eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 شرح و بررسی کتاب 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه پنجاه و هشتم ⬅ بخش هفتم؛ شهید و شهادت * آیا می‌شود کسی عاشق خدا باشد ولی عاشق شهادت نه؟ * چه کنیم تا خدا ما را دوست داشته باشد؟ * اگر خدا متکبر است، چگونه دیگران را دوست دارد؟ * معنای غیرت و عزت خدا * شهید کیست؟ * محبوبیت شهید برای خدا * رسیدن شهید به مقام شهود * معنای عبارت " شهید زنده است " * معنای روایی و فقهی شهید * شهید حکمی، شهید حقیقی * عفیف را کمتر از شهید ندانیم * شهید خوف و حزن ندارد * شهادت نصیب چه کسی می‌شود؟ * چرا خدا به دست گرفتن سلاح شهید افتخار می‌کند؟ * نکاتی پیرامون حورالعین * فضیلت مجاهدین در راه خدا * شهدا در مورد چه کسانی سوال می‌پرسند؟ 📅99/03/30 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 درس کرامت 🗓 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾[1] که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) و حسنین (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می ‌دادیم، هم آنها اسیر می‌ دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ‌ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می‌ کرد. 🗓 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این دین بوسیدنی نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می ‌کنند، بله کمک می ‌کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم. [1]. سوره انسان، آیه8. 📚 دیدار هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری تهران با حضرت استاد تاریخ: 1398/06/23 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📈 فلسفه قربانی ▫اينجاست كه اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى، تو را مى ‏برند. و اين است كه بايد قربانى كنى. بايد اين آرزوها را قطع و رمى كنى. ▫ آرزوى ابراهيم داشتن پسر است و به ابراهيم امر مى‏ شود كه آن را بكش!! و همين نكته‏ ىِ بودنِ منى‏ بعد از مشعر الحرام است. اينجاست كه بايد در اين‏ سرزمين آگاهىِ بر حريم ‏ها و حدودها، آماده شد و سنگ و مهمات جمع كرد و مهيا شد تا آرزوها را رجم و رمى كرد. ▫ و همان طور كه شيطان كارش را با وسوسه ‏ها شروع مى ‏كند، انسان هم بايد آماده شود؛ كه وقتى به اصول توجه كردى و اسلام آوردى و به اعمالت جهت دادى، آنگاه شيطان زير درختت ريشه مى‏ كند. ▫ شيطان تا بتواند ريشه ‏ها را مى ‏خشكاند، اگر نتوانست در نماز خدشه مى ‏كند و ستون‏ ها را صدمه مى‏ زند و اگر نتوانست شاخه ‏ها را قطع مى ‏كند، اگر در اين مرحله هم موفق نشد آنگاه كه ميوه‏ ها چيده شد آنها را لك دار مى‏ كند و اگر نتوانست بر آنها خاك مى‏ ريزد. او بى ‏كار نمى ‏نشيند و تا بتواند كارى مى‏ كند، گردى مى‏ پاشد، طوفانى به پا مى ‏كند. ▫ او اميد دارد كه كارش نتيجه بدهد؛ كه: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ أَساؤا السُّوآى‏ انْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ ...». چرا كه شيطان اين را تجربه كرده كه سياهى و چركى زياد، رفته رفته اصول را هم از بين مى‏ برد. انسان وقتى به گناهان كوچك بى ‏توجه شد، اين كوچك‏ ها او را به گندها مى‏ كشاند. 📝 📚 کتاب حقیقت حج صفحه ۲۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📼 قسمت: بیست و هفتم 🕑 زمان:9دقیقه 🔅🔅🔅 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و هفتم ❇ این متن دارای فایل صوتی در همین کانال می باشد 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌 عوامل برخورداری از عافیت پسا دنیایی(آن جهانی) سلامت وکمال انسان و عبور سالم و کامل ازپل دنیا بستگی به تحصیل سه سلامت در دانشگاه علمی و عملی دنیا دارد (بدا) سلامت باور؛دل،اندیشه (عقیده؛عقل؛قلب) ▫ قرآن کريم، خبر از ساحتى دیگر در وجود انسان مى دهد که امكان دارد مريض يا سالم باشد؛ سالم بودن آن، نقش اساسى در نجات و بهشتى شدن انسان دارد؛ و آن ساحت «قلب» است:حقیقت وجودی انسان قلب اوست و در واقع قلب همه حقیقت انسان است . از آنجا که این مرکز احساسات و عواطف این کانون شناخت و دریافت معارف عالم هستی و این مرکز ادراک و اندیشه می تواند سالم باشد و حقایق عالم را درست بازتاب دهد و منعکس سازد و یا با عبور از مرزهای و حدود فطرت الهی دچار بیماری و مرگ بشود و همچون سنگ سیاهی ناتوان از انعکاس نور حقیقت گردد . ▫ قرآن کریم بهشتی شدن را درگرو تحویل قلب سلیم به محضر پروردگار می داند «يوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ ؛ إلا مَنْ أتَی اﷲَ بقَلْبٍ سَلیمٍ »(الشعراء88: و98) آنگاه که قلب را ما به تو دادیم سالم تحویل دادیم الان هم آن را سالم به ما باز پس بده[از اين آيات در ابتدای مناجات حضرت على)ع( استفاده شده است؛ آنجا که حضرت، مى خواهد تذکر دهد که در روز قيامت، هيچ چيز غيراز «قلب سليم» موجب امِان و مفيد به حال انسان نيست: « اللهُّم إِّ ني أسْأَلكُ الْأمَانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ إ َّ لا مَنْ أَتَی اﷲ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» ▫ تحصیل و دستیابی به مقام امن در بی نهایت زندگی در گرو حفظ و مراقبت از قلب و به سلامت رساندن آن در حضور حضرت آفریدگار پروردگار است. ▫ در دار السلام و خانه سلامت جایی برای بیمار دلان بیراهه رو نیست آنان که در همه عمر دنیوی خویش و در دار التکلیف راه بر دیگران بستندند و خود هم بیراهه رفتند .چون خداوند فقط به داراسلام می خواند و اینان وجودی ناسالم و تیره و پژمرده و کدر و آلوده دارند والله یدعوا الی السلام ... ▫ از منظر قرآن عزیز قلب دچار حسد و حرص مفرط و هوی و هوس خود و دیگران بیمار است و چنین قلبی ره به مقصود نمی برد. قلب دارای کینه و حسد و کبر و خودخواهی و سرشار از دنیاگرایی و شهوات شهرت و ثروت و قدرت راهی به دار السلام و دارالصدق ندارند برخورداری از عافیت و سلامت آن جهانی در منظومه قرآن آن است که قلب از محبت غیر غبار روبی شده و حریم حرم محبت خدا گردد به تعبیر استاد فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله قلب سلیم که جز مهر خدا چیزی در آن نیست فرودگاه اراده خداست.این چنین قلبی که خود را در دامان اراده و حکمت و علم و قدرت حضرت دوست قرار داد و سرشار از ولایت و محبت خدا و مومنان و برائت و دوری از دشمنان خدا و مومنان گردید(مصداق و نمونه کامل مومنان پیامبران و پیشوایان معصوم هستند) قلبی عافیت مند و سعید و کامل و سالم است. رزقنا الله ایانا و ایاکم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 📌حیوانات و یکی از پرسش های معتقدین به ادیان الهی، سوال از امکان محشور شدن حیوانات در قیامت است. و خداوند متعال در آیه پنجم سوره مبارکه ی تکویر بدین پرسش پاسخ داده و می فرماید: "و هنگامی که همه حیوانات وحشی محشور شوند." و واضح است که محشور شدن حیوانات در قیامت قطعی می باشد و خداوند نیز به جهت حکمت خویش از انجام هر عملی، دلیلی دارد. و هدف الهی از حشر حیوانات نیز رسیدگی به ظلم هایی که کرده و یا در حقشان شده است.چنانکه رسول خدا(ص) چون شتری را با جهازش دربند و بسته دیدند؛فرمودند:« صاحب اش کجاست؟ به او بگویید خود را برای محاکمه در قیامت آماده سازد.» متاسفانه برخی از خدا بی خبران و ظالمان در طبیعت آتش ایجاد می کنند و حیوانات زبان بسته به سبب آتش سوزی ها جان می دهند.خدایشان لعنت کند که اگر اهل معرفتی صدای این حیوانات اسیر در آتش را بشنود، متوجه می شود که به خدایشان پناه می برند. خدایا به سبب ظلمی که جاهلان و نادانان احمق بر مخلوقات زبان بسته ات روا داشتند ما را عذاب نده و بر ما رحم نما. پ.ن: این فیلم صدای ضجه ی حیوانات گرفتار آتش در کوهدشت است که به پروردگار خویش پناه می برند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ☑️در دنیا هیچ حیوانی پشه آفریده نمی‌شود تا بعدها در هوا عقاب، در دریا نهنگ و در خشکی شیر شود، جز انسان! برای تصدیق این تشبیه ادبی، کافی است در تاریخ شخصیت‌های بزرگ و چشمگیر، مقداری مطالعه داشته باشیم. ☑️شخصیت‌ها، پس از چشم گشودن به دنیا، چنان ناتوان و ضعیف بودند که حتی قدرت راندن یک مگس از صورتشان را نداشته‌اند، ولی دیری نگذشت که کشورها را زیر سلطه درآوردند و سیر نشدند؛ میلیون‌ها انسان را کشتند و بی‌خانمان کردند و آهی هم نکشیدند؛ همۀ سالیان عمر را با دروغ و تزویر گذرانده و متأثر نشدند؛ در برابر احکام عقل و نداهای وجدان و داد و فریادهای ملکوتی پیامبران الهی و حکمای راستین مقاومت کرده، حتی یک حرف نیز از آنها نپذیرفتند. این است دگرگونی بی‌نهایت در سراشیبی سقوط و تباهی‌ها. ☑️در مقابل این دگرگونی، در انسان‌ها تحولاتی تکاملی نیز مشاهده می‌کنیم، چنان که اگر زمین و آسمان و آنچه را که در میان آن دو است، به او می‌دادند تا از روی ستم، پوست جوی را از دهان مورچه‌ای بگیرد، امتناع می‌ورزید؛ و اگر پرده از روی واقعیات برداشته می‌شد، بر يقين او افزوده نمی‌گشت؛ ارزش زمامداری و سروری بر تمام دنیا را کمتر از بند لنگه کفشش می‌دید، جز اینکه عدالت بورزد و حقی را احقاق و باطلی را نابود سازد. آری، این‌چنین بود امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب(ع). ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق و تربیت. ص ۲۰۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۵۷ ـ ۲۵۶ 📌 خدای تعالی فقط ما را به کمالات روحی راهنمایی کرده ما را از راه انحرافی بر حذر داشته و هیچ کس را با خود اجبار به داشتن مقدّس اسلام نکرده، بشر به قدری دارد که می ‏تواند پشت به کند و ‏ها را بپرستد ولی خوبان و مؤمنان را ترک کرده، به آورده و به ریسمان محکم الهی ارتباطی که هیچ گاه پاره نمی‏ شود و بین و خلق قرار گرفته و قطعاً مراد چهارده معصوم علیهم ‏السّلام‏ اند متوسل شده و به این وسیله به و کمالات می‏ رسند. الی باید الهی را بپذیرد تا آن‏که خدا او را از ظلمات صفات رذیله و به سوی هدایت و تزکیه نفس بیرون ببرد ولی کفّار و کسانی که اهمّیّت به سیر و نمی ‏دهند و ‏ها را سرپرست خود قرار می‏ دهند اگر جزیی و دانش و یا صفات حمیده ‏ای داشته باشند آنها را هم از دست می ‏دهند و آن قدر بی‏ ارزش می شوند که در آتش همیشه می ‏مانند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom