eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 ✳ نگاشت 26: نکات تفسیری آیات 27 تا 30 يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ «27» ارْجِعِي إِلى‌ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً : «28» 🔹 فَادْخُلِي فِي عِبادِي «29» وَ ادْخُلِي جَنَّتِي «30» 🔹 «27» هان اى روح آرام يافته! «28» به سوى پروردگارت بازگرد كه تو از او راضى و او از تو راضى است. «29» پس در زمره‌ى بندگان من درآى. (30) و به بهشت من داخل شو! 🌿🌿🌿 «عِبَادِی»: بندگان خاصّ و آفریدگان صالح خدا مراد است. ✅ ۱ - خداوند، با دعوت از صاحبان دل آرام و خشنود، آنان را به جمع بندگان خاص خود بار مى دهد. (فادخلى فى عبدى) ✅ ۲ - بندگى خالص خداوند، مایه رسیدن به مقامى والاتر از رتبه انسان هاى مطمئن، راضى و مورد پسند خداوند (فادخلى فى عبدى) 🔹 انتساب بندگان به خداوند در «عبادى»، انتساب تشریفى است و این که به صاحبان دل آرام، اذن ملحق شدن به آنان داده مى شود، بیانگر برترى رتبه آنان است. ✅ ۳ - رسیدن به مقام اطمینان، رضایت از کارهاى خداوند و مورد پسند خدا بودن، از نشانه هاى رسیدن به مقام عبودیت است. (یأیّتها النّفس المطمئنّة ... راضیّة مرضیّة . فادخلى فى عبدى) ✅ ۴ - همنشین شدن با بندگان خالص خداوند در قیامت، حرکت به سوى او و بهره مندى از جلوه هاى ربوبیت او است. (ارجعى إلى ربّک ... فادخلى فى عبدى) 🔹 از معانى حرف «فاء»، تفصیل بعد از اجمال است و این آیه، رجوع به پروردگار را با تفصیل بیشترى بیان مى دارد. 🔅🔅🔅 «جَنَّتِی»: اضافه جنّت به خدا، بیانگر عظمت بهشت و فراوانی نعمت آنجا است. از تعبیرات روح‌پرور (عِبَادِی) و (جَنَّتِی) لطف و صفا می‌بارد. ✅ ۱ - خداوند در قیامت، انسان هاى دل آرام، راضى و مورد پسند خویش را به بهشتى خاص دعوت خواهد کرد. (و ادخلى جنّتى) 🔹 اضافه «جنّة» به ضمیر متکلم و انتساب آن به خداوند، ممکن است براى بیان شرافت همان بهشت معروف و یا بیانگر اختصاصى بودن بهشتى باشد که این دسته از بندگان به آن وارد خواهند شد. ✅ ۲ - بندگان خالص خداوند و هم نشینان آنان، در بهشت برین جاى داده خواهند شد. (فى عبدى . و ادخلى جنّتى) ✅ ۳ - بهشت برین، جایگاه رشد و کمال در پرتو ربوبیت خداوند (ارجعى إلى ربّک ... و ادخلى جنّتى) 🔹 این آیه، عطف بر آیه قبل و هر دو تفصیل رجوع به خداوند است. برگزیدن واژه «ربّک» در آیات پیشین، بیانگر مواجه شدن بهشتیان با ربوبیت خداوند است. ✅ ۴ - تعدد و تنوع بهشت ها در قیامت (جنّتى) ✅ ۵ - اندیشه صحیح نسبت به فقر و غنا، برخورد شایسته با یتیمان و مسکینان، قطع حرام خوارى و دل نبستن به ثروت، زمینه ساز ورود به بهشت برین (فأمّا الإنسن إذا ما ابتلیه ... و ادخلى جنّتى) «والحمد لله رب العالمین» 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 حیات طیبه زمان:3/50دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌انس با قرآن ◽️براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است: عنوان «تدبر»و «قرائت »و«تلاوت» و «ترتیل »را در پست های قبلی مورد بررسي قرار گرفت حال عناوين ديگر را بررسي مي‎كنيم: 🌿🌿🌿 5.«استماع و انصات»: ◽️مفهوم استماع 🔹«استماع» مصدر باب «استفعال»، مشتق از «سَمْع» است. «سَمْع» عبارت است از: «حس شنوايي در گوش كه صداها را درك مي‌كند»[1] و «سماع» يعني، صرف شنيدن هر چند بدون اراده باشد، اما «استماع» گوش سپردن همراه با پذيرش قلبي است كه بدون اعمال اراده حاصل نمي‌شود. 🔹«انصات» نيز نوعي گوش فرا دادن و خاموشي و سخن نگفتن در هنگام شنيدن است. و به ديگر سخن، «انصات» مترادف كلمه «سكوت» است كه مقدمه استماع و گوش دادن به شمار مي‌رود. در واقع «انصات» همان سكوت جهت استماع است[2] ، «راغب» پس از بيان معناي «انصات» مي‌گويد: 🔹«برخي گفته‌اند: مراد از «انصات» همان پاسخ دادن است. ولي اين معني صحيح نيست؛ زيرا اجابت و پاسخ دادن پس از شنيدن است، و اگر «اجابت» در «انصات» لحاظ شده باشد، در واقع تشويقي است بر شنيدن كه بخاطر قدرت و امكان داشتن در پاسخ است.»[3] ◽️مراد از استماع قرآن «استماع» و «انصات» از جمله آدابي است كه بايد در مجلس قرائت قرآن رعايت شود، و اين امري است كه قرآن، خود آن را توصيه مي‌كند: « وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ».[4] «هنگامي كه قرآن خوانده شود، گوش فرا دهيد و خاموش باشيد؛ شايد مشمول رحمت خدا شويد». 🔹اينكه در آيه شريفه «انصات» با «استماع» همراه شده، تأكيدي است بر سكوت ظاهري و تذكر به تمركز باطني؛ زيرا «استماع» بدون سكوت ظاهري امكان ندارد. بنابراين «استماع» و «انصات» گوش فرا دادن به همراه سكوت ظاهري و تمركز بخشيدن به قوه فكر و انديشه، جهت دريافت پيام قرآني است. 🔹مرحوم علامه طباطبائي در تفسير آيه شريفه مي‌فرمايد: «انصات»، سكوت تؤام با استماع است، و بعضي گفته‌اند: به معناي استماع با سكوت است و معناي «أنصت الحديث و أنصت للحديث» اين است كه به حديث گوش مي‌داد، در حالي كه سكوت كرده بود. و «أنصته غيره» يعني ديگري به سخن او گوش داد و «أنصت الرجل» يعني ساكت شد؛ پس معناي جمله مورد بحث، اين شد: «گوش فرا دهيد به قرآن و ساكت شويد»[5] 🔹خاموشي و سكوت در هنگام استماع قرآن، از جمله آداب محفل قرآني است كه توجه و تدبر در آيات الهي را به دنبال دارد، و موجب رقّت قلب و انقلاب روحي و خوف تؤام با گريه و زاري است. قرآن در اين‌باره مي‌فرمايد:ٍ «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللَّهِ ذلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ» [6] «خداوند بهترين سخن را نازل كرده، كتابي كه آياتش (در لطف و زيبايي و عمق و محتوا) همانند يكديگر است؛ آياتي مكرر دارد (با تكراري شوق‌انگيز) كه از شنيدن آياتش لرزه بر اندام كساني كه از پروردگارشان مي‌ترسند، مي‌افتد؛ سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذكر خدا مي‌شود؛ اين هدايت الهي است كه هر كس را بخواهد با آن راهنمايي مي‌كند؛ و هر كس را خداوند گمراه سازد، راهنمايي براي او نخواهد بود!.» 🔹قرآن كريم در جاي ديگر، انقلاب روحي و معنوي عالمان مسيحي (اهل تواضع و آخرت طلب) را در پي استماع قرآن چنين تشريح مي‌فرمايد: «وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ»[7] «و هر زمان، آياتي را كه بر پيامبر (اسلام) نازل شده، بشنوند؛ چشم‌هاي آنها را مي‌بيني كه (از شوق) اشك مي‌ريزد، بخاطر حقيقتي كه دريافته‌اند؛ آنها مي‌گويند: پروردگارا! ايمان آورديم؛ پس ما را با گواهان (و شاهدان حق، در زمره ياران محمد) بنويس!». البته مقصود از «استماع قرآن»، استماع با خصوصيات ويژه‌اي است كه يك دگرگوني روحي و معنوي در انسان ايجاد كند. و چنين استماعي است كه مورد سفارش قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت ـ عليهم السلام ـ بوده، و آثار پربركتي به همراه دارد، كه در بخش‌هاي بعدي به تفضيل درباره آن سخن خواهيم گفت. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (107) 🔅🔅🔅 ✅ اصل سوم. دين حنيفِ اسلام عبارت از حكم خداست و حكم خداوند ناشي از اراده اوست؛ يعني تنها منبع دين اسلام همان اراده حكيمانه الهي است كه از گزند جهل، سهو، نسيان، تحوّل، تكامل و مانند آن مصون است. ▪ كاشف و دليل اثباتي اراده خداوند دو چيز است؛ يكي عقل برهاني و ديگري نقل معتبر. براي برهان عقلي مبادي ويژه،احكام خاص، و صورت و مادّه مخصوص، و نتيجه معيّن مطرح است و براي دليل نقلي معتبر نيز، مباني ويژه و احكام خاصِ سَنَد، و متنِ مخصوص، و ثمر معلوم پيش بيني شده است. ▪ برهان عقلي اقسامي دارد كه منطق و معرفت شناسي عهده دار آن اند، و دليل معتبر نقلي اقسامي دارد كه سهم مهمّ آن به عهده قرآن و حديث معتبر است. پس اگر چيزي با برهان معتبر عقلي ثابت شود، مي توان آن را كاشف اراده خداوند در تكوين يا تشريع دانست؛ چه اين كه اگر مطلبي با دليل معتبر نقلي تثبيت گردد، مي شود آن را آيينه اراده الهي در نظامِ بود و نبود حقيقي(تكوين) يا در قانون بايد و نبايد اعتباري (تشريع) قرار داد. ▪ البته معناي تعارض دو برهانِ عقلي و راه علاج آن، و معناي تعارضِ دودليل معتبر نقلي و طريق حلّ آن، و معناي تعارض برهان عقلي و دليل معتبر نقلي و مسير دَوَران آن، در فنّ معرفتِ شناسي جامع و علم شريف اصول تبيين شده و بايد بشود. همان طوري كه تمثيلِ ادله نقلي و مُثْلَه كردن آن، به نحوي كه قرآن كريم و معصوم و مصون در اثر توهم تحريفْ از حوزه استدلال و قلمرو استنباط تبعيد شود، يا كلام اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) بر اثر پندارِ آفِل و دسيسه فائل كفايت قرآن «حَسْبُنا كتابُ الله» ،از منطقه استفتا و كرسي مرجعيّتِ فتوا مهجور گردند، فاجعه علمي و ديني را به همراه دارد، تفريق دليل عقلي از پيكر منسجم حجّت شرعي و فتنه رويارويي عقل و نقل، و ناهماهنگي عقل و دين سانحه سهمگين را به دنبال دارد. ▪ عقل هماره چون نقل، به مثابه چشم شريعت در بينش و دست او در روش است. شريعت با دو چشم عقل و نقل ديده مي شود و با دو دست عقل و نقل اجرا مي گردد. هرگز چشم در مقابل چشم ديگر و دست در برابر دست ديگر نخواهد بود، و اين تعبير كه فلان مطلب عقلي است يا ديني، عقلي است يا شرعي ناصواب است، بلكه بايد گفت: فلان مطلب عقلي است يا نقلي، عقلي است يا سمعي، زيرا اگر مطلبي در حوزه احساس و تجربه به نصاب تام كارشناسي متبحّران ماهر رسيد و يا در قلمرو فكر و تأمّل رياضي، به نصاب كامل خود باريافت، چند اثر كلامي، حقوقي و فقهي را به همراه دارد؛ 1⃣ اولاً مي توان گفت: خداوند سبحان در نظام تكوين فلان موجود را چنين آفريد؛ چه اينكه مي شود از نَضْد تجربي يا نظم رياضي آن، به وجود مبدأ حكيم پي برد. 2⃣ ثانياً تطبيق برنامه فردي و اجتماعي بر آن معيار طبيعي يا رياضي، حق مسلّم فرد و جامعه است. 3⃣ ثالثاً تخلّف از آن دست مايه تجربي يا سرمايه رياضي و اتلاف آن، تعدّي به حريم حقوق طبيعي و فطري ديگران است و در محاكم صالح قابل طرح دعوا است. 4⃣ رابعاً محروم كردن فرد يا جامعه از آن نظم عيني و نَضْدِ خارجي، موجب كيفر در معاد مي گردد. چيزي كه پي آمدهاي فراوان ديني دارد، حتماً از ادلّه شريعت و راهنمايان آن خواهد بود و در حدّ خود حجّت شرعي تلقّي مي شود؛ خواه دليل عقلي باشد و خواه نقلي. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌 استراحت بدن 🌱افزون بر لزوم سلامتی جسم و جان، باید به استراحت و آرامش اعضای بدن نیز توجه شود و در به کارگیری آن ها اعتدال ها رعایت شود . امیر مومنان (ع) می فرماید: با فشار بر قلبت جلوی فهمت را مگیر، چرا که هر عضوی از بدن به استراحت نیاز دارد. 🌱امام صادق (ع) هم می فرماید: کسی که شبانه کار کند و با نخوابیدن به چشمش استراحت ندهد (و موجب اضرار به آن شود) آن کارش حرام است. هر چند مال به دست آمده حلال باشد و نیز می فرماید: بیداری و کار کردن در همه شب (به گونه ای که حق چشم رعایت نشود) حرام است، جز در موارد استثناء و اضطرار؛ مانند زمان جنگ یا برای نجات جان بیمار و مانند آن. 🌱امام کاظم (ع) می فرماید: اساس پرهیز (و رژیم غذایی)، مدارا کردن با بدن است . 🌱امام رضا (ع) می فرماید: خواب (به موقع و به اندازه) به تن، قدرت و نیرو می بخشد. 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳️«ایمان و اعتماد به خداوند»، راهگشای مشکلات! ✳️ اگر عالمانه و عاقلانه به وظایف خود عمل کنیم هرگز جا برای یأس و ناامیدی نیست ✅ وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) به پیامبری مبعوث شد، ذات اقدس اله به ایشان فرمود گرچه تو عرب هستی و قرآن به زبان عربی مبین نازل شده است اما بدان اینگونه نیست که تو تنها متعلق به اعراب و یا این منطقه خاص باشی، بلکه تو پیامبر جهانی هستی لذا در چند جای قرآن فرمود «إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ» و «نَذِيرًا لِلْبَشَرِ»؛ یعنی این کتاب برای همه انسان های جهان است و مخاطب آن جهانی است. ▪ در چند جای قرآن می فرماید «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» یعنی اسلام باید بر همه مکاتب دیگر پیروز باشد و کل شرق و غرب عالم باید زیر پوشش قرآن قرار بگیرد، چون این کتاب علاوه بر آنچه دیگر کتب الهی دارند، دارای «هیمنه» است «الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ»؛ یعنی قرآن بر كتب آسمانی ديگر برتری و تسلط دارد. ▪ پس ما نیز دو وظیفه داریم؛ یک وظیفه محلی و منطقه ای داریم که مربوط به ارتباط ما با یکدیگر و موحدان است و یک وظیفه بین المللی و جهانی داریم که مربوط به ارتباط ما با همه بشر است، برای این منظور وظیفه ما این است که جهانی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم، اما اینگونه نیست که دشمن، ما را به حال خود بگذارد و ما را تحمل کند، نشانه آن همین جنگ هشت ساله دفاع مقدس است که در حقیقت جنگ جهانی بود چرا که کشوری در دنیا نبود که علیه ما کاری نکند و تنها خدا بود که به این مردم، قدرت و غیرت دارد تا مقابل جهان بایستند و مقاومت کنند. ▪ منتظر حقیقی حضرت حجت(عج) کسی است که دیگر مکاتب جهان را بررسی کند و آنها را در برابر میزان الهی ارزیابی نماید و و آن را به جهانیان معرفی کند. در واقع، جهان را بشناسد، جهانی فکر کند و جهانی حرف بزند و حرف خود را قیّم بر دیگر سخنان معرفی نماید. ▪ همه مردم بسیجی هستند! چرا که باید همواره در صحنه باشند؛ داشتن رهبر خوب نیمی از قضیه است، رهبر ولو علی ابن ابیطالب باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است. ▪ در حالی که ما دهه کرامت و ولایت و امثالهم داشتیم، برخی دهه غارت و چپاول در کشور به راه انداختند، با این تفاوت که دهه های ما ده روزه است اما دهه آنها ده سال طول کشید. لذا بیان حضرت امیرعلیه السلام این است که وقتی شما می خواهید یک نظام را اداره کنید هم نسبت به اعمال خود و اتفاقاتی که در داخل کشور رخ می دهد در صحنه باشید و هم نسبت به عملکرد دشمن هوشیار باشید و فعالیت های آنها را هم مرتباً رصد کنید که این کار یک برنامه ریزی و تقسیم کار دقیق می طلبد. ▪ حضرت امیرعلیه السلام در نامه ای خطاب به مردم مصر بیان داشتند خواب سیاسی، خواب فرهنگی، خواب اجتماعی و خواب اقتصادی باید در چشم شما در حد مزمزه باشد، هرگز نگذارید خواب از محدوده چشم شما فراتر برود و وارد محدوده هوشیاریتان شود. چون دشمن شما نمی خوابد و همیشه بیدار است، لحظه ای غفلت، پیامدهای تلخی به همراه خواهد داشت در نتیجه باید همواره در صحنه بود و این معنای بسیجی بودن است. ✅ اصل مهمی که هرگز نباید آن را فراموش کرد «اعتماد به خداست»، او هرگز ما را تنها نمی گذارد در نتیجه اگر عالمانه و عاقلانه به وظایف خود عمل کنیم هرگز جا برای یأس و ناامیدی نیست. 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نائب امام 🔹 گاهی تعبیر قرآن این است كه شما باید تجارت كنید، برای اینكه سرمایه ‌ای به نام عمر می‌ دهید، چیزی باید بگیرید، گاهی دارد كشاورزی كنید ﴿وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً﴾.[سوره نوح،آیه17. ] اگر انسان در بخش كشاورزی شركت كرد، شجره طیبه ‌ای می‌ شود كه ﴿أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ﴾،[سوره ابراهیم،آیه2. ] اگر در بخش تجارت شركت كرد می ‌شود ﴿یرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ﴾[سوره فاطر،آیه29. ] كه دیگر كسادی و خسارتی و ضرری در آن نیست. اما هر دوی این كار یك توجیه لازم دارد، در تجارت انسان چیزی می ‌دهد و یك چیز بهتری می ‌گیرد این معنای تجارت است؛ ولی در تجارت الهی، عِوض و معوّض هر دو را خدا به انسان می‌ دهد، این‌طور نیست كه ما چیزی به خدا بدهیم یا در راهی صرف كنیم و عِوض آن را خدا به ما بدهد، این‌طور نیست. ما در دنیا چیزی می ‌دهیم و در قبال آن چیزی می‌ گیریم، این تجارت می ‌شود؛ ولی اگر با ذات اقدس الهی معامله كردیم، چه تجارت جان، چه تجارت مال، چه تجارت عِرض و آبرو كه ﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ﴾[سوره توبه،آیه111. ] این عِوض و معوّض هر دو را به ما می ‌دهد، چیزی به سود خدا نیست، چیزی را خدا نگه بدارد نیست و اگر كشاورزی كردیم آن هم روشن است كه همه منافع را می ‌بریم؛ ولی در جریان كشاورزی آن مَثل گویاست كه فرمود آ‌ن‌قدر رشد می ‌كنید كه ﴿أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ﴾ «زمینی به اصل، آسمانی به فرع»، اگر می ‌بینید جناب نظامی این شعرها را گفته است اینها را قرآن و روایات پرورانده است. 🔹 در جریان كشاورزی روشن است كه انسان، شجره طوبا می ‌شود، چیزی نمی ‌دهد تا چیزی بگیرد، چون تجارت نیست؛ اما در جریان تجارت كه مثلاً وقتی صَرف بكند، عمری صَرف كند، مالی بدهد، جانی بدهد، شهید بشود، جانباز بشود، این‌طور نیست كه چیزی بدهد و چیزی بگیرد؛ بلكه عِوض و معوّض هر دو را خدای سبحان به انسان می‌ دهد؛ یعنی اگر برابر بخش پایانی سوره «توبه» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ﴾[سوره توبه،آیه111. ]، این جان را كامل می‌ كند و این آبرو را كامل می ‌كند و به ما مرحمت می‌ كند، این‌طور نیست كه چیزی بدهیم و چیزی بگیریم. اما اگر خدای ناكرده كسی با ابلیس معامله كرد، با غیر خدا معامله كرد او عوض و معوّض هر دو را می‌ گیرد، نه چیزی به ما بدهد، اگر كسی خدای ناكرده در راه باطل قدم گذاشت؛ یعنی عمر را صَرف كرد، آبرو را صرف كرد، مال را صرف كرد، این مال و آبرو را آن ابلیس می ‌برد كه اصلِ مبیع است، آن ثمن هم در اختیار اوست؛ آن‌گاه ما را به اسارت می‌ گیرد و از ما سواری طلب می ‌كند. 🔹 انبیا (علیهم السلام) عموماً وجود مبارك حضرت خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً و ذوات قدسی اهل بیت (علیهم السلام) عموماً به بركت رئیس مذهب ما وجود مبارك امام صادق خصوصاً كه الیوم وجود مبارك ولیّ عصر است، اینها آمدند به ما گفتند شما می‌ توانید رشد كنید و شجره طوبا باشید، شجره ‌ای باشید كه ﴿أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ﴾ می ‌توانید تجارت كنید، عوض و معوّض هر دو را می ‌برید. 🔹 بعضی از بزرگان كه به مقام والای علمی رسیدند رساله ‌ای نوشتند «رساله عهد»، با خدایشان عهد بستند و عصاره آن عهد را در آن رساله نوشتند، عهد كردم كه كارهای غیر علمی نكنم، عهد كردم كه نوشته ‌های غیر علمی نخوانم، عهد كردم كه قصّه نگویم، عهد كردم كه قصّه نشنوم، چون روح قصه، روح عوامی است؛ روح قصه گفتن، روح قصه پرداختن، روح خواب گفتن، روح خواب شنیدن، این روح وقتی روح عوامی شد، دیگر عالِم نخواهد بود؛ مگر ذهن ما چقدر ظرفیت دارد، تا چه اندازه ما می‌ توانیم به این ذهن واردات بدهیم؟ اگر چهارتا قصه، چهارتا حرف غیر علمی به این روح دادیم دیگر پر می ‌شود. 🔹 مرحوم آخوند صاحب كفایه را خدا غریق رحمت كند! مثالی در كفایه دارد كه فرمود اگر شما یك سطل آب شور پای درخت ریختید این دیگر آب شیرین را نمی ‌پذیرد، دیگر میوه هم نمی‌ دهد؛ مگر این درخت چقدر آب می ‌خواهد؟ یك سطل آب می‌ خواست كه شما هم آب شور دادید، این ذهن مگر چقدر ظرفیت دارد؟! عهد كردم كه حرف غیر علمی نزنم، تعهّد كردم كه عوامانه سخن نگویم، تعهّد كردم كه حرف عوامانه را نشنوم، این شخص محقّق بار می ‌آید و وقتی محقّق بار آمد جامعه ‌ای را می ‌تواند اصلاح كند تا می‌ رسد به جایی كه نایب امام می‌ شود. 📚 سخنرانی عمومی به مناسبت شب ولادت رسول اکرم (ص) تاریخ: 1393/10/18 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تمیم اخلاق زمان:2/08دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
أنا ارسلناک رحمةللعالمين ميلاد مسعود پیامبر رحمت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت امام جعفربن محمد الصادق عليه السلام را به پیشگاه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شما دوستان و همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم.🌷🌷 ارادتمند سید🙏 @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ عاشقي دردسري بود، نمي دانستيم حاصلش خون جگري بود، نميدانستيم پر گرفتيم ولي باز به دام افتاديم شرط بي بال و پري بود، نمي دانستيم 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم ... @rahighemakhtoom
🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪مهم‌ترين كار وجود مبارك پيغمبر(ص) و همچنين يازده معصوم ديگر(ع) هم تفسير عالَم است كه عالم فقط اين نيست اين يك گوشه از جهان هستي است و ما هم اين نيستيم كه پايان ما قبر و مرگ باشد، اگر ما از اين نشئه طبيعت بيرون بياييم دو كار مي‌كنيم: هم آينده خود را مي‌بينيم, هم آينده جهان را; هرگز بشر با مرگ نمي‌ميرد. ▫ ما يك موجود ابدي هستيم اگر كسي خواست خليفه و جانشين ذات اقدس الهي باشد بايد ابدي باشد و ذات اقدس الهي فرمود بسياري از مسائل را كه انبيا آوردند اين مي‌تواند اسوه شما باشد خودتان را ارزان نفروشيد اگر جان خود را به كمترازقرآن وعترت فروختيم مغبونيم اگر كسي به غير قرآن و عترت معامله كرد با هر چه داد و ستد كرد مغبون است شماعزيزان خدارا شاكر باشيد كه آمديدجزءاصحاب پيغمبر باشيد چيزي كمتر از قرآن وعترت شما راقانع نكند هر چه كمتر ازاينها باشد انسان براي آنها وقت صرف كند مغبون است. ▪ فرمود شما مسئوليدسعادت خودتان را تأمين كنيدخدامسئول رزق شماست فرمود تمام موجودات,تمام ماروعقرب نزد من پرونده دارند عائله من هستند من موظفم آنها را روزي بدهم ذيل آيه سوره مباركه نحل كه ذات اقدس اله فرموداگر كسي مؤمن باشد وعمل صالح داشته باشد ﴿فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً از وجود مبارك حضرت اميرسؤال كردندحيات طيّبه چيست؟فرمود:«هي القناعة»انسان قانع راحت زندگي مي‌كند.فرمودحيات طيّبه,حيات قناعت است ساده‌زيستن حيات طيّبه است بقيه وقت را انسان صرف علوم الهي بكند. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 علم‌ الوراثه 🔹 میلاد خاتم انبیا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) و وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) را به پیشگاه ولی عصر(ارواحنا فداه) و عموم علاقه ‌مندان به قرآن و عترت و همه علما و فضلا مخصوصاً شما بزرگواران تهنیت عرض می ‌كنیم! هر اندازه كه به این ذوات قدسی معرفت پیدا كنیم و از علوم، فنون و فضایل آنان بهره ‌ای ببریم، هم به اینها نزدیك می‌ شویم و هم به ذات اقدس الهی. اینها یك علم ‌الدراسه عمومی داشتند كه ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[1] می ‌تواند ناظر به آن باشد, یك علم ‌الوراثه خاص داشتند كه خود اهل بیت (علیهم السلام) شاگردان علم ‌الوراثه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هستند و علمای راستین وارثان انبیا عموماً و وارث حضرت ختمی نبوّت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خصوصاً هستند. اینكه فرمود: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»[2] به حسب ظاهر یك جمله خبریه ‌ای است كه باید از آن معنای انشا استفاده كرد و به داعی انشا القا شده است؛ یعنی شما عالمان دین یك سلسله درس ‌های عادی می‌ خوانید كه عالم می ‌شوید، یك چیز روشنی است؛ اما بكوشید كه از انبیا ارث ببرید، وارث آنها بشوید: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء». در ارث هم بارها شنیده ‌اید كه اگر آن میراث, مال و امور مادی باشد تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمی ‌رسد; ولی اگر آن میراث, علوم و معارف باشد تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌ رسد. اینكه گفته شد: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا»[3] همین است. چند دستور به ما دادند گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ‏ قَبْلَ‏ أَنْ‏ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا»[4] و «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا»؛ معادی را در درون خود داشته باشیم قبل از اینكه ما را وزن كنند, عقاید و اخلاق و اعمال ما را به حساب بیاورند خودمان را وزن كنیم و خودمان را به حساب بیاوریم در محكمه عقل و شرع خود را محاسبه كنیم. بعد فرمود: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا» اگر بخواهید از علم ‌الوراثه اهل بیت استفاده كنید، تا انسان از اوصاف پَست هجرت نكند چیزی نصیب او نمی‌ شود. مرگ در حقیقت هجرت است مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن. 🔹 ما دو گونه می ‌توانیم درس بخوانیم: یك طور كه ـ خدای ناكرده ـ همین علم‌ الدراسه باشد و چهارتا چیز یاد بگیریم و به دنبال القاب باشیم، همین حرف ‎ها و بازی‌ ها كه این یک خسارت است. یك وقت می‌ توانیم به دنبال علم‌ الوراثه باشیم كه ما بشویم پسر پیغمبر, الآن انسان وقتی كنار قبر مرحوم شیخ انصاری یا صاحب جواهر رسیده با اطمینان می‌تواند بگوید: «السلام علیك یابن رسول الله» برای اینكه حضرت فرمود: «أَنَا وَ عَلِی‏ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ»[5] و اینها هم رفتند بچه ‌های پیغمبر شدند، حالا لازم نیست انسان شجره داشته باشد, اگر فرمود: «أَنَا وَ عَلِی‏ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ» و اینها رفتند فرزند پیغمبر و علی شدند می شوند «ابن رسول الله»، بعضی‌ ها «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیتِ‏»[تفسیر فرات الكوفی، ص171. ] می‌ شوند, بعضی‌ ها پسر می‌ شوند, بعضی‌ ها دختر می‌ شوند، آن جامعش «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیتِ‏» است، پس انسان می‌تواند بچه پیغمبر شود این راه باز است. خود را كمتر از این بفروشیم ضرر كردیم، این راه باز است. آن وقت جامعه را روحانیتِ بیدار و وارسته اداره می ‌كند، مردم با سرمایه خلق شدند، این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[سوره شمس، آیه8. ] هست. ما می ‌توانیم طرزی زندگی كنیم كه كار یك امامزاده را انجام بدهیم، در طبرستان ما این‌طور بود برخی از علما خدا غریق رحمتشان كند! در آن فلاتی كه زندگی می ‌كردند كار یك امامزاده را انجام می‌ دادند، هر كس می ‌رفت نزد اینها متّعظ می ‌شد، می ‌دید این هر چه می ‌گوید عمل می ‌كند و هر چه هم باید عمل كند همان‌ ها را هم می ‌گوید، به فكر القاب و این بازی‌ ها نیست، ما می‌ توانیم این‌طور باشیم. اینها كه به این‌جا رسیدند نه امام بودند نه امامزاده ولی كار امامزاده را می‌ كردند این راه باز است. [1]. سوره بقره، آیه129؛ سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه2. [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‌1، ص32. [3]. بحارالانوار، ج69, ص59. [4]. محاسبة النفس للسید، ص13. [5]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص330. 📚 سخنرانی عمومی به مناسبت روز ولادت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) تاریخ: 1394/10/08 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌پیامبر جهانی حرف جهانی دارد (جلسه درس اخلاق، مورخ ٩٨/٨/٢٣) 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 1: ترجمه و معرفی سوره بگو: «پناه مى‌برم به پروردگار مردم، (۱) پادشاه مردم، (۲) معبود مردم، (۳) از شرّ وسوسه‌گر نهانى؛ (۴) آن كس كه در سينه‌هاى مردم وسوسه مى‌كند، (۵) چه از جنّ و [چه از] انس.» 🔅🔅🔅 ▪ سوره ناس، صد و چهاردهمین (آخرین) سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. ▪ سوره ناس جزو چهارقل است. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد در مقابل وسوسه‌گرانِ پنهان به خدا پناه ببرد. ▪ در برخی از تفاسیر اهل سنت آمده است این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر(ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیات آن بر پیامبر(ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر(ص) اثر نمی‌کند. ▪ سوره ناس و فلق را مُعَوِّذتین گویند؛ چراکه برای تعویذ خوانده می‌شوند. در فضیلت تلاوت سوره ناس، از جمله نقل شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتاب‌های پیامبران الهی را قرائت کرده است. همچنین نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره ناس و فلق را محبوب‌ترينِ سوره‌ها نزد خداوند می‌دانست. ▪ یاد آوری: ✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم ✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 2: محتوای نموداری سوره ناس ▪ خداوند در سوره ناس به رسول خود دستور می‌دهد از شر وسواس خَنّاس (وسوسه‌گر نهانى) به خدا پناه ببرد.[طباطبایی، المیزان، ۱۹۷۴م، ج۲۰، ص۳۹۵] محتوای این سوره شبیه سوره فلق است. هر دو درباره پناه بردن به خدا از شـر و آفت‌ها سخن می‌گویند، با این تفاوت که در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده است؛ ولی در این سوره فقط بر روی شر وسوسه‌گران ناپیدا (وسواس خناس) تکیه شده‌است.[مکارم شیرازی، برگزیده تفسیر نمونه، ۱۳۸۲ش، ج۵، ص ۵۳۸ و ۶۳۲.] ▪ این سوره را سوره ناس نامیده‌اند. ناس به معنای «مردم» است و از آیه اول گرفته شده است. سوره ناس را «مُعَوِّذه» نیز می‌گویند. این نام به سبب آن است که انسان با خواندن این سوره خود را از وسوسه‌های شیطان تعویذ می‌کند و در پناه خدا قرار می‌دهد. همچنین به جهت اینکه انسان در مواقع احساس خطر، این سوره را می‌خواند تا پناه و نجات یابد، این سوره را مُشَقْشَقه نام نهاده‌‌اند. دو سوره‌ ناس و فلق را مشقشقتین و معوذتین گویند. ▪ سوره ناس جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، بیست و یکمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و چهاردهمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▪ سوره ناس ۶ آیه، ۲۰ کلمه و ۷۸ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) است. سوره ناس جزو چهارقل است؛ چهار سوره‌ای که با کلمه «قُل» آغاز می‌شوند. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 3: محتوای نموداری سوره ناس ▫ درباره شأن نزول این سوره، روایتی در منابع اهل سنت نقل شده است که عالمان شیعه آن را نپذیرفته‌اند. ▫ در کتاب «الدر المَنثور» از کتاب‌های تفسیری اهل سنت آمده است مردى يهودى، پیامبر(ص) را سِحر كرد. جبرئیل نزد پيامبر(ص) آمد و مُعَوِّذتین (سوره فلق و ناس) را آورد و گفت مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر او در فلان چاه است. پیامبر(ص) علی بن ابی‌طالب را فرستاد تا سِحر را بياورد؛ سپس دستور داد گره‌هاى آن را باز کند و براى هر گره، یک آيه از مُعَوِّذتين را بخواند. چون گره‌ها باز و اين دو سوره تمام شد، پيامبر اسلام(ص) سلامتى خود را باز يافت. 🔷 علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌نویسد دلیلی وجود ندارد که پيامبر(ص) از نظر جسمی در برابر سِحر و جادو مقاوم باشد و جادو نتواند در بدن او مریضی ایجاد کند؛ بلکه آیات قرآن بر این دلالت دارند که دل و جان، و عقل و انديشه پيامبر(ص) از سحر و نفوذ شياطين در امان است. ▪ از پیامبر(ص) روایت شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتاب‌های پیامبران الهی را قرائت کرده باشد. از امام باقر(ع) نیز نقل شده است هر كسی در نماز وَتْر ، سوره های مُعَوِّذَتین (سوره ناس و فلق) و اخلاص را بخواند، به او گفته می‌شود كه ای بنده خدا مژده باد بر تو كه خداوند نماز تو را قبول كرد. نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره فلق و ناس را محبوب‌ترينِ سوره‌ها نزد خداوند معرفی می‌کرد. @rahighemakhtoom
آیت الله 📌پرهیز از آسیب رساندن به بدن ◽️امیر مومنان (ع) درباره بیماری که گزارش درستی از بیماری خود به پزشک نمی دهد. می فرماید: کسی که بیماریش را از پزشک پنهان کند به بدنش خیانت کرده است. 🔅🔅🔅 ◽️امام صادق (ع) می فرماید: اسراف در اموری است که مال را تباه کند و به بدن زیان رساند در این روایت زیان رساندن به بدن از مصادیق اسراف به شمار رفته که از گناهان بزرگ است. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 محبوب الهی 🔹 اگر کسی دوستی داشته باشد و در سفر دور باشد، آن دوست وارد منزل بشود همگان از ورود آن دوست باخبر می‌ شوند، اما در حد یک آگاهی مفهومی و آگاهی مفهومی هم مسرت ‌بخش نیست؛ اما بستگان آن شخص گذشته از اطلاع مفهومی، لذت می ‌برند، زیرا یک پیوند وجودی بین اینها برقرار است. ما در جریان خداپرستی که قرآن کریم به ما راه نشان می‌ دهد، بعد از استدلال‌ هایی نظیر ﴿أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَیرِ شَی‏ءٍ أَمْ هُمُ الْخالِقُون﴾[سوره طور، آیه35. ] و سایر ادله توحیدی که می‌ گوید جهان را جهان ‌آفرینی هست، یک راه ‌هایی به ما نشان می‌ دهد که آن راه ‌ها کیفیت پیوند بین انسان و لطف ویژه الهی است. در قرآن کریم از محبت خدا سخن گفته است: ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛[ سوره آل عمران، آیه31. ] فرمود اگر شما دوست خدایید پیرو حبیب خدا باشید تا منتقل بشوید از محب بودن به محبوب بودن. 🔹 جریان محبت عقل عملی ادراک می ‌کند نه عقل نظری؛ یعنی آن شأنی که از آن به عنوان عقل عملی یاد می‌ شود آن مسئول انگیزه است نه اندیشه. آن عقل نظری است که متولّی اندیشه است، انسان با اندیشه برهان اقامه می ‌کند که خدایی هست، ولی با انگیزه به خدا دل می ‌بندد. برخی ‌ها از دوزخ خدا هراسناک ‌اند، برخی ‌ها به بهشت خدا امیدوارند، گرچه هراس از دوزخ حق است و گرچه امید و شوق به بهشت حق است، اما ادراک محضر خدای سبحان و لقای الهی از همه اینها لذت‌ بخش ‌تر است. فرمود شما با قرآن دو کار کنید: یکی با آن متولّی اندیشه معارف قرآن و استدلال‌ های قرآن را ارزیابی کنید تا روشن بشود خودتان بنده خدایید و نظام هستی مخلوق خداست و انسان ‌های خوب هم مخلوق خدایند و هم می ‌توانید بخش گرایش را تقویت کنید دوست خدا بشوید؛ این گرایش یا هراس از دوزخ اوست یا شوق به بهشت او یا برتر از هر دو، گرایش به لطف الهی و دوستی صفا و وفای الهی است، این امید بخش است، آرام ‌بخش است، طمأنینه ‌آور است، مسرت ‌بخش است و مانند آن. 📚 پیام به جشنواره قرآنی تاریخ: 1394/02/29 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 محبوب الهی زمان:3/06دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (29) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات 4 ـ «الله» اسم اعظم الهي ▪️ در ميان اسماي لفظي خداي سبحان اسم مبارك «الله»، اسم جامع و اعظم است و ساير اسماي الهي با واسطه يا بي واسطه، زير پوشش اين نام مقدس است؛ مثلاً اسم «شافي» كه از اسماي جزئيه است زير پوشش «رازق» و رازق تحت پوشش «خالق» و خالق زير پوشش «قادر» و قادر زير پوشش اسم جامع و اعظم «الله» است. ▪️ بنابراين، اسم «الله» نسبت به نامهاي ديگر خداوند (كه زير پوشش آن است) «اسم اعظم» است و اگر آيه اي مشتمل بر اسم اعظم حق بود، سيّد آيات به شمار مي رود و از اين رو در برخي روايات، آيه‌ي كريمه‌ي (بسم الله الرّحمن الرحيم) به گراميترين و بزرگترين آيه‌ي قرآن وصف شده است: «سرقوا أكرم آية فى كتاب الله: (بسم الله الرّحمن الرحيم)»[ نورالثقلين، ج1، ص6.]؛ «عمدوا إلي أعظم آية فى كتاب الله... وهى (بسم الله الرّحمن الرحيم)».[ تفسير عياشي، ج1، ص22.] ▪️ تذكّر: نام شريف «الله» در بسياري از آيات قرآن كريم آمده است و سرّ اين كه آيه‌ي (بسم الله الرّحمن الرّحيم) سيّد آيات به شمار مي رود ▪️ اختلاف معنوي و تفسيري كلمه‌ي «الله» در بسم الله و ساير آيات است.[ اين مطلب در لطيفه‌ي بعد بيان خواهد شد.] 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom