eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بسم الله الرحمن الرحیم 🎁 شش جایزه 40 هزار تومانی برای برندگان قرعه کشی مسابقه کتابخوانی 🗓 زمان مسابقه ۱۷ دی ماه 🔘 مسابقه ای معرفتی و آسان برای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی ✔️اطلاع رسانی کنید و خانوادگی شرکت کنید 👌 🔆برای شرکت در مسابقه حتما ظرف دو روز آینده به ایدی زیر مراجعه کنید : @Danesh_22 ...................................................... @rahighemakhtoom
🔰تاملی در جان واژه «صَبْر» در اصطلاح، بر خلاف آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد، تنها صفتی اخلاقی نیست؛ بلكه فراتر از آن، مهارتی شخصی است كه انسان می‌تواند سركشی‌ها و جست‌وخیزهای نفْس را مهار كند. بر این اساس صبر را چنین تعریف می‌كنند: توانمندی‌ و ملكه‌ای ثابت در وجود آدمی كه به وسیلۀ آن، می‌توان نفْس را در برابر امور دشوار، بر مبنای عقل و شرع، به فرمان در‌آورد. البته حقیقت صبری كه آموزه‌های دین از آن سخن گفته‌اند، مفهومی بسیار لطیف و دل‌نشین است و با مفهوم عرفی مسخ‌شده از صبر در ذهن مردم بسیار متفاوت است. صبر دینی و قرآنی، فعل است نه انفعال، حركت است نه سكون، پویایی و جویایی است نه توقف و بر جای ماندن، تصمیم است نه تردید. از همین روست كه خداوند در قرآن پاداش و اجری دیگرگون را برای صابران مطرح می‌كند: «إِنَّمَا یوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ».فقط شكیبایان پاداش خود را بى‌حساب (و) به طور كامل دریافت می‌كنند. ▫️کتاب شکوه نیایش، محمد علی انصاری،شرح صحیفه سجادیه، ج۲، صص ۳۸۲‌-‌۳۸۳. 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
*🌹بسم الله الرحمن الرحیم*🌹 *🖋آیت الله * *🌸راه نزول باران*🌸 مسئله خشكسالي براي ما يك امتحان الهي است : *﴿وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ﴾*: (و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی .. بیازماییم )[سوره بقره، آیه155.] انسان در موقع امتحان، هيچ راهي ندارد، مگر اينكه به ممتحِن برگردد، راه ديگري كه نيست. 🔹يك اصل كلي را قرآن كريم ذكر كرد، فرمود ديگر لازم نيست شما نماز استسقا بخوانيد، دعاي استسقا كنيد، شما كه به وظيفه‌ خود عمل كنيد، اين نظام سپهري باران را كاملاً به شما مي‌دهد: *﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ َلأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾* (و اگر آنها در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می‌کنیم! )[سوره جن ، آیه16.] 🔹در روايات ما، ائمه(عليهم السلام) فرمودند كه هيچ گياه تشنه‌اي نيست، مگر اينکه ذات اقدس الهي به اندازه نياز او باران مي‌فرستد؛ بشر اگر صالح باشد، دامداري و كشاورزي و همه مسائل اقتصاد مقاومتي او حل مي‌شود و باران مناسب و مساعد هم می‌فرستد و اگر بشر صالح نبود، اين باران ها را به دريا مي‌فرستد، اين يك اصل كلي است. 🔹بارها اين عبارت مرحوم بوعلي از الهيات شفا اينجا خوانده شد، ايشان مي‌فرمايد، آن كسي كه به اين مطلب نرسيد كه چه تاثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد، چه تلازمي بين آدم خوب بودن و باران دارد: *«إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»*، او فيلسوف نيست، او به چيزي از نظام خلقت آشنا نيست، فيلسوف الهي هرگز منكر اين حرف ها نيست، فرمود ما رساله‌اي نوشتيم در «البرّ و الإثم» و اين مسئله را كاملاً ثابت كرديم که مبادا كسي خيال كند، چه تأثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد. 🔹پس دو اصل كلي است كه در دين ما آمده، يكي فرمود: *﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ﴾*، اگر مردم نه بيراهه بروند و نه راه كسي را ببندند؛ نه اختلاسي در كار باشد و نه به فكر اين باشند كه خودشان را تأمين كنند و نه با بيت المال بازي كنند؛ ما به اندازه كافي باران مي‌فرستيم: *﴿لأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾*، .... *﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾*، [سوره نساء،آیه 122]از او راستگوتر كيست؟! از او به وعده عمل كننده‌تر كيست؟! اصل دیگر این که فرمود اگر امتحان شديد، گرفتار شديد، نماز استسقاء بخوانيد، دعاي استسقاء بخوانيد. 🔹اين دعاي استسقاي وجود مبارك امام سجاد را ما تبرّكاً مي‌خوانيم،شما آقايان هر كدام روزي يك بار يا كمتر و بيشتر بخوانيد؛ اين‌چنين نيست كه ما منتظر باشيم و چيزی نخواهيم، به ما فرمود بخواهيد، تا من به شما بدهم. اين دعاي نوراني امام سجاد (ع) كه دعاي نوزدهم است، اين را روزي يك بار بخوانيد، هفته‌اي يك بار بخوانيد، ماهي دو سه بار بخوانيد، به بچه‌هايتان بگوييد بخوانند، به شاگردان خود بگوييد بخوانند. 📚تفسیر سوره زمر، جلسه نهم 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (3) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔳قرآن و وحدت دین با رجوع به قرآن کریم در می‏یابیم که خداوند نه تنها دین حضرت محمّد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را "اسلام" می‏نامد؛ دین پیامبران پیشین را نیز به همین نام توصیف می‏کند، مثلاً در آیه‏ای آیین حضرت ابراهیم علیه‏السلام را اسلام می‏شمرد: "مَا کَانَ إِبْرَ هِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَـکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا" (آل‏عمران، ۶۷) و در آیه دیگر، پیامبراسلام با اشاره به اسلام که تنها صراط مستقیم است، از راه‏های دیگر منع می‏کند: "وَأَنَّ هَـذَا صِرَ طِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ" (انعام، ۱۵۳) استاد شهید با تذکر این نکته که دین در اصطلاح مورخان و مردم به صورت جمع و متعدد بکار می‏رود، موضع قرآن را چنین تقریر می‏کند: "از نظر قرآن دین خدا از آدم تا خاتم یکی است، همه پیامبران اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت به یک مکتب دعوت می‏کرده‏اند. اصول مکتب انبیاء که دین نامیده می‏شود، یکی بوده است."۶ استاد در جای دیگر، آیه "فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا" (روم، ۳۰) را دلیل وحدت دین می‏شمارد.۷ 🔳تکامل دین و اختلاف شرایع از مطالب گذشته روشن شد که "دین" اصول اعتقادی ثابت مطابق نیازهای فطری بشری است؛ و "شریعت" تعدادی احکام فردی و اجتماعی است که بعضی از آن‏ها بر حسب ضرورت و تحول نیازهای بشر قابل تغییر است. به دیگر سخن، ماهیت دین در همه اعصار یکی است؛ امّا با بالا رفتن استعدادها و قابلیت‏های مخاطبان، دین نیز جامع‏تر می‏شود. استاد شهید، تعدد پیامبران را به تعدد معلمان و کتب آسمانی به کتب درس دوره‏های مختلف تحصیلی تشبیه می‏کند و می‏گوید: "بشر در تعلیمات انبیاء مانند یک دانش آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا برده‏اند. این تکامل دین [است] نه اختلاف ادیان. قرآن هرگز کلمه دین [را] به صورت ادیان نیاورده است."۸ 🔳خطای تشبیه پیامبران به فلاسفه مدعیان پلورالیزم پنداشته‏اند که همان طور که در جهان نه یک فلسفه بلکه فلسفه‏های مختلفی هست که نشأت گرفته از اختلاف اندیشه‏هاست؛ به همین شکل نیز ادیانی که پیامبران مختلف می‏آورند، مانند مکاتب فلسفی، رنگ اختلاف به خود می‏گیرند. بطلان این قیاس نیازمند توضیح بیشتری نیست زیرا منشأ اختلاف در فلسفه‏ها به اختلاف فیلسوفان و افکار مختلف یک فیلسوف بر می‏گردد؛ در حالی که مصدر ادیان، خداوند حکیم و عالم است که علم او ازلی و تغییر ناپذیر است. پیامبران، علاوه بر برخورداری از نبوغ، از طریق وحی به مبدأ هستی و علم ازلی نیز متصل‏اند. "تفاوت پیامبران با نوابغ و فلاسفه بزرگ این است که فلاسفه هر کدام مکتب مخصوص به خود داشته‏اند، از این رو همیشه در جهان فلسفه‏ها وجود داشته نه فلسفه؛ ولی پیامبران الهی همیشه مؤید و مصدّق یکدیگر بوده‏اند و یکدیگر را نفی نکرده‏اند، هر کدام از پیامبران اگر در محیط و زمان پیامبر دیگر می‏بود مانند او قانون و دستورالعمل می‏آورد."۹ ادامه دارد... ======== ۶. مجموعه آثار شهید مطهری،ج ۲، ص ۱۸۱. ۷. همان، ج ۳، ص ۱۶۰. ۸. مجموعه آثار، ج ۲، ص ۱۸۱. ۹. مقدمه‏ای بر جهان‏بینی اسلامی وحی و نبوت، ص ۱۶۵ و نیز ۱۴۶. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (2) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) ✅ساختار کلی کتاب این کتاب نفیس، با مقدمهاى از آيت الله العظمی مكارم شيرازى مدظله العالی آغاز و ابتدا مطالب در ده جلد تنظيم و به رشتۀ تحریر در آمد لیکن در ادامه دو جلد دیگر به آن ضمیمه شد. که أهم عناوین اصلی آن عبارتند از: ⏺جلد اوّل. پیرامون علم و معرفت. ⏺جلد دوّم. خداجوئی و خداشناسی: برهان نظم، برهان فطرت و آیات آن، خداشناسی در عوامل خلقت. ⏺جلد سوّم. راههای معرفت و شناخت خدا: برهان تغییر و حرکت، برهان وجوب و امکان، برهان علت و معلول، برهان صدیقین و.... ⏺جلد چهارم. صفات جمال و جلال: اسماء الحسنی و اسم اعظم، تقسیم صفات خدا، علم خدا، شاخههای علم و.... ⏺جلد پنجم. معاد: تعبیرات کلی درباره معاد، هفتاد نام قیامت در قرآن، دلائل معاد، آیات إحیاء ارض، تطوّرات جنین و.... ⏺جلد ششم. منزلگاههای قیامت، نشانههای رستاخیز، نامه عمل، تجسم اعمال، نعمتهای جسمانی بهشت، لذّات روحانی و.... ⏺جلد هفتم. نبوت عامّه: فلسفۀ بعثت انبیا صلی الله علیه و آله، تعلیم و تربیت، نجات از ظلمات، بشارت و انذار، اصول کلی دعوت انبیاء صلی الله علیه و آله ، تکامل ادیان و.... ⏺جلد هشتم. نبوت خاصه: دلائل صدق پیامبر، اعجاز قرآن از دیدگاه علوم روز، اعجاز قرآن در وضع قانون، اعجاز قرآن از نظر اخبار غیبی، اعجاز قرآن از نظر علوم تضّاد و اختلاف و.... ⏺جلد نهم. امامت و ولایت: ولایت و امامت عامّه در قرآن، آیه اولی الامر، آیه صالح المؤمنین، آیه وزارت و آیات ۲۵ گانه، فلسفه انتظار، حقیقت انتظار و آثار سازنده آن، منتظران راستین و.... ⏺جلد دهم. حکومت اسلامی: نقش مطبوعات در حکومت اسلامی، نیروهای مسلّح در حکومت اسلامی، رابطه اقلّیتهای مذهبی، حکومت اسلامی و سازمان‎های اطلاعات، استراق سمع، هدف وسیله را توجیه میکند؟ و.... ⏺موصوعات دو جلد الحاقی نیز عبارتند از: «مبانی اخلاق در قرآن» و «اخلاق پسندیده و ناپسند در قرآن». 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
111. ⏪30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔹3- ضعف انسان نسبت به سایر موجودات ((در قرآن سوره ای به نام عنکبوت نامگذاری شده و با توجه به اینکه سور قرآن نیز ((وحی )) است به اهمیّت این حشره می توان پی برد . عجیب تر اینکه دو سوره دیگر قرآن نیز به نام دو حشره که زندگی اسرار آمیزی دارند ، نامگذاری شده یکی سوره نحل (زنبور عسل ) و دیگری سوره نمل (مورچه ) . شاید منظور این باشد که انسان به هیچ موجودی به دیده حقارت ننگرد و از هیچ آیت الهی به سادگی نگذرد ؛ زیرا در جهان آفرینش هر مخلوقی ، عالمی از عجایب و شگفتیها به همراه دارد و جهانی اسرار پیچیده و کشف نشده ! توجّه و تعمّق در زندگی مورچگان و زنبوران عسل و عنکبوت و پشه و مگس و . . . ، انسان را به این حقیقت معترف می کند که از او مخلوقی ضعیف تر وجود ندارد ؛ آری ، ضعیف تر از مورچه و ناتوان تر از مگس و پشه ! یک ((مورچه )) می تواند ((شصت برابر وزن خود)) را به آسانی حمل کند و به این جهت بارهای سنگینی چون ران ملخ ، مگس درشت ، تخمه هندوانه و . . . را به آسانی به سوی لانه می کشاند و اگر به همین نسبت یک انسان 70 کیلوگرمی می توانست 60 برابر وزن خود را حمل کند ، قادر بود 4200 کیلو گرم بار را از زمین بردارد و به جای دیگر ببرد . ((کک )) که قهرمان پرش شناخته شده ، می تواند با یک جهش سی سانتی متر از زمین بلند شود که این فاصله دویست برابر طول بدن اوست . اگر بشر به اندازه کک قدرت پرش می داشت ، در مسابقات جهانی پرش ، صحبت از 300 متر و 400 متر می شد ، نه دو تا سه متر ! . . . با این ترتیب باید تصدیق کرد که ((انسان ضعیف و ناتوان آفریده شده است )) و موجود ناتوان نباید به خود ببالد و موجودات تواناتر از خود ، حتی میکروبی را که به چشم دیده نمی شود از نظر دور دارد)) . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌راه يافتن به اسباب نزول منابعى كه امروزه در دست داريم و براى دستيابى به اسباب نزول مورد استفاده قرار مى‌گيرند و تا حدودى قابل اطمينانند، عبارتند از: جامع‌البيان طبرى، الدرالمنثور سيوطى، مجمع‌البيان طبرسى، تبيان شيخ طوسى، اسباب‌النزول واحدى و لباب النقول سيوطى. البته در اين نوشته‌ها «صحيح و سقيم» در هم آميخته و بايد با كمال دقّت در آنها نگريست. تشخيص درست از نادرست به يكى از راه‌هاى زير امكان دارد: الف) بايد سند روايت، به‌ويژه آخرين كسى كه روايت به او منتهى مى‌شود مورد اطمينان باشد؛ يعنى يا معصوم باشد يا صحابى مورد اطمينان، مانند: عبداللّه‌بن‌مسعود، ابىّ‌بن‌كعب و ابن عباس - كه در كار قرآن سررشته داشته و مورد قبول امّت بوده‌اند - و يا اينكه از تابعين عالى‌قدر باشد، مانند: مجاهد، سعيدبن‌جبير و سعيدبن‌مسيّب - كه هرگز از خود چيزى نمى‌ساختند و انگيزۀ دروغ‌پردازى نداشته‌اند - . ب) بايد تواتر يا كثرت نقل روايات ثابت شده باشد؛ يعنى روايات گرچه با الفاظ‍‌ مختلف، مضموناً متحد باشند و در صورت اختلاف در مضمون، قابل جمع باشند. در اين صورت اطمينان حاصل مى‌شود كه خبر مذكور صحيح است. ج) بايد رواياتى كه دربارۀ سبب نزول آيات وارد شده‌است، بايد به‌طور قطعى اشكال و ابهام را رفع كند؛ كه اين خود شاهد صدق آن حديث خواهد بود، گرچه از لحاظ‍‌ سند - به اصطلاح علم الحديث - روايت صحيح نباشد. 🔅🔅🔅 ١. اسباب نزول را تعريف كنيد. دانستن آن چه فايده‌اى دارد؟ ٢. شأن نزول آيۀ «إِنَّ‌ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ‌ مِنْ‌ شَعائِرِ اللّهِ‌ فَمَنْ‌ حَجَّ‌ الْبَيْتَ‌ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ‌ عَلَيْهِ‌ أَنْ‌ يَطَّوَّفَ‌ بِهِما...» (بقره، ١٥٨) را بيان كنيد و ذكر نماييد كه «لا جناح» بيانگر چه امرى است‌؟ ٣. چه تفاوتى بين شأن نزول و سبب نزول وجود دارد؟ ٤. تنزيل و تأويل را تعريف كنيد. اصطلاح ديگر آن چيست‌؟ ٥. چرا پى بردن به اسباب نزول آسان نيست‌؟ ٦. چند كتاب كه براى پى بردن به اسباب نزول تا حدودى قابل اعتماد هستند نام ببريد. ٧. از چه راه‌هايى مى‌توان روايات صحيح اسباب نزول را از ناصحيح تشخيص داد؟ آموزش علوم قرآنی، صفحه 33 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🚩 شاگرد قرآن و عترت 🔸 عصاره حیات پُر برکت این در شهادت او ظهور کرده است. او بود، قرآنی و ولایی فکر میکرد، قرآنی و ولایی جهاد میکرد، قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید. 🔸 حاج قاسم از آن بود که هم بدنش در بهشتِ بدنی است و هم روحش در بهشتِ روحی است. 🔸 هم به راه افتاد هم به مقصد رسید، هم ﴿عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ است، هم از ذات أقدس الهی بشارت می طلبد که راهیان راه او به مقصد برسند. 📚 پيام به مناسبت سالگرد شهادت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تاریخ: 1399/09/16
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀فرق است میان برو و بیا ▪️یک نکته مشترک از زبان استاد شهید مطهری و سردار شهید سلیمانی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۵ اطاعت غیر خدا سالک الی اللّه نباید اطاعت پدر و مادری که او را به سوی بندگی شیطان و هوای نفس دعوت می کنند، بنماید و بکوشد پیرو کسانی باشد که به سوی خدا حرکت کرده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تحقیر دنیا، دلیل حضرت زهرا (س) برای تحمل مصائب سنگین 🔴 بیانات مرجع عالیقدر به مناسبت فرارسیدن فاطمیه در درس خارج فقه امروز 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تحقیر دنیا، دلیل حضرت زهرا (س) برای تحمل مصائب سنگین 🔴 بیانات مرجع عالیقدر به مناسبت فرارسیدن فاطمیه در درس خارج فقه امروز 💠 من این نکته را به مناسبت عرض کنم؛ من بارها فکر می کردم که این ، این همه برای چیست؟! امروز صبح این فکر به ذهنم آمد که بالاخره اینها و دنیا اعدی عدوّ یکدیگرند. اینها می خواهند آبروی را ببرند که این است، و بردند! من خیلی فکر کردم، یعنی سالهاست که آخر چه جور شد این همه ستم را تحمل کردند. چون مهمترین (تنهاترین نباشد)، مهمترین عاملی که انسان را جهنّمی می کند، همین دنیاست! این مال من باشد، آن مال من باشد، این مقام مال من باشد؛ اینها آمدند، آبروی دنیا را بردند که این است! هیچ خطبه ای، هیچ موعظه ای، هیچ سخنرانی ای نمی شد که دنیا را مفتضح بکند، مگر عمل اینها. اینها، صافِ صاف آبروی دنیا را بردند که دنیا این است، و مبادا با این کنار بیائید؛ و موفق هم شدند. و الّا هیچ به ذهنم نیامده و نمی آید که این همه برای چیست! در همین جریان ، واقع آدم اشکش در می آید. حضرت (فاطمه) آنجور خطبه خواند و خواند، آن استدلالها سر جایش محفوظ است، حالا آن در را به پهلو زدن و آتش زدن و آنها یک جور درد دارد و است، این جمله (واقع) از همه آنها دردناکتر است‌. حضرت فرمود: (ام تقولون اهل ملّتین لا یتوارثان)؟! ما را مسلمان نمی دانید! چون اگر دو ملت باشند، یکی کافر باشد یکی مسلمان، کافر از مسلمان ارث نمی برد. خُب چرا ارث مرا نمی دهید؟! (ا ترث اباک و لا ارث ابی)؟* ارث را ممنوع کردند. فرمود: انبیاء ارث گذاشتند، بچه های انبیاء ارث بردند. بعد رسید به اینکه یعقوب ارث داد، فلان کس ارث داد، اینها آیات قرآن است. توی ابابکر، اترث اباک و لا ارث ابی؟ آیا در قرآن یک آیه ای هست که شما بلدید و ما بلد نیستیم؟ این که نیست. آیا در قرآن دارد که انبیاء ارث نمی دهند، این که نیست. مگر اینکه ما را مسلمان ندانید، بگوئید غیر مسلمان از مسلمان ارث نمی برد؛ ام تقولون اهل ملّتین لا یتوارثان؟ آبرو برای دنیا نگذاشت! اینها پیروز شدند، که اگر بخواهید به سراغ دنیا بروید، این است؛ حواستان جمع باشد! و گرنه آخر اینجور مصیبت برای چیست؟! -------------------------------------- 📌 الاحتجاج / جلد ۱ / صفحه ۱۰۲ _ احتجاج فاطمه الزهرا (ع) علی القوم لما منعوها فدک ... 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (3) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان 📌‏فضيلت تلاوت سوره انسان‌ ‏در حديثی از پيغمبر اكرم ص آمده است: ‏من قرأ سورة" هل اتی" كان جزاؤه علی اللَّه جنة و حريرا ‏:" كسی كه سوره هل اتی را بخواند پاداش او بر خداوند بهشت و لباسهای بهشتی است"۱۱. ‏و در حديثی از امام باقر ع آمده كه" يكی از پاداشهای كسی كه سوره هل اتی را در هر صبح پنجشنبه بخواند اين است كه در قيامت با پيغمبر اكرم ص خواهد بود". ‏ 🔅🔅🔅 سوره الإنسان (۷۶): تفسیر آیه 1 ‏بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ هَلْ أَتی‌ عَلَی الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً (۱) ‏بنام خداوند بخشنده بخشايشگر ۱- آيا چنين نيست كه زمانی طولانی بر انسان گذشت كه چيز قابل ذكری نبود؟! 🔳‏تفسير: 🔹نطفه بی‌ارزش را انسان كرديم، و تمام وسائل هدايت را در اختيارش نهاديم‌ ‏با اينكه بيشترين بحثهای اين سوره پيرامون قيامت و نعمتهای بهشتی است، ولی در آغاز آن سخن از آفرينش انسان است چرا كه توجه به اين آفرينش زمينه‌ساز توجه به قيامت و رستاخيز است، همانگونه كه در تفسير سوره" قيامت" در چند صفحه قبل شرح داديم. ‏می‌فرمايد:" آيا چنين نيست كه زمانی طولانی بر انسان گذشت كه چيزی قابل ذكر نبود"؟ (هَلْ أَتی‌ عَلَی الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً). ‏آری، ذرات وجود او هر كدام در گوشه‌ای پراكنده بود، در ميان خاكها، در لابلای قطرات آب درياها، در هوايی كه در جو زمين وجود دارد، مواد اصلی وجود او هر كدام در گوشه يكی از اين سه محيط پهناور افتاده بود، و او در ميان آنها در حقيقت گم شده، و هيچ قابل ذكر نبود. ‏آيا منظور از" انسان" در اينجا نوع انسان است، و عموم افراد بشر را شامل می‌شود؟ يا خصوص حضرت آدم است؟. 🔹‏آيه بعد كه می‌گويد ما انسان را از نطفه آفريديم قرينه روشنی بر معنی اول می‌باشد، هر چند بعضی معتقدند كه" انسان" در آيه اول به معنی حضرت‌ " آدم" و" انسان" در آيه دوم اشاره به فرزندان آدم است، ولی اين جدايی در اين فاصله كوتاه بسيار بعيد به نظر می‌رسد. ‏🔹در تفسير جمله" لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً":" چيز قابل ذكری نبود" نيز نظرات ديگری اظهار شده است، از جمله اينكه: انسان به هنگامی كه در عالم نطفه و جنين بود موجود قابل ذكری نبود، ولی بعدا كه مراحل تكامل را پيمود به موجودی قابل ذكر تبديل شد. ‏در حديثی از امام باقر ع نقل شده كه فرمود:" انسان" در" علم خدا" مذكور بود، هر چند در" عالم خلق" مذكور نبود. ‏🔹در بعضی از تفاسير نيز آمده كه منظور از" انسان" در اينجا علماء و دانشمندان است كه قبل از فرا گرفتن علم قابل ذكر نبودند، اما بعد از رسيدن به نظام علم در ميان همه مردم، در حيات و بعد از موتشان، همه جا ذكر آنها است. ‏🔹بعضی نقل كرده‌اند كه" عمر بن خطاب" اين آيه را از كسی شنيد گفت ای كاش آدم هم چنان غير مذكور باقی مانده بود، و از مادرزاده نمی‌شد، و فرزندانش مبتلا نمی‌شدند!.‏و اين سخن تعجب آور است چرا كه در واقع ايرادی است به مساله آفرينش. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه سوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری 🔊جلسه اول تفسیر آیات اول تا چهارم ▪️ فهرست درسگفتار 🔹 فضیلت سوره انسان 🔹 فلسفه جملات سوالی در قرآن 🔹 جایگاه انسان در آفرینش و در علم الهی 🔹 مراحل خلقت انسان 🔹 خصوصیات نطفه انسان 🔹 اهداف مقدمی و غائی خلقت انسان 🔹 مصادیق سنت ابتلاء الهی 🔹 انواع هدایت الهی 🔹 اثبات اصل اختیار انسان در قبال هدایت الهی 🔹 پایان نپذیرفتن هدایت الهی 🔹 مصادیق زنجیرهای کافران در قیامت 🔹 فضائل و مناقب حضرت زهرا (س) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مصیبت کوتاهی دست ما از معارف و اسرار فاطمی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 مصیبت کوتاهی دست ما از معارف و اسرار فاطمی 💠 آن حضرت ...؛ درست است که او دختر پیغمبر است، درست است که مادر یازده امام است، امّا قسمت مهم ما برای این است که نگذاشتند مقام والای آن حضرت به جامعه اسلامی برسد؛ این کم مقامی نیست! مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) نقل می کند که بعد از رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، بر وجود مبارک نازل می شد، را می گفت، مطالب را می گفت، معارف را می گفت؛ و وجود مبارک آنها را به خاطر می سپرد، بعد املاء می فرمود و (سلام الله علیهما) اینها را می نوشت*. این یعنی چه؟! جبرئیل نازل بشود برای و را بگوید، علوم را بگوید؛ اگر درب این خانه باز بود به روی شیعه ها و مسلمانها، بسیاری از علوم حل می شد! یک وقتی (رضوان الله علیه) هم فرمودند که اصلاً جبرئیل برای هر پیغمبری نازل نمی شد، برای خُلّص از نازل می شد، برای انبیای نازل می شد*. حالا جبرئیل نازل بشود، را برای فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بگوید و آن حضرت املاء کند، و بنویسد و بشود ( )! و گاهی (علیهم السّلام) از که خبر می دادند، از مطالب غیبی خبر می دادند؛ می فرمودند: در مصحف جدّه ما اینچنین آمده است. و اشک و و ما برای این است که این درب را بستند که خیلی از به روی ما نیامده است. آنها به فکر و امثال فدک بودند، وجود مبارک فرمود: (ما اصنع بفدک و غیر فدک)*. فدک در دست ما بود، مِلک طِلق بود، یک عدّه ای خواستند بگیرند، آمدند و گرفتند؛ ما هم حرفی نزدیم. عمده آن است که این اسرار الهی که خدا به ما سپرده بود، می خواستیم اینها را به مردم منتقل بکنیم؛ اینها حقّ مسلّم مردم را کردند، جامعه را به این ضلالت کشاندند. ------------------------------------------ 📌 ر.ک الکافی / جلد ۱ / صفحه ۲۴۱ 📌 ر.ک صحیفه امام / جلد ۲۰ / صفحه ۴ و ۵ 📌 نهج البلاغه / نامه ۴۵ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۰۱/۱۷ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خداوند تبارک و تعالی میفرماید: ای كسی كه وصال ما را ترك كرده‌ای، برگرد،و ای كسی كه بر جدايی از ما سوگند خورده‌ای، سوگند خود را بشكن،ما ابليس را برای اين از خود رانديم كه بر تو سجده نكرد، پس چقدر عجیب است كه تو او را دوست خود گرفته‌ای و ما را ترك كرده‌ای... 📚بحرألمعارف، جلد ۲، فصل ۶۲ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع رضا به قضای الهی 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (3) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) ✅روش شناسی نگارش کتاب«پیام قرآن» کتاب «پیام قرآن» به شیوه تفسیر موضوعی نوشته شده است؛ در این اثر، تمام آیاتی که درباره یک موضوع در قرآن آمده، گردآوری شده، بدون پیشداوری در کنار هم قرار گرفته و یک به ‎یک تفسیر شدهاند. سپس در یک جمعبندی، رابطه این آیات با یکدیگر بررسی و از مجموع آنها، یک ترسیم کلی ارائه شده است. در این روش، مفسر از خود چیزی ندارد و همچون سایه به دنبال آیات قرآن میرود. معظم له در مقدمه كتاب اینچنین می نویسد: يكي از اين روش های تفسیر موضوعی اين است كه ما قبل از هر چيز به گردآوري تمام آياتي كه درباره يك موضوع در سر تا سر قرآن وارد شده بپردازيم و بدون پيش داوري هاي قبلي، اين آيات را در كنار هم چيده و يك به يك تفسير كنيم و بعد در يك جمع بندي رابطه آنها را با يكديگر در نظر گرفته و از مجموع آنها به يك ترسيم كلي دست يابيم. در «پيام قرآن» اين روش را انتخاب كرده ايم. ✅گزارش محتوایی اثر ⏪چرا قرآن كريم به صورت موضوعي نازل نشده است؟ معظم له در مقدمه، بهمنظور تبيين و تشريح تفسير موضوعى، به دنبال يافتن پاسخ اين پرسش است كه چرا قرآن، به سبك موضوعى جمعآورى نشده و شبيه كتابهاى معمولى نيست و با تمام آنها تفاوت دارد. ایشان در پاسخ، به اين نكته اشاره مىكند كه براى تهيه كتابهاى معمولى، مؤلف موضوعات مختلفى را كه در يك قدر جامع شريكند، در نظر مىگيرد و بعد از آن، هر فصل و هر باب را با توجه به مقدمات و نتايج آن، مورد بررسى قرار مىدهد، ولى قرآن چنين نيست، بلكه كتابى است كه در طول ٢٣ سال، با توجه به نيازها و شرايط مختلف اجتماعى و حوادث گوناگون و مراحل مختلف تربيتى نازل شده است و همگام با حيات جامعه اسلامى پيش رفته و درعينحال، بسته به زمان و مكان خاصى نيست. ✅معرفت و شناخت در قرآن مولف در جلد اول کتاب«پیام قرآن» معتقد است نخستين مسئله اى كه انسان در تمام بحثهاى علمى با آن روبه روست، مسئله شناخت و معرفت است و قرآن مجيد نه تنها مسئله شناخت و معرفت انسان را نسبت به جهان خارج يك امر ممكن مى شمرد، بلكه آن را از اهم واجبات معرفى كرده و با انواع بينات صريح، ظاهر و كنايى، پيروان خود را به فراگيرى علم و دانش و شناخت رازهاى هستى و اسرار عالم آفرينش دعوت مىكند.. به نظر معظم له، بررسى تعبيرات قرآن در اين زمينه افق تازهاى در برابر چشمان ما مىگشايد و مسئله معرفت و شناخت را در سطحى بسيار بالا بهعنوان يك وظيفه قطعى، منعكس مى نمايد.. ✅خداجويى و خداشناسى در قرآن در نگاه مولّف، بحث درباره «آفريدگار عالم هستى» و مبدأ اين جهان، از قديمىترين مباحث و از ريشهدارترين سؤالات انسان است و از آنجا كه هيچ حركتى بدون انگيزه نيست، طبعاً حركت در مسير شناخت مبدأ جهان هستى نيز نمىتواند بدون انگيزه باشد؛ به همين دليل فلاسفه و دانشمندان براى خداجويى، سه انگيزه اساسى ذكر كردهاند كه قرآن مجيد به همه آنها اشارههاى روشنى داشته و نويسنده به بررسى آن پرداخته است كه عبارتند از: انگيزه عقلى، فطرى و عاطفى. براهين خداشناسى، از جمله برهان نظم، نشانه هاى او در آفرينش انسان، نشانه هاى او در تطورات جنين، نشانههاى او در عالم حيات، نشانه هاى او در آفرينش روح، نشانه هاى او در هدايت فطرى و غريزى، نشانه هاى او در مسئله خواب و بيدارى، نشانه هاى او در پهنه آسمان و زمين، نشانه هاى او در آفرينش خورشيد و ماه و ستارگان، نشانه هاى او در آفرينش شب و روز، نشانه هاى او در آفرينش كوهها، نشانه هاى او در پيدايش ابر و باد و باران و... از جمله مباحثی است که در جلد دوم کتاب پیام قران مورد واکاوی دقیق قرار گرفته است. 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 112. ⏪31- مَثَل اصحاب قریه ( وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً اءَصْحَبَ ا لْقَرْیَةِ إِذْ جَآءَهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ اءَرْسَلْنَآ إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوَّاْ إِنَّآ إِلَیْکُم مُّرْسَلُونَ قَالُواْ مَآ اءَنتُمْ إِلا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَآ اءَنزَلَ الرَّحْمَنُ مِن شَیْءٍ إِنْ اءَنتُمْ إِلا تَکْذِبُونَ قَالُواْ رَبُّنَا یَعْلَمُ إِنَّآ إِلَیْکُمْ لَمُرْسَلُونَ وَمَا عَلَیْنَآ إِلا ا لْبَلَغُ ا لْمُبِینُ قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ) . (یس / 13 تا 19.) ((و برای آنها اصحاب قریه (انطاکیه ) را مثال بزن ، هنگامی که فرستادگان خدا به سوی آنان آمدند ؛ آنگاه که دو نفر از رسولان را به سوی آنها فرستادیم ، و آنها آن دو را تکذیب کردند ؛ لذا برای تقویت آن دو ، شخص سوّمی فرستادیم ، آنها همگی گفتند : ما فرستادگان (خدا) به سوی شما هستیم . آنها در جواب گفتند : شما جز بشری همانند ما نیستید ، و خداوند رحمان چیزی نازل نکرده ، شما فقط دروغ می گویید . (رسولان ما) گفتند : پروردگار ما آگاه است که ما قطعا فرستادگان (او) به سوی شما هستیم ، و بر عهده ما چیزی جز ابلاغ آشکار نیست . آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید)) 🔅🔅🔅 🔰وجه تشبیه این آیات و چندین آیه بعد که مجموعاً 18 آیه می شود ، درباره سرگذشت چند تن از پیامبران پیشین یا (مبلّغان و فرستادگان حضرت عیسی علیه السّلام ) است که ماءمور هدایت قوم بت پرستی بودند که قرآن از آنها به عنوان (اءَصحابُ القَرْیَةِ) یاد کرده است . آنها به مخالفت برخاسته و ماءموران الهی و مبلّغان دینی را تکذیب و تهدید کردند و تعدادی از پیروان و ایمان آورندگان را که نوشته اند حدود چهل نفر بودند ، به سخت ترین وضع شهید نمودند که از جمله آنان حبیب نجّار ، ((مؤ من آل یاسین )) بود و سرانجام دچار عذاب الهی شدند و صاعقه ای آمد و همه آن مردم سرکش را یک جا نابود کرد . جملگی مردند در یک لحظه چون صیحه آمد فَاِذا هُمْ خامِدُونَ همچو آتش که بمیرد در سبیل جمله مردند از خروش جبرئیل ای تاءسف بر عبادی کاین چنین عمرشان شد صرف کفر و فسق و کین هم رسولی نامد ایشان را جز آن که بر اوشان بود استهزاء عیان هیچ آیا ننگرند از پیش چون ما تبه کردیم بسیار از قرون خداوند به پیامبر اسلام می فرماید : این سرگذشت را به عنوان ((ضرب المثل )) و نمونه لجاجت و سرکشی ، برای مردم مکّه بازگو کن تا هم هشداری باشد برای مشرکان مکّه و هم مایه تسلّی و دلداری برای پیامبر و مؤ منان اندک آن روز ، به هر حال تکیه بر این سرگذشت در قلب ((سوره یاسین )) که خود قلب قرآن است ، به خاطر شباهت تامّی است که با موقعیّت مسلمانان آن روز دارد . ((قریه )) در لغت عرب و در قرآن مجید ، هم به روستا گفته می شود و هم به شهر . در آیات مورد بحث مراد از ((اصحاب قریه )) طبق گفته مفسّران ، مردم شهر ((انطاکیه )) است که از شهرهای بسیار قدیم شامات بوده و هم اکنون از نظر جغرافیایی جزء قلمرو کشور ((ترکیه )) است . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس پنجم:كاتبان وحى پيامبر گرامى اسلام به ظاهر خواندن و نوشتن نمى‌دانست و در ميان قوم خود به داشتن سواد معروف نبود، و از آنجا كه هرگز نديده بودند چيزى بخواند يا بنويسد، او را «امّى» مى‌خواندند. قرآن هم او را با همين وصف ياد كرده‌است: «...فَآمِنُوا بِاللّهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌ النَّبِيِّ‌ الْأُمِّيِّ‌...» . امّى منسوب به امّ‌ (مادر) است و به كسى گويند كه همچون روزى كه از مادر زاده شده‌است فاقد سواد باشد. 🔹معناى ديگرى نيز براى امّى گفته‌اند و آن منسوب به امّ‌القرى (شهرمكه) است؛ يعنى كسى كه در مكه زاده شده‌است. در قرآن در موارد ديگر نيز مشتقات اين واژه آمده‌است؛ مانند: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ‌ فِي الْأُمِّيِّينَ‌ رَسُولاً مِنْهُمْ‌...» شايد مقصود منسوبين به شهر مكه باشد، ولى احتمال نخست مشهورتر است؛ اولاً، با آيه‌هاى ديگر قرآن سازش بيشترى دارد: «وَ مِنْهُمْ‌ أُمِّيُّونَ‌ لا يَعْلَمُونَ‌ الْكِتابَ‌ إِلاّ أَمانِيَّ‌...» . (در اين آيه جملۀ «لا يَعْلَمُونَ‌ الْكِتابَ‌» ظاهراً تفسير «أُمِّيُّونَ‌ » است). و ثانياً، آنچه با معجزه بودن قرآن تناسب دارد، صرفاً نخواندن و ننوشتن است نه نتوانستنِ‌ آن: «وَ ما كُنْتَ‌ تَتْلُوا مِنْ‌ قَبْلِهِ‌ مِنْ‌ كِتابٍ‌ وَ لا تَخُطُّهُ‌ بِيَمِينِكَ‌ إِذاً لاَرْتابَ‌ الْمُبْطِلُونَ‌؛ تو هيچ كتابى را پيش از اين نمى‌خواندى و با دست خود چيزى نمى‌نوشتى، وگرنه قطعاً باطل انديشان به شك مى‌افتادند». اين آيه دليلى است بر اينكه پيامبر چيزى نمى‌خواند و نمى‌نوشت، ولى دلالت ندارد كه نمى‌توانست بنويسد و بخواند و همين اندازه براى ساكت كردن معارضين كافى است؛ زيرا پيامبر را هرگز با سواد نمى‌پنداشتند؛ بنابراين راه اعتراض را بر خود بسته مى‌ديدند. 🔹شيخ طوسى در تفسير اين آيه مى‌گويد: «مفسّران گفته‌اند: «نوشتن نمى‌دانست»، ولى آيه چنين دلالتى ندارد؛ بلكه صرفاً گوياى اين است كه نمى‌نوشته و نمى‌خوانده است. چه بسا كسانى نمى‌نويسند ولى قادر بر نوشتن هستند و در ظاهر وانمود مى‌شود كه فاقد سوادند و كتابت نمى‌دانند. پس مُفاد آيه چنين است: پيامبر به نوشتن و خواندن دست نزده بود و او را عادت بر نوشتن نبود» 🔹علامه طباطبايى نيز همين نظر را پذيرفته‌اند. ٣ به‌علاوه داشتن سواد، كمال است و بى سوادى، نقص و عيب و چون تمامى كمالات پيامبر صلى الله عليه و آله از راه عنايت خاص الهى بوده و هرگز نزد كسى و استادى تعليم نديده، پس نمى‌شود ساحت قدس پيامبر صلى الله عليه و آله از اين كمال تهى باشد. آموزش علوم قرآنی، صفحه 35 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جناب محی الدين سرّ محبوب بودن زن را در اين می‌داند كه چون: ☘️ ذات اقدس خداوند منزّه از آن است كه بدون مجلی و مظهر مشاهده شود، و هر مظهری كه بيشتر جامع اسماء و اوصاف الهی باشد، بهتر خدا را نشان می‌دهد، و زن در مظهريت خدا كامل تر از مرد است☘️ ✔️زيرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال است چون مخلوق حق است. 🔸و زن گذشته از آن كه مظهر قبول و انفعال الهی است. 🔸 مظهر فعل و تأثير الهی نيز هست چون در مرد تصرّف می‌كند و آن را مجذوب خويش قرار داده و محبّ خود می‌سازد، و اين تصرّف و تأثير نموداری از فاعليت خداست، از اين جهت زن كامل تر از مرد است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱 🔰 چرا علی (ع) سقیفه را امضاء کرد؟ 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
. 🔰 چرا علی (ع) سقیفه را امضاء کرد؟ 💠 یکی از آقایان درباره آن خطبه نورانی (سلام الله علیه) که فرمود اگر حمزه و جعفر بودند، من تسلیم سقیفه نمی شدم؛ سئوال کرده بود. این خطبه در کتاب شریف ( )، صفحه هشتصد و هشتاد و یک، این جمله هست که فرمود: اگر عمّ من حمزه و برادرم جعفر (سلام الله علیهما) بودند، من هرگز را امضاء نمی کردم. برای اینکه اینها ریختند، همسرم (سلام الله علیها) هم که کنار درب بود؛ اینها هم ریختند دست مرا بستند، بردند. من دو تا از بستگانم بود؛ یکی عباس بود، یکی عقیل؛ اینها تازه مسلمانند، نه آن اعتقاد قوی و غنیّ حمزه و جعفر را دارند، نه آن شهامت و مبارز بودن و جهاد آنها را! کاری از این دو نفر ساخته نبود. اگر دستم باز بود، و اگر عمویم حمزه بود، و اگر برادرم جعفر بود؛ من هرگز سقیفه را امضاء نمی کردم. معاویه بعد از اینکه آن اهانت را کرد؛ آن نامه در نیست، ولی جواب حضرت هست؛ فرمود: ما که انکار تکردیم، بله مرا با دست بسته بردند؛ (اردت ان تفضحنی فافتضحت)*. رفتی آبروی مرا ببری، آبروی خودت را بردی. من اگر دستم باز بود که سقیفه را امضاء نمی کردم، من اگر دستم باز بود که اجازه نمی دادم دیگری به جای پیغمبر بنشیند؛ امّا خُب با دست بسته! اردت ان تفضحنی فافتضحت، خودت رسوا شدی! لذا در این نامه ای که نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم! فرمود: اگر اینها بودند که من سقیفه را امضاء نمی کردم. اینها ریختند، دست مرا بستند، از من امضاء گرفتند. الآن تمام نمازهای جمعه باید این مطالب گفته بشود، حالا یا به عنوان سخنران قبل از خطبه، یا مضمون خطبه؛ این حرف ها گفته بشود، یادشان نرود‌. نفرمود گاهی بگوئید، فرمود: در تمام خطبه های بگوئید که اگر حمزه بود، اگر جعفر بود، اگر پناهگاههای ما بودند؛ من سقیفه را امضاء نمی کردم. --------------------------------------------- 📌 نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (... الی معاویه جواباً) 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom