eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
735 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
hamed_147978.mp3
10.64M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حامد شاکر نژاد 🕑 زمان:30دقیقه 📈آیاتی از سوره ق و ذاریات 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 205 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) ⏪ آنچه در حكمت و كلام به مقدار سعه وجودي هر كسي قابل شناخت است، تعيّني از تعيّناتِ هُويّت مطلق و بي تعيّن الهي است؛ حكيم يا متكلم برابر فنّاوري خويش مُجاز است كه بگويد: «گرچه اكتناه خداوند مقدور اَحَدي نيست، ولي هر سالكي طبق هندسه خلقت خود، توان معرفت خدا را دارد» و اگر قدرت توزين آب دريا را ندارد، توان چشيدن از آن، به مقدار تشنگي را دارد و آنچه در عرفان مطرح است، اين است كه ذات اقدس خداوند، نه معقول صاحب نظر است و نه مشهود صاحب بصر، نه به طور اكتناه و نه به مقدار سعه هستي عاقل يا شاهد، زيرا خداي سبحان بسيطالحقيقة است، به نحوي كه هيچ تركيبي در او راه ندارد، نه تركيب از ماده و صورت و جنس و فصل، و نه از موضوع و عَرَض، و نه از عَناصرِ شيميايي يا اجزاي صناعي و نه از آحاد اعتباري و نه از وجود و ماهيت و نه از وحدت و كثرت به هم آميخته تشكيكي، و بالاخره نه از وجود و عدم كه هر وجود محدودي به آن مبتلا است و اين صنف از تركيب بدترين انحاي تركيب محسوب مي گردد. 📜 بنابراين، تمام اوصاف ذاتي او(خداوند) عين هم ديگراند، مصداقاً و صدقاً؛ گرچه غير يك ديگراند مفهوماً، و همگي عين ذات موصوف اند؛ يعني اول بودن خدا عين آخر بودن او است و ظاهر بودن او عين باطن بودن او است، و اگر سالكي بخواهد به بعض آن حقيقت راه يابد، چون آن بعضِ متوهّم عين ابعاض ديگر است، بدون كمتر تمايز عيني يا ذهني و تحليلي و ادراك ابعاض ديگر محال است، تعقّل يا شهود اين بعض متوهّم نيز ممتنع خواهد بود؛ در همان مثال دريا، اگر ساحل آن عين سطح آن بود و سطح آن عين عمق آن بود، بدون كمترين تمايز،حتماً سطح و ساحل متوهم آن،حكم عمق آن را داشته و ممتنع الادراك خواهد بود، و چون مثال غير از ممثّل است؛ يعني دريا مركب است و سطح آن غير از عمق آن است و خداي سبحان بسيط محض است و ظاهر او عين باطن است، اگر ظاهر او قابل ادراك باشد، حتماً باطن او ادراك پذير است و چون ادراك باطن خداوند مستحيل و باطن او بدون كمترين تمايز عين ظاهر او است، پس ادراك ظاهر او مستحيل خواهد بود و همچنين نسبت به اسماي حسناي ديگر، لذا هيچ راهي براي ادراك ذات اقدس خداي سبحان نيست؛ «امّا الذات الإلهية فحارتِ الأنبياء والأولياء فيها».[ شرح فصوص قيصري، ص 346.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 206 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) ⏪ امام راحل(قدس‌سرّه) كه فاتح ميدان هاي سه گانه جهاد اصغر و اوسط و اكبر بود، در اين باره چنين مرقوم فرمود: «فإنّ الحقّ بمقامه الغيبي غيرمعبودٍ فإنّه غيرُ مشهودٍ ولامَعْروفٍ والمعبود لابدّ واَنْ يكونَ مشهوداً او معروفاً... »؛[ تعليقات علي شرح فصوص الحكم، ص116، مصباح الهدايه، ص13، مصباح1.] 📜 يعني ذات غيبِ محضِ خداي سبحان مورد عبادت احدي نيست، زيرا معبود بايد مورد ادراك حضوري يا حصولي قرار گيرد و مقام غيبي ذات اقدس خداوند نه مشهود حضوري است و نه معروف حصولي؛ به همين مضمون را مي توان از منبع اصيل فنّ عرفانِ ناب و حكمتِ سَرَه، يعني نهج البلاغه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) استنباط كرد؛ «...لايُدْرِكُه بُعد الْهِمَم ولايَنالُه غَوْصُ الْفِطَن».[ نهج البلاغه، خطبه 1.]آنچه در سوق ارباب معرفت رواج دارد كه «عجز از شناخت خداوند شناخت او است»؛ «ما عرفناك حقّ معرفتك» [بحارالانوار، ج68، ص23.] از همين قبيل است؛ گفتار نغز و عميق فريدالدين عطّار: در دو عالم نيست كس را زَهْره‌اي كو تواند يافت از وي بهره‌اي دائماً او پادشاه مطلق است در كمال عزّ خود مستغرق است او به سر نايد زخود آنجا كه اوست كي رسد عقلِ وجودِ آنجا كه اوست [منطق الطير، ص 40.] 📜 كه عارفِ والِهْ سيّد احمد حائري(قدس‌سرّه) و حكيم متألّه شيخ محمد حسين غروي اصفهاني(قدس‌سرّه) را به تضارب آرا فرا خواند و وارث نام آور حضرت سيّد علي قاضي(قدس‌سرّه)، استاد علامه طباطبايي(قدس‌سرّه) را به داوري بين عَلَمين وادار نمود و تَذييلاتِ سودمندي از اين حَكَم عدل و داورِ اَمين نصيب جامعه معرفت دوست كرد، همگي از فروع اصل امتناع صيد عنقاي مُغرِب است. ◀ تمام مفاهيم ذهني كه عناصر محوري براهين اثبات ذات واجب را تشكيل مي دهند، مولود ذهن اند و خداوند منزّه از والد و مولود بودن است: (لَمْ يَلِد ولم يُوْلَد) [سوره توحيد، آيه 3.]؛ گر توهّم مي كند او عشق ذات ذاتْ نبود، وَهم اسماء و صفات وَهم مخلوق است و مولود آمده است حق نزاييده است و او «لم يُوْلَد» است [مثنوي معنوي، دفتر اول، ابيات 2757 ـ 2758.] ◀ و خلاصه آنكه وصفِ جميع واصفان مرحضرت ذات را چون ستايش آن چوپان است حق سبحانه را.[ لب لباب مثنوي، ص395.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
14 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 5 ⏪ 3- نشانه‌های نفاق‌ در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به بعضی از نشانه‌های نفاق اشاره شده است. حضرت در این روایت می‌فرماید: «ثلاث من کن فیه کان منافقا و ان صام و صلی و زعم انه مسلم: من اذا ائتمن خان، و اذا حدث کذب و اذا وعد اخلف ...» 📒 ترجمه و توضیح: این سه صفت در هر کسی باشد منافق است، اگر چه روزه بگیرد و نماز بگذارد و تصور مسلمانی داشته باشد: ▪ اول- خیانتکاری. انسان خیانتکار منافق است؛ زیرا در ظاهر خود را امین نشان می‌دهد، ولی در باطن خائن است. بنابراین، نمی‌توان اموال و بیت المال را بدو سپرد، گرچه بعضی در برابر اموال کم و اندک امین هستند؛ ولی در مقابل امانتهای گرانبها و اموال فراوان درون خیانتکارانه خود را آشکار می‌کنند. ▪ دوم- دروغگویی. انسان دروغگو منافق است؛ زیرا که با چرب زبانی کلامی، نیتی پلید و خلاف حق و حقیقت دارد؛ هر چند نماز بخواند و دعای ندبه و توسل و ... بر زبان جاری سازد. ▪ سوم- خلف وعده. کسی که به وعده و گفته خود عمل نمی‌کند، منافق است؛ زیرا عمل به وعده و پایبندی به گفته از نظر اخلاقی پسندیده و ضروری است و حتی از نظر فقهی نیز گاهی واجب است. «1» کوتاه سخن آن که هر گونه دوگانگی ظاهر و باطن در شخص، نفاق شمرده می‌شود. (1)- میزان الحکمه، باب 3931؛ حدیث 20577. البته روایات دیگری نیز در این باب نقل شده است که در بعضی از آنها، نشانه‌های دیگری نیز برای نفاق ذکر شده است. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
15 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 6 ⏪ 4- تاریخچه منافقان‌ 👈 اشاره ▪ در هیچ عصر و زمانی، جوامع انسانی از وجود منافقان خالی نبوده است و می‌توان گفت از پیدایش انسان بر روی زمین، نفاق و منافقان نیز پیدا شده و دشمنی آنان با بشریت آشکار شده است. ▪ این که منافقان را خطرناک‌ترین دشمنان در جوامع انسانی نامیده‌اند، از آن جاست که منافق به لباس دوست درمی‌آید و در خفا دشمنی می‌ورزد. ▪ دشمن ستیزی که یکی از صفات مشترک انسانهاست، درباره منافق کارایی خود را از دست می‌دهد؛ زیرا که منافق به ظاهر خود را دوست نشان می‌دهد و بدین خاطر است که از هر دشمنی، دشمن‌تر است و شاید به علت همین امر باشد که در قرآن، از منافق با شدیدترین تعبیرات یاد و اشاره شده است. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نساء 52.mp3
17.75M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌عقل عملی 🗓 از فهم و از عقل نظر، یعنی عقل حوزه و دانشگاه هیچ كار عملی نباید توقّع داشت؛ این می ‌فهمد, خوب سخنرانی می ‌كند, خوب درس می ‌گوید, خوب كتاب می ‌نویسد، بله! اما كار برای عقل عملی است كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»،[1] او اگر فلج شد انسان چه كار می‌ تواند بكند؟! اشكال به این آقا کنیم تو كه می‌ دانستی! تو كه آیه را تفسیر كردی! چرا خلاف می‌كنی؟! اشكال وارد نیست! برای اینكه فهم كه مشكل را حل نمی ‌كند، فهم چراغ است بله چراغ خوبی است، ولی اگر كسی پایش فلج و لغزان است نورافكن قوی هم دستش است، شما چه اعتراضی دارید بكنید بگویید مگر شما چراغ نداشتید، بله چراغ داشتیم ولی چشم كه راه نمی‌ رود، این پا باید راه برود که بسته است. «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ»،[2] این بیان نورانی حضرت امیر ناظر به این است این كه باید كار بكند بسته است، این كه باید بفهمد ورّاجی می‌ كند. 🗓 شما حرف می ‌زنید بله, چشم شما قوی است، گاهی ممكن است دوربین داشته باشید, عینك داشته باشید, تلسكوپ داشته باشید, میكرسكوپ داشته باشید ریز و دور و درشت و نزدیك همه را ببینید، اما چشم از مار و عقرب فرار نمی ‌كند، دست و پا را باید آزاد كرد! این زنجیری كه قرآن كریم گفت: ﴿جَعَلْنَا مِن بَینِ إِیدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً﴾[3] از این آیات، وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بهره گرفته گفته «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ». هوا با عقل نظری كه كار ندارد، هوا مربوط به عمل است، هوس مربوط به عمل است اینها آمدند عقل عملی را زنجیر كردند. 🗓 این معتادها چرا حرف آدم را گوش نمی‌ دهند؟! شما می‌ خواهید نصیحت كنید؟ او كه هر شب با كارتن و جدول مأنوس است، از همه بیشتر او خطر را می ‌فهمد، شما می‌ خواهید نصیحت كنید و بگویید عاقبتت بد است؟! او آواره است و جدول خواب و کارتن خواب است! پس خطر را بیش از همه و پیش از همه او بلد است. تصمیم, عزم, كاملاً مرزش از استدلال و جزم جداست. جزم, استدلال, قیاس, برهان، اینها برای عقل نظری است كه به منزله چشم جان است؛ عزم, اراده, نیت و باور برای عقل عملی است كه به منزله دست و پای جان ‌اند، این دست و پا فلج است! این بیان نورانی سوره «اعراف» این بود كه پیامبران آمدند دست و پای مردم را باز كنند ﴿وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[4] این شخص مشكل علمی ندارد این شخص آن نیرویی كه ـ عزم یعنی عزم, جزم یعنی جزم ـ باید اراده كند, نیت كند, اخلاص كند, تصمیم بگیرد این فلج است باید این را درمان كرد با نصیحت كه این درمان نمی ‌شود! 🗓 این شخص مواظب است كه دست و بال او را نبندند، این علم برای همین است؛ اما اگر قدری مسامحه كرد اول مكروهات, بعد معصیت صغیره, بعد معصیت كبیره وقتی فلج شد «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ». اینکه ما این كلمات را می‌بوسیم, روایات را روی سر می ‌گذاریم به همین جهت است، این بیان نورانی حضرت امیر است «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ ینْفَعُهُ»؛[5] خیلی از علما هستند كه كُشته جهل ‌اند، این جهل در مقابل عقل عملی است، نه در مقابل علم. [1] . الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص11 [2] . نهج البلاغه، حکمت211. [3] . سوره یس، آیه9. [4] . سوره اعراف، آیه157. [5]. نهج البلاغه, حکمت107. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه یس ـ جلسه 6 تاریخ: 1392/10/18 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 22.mp3
8.39M
43 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 22 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و دوم 🕑 زمان:6 دقیقه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
43 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 22 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و دوم پس از آن که با صلوات از فراز دوم رمز گشایی فرمود 📜 امام سجاد علیه السلام راه را به ما نشان می‌دهد.(ویژگی ها و خصوصیات عافیت جامع) ( وَ عَافِنِي عَافِيَةً ):خدایا به من عافیت بده اما نه از این عافیت‌های معمولی که یک روز باشد و یک روز نباشد.(تنوین عافیةً برای عظمت نوع عافیت)( عافیةً كَافِيَةً شَافِيَةً عَالِيَةً نَامِيَةً ):یک عافیتی بده که این عافیت، عافیت کافی باشد، شافی باشد یعنی شفا بخش هم باشد، به من ضرر نزند. عافیتی باشد که (عالیة نامیةً) رشد کند،زیاد بشود. ⏪ ارکان اربعه انسان امام سجاد علیه‌السلام چهار صفت را برای عافیت فرمود«عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً» در اینجا، یک مطلب دقیق وجود دارد که فقط به آن اشاره می ‌کنم. کَافِیَهً کفایت‌کننده باشد. شَافِیَهً شفادهنده باشد. عَالِیَهً انسان را بالا ببرد. نَامِیَهً افزایش و نمو داشته باشد.شاید به تعبیر بعضی از اهل معرفت مربوط به ارکان چهارگانه عالم کبیر باشد. ما یک عالم کبیر داریم. یک عالم صغیر داریم. خدا در انسان عالم کبیر قرار داد «أتزعم أَنَّکَ جِرْمٌ صَغِیرٌ وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَرُ» خدای تعالی تمام عالم وجود را در انسان خلاصه کرد. تمام هستی را در انسان خلاصه کرد. این موجود موجود بزرگی است. امیرالمؤمنین می‌گوید «أتزعم أَنَّکَ جِرْمٌ صَغِیرٌ» تو فکر می‌کنی جرم کوچک هستی؟ «وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَرُ» خدای تعالی همه عالم را در تو خلاصه کرده است. 🔅 خب حالا این عالم کبیر یعنی "انسان" یک ارکان اربعه ای دارد. طبع، جسم، نفس، عقل. این چهار رکن اصلی انسان است. جسم انسآن‌هم البته عالم صغیر است. بدنِ عنصری هم آن ارکان اربعه دارد. 🔅 به نظر می‌رسد اینجا که امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید که عافیتی که کَافِیَهً و شَافِیَهً و عَالِیَهً و نَامِیَهً باشد به این چهار رکن اشاره دارد. اشاره داشته باشد که خدایا عافیت را به این ارکان بده. به طبع، کَافِیَهً. به جسم، شَافِیَهً. به نفس، عَالِیَهً. به عقل، نَامِیَهً.عقلم فزاینده باشد. نفسم بلندمرتبه باشد علو داشته باشد. جسمم شفا یافته باشد و طبیعتم هم کفایت‌کننده باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۷ ـ ۷۶ وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ۷۶أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ۷۷ 📌ضعف ایمان و عدم استقامت 📄سالک الی اللّه نباید آن قدر ضعیف باشد که با هر بادی بلغزد در مقابل مؤمنان خود را مؤمن معرفی کند و در مقابل منافقان بگوید من با شمایم. 📄 خدای تعالی می‏ فرماید: همه بدانید این به خاطر آن است که این افراد اعتقاد کاملی به خدای تعالی ندارند و استقامت که از لوازم زندگی بشر است و سالک الی اللّه باید داشته باشد آنها ندارند، و حتّی روحشان مرده است و این دسته در زمره کفّار محسوب شده و از رحمت خدا دورند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌انسان‌ پیامدها كارهاي خویش آيات بسياري بر موضوع انسان در برابر اعمال خود، دلالت مي‌كند؛ از جمله‌: ⏮1. "كُل‌ُّ نَفْس‌ِم بِمَا كَسَبَت‌ْ رَهِينَه‌ٌ ؛(مدثر،38) هر كس در گرو خويش است‌." ⏮2. "لاَ يُكَلِّف‌ُ اللَّه‌ُ نَفْسًا إِلآ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَت‌ْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَت‌؛(بقره‌،286) خداوند هيچ كسي را جز به اندازه تواناييش تكليف نمي‌كند. ][، هر كار ]نيكي‌[ را انجام دهد، براي خودانجام داده‌، و هر كار ]بدي‌[ كند، به زيان خود كرده است‌." 📎هم چنين آيات ديگري درباره نسبت به كردار خويش‌، وجود دارد كه به بعضي از آن‌ها اشاره مي‌شود: نسأ، 111ـ112؛ طور، 21؛ بقره‌، 134 و 202 و 225؛ زمر، 51 و... 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌امامزادگان و گسترش تشیّع در ایران این ایام، ایام است؛ ما دسترسی به ذوات قدسی (علیهم السّلام) نداریم، اما این ها حق عظیمی نسبت به ما دارند. مستحضر هستید که ایران را عُمَر فتح کرد نه ! تمام سربازان، افسران، فرماندهان، رهبران، امیران لشکر یا تیمی بودند یا عَدی! اینها هاشمی نبودند، اینها اهل نبودند؛ اینها سَقفی بودند. این اجداد بیچاره ما هم علی و غدیر را نمی شناختند. بسیاری از مردم ایران زمین سالیان متمادی و بودند. چگونه این کشور به لطف الهی علوی، فاطمی، حسنی، حسینی شد؟ همین ها آمدند! ما اگر به ائمه دسترسی نداریم، قدر این امامزاده ها را باید بدانیم. ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۱۳ 💠 پنجم ذی القعده _ روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🕳تعبیر حدیث فوق به خوبی نشان می دهد که اعتقاد به مبهم نبودن قرآن و امکان فهم آن برای مردم، چقدر کلیدی و سرنوشت ساز است و اگر این اعتقاد مورد خدشه واقع شود (چنانکه برخی کم و بیش به آن تمایل دارند) تا چه میزان موجب انحراف خواهد بود. ‌ 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌ای مربی و ای استاد با تو می گویم سخنی از ژرفای دل 👇👇👇
. 📐ای استاد و مربی! اگر به مقام والایی که تصاحب کرده‌ای، درست توجه کنی و اگر لذت بارور ساختن شخصیت مورد تربیت خودت را واقعاً بچشی، و مقداری حقوق ماهیانه و مقام رسمی ظاهری فریبت ندهد تا آنها را پاداش کار خود بدانی، به یقین احساس خواهی کرد پاداشی بزرگ‌تر و ابدی‌تر و انسانی‌تر از آن نیست که دانشجویی از جایش برخیزد و از تو دربارۀ موضوعی که می‌دانی، سؤالی کند. 📐شما ای سؤال‌کنندگان! استفهام خودتان را در صورت اعتراض و خودنمایی مطرح نکنید. هنگامی که سؤال به شکل اعتراض و خودنمایی مطرح می‌شود، در حقیقت، سؤال‌کننده یک سد پولادین میان مغز خود و روح پاسخگو ایجاد می‌کند و با دست خود، از جریان آب زلال معرفت به روح خویش جلوگیری می‌کند. 📐شما ای پاسخ‌گویندگان! بدانید انسانی که خدا او را شایستۀ داشتن یک مغز درک‌کننده با پانزده میلیارد رابطۀ الکتریکی دانسته و کارگاه شگفت‌انگیز جهان هستی را به او عطا فرموده است، به دانستن یک موضوع ناچیز که تو می‌دانی و او نمی‌داند، شایسته‌تر است. تفهیم این موضوع ناچیز را از سؤال‌کننده دریغ مدار! ما از کجا می‌دانیم همین پاسخ صمیمانه و مخلصانۀ تو، پیش از آنکه به معلومات سؤال‌کننده بیفزاید، روح باعظمت تو را به فعالیت‌های عالی‌تر وادار نخواهد کرد؟ 📄گناهی بس بزرگ است که انسانی یا گروهی از انسان‌ها، تشنگی و گرسنگی روح خود را به معرفت و دانش، چه به زبان بیاورند و چه به هیچ وجه اظهار نکنند، در هر قیافه و کرداری که ممکن است به شما نشان بدهند، شما بدون اعتنا و دامن‌کشان، از پیش روی این تشنگان و گرسنگان بگذارید و به روی خود نیاورید که انسان‌هایی را در حال جان کندن دیدید، ولی خرامان خرامان به راه خود رفتید! 📚جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق، تعلیم و تربیت. ص ۱۸۴ و ۱۸۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom1
تفسير سوره اعلی جلسه 3.docx
44.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 28:تفسیر متنی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
Al-Ala03.mp3
5.82M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 28:تفسیر صوتی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره اعلی.docx
29.3K
📌 نگاشت 29: پویش موضوعی سوره اعلی ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره اعلی حاوی بیش از 500 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌 تلنگر : بی نقصِ بی نقصِ بی نقص 🔹 نگران است، خیلی نگران. وجود نازنین رسول‌الله را ببین که چگونه برای هدایت تک‌تک ما تلاش می‌کند، امّا وقتی می‌بیند خیلی‌ها از هدایت او سود نمی‌برند و برعکس آن‌قدر مقاومت می‌کنند تا به جهنم می‌روند، نگران می‌شوند. نکند اشکال از اوست؟ 🔹 خدای عزّوجل وارد میدان می‌شود و به پیامبرش اطمینان‌خاطر می‌دهد: نه ای رسول من! خواندن وحی را ما به تو می‌دهیم و خودمان هم از آن محافظت می‌کنیم تا تو فراموش نکنی... پس تو نیز به هدایت و تذکر بپرداز که قطعاً این تذکر سودآور است. 🔹 امّا چگونه هدایت رسول سودبخش است، درحالی‌که خیلی‌ها نمی‌پذیرند؟ آری؛ این نتیجه هدایت و اتمام‌حجت است که اهل خشیت متذکر می‌شوند و اهل شقاوت از آن دوری می‌گزینند. این‌ها همانانی هستند که وارد بزرگ‌ترین آتش می‌شوند و در آن ماندگارند... 🔹 راستی! داستان سبزه‌زار را به یاد داری؟ خدایش او را رشد داد و سرسبز کرد ولی پس ‌از آن‌که ظرفیتش سرآمد، خشک و سیاه شد. و اینک خیلی‌ها هستند که به اختیار خود از هدایت روی می‌گردانند؛ ظرفیت آن‌ها نیز همین است... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‏ (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى‏ (7) وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرى‏ (8) فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرى‏ (9) سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشى‏ (10) وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (11) الَّذی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرى‏ (12) ثُمَّ لا یَمُوتُ فیها وَ لا یَحْیى‏ (13) 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom