eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 💢🎥آسیب های اقناع کردن خودمان که خداوند به این اعمال ما نیاز ندارد چیست؟ 📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۱۷ ـ ۱۱۶ 🔅پيروی از و گمان الی بايد خود را از و پيروی دروغين سير و سلوک دهد زيرا اکثر آنها به خاطر اينکه از ظن و پيروی می کنند او را از راه صحيح می نمايند و فقط بايد از و الهام و پيروی کند زيرا خدای تعالی بهتر می داند که چه کسی از آنها را دريافته است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹 به نام خداوند 🌹 🌹من هیچگاه برای جلب کسی تلاش نمی کنم. 🆔@rahighemakhtoom 🌺 وظیفه من نیست محبت خودم را در انسان ها قرار دهم. 🕋من همواره با هستم و رفتار درست انجام می دهم و محبت من را در قلب انسان ها قرار می دهد. 🌹اصلا نگران محبت نباش، نگران ایمانت به و رفتارهای خودت باش. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 259 پيام به زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢فرشته مظلوم علم ▫️دانش هر چند بناي استوار است؛ ليكن تندباد حوادث، هر لحظه او را به صَوبي سوق مي دهد و از سوئي باز مي دارد تا چنين كالاي گرانبهايي را به خدمت گيرد. استبداد انديشوران خودخواه از يك جهت، استثمار متكاثران سودجو از جهت ديگر، استعباد سياست بازان مستكبر از جهت سوم و استحمار متحجّران راكد از جهت چهارم، همگي در صددمُثْله نمودن فرشته مظلوم علم اند. ▫️مهم ترين عاملي كه اصل حيات، سلامت، استقلال و آزادي دانش را تضمين مي نمايد، همانا ايمان راسخ خود عالم است. گفتار گهربار اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در اين باره چنين است: «...و بالإيمان يُعمر العلم و بالعلم يُرهَبُ الموتُ و بالموت تُختم الدّنيا و بالدّنيا تُحرزُ الاخرة... » [1]؛ يعني معمور و آباد شدن دانش به وسيله مهندسي دين و معماري ايمان و كارگري آيين است، وگرنه سقف خانه علم با لرزه ها و پس لرزه هاي ياد شده فرو مي ريزد و صاحبخانه، يعني دانشمند غير متعهد را از بين خواهد برد: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و عِلْمُه مَعه لايَنْفَعه».[2] =============== 1]ـ نهج البلاغه، خطبه 156. [2]ـ همان، حكمت 107. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
14 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(42) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:39 دقیقه 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom 📼آرزوی دراز 2 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12 🆔 @a_javadiamoli_doross 🌿🌿🌿 🆔@rahighemakhtoom 💢خطر غفلت 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12 🆔 @a_javadiamoli_doross 🌿🌿🌿 🆔@rahighemakhtoom 💢خطر غفلت 🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می ‌برد و به كفر تبدیل می ‌كند. خطر تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ‌ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست. 🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می ‌كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا و باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. [1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36. [2] . سوره حدید، آیه16. 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 آیا کسی که خودکشی می کند، با اذن و اراده خدا بوده است؟ قرآن می گوید هیچ مرگی بدون اذن و اجازه خدا نیست. کسی که خودکشی می کند، آیا با اذن و اراده خدا بوده است؟ 📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (1) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a 🔅🔅🔅 و أقمتم الصلوة؛ و نماز را به پا داشتيد. ⏹أقمتم: «اَقمتم» صيغه نهم ماضي باب افعال از ريشه «قوم» است كه اصل آن به معناي «ايستادن» (مقابل نشستن) مي آيد. ابن فارس براي اين واژه دو ريشه ذكر كرده است: جماعتي از مردم و ايستادن ؛ ليكن به نظر مي رسد (همان گونه كه فيومي نيز نقل كرده است) معناي اصلي آن همان ايستادن باشد و از آن جهت بر گروهي از مردم اطلاق شده است كه با هم براي انجام دادن كارهاي بزرگ و مهم قيام مي كنند. ⏺به ستون و ركن هر چيز كه مايه ايستادگي و انتظام آن مي گردد قِوام يا قِيام آن چيز مي گويند، چنان كه به غذا و ساير نيازمندي هايي كه انسان را سر پا نگه مي دارد و تحرك مي بخشد، قِوام گفته مي شود. ⏹بر اين اساس، استعمال اين واژه در باب اِفعال كه با تعديه همراه است به معناي برپا داشتن ديگري مي آيد، در نتيجه آشكار كردن، استمرار بخشيدن و براي كسي يا چيزي فرياد برآوردن كه فيومي براي اين باب بيان كرده از لوازم معناي تعديه است. ⏺الصلوة: دو ريشه براي اين واژه ذكر شده است ؛ ولي به نظر برخي از واژه شناسان، اين دو ريشه قدر جامعي دارد و آن نرم شدن است. نرم شدن گاهي به وسيله آتش است كه چوب، آهن و... را نرم مي كند و گاهي به وسيله نماز است كه قلب را نرم مي كند. ⏺كساني كه اين واژه را به معناي دعا گرفته و (صَلِ عَلَيهِم) را دليل آن دانسته اند، معتقدند كه چون افعال مخصوص و مشهور (نماز) مشتمل بر دعاست، آن را «صلات» ناميده اند. 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (2) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a 🔅🔅🔅 💢برپا دارندگان نماز ◽️نماز چهره دين و معرّف آيين الهي:لكلّ شي ء وجهٌ و وجه دينكم الصلاة[1]، ◽️مرز ميان ايمان و كفر: ما بين الكفر و الإيمان إلاّ ترك الصلاة[2]، ◽️پناهگاه محكم در برابروسوسه ها و سلطه طلبي هاي شيطان: الصلاة حصنٌ من سطوات الشيطان [3]، ◽️مركب كوچ به سوي خداي سبحان و ايستادن در پيشگاه او: حق الصلاة أن تعلم أنّها وفادةٌ إلي الله عزّ وجلّ و أنّك فيها قائمٌ بين يدي الله عزّ وجلّ [4]، ◽️فرود آورنده رحمت رحمان: الصلاة تستنزل [تنزل ] الرحمة[5]، ◽️ آخرين سفارش پيامبران و برترين اعمال: أحبّ الأعمال إلي الله عزّ وجلّ الصلاة و هي آخر وصايا الأنبياء[6]، ◽️ ستون دين، اولين پرسش صحنه قيامت و معيار قبول يا عدم قبول ساير اعمال است. [7] ⏪از اين رو اولين اقدام صالحان صادق پس از مكنت يافتن در زمين اقامه نماز است: (اَلَّذينَ اِن مَكَّنّهُم فِي الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوة... )[8]، ⏪ چنان كه طالحان سقرنشين نخستين دليل جهنمي شدن خود را ترك نماز مي دانند: (ما سَلَكَكُم في سَقَر قالوا لَم نَكُ مِنَ المُصَلّين).[9] ⏪خانه اخلاصي است كه انسان را از صفت شيطاني كبر دور مي كند: الصلاة بيت الإخلاص و تنزيهٌ عن الكبر[10] =================== [1]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ الكافي، ج 3، ص 270؛ بحار الانوار، ج 79، ص 310. [2]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ ثواب الاعمال، ص 532؛ بحار الانوار، ج 79، ص 217. [3]ـ غرر الحكم، ص 175. [4]ـ از امام سجاد(عليه‌السلام)؛ الامالي، صدوق، ص 302؛ بحار الانوار، ج 81، ص 248؛ ج 71، ص 4. [5]ـ غرر الحكم، ص 175. [6]ـ از امام صادق (عليه‌السلام)؛ الكافي، ج 3، ص 264، كتاب الصلاة، باب فضل الصلاة، ح 2. در آخرين وصيت اميرمؤمنان (عليه‌السلام) نيز آمده است: الله الله في الصلاة فإنّها عمود دينكم (نهج البلاغه، نامه 47). چنان كه امام صادق (عليه‌السلام) در آخرين لحظات با فراخواندن نزديكان خود و سفارش آن ها به نماز، فرمود: شفاعت ما به سبك شمارندگان نماز نمي رسد: عن أبي بصير قال: دخلتُ علي أُمّ حميدة اُعزّيها بأبي عبدالله الصادق (عليه‌السلام) فبكت و بكيتُ لبكائها، ثمّ قالت: يا أبامحمد لو رأيتَ أباعبدالله (عليه‌السلام) عند الموت لرأيتَ عجباً فتح عينيه ثم قال: أجمعوا إليّ كلّ مَن بيني و بينه قرابةٌ. قالت: فلم نترك أحداً إلاّ جمعناه قالت: فنظر إليهم ثمّ قال: إنّ شفاعتنا لاتنال مستخفّاً بالصلاة (الامالي، صدوق، ص 391؛ بحار الانوار، ج 81، ص 234، ح 10). [7]ـ رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: إنّ عمود الدين الصلاة و هي أول ما ينظر فيه من عمل ابن آدم فإن صحّت نظر في عمله و إن لم تصحّ لم ينظر في بقيّة عمله (تهذيب الاحكام، ج 2، ص 237؛ بحار الانوار، ج 82، ص 227). [8]ـ سوره حج، آيه 41. [9]ـ سوره مدثّر، آيات 42 ـ 43. [10]ـ بحار الانوار، ج 75، ص 183. 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
علامه.apk
42.72M
🔰 🔰 📚عنوان : نرم افزار مجموعه آثار علامه طباطبایی (ره) 📖موضوع نرم افزار : مجموعه آثار 📌 فقط با ذکر منبع مجاز است 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
برداشت از آيات ۱۲۴ ـ ۱۲۳ 📌 به آيات الهی کسانی که نفس می کنند بايد بدانند که کار از هر کسی بد است ولی از آنها بدتر است و اگر بزرگان و آنهايی که به عنوان و پاکان معرفی شده اند خود را کنار بگذارند و به آيات الهی کامل بياورند از شديد پروردگار محفوظ خواهند بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom 💢 کمک خواستن از یکی از موضوعاتی که در باره ی نماز در قرآن کریم مطرح شده جستن و کمک خواستن از خداوند به وسیله ی است که در دو مورد این مطلب بیان شده است: «استعینوا بالصبر و الصّلوة و انّها لکبیرة الاّ علی الخاشعین» [۱] و «استعینوا بالصّبر و الصّلوة انّ اللّه مع الصّابرین». [۲] هر انسانی به تنهایی نمی تواند و دشواری‌های زندگی مادی و معنوی خود را حل کند مگر این که به او کمک شود و بهترین یاری دهنده متعال است، از این رو در به خداوند عرضه می‌داریم: پروردگارا! هم تو را عبادت می‌کنیم و هم از تو مدد می‌جوییم؛ «ایاک نعبد و ایّاک نستعین»، از این رو حضرت موسی علیه السلام به قومش می‌گوید: برای پیروزی در مشکلات از خداوند کمک بخواهید و در برابر دشواری‌ها کنید؛ «قال موسی لقومه استعینوا بالله و اصبروا». [۳] ▫️بر طبق این دو آیه برای پیروزی بر مشکلات، دو اساسی لازم است: یکی موضوع صبر و شکیبایی و استقامت در برابر ناگواری‌ها و دیگری مسئله ی و پیوند درونی و قلبی با خداوند متعال است. ◽️مرحوم طبرسی می‌فرماید: صبر به معنای خودداری از خواسته‌ها و خویشتن داری در برابر هوا و است و بر مصیبت به همین معناست که زده خود را از بی تابی و از جزع و فزع و فریاد زدن نگه می‌دارد. و به همین مناسبت ماه رمضان که دار خودداری از خوردن و آشامیدن می‌کند ماه صبر نامیده شده است، از این رو در حدیث داریم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هرگاه با مشکلی مواجه می‌شد که او را ناراحت می‌کرد، از نماز و کمک می‌گرفت. ◽️در حدیث دیگری وارد شده که: «کان علی علیه السلام اذا اهاله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الآیة» [4] ؛ هنگامی که مشکلی برای حضرت علی علیه السلام پیش می‌آمد از نماز کمک می‌گرفت. ◽️حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر گاه با غمی از غم‌های دنیا رو به رو می‌شوید، وضو بگیرید و به مسجد بروید و نماز بخوانید و دعا کنید؛ زیرا خداوند می‌فرماید: «استعینوا بالصّبر و الصلوة». [5] ◽️ گرچه قرآن کریم می‌فرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید، اما ضمیر «انها» به نماز بر می‌گردد. علامه طباطبایی رضی الله عنه می‌فرماید: زیرا استعانت جستن به صبر با خشوع چندان تناسب ندارد در حالی که با نماز تناسب کامل دارد. --------- [۱]: ۱. بقره / ۴۵. [۲]: ۲. بقره / ۱۵۳. [۳]: ۳. اعراف / ۱۲۸. [4]: 4. نور الثقلین / ج ۱ / ص ۷۶. [5]: 5. تفسیر عیاشی / ج ۱ / ص ۴۳. ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom 💢قرآن درمان دردها امام علی علیه السّلام فرمودند: الا ان فيه علم مايأتي و الحديث عن الماضي و دواء دائكم و نظم ما بينكم؛ آگاه باشید که آینده، اخبار گذشته و دردهایتان و میان شما در است. 📚نهج البلاغه خطبه 157 ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ (70) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى ⏺اشارت: ذكر چند نكته درباره روايات تفسيرى حروف مقطعه سودمند است ☑️ششم: از رواياتى كه ذيل حرف مقطع ص ذكر شده و مى گويد: ص نام چشمه اى است كه از عرش الهى مى جوشد و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) در معراج از آن وضو گرفت و نماز گزارد، (215) نكاتى استفاده مى شود: ◽️الف. بهشت هم اكنون موجود است. ◽️ب: بهشت به عرش الهى مرتبط است. ◽️ج: آب آن نهر بهشتى باعث عروج است. ◽️د: در بهشت، شب نيز روز است ؛ زيرا آن حضرت در شب معراج وارد بهشت شد و در عين حال نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را خواند و همان شب نيز از معراج بازگشت. 🔹اين معارف ارزشمند كه از اين گونه روايات استفاده مى شود، مصداقى است از آنچه حضرت امام رضا (عليه السلام) فرموده اند: علينا القاء الاصول اليكم و عليكم التفرع ؛ (216) زيرا القاى اصول و تفريع فروع اختصاص به فقه اصغر (فقه متعارف) ندارد، بلكه شامل فقه اكبر (معارف قرآنى، فلسفى و عرفانى) نيز مى شود و اجتهاد و تفريع و رد فرع به اصل در همه احكام و حكم جارى است. ☑️هفتم: ذيل حرف مقطع ن روايتى نقل شده كه مى گويد: ن نام نهرى است در بهشت كه خداوند آن را مركب قرار داد و به قلم فرمان داد تا با آن مركب بر روى لوح بنويسد، راوى (سفيان ثورى) از امام صادق (عليه السلام) خواست تا درباره لوح، قلم و مداد توضيح بيشترى بدهد. آن حضرت فرمودند: اى پسر سعيد اگر تو اهل جواب نبودى به تو پاسخ نمى دادم. ن و قلم دو فرشته از فرشتگان هستند. آنگاه به سفيان فرمودند: اى سفيان برخيز كه از تو ايمن نيستم. (217) ◽️از سخن امام (عليه السلام) برمى آيد كه سفيان استعداد شنيدن بيش از آن را نداشت وگرنه امامان (عليه السلام) كه ديگران را به فراگيرى معارف عميق دينى ترغيب مى كردند، اگر انسانهاى مستعد و صاحبدلى مى يافتند معارف برتر را به طور مبسوط براى آنها تبيين مى كردند؛ چنانكه در تفسير آيه شريفه (ثم ليقضوا تفثهم وليوفوا نذورهم) (218) دو بيان، در دو سطح متفاوت از آنان نقل شده است و حضرت درباره ذريح محاربى كه تفسير دقيقتر را از آن حضرت فرا گرفته بود به عبدالله بن سنان فرمودند: و من يحتمل ما يحتمل ذريح ؟ (219) و همچنين كنيه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله)، ابوالقاسم، بر اساس فهمهاى گوناگون و مخاطبان متفاوت چند گونه تفسير شده است. (220) راويانى مانند ابن سنان يا ابن مسكان تنها روايات بخشهاى فقه متعارف را نقل كرده اند و روايت عميق معارف را نقل نكرده اند و متخصصان ديگرى عهده دار ضبط و نقل آنها بوده اند. ============= 215- ر.ك بحث روايى ، طايفه پنجم ، حديث يكم ، دوم و سوم ، ص 119 - 120. 216- بحار، ج 2، ص 245 217- ر.ك بحث روايى ، طايفه دوم حديث يكم ، ص 112 218- سوره حج ، آيه 29. 219- بحار، ج 89، ص 84 220- معانى الاخبار، ص 52 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
(18) @rahighemakhtoom ❇️اصول کار : ⏪ 7- اصل هفتم نفی سلطه فرهنگی بیگانگان الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِن كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ وَإِن كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً(نساء/141) منافقان همانها هستند که پيوسته انتظار مى‏کشند و مراقب شما هستند؛ اگر فتح و پيروزى نصيب شما گردد، مى‏گويند: مگر ما با شما نبوديم؟ (پس ما نيز در افتخارات و غنايم شريکيم!) «و اگر بهره‏اى نصيب کافران گردد، به آنان مى‏گويند: مگر ما شما را به مبارزه و عدم تسليم در برابر مؤمنان، تشويق نمى‏کرديم؟ (پس با شما شريک خواهيم بود!)» خداوند در روز رستاخيز، ميان شما داورى مى‏کند؛ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است. ☑ مؤمنان، حقِ پذيرفتن سلطه‏ ى كافران را ندارند، و سلطه‏ پذيرى نشانه نداشتن ايمان واقعى است. ☑ بايد كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى هميشه مأيوس باشند. ☑ هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادى كه راه نفوذ كفّار بر مسلمانان را باز كند حرام است. پس مسلمانان بايد در تمام جهات سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى از استقلال كامل برخوردار باشند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
ژن ها و قرآن.docx
32.3K
13 🔅🔅🔅 📌 خلاصه ای از متن به مصداق آيه‌هايي همچون و لقد ضربنا للناس في هذاالقرآن من كل مثل همه‌چيز در قرآن يافت‌مي‌شود، و ما بايد چشم بصيرت قرآني داشته‌باشيم تا موارد مورد نظرمان را در آن بيابيم. اولين چيزي كه اين چشم بصيرت را به ما مي‌دهد، آن است كه پيش از هرچيز باورداشته‌باشيم همه‌چيز در قرآن يافت‌مي‌شود، تا آيات قرآن نيز خود را به ما بنمايانند. در اين راستا، و با توجه به آنچه که در پژوهش چهارپایان ویژه قرآنی آمده است ‹انعام› ديگري نيز در قرآن یافتم که باتوجه به اينكه يك واژه نيز بر انعام اضافه‌شده(آذان‌الانعام)، به‌نظرمي‌رسد منظور خداوند از اين واژه آميخته، همان ‹› باشند. اما چگونه؟ 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت9: تفسیر صوتی آیات 1تا6 سوره انفطار 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom