eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيات ۷۰ ـ ۶۸ 🔅جدّی گرفتن الی اگر می خواهد به نزديک شود بايد دينش را به بازی نگيرد و زندگی او را نکند و اگر بخواهد خدای تعالی ولی و او باشد خود را به آنچه می کند به اشتباه نيندازد والاّ به الهی در دنيا و آخرت مبتلا می گردد؛ لازم است که اکرم صلی الله عليه و آله و اطهار عليهم السلام از آنها دوری کنند تا خدا را به بازی نگيرند و به هيچ وجه عصمت عليهم السلام از جانب اجازه ندارند که با او باشند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خُلق عظیم.mp3
1.91M
💢 خلق عظیم 📚 مجموعه سخنرانی اصالت اخلاق جلسه 9 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
💢 خلق عظیم #قیام_توابین #مکارم_اخلاق #صفح_جمیل #آیت_الله
📚 مجموعه سخنرانی اصالت اخلاق جلسه 9 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 💢 خلق عظیم 🔸 امام باقر (سلام الله علیه) مكارم اخلاق را از قرآن استنباط كرد، فرمود خدای سبحان را در سه جمله قرآنی تبیین كرد[1] كه ﴿خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ﴾.[2] معنای عفو آن است كه انسان طوری از تبهكار بگذرد كه او شرمنده نشود؛ گرچه انسان در برابر بیگانگان جزء ﴿أَشِدّاءُ عَلَی الْكُفّارِ﴾[3] خواهد بود، ﴿وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾[4] نسبت به كفار و منافقین است. به همین رسول خدا كه ﴿وَ إِنَّكَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ﴾[5] است خدای سبحان فرمود ﴿وَ اغْلُظْ عَلَیهِمْ﴾،[6] اما نسبت به دیگران برادران اهل ایمان انسان باید باشد. معنای گذشت آن نیست كه به رخ متّهم بكشد و او را شرمنده كند؛ بلكه عفو كند و بالاتر از عفو «صفح جمیل»[7] كند؛ یعنی طوری از او بگذرد كه او به خاطر نیاورد و به رخش نكشد تا او شرمنده بشود. 🔸 بدی را با نیكی دفع كردن كار انسانی است كه از برخوردار است كه ﴿ادْفَعْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَینَكَ وَ بَینَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِی حَمیمٌ ٭ وَ ما یلَقّاها إِلاَّ الَّذینَ صَبَرُوا وَ ما یلَقّاها إِلاّ ذُو حَظِّ عَظیمٍ﴾.[8] انسان اگر بخواهد از تباهی یك تبهكار عفو كند، طوری بگذرد كه به صورت «صفح جمیل» باشد. صَفح بالاتر از عفو است، یك وقت انسان از اشتباه كسی می ‌گذرد، یك وقت صفحه خاطرات را آنچنان ورق می ‌زند كه اصلاً در ذهنش نیست كه كسی نسبت به او این بدی را كرده است، این می‌ شود «صفح جمیل»؛ البته عفو به آن معنا مقدور انسان نیست. انسان ممكن نیست از تبهكار طوری عفو كند كه در خاطره تبهكار هم نباشد، ممكن است انسان از یاد خود ببرد؛ ولی آن توان را ندارد كه اشتباه را از ذهن تبهكار بیرون بیاورد هرچه احسان نسبت به تبهكار بكند آن خود آن تبهكار مورد عفو شرمنده است، وقتی این كریم را می ‌بیند خود احساس انفعال می ‌كند كه من چرا نسبت به این كریم بدرفتاری كردم. ممكن است انسان به رخ متهم نكشد، ممكن است از خاطر خود هم بزداید و در ذهنش نیاورد كه كسی نسبت به او بد كرد؛ اما این توان را ندارد كه از ذهن طرف برطرف كند و او همواره به یاد این خاطره است و رنج می ‌برد. اما آن قدرتی كه می ‌تواند از انسان تبهكار بگذرد نه تنها به رخش نكشد، بلكه از یاد مجرم هم ببرد كه او هم متهم است، آن قدرت خدا است؛ لذا وقتی توبه را خدای سبحان قبول كرد و آنها را به بهشت سعادت برد، بهشت عالمی است كه هیچ شرم و غم و انفعال در آنجا نیست؛ لذا افراد مجرم یادشان نیست كه گناه كردند تا شرمنده بشوند، این نعمت فقط مقدور خدای سبحان است. 🔸 ما هر چه بخواهیم نسبت به دیگران كه تباهی را مرتكب شدند عفو و صَفح كنیم، مقدورمان نیست كه از یادشان ببریم كه اشتباه كردند، هر چه بیشتر به آنها احسان كنیم آنها شرمنده ترند؛ زیرا به یادشان هست كه قبلاً دست به یك جرمی زدند. هرچه ما عفو و صَفح كنیم باز آنها وقتی به یاد آن گذشته می ‌افتند منفعل ‌اند و اما خدای سبحان وقتی توبه یك عده را می ‌پذیرد از یاد آنها می ‌برد كه اینها بد كردند، قهراً وقتی وارد بهشت سعادت می ‌شوند مانند دیگر افراد اهل تقوا از لذت محض برخوردارند، هرگز گرفتار انفعال و شرم نیستند؛ زیرا یادشان نیست كه معصیت كردند تا از این راه منفعل بشوند، این‌گونه عفو مخصوص خدای سبحان است چون مقلّب قلوب است و توان تصرف در دل ها در اختیار او است. ▫️ از این مرحله كه گذشتیم، اولیای الهی قدرت «صفح جمیل» دارند و این كار جزء اخلاق عظیمه است كه امام باقر (سلام الله علیه) فرمود مكارم اخلاقی كه پیامبر (علیه آلاف التحیة و الثناء) بدان مبعوث شد در این جمله ‌های قرآنی خلاصه می ‌شود ﴿خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ﴾ و آن‌گاه انسان كریم كه از اخلاق عظیم برخوردار است، وقتی خیر و احسانی نسبت به كسی كرده است، آن طرف احسان را می ‌گوید او وسیله سعادت من شد، او را با چشم تكریم و احترام می ‌نگرد نه با دیده ترحّم! آن است كه انسان وقتی نسبت به كسی احسان رواداشت از او قدردانی كند كه تو مرا كمك كردی در احسان و اگر تو نبودی یا احسانم را قبول نمی‌ كردی من به این فضیلت نمی‌ رسیدم. [1] . تفسیر القمی، ج1، ص253. [2] . سوره اعراف، آیه199. [3] . سوره فتح، آیه29. [4] . سوره توبه، آیه123. [5] . سوره فلم، آیه4. [6] . سوره توبه، آیه73. [7] . سوره حجر، آیه85؛ ﴿وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ‏ وَ الْأَرْضَ‏ وَ ما بَینَهُما إِلاَّ بِالْحَقِ‏ وَ إِنَ‏ السَّاعَةَ لَآتِیةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ﴾. [8] . سوره فصلت، آیه34 و 35. ☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 258 پيام به زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢 حاکمیت علم ▫ علم نافع دانشي است كه بر مال حكومت كند. دانشي كه محكوم مال است، سودمند نخواهد بود، زيرا علم آن است كه مايه جمال و پايه جلال باشد و چيزي كه مقهور طبيعت قرار گيرد، هرگز سبب كمالِ فرا طبيعت نيست و در نتيجه هيچ گونه عزّت و شكوهي او را همراهي نمي نمايد. سخن كسي كه جمّي[جمّ: بسياري از هر چيز، معظم چيزي؛ تحبّون المال حبّاً جمّاً (سوره فجر، آيه 20)؛ منظور استاد در اينجا روايتي است از اميرمؤمنان (عليه‌السلام) كه با اشاره به سينه مباركش فرمود: «ها إنّ هيهنا لعلماً جمّاً» (نهج البلاغه، حكمت 147).] از علم نافع را دارا بود، يعني حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) در اين باره چنين است: «... و العلم حاكم و المال محكوم عليه».[نهج البلاغه، حكمت 147.] ▫ اگر دانش نردبان زراندوزي شود يا دام ثروت گردد يا شبكه اصطياد جاه شود، چاهي بيش نيست. گزاره فوق گرچه به صورت خبر بيان شد؛ ليكن دستور انشا را دربردارد؛ يعني عالمان حوزه و دانشگاه موظّف اند، حق علم را كه حكمراني بر مال است، ادا نمايند و هرگز حكومت «طاغوتِ مال» بر «فرشته دانش» را رضا ندهند و «سقيفه تكاثر» را بر «كوثر غدير» مقدم ندارند و عامل حيات را مرعوب مردار نكنند. چنين جفايي موجب بردگي علمِ آزاد و آزادي مال برده است؛ يعني مال كه برده علم است و با آن توليد مي شود و طبق رهنمود آن بايد در دسترس جامعه قرار گيرد، حاكم بر علم شده و آن را اجير خود قرار مي دهد: يار مفروش به دنيا كه بسي سود نكرد آنكه يوسف به زر ناسره بفروخته بود[ديوان حافظ، غزل 211.] ▫ نموداري از حكومت علم بر مال را مي توان از آيه (و قال الذين اُوتوا العلم ويْلكم ثواب اللّه خيرٌ لمن ءامَن و عمل صالحاً و لا يُلقّيها اِلاّ الصّبرون) [سوره قصص، آيه 80.] استنباط نمود، زيرا قارونِ مالْ زده و نابخردان دلباخته به زراندوزي وي و تظاهر او به زيور بازي، كمال را در جام زرّين و جامه زربَفت مي پنداشتند. خردمندان آن عصر گفتند: واي بر شما، ثوابِ ثابت و ماندگار الهي براي مردم با ايمان و عملِ صالحِ خير است و اين حقيقت را جز شكيبايان، ديگري ادراك نمي كند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
وقاحت و حیاء 41.mp3
4.31M
(41) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:35 دقیقه 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom 📼وقاحت و حیا 2 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
اعراف 12.mp3
11.66M
12 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر زیارت جامعه کبیره (2) 💢برپا دارندگان نماز ◽️نماز چهره دين و معرّف آيين الهي:لكلّ شي ء وجهٌ و وجه دينكم الصلاة[1]، ◽️مرز ميان ايمان و كفر: ما بين الكفر و الإيمان إلاّ ترك الصلاة[2]، ◽️پناهگاه محكم در برابروسوسه ها و سلطه طلبي هاي شيطان: الصلاة حصنٌ من سطوات الشيطان [3]، ◽️مركب كوچ به سوي خداي سبحان و ايستادن در پيشگاه او: حق الصلاة أن تعلم أنّها وفادةٌ إلي الله عزّ وجلّ و أنّك فيها قائمٌ بين يدي الله عزّ وجلّ [4]، ◽️فرود آورنده رحمت رحمان: الصلاة تستنزل [تنزل ] الرحمة[5]، ◽️ آخرين سفارش پيامبران و برترين اعمال: أحبّ الأعمال إلي الله عزّ وجلّ الصلاة و هي آخر وصايا الأنبياء[6]، ◽️ ستون دين، اولين پرسش صحنه قيامت و معيار قبول يا عدم قبول ساير اعمال است. [7] ⏪از اين رو اولين اقدام صالحان صادق پس از مكنت يافتن در زمين اقامه نماز است: (اَلَّذينَ اِن مَكَّنّهُم فِي الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوة... )[8]، ⏪ چنان كه طالحان سقرنشين نخستين دليل جهنمي شدن خود را ترك نماز مي دانند: (ما سَلَكَكُم في سَقَر قالوا لَم نَكُ مِنَ المُصَلّين).[9] ⏪خانه اخلاصي است كه انسان را از صفت شيطاني كبر دور مي كند: الصلاة بيت الإخلاص و تنزيهٌ عن الكبر[10] =================== [1]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ الكافي، ج 3، ص 270؛ بحار الانوار، ج 79، ص 310. [2]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ ثواب الاعمال، ص 532؛ بحار الانوار، ج 79، ص 217. [3]ـ غرر الحكم، ص 175. [4]ـ از امام سجاد(عليه‌السلام)؛ الامالي، صدوق، ص 302؛ بحار الانوار، ج 81، ص 248؛ ج 71، ص 4. [5]ـ غرر الحكم، ص 175. [6]ـ از امام صادق (عليه‌السلام)؛ الكافي، ج 3، ص 264، كتاب الصلاة، باب فضل الصلاة، ح 2. در آخرين وصيت اميرمؤمنان (عليه‌السلام) نيز آمده است: الله الله في الصلاة فإنّها عمود دينكم (نهج البلاغه، نامه 47). چنان كه امام صادق (عليه‌السلام) در آخرين لحظات با فراخواندن نزديكان خود و سفارش آن ها به نماز، فرمود: شفاعت ما به سبك شمارندگان نماز نمي رسد: عن أبي بصير قال: دخلتُ علي أُمّ حميدة اُعزّيها بأبي عبدالله الصادق (عليه‌السلام) فبكت و بكيتُ لبكائها، ثمّ قالت: يا أبامحمد لو رأيتَ أباعبدالله (عليه‌السلام) عند الموت لرأيتَ عجباً فتح عينيه ثم قال: أجمعوا إليّ كلّ مَن بيني و بينه قرابةٌ. قالت: فلم نترك أحداً إلاّ جمعناه قالت: فنظر إليهم ثمّ قال: إنّ شفاعتنا لاتنال مستخفّاً بالصلاة (الامالي، صدوق، ص 391؛ بحار الانوار، ج 81، ص 234، ح 10). [7]ـ رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: إنّ عمود الدين الصلاة و هي أول ما ينظر فيه من عمل ابن آدم فإن صحّت نظر في عمله و إن لم تصحّ لم ينظر في بقيّة عمله (تهذيب الاحكام، ج 2، ص 237؛ بحار الانوار، ج 82، ص 227). [8]ـ سوره حج، آيه 41. [9]ـ سوره مدثّر، آيات 42 ـ 43. [10]ـ بحار الانوار، ج 75، ص 183. 👈🏾ادامه دارد👈🏾 ⏮ گروه "" لطفا دوستان خویش را با همراه کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین 🖌گفتاری بسیار ناب از علامه جعفری رضوان الله علیه 📌دنیا چو حباب است ولیکن چُه حباب !؟ ◼️شاید کمتر کسی باشد در این دنیا که با اندک توجه نفهمد که های این دنیا نه تنها عمیق نیست ، بلکه از نظر مدت هم کمتر از غم و غصه هائی است که در این دنیا انسان را احاطه می نماید . ▪️این نه برای آن است که خداوند بندگان خود را بدون علت از سرور و نشاط محروم فرموده است ، بلکه بدین جهت است که مردم با در شادی ها و لذائذ از هدف بسیار با اهمیتی که در پیش دارند غافل نگردند و با غوطه ور گشتن در شادی ها احساس مسئولیت هائی که در این زندگانی متوجه آنان می باشد در درونشان فرو کش نکند و نابود نگردد.بالاتر از همه اینها وقتی که آدمی را شادیها و خوشی های دنیوی فرا گرفت ، از وابستگی خود به غافل میشود و فراموش می کند که خداوند کریم و رحیم میخواهد او را ببارگاه و حضور خود بپذیرد. ◻️موضوع دیگر آنکه از مختصات این دنیاست این است که هر اندازه انسان بطرف آن میرود ، میخواهد بیشتر از پیش برخوردار گردد . تر و تشنه تر می گردد . افزایش تشنگی آدمی به فرورفتن در خواسته های دنیوی ، معلول گسترش و به فعلیت رسیدن استعدادهای او است که اگر در مسیر و اعتلای شخصیت انجام می گرفت توفیق حیات معقول نصیبش می گشت ، ولی دریغا که آن همه عظمت ها و استعدادها در موردی مستهلک می گردد که جز آب نما چیز دیگری نیست. ◽️آری برای کسی که را از دیدگاه مورد توجه قرار بدهد در پایان کار جز این نخواهد دید که دنیا چو حبابست و لکن چه حباب نه بر سر آب بلکه بر روی سراب آن هم چو سرابی که ببینند به خواب آن خواب چه خواب، خواب بد مست خراب : دنیا مثل یک حباب مى ماند؛ ولیکن چه حبابى؟ یک حباب نه که بر سر آب باشد بلکه جایى که آدم خیال مى کند آب است و آن را سراب مى گویند. آن هم نه سرابى که در بیدارى باشد؟ بلکه سرابى که در خواب مى بیند؛ آن هم چه خوابى؟ خوابى که آدم مست دارد؛ آن هم خوابى که مست خراب مى بیند. 📚برشی از شرح نهج البلاغه علامه جعفری ☘️☘️☘️
با چه عینکی دنیا رو می بینی 27.8.99.mp3
9.35M
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 💢حباب دنیا برای کسی که را از دیدگاه مورد توجه قرار بدهد در پایان کار جز این نخواهد دید که دنیا چو حبابست و لکن چه حباب نه بر سر آب بلکه بر روی سراب آن هم چو سرابی که ببینند به خواب آن خواب چه خواب، خواب بد مست خراب ☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom یا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ 🔸ای فرزندم، اگر [عمل تو] هموزن دانه خَردلى و در تخته‌سنگى يا در آسمانها يا در زمين باشد، خدا آن را مى‌آورد، كه خدا بس دقيق و آگاه است. 📗آیه 16 سوره لقمان
هدایت شده از بیداری طلاب
⁉️از یاد رفته ‌‌‌‌ 🖥 دوره مجازی-تعاملی آشنایی با 🏛استقبال شده از طرف نخبگان دانشگاهی و حوزوی 👌🏻ویژه برادران دانشجو یا فارغ التحصیل و طلاب سطح ۱و۲ 📚مشتمل بر آموزش گام به گام طی ده هفته ⚠️جهت تسهیل، هفته اول دوره (دو ساعت) تحت عنوان بسته کوتاه آشنایی، بصورت جداگانه قابل ثبت نام است. ⏱آغاز دوره: ۸ آذر ماه ⏳‌‌‌تنها یک هفته به پایان مهلت ثبت نام فرصت باقی‌ست. 📝 توضیحات بیشتر و ثبت نام: اینجا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 صفحات مجازی دوره دانشجویی تدبر در قرآن: سایت | اینستاگرام‌ | روبیکا | ایتا | بله
برداشت از آيه ۷۲ 📌اهميّت الی بايد به اهميّت بدهد و الهی را جدّی بگيرد و بداند که روزی بسوی پروردگارش می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره -صفحه ۴۰] ۲۸ @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 احیای نماز از وظائف مسئولین یکی از وظائف کسانی که قدرت و در دست آن هاست این است که مسئله ی را در جامعه احیا کنند. کریم می‌فرماید: «الّذین ان مکّناهم فی الأرض اقاموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة و امروا بالمعروف... » [۱] ؛ از این آیه استفاده می‌شود که پایه‌های حکومت بر سه محور دور می‌زند: ۱ نماز که پیوند انسان با خداوند است. ۲ که پیوند انسان با دیگران است. ۳ نظارت اجتماعی که امر به و نهی از است. مرحوم طبرسی می‌فرماید: اگر خداوند از میان همه ی عبادات تنها نماز را و از میان همه ی جهات مالی زکات را نام برد به دلیل این است که این دو در باب خود عمده و رکن اساسی هستند. [۲] ---------———- [۱]: ۱. حج / ۴۱. [۲]: ۲. مجمع البیان / ج ۷ / ص ۲۳۹. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی ☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢ایمن از تند باد حوادث ⏹امام علی علیه السّلام فرمودند: كتاب الله بين اظهركم ناطق لا يعيي لسانه و بيت لا تهدم اركانه و عزّ لا تُهزمُ اعوانه. کتاب خدا که در بین شما است گوینده ای است که زبانش ازگفتن حقایق خسته نمی شود و خانه ای است که ارکانش تا ابد از تندباد حوادث در امان است و عزیزی است که پیروان و یارانش هرگز شکست نمی خورند. 📚نهج البلاغه، خطبه 133 🔅تفسیر و قرآن پژوهی ☘️☘️☘️
(16) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ❇️اصول کار : ⏪ 6.اصل ششم نفس ستیزی وعدم چشم داشت به غیرخدا وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ (53/یوسف) من هرگز خودم را تبرئه نمی‌کنم، که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر می‌کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است. ▫ 1. هرگز خود را به پاكى مستائيم و تبرئه نكنيم. «ما أُبَرِّئُ نَفْسِي» ▫ 2. شرط كمال آن است كه حتّى اگر همه مردم او را كامل بدانند، او خود را كامل نداند. در ماجراى حضرت يوسف برادران، همسر عزيز مصر، شاهد، پادشاه، شيطان، زندانيان همه گواهى به كمال او مى‏دهند، ولى خودش مى‏گويد: «ما أُبَرِّئُ نَفْسِي» ▫ 3. خطر هواى نفس جدّى است، آن را ساده ننگريد. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» در آيه، چهار نوع تأكيد بكار رفته است. (انّ، لام تأكيد، صيغه‏ى مبالغه و جمله‏ ى اسميه) ▫ 4. هم از پاكى و عفت خود در برابر تهمت‏ها بايد دفاع كرد و هم به شرور نفس اعتراف نمود و به خدا پناه برد. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» ▫ 5. نفس، خواهش خود را تكرار مى‏كند تا انسان را گرفتار كند. «لَأَمَّارَةٌ» ▫ 6. انسان به طور طبيعى و غريزى، اگر در مدار لطف حقّ قرار نگيرد، گرايش منفى دارد. «لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» ▫ 7. تنها رحمت او مايه نجات است. اگر انسان به حال خود رها شود، سقوط مى‏كند. «إِلَّا ما رَحِمَ» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
نگاشت7:تفسیر آیات 13 تا 19 سوره انفطار eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ «13» وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ «14» يَصْلَوْنَها يَوْمَ الدِّينِ «15» وَ ما هُمْ عَنْها بِغائِبِينَ «16» وَ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ «17» ثُمَّ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ «18» يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ «19» بى شك، نيكان در ناز و نعمت بهشتى‌اند. و بى‌شك، بدكاران در آتشى شعله‌ور. كه در روز جزا به آن وارد شوند و بسوزند. و لحظه‌اى، از آن غايب و جدا نشوند. تو چه دانى كه روز جزا چه روزى است؟ باز، چه دانى كه روز جزا چه روزى است؟ روزى كه هيچ كس براى هيچ كس اختيارى ندارد و در آن روز، فرمان تنها براى خداست. 🔅🔅🔅 ▫️«أبرار» جمع «بار» به معناى نيكوكار و «نَعِيمٍ» به معناى پر نعمت است. ▫️«فجار» جمع «فاجر» به معناى شكافتن است، يعنى كسانى كه پرده‌درى مى‌كنند و هتّاك هستند. ▫️«صلى» ورود در قهر و عذاب است. «يَصْلَوْنَها يَوْمَ الدِّينِ» همان گونه كه «صلو» ورود در رحمت و لطف است. «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ» ▫️در قيامت، همه امور به دست خداست و اين به معناى نفى شفاعت نيست، چون شفاعت نيز از امورى است كه خداوند فرمان داده است. ☑️1- در تربيت و تبليغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقايسه كنيد. «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ‌- إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ» ☑️2- حتّى پيامبر، به بسيارى از امور قيامت آگاه نيست. «وَ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ» ☑️3- مسائل قيامت را با عقل عادى نمى‌توان درك كرد، بلكه بايد از طريق وحى بپذيريم. «ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ» ☑️4- مطالب مهم را بايد تكرار كرد. «ما أَدْراكَ‌- ثُمَّ ما أَدْراكَ» ☑️5- پيدايش قيامت براى جزا و كيفر عملكرد دنيوى ماست. «يَوْمُ الدِّينِ» ☑️6- مجرمان براى هميشه در دوزخند. «ما هُمْ عَنْها بِغائِبِينَ» ☑️7- قيامت روز سلب مالكيّت و اختيار از همه انسان‌هاست. «يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً» ☑️8- قيامت، تجلّى حاكميّت مطلقه خداوند است. «وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برشی از کتاب گرانسنگ (69) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى اشارت: ذكر چند نكته درباره روايات تفسيرى حروف مقطعه سودمند است: ☑️يكم: گرچه روايات حروف مقطعه تنويع شد، ليكن مصون از تداخل نيست ؛ زيرا گذشته از مطالب ويژه، مطالب مشترك نيز در بين آنها مشهود است. ☑️دوم: اين روايات همانند رواياتى كه در ابواب گوناگون فقه مستند فروع فقهى است ، برخى صحيح و معتبر و برخى نيز فاقد نصاب حجيت است و از اين رو در بررسى آنها ابتدا بايد روايات صحيح شناسايى شود تا در بررسى تفسير حروف مقطعه مورد استناد قرار گيرد و از استناد به اسرائيلياتى كه ممكن است در ميان اين احاديث باشد احتراز شود؛ چنانكه استاد علامه طباطبايى (قدس سره) روايات ذيل حرف مقطع (ق) را كه مى گويد: (ق) نام كوهى است سبز رنگ كه محيط بر زمين است و سبزى رنگ آسمانها از آن است، از اسرائيليات مى داند. (214) ◽️گرچه سر اسرائيلى بودن اين روايات چندان روشن نيست، ليكن تفكيك و تشخيص روايات صحيح از ضعيف براى دستيابى به معارفى كه ثقل اصغر، عترت طاهرين (عليه السلام)، به بشر ارزانى داشته لازم است ؛ زيرا، حصول اطمينان به مضمون اين گونه احاديث بدون رسيدگى و تبين سندى و دلالى آنها ممكن نيست. ☑️سوم: روايات تفسيرى حروف مقطعه دست كم بايد اعتبار لازم در روايات فقهى را داشته باشد يعنى، بايد صحيحه يا موثقه يا حسنه باشد. توضيح اين كه، فقه از امور عملى و تعبدى است و تفسير از امور علمى و تفاوت اين دو، آن است كه در مسائل عملى امكان تعبد به ظن وجود دارد، در حالى كه در مسائل علمى تعبد به ظن ممكن نيست. ◽️ثمره خبر واحد تنها ظن است و چون تعبد به ظن تنها در عمل ممكن است، پس خبر واحد تنها در امور عملى و تعبدى حجت است ؛ اما در مسائل علمى بر اساس خبر واحد ظن آور نمى توان متعبد شد؛ زيرا در مسايل علمى باور مطرح است و امكان تعبد نيست ؛ اگر مبادى فهم و باور نسبت به مطلب معين حاصل شد، انسان آن را مى فهمد وگرنه باور يافت نمى شود؛ علم و يقين در دست انسان نيست تا انسان بنا را بر پذيرش و باور يا رد و انكار چيزى بگذارد، بلكه زمام باور انسان در دست علم و برهان است. ◽️آنچه در علم اصول گفته مى شود: خبر واحد در مسائل عملى معتبر است و در امور علمى حجت نيست به همين معناست و در واقع ارشاد به نفى موضوع است ؛ بدين معنا كه در امور اعتقادى با خبر واحد علم حاصل نمى شود، نه اين كه علم حاصل مى شود، ولى حجت نيست. اصلا از خبر غير قطعى ساخته نيست كه در انديشه انسان اثر يقينى بگذارد، مگر آن كه متن آن برهانى باشد يا سند آن قطعى يا محفوف به قراين قطعى باشد. ◽️حاصل اين كه، در تفسير حروف مقطعه كه از مسايل علمى و اعتقادى است، حتى اگر تنزل كنيم و آن را در سطح مسائل عملى و تعبدى نيز محسوب كنيم، دست كم رعايت شرايط اعتبار روايات فقهى لازم است ؛ در حالى كه بخشى از روايات تفسيرى حروف مقطعه از نظر رجال سند چنين اعتبارى ندارد. التبه اگر سند قطعى بود نظير قرآن، بايد از لحاظ متن صريح باشد، نه ظاهر. از آنچه گذشت معلوم مى شود: اگر مضمون يك دليل نقلى برهانى بود يا سند آن مانند قرآن قطعى بود و دلالت آن نيز صريح بود مى توان يقين حاصل كرد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
توحید ناب.mp3
1.26M
📚 نماز جمعه تاریخ: 1371/03/29 🆔 @a_javadiamoli_doross eitaa.com/rahighemakhtoom 💢 عالم حقیقی 🔸 ذات اقدس الهی برای علما دو وصف ذكر می ‌كند و این وصف ها هم انحصاری است: اولین وصف این است كه در بین مردم، فقط علما از خدا می ‌ترسند؛ یعنی كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾؛[1] تنها عالمان دین هستند كه از خدا می ‌ترسند [و] اگر كسی از خدا هراسناك نبود عالم نیست [كه] «رُبَ‏ عَالِمٍ‏ قَدْ قَتَلَهُ‏ جَهْلُهُ»،[2] این یك حصر؛ حصر دیگر آن است كه عالمان فقط از خدا می ‌ترسند و از غیر خدا اصلاً هراسی ندارند، این همان است كه در سوره «احزاب» آمده است: ﴿الَّذینَ یبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یخْشَوْنَهُ وَ لا یخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَ اللّهَ﴾.[3] 🔸 این دو حصر كه جمعش نشانه است، مخصوص عالمان دین است؛ حصر اول این است كه در بین مردم فقط علما از خدا می‌ ترسند و حصر دوم این است كه علما فقط از خدا می ‌ترسند و از غیر خدا هیچ هراسی ندارند. همین بیان سوره «احزاب» را در اوایل سوره «مائده» خدا به همه ما خطاب كرد، فرمود از دیگران نترسید از خدا بترسید![4] یك وقت كسی متهور است و ترسی ندارد [كه] این بسیار بد است؛ یك وقت از قیامت می ‌ترسد، از جهنم می ‌ترسد و از غیر خدا هراسی ندارد [كه] این بسیار خوب است. [1] . سوره فاطر، آیه 28. [2] . نهج‌ البلاغه، حكمت، 107. [3] . سوره احزاب، آیه 13. [4] . سوره مائده، آیه 3. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘☘☘