#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت سیزدهم)
🌷🌷🌷
🔰فصل سوم : خشوع🔰
🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادتها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادتها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است.
🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است.
🌴 راه دستیابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل میشود.
🌴 توضیح بیشتر:
قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است:
✅ برخی از قلبها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند.
🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بىخود مینمايد.
🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است.
🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد:
✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱)
منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.»
🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد.
🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب میشود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ میدهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه میشود و حالت طمأنينه دست میدهد.
🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده.
✅ برخی از قلبها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک میكنند و خشوع آنها، خوفى میباشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی مییابد.
🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده.
⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که #سر_دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
🌺🌺🌺
سدیو مستشرق فرانسوی
قرآن مجموعه ای است که آداب و حکم چیزی را فروگذار نکرده است . اساس این کتاب مقدس بر عدل و احسان و #حکمت قرار گرفته و جامعه بشری را به سوی فضایل انسانیت وکمال راهنمایی می نماید. معارف درخشان اسلام و احکام قرآن موجب سرشکستگی، بلکه کوری چشم عیبجویان و دشمنان اوست . در عظمت این کتاب مقدس و آورنده آن همین قدر کافی است که بگوییم اعراب وحشی وبادیه نشین را با نداشتن هیچ گونه امتیاز و داشتن هر گونه رذائل اخلاقی به درجه سعادت، بلکه در ردیف معلمان بشریت درآورده است.
📋قرآن از دید گاه دانشمندان جهان
🖍نویسنده : محمد باقر شجعیان
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#امکان_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
📌کتاب کرامت
قرآن، کریم است و انسانهای کریم می توانند به #معانی بلند آن دست پیدا کنند. اگر قرآن بر #قلب پیامبر صلوات الله علیه نازل شد به این علت بود که او دارای #کرامت بود. کرامت یک مقام مختص انبیا نیست بلکه ما نیز در #حد خودمان می توانیم به آن برسیم.
برخی از معانی قرآن برای همه قابل #فهم است اما برخی از معانی و #مفاهیم آن فراتر از درک بشر هستند. حتی همان مفاهیم قابل فهم قرآن را هم اگر می توانیم بفهمیم به این علت است که خدا #ظرفیت آموختنشان را به ما داد.
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
دیدار با طلاب و اساتید حوزه نجف
۱۴۰۱/۰۳/۱۸
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سبک_زندگی_مومنانه
📌آزمون زندگی
امام صادق علیه السلام :
مَن كانَ لَهُ دارٌ و احتاجَ مُؤمِنٌ إلى سُكناها فَمَنَعَهُ إيّاها قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : مَلائكَتي، عَبدي بَخِلَ على عَبدي بِسُكنَى الدُّنيا و عِزَّتي لا يَسكُنُ جِناني أبدا .
هر كه خانهاى داشته باشد و مؤمنى به سكونت در آن نيازمند باشد و او آن را از وى دريغ دارد، خداوند عزّ و جلّ فرمايد: فرشتگان من! بندهام از سكونت دادن بندهام در دنيا بخل ورزيد. به عزّتم سوگند كه هرگز در بهشت من سكونت نكند.
📚بحار الأنوار : ج 74، ص 389، ح 1
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (24) تفسیر آیه 36 و 37
أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى(36)آیا انسان گمان میکند بیهدف رها میشود؟!
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ(37)آیا او نطفهای از منی که در رحم ریخته میشود نبود؟!
🔅🔅🔅
🔰تفسیر:
🔺و اما در این آیه به دو استدلال جالب درباره معاد مى پردازد كه يكى از طريق بيان هدف آفرينش و حـكـمـت خـداونـد اسـت و ديـگـرى از طـريـق بـيـان قـدرت او بـه اسـتـنـاد تحول و تكامل نطفه انسان در مراحل مختلف عالم جنين .
🔹در مـرحـله اول مـى فـرمـايـد: (آيـا انـسـان گـمـان مـى كـنـد كه بيهوده و بى هدف رها مى شود)؟! (ايحسب الانسان ان يترك سدى ).
🔹(سـدى ) (بـر وزن هـدى ) بـه مـعـنـى مـهـمـل و بيهوده و بى هدف است عرب مى گويد: (ابـل سـدى ) در مـورد شترى كه بدون ساربان رها شده و هر جا مى خواهد به چرا مى رود.
منظور از (انسان ) در اين آيه همان انسانى است كه منكر معاد و رستاخيز مى باشد، آيه مـى گـويـد: او چـگـونـه باور مى كند خداوند اين جهان پهناور را، با اين عظمت ، و اينهمه شگفتيها براى انسان بيافريند، ولى در آفرينش انسان هدفى نباشد،؟ چگونه مى تواند باور كرد، كه هر عضوى از اعضاى انـسان براى هدف خاصى آفريده شده باشد، چشم براى ديدن و گوش براى شنيدن ، و قلب براى رسانيدن غذا و اكسيژن و آب به تمام سلولهاى بدن . حتى خطوط سر انگشتان انـسـان نـيـز حـكـمـتى دارد، ولى براى مجموع وجود او هيچ هدفى در كار نيست ، و بيهوده و مهمل و بدون هيچگونه برنامه و امر و نهى و تكليف و مسؤ وليت آفريده شده است ؟
🔹يك فرد عادى اگر مصنوع كوچكى بى هدف بسازد به او ايراد مى كنند، و نامش را از زمره انسانهاى عاقل حذف مى نمايند، چگونه خداوند حكيم على الاطلاق ممكن است چنين آفرينش بى هدفى داشته باشد؟!
🔹و اگـر گـفـتـه شـود هـدف هـمـيـن زندگى چند روزه دنيا است ، همين خور و خواب تكرارى و آمـيخته با هزار گونه درد و رنج ، قطعا اين چيزى نيست كه بتواند آن آفرينش بزرگ را توجيه كند.
بنابراين نتيجه مى گيريم كه اين انسان براى هدف بزرگترى يعنى زندگى جاويدان در جوار قرب رحمت حق ، و تكامل بى وقفه و بى پايان ، آفريده شده است .
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 7.mp3
12.77M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه هفتم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره فلق.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
7.98M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_فلق #فلق #الفلق
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره فلق استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼یک جلسه
🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره
🔅«سوره فلق»؛ نامگذاری اين سوره به نام فلق (شكافتن سپيده دم) از آيۀ اول اين سوره گرفته شده است.
🔻«سوره قل أعوذ برب الفلق»؛ نامگذاری سوره به عبارت آغازین آن است که در روایات هم به این نام خوانده شده است. 🔻هدف اصلى سوره فلق، آموزش پناهندگى به خدا، از شر موجودات شرور است. 🔻محتواى سوره فلق تعليماتى است كه خداوند به پيغمبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و به مسلمانان ، در زمينه پناه بردن به ذات پاك او از شر همۀ اشرار مى دهد، تا خود را به او بسپارند، و در پناه او از شر هر موجود صاحب شر در امان بدارند.
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
28_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_03_08_Shahre_Moghaddas.MP3
12.47M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ
(قسمت بیست و هشتم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰حضرت روح الله #امام_خمینی در کتاب گرانسنگ #چهل_حدیث می فرماید:
💢بقراط گويد كه :
من از كشتى كه دچار بادها و طوفانهاى سخت شود و متلاطم كند آن را موجهاى دريا و بيندازد آن را در لجه هايى كه در آن كوههاى دريايى است اميدوارترم از شخص غضبناك برافروخته ، زيرا كه كشتى را در اين حال ملاحان (ناخدایان)با لطايف الحيل(انواع فنون و مهارت ها) نجات دهند، و اما نفس (آدمی)وقتى آتش غضبش(خشم و عصبانیت او) شعله ور گرديد اميد حيله (راه چاره )براى او نيست البته ، زيرا كه هر چه حيله به خرج برى ، از قبيل مواعظ و نصايح و هر چه با او فروتنى كنى و زارى نمايى ، بر شعله و مايه آن افزايد...
...............
👈بـقـراط (460، 377 ق .م .) در جـزيـره كـوس ، در يـونـان ، بـه دنـيا آمد. وى از مـشـهـورتـريـن پـزشـكـان و فـيـلسـوفـان قـديـم اسـت . او براى امراض و بیماری ها دو منشا غذا و هوا قايل بود.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤تلاوت آیات ۴۵ الی ۵۰ سوره مبارکه حجر
🎙قاری : #احمد_النفیس #قاریان
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مفوم توکل در سنت الهی
برشی کوتاه از تفسیر #سوره_قصص
#محمدعلی_انصاری
#تفسیر
#تفسیر_قرآن
#توکل_به_خدا
#توکل
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
20-hadise meraj.mp3
8.08M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت هفتم(20)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (25) تفسیر آیات 36 تا 40
أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى(36)آیا انسان گمان میکند بیهدف رها میشود؟!
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ(37)آیا او نطفهای از منی که در رحم ریخته میشود نبود؟
!ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى (38)سپس بصورت خونبسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى (39)و از او دو زوج مرد و زن آفريد.
أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى (40)آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند.
🔅🔅🔅
🔰تفسیر:
🔹سـپـس به بيان دليل دوم پرداخته ، مى افزايد: (آيا انسان در آغاز نطفه اى از منى نبود كه در رحم ريخته مى شود)؟! (الم يك نطفة من منى يمنى )
🔹(سپس اين مرحله را پشت سر گذارد و به صورت خون بسته درآمد،و خداوند او را آفرينش تازه اى بخشيد، و موزون ساخت ) (ثم كان علقة فخلق فسوى ).
🔹بـاز در ايـن مـرحـله مـتـوقـف نـمـانـد خـداونـد از هـمـيـن نـطـفـه دو جـفـت مـرد و زن را آفـريـد (فجعل منه الزوجين الذكر و الانثى ).
🔸آيـا كـسـى كه نطفه كوچك و بى ارزش را در ظلمتكده رحم مادر، هر روز آفرينش جديدى مى بـخـشـد، و لبـاس تـازه اى از حيات و زندگى در تن او مى كند، و چهره نوينى به او مى دهـد، تـا سـرانـجـام انـسان مذكر يا مؤ نث كاملى مى شود و از مادر متولد مى گردد آيا چنين كسى قادر نيست مردگان را زنده كند؟ (اليس ذلك بقادر على ان يحيى الموتى ).
🔸🔸ايـن بـيـان در حـقـيـقـت در مـقـابـل مـنـكـرانـى اسـت كـه در مـسـاءله مـعـاد جسمانى غالبا دم از مـحـال بـودن مـى زدنـد، و امكان بازگشت به زندگى را بعد از مردن و خاك شدن نفى مى كـردند، و قرآن براى اثبات امكان اين معنى دست انسان را گرفته و او را به آغاز خلقتش بـازمـى گـردانـد، مـراحـل عـجـيـب جـنـيـن ، و تـطـورات شـگـفـت انـگـيـز انـسـان را در ايـن مراحل به او نشان مى دهد، تا بداند او بر همه چيز قادر و توانا است ، و به تعبير ديگر بهترين دليل براى امكان يك شى ء وقوع آن است .
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #نمونه #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم
#آشتیانی #امامی #حسنی #شجاعی #عبداللهی #قرائتی #محمدی_اشتهاردی #طباطبایی_نژاد
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت دهم)
⏪۱۲ - نسخه شناسی
▪️تفسیر نمونه در ۲۷ جلد وزیری به همراه یک جلد فهرست موضوعی به زبان فارسی، توسط دار الکتب الاسلامیه، تهران چاپ و نشر گردیده است، مجلدات اولیه آن در سال ۱۴۰۰ ق و مجلدات اخیر آن در سالهای ۱۴۱۴ ق به پایان رسیده است.
▪️هر مجلد دارای فهرست مفصلی از آیات و مطالبی است که در آن مطرح شده است، ابتدای جلد اول مقدمهای چند صفحهای از مؤلف بچشم میخورد که در مجلدات بعد این مقدمه بسیار مختصر گردیده است.
▪️برخی مجلدات این تفسیر از جمله جلد ۱ در چاپهای بعد، با تجدید نظر و اضافات، چاپ شده است. انتهای برخی مجلدات نیز تاریخ پایان تالیف آن درج گردیده است. پایان تالیف آخرین جلد آن ۱۸ ذی الحجه ۱۴۰۷ ق مطابق با ۲۳ مرداد ۱۳۶۶ شمسی درج شده است.
▪️این تفسیر تا کنون به چند زبان زنده دنیا از جمله عربی وارد و ترجمه شده، ترجمه عربی آن به نام «الامثل» عرضه شده است. ترجمه انگلیسی آن نیز در دست تهیه میباشد.
▪️تفسیر نمونه تاکنون چندین چاپ با تیراژهای متفاوت (حدود ۵۰۰۰ در هر چاپ) داشته و در نسخه مورد بحث برخی مجلدات تا سی و دو چاپ بر آن گذشته است. فهرست اجمالی تمام مجلدات از نظر سور قرآن در آخر جلد ۲۷ درج گردیده است. طرز کار گروهی که در مقدمه اول کتاب بطور مختصر ذکر گردیده بود در انتهای جلد ۲۷ به طور مفصل از طرف هیئت همکاران تفسیر نمونه بیان شده است.
▪️برگزیدهای از تفسیر نمونه توسط آقای احمد علی بابایی در ۵ جلد به بازار عرضه شده که اکنون چاپ سیزدهم خود را نیز سپری کرده است.
⏪۱۳ - منابع مقاله
۱- مقدمه تفسیر نمونه ج۱
۲- مجلدات مختلف تفسیر همراه با فهرست موضوعی آن
۳- طبقات مفسران شیعه ج۵ ص۵۳ تا ۶۲ دکتر عقیقی بخشایشی
۴- المفسرون حیاتهم و منهجهم ص۱۵۲ سید محمدعلی ایازی
۵- دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی ج۱ ص۷۷۴ و ج۲ ص۲۱۴۳ با همکاری استاد بهاء الدین خرمشاهی
۶- تفسیر و مفسران آیت ا... معرفت ج۲ ص۵۰۲ مؤسسه فرهنگی التمهید چاپ اول تابستان ۱۳۸۰
#تفسیر_نمونه
پایان مقاله
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
2️⃣٢. بىنقطه بودن حروف:
يكى از عواملى كه در قرائت قرآن مشكلات فراوانى ايجاد نمود، بىنقطه بودن حروف و جدا نكردن حروف نقطه دار از بى نقطه بود؛ لذا ميان «س» و «ش» هيچ فرقى نبود، همچنين ميان «ب»، «ت» و «ث» و حروف «ج»، «ح» و «خ» و... تفاوتى وجود نداشت. خواننده بايد با دقت در معناى جمله و تركيب كلامى، حروف را تشخيص مىداد؛ مثلاً ابن عامر و كوفيون «نُنْشِزُها...» ٢ و ديگران «نَنشرُها...» خواندهاند.
3️⃣٣. خالى بودن از علايم و حركات:
كلمات در مصاحف اوليه، عارى از هرگونه اعراب و حركات ثبت مىشد؛ لذا براى خوانندۀ غير عرب مشكل بود تا تشخيص دهد وزن و حركت كلمه چگونه است. حتى براى كسانى كه با زبان عربى آشنا بودند، دشوار بود تا بدانند شكل كلمه چگونه است؛ مثلاً مشخص نبود «اعلم» فعل امر است، يا فعل متكلم مضارع، يا افعل التفضيل، يا فعل ماضى از باب افعال؛ لذا حمزه و كسائى آيۀ «قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» ٣را به صيغۀ امر خواندهاند و ديگران به صيغۀ فعل مضارع متكلم.
4️⃣٤. نبودن الف در كلمات:
🔹يكى ديگر از عواملى كه در قرائت مشكل مىآفريد، نبودن الف در رسمالخط آن روز بود. خط عربى كوفى از خط سريانى نشأت گرفتهاست؛ در خط سريانى، نوشتن الف وسط كلمه مرسوم نبود، و آنرا اسقاط مىكردند و چون قرآن در ابتدا با خط كوفى نگاشته مىشد، الفهاى وسط كلمه مانند «سماوات» را نمىنوشتند (به اين صورت: سموت). بعدها كه علايم مشخصه ايجاد شد، الف را صرفاً با علامت الف كوچك در بالاى كلمه مشخص مىساختند، مانند «سموت».
🔹اسقاط الف وسط كلمه در بسيارى از موارد منشأ اختلاف قرائت گرديد؛ مثلاً نافع ، ابوعمرو و ابن كثير «ما يَخْدَعُونَ» را «وَ ما يخادعون» خواندهاند.
🔹اينگونه عوامل موجب گرديد كه قرّاء بر سر رسيدن به قرائت، با هم اختلاف كنند و هر يك طبق اجتهاد خود و دلايلى كه در دست داشتند، قرائت خود را توجيه بنمايند.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #قیامت #زمان #آخرت #اعمال #نتیجه
🔅🔅🔅
🔻روز قیامت انسان ها در اندیشه چه چیزی هستند و نتیجه اعمال آن ها چه خواهد بود؟⁉️
خداوند در سوره نحل، آیه ۱۱۱ می فرماید:
«یوم تأتی کلّ نفس تجادٍل عنْ نفسها و توفّی؛ کلّ نفس ما عملت و هم لا یظلمون».
«به یاد آورید روزی را که هر کس در فکر خویشتن است و تنها به دفاع از خود بر می خیزد و نتیجه اعمال هر کسی، بی کم و کاست، به او داده میشود و به آنها ستم نخواهد شد».
👈🏼در قیامت، هر کسی به فکر خود است و از خویش دفاع می کند. چون انسان در آن روز، غیر از خودش، هر خاطره دیگری را فراموش می کند. درست بر خلاف دنیا، که به هر چیزی توجّه دارد، جز به خودش و خودش را فراموش می کند. و این نیست جز به خاطر این که در قیامت، حقیقت امر برای انسان آشکار و کشف می شود و آن حقیقت این است که:
«آدمی به هیچ وجه نباید به غیر خودش مشغول شود و در حقیقت، باید همیشه به فکر فکر خود باشد».
در آن روز، شخص می آید و در موقف حساب قرار می گیرد، آن گاه از خود دفاع می کند و با اصرار هم دفاع می کند و تا آن جا که مقدور اوست، عذر می تراشد.
▪️▪️در این آیه، دو نکته مهم آمده است:
۱- هیچ کس در قیامت از شخص دیگری دفاع نمی کند، بلکه تنها و تنها به دفاع از خود اشتغال دارد و دیگر مجالی برایش نمی ماند که به غیر بپردازد و غم دیگری را بخورد.
۲- دفاعی که هر کس از خودش می کند، هیچ سودی ندارد و آنچه را که سزاوار است، از او دور نمی کند. برای این که پاداشی که به او می دهند، خود عمل است و دیگر معنا ندارد عمل کسی را از او جدا کنند و در این گونه جزا دادن، هیچ ظلمی وجود ندارد.
📙باید توجه داشت:
۱- همه انسان ها در قیامت نسبت به سرنوشت خویش نگرانند.
۲- همه انسان ها، جزای اعمال خویش را در قیامت به طور کامل دریافت خواهند کرد.
۳- دفاع انسان از کارهای خویش در قیامت، هیچ تأثیری در سرنوشت او ندارد.
۴- خداوند، عمل انسان را میزان تعیین کیفر و پاداش و مؤثر در سرنوشت او دانسته و این، قرینه است که دفاع آدمی از خویشتن، با توجیه عملکرد خود، بی ثمر خواهد بود.
۵- عمل هر کسی، تعیین کننده سرنوشت وی در قیامت است.
📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌گفتاری کوتاه در باره #عشق خداوند به #بندگانش بر طبق آيات #قرآن
۱.قرآن, سوره ۳, آيات ۳۱ و ۳۲
“بگو اگر خدا را دوست داريد از من #پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و #گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده #مهربان است”
“بگو خدا و پيامبر [او] را #اطاعت كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعا خداوند #كافران را دوست ندارد”
🔹تصويري كه از خداوند در قرآن مجيد رسم شده است , متفاوت با تصويري است كه بعضي اديان بزرگ ديگر نمايش مي دهند.
🔹 بر طبق نظر #مسلمانان, رفتار خداوند مجموعه اي است از #عشق و محبت به انسانهاي #خوب و ابراز #انزجار از انسانهاي بد.
▫️ به اين موضوع حداقل در چهل آيه از آيات قرآن بر مبناي تصويري روشن از انسانهاي خوب و بد اشاره شده است.
هدف اين #نوشتار اين است كه اين تصوير از انسانهايي كه خداوند آنها را دوست دارد برمبناي آياتي از قرآن تصوير شود.
▫️همانطور كه در دو آيه بالا به آن اشاره شده است, قدم اول براي دريافت #عشق خداوند, دنبال كردن مسيري است كه پيامبرانش به ما نشان داده اند. اين زيباترين تصويري است كه مي توان از عشق #دو_طرفه خالق و مخلوق ترسيم كرد.
🔹اگر خداوند را دوست داريد, قرآن شما را راهنمايي مي كند تا خود را آماده دريافت عشق خداوند بكنيد.
💢ولي در عين حال به اين موضوع نيز اشاره شده است كه اگر از راه راستي كه پيامبران نشان داده اند پيروي نكنيد, مشمول عشق خداوند نخواهيد شد.
🔹اين موضوع, احتياج به توضيحات بيشتري دارد تا منظور قرآن از راه درست و خصايل انسانهاي خوب آشكار شود.
▫️شايد بتوان گفت كه بارزترين مشخصه انسانهاي خوب كه در پنج آيه (۲:۱۹۵, ۳:۱۳۴, ۳:۱۴۸, ۵:۱۳ و ۵:۹۳) از آيات قرآن به آن اشاره شده است,نيكوكاري نسبت به بقيه انسانهاست.
🔹نيكوكاري مي تواند كمك به انسانهاي فقير, حمايت از يتيمان و يا حتي احترام به پدر و مادر باشد.
🔹علاوه بر اين, بر طبق قرآن, انسانهايي كه خداوند دوستشان دارد انسانهايي هستند كه:
۲.از خود در برابر گناه محافظت مي كنند (۳:۷۶, ۹:۴, ۹:۷)
۳.منصفانه قضاوت مي كنند (۵:۴۲, ۴۹:۹, ۶۰:۸)
۴.در راه خدا تلاش و مجاهده مي كنند (۶۱:۴)
۵.خود را براي خداوند خالص مي كنند (۲:۲۲۲, ۹:۱۰۸)
۶.از كارهاي بد توبه مي كنند (۲:۲۲۲)
۷.به خداوند توكل مي كنند (۳:۱۵۹)
۸.و در برابرمشكلات صبور هستند (۳:۱۴۶)
💢از سويي ديگر, خداوند فردي را دوست ندارد كه:
۱.به او معتقد نباشد (۳:۳۲, ۳۰:۴۵)
۲.متكبر باشد (۱۶:۲۳, ۴:۳۶, ۳۱:۱۸, ۵۷:۲۳)
۳.به ديگران بدي كند (۳:۵۷, ۳:۱۴۰, ۴۲:۴۰)
۴.ناسپاس باشد (۲:۲۷۶, ۲۲:۳۸)
۵.تجاوزكار باشد (۲:۱۹۰, ۵:۸۷, ۷:۵۵)
۶.اسرافكار باشد (۶:۱۴۱, ۷:۳۱)
۷.ديگران را گمراه كند (۲:۲۰۵, ۵:۶۴, ۲۸:۷۷)
۸.عهد و پيمانش را بشكند (۸:۵۸, ۴:۱۰۷)
۹.وبه داشتن مال و ثروت شادي كند (۲۸:۷۶)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⚪️ اوّلین قدم براى #ارتباط با #قرآن چیست؟
پاسخ این سؤال را میتوان در خود قرآن کریم یافت؛ آنجا که میفرماید:
إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَان فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم، هنگامى که قرآن را قرائت کردى، از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
⚪️ از این آیه بدست می آید که شیطان نمیخواهد مردم با قرآن ارتباط داشته باشند و مانع این #ارتباط است! از اینرو در مرحله اولِ ارتباط که قرائت آیات قرآن است، دستور داده شده تا از شرّ شیطان به خداوند متعال پناه ببریم.
از این دستور معلوم میشود که از همان ابتداى ارتباط با قرآن، شیطان دست به کار میشود و میخواهد مانع ایجاد کند. البته این استعاذه، امریست مانند خود قرائت قرآن که ممکن است حقیقتش اجرا و پیاده شود و ممکن است فقط به یک لفظ اکتفا شود.
⚪️ منظور اینکه، ممکن است انسان از استعاذه فقط به لفظِ أعوذ بالله من الشیطان الرجیم اکتفا کند و ممکن هم هست که استعاذه عملى را درخود پیاده کند و وقتى تصمیم گرفت با کتاب خدا انس بگیرد، در همه ی لحظات از امورى که مانع این ارتباطند به خداوند پناه ببرد و در مراقبه کامل باشد.
⚪️ البته باید توجّه داشت که همین استعاذه لفظى، انسان را یک پله به اجراى استعاذه عملی نزدیکتر میکند؛ یعنی اکنون که قصد قرائت قرآن دارد، خود را براى ارتباط با خدا و کلام او تخلیه کند و دقّت کند که چه چیزى باعث پراکندگى قلب، عدم توجّه و قطع ارتباط با قرآن است؟
⚪️ اگر فکر دنیا و شهوت و امور دیگر است، آن را بیابد و از خود دور کند. یافتن این عامل، راه استعاذه را آسان میکند و این استعاذه پیش از قرائت، مقدمه اى میشود براى استعاذه عملى و حقیقى.
حجّت الاسلام و المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (26) نکته های علمی آیات 36 تا 40
🔻 تطورات جنين يا رستاخيزهاى مكرر!
▪️(نطفه ) در اصل به معنى آب كم يا آب صاف است ، سپس به قطرات آبى كه از طريق لقاح سبب پيدايش انسان يا حيوانى مى شود گفته شده است .
▪️در حقيقت تحول نطفه در دوران جنينى از عجيب ترين پديده هاى جهان هستى است كه موضوع عـلم (جـنـيـن شـناسى ) مى باشد، و در قرون اخير پرده از روى اسرار آن تا حد زيادى برداشته شده است .
▫️قـرآن در آن روز كـه هـنـوز ايـن مـسـائل كشف نشده بود كرارا به عنوان يكى از نشانه هاى قدرت خداوند روى آن تكيه كرده ، و اين خود از نشانه هاى عظمت اين كتاب بزرگ آسمانى است .
▫️گـرچـه در اين آيات تنها بعضى از مراحل جنينى ذكر شده ولى در آيات ديگر قرآن مانند آيـات آغـاز سـوره حـج ، و اوائل سـوره مـؤ مـنـون ، مـراحـل بـيـشـتـرى بـيـان گـرديـده اسـت ، و مـا شـرح بـيـشـتـرى در ذيل اين آيات در اين زمينه داده ايم .
▫️ضـمـنـا بـه (ذلك ) كـه اسم اشاره به بعيد است در مورد خداوند كنايه از عظمت مقام او است و اشاره به اين است كه بقدرى ذات پاكش والا است كه از دسترس افكار بشر بيرون است .
🔸در روايتى آمده است هنگامى كه آيات اليس ذلك بقادر على ان يحيى الموتى : (آيا خداوند بـا ايـنـهـمـه تـوانـائى ، قـادر نـيـسـت مـردگـان را زنـده كـنـد)؟ نازل گرديد؟ رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) عرضه داشت : سبحانك اللهم ، و بلى : منزهى تو اى خداوند آرى چنين قدرتى را دارى .هـمـيـن مـعـنـى از امـام بـاقـر و امـام صـادق (عـليـه السـلام ) نـيـز نقل شده است .
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 03 s.mp3
6.56M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور
#صفحه_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌با حلال بسازید خدا تامین می کند!
🔸حضرت هم در نهجالبلاغه فرمود ما ميدان انقلاب هستيم. ما نميخواهيم که شما جان بکَنيد، همين که با حلال بسازيد کافي است. ما که چيز ديگري از شما نخواستيم. نه بيراهه برويد و نه راه کسي را ببنديد. ممکن نيست که خدا تأمين نکند، او تمام مار و عقربها را دارد اداره ميکند.
🔸اين آيه شش سوره مبارکه «هود» چيست؟ ميگويد شما چه کار داريد که مار و عقرب نيش ميزند، سمّي است؟ اين عائله من است: ﴿وَ مَا مِن دَابَّةٍ﴾ با «علي» تعبير کرده! فرمود تمام مار و عقربها عائله من هستند و نزد من روزي دارند، من خودم را موظف ميدانم که شام و ناهار اينها را تأمين کنم ﴿مَا مِن دَابَّةٍ فِي الأرْضِ إِلاَ عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا﴾، حالا خوک يا خرس قطبي شش ماه بايد زير برف بخوابد به تو چه! من او را خلق کردم و بايد تأمين کنم و ميکنم. اين خداست! آن وقت اين خدا به ما ميگويد مال حرام، حرام است، اگر دست زدي به مال حرام، ﴿جَمَعَ فَأَوْعي﴾ ميشود، اين خطر را دارد. راهش هم نماز است. مذاکره با «الله» است. ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ﴾ است.
🔸ما چه ميگوييم؟ ميگوييم: ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ٭ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، اينها را ميگوييم.
🔸انبيا هم همين را ميگفتند حالا با کلمات کمتر يا بيشتر يا به سبک ديگر. رهبر بنياسرائيل در برابر فرعون حرفش چيست؟ وجود مبارک کليم الهي ميگويد: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ﴾،[41] خدايا تو به من نعمت دادي، من هرگز از ظالم حمايت نميکنم، اين حرف کليم حق است: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ﴾ شد! ما ميگوييم: ﴿صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، راه اينها را به ما نشان بده! ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾ همينها هستند.
🔸در سوره مبارکه «نساء» دارد که ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ﴾، اينها انعام هستند. ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾؛ يعني خدايا آن نعمت ايمان و فهمي که به منِ کريم دادي، من هرگز از ظالم حمايت نميکنم.
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#غدیر #عید #امامت #امیرالمومنین
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حاجحسن_خلج_لب_تشنه_بود_و_تشنه_یک_جرعه_آب_بود_.mp3
7.38M
🔊 #صوتی | #روضه
📝 لب تشنه بود و تشنه یک جرعه آب بود...
👤 حاجحسن خلج
◼️ ویژهٔ #شهادت_امام_جواد
@rahighemakhtoom
#زندگی_مومنانه
عبادت و دعا - رفتار و کردار
امام جواد علیه السلام مَن أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ فَإن كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَد عَبَدَ اللّهَ وإن كانَ النّاطِقُ يَنطِقُ عَن لِسانِ إبليسَ فَقَد عَبَدَ إبليسَ؛
هركه گوش به گفته سخنگويى دهد، در واقع او را پرستيده است. اگر [آن سخنگو] از خدا بگويد، خدا را پرستيده و اگر از شيطان بگويد، شيطان را پرستيده است.
گزیده تحف العقول، ص