eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
15- nemate velayat.mp3
1.23M
نعمت ولایت ▫ در سوره مباركه «مائده» ذات اقدس الهی فرمود: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دینًا﴾، اسلامی كه خداپسند باشد اسلامی است كه اهل بیت در آن اسلام حكومت داشته باشند و اصل اهل بیت به عنوان امام شناخته بشوند. دینی كه اهل بیت حضور و ظهور ندارد آن دین خدا پسندی نیست. فرمود: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دین﴾، پس معلوم می‌ شود دین بدون ولایت كامل نیست، فرمود: ﴿وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی﴾ تاكنون نعمت هایی كه من نازل می ‌كردم با نعمت ولایت به تمامیت خود رسیده است، تاكنون احكام و حكمی كه نازل می ‌كردم با ولایت به كمال‌ خود رسیده است، این دین تام و این دین كامل دینی است مَرضی. ▫ ذات اقدس الهی فرمود امروز دشمن ها از شما ناامید شدند ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ﴾امروز كفار ناامید شدند چرا؟ برای اینكه دینی كه مجری دارد، مبین دارد، مفسّر دارد، احیا كننده و اقامه حدود كننده دارد چنین دینی می ‌ماند و اگر دین یك سلسله قوانینی باشد كه در كتاب ها نوشته شده، دیگران ممكن است این قانون را به میل خود تفسیر بكنند یا جلوی اجرای او را بگیرند؛ ولی اگر دین یك امامی داشته باشد كه به میل خود تفسیر نكند، بلكه به وحی الهی تفسیر بكند و در اجرای او هم هیچ كوتاهی نكند دشمن ناامید و آیس خواهد بود، چون به بركت اهل بیت (علیهم السلام) دین مبین پیدا كرده، مفسّر پیدا كرده، مُحیی سنت پیدا كرده، مقیم حدود و اجرا كننده پیدا كرده دشمنان ناامید شدند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 14 🌴🌴🌴 ⏪ 35. تحمّل و تغافل: «نصف العاقل احتمالٌ و نصفه تغافل»[ همان، ج6، ص173.]؛ نصف عاقل، تحمّل و بردباري در برابر خطاهاي مردم و نصف ديگر او ناديده گرفتن لغزش‌هاي آنهاست. «لا عقل كالتّجاهل»[ همان، ص356.]؛ هيچ عقلي همانند تجاهل كردن و ناديده گرفتن نيست. 📝 تذكر: غفلت، جهل علمي و جهالت عملي، زيانبار است و هيچ يك با عقل و خردورزي هماهنگ نيست، ليكن تغافل بجا و تجاهل بمورد با شرح صدر، حلم، گذشت از لغزش غافلان و جاهلان و ... مناسب و سودمند است؛ زيرا زمينه اصلاح معتدلانه آنها را فراهم مي‌سازد. ⏪ 36. صلاحيت موعظه‌گري: «لا تنتصح بمن فاته العقل... فإنّ من فاته العقل يغشّ من حيث ينصح»[ شرح غررالحكم، ج6، ص331.]؛ از كسي كه عقل از او فوت شده است، پند نخواه؛ زيرا در حالي كه مي‌خواهد نصيحت و خيرخواهي كند، غشّ و خيانت مي‌كند. ⏪ 37. نجات از فريب و نيرنگ: «لا يُلفي العاقل مغروراً»[ همان، ص368.]؛ عاقل را هرگز گول خورده نتوان يافت. «الجهل يجلب الغرر»[ همان، ج1، ص205.]؛ جهل، نيرنگ و فريب را به سوي خود جلب مي‌كند. «العاجلة غرور الحمقي»[ همان، ص225.]؛ دنيا، نيرنگ جاهلان است. «الدنيا غنيمة الحمقي»[ همان، ص280.]؛ دنيا غنيمت نابخردان است. ⏪ 38. غناي حقيقي: «لا غني كالعقل»[ همان، ج6، ص352.]؛ هيچ بي‌نيازي بسان عقل نيست. «لافقر لعاقل»[ همان، ص348.]؛ هيچ فقري براي عاقل نيست. ⏪ 39. امنيّت در همنشيني با عاقل: «مصاحبة العاقل مأمونة»[ همان، ص126.]؛ هم‌نشيني باعاقل، همراه با امنيت است و ضرر و زياني به مصاحب و همنشين وي نمي‌رسد. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 40 ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 224 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ ششم. همان طور كه هويتِ مطلق نامحدود است و هيچ شي ء يا شخصي از او دور نيست تا به سوي وي سفر كند، فيضِ گسترده او همه چيز را فراگير است و هيچ مستفيضي از او جدا نيست تا به سمت او سير نمايد، لذا جريان سير به طرف او محتاج به توجيه است. آنچه مي تواند بيانگر امكان يا ضرورت سلوك به سمت وجه بي كران خدا باشد، اموري است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ◀ 1. سفر به سوي نزاهت از حجاب كه مكانتي بلند است و شخصِ محجوب از آن مهجور و بدون نيل به آن از شهود وجه الهي محجور خواهد بود. در اين باره عقائد، اخلاق و اعمال فقهي و حقوقي فراواني مطرح اند كه براي كشف حجاب سهم تعيين كننده اي دارند و سالك صالح با اعتقاد به آنها و تخلّق به آنها و تفقّه و تحقّق به آنها، متدرّجاً به غطاء زدايي از ديدگاني كه به حكمِ (أعينهم في غطاء عن ذكري) [1 سوره كهف، آيه 01.]مستور بوده اند، بار مي يابد. ◀ 2. سير به طرف اسماي حسناي برتر، بعد از نيل به اسماي حسناي مادون آنها، گرچه تمام نامهاي الهي حَسَن اند، بر خلاف اسماي غير الهي كه نه تنها احسن نيستند، بلكه از اصل حُسن تهي اند و در اثر بي مسمّا بودن افسانه اي بيش نخواهند بود: (اِن هي إلاّ أسماء سمّيتموها أنتم و ءاباؤكم).[ سوره نجم، آيه 23.] ⬅ در اينجا دو مطلب نهفته است كه بر ساير صابر پوشيده نيست: يكي سفر از اسم بي مسمّا به اسم با مسمّا (سفر من الخلق اِلي الحقّ) و ديگري سير از اسم با مسمّاي داني به اسم با مسمّاي عالي (سفر من الحقّ اِلي الحقّ). براي رهيابي به اين هدف سامي، يعني شهود وجه خدا اوّلاً و سير در اسماي حسناي او ثانياً، بررسي سيره مقرّبان از يك سو و ارزيابي توصيه آنان از سوي ديگر، تأثير بسزايي دارد، زيرا اينان نزديكان به وجه الهي اند و مسئوليت رساندن ساير راهيان به كوي خدا را به عهده دارند. ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 12.mp3
16.73M
12 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام هادی علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 224 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 225 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ▫ برجسته ترين ره توشه اين سلوكِ سازنده، همانا تزكيه روح و تضحيه نفس است. وقتي نفسِ افزون طلب و خودخواه سركوب شد، چشم ملكوتي سالك وجه خدا را مشاهده مي نمايد اوّلاً و در بستر اسماي الهي سير مي كند ثانياً. حضرت امام سجّاد علي بن الحسين(عليهما‌السلام) چنين فرموده است: «و أنا بعدُ أقَلّ الأقلّين و أذلّ الأذلّين و مثلُ الذرّة أو دونها».[ صحيفه سجاديه، دعاي 47، بند 76.] ▫ چنين عارفانه مناجات نمودن از سنخ فروتني فنّ اخلاق نيست، بلكه از صنف فناي فنّ عرفان است و هرگز نبايد تواضع اخلاقي را با فناي عرفاني خلط نمود و اين ادب عرفاني امام چهارم(عليه‌السلام) مسبوق به ادب عارفانه امير عرفا حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) صاحب منزلت «ينحدر عنّي السّيل و لا يرقي إليّ الطّير... » [نهج البلاغه، خطبه 3.]و مالك مكانتِ «سلوني قبل أن تفقدوني، فلأنا بطرق السماء أعلم منّي بطرق الأرض» [همان، خطبه 189.]است كه نسبت به بارگاه پروردگار انسان و جهان چنين زمزمه دارد: «... و اجعلني ممّن ناديته فأجابك و لاحظته فصعق لجلالك فناجيته سرّاً و عمل لك جهراً... ».[ الاقبال بالأعمال، ص68، مناجات شعبانيّه؛ مفاتيح الجنان، اعمال مشتركه ماه شعبان.] ▫ البته صعق و محو جلالي، صحو و بقاي از فناي جمالي را به دنبال دارد؛ يعني آن موت ارادي اين حيات نوين الهي را به همراه خواهد داشت. آنگاه اعمالِ حافظِ اين قرب و سببِ ازديادِ آن، برابر رهنمود وحي آسماني مطرح مي گردند. هر چه به خضوع وافر و خشوع فراوان نزديك تر و هر اندازه تأدّب نسبت به ساحت قدس ربوبي بيشتر و خلوص از غيرِ خدابيني و ماسواي او خواهي، كامل تر باشد، در صيانت از مقام فنا و ازدياد درجه حيات از موت ارادي مؤثرتر است. ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مولای ها 2 کسی را می‌خواند که ضررش نزدیک‌تر از نفعش می‌باشد. این خوانده‌شده که تمام نیروهای انسان بینوا را مستهلک می‌سازد، مولا و پیشوای بدی است که گروه بدی را دنبال خویش می‌کشد. (سورۀ حج، آیۀ ۱۳) ☑ آزاد ساختن مردم از زنجیرهای گران‌بار طبیعی که مانند مگس‌های ناچیز دور شیرۀ «خود طبیعی انسانی» گرد آمده‌اند، بدون تعین یک مولا که ماهیت او را عوض کند و نگذارد مگس‌ها و حشرات طبیعت به روح او راه پیدا کنند، امکان ندارد. تأکید مکرر قرآن مجید در موضوع «مولا»، چه علتی بالاتر از این دارد که روح انسانی را از همۀ عوامل پست حیوانی آزاد نموده و او را به مبدأ مطلق خود بسپارد. ▪ اگر آن تبهکاران روی بگردانند،[اندوهگین و مضطرب مباشید]. به یقین خدا مولای شماست؛ چه مولای نیکو و چه یاوری نیکو. (سورۀ انفال، آیۀ ۴۰) ▪ به دامان کبریای خداوندی چنگ بزنید، مولای شما اوست؛ چه مولای نیکو و چه یاوری نیکو. (سورۀ حج، آیۀ ۷۸) ☑ آری، تنها مردم باایمان هستند که از آزادی روحی بهره‌مند و برخوردارند، زیرا الله مولای آن‌هاست. مردم بی‌ایمان و تبهکار که از چنگ زدن به دامان مبدأ و «من»های حقیقی محرومند، آنان مبدأ و «من»های حقیقی نداشته، بیگانه از خویشتن‌اند و مولایی ندارند. خداوند مولای کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ کفار مولایی ندارند. (سورۀ محمد، آیۀ ۱۱) ☑ در یکی از ایام جهاد، کفار خطاب به مسلمانان شعارهای تحریک‌کننده‌ای می‌گفتند: نحن لنا العزی و لا عزی لکم. ما بت عزّی داریم، شما عزّی ندارید. ☑ پیامبر اکرم(ص) [به یاران خویش] فرمود: شما هم بگویید: الله مولانا و لا مولی لکم. الله مولای ماست و شما مولا ندارید. شعار «نحن لنا العزی و لا عزّی لکم»، (ما عزّی داریم شما عزّی ندارید)، در هر دوره و در هر جامعه‌ای، میان افراد و طبقات رایج بوده است. ☑ نیرومندی، ثروت، مقام و زیبایی ظاهری، مانند بت همواره جنبۀ پشتیبانی افراد را داشته است که بت عزّی به مردم جاهلیت. ☑ امروزه شعارهای فردی تحت‌الشعاع شعارهای کشورها و جوامع به یکدیگر قرار گرفته است. یک جامعۀ نیرومند به جوامع دیگر می‌گوید: نحن المال و لا مال لکم ماییم که ثروت و مال داریم، شما مالی ندارید. (ماییم که سلاح و معادن و سیاست‌بازی داریم، شما چیزی ندارید.) 🌱🌱🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مولای ها 3 ☑ هر موجودی که خود، بستۀ زنجیر بردگی است، نمی‌تواند موجود دیگر را آزاد کند. ☑آیا تاکنون شنیده‌اید که یک انسان عاقل در مقابل یک دیوار آجری و سنگی بایستد و با آن دیوار به راز و نیاز بپردازد و بگوید: من حیات دارم، هوش و تعقل و اراده دارم، من روح دارم؛ بیا ای دیوار عزیز! حیات و جان و عقل و ارادۀ مرا هماهنگ کن و آنها را مطیع روحم نموده، روحم را به کمال اعلای انسانی رهنمون باش؟! ☑آیا تاکنون شنیده‌اید یک فرد از انسان که دارای درک و عقل معتدل باشد، در کنار جویبار یا دریا، یا در مقابل یک درخت یا یک کوه سر به فلک کشیده، دست به سینه بایستد و این تقاضاها را متوجه آنها بسازد و به مقصودش برسد؟! ☑چنین اتفاقی در گذشته و حال و آینده، مساوی آن است که روزی از مغز خود خواهش کنید ۲ را با ۲ جمع کند و نتیجۀ ۱۷۶۰۰۲ را به دست آورده، در اختیار شما بگذارد! ☑چرا تقاضای یادشده خنده‌آور و امکان‌ناپذیر است؟ پاسخ این سؤال بسیار روشن است: زیرا دیوار و جویبار و دریا و درخت و کوه، هیچ یک از پدیده‌های حیات و عقل و جان و هوش را ندارد تا بتواند آن را درک نموده، آنها را در وجود شما با یکدیگر هماهنگ ساخته و فرمانبر روح شما قرار بدهد. ☑ این تقاضاها را باید از کسی طلب کنید که خود دارای پدیده‌های مذکور است و خود توانسته است آنها را هماهنگ ساخته و مطیع روحش گرداند. همچنین، روح را با پدیدۀ باعظمت آزادی شکوفان ساخته و به میوۀ حقیقی خود برساند. ☑این قانون را در ردیف بدیهی‌ترین و ضروری‌ترین قوانین هستی که تاکنون برای شما روشن شده است بگذارید: ذات نایافته از هستی‌بخش کی تواند که شود هستی‌بخش؟! خشک ابری که شود زآب تهی ناید از وی صفت آبدهی ☑هر وقت دیدید، یا شنیدید کسی که دست و پای خودش به اجبار در زنجیر آهنین بسته شده و می‌گوید: «من می‌توانم زنجیر فولادین جبر را از دست و پای شما برکنار بسازم»، یا خود عقل ندارد، یا می‌خواهد به عقل شما بخندد. به قول جبران خلیل جبران: «من به پند و اندرز آن سرباز دربارۀ دفاع از وطن که خود او به خاطر تن‌پروری در جبهه شکست خورده است، هرگز نمی‌توانم گوش بدهم.» 🌱🌱🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مولای ها 4 🌱🌱🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۸۵ 📌 الی باید دائماً در آیات الهی کند تا ایمانش به ، و تقویت شود، و بندگی ‏اش به تعالی زیاد شود و پیغمبراکرم صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏ آله را که اوّل به و دستورات الهی است الگوی خود قرار دهد و بداند که بازگشتش به سوی خواهد بود... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom