برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(78)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 تفسير
🔹 يوم: يوم در عرف به معناي پاره اي محدود از امتداد زمان است؛ كم باشد يا زياد و از اين رو هم بر فاصله بين طلوع و غروب خورشيد اطلاق مي شود و هم بر مقاطع وسيعتري از زمان. در قرآن كريم يوم به معناي «ظهور» نيز آمده است؛ مانند: (كل يوم هو في شأنٍ)[ سورهي الرحمن، آيهي 29.].
▪ در اين آيهي كريمه يوم به معناي متعارف آن نيست؛ زيرا خود يوم به معناي متعارف نيز شأن جديد فيض خداست و چون الفاظ براي ارواح معاني وضع شده است، اين گونه استعمال حقيقي است، نه مجازي.
🔹 الدّين: دين خضوع و انقياد در برابر برنامه يا مقرراتي معين است. بنابراين، در معناي «دين» دو قيد معتبر است: يكي انقياد و خضوع و ديگري اين كه آن انقياد در برابر برنامهي خاصي باشد و اما مفاهيمي مانند: طاعت، تعبّد، محكوميّت، مقهوريّت، تسليم، قانون يا جزا، معناي اصلي كلمهي دين نيست، گر چه به آن نزديك و از لوازم آن است.
✅ برهاني ديگر بر اختصاص حمد
آيات دوم و سوم سورهي مباركهي حمد مشتمل بر چهار برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان بود. آيهي كريمهي (مالك يوم الدين) نيز با بيان اسمي ديگر از اسماي حسناي خداوند سبحان، برهاني ديگر بر ضرورت حمد و اختصاص به ذات اقدس الهي است. تقرير برهان بدين گونه است:
▪ خداي سبحان مالك مطلق سراسر عوالم هستي است و مالكيت مطلق او در آن روز ظهور مي كند و چون صاحب چنين سلطه و مالكيتي محمود و مشكور است، بنابراين خداي سبحان محمود و مشكور است.
توضيح اين كه، خداي سبحان مدبّر و مربّي انسانهاست و چون بدون حيات جاويد ابدي راه كمال انساني مسدود خواهد بود، با برپا كردن قيامت، راه تكامل نهايي انسان را باز مي كند و چون رها كردن انسانها به حال خود، عامل تباهي آنان خواهد شد، آنان را به خود وا نمي گذارد، بلكه با اعتقاد به قيامت و ياد معاد كه بهترين عامل رهايي انسان از تباهي است[1]، آنان را مي پروراند و سرانجام نيز در قيامت پاداش كار نيك آنان را مي دهد.
🔹 بنابراين، خداي سبحان اولاً، با برپا كردن قيامت، راه تكامل انسان را باز و هموار مي كند. ثانياً، با اعتقاد به قيامت و ياد معاد آنان را تطهير مي كند و ثالثاً، در قيامت پاداش نيكوكاران را به آنان عطا مي كند. از اين رو خداي سبحان، محمود و مشكور است.
🔹 آيهي كريمهي (مالك يوم الدين) افزون بر آن كه برهاني بر ضرورت حمد خداي سبحان است و از اين جهت با گذشته مرتبط است، سندي براي «معبود» و «مستعان» بودن خداوند نيز هست و از اين جهت با آيهي بعد ارتباط دارد.
=================
[1]ـ نزاهت انسان از گناه و آراسته شدن او به اطاعت و عبادت، يا بر اثر ترس از جهنّم است يا شوق بهشت و يا عاملي برتر كه آن خوف از هجران و شوق به لقاي حق است. بهشت نيز درجاتي دارد: درجه اي از آن، جنات تجري من تحتها الأنهار (سورهي بقره، آيهي 25) است و درجهي ديگر «جنّت لقاي ربّ». متوسّطان از اهل ايمان تنها به باغهاي بهشتي و جويباران جاري در زير درختان آن دست مي يابند؛ اما اوحدي از مؤمنان، گذشته از اين، به مقام «عنداللّهي» نيز مي رسند: إنّ المتقين في جنّات و نهر في مقعد صدق عند مليكٍ مقتدر (سورهي قمر، آيات54 ـ 55).
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_علی
#امیر_المومنین
#عید
#عید_نوروز
#باز_نشر
📌عید عاقلان
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
مسئولیّت عواقب و پیامدهای ناموزون جهالت و عدم ادراک و اطّلاع صحیح #جامعه نسبت به مبانی و آموزه های دینی ، بر عهده ی کسانی است که بدون آمادگی و استعداد کافی و ناپختگی در مسائل دینی ، زبان به طرح مسائل و #مبانی_دینی گشاده و یا قلم در ابلاغ و اظهار حقایق شرع دوانیده، مردم را از راه به بیراهه و از صراط مستقیم به انحراف و اعوجاج می کشانند، و یا آنکه خدای ناکرده با علم و اطلاع از قضایا و مسائل وحیانی ، به جهت مصالح #دنیوی و منافع چند روزه ی گذرا ، با #فرهنگ و #آیین_باطل مردم همراهی و هم رأیی می نمایند!
#آیت_الله_سید_محمد_محسن_حسینی_طهرانی_رضوان_الله_علیه
.
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام ص۷۷
@rahighemakhtoom
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین
@rahighemakhtoom
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمر انسان، وابسته به تعالی او
#عمر هر کسی به دست خود اوست، نه به دست زمین است. اگر کسی بیست قدم علمی برداشت، بیست ساله است؛ و اگر نه، همان کودک بیست ساله است. این درخت را که می گوئیم بیست ساله است، یعنی چه؟ یعنی از آن وقتی که این درخت سبز شد، رشد کرد؛ بیست بار زمین به دور شمس گشت. فلان حیوان را می گوئیم بیست ساله است، آن هم به همین معناست. این سنگ را ما بیست سال اینجا گذاشتیم، این خانه را بیست سال است ساختیم؛ یعنی از آن وقتی که این دیوار ساخته شد، بیست بار زمین به دور آفتاب گشت؛ این معنی بیست سال است. این که عمر آدم را زیاد نمی کند!! این #مقلب_القلوب گفتن، یعنی خدایا! تحولی در درون ما ایجاد کن که ما هم به سمت فرشته ها برویم، ببینیم چه خبر است، از کجا آمدیم، کجا داریم می رویم!! ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۸۳/۱۲/۲۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سال_جدید
#سال_نو
#تحویل_سال
#تحول
#دعای_تحویل_سال
#یا_مقلب_القلوب_و_الابصار
@rahighemakhtoom
مادری که به یاد عزیز از دست رفته اش هر سال بر سر خاک او حاضر می شود و مجلسی جهت احیای نام و یاد او برپا می دارد بدان جهت است که همواره وجود مثالی و صوری فرزندش را همراه خود و در نفس خود دارد و نمی تواند آن را از خود جدا کند و پیوسته با یاد و خاطره ی او دل خوش و مأنوس می باشد؛ و همین طور است احیای افتخارات و ارزش های ملّی و دینی یک جامعه.
.
ادیان الهی از آنجا که وظیفه ی رشد و ارتقای نفوس بشر را به سوی کمالات و حقایق عالیه و راقیه دارند ، سعی و کوشش آنها در تصحیح و روش ها و #سنت_های_مردم_جاهلی است که با روش ناپسند و نامتناسب خود بدان خو کرده اند و بر آن پایدار و مستمر می باشند.
#آیت_الله_سید_محمد_محسن_حسینی_طهرانی_رضوان_الله_علیه
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام ص۷۷
@rahighemakhtoom
📌 تلنگر
حلول #سال_جدید در واقع به معنای انقضای یک سال از #عمر و نزدیک شدن یک سال به #مرگ و رفتن به #سرای_ابدی است ، و این تبریک دارد؟! و برای کسانی که روز گار خود را به امور عادی و عبث می گذرانند به طریق اولی باید موجب ندامت و سرشکستگی و خسران و ماتم باشد ، نه خوشحالی و شعف و سرور.
.
#آیت_الله_سید_محمد_محسن_حسینی_طهرانی_رضوان_الله_علیه
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام ص۳۳
@rahighemakhtoom
44.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تامل و درنگ
آدمی را عقل باید در بدن...
حیفه گوش نکنی
انتشار حد اکثری لطفا
@rahighemakhtoom
از دین خود، حفاظت کنید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_موسی_کاظم
#موسی_بن_جعفر
#امام_کاظم
#دین
#بیگانگان
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #قرآن #امکان_فهم_قرآن #معارف_قرانی #آموزه_های_قرآنی #آزمون #امتحان #فتنه #تمحیص #بل
#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن5
✅ انگیزههای آزمایشهای الهی
آزمایشهای الهی، یک سنت همگانی است که به فرد و یا گروه خاصی اختصاص ندارد، بلکه تمام افراد، به تناسب امکانات و استعدادهای خود، در بوته امتحان قرار میگیرند. مهمترین مساله در آزمایشهای الهی، آگاهی از انگیزههای امتحان است و یکی از این انگیزهها این است که لیاقتها و شایستگیهای نهفته در افراد، در سایه امتحان، ظهور و بروز نموده و از این طریق، افراد به کمال مطلوب خود برسند. و اگر امتحان و آزمایش در کار نبود، کمالات نهفته در درون افراد به صورت گنج پنهان باقی میماند و خود را نشان نمیداد.
🔹 تشریح این مطلب نیاز به مقدمهای دارد که ذیلا بیان میگردد:
✅ هدایت همگانی الهی
خداوند دو نوع هدایت دارد: هدایتی، مخصوص به موجوداتی که با عقل و خرد مجهزند و در سایه آن میتوانند بار تکلیف الهی را بدوش بکشند. این موجودات از درون وسیلهی عقل و خرد و فطرت، و از برون به وسیله پیامبران و آموزگاران الهی هدایت و رهبری میشوند و از طریق دو حجت باطنی و ظاهری به اهداف عالی انسانی میرسند.
🔹 چنان که گفتیم این نوع هدایت از درون و برون مخصوص یک گروه از موجودات است که دارای عقل و خرد بوده و در انتخاب راه خود کاملا حر و آزاد میباشند.
در برابر این نوع از هدایت، هدایت دیگری است که همهی موجودات در پوشش آن قرار دارند و به طبقهی معینی مخصوص نیست و در اصطلاح علمی به آن «هدایت تکوینی» میگویند. قرآن مجید به این نوع از هدایت فراگیر، در آیاتی، از آن جمله آیه یاد شده در زیر اشاره میکند و میفرماید: «الذی اعطی کل شی ء خلقه ثم هدی». [۲۱]. خداوند به موجودات جهان، نعمت وجود بخشید، آنگاه همه را به راه کمالش هدایت کرد، و در آیه دیگری میفرماید: «الذی خلق فسوی•و الذی قدر فهدی»[۲۲]: خداوندی که هر موجودی را آفرید، آن گاه به آن پرداخت، هر موجودی را اندازه گیری کرد و به راه کمالش هدایت نمود.
▪ این آیات و آیات دیگر حاکی است که آفرینش هر موجودی با هدایت و راهنمایی خاصی که در حیوان از آن به «غریزه» و در نبات و جماد از آن به قوانین راسخ خلقت، تعبیر میآورند همراه بوده و این راهنمایی غیر از آن هدایت درونی و یا برونی است که ویژه ی موجودات عاقل است، و در نتیجه برخی هدایت یافته و برخی دیگر روگردان و در نتیجه ضال و گمراه میباشند. آیه «و الذی قدر فهدی» حاوی نکته ارزندهای است و آن این است که هدایت خداوند پس از تقدیر و اندازهگیری است، مقصود از «تقدیر» و اندازهگیری همان مجهز ساختن موجود با اسباب و امکاناتی است که میتواند موجود را به هدفی که برای آن آفریده شده است برساند یک چنین «تجهیز» در درجه نخست و آنگاه همراه گشتن آن با هدایت همگانی، وصول به هدف و کمال مطلوب را تضمین میکند. قرآن در آیه دیگر، همهی هدایتهای فردی و اجتماعی، تشریعی و تکوینی را از آن خدا دانسته میفرماید: «ان علینا للهدی»[۲۳]: بر ما است هدایت و رهبری.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #قرآن #امکان_فهم_قرآن #معارف_قرانی #آموزه_های_قرآنی #آزمون #امتحان #فتنه #تمحیص #بل
#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن6
✅ انگیزههای آزمایشهای الهی
▪ با توجه به انواع هدایت و رهبری، که مخصوص انسانها را، هدایت تشریعی و مربوط به تمام موجودات جهان را، هدایت تکوینی، مینامیم، یادآور میشویم که یکی از وسائل هدایت انسانها، به کمال و سعادتی که برای آن آفریده شدهاند، همان امتحان و آزمایشهای الهی است به طوری که اگر چنین آزمایشهایی در کار نبود، افراد مستعد و آماده، به آن درجهی از کمال نرسیده و نیروهای نهفته در درون آنان، به صورت زمینه و قوه، باقی میماند و هرگز به فعلیت نمیرسید. اینک ما پس از توضیح این مقدمه به تشریح این انگیزه که در حقیقت ثمره بزرگ امتحان است تحت عنوان پرورش استعدادها میپردازید و بعدا به میان دیگر انگیزهها خواهیم پرداخت.
⏪ تربیت و پرورش استعدادهای نهفته
بشر بر اثر کوتاهی و نارسایی دانش خود، در رفع هر نوع ابهام ناچار است از در آزمایش وارد شود در صورتی که همین حالت برای خدا محال است ولی امتحان او انگیزه دیگری دارد که از آن به فعلیت رسیدن قوهها، تربیت و پرورش استعدادها میتوان نام برد. نیروهای درونی انسان بسان همه منابع، بدون وسائل مخصوص، ظهور و بروز ننموده و از مرحله استعداد به مرحله فعلیت نمیرسد، وسیلهای که میتواند این شایستگیها را ظاهر سازد، همان امتحان و آزمایش است.
▪ قرآن به این انگیزه در آیه یاد شده در زیر تصریح میکند و میفرماید: «و لیبتلی الله ما فی صدورکم و لیمحص ما فی قلوبکم و الله علیم بذات الصدور»[۲۴]: خداوند آنچه را که در سینههای شماست بیازماید، و آنچه در روحیات شما قرار دارد مصفا سازد، خداوند از آنچه که در سینه هاست آگاه است.
🔹 جمله «ان الله علیم بذات الصدور» میرساند که هدف خدا از امتحان تشخیص واقعیات نیست بلکه هدف، تربیت و آشکار ساختن زمینههایی است که در کانون وجود انسانها قرار دارد، و به این حقیقت دل لغت عرب «تمحیص» میگویند.
🔹 امیرمؤمنان در سخنان کوتاه خود یادآور میشود که هرگز نباید از خدا درخواست کرد که ما را در بوته امتحان قرار ندهد زیرا جهان آفرینش، جهان آزمون است بلکه باید از خدا خواست که ما را دچار امتحانهایی نسازد که از عهده آن برنیائیم. آنگاه امام انگیزه آزمایش الهی را به این شکل بیان میکند و آن این که: هدف آشکار ساختن صفات خوب و بدی است که به انسان شخصیت میبخشد مثلا در برخی از مردم حساسیتهای خاصی نسبت به بعضی از حوادث است، و در افرادی زمینه ناراحتی نسبت به برخی از مسائل مانند داشتن دختر و کمبود مال موجود است در حالی که در برخی دیگر نه تنها چنین زمینهای وجود ندارد بلکه یک نوع زمینه رضایت و سازش به تقدیرهای الهی است، هرگاه این دو گروه در بوته امتحان قرار نگیرند این نوع زمینهها به ثمر نمیرسد و توانها به فعلیت تبدیل نمیشود، و در نتیجه گروهی از همین مسیر تربیت کامل انسانی پیدا نمیکند.[۲۵]
🔹 تو گویی امتحان الهی کار باغبانی را انجام میدهد آنگاه که باغبان دانه مستعدی را در سرزمینی میکارد، این دانه با استفاده از مواهب طبیعی شروع به رشد میکند و با انبوهی از مشکلات روبرو میگردد و با طوفانهای سخت و سرمای کشنده و گرمای سوزان آن قدر پیکار میکند تا سرانجام شاخه گلی را یا میوه شیرینی را که به صورت زمینه در دل آن دانه و جود داشت، ظاهر میسازد و اگر این دانه در کوران این حوادث قرار نمیگرفت، هرگز چنین کمالی را از خود نشان نمیداد و قوه و توان آن به فعلیت نمیرسید. تا این جا نخستین انگیزه از انگیزههای امتحانهای الهی روشن گردید. اکنون وقت آن رسیده است که دیگر انگیزهها را روشن سازیم.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(145)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#مقام_زن
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_زن_در_انديشه_حضرت_زهرا
🔅🔅🔅
📌فاطمه اطهر حجت الهی
✅ اصل سوم. چون مدار مباحث اين همايش علمي تبيين مقام والاي زن در انديشه حضرت كوثر است ومقدار اعتماد علمي به انديشه ارائه شده به مقدار اعتقاد به اعتبار آن است، و نيز سهم اجراي عملي به انگيزه بيان شده به اندازه گرايش به صاحب آن است، بايد عنايت نمود كه اوج انديشه حضرت زهراٍّ در اثر عصمت و طهارت آن بانو همانا حجّيّت الهي است، زيرا ملاكِ حجّيت ديني عصمت صاحب رأي است، نه عنوان امامت، لذا حضرت فاطمهٍّ هرچند امام نيست، ليكن در پرتو عصمت از آسيب سهو و نسيان و خطا معصوم و در ظلّ طهارت از گزند گزافه گويي مصون است؛ چه اينكه امام باقر(عليهالسلام) درباره آن حضرتٍّ فرمود: «واللّهِ لَقَد فَطَمَها اللّهُ بالعلم».[ الكافي، ج 1، ص 460.]
▪ و نيز بايد توجه داشت كه امّت اسلامي وامدار محبّت اهل بيت عصمت(عليهمالسلام) است كه آن حضرت از مصاديق بارز آن ذوات مقدّس است، و سَندِ لزوم وِداد و تحكيم مودّت آنان آيه اي است كه در اصل دوم ياد شد. وقتي حجيّت علمي و مودّت قلبي هماهنگ شد، هم اعتماد فرهنگي به گفتار حضرت فاطمهٍّ قطعي مي شود و هم گرايش اجرايي و اهتمام عملي به دستور آن حضرت حتمي مي گردد.
▪ مسئولان اين همايش وزين و مهمانان اين گردهمايي عريق، هم حجيّت رهنمود فاطمي را باور دارند، و هم محبّت قلبي آن حضرت را دلمايه خويش مي دانند و به آموختن آن و اندوختن اين همّت مي گمارند، زيرا كساني شايسته ولايتمداري و اجراي منويات اولياي الهي اند كه از انديشه سرشار و انگيزه مناسب برخوردار باشند، لذا حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم براي تأمين نيروي متخصص و متعهّد و كادر كارآمد حكومت اسلامي مسجدي تأسيس كرد كه درباره آن اين آيه نازل شد: (فيهِ رجالٌ يُحبّونَ أن يتطهّروا).[ سوره توبه، آيه 108.]
🔹 آري مردمي كه علاقه به طهارت از گناه دارند، توان تأسيس، نگهداري و بهره وري از حكومت ديني را دارند. همچنين زناني مي تواند نگهبانان ولايت فاطمي باشد كه به استناد (...إلاّ المودّة في القربي)، بر محور دوستي اهل بيت عصمت(عليهمالسلام)، مشتاق اجراي احكام آنان باشند.
⬅ ادامه دارد....
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#تحویل_سال
#حرکت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 حرکت فرهنگی
🔹 تحویل سال از آن جهت محترم است كه در حقیقت زمین عید می گیرد، چون زمین حركت كرد و به مقصد خود رسید، این باید از نقطه ای كه شروع كرد به دور آفتاب بگردد و گشت و حق این است كه زمین عید می گیرد، برای اینكه حركت كرده كارش را انجام داده؛ مثل اینكه یك دانشجویی تا آخرین ترم موفق شد، او كار كرده یعنی زمین كار كرده و به مقصد رسیده است، آن وقت زمین كار كرده و به مقصد رسیده ما عید بگیریم یعنی چه؟! ما اگر از جایی حركت كردیم بعد از یك سال به جای دیگر فرهنگی رسیدیم ما عید می گیریم.
🔹 ما هم اگر به دور فهم, به دور استدلال, به دور عقل, به دور عدل بگردیم، ما کامل می شویم، عید ما این است، نه اینكه او عید بگیرد و ما لباس نو بپوشیم, این معنای تحویل سال است. اینكه می گویند «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الأبْصَار»،[کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص352.
همین است؛ یعنی ما حركت كنیم و به مقصد برسیم نه اینكه زمین حركت كند به دور آفتاب, ما به دور فهم حركت نكنیم و به مقصد نرسیم، همان فرهنگ سابق را داشته باشیم و عید بگیریم، این معنا ندارد.
📚 دیدار فرماندهی نیروی انتظامی کشور با حضرت استاد
تاریخ: 1395/01/04
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Roze_emam-kazem_Mirzamohamadi_1(1).mp3
3.72M
🏴روضه زیبای امام کاظم علیه السلام
حجت الاسلام میرزا محمدی
التماس دعا
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 خداوند چگونه جواد است
آیت الله جوادی آملی
@rahighemakhtoom
خدا چگونه جواد است؟
بیان نورانی حضرت ابی ابراهیم، #امام_کاظم (سلامالله علیه) است که مرحوم #صدوق در کتاب شریف توحید روایت می کند که از آن حضرت سئوال کردند: #جواد یعنی چه؟ فرمود: اگر منظورتان از جواد در جهان امکانی است که انسان جواد کیست؛ آنکه حقوق واجب را ادا بکند، او جواد است. اگر کسی حقوق واجب را ادا کرده است، مسائل مالی اش را ادا کرد، #تکلیف خودش را انجام داد؛ هُوَ الجَواد. اما اگر منظورتان درباره ذات اقدس اله است که از اسماء فعلیه خدا این است که او جواد است، (فَهُوَ الجَوادُ اِن اَعطی وَ هُوَ الجَوادُ اِن مَنَع). او اگر بدهد، #جود است؛ ندهد هم جود است. زیرا آنجا که نمی دهد #مصلحت است، آنجا که نمی دهد #حکمت است. 🔷️ ر.ک التوحید / صفحه ۳۷۳
✅درس خارج تفسیر قرآن _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#موسی_بن_جعفر
#امام_موسی_کاظم
@rahighemakhtoom
◾️امام کاظم علیه السلام به #هشام میفرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح میكند میفرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است كه در آزمون الهی قلبش پیروز شد (نه زبانش).
◾️ بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت كه دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یك كالای گران داشته باشد و این كالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلك من المومنین فانّ احدّهم لا یخلو مِن ان یكونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛
◾️افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم میكنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهیاند (این اصل اول). بنابراین ما میتوانیم و این سرمایه را داریم كه یك انسان ابدی باشیم.
@rahighemakhtoom
◾️وجود مبارك امام هفتم(سلام الله علیه) مطابق آیه سوره « #زمر» فرمود خداوند هم مجاری ادراكی به ما داد كه مطالعه كنیم و گوش بدهیم
▫️(یك) هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش و تحقیق كنیم تا این چیزی كه شنیدیم و آنچه خواندیم كدامش حق است و كدامش حق نیست
▫️(دو) و هم قدرت انتخاب به ما داد كه بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم
▫️(سه)، بعد قدرت عمل به ما داد
▫️(چهار)، بعد قدرت نشر و تبلیغ به ما داد
▫️ (پنج) كه در همه این مقاطع پنج گانه ما پیروز میشویم.
خداوند اهل عقل و فهم را در كتاب خودش بشارت داد و اینچنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾«قول» یعنی مكتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی ـ مكاتب گوناگون آراء گوناگون را میشنود خوب گوش میدهد و میزان هم دارد تا ارزیابی كند چه صدق است چه كذب چه حق است چه باطل چه خیر است چه شر چه حسن است و چه قبیح، بعد انتخاب هم میكند.
@rahighemakhtoom
▫️ امروز چون روز مصیبت آن حضرت است ببینید كه بر وجود مبارك امام هفتم چه گذشت! همین سندیبنشاهك ملعون در مسموم كردن وجود مبارك امام هفتم، بی باك بود، وقتی كه مطمئن شد كه حضرت مسموم شد و رحلت میكند و شهید میشود، برای عوام فریبی به حضرت گفت اجازه میدهید كه من كفنی دارم با آن كفن شما را كفن كنم، خب حضرت این عوام فریبی او را فهمید فرمود نه: «إنّا اهلُ بیت مُهورُ نسائِنا و حج صرورتِنا و اكفان موتانا من طاهر اموالنا و عندی كفن»؛
▫️ فرمود ما از خاندانی هستیم وقتی مكه میرویم از پول حلال صد درصد خالص خود ماست، مهریهای برای همسرهای مان قرار میدهیم و كفنهای مردههای ما از مال حلال صد درصد خالص خود ماست و من كفن دارم یعنی فرزندم وجود مبارك امام هشتم میآید و مرا هم در آن كفن، كفن میكند.
🔶«السلام علیكم یا اهل بیت النبوة و یا معدن الرساله و یا مهبط الوحی و یا مختلف الملائكة»
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
@rahighemakhtoom
◼️جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم (ع)
◾️وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خیلی بالا میداند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست كه در آخرت درجات او زیاد است بلكه بالا بودن مقام مؤمن این است كه او نزدیك انبیا و ائمه(علیهم السلام) بسیاری از #فضایل و #معارف و #علوم را میتواند یاد بگیرد و عمل بكند و منتشر بكند (این سرمایه در انسان هست).
♦️اگر كسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمیفروشد؛ هرگز نمیگوید من حالا كه مدرس شدم یا درس سطح میگویم یا درس خارج میگویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: اولین روز جهلِ یك حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است كه بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست كه آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان میتواند به جایی برسد كه نزدیك امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟!
@rahighemakhtoom
.
عید سعيد نوروز از راه رسيد و پيام محبت الهی را به وسيلۀ سربرآوردن چمنزارها و گلها و رياحين به بندگان او رسانيد. نسيمهای بهاری وزيدن گرفتند و بار ديگر نشاطی توصيفناپذير در اجسام و ارواح انسانها به وجود آوردند. اين هيجان و طراوت چمنزارها و گلها و رياحين و وزيدن نسيمهای عطرآگين بهاری، پيامی بالاتر برای کسانی که زندگی آگاهانهای دارند، آوردهاند و مخاطب اين پيام، جانهای مشتاق کمال پاکان اولاد آدم(ع) است که میگويد: ای خاکنشينان زمين و ای رهگذران گذرگاه پرمعنای حيات! همانگونه که خزان و زمستان کرۀ خاکی، بهاری حياتبخش به دنبال میآورد، همچنان خزان زندگی و زمستان مرگ و زير خاک، فرارسيدن بهار ابديت را که رو به ديدار خداوندی داريد، نويد میدهد. با اميد شکفتن در آن بهار حقيقی و جاودانی، در مسير اطاعت خداوند کمالآفرين گام برداريم و در مسابقه برای ورود به جاذبيت ربوبی شرکت کنيم، انشاءالله
(علامه) محمدتقی جعفری
@rahighemakhtoom
یا رب آگاهی ز یا ربهای من
حاضری در ماتم شبهای من
ماتمم از حد بشد سوری فرست
در میان ظلمتم نوری فرست
پایمرد من در این ماتم تو باش
کس ندارم دست گیرم هم تو باش
لذت نور مسلمانیم ده
نیستی نفس ظلمانیم ده
ذرهٔام لا شده در سایهای
نیست از هستی مرا سایهای
سایلم زان حضرت چون آفتاب
بوک از آن تابم رسد یک رشته تاب
تا مگر چون ذرهٔ سرگشته من
درجهم دستی زنم در رشته من
پس برون آیم از این روزن که هست
پیش گیرم عالمی روشن که هست
تا نیامد بر لبم این جان که بود
داشتم آخر کسی زان سان که بود
چون برآید جان ندارم جز تو کس
هم ره جانم تو باش آخر نفس
چون ز من خالی بماند جای من
گر تو هم راهم نباشی وای من
روی آن دارد که هم راهی کنی
میتوانی کرد اگر خواهی کنی
فرید الدين عطار نیشابوری
منطق الطیر
064.mp3
7.08M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه64
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom