eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۴) _ در هر مورد اظهار نظر نکنیم مَن تَرَک قَول لا اَدری اُصیبَت مَقاتِلُه. بیان نورانی این است که: اگر کسی در هر زمینه ای چه مورد قرار بگیرد، چه خودش بخواهد بنویسد، چه بخواهد بزند؛ در هر جایی می کند، مرگ گاه او را تیر گرفته است. یک وقتی تیر و سنگ می آید به پای آدم می خورد، اینجا مرگش قطعی نیست؛ اما اگر به مغزش این تیر یا سنگ رسید، او رفتنی است. فرمود: اگر کسی دهنش باز باشد در هر مطلبی حرف بزند، همه جا مدّعی علم باشد؛ این (اُصیبَت مَقاتِلُهُ)، یعنی گاه او مورد اصابه تیر قرار گرفته است؛ این است. 🔶 ر.ک نهج البلاغه / حکمت ۸۵ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۸/۲۳ 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom
نکات جز ۲۴ سوره زمر ۱-آیا خداوند برای نجات و دفاع از تو کافی نیست ؟( ۳۶ ) ۲- وقتی زیانی به تو می رسد خدا را بخوان، ولی وقتی مشکلت حل شد،: نگو این نعمت را به خاطر کاردانی خودم به من دادند، این آزمایش الهی است(۴۹) ۳- هر چند گرفتار گناه شدی ولی از رحمت خدا ناامید نشو چون خداوند همه گناهان را می آمرزد (۵۳) ۴- به سوی خدا برگرد، تسلیم شو، از قرآن پیروی کن ،تا گرفتار عذاب نشوی( ۵۴-۵۵) ۵- کلیدهای آسمان و زمین از آن خداست به او ایمان بیاور تا ضرر نکنی( ۶۳ ) ۶-فقط خدا را عبادت کن و شکرگزار باش (۶۶) ۷- خدا را آنگونه که شایسته اوست بشناس (۶۷) سوره غافر ۸- فریب قدرت نمایی دشمن و کفار و رفت و آمدشان به شهرها و کشورها را نخور (۴) ۹- اگر می‌خواهی مشمول استغفار ملائکه شوی، ایمان ،تو به ،پیروی از راه خدا(۷) ۱۰- آخرت سرای همیشگی و دنیا متاع زودگذر است،« آخرت خانه دایم و دنیا مسافرخانه است»,دائمی را انتخاب کن( ۳۹) ۱۱- کیفر اعمال بد به اندازه خود اعمال است ولی پاداش اعمال خوب ،بهشت و روزی های بی حساب است پس دنبال روزی بی حساب باش(۴۰) ۱۲- به حرف کسی گوش کن که تو را به سوی نجات دعوت کند نه آتش (۴۱ ) ۱۳- کارهایت را به خدا واگذار کن، خداوند نسبت به بندگان بیناست(۴۴) ۱۴- کارهایت را به خدا واگذار کن، خداوند تو را از فتنه‌های دشمنان حفظ می کند( ۴۵) ۱۵- پیرو کسی باش که در جهنم آتش عذاب را از تو برطرف کند (۴۷) ۱۶- دعا کن استجابت الهی حتمی است (۶۰) ۱۷- تکبر از عبادت الهی ،دروازه ورود به دوزخ است (۶۰) ۱۸- خداوند همواره آیاتش را به تو نشان می‌دهد، او را کفر نورز (۸۱ ) سوره فصلت ۱۹-در زندگی تمام توجهت به سوی خدا باشد( ۶) ۲۰- نجات در پرتو ایمان و تقواست( ۱۸ ) ۲۱-اگر بگویی: پروردگار من خدای یگانه است و در راه خدا استقامت کنی، فرشتگان بر تو نازل می‌شوند(۳۱) ۲۲- اگر می خواهی فرشتگان یار و مددکار تو در زندگی دنیا و آخرت باشند ؛ایمان واستقامت (۳۱) ۲۳- نیکو حرف بزن،بهترین سخن دعوت به سوی خداست همراه با عمل صالح و تسلیم خدا شدن (۳۳ ) ۲۴-خوبی و بدی یکسان نیست ،بدی را خوبی دفع کن( ۳۴ ) ۲۵-اگر می‌خواهی دشمنی ها به دوستی تبدیل شود بدی را با نیکی دفع کن (۳۴) ۲۶- شیطان شروع به وسوسه کرد، به خدا پناه ببر (۳۶) ۲۷- هر عملی انجام دهی خوب یا بد اثرش به خودت برمی‌گردد و خداوند به بندگان زور نمی کند (۴۶) @feiz114
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت9:تفسیر صوتی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه سوم ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 3.docx
53.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت10:تفسیر متنی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه سوم ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته ها ی تفسیری آیات 1و2 سوره غاشیه ✅ هَلْ‌ أَتَاکَ‌ حَدِيثُ‌ الْغَاشِيَةِ 🔹 «هَلْ أَتَاکَ؟»: استفهام، برای نشان دادن عظمت شدائد و اهوال روز قیامت است. «الْغَاشِیَةِ»: فراگیرنده. مراد روز قیامت است که مردمان کافر و فاجر و فاسق را زیر مصائب و شدائد خود می‌گیرد. ✅ ۱ - خداوند، هشداردهنده به انسان ها و تشویق کننده آنان به شنیدن حوادث قیامت (هل أتیک حدیث الغشیة) 🔹 استفهام در «هل أتاک»، براى ترغیب به شنیدن پاسخ است و خطاب در آن، گرچه ممکن است به طور مستقیم متوجه پیامبر(ص) باشد; ولى به دلیل سیاق آیات، مراد عموم انسان ها است. ✅ ۲ - قیامت، انسان ها را در میان گرفته و راه گریز را بر آنها خواهد بست. (هل أتیک حدیث الغشیة) 🔹 «غشاء» و «غطاء» (پوشاننده) به یک معنا است و قیامت، از آن جهت «غاشیة» نامیده مى شود که با حوادث سهمگین خود، خلق را احاطه مى کند. (مقاییس اللغة) ✅ ۳ - قیامت، روزى بزرگ و هنگامه حوادث و رخدادهاى شگفت است. (حدیث الغشیة) 🔹 «غاشیة» به معناى داهیه (کار بزرگ) است (نهایه ابن اثیر) و همان گونه که در موارد بد و ناخوشایند به کار مى رود، در موارد خوب نیز استعمال مى شود و قیامت به همین مناسبت «غاشیة» نامیده شده است. استفهام از شنیدن خبر قیامت، نشانگر این است که در آن روز، حادثه هایى قابل توجّه و سزاوار بازگو کردن و شنیدن به وقوع خواهد پیوست. ✅ ۴ - برانگیختن مخاطب به دقت در گفتار و تشویق او به شنیدن گزارش، روشى مطلوب در شیوه اطلاع رسانى است. (هل أتیک) ✅ ۵ - «غاشیه» از نام هاى قیامت (الغشیة) 🔅🔅🔅 ✅ وُجُوهٌ‌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ 🔹 «وُجُوهٌ»: چهره‌ها. مراد خود اشخاص و افراد است. 🔹 «خَاشِعَةٌ»: خوار و زبون. فرو شکسته و درهم شکسته. خضوع ایشان، سرافکندگی آمیخته با شرمندگی و نگرانی است. ✅ ۱ - جمعى از حاضران صحنه قیامت، شکسته حال و سرافکنده اند و ذلّت و خوارى در چهره آنان نمایان است. (وجوه یومئذ خشعة) 🔹 «خشوع»; یعنى، در برابر کسى سر تعظیم فرود آوردن و سر به زیر بودن و «خاشع» به معناى شکسته حال است (مقاییس اللغة). ✅ ۲ - صحنه گریزناپذیر قیامت، براى برخى جز فروتنى و تسلیم ذلّت بار چاره اى باقى نمى گذارد. (حدیث الغشیة . وجوه یومئذ خشعة) ✅ ۳ - چهره حاضران صحنه قیامت، نمایانگر فرجام کار آنان است. (وجوه یومئذ خشعة) ✅ ۴ - خلود دوزخیان در آتش جهنم (تصلى نارًا) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت12:نکته ها ی تفسیری آیات3تا5 سوره غاشیه ✅ عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ 🔹 «عَامِلَةٌ»: کوشا و پویا. مراد این است که همیشه این پا و آن پا می‌کنند و برمی‌جهند و می‌افتند، و آسایش و آرامش از آنان سلب‌می‌گردد، و هر دم گرفتار عذابی می‌شوند 🔹 «نَاصِبَةٌ»: در رنج. دچار زحمت و مشقّت. خسته و مانده. ✅ ۱ - گرفتاران پستى و خوارى در قیامت، براى رهایى خود تلاش کرده، خویش را به سختى و زحمت خواهند انداخت. (عاملة ناصبة) 🔹 مراد از «عمل» در قیامت - به قرینه آیه قبل - تلاش دوزخیان براى رهایى از مخمصه اى است که آنان را به خشوع و ذلت افکنده است. 🔹 «نَصَب» به معناى تعب است. (مفردات راغب)، بنابراین «ناصبة» به معناى کسانى است که خود را به رنج و سختى مى اندازند. به قرینه «یومئذ» در آیه قبل مى توان گفت که این دو وصف مربوط به آخرت است. ✅ ۲ - تلاش بى حاصل و رنج و زحمت بیهوده، نمونه اى از گرفتارى هاى قیامت براى برخى از مردم (حدیث الغشیة ... عاملة ناصبة) ✅ ۳ - اهل دوزخ، تلاش هاى پرمشقّت خود در دنیا را بى نتیجه دیده و براى رهایى از پستى و ذلّت در قیامت، از آن بهره اى نخواهند برد. (وجوه یومئذ خشعة . عاملة ناصبة) ✅ ۴ - عمل گروهى از مردم، در قیامت حبط خواهد شد. (عاملة ناصبة) ✅ ۵ - اهل دوزخ، از تلاش هاى خویش در دنیا، جز رنج و تعب در آخرت سودى نخواهند برد. (عاملة ناصبة) 🔅🔅🔅 ✅ تَصْلَى‌ نَاراً حَامِيَةً 🔹 «تَصْلی»: به‌آتش داخل می‌شوند و بدان می‌سوزند 🔹 «حَامِیَةً»: بی‌نهایت گرم و سوزان (نگا: قاسمی). ✅ ۱ - چشیدن آتش سوزان و گرفتارى به رنج و مشقت آن، فرجام کسانى است که حضورشان در صحنه قیامت، همراه با خفّت و خوارى است. (وجوه یومئذ خشعة ... تصلى نارًا حامیة) 🔹 «صلى النار»; یعنى، حرارت آتش را به سختى چشید (قاموس). ✅ ۲ - خلود دوزخیان در آتش جهنم (تصلى نارًا) فعل «تصلى» از ریشه «صَلاة» به معناى ملازم و همراه بودن است. (لسان العرب به نقل از زجاج) ✅ ۳ - آتش دوزخ، بسیار سوزان و داراى حرارتى شدید است. نارًا حامیة «حامیة»; یعنى، داراى حرارت و چون آتش همواره داراى حرارت است، تصریح به این وصف، بیانگر غیر متعارف بودن آن حرارت است. 🔅🔅🔅 ✅ تُسْقَى‌ مِنْ‌ عَيْنٍ‌ آنِيَةٍ ✅ ۱ - کسانى که در قیامت حضورى ذلّت آمیز دارند، به نوشیدن از چشمه اى جوشان وادار خواهند شد. (تسقى من عین ءانیة) ✅ ۲ - دوزخیان، گرفتار تشنگى و نیازمند نوشیدنى خواهند شد. (تسقى من عین ءانیة) ✅ ۳ - نوشیدن اجبارى مایع جوشان، یکى از عذاب هاى دوزخیان است. (تسقى من عین ءانیة) ✅ ۴ - وجود چشمه جوشان در جهنم (تصلى نارًا حامیة . تسقى من عین ءانیة) ✅ ۵ - مأموران الهى در جهنّم، عهده دار عذاب دوزخیان* (تسقى) مجهول بودن «تسقى»، بیانگر وجود یک یا چند مأمور عذاب در دوزخ است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (122) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم در بحث تفسيري گذشت كه هدايت تشريعي همان راهنمايي از طريق وحي و قانونگزاري است و راه مشخص و محدود آن دريافت قانون از قرآن كريم و سنّت معصومان (عليهم السلام) براي آگاهي به حلال و حرام الهي است و به آن «ارائه‌ي طريق»، يعني نشان دادن راه گفته مي شود. امّا هدايت تكويني كه از آن به «ايصال به مطلوب»، يعني رساندن به مقصود و مقصد تعبير مي شود مرز محدودي ندارد. اكنون به برخي از آيات قرآن كريم كه ناظر به هدايت تكويني است اشاره مي شود: ⏪ الف: (ومن يؤمن بالله يَهْدِ قلبه)[ سوره‌ي تغابن، آيه‌ي 11.]. از اين آيه‌ي كريمه بر مي آيد كه هدايت تكويني آنگاه نصيب انسان مي شود كه بخشي از راه را پيموده باشد. ⏪ ب: (والّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سُبُلنا)[ سوره‌ي عنكبوت، آيه‌ي 69.]. هدايتي كه پس از ايمان به خدا و مجاهدت در راه او نصيب مؤمنان مجاهد مي گردد همان هدايت تكويني است. ⏪ ج: (والّذين اهتدوا زادهم هديً واتاهم تقواهم)[ سوره‌ي محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم)، آيه‌ي 17.]. خداي سبحان به هدايت يافتگاني كه اهل سلوك و عمل باشند پاداش مي دهد و پاداش آنان نيز هدايت است و اين هدايتِ دوم هدايت تكويني و پاداشي است كه با آن، پيمودن بقيّه راه آسان مي شود و به صورت كشش و جذبه اي است كه گاهي انسان آن را در درون خود مي يابد و او را مجذوب كار نيك مي كند. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (123) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم 📐 گاهي نيز خداوند به هدايت تكويني خود به عنوان پاداشِ مؤمن، دلهاي ديگران را به او گرايش مي دهد: (إنّ الّذين آمنوا وعملوا الصالحات سيَجعل لهم الرّحمن وُدّاً) [سوره‌ي مريم، آيه‌ي 96.4]و آنگاه او، هم محبوب خداست و هم محبوب خلق خدا و از اين رو بندگان خدا كه محبّ اويند برايش دعا مي كنند و دعاي دل علاقه مند مؤثر است. 📐 در مقابلِ پاداشي كه به صورت هدايت تكويني به مهتديان و مجاهدان داده مي شود، اگر كسي پس از بينايي كوري را برگزيد: (فاستحبّوا العَمي علي الهُدي) [سوره‌ي فصلت، آيه‌ي 17.]و مستكبرانه با دين برخورد كرد و پس از مهلتي كه براي توبه به او داده مي شود بازنگشت، توفيق فهم آيات الهي و پذيرش حق از او گرفته مي شود: (سأصرف عن آياتي الذين يتكبرون في الأرض بغير الحقّ) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 146.]و هم سفري ابدي برايش تعيين و به ولايت او سپرده مي شود: (ومن يعشُ عن ذكر الرّحمن نقيّض له شيطاناً فهو له قرين)[ سوره‌ي زخرف، آيه‌ي 36.]. ⏪ د: (قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين يهدي به الله من اتّبع رضوانه ُسُبل السّلام)[ سوره‌ي مائده، آيات 15 ـ 16.]. اين آيه كريمه به خوبي بيانگر تفاوت هدايت تكويني و تشريعي است؛ زيرا از يك سو سخن از نور و كتاب مبيني دارد كه براي هدايت همه‌ي انسانها از جانب خداي سبحان نازل شده است و در آياتي مانند: (هديً للنّاس) [سوره‌ي بقره، آيه‌ي 185.]، (ليكون للعالمين نذيراً) [سوره‌ي فرقان، آيه‌ي 1.]و (ذكري للبشر) [سوره‌ي مدّثر، آيه‌ي 31.]مطرح شده است و از سوي ديگر سخن از هدايت مؤمنانِ تابع و طالب رضوان دارد؛ آنان كه هر كاري را براي خدا انجام مي دهند و راهيان راه او هستند. خداي سبحان تكويناً در مرحله‌ي بقا از اينان دستگيري كرده، آنها را به سلامت و سهولت از گذرگاه پرخطر دنيا عبور مي دهد. 📁 (سُبُل السّلام) همان سلامت در نشئه هاي سه گانه‌ي ميلاد، موت و مبعث است كه درباره حضرت مسيح (عليه السلام) وارد شده و نيز درسخن حضرت يحياي شهيد با اندكي تفاوت آمده است: (والسّلام عليّ يوم وُلدتُ ويوم أموت ويوم أُبعثُ حيّاً)[ سوره‌ي مريم، آيه‌ي 33.]. كسي كه با سلامت زيسته، با سلامت مي ميرد و كسي كه با سلامت مرده باشد، در قيامت به سلامت برانگيخته مي شود و اين همان هدايت به صراط مستقيم است: (ويهديهم إلي صراط مستقيم)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 16.]. 📁 هدايت به سُبُل السلام كه «با سلامت به مقصد رساندن» است و ويژه‌ي طالبان رضوان الهي است، همان هدايت تكويني است وگرنه هدايت تشريعي كه فرستادن پيامبران و تبليغ احكام به وسيله‌ي آنان است اختصاص به مؤمنان ندارد. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
41 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 19 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ . 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
41 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 19 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت وَ أَصْلِحْ لِى عَافِيَتَكَ، وَ لا تُفَرِّقْ بَيْنِى وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِى الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ. 📈 آیا عافیت تنها به معنای تندرستی و سلامتی جسمی است؟ برداشت بسیاری از شارحان و مترجمان صحیفه از مقوله عافیت تندرستی و سلامتی جسمی است.عافیت خواستن فقط در بعد بیماری های جسمی و روان تنی کوچک کردن دایره مسئله است. انسان همواره در معرض ابتلائات و گرفتاری ها و مشکلات مادی و فرا مادی است. به نظرشما انسانی که دچار خودباختگی و بحران هویت شده است بیمار نیست؟ انسانی که دچار خود فریبی و نفاق در جامعه شده است بیمار نیست؟آیا انسانی که دچار توهم خود بهتر پنداری و خود شیفتگی شده است فرد سالمی است.؟و... 📁 انسان مومن برابر با آنچه در متون دینی آمده است همواره در ابتلاء و بلاست ودر همین رابطه در کتاب اُصول درکتاب الایمان والکفر، بابی با عنوان شدّة ابتلاءِ المومن، آمده است .و هرچقدر ریشه درخت ایمان به پروردگار و دستورات و فرامین او عمیق تر و گسترده تر باشد هجوم آسیب ها و آفات و خطرات بیشتر است. بنابر این پیامبران و رسولان خداوند گرفتاری های بیشتری را متحمل شده اند و درد و رنج بیشتری کشیده اند . هرکه در این باب مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند در این روایات ابتلای مومن عامل تذکر و بیداری از غفلت زدگی؛غریزه گرایی و حس گرایی و رفاه زدگی افراط گرایانه شمرده شده است. 📁 چندنکته قابل توجه این است که: ✅ 1- مومن ممکن است مبتلا به هر ابتلا و مصیبت بشود و البته برای رهایی از بلاها هم خود با استفاده از عقل و علمی که خدا به او داده است تلاش می کند و هم از آن قادر علیم حکیم معافی و دافع البلایا عافیت می خواهد. اما مومن بلاجویی نمی کند به تعبیری برای خود بلا سازی نمی کند .درد و رنج بیهوده و غیر عقلی برای خود درست نمی کند. بنابر این بلاجویی تحریم شده است .بنابر این ریاضت های وهم پندارانه عرفان های دروغین و رهبانیت و انزوای های غیر عقلانی مسیحیت نوعی بلاجویی تحریم شده است. ✅ 2- ابتلاء کار خداست برای ورزیدگی و آب دیده شده بنده در کوره ی بندگی ؛ و عافیت خواستن و درخواست نجات و رهایی از گرفتاری ها وظیفه ی بنده . ✅ 3- بازگشت همه عافیت خواهی ها به دریافت تمام عیار و کامل عافیت دینی وایمانی است. و البته آفات و آسیب هایی که دین و اعتقاد و باور ما را تهدید می کند تنها بیماری جسمی نیست بلکه آفت های خطرناک تر و کشنده تر از بیماری ها و آسیب های جسم و تن وجود دارند که برای انسان مومن خواستن عافیت الهی برای رهایی از آن ها در اولویت است. قرآن در باره یکی از این بیماری ها کد می دهد که: و فی قلوبهم مرض بیماری با نام نفاق و چند چهرگی ✅ 4- عافیت باید جهت مند باشد نه مطلق ...عافیت خواهی مطلق نه... عافیت خواهی جهت مند بله عافیت جهتمند عافیتی است که در جهت خیر و صلاح آدمی باشد و اصلح لی عافیتک... عافیتی که فرصت ساز برای تلاش و کار در کشتزار دنیا باشد چرا که عرصه کار و تلاش بدون عافیت میسر نیست 📁 البته کشتزارزندگی می تواند دو نوع عافیت و محفوظ ماندن از آفات را داشته باشد عافیتی کوتاه مدت که بازندگی دنیا پایان یابد و از مقصد کاروان آفرینش باز ماند و عافیتی ماندگار و جهت دار که از پل دنیا او را عبور دهد که فرمود الدنیا قنطرة الاخره، و از مسیر دنیا بگذرد و او را سالم و بی عیب و نقص به منزل همیشگی اش تحویل دهد . برای همین است که امام علیه السلام می فرمایند: و لا تفرق بینی و بین عافیتک فی الدنیا و الاخره ودر این جمله نکته مهمی وجود دارد که عافیت مورد نیاز آخرت عافیت خدا محورانه و همان سبک زندگی مومنانه در دنیاست... رزقنا الله و ایاکم 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️