را به سجده کردن بر او واداشتى و در بهشت خویش او را مسکن دادى؟ خداوند به موسى (ع) وحى فرمود که آدم (ع) مى دانست این همه از من و به اراده من است و همین شکر او بود.». (جامع الأخبار ص 127 ) درجه دوم : شکر زبانی، «شکر زبانی» و تقدیر به وسیله زبان با ذکر «شکرا لله» «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین» تحقق پیدا می کند و انسان با سپاسگزارى زبانی نسبت به خداوند متعال در واقع لیاقت و شایستگى خود را نسبت به نعمتی که نسیبش شده اثبات مى کند . سوم : شکر رفتاری مرحله دیگر شکر گزارى آن است که انسان نعمت را در جاى خود مصرف کند دانشمندان گفته اند: «الشُّکر صرف العبد ما انعمه الله علیه فیما خلق له» (یعنى یکى از درجات سپاسگزارى این است که هر نعمتى را در جایى بکار ببرید که براى خاطر آن آفریده شده است.(آیة الله جعفر سبحانى، مربى نمونه / به نقل از سایت تبیان) و این امر با بهره گیری هر کدام از اعضاء بدن و توانمندی خود در جهت رضایت خداوند و انجام دستورات او تحقق پیدا می کند. از آن جمله «شکر دست و پا» تلاش برای خدمت رسانی به مردم و کوشش برای رشد و پیشرفت خویشتن است و «شکر چشم» نگاه مهربانانه به پدر و مادر و استاد و... و بهره گیری از چشم برای مطالعات مفید و تلاوت قرآن و... است و همین طور شکر دیگر اعضاء و توانمندیهای انسان. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
181 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 140 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 140 وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي . 3-چگونه به جا آوردن شکر الهی از دیگر ابعادی که علمای اخلاق بدان پرداخته اند نحوه به جا آوردن شکر الهی می باشد و بهترین شیوه تشکر از الطاف و نعم الهی اینگونه مطرح نموده اند که : اولا : انسان با قلب خود اعتراف کند و بفهمد که این نعمت از جانب خدا به او داده شده است . از امام صادق(ع) روایت شده که : خداوند در پاسخ حضرت موسی(ع) که سؤال می کند خدایا چگونه حق شکر تو را به جا آورم می گوید: یا موسی شکرتنی حق شکری حین علمت ان ذلک منی ; ای موسی تو آنگاه که دانستی نعمتی که در دست توست از من به تو اعطا شده حق شکر مرا به جا آوردی )), (بحارالانوار, ج 13, ص 351). دوام دولت اندر حق شناسیست زوال نعمت اندر ناسپاسی است اگر فضل خدا بر خود بدانی بماند بر تو نعمت جاودانی چه ماند از لطف و احسان و نکویی؟ حرامت باد اگر شکرش نگویی سعدی و نیز امام صادق(ع) می فرماید: ((من انعم الله علیه بنعمه فعرفها بقلبه فقد ادی شکرها; هر کس که خداوند به او نعمتی عطا کرد و او با قلب خود فهمید که از جانب خداست شکر آن نعمت را بجا آورده است )), (اصول کافی , ج 2, ص 96) ثانیا مرحله دوم تشکر از خداوند این است که در مرحله عمل از خدا تشکر کند به این گونه که از محارم و گناهان اجتناب کند و اوامر و دستورات الهی را به جای آورد و نعمتی را که خداوند به او عطا کرده (همچون نعمت امنیت و فراغ بال و توان و استعداد و...) در راه طاعت از اوامر و نواهی خداوند بکار گیرد. در مقابل به کار گرفتن نعمت در معصیت خدا, کفران آن است . امام علی(ع) می فرماید: ((شکر المؤمن یظهر فی عمله و شکر المنافق لایتجاوز لسانه ; تشکر و قدردانی مؤمن , در عمل او آشکار می شود اما قدردانی منافق از زبانش تجاوز نمی کند و به مرحله عمل نمی رسد)), (میزان الحکمه , ج 5, ص 146 به نقل از غرر الحکم ). در ادامه این نکته را نیز یادآوری می نمائیم که یکی از راههای شکر الهی بجا آوردن سجده شکر پس از هر نماز می باشد که در روایات توصیه فراوانی نسبت به آن شده است . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷۲ ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 25) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 25) عبد السلام بن صالح هروى عن الرضا علیه السلام :رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا، فَقُلْتُ لَهُ: فكَیفَ یُحْیى أَمْرَكُمْ؟ قَالَ: یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلامِنَا لاتَّبَعُونَا... (وسائل الشیعة ج۲۷ ص۹۲-میزان الحکمة، ج 8، ح 13797.-معانی الاخبار، ص180). -مفاتیح الحیات ص 82 و 83- 🔰برخی ازعلوم مورد نیاز عبد السلام بن صالح هروى گوید كه از ابو الحسن الرضا عليه السلام شنيدم كه مىفرمايد: «رحمت خدا بر آن بندهاى كه قضيّه ما را زنده گردانَد!». گفتم : چگونه قضيّه شما را زنده مىكند؟ فرمود : «تعاليم ما را فرا مىگيرد و آنها را به مردم مىآموزد ؛ زيرا مردم اگر زيبايىهاى سخن ما را بدانند ، بىگمان، از ما پيروى مىكنند» * امام علیه السلام برای کسانی که احیای امر اهل بیت کنند دعا فرموده است. * رحمت خداوند شامل شخصی می شود که امر معصومین علیهم السلام را تبلیغ و زنده کند؛ (رحم الله عبدا احیا امرنا.) * فراگیری معارف اهل بیت و تبلیغ آن احیای امر ائمه معصومین علیهم السلام است؛ (یتعَلّم عُلومَنا و یعلمَها... .) * بهترین راه تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ (لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.) * علوم اهل بیت علیهم السلام چون به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه ی پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد؛ لاَتَّبَعُونا. * واقعیت موجود؛ یعنی، عدم پذیرش اسلام و مرام و مسلک اهل بیت علیهم السلام از سوی اکثر مردم دنیا، نشانگر نقص در تبلیغ آئین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام از سوی مبلّغان اسلامی است ـ البته ناگفته نماند که بخش بزرگی از این نقیصه، ناشی از موانع متعددی است که دشمنان بر سر راه تبلیغ و گسترش دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام ایجاد کرده اند. 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 جلد 61 «تفسیر تسنیم» منتشر شد 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 61 تفسیر گران سنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز نشر اسراء، منتشر شد. جلد 61 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 35 تا 64 سوره مبارکه نور و آیات 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان اختصاص دارد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه‌ مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
📌 پاک زیستی 🔰 متأسفانه بعضی از منتظران، بر خلاف این که عبادات ظاهری را به خوبی انجام می‌دهند، اما در فضائل اخلاقی، در پایین‌ترین مرتبه هستند و این خود مانعی برای ظهور است. 🔹 تربیت اخلاقی به معنی پرورش فضایل اخلاقی، تقویت روحیهٔ ایمانی و ارزش‌گرایی در شخص منتظر است. ما باید بدانیم که با تقوی و اخلاق در مسیر هدایت قرار می‌گیریم و آسان‌تر به امام می‌رسیم. فضایل اخلاقی آنچنان اهمیت دارد که پیامبر می‌فرمایند: من برای به کمال رساندن اخلاق مبعوث شده‌ام.*۱ منظور از اخلاق گرایی، هم اخلاق فردی و هم اجتماعی‌ است. 🔻 اخلاق نامناسب، گناه را در قلب پرورش داده و روح را تاریک می‌کند. پس باید مشکلات روحی و اخلاقی‌مان را بشناسیم و برای رفعِ آن‌ها تلاش و روح و قلب خود را از آن‌ها پاک کنیم. در مرحلهٔ بعد باید خود را با اخلاق نیکو آراسته کنیم و مواردی که در مکتب مهدویت یاد گرفته‌ایم را در خود نهادینه کرده تا به ثبات اخلاقی برسیم. 🔅 باید همیشه خود را در محضر خدا و امام ببینیم، تا بتوانیم بر ترک گناه مواظبت کنیم. فراموش نکنیم اگر می‌خواهیم به پاک‌ترین فرد جهان برسیم، خودمان باشیم و پاک زندگی کنیم. 📚 ۱- مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۸
📌 تطبیقِ علائم ظهور ممنوع! ❓وقتی اهل‌بیت ما را از تطبیق علائم ظهور منع کرده‌اند، پس این علائم به چه دردی می‌خورد؟ منظور از علائم ظهور، نشانه‌هایی است که نزدیک شدن ظهور را نشان می‌دهد نه وقوع ظهور را، اما فوائدی نیز دارند که در ادامه به برخی از «آثار و فواید نشانه‌های ظهور» اشاره می‌کنیم: 🔰 با تحقق نشانه‌های ظهور، نور امید در دل منتظران زنده شده و مؤمنان خود را برای ظهور آماده‌تر می‌کنند. 🔰 نشانه‌های ظهور می‌تواند هشداری برای منحرفان و گمراهان باشد تا گذشتهٔ خود را جبران کنند. 🔰 علائم ظهور، حوادثی در آینده است، پس می‌توان برای مواجهه با آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و با شناخت درست آن‌ها، مدعیان دروغگو را شناسایی و از آن‌ها دوری کرد. 🔅 اما اینکه گفته می‌شود نشانه‌های ظهور را تطبیق ندهید به خاطر این است که با وجود مشکلات سندی و محتوایی روایات و... مصداق‌یابی، کاری بسیار مشکل و نیازمند به تخصص است. از طرفی تطبیق‌های غیر عالِمانه و غیرمستند، باعث آسیب‌هایی مانند توقیت (تعیین وقت برای ظهور یا عدم ظهور) و... می‌شود، که در نهایت موجب بروز شک و یا انکار مهدویت می‌شود.*۱ 📚 ۱- مسیر یاری، ج ۱، ص ۱۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⚜️ تندیس عصمت (۱) 🔰 زندگی قرآنی فاطمه زهرا (س) 💠 وجود مبارک (سلام الله علیها)، بیتش بیت و و بود. وجود مبارک (سلام الله علیها) در عین ، ذکری که بر زبان مطهرش جاری بود، توحید بود؛ فرزندش وجود مبارک همین که به حرف آمد و به جایی رسید که کلماتی بفهمد، وجود مبارک به او معارف توحید تعلیم داد‌. اصرار کبری (سلام الله علیها) این بود که زندگی کند‌. فرمود: (الحمد لله الّذی لا ینسی من ذکره و لا یخیب من دعاه)*. خدا را که و خود را فراموش نمی کند؛ و هیچ بنده ای که با او رابطه داشته باشد، امیدش قطع نمی شود و نمی شود. چون به جایی مرتبط است که فیضش ابدی است‌. حالا آن مقامات ذات مقدس صدیقه کبری سر جایش محفوظ، ولی زندگی اش بود. همین که در حرکت می کرد، کارها را انجام می داد، با بود. یک وقت است (سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله) می گوید، می گوید ببرد؛ آن یک است. یک وقت آیه را می کند، حدیث را تفسیر می کند در همین زندگی اش، فرزندش را با توحید آشنا می کند. بنابراین اگر به ما گفتند شما این ذوات قدسی است، یعنی همین؛ انسان موحدانه زندگی بکند، مواظب باشد نسبت به درون او؛ این سهم خود اوست. تا بتواند این سهم را به صاحب سهم بدهد. ----------------------------------------------------- 📌 فلاح السائل / صفحه ۲۵۱ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۱/۱۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
برداشت از آیات ۱۴ – ۱۲ 📌 الی باید در مرحله اول و نزدیکانش را کند و اول چیزی که به آنها می دهد این باشد که آنها به خدای تعالی نشوند و شرک به خدا را بزرگی بدانند. و پدر و مادر را باشند و همه را که خدای تعالی به آنهاداده باشند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(206) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪3- ره آورد تجارت با خدا 🔹قرآن كريم همانند كتب آسمانى پيشين، انسانها را به تجارت با خداى سبحان دعوت مى كند و ره آوردهاى گوناگون اين تجارت را نيز به خوبى تبيين مى كند. 🔹ره آوردهاى تجارت با خدا از پيروزى بر دشمن در ميدانهاى جهاد اصغر آغاز مى شود و به لقاى الهى پايان مى پذيرد و حلقات ميانى آن نيز فضايل فراوانى است كه مغفرت و بخشش گناهان، رهايى از عذاب دردناك الهى و دستيابى به بهشت جاويدان نمونه اى از آنهاست. 🔹مزاياى ياد شده گرچه همه آنها ره آورد تجارت انسان با خداست، اما بين آنها تفاوت فراوانى است ؛ كمترين ثمره تجارت انسان با خدا پيروزى بر دشمن است و چون چنين بهره اى با ديگر ثمرات قابل سنجش نيست، در قرآن كريم پس از تبيين تجارت معنوى، با تغيير سياق در آيه اى مستقل، حقيقت آن بيان شده است: (يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم... و اخرى تحبونها نصر من الله و فتح قريب و بشر المومنين) 🔹ره آورد ديگر تجارت الهى بخشش گناهان است: (يغفر لكم ذنوبكم) و پس ‍ از آن رهايى به بهشت: (ويدخلكم جنات تجرى من تحتها الانهار و مساكن طيبه فى جنات عدن ذلك الفوز العظيم) و سر اين كه در مقام تبيين دستاوردهاى تجارت الهى سخن از مغفرت گناهان پيش از راهيابى به جنت آمده، اين است كه بهشت دارالسلام است و تا انسان از سلامت كامل برخوردار نشود به وصال دارالسلام نخواهد رسيد. 🔹خداى سبحان ابتدا گناهان تبهكاران را مى آمرزد و آنان را شستشو مى دهد و آنگاه آنها را رهسپار بهشت عدن مى كند. 🔹خداوند سبحان گرچه به مومنان بشارت پيروزى بر دشمن، مغفرت گناهان و راهيابى به بهشت عدن و سكونت در مسكنهايى پاكيزه مى دهد، ليكن هيچ يك از اينها راه آورد نهايى اين تجارت پرسود نيست و ثمره برتر تجارت با خدا همان رسيدن به جنه اللقاء و ملاقات با خداى سبحان است. 🔹🔹توضيح اين كه، در آثار دينى گاهى دستيابى به بهشت، هدف و محصول سير و سفر به سوى خدا معرفى مى شود؛ مانند اين كه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: الا حر يدع هذه اللماظه لاهلها انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوها الا بها آنان كه خود را به جلوه هاى فريباى دنيا فروخته اند و لماظ ذرات غذايى است كه لاى دندانهاى مى ماند؛ زيرا متاع دنيا از آن جهت كه دنيايى است تازه از نشئه غيب به عالم شهادت نرسيده است، بلكه پس مانده لذت پيشينيان است كه براى نسلهاى بعد به يادگار گذاشته اند و آدمى كه ارزش او به اندازه بهشت است، نبايد خود را به كمتر از بهشت، مانند لماظه بفروشد وگرنه در زمره زيانكاران و اهل خسران خواهد بود. در اين كلام بلند امير بيان (عليه السلام) سخن در اين نيست كه انسان به آتش جهنم نسوزد؛ زيرا بسيارند كسانى كه به آتش جهنم نمى سوزند، همانند كودكان و ديوانگان و كافران مستضعف كه راهى براى تحقيق نداشته اند، بلكه مراد اين است كه انسان هرگز به كمتر از بهشت قناعت نكند. 🔹گاهى نيز در معارف دين دستيابى به بهشت، هدف متوسط سلوك انسان معرفى شده است ؛ زيرا بهشت، بهايى است كه در برابر تن آدمى قرار مى گيرد و در نتيجه، ارزش و بهاى جان انسان برتر از بهشت است: اما ان ابدانكم ليس لها ثمن الا الجنه فلا تبيعوها بغيرها ارزش بدن انسان در سايه تربيت روح كمتر از بهشت نيست و بشر نيابد خود را به كمتر از آن بفروشد. اما ارزش جان انسان بالاتر از بهشت است و بايد رهسپار لقاى خداى سبحان شود. 🔹اين دو بيان از باب اطلاق و تقييد قابل جمع است ؛ زيرا اميرالمومنين (عليه السلام) به طور مطلق و به اجمال در كلام اول مى فرمايد: ارزش و بهاى انسان بهشت است، ولى در كلام دوم كه از سخنان امام كاظم (عليه السلام) است، آن كلام مطلق بدين گونه تبيين و تقييد شده است كه آنچه به اندازه بهشت ارزش دارد، تن مومن است، اما جان او ارزشى برتر از بهشت دارد. 🔹پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به امير مومنان (عليه السلام) فرمودند: بهشت مشتاق تو و مشتاق عمار، سلمان، ابوذر و مقداد است: قال النبى (صلى الله عليه وآله) لعلى (عليه السلام): الجنه چ اليك و الى عمار و سلمان و ابى ذر والمقداد اين سخن نبوى نيز مويد همين حقيقت است ؛ زيرا اگر بهشت مشتاق لقاى اولياى الهى است روح آنان برتر از لقاى بهشت است و بايد به لقاى خداى بهشت آفرين برسد: (فى مقعد صدق عند ملك مقتدر). البته لقاى مظاهر فيض خاص و رحمت ويژه خداوند در قيامت نيز در حد خود، لقاءالله محسوب مى شود، ليكن عنوان لقاء الله بدون قرينه ناظر به مشاهده جمال خداوند به اندازه هستى سالك صالح است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.docx
44.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.pdf
1.06M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌راه را نشان داده ایم ...﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم، چه از راه فطرت به او نشان داديم چه از راه رسالت به او نشان داديم؛ هم از راه درون و هم از راه بيرون، هم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾‎‎؛ راهگشاست و هم ﴿هُدي لِلنَّاسِ﴾ و امثال آن که انبيا را فرستادند يا ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدي لِلنَّاسِ﴾ است. فرمود: ﴿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ﴾، حالا ﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم حالا يا راه را درست طي مي‎کند يا بيراهه مي‎رود: ﴿إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً﴾. اگر راه را شناخت و نه راه کسي را بست و نه خودش بيراهه رفت اين شاکر است و اگر راه خود را بست يا راه ديگران را بست کفران کرد کيفر مي‎بيند. اين يک اصل کلي است که ذکر کرد تا جريان اهل بيت(عليهم السلام) را که عظمت و جلال و شکوه اين سوره مبارکه «انسان» که در اواخر ذي حجه بعد از مباهله نازل شده است اين بيان بشود. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪30 – مشورت با دیگران (123) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنهُْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُتَوَكلِِّينَ(آل عمران/159) به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‏دل مى‏بودى از گرد تو پراكنده مى‏شدند. پس بر آنها ببخشاى و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با ايشان مشورت كن و چون قصد كارى كنى بر خداى توكل كن، كه خدا توكل كنندگان را دوست دارد. 🔅🔅🔅 1.ارزش مشورت را با ناكامى‏هاى موسمى ناديده نگيريد. «وَ شاوِرْهُمْ» 2.در مشورتِ پيامبر، تفقّد از نيروها، شكوفايى استعدادها، شناسايى دوستان از دشمنان، گزينش بهترين رأى، ايجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى ديگران نهفته است. «وَ شاوِرْهُم‏» 3.مشورت، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وَ شاوِرْهُمْ»، «فَإِذا عَزَمْتَ» 4.در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فَتَوَكَّلْ» 5.ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره‏ى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاوِرْهُمْ»، «فَتَوَكَّلْ»، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بسم الله الرحمن الرحیم 🎁 شش جایزه 40 هزار تومانی برای برندگان قرعه کشی مسابقه کتابخوانی 🗓 زمان مسابقه ۱۷ دی ماه 🔘 مسابقه ای معرفتی و آسان برای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی ✔️اطلاع رسانی کنید و خانوادگی شرکت کنید 👌 🔆برای شرکت در مسابقه حتما ظرف دو روز آینده به ایدی زیر مراجعه کنید : @Danesh_22 ...................................................... @rahighemakhtoom
🔰تاملی در جان واژه «صَبْر» در اصطلاح، بر خلاف آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد، تنها صفتی اخلاقی نیست؛ بلكه فراتر از آن، مهارتی شخصی است كه انسان می‌تواند سركشی‌ها و جست‌وخیزهای نفْس را مهار كند. بر این اساس صبر را چنین تعریف می‌كنند: توانمندی‌ و ملكه‌ای ثابت در وجود آدمی كه به وسیلۀ آن، می‌توان نفْس را در برابر امور دشوار، بر مبنای عقل و شرع، به فرمان در‌آورد. البته حقیقت صبری كه آموزه‌های دین از آن سخن گفته‌اند، مفهومی بسیار لطیف و دل‌نشین است و با مفهوم عرفی مسخ‌شده از صبر در ذهن مردم بسیار متفاوت است. صبر دینی و قرآنی، فعل است نه انفعال، حركت است نه سكون، پویایی و جویایی است نه توقف و بر جای ماندن، تصمیم است نه تردید. از همین روست كه خداوند در قرآن پاداش و اجری دیگرگون را برای صابران مطرح می‌كند: «إِنَّمَا یوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ».فقط شكیبایان پاداش خود را بى‌حساب (و) به طور كامل دریافت می‌كنند. ▫️کتاب شکوه نیایش، محمد علی انصاری،شرح صحیفه سجادیه، ج۲، صص ۳۸۲‌-‌۳۸۳. 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
*🌹بسم الله الرحمن الرحیم*🌹 *🖋آیت الله * *🌸راه نزول باران*🌸 مسئله خشكسالي براي ما يك امتحان الهي است : *﴿وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ﴾*: (و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی .. بیازماییم )[سوره بقره، آیه155.] انسان در موقع امتحان، هيچ راهي ندارد، مگر اينكه به ممتحِن برگردد، راه ديگري كه نيست. 🔹يك اصل كلي را قرآن كريم ذكر كرد، فرمود ديگر لازم نيست شما نماز استسقا بخوانيد، دعاي استسقا كنيد، شما كه به وظيفه‌ خود عمل كنيد، اين نظام سپهري باران را كاملاً به شما مي‌دهد: *﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ َلأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾* (و اگر آنها در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می‌کنیم! )[سوره جن ، آیه16.] 🔹در روايات ما، ائمه(عليهم السلام) فرمودند كه هيچ گياه تشنه‌اي نيست، مگر اينکه ذات اقدس الهي به اندازه نياز او باران مي‌فرستد؛ بشر اگر صالح باشد، دامداري و كشاورزي و همه مسائل اقتصاد مقاومتي او حل مي‌شود و باران مناسب و مساعد هم می‌فرستد و اگر بشر صالح نبود، اين باران ها را به دريا مي‌فرستد، اين يك اصل كلي است. 🔹بارها اين عبارت مرحوم بوعلي از الهيات شفا اينجا خوانده شد، ايشان مي‌فرمايد، آن كسي كه به اين مطلب نرسيد كه چه تاثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد، چه تلازمي بين آدم خوب بودن و باران دارد: *«إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»*، او فيلسوف نيست، او به چيزي از نظام خلقت آشنا نيست، فيلسوف الهي هرگز منكر اين حرف ها نيست، فرمود ما رساله‌اي نوشتيم در «البرّ و الإثم» و اين مسئله را كاملاً ثابت كرديم که مبادا كسي خيال كند، چه تأثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد. 🔹پس دو اصل كلي است كه در دين ما آمده، يكي فرمود: *﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ﴾*، اگر مردم نه بيراهه بروند و نه راه كسي را ببندند؛ نه اختلاسي در كار باشد و نه به فكر اين باشند كه خودشان را تأمين كنند و نه با بيت المال بازي كنند؛ ما به اندازه كافي باران مي‌فرستيم: *﴿لأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾*، .... *﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾*، [سوره نساء،آیه 122]از او راستگوتر كيست؟! از او به وعده عمل كننده‌تر كيست؟! اصل دیگر این که فرمود اگر امتحان شديد، گرفتار شديد، نماز استسقاء بخوانيد، دعاي استسقاء بخوانيد. 🔹اين دعاي استسقاي وجود مبارك امام سجاد را ما تبرّكاً مي‌خوانيم،شما آقايان هر كدام روزي يك بار يا كمتر و بيشتر بخوانيد؛ اين‌چنين نيست كه ما منتظر باشيم و چيزی نخواهيم، به ما فرمود بخواهيد، تا من به شما بدهم. اين دعاي نوراني امام سجاد (ع) كه دعاي نوزدهم است، اين را روزي يك بار بخوانيد، هفته‌اي يك بار بخوانيد، ماهي دو سه بار بخوانيد، به بچه‌هايتان بگوييد بخوانند، به شاگردان خود بگوييد بخوانند. 📚تفسیر سوره زمر، جلسه نهم 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (3) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔳قرآن و وحدت دین با رجوع به قرآن کریم در می‏یابیم که خداوند نه تنها دین حضرت محمّد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را "اسلام" می‏نامد؛ دین پیامبران پیشین را نیز به همین نام توصیف می‏کند، مثلاً در آیه‏ای آیین حضرت ابراهیم علیه‏السلام را اسلام می‏شمرد: "مَا کَانَ إِبْرَ هِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَـکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا" (آل‏عمران، ۶۷) و در آیه دیگر، پیامبراسلام با اشاره به اسلام که تنها صراط مستقیم است، از راه‏های دیگر منع می‏کند: "وَأَنَّ هَـذَا صِرَ طِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ" (انعام، ۱۵۳) استاد شهید با تذکر این نکته که دین در اصطلاح مورخان و مردم به صورت جمع و متعدد بکار می‏رود، موضع قرآن را چنین تقریر می‏کند: "از نظر قرآن دین خدا از آدم تا خاتم یکی است، همه پیامبران اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت به یک مکتب دعوت می‏کرده‏اند. اصول مکتب انبیاء که دین نامیده می‏شود، یکی بوده است."۶ استاد در جای دیگر، آیه "فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا" (روم، ۳۰) را دلیل وحدت دین می‏شمارد.۷ 🔳تکامل دین و اختلاف شرایع از مطالب گذشته روشن شد که "دین" اصول اعتقادی ثابت مطابق نیازهای فطری بشری است؛ و "شریعت" تعدادی احکام فردی و اجتماعی است که بعضی از آن‏ها بر حسب ضرورت و تحول نیازهای بشر قابل تغییر است. به دیگر سخن، ماهیت دین در همه اعصار یکی است؛ امّا با بالا رفتن استعدادها و قابلیت‏های مخاطبان، دین نیز جامع‏تر می‏شود. استاد شهید، تعدد پیامبران را به تعدد معلمان و کتب آسمانی به کتب درس دوره‏های مختلف تحصیلی تشبیه می‏کند و می‏گوید: "بشر در تعلیمات انبیاء مانند یک دانش آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا برده‏اند. این تکامل دین [است] نه اختلاف ادیان. قرآن هرگز کلمه دین [را] به صورت ادیان نیاورده است."۸ 🔳خطای تشبیه پیامبران به فلاسفه مدعیان پلورالیزم پنداشته‏اند که همان طور که در جهان نه یک فلسفه بلکه فلسفه‏های مختلفی هست که نشأت گرفته از اختلاف اندیشه‏هاست؛ به همین شکل نیز ادیانی که پیامبران مختلف می‏آورند، مانند مکاتب فلسفی، رنگ اختلاف به خود می‏گیرند. بطلان این قیاس نیازمند توضیح بیشتری نیست زیرا منشأ اختلاف در فلسفه‏ها به اختلاف فیلسوفان و افکار مختلف یک فیلسوف بر می‏گردد؛ در حالی که مصدر ادیان، خداوند حکیم و عالم است که علم او ازلی و تغییر ناپذیر است. پیامبران، علاوه بر برخورداری از نبوغ، از طریق وحی به مبدأ هستی و علم ازلی نیز متصل‏اند. "تفاوت پیامبران با نوابغ و فلاسفه بزرگ این است که فلاسفه هر کدام مکتب مخصوص به خود داشته‏اند، از این رو همیشه در جهان فلسفه‏ها وجود داشته نه فلسفه؛ ولی پیامبران الهی همیشه مؤید و مصدّق یکدیگر بوده‏اند و یکدیگر را نفی نکرده‏اند، هر کدام از پیامبران اگر در محیط و زمان پیامبر دیگر می‏بود مانند او قانون و دستورالعمل می‏آورد."۹ ادامه دارد... ======== ۶. مجموعه آثار شهید مطهری،ج ۲، ص ۱۸۱. ۷. همان، ج ۳، ص ۱۶۰. ۸. مجموعه آثار، ج ۲، ص ۱۸۱. ۹. مقدمه‏ای بر جهان‏بینی اسلامی وحی و نبوت، ص ۱۶۵ و نیز ۱۴۶. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (2) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) ✅ساختار کلی کتاب این کتاب نفیس، با مقدمهاى از آيت الله العظمی مكارم شيرازى مدظله العالی آغاز و ابتدا مطالب در ده جلد تنظيم و به رشتۀ تحریر در آمد لیکن در ادامه دو جلد دیگر به آن ضمیمه شد. که أهم عناوین اصلی آن عبارتند از: ⏺جلد اوّل. پیرامون علم و معرفت. ⏺جلد دوّم. خداجوئی و خداشناسی: برهان نظم، برهان فطرت و آیات آن، خداشناسی در عوامل خلقت. ⏺جلد سوّم. راههای معرفت و شناخت خدا: برهان تغییر و حرکت، برهان وجوب و امکان، برهان علت و معلول، برهان صدیقین و.... ⏺جلد چهارم. صفات جمال و جلال: اسماء الحسنی و اسم اعظم، تقسیم صفات خدا، علم خدا، شاخههای علم و.... ⏺جلد پنجم. معاد: تعبیرات کلی درباره معاد، هفتاد نام قیامت در قرآن، دلائل معاد، آیات إحیاء ارض، تطوّرات جنین و.... ⏺جلد ششم. منزلگاههای قیامت، نشانههای رستاخیز، نامه عمل، تجسم اعمال، نعمتهای جسمانی بهشت، لذّات روحانی و.... ⏺جلد هفتم. نبوت عامّه: فلسفۀ بعثت انبیا صلی الله علیه و آله، تعلیم و تربیت، نجات از ظلمات، بشارت و انذار، اصول کلی دعوت انبیاء صلی الله علیه و آله ، تکامل ادیان و.... ⏺جلد هشتم. نبوت خاصه: دلائل صدق پیامبر، اعجاز قرآن از دیدگاه علوم روز، اعجاز قرآن در وضع قانون، اعجاز قرآن از نظر اخبار غیبی، اعجاز قرآن از نظر علوم تضّاد و اختلاف و.... ⏺جلد نهم. امامت و ولایت: ولایت و امامت عامّه در قرآن، آیه اولی الامر، آیه صالح المؤمنین، آیه وزارت و آیات ۲۵ گانه، فلسفه انتظار، حقیقت انتظار و آثار سازنده آن، منتظران راستین و.... ⏺جلد دهم. حکومت اسلامی: نقش مطبوعات در حکومت اسلامی، نیروهای مسلّح در حکومت اسلامی، رابطه اقلّیتهای مذهبی، حکومت اسلامی و سازمان‎های اطلاعات، استراق سمع، هدف وسیله را توجیه میکند؟ و.... ⏺موصوعات دو جلد الحاقی نیز عبارتند از: «مبانی اخلاق در قرآن» و «اخلاق پسندیده و ناپسند در قرآن». 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom