eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
24 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (9) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏺اين عمود (نماز)اگر به درستي اقامه شود، اَمام و پيشروِ اعمال عبادي ديگر مي شود و بر آن ها امامت خواهد داشت و در صعود به سوي معبود پيشروي و در رهبري رفتار و گفتار و كردار پيشگامي خواهد داشت، زيرا پيام كلام نوراني حضرت علي بن ابي طالب (عليه‌السلام) كه فرمود: همه كارهاي تو تابع نماز توست، همين امامت و پيشگامي است، از اين رو امام سجّاد(عليه‌السلام) هنگام دخول ماه مبارك رمضان نيايش ويژه اي درباره نماز دارد: اللّهم صلّ علي محمّد وآله! وَقِفْنا فيه علي مواقيت الصلوات الخمس بحدودها الّتي حَدَّدتَ وفروضها الّتي فرضت ووظائفها الّتي وظّفت وأوقاتها الّتي وقّت وأنزِلنا فيها منزلة المصيبين لمنازلها الحافظين لأركانها المؤدّين لها في أوقاتها علي ما سَنَّه عَبدُك ورسولُك صلواتك عليه وآله في ركوعها وسجودها وجميع فواضلها علي أتمّ الطهور وأسبغه وأبين الخشوع وأبلَغه. ⏹اهتمام به نماز كه عمود دين و اَمام و اِمام اعمال دين است براي آن است كه هنگام صعود آن به سوي خدا: (اِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ والعَمَلُ الصّلِحُ يَرفَعُه)مجموعه ارزشمندي از پرستش ها و نيايش ها كه قرآن صاعدند از «كارگاه تكليف» به «بارگاه تشريف» عروج مي كنند و اوج كمال بندگي را حائز مي شوند و در سفر «من الحق الي الخلق» بارقه هاي اميد و عفو و بخشش را به عنوان بهترين رهاورد به همراه مي آورند و همين سفرهاي متقابل، مايه تعامل بيشتر زميني ها با آسماني ها مي شود و انسان نمازگزار را فرشته منش و آثار ملكوتيان را در زميني ها ظاهر مي سازد، در نتيجه پيامدهاي عمود دين و همراهان اِمام اعمال عبادي (ساير اعمال ديني) نيز مبارك و مقبول خواهند بود. ⏺سرّ سفارش به دعا كردن پس از نماز همين است كه دعاي مقرون به اين عمود، آن را به اجابت قرين مي كند، از اين رو سيد ساجدان و زينت عابدان (عليه‌السلام) در دعاي به پدر و مادر كه احترام و اداي حقوقشان از اهميت ويژه اي برخوردار است چنان كه خداي سبحان تشكّر از آنان را در تِلوِ شكرگزاري از خود قرار داده و آن ها را مجراي فيض خالقيت معرفي فرموده است: (اَنِ اشكُر لي ولِولِدَيك)و بر اين اساس، مناسب است كه دعا در حق آن ها در فرصتي خاص واقع شود تا به اجابت مقرون باشد از ذات اقدس خداوند درخواست مي كند كه بعد از پايان نماز ياد پدر و مادر را از ذهنم بيرون نكن و سبب نسيان من مباش: اللهمّ لا تنسني ذكرهما في أدبار صَلَواتي وفي إنًا من آناء ليلي وفي كلّ ساعة من ساعات نهاري ؛خداوندا! توفيقم ده كه من ياد پدر و مادر را بعد از نمازها و در هيچ وقت از اوقات شبم و در هيچ لحظه از لحظه هاي روزم آن ها را فراموش نكنم. عنايت صريح به نماز، در اين دعا از آن جهت است كه دعا پس از آن به اجابت مقرون است. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها) 🔹 بعضی افراد به تعبیر بعضی از مشایخ ما (رضوان الله علیه) جنازه‌ های عمودی ‌اند [و] فرقشان با مرده این است كه آن افقی است و این عمودی، این مردهٴ ایستاده است. این همان است كه در نهج‌ البلاغه درباره فرمود این عالم بی‌ عمل «مَیتُ الأحْیاء»؛[1] به تعبیر همان بزرگ و بزرگوار است. یك عده به تعبیر قرآن ماندنی ‌اند اینها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[2] ‌هستند؛ حرف از آنِ اینهاست، فكر از آنِ اینهاست. امام جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، ماندنی است! دیدید مقام رهبری درباره امام فرمود که امام یك است، چون این وصل است به اهل بیت [و] آنها چون ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ ‌هستند این به تبع آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، اینها ماندنی ‌اند! این است كه زینب كبری كه این ایام زادروز آن بود سوگند یاد كرد كه «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»،[3] چون ما ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستیم! 🔹 می ‌بینید که ابن‌طاووس را زینب كبری چطور تربیت كرد؟! در جریان كوفه وقتی ابن ‌زیاد از زینب كبری (سلام الله علیها) سؤال كرد «كَیفَ‏ رَأَیتِ‏ صُنْعَ‏ اللَّهِ‏ بِأَخِیكِ»؟ او در جواب چه گفت؟ فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا».[4] سخن از صبر نیست، اینها هم كه عالمهٴ غیر معلّمه و فهمهٴ غیر مفهّمه ‌اند[5] ـ معاذ ‌الله‌ـ اغراق كه نیست؛ نفرمود به ما خوش گذشت فرمود ما چیزی ندیدیم كربلا خیلی سفر خوبی بود! نفرمود به ما خوش گذشت، بد كه نگذشت، هیچ! خوش هم نگذشت! فرمود جز خوشی چیزی ندیدیم: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا». این زینب كبری شاگردی دارد به نام ابن‌طاووس (رضوان الله علیه) كه در همان مدخل [کتاب] لهوف این ‌‌چنین می‌ گوید ـ همه‌تان مستحضرید ابن‌طاووس در بین علما جزء اوحدی از اینهاست ـ اگر به ما دستور نداده بودند كه جزع كنید و ناله كنید و اشك بریزید، من عصر عاشورا جشن می ‌گرفتم،[6] برای اینكه مولای من به عنوان ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾[7]، ﴿فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ﴾[8] و مانند اینها رسید؛ وقتی حسین ‌بن ‌علی به هدف برسد از نظر و به مولای خود بار یابد از نظر ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾[9]، ﴿فَرِحِینَ﴾، خب من چرا خوشحال نباشم؟! من گریه‌ ام برای حسین ‌بن ‌علی است، او كه الآن دارد می‌ خندد! ﴿وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ﴾[10]، ﴿فَرِحِینَ﴾، ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾، خب او كه دارد می ‌خندد! فرمودند شیعه ما كسی است كه «یفْرَحُونَ‏ بِفَرَحِنَا»[11] خب ما هم باید جشن بگیریم. این همان حرف «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» است. این حرف علمای عادی نیست چه رسد به توده مردم! البته اگر كسی از توده مردم گذشت، از سطح علمای عادی هم گذشت، پا جای پای ابن‌طاووس پا گذاشت و به مقام منیع او بار یافت كه جزء اوحدی از علماست، آن گاه می‌تواند بگوید من معنای سخن زینب كبری (سلام الله علیها) كه فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» را فهمیدم. [1]. نهج‌البلاغه، خطبه 87. [2]. سوره هود، آیه 116. [3]. مثیرالاحزان، ص102. [4]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص160. [5]. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص305؛ «... فَقَالَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ یا عَمَّةِ اسْكُتِی فَفِی الْبَاقِی مِنَ الْمَاضِی اعْتِبَارٌ وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَةٍ ...». [6]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص4؛ «... و تأسفا على ما فاتنا من السعادة و تلهفا على امتثال تلك الشهادة و إلا كنا قد لبسنا لتلك النعمة الكبرى أثواب المسرة و البشرى و حیث فی الجزع رضا لسلطان المعاد و غرض لأبرار العباد فها نحن قد لبسنا سربال الجزوع و آنسنا بإرسال الدموع و قلنا للعیون ...». [7]. سوره آل‌عمران، آیه 169. [8]. سوره آل‌عمران، آیه 170. [9]. سوره آل‌عمران، آیه 170. [10]. سوره آل‌عمران، آیه 169. [11]. تحف العقول، ص123. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1376/05/24 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شاگرد حضرت زینب 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1376/05/24 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۹۸ 📌 و گذشت الی باید خود را به مقامی برساند که شعارش در مقابل بدکاران و بدگویان و گذشت باشد و بعلاوه آنها را به خوبی ها کند ولی از جهالی که را نمی فهمند و در عین حال برای او می خواهند دوری کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌چند وقتی وحی الهی نیامد! (الضحی والليل إذا سجي ما ودعك ربك و ما قلي ) ◽️درباره شان نزول سوره روایات زیادی نقل شده که از همه روشن تر روایت زیر است : 🔖ابن عباس می گوید پانزده روز گذشت ، و وحی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نشد ، مشرکان گفتند : پروردگار محمد صلی الله علیه و آله او را رها کرده و با او دشمنی داشته ، اگر راست می گوید ماءموریت او را از سوی خداست ، باید وحی به طور مرتب بر او نازل می شد ، در این سوره سوره نازل گشت و به سخنان آنها پاسخ گفت . 🌱خداوند دوستان خویش را در هر شرائطی رها نمی کند.🌱
برشی از کتاب گرانسنگ (82) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢لطايف و اشارات ☑️1- مراتب قرآن، مظاهر شئون حق 🔹قرآن كريم تجلى گاه خداى سبحان است: فتجلى لهم سبحانه فى كتابه من غير ان يكونوا راوه (300) و چون خدايى كه در اين كتاب تجلى كرده، در عين اين كه بالاست: (سبح اسم ربك الاعلى) (301) نزديك است: (و هو معكم اين ما كنتم) (302) (واذا سالك عبادى عنى فانى قريب) (303) تجلى او، يعنى قرآن كريم نيز با اين كه بعيد است ، قريب و در عين حال كه عالى است دانى كه خواهد بود و در اين جهت نيز مظهر خدايى است كه هم عالى است و هم دانى: (فى علوه دان و فى دنوه عال). (304) 🔹البته متجلى و تجلى يكسان نيست، چنانكه قرآن وقتى در مرحله نزديك ظهور مى كند با حواس ديده و شنيده مى شود، ولى ذات اقدس خداوند در حالى كه نزديك است نيز با حواس درك نمى شود و سر اين تفاوت آن است كه خداوند، ذاتا بسيط الحقيقه است و اين حقيقت بسيط نامتناهى است، از اين رو در همه مراحل هستى، ظهور بسيط و مجرد تام دارد، بر خلاف شئون و اوصاف فعلى او كه بر اثر تركب و تنزل، محسوس هم خواهد شد. ============ 300- نهج البلاغه ، خطبه 147 301- سوره اعلى ، آيه 1 302- سوره حديد، آيه 4 303- سوره بقره ، آيه 186 304- تهذيب ، ج 3، ص 109. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(54) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) @rahighemakhtoom 🌿🌿🌿 📼درمان خودشیفتگی و عجب 🕑 زمان:29دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت8: تفسیر صوتی آیات15 تا 21 سوره تکویر فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ «15» الْجَوارِ الْكُنَّسِ «16» وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ «17» وَ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ «18» إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ «19» ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ «20» مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ «21» سوگند به ستارگانى كه بازمى‌گردند. در حركت هستند و پنهان مى‌شوند. و سوگند به شب آنگاه كه برود. و سوگند به صبح آنگاه كه بدمد. كه همانا قرآن، كلام پيام‌آورى گرامى است. آن كه نزد خداوندِ صاحب عرش، داراى قدرت و مقام والا است. (فرشته‌اى كه) فرمانش برند و امينش شمرند. 🔅🔅🔅 ◽️«خنس» جمع «خانس»، به معناى رجوع كننده است. «جوار» جمع «جارية» به معناى روان و در جريان است و «كنس» جمع «كانس» به معناى مخفى شدن است. مفسران با توجّه به آيات بعد كه در مورد به پايان رسيدن شب و دميدن صبح است، آياتِ‌ «فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْكُنَّسِ» را در مورد ستارگان دانسته‌اند كه هر شب ظاهر مى‌شوند و با طلوع خورشيد پنهان مى‌گردند، گرچه در همان حال پنهانى، در حركت اند و لذا شب بعد به جاى خود بازمى‌گردند. ▫️«عَسْعَسَ» به معناى تاريكى رقيق است كه به فرموده حضرت على عليه السلام به هنگام پايان‌ شب مشاهده مى‌شود. بنابراين آيه‌ «وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ» شبيه آيه‌ «وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ» مى‌باشد. ▫️«تَنَفَّسَ» به معناى نفس كشيدن صبح است. گويا روز از حبس شب آزاد شده و در هواى آزاد نفس مى‌كشد. ▫️سوگند خداوند به دميدن صبح و پنهان شدن ستاره و حركت كرات آسمانى در زمانى كه مردم در جاهليّت به سر مى‌بردند، نشانه‌ى توجّه اسلام به طبيعت و تفكر در آن است. ☑️1- روز قيامت روز شهود و تجسّم عمل است. «عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ» ☑️2- در قيامت، انسان به جزئيّات كار خود آگاه مى‌شود. «ما أَحْضَرَتْ» ☑️3- فرشته وحى، كريم، امين، قوى و مطاع است. «كَرِيمٍ‌، ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ‌، مُطاعٍ‌، أَمِينٍ» ☑️4- كرامت و بزرگوارى، توانايى و مكنت، داشتن نيروهايى فرمان بر و امانت‌دارى از شرايط لازم براى پيام‌رسانى و ارشاد است. «كَرِيمٍ‌، ذِي قُوَّةٍ، مَكِينٍ‌، مُطاعٍ‌، أَمِينٍ» ☑️5- جبرئيل مأمورانى فرمان‌بردار در اختيار دارد. «مُطاعٍ» ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت9: تفسیر صوتی آیات15 تا 21 سوره تکویر 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 علم اخلاق 📚 سوره مجادله ـ جلسه 20 تاریخ: 1396/12/02 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله 🌀یکی از آداب شدن آیت الله : وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود : «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالي که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است. . به ما گفته‌ اند کم حرف بزن و وقتی هم که مي‌خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می ‌کنی و فرشته‌ها دارند مي‌نويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد. . 🔺درس اخلاق ، سال ۹۴ . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰۳ ـ ۲۰۰ 📌دوری از الی باید بکوشد که خود را در معرض شیطان قرار ندهد و در عین حال از شر به خدای تعالی پناه ببرد و اهل باشد تا با یاد و با یاد دستورات از دوری کند و به این وسیله در رشد و در او بوجود آید ولی اگر چشم دلش را باز نکند او را به سوی به حقوق الهی و سوق می دهد و باید الی در این گونه موارد به اکرم صلی الله علیه و آله اقتدا کند و تنها پیرو باشد، کاملی از خدای تعالی بخواهد و بداند که و خاص او، تنها برای مردم با ایمان است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بخیل طماع حریص کاسه چشم حریصان پر نشد تا صدف قانع نشد پر در نشد مفسران برای کل سوره شان نزولی از ابن عباس نقل کرده اند که ما مطابق آن چه مرحوم در مجمع البیان آورده است ، روایت را می آوریم : مردی در میان مسلمانان بود که شاخه یکی از درختان خرمای او بالای خانه مرد فقیر عیالمندی قرار گرفته بود ، صاحب نخل هنگامی که بالای درخت می رفت تا خرماها را بچیند ، گاهی چند دانه خرما در خانه مرد فقیر می افتاد و کودکانش آن را برمی داشتند ، آن مرد از بخل فرود می آمد و خرما را از دستشان می گرفت و آن قدر بخیل و سنگ دل بود که اگر خرما را در دهان یکی از آنها می دید ، انگشتش را در داخل دهان او می کرد تا خرما را بیرون آورد. مرد فقیر به پیامبر صلی الله علیه و آله شکایت آورد . پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود : برو تا به کارت رسیدگی کنم . سپس صاحب نخل را ملاقات کرد و فرمود : شاخه های این درخت بالای خانه فلان کس آمده است ، آن را به من می دهی تا در مقابلش نخلی در بهشت از آن تو باشد ، مرد گفت : من درختان نخل بسیاری دارم ، و خرمای هیچ کدام به خوبی این درخت نیست و حاضر به چنین معامله ای نیستم . کسی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله این سخن را شنید ، عرض کرد : ای رسول خدا صلی الله علیه و آله اگر من بروم و این درخت را از این مرد خریداری و واگذار کنم ، شما همان چیزی را که به او می دادید به من عطا می کنید ، فرمود : آری ، آن مرد رفت می دانی که محمد صلی الله علیه و آله حاضر شد درخت نخلی در بهشت در مقابل این به من بدهد و من نپذیرفتم و گفتم من از خرمای این بسیار لذت می برم و نخل فراوان دارم و هیچ کدام از آنها خرمایش به این خوبی نیستم خریدار گفت : آیا می خواهی آن را بفروشی یا نه ؟ گفت نمی فروشم مگر آن که مبلغی را که گمان نمی کنم کسی بدهد به من بدهی ، گفت : چه مبلغ ؟ گفت : چهل نخل . خریدار تعجب کرد و گفت : بهای سنگینی برای نخلی که کج شده مطالبه می کند ، چهل نخل ! سپس ، بعد از کمی سکوت گفت : بسیار خوب چهل نخل به تو می دهم . فروشنده طمعکار گفت : اگر راست می گویی چند نفر را به عنوان شهود بطلب اتفاقا چند نفر از آنجا می گذشتند ، آنها را صدا زد و بر این معامله شاهد گرفت . سپس خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد : ای رسول خدا نخل به ملک من درآمد و تقدیم محضرتان می کنم . رسول خدا صلی الله علیه و آله به سراغ خانواده فقیر رفت و به صاحب خانه گفت این نخل از آن تو و فرزندان تو . این جا بود که سوره و اللیل نازل شد و گفتنی ها یی درباره بخیلان و سخاوتمندان گفت . صائب تبريزي: با تهي چشمان چه سازد نعمت روي زمين سيري از خرمن نباشد ديده‌ي غربال را ريزش اين تنگ چشمان تشنگي مي‌آورد واي بر آن كس كه خواهد آب از اين غربال‌ها 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
27 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 17 💢مثَلِ باران و رگبار 📝یک نکته : ◽️((منافق )) از ماده ((نفْق )) به معنای نفوذ و پیشروی است ، و نفق به معنای کانالها و نقبهایی است که زیر زمین می زنند تا برای استتار ، از آن استفاده کنند . ◽️بعضی از مفسران گفته اند : بسیاری از حیوانات مانند موش صحرایی و روباه و سوسمار برای لانه خود دو سوراخ قرار می دهند یکی آشکار که از آن وارد و خارج می شوند ، و دیگری پنهانی که اگر احساس خطری کنند ، از آن می گریزند ، این سوراخ پنهانی را ((نافقاء)) می گویند . ◽️با توجه به معنای ((نَفْق )) و آنچه بیان شد ، ((منافق )) کسی است که طریقی مرموز و مخفیانه برای خود برگزیده ، تا با مخفی کاری و پنهانی در جامعه نفوذ کندو به هنگام خطر از طریق دیگر فرار نماید . ⏺مساءله نفاق و منافقان در اسلام از زمانی مطرح شد که پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم به مدینه هجرت فرمود و پایه های اسلام قوی و پیروزی آن آشکار شد ، وگرنه در مکّه تقریباً منافقی وجود نداشت ، زیرا مخالفان قدرتمند هرچه می خواستند ، به طور آشکار بر ضدّ اسلام می گفتند و انجام می دادند و از کسی پروا نداشتند و نیازی به کارهای منافقانه نبود . امّا هنگامی که نفوذ و گسترش اسلام در مدینه ، دشمنان را در موضع ضعف و ناتوانی قرار داد ، دیگر اظهار مخالفت به طور آشکار مشکل ، و گاه غیر ممکن بود ، لذا دشمنان شکست خورده برای ادامه برنامه های تخریبی خود ، تغییر چهره داده ، ظاهراً به صفوف مسلمانان پیوستند ، ولی در خفا به اعمال ضد اسلامی خود ادامه می دادند . ⏺اصولاً طبیعت هر انقلابی چنین است که بعد از پیروزی ، منافقان در صفوف انقلابیون قرار می گیرند ، و دشمنان سرسخت دیروز به صورت عوامل نفوذی امروز در لباس دوستان ظاهری جلوه گر می شوند . بنابر این مساءله نفاق و منافقان مخصوص عصر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نبوده ، بلکه هر جامعه ای مخصوصاً جوامع انقلابی گرفتار آن می شود ، به همین دلیل باید تحلیلها و موشکافیهای قرآن را روی این مساءله ، نه به عنوان یک مساءله تاریخی ، بلکه به عنوان یک مساءله مورد نیاز ، مورد بررسی دقیق قرار داد و از آن برای مبارزه با روح نفاق و خطوط منافقین در جوامع اسلامی امروز الهام گرفت . ⏺برای مبارزه با روح نفاق باید نشانه های آن را همچنان که قرآن به طور گسترده بازگو کرده است ، دقیقاً شناخت ، زیرا تنها از طریق این نشانه ها می توان به خطوط و نقشه های منافقین پی برد و آن را نابود کرد . ⏺خطر منافقان برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است ، چرا که از یک سو شناخت آنها غالباً آسان نیست ، و از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند ، و گاه چنان در تار و پود جامعه نفوذ می کنند که جدا ساختن آنها کار بسیار مشکلی است . علاوه بر آنچه که گفته شد ، روابط مختلف منافقان با سایر اعضای جامعه ، کار مبارزه با آنها را دشوار می سازد . به همین دلیل اسلام در طول تاریخ خود ، بیشترین ضربه را از منافقان خورده ، و قرآن نیز سخت ترین حملات خود را متوجّه منافقان ساخته و آنها را بیش از هر دشمن دیگر کوبیده است . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل سوم قرآن براي كسي كه آن را ياد گرفته، همراه و معلّمي دائمي است و چنين شخصي را به درجات عالي رهنمون مي‌سازد. شرط اين تعليم و ترفيع،‌ تمسّك به مضامين آن است. عَن يَعقُوبَ الأَحمَرِ قَالَ قُلتُ لِأَبِي عَبدِ الله علیه السلام جُعِلتُ فِدَاكَ إِنِّي كُنتُ قَرَأتُ القُرآنَ فَفَلَتَ مِنِّي فَادعُ الله عزوجل أَن يُعَلِّمَنِيهِ قَالَ فَكَأَنَّهُ فَزِعَ لِذَلِكَ فَقَالَ عَلَّمَكَ الله هُوَ وَ إِيَّانَا جَمِيعاً قَالَ وَ نَحنُ نَحوٌ مِن عَشَرَةٍ ثُمَّ قَالَ السُّورَةُ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ قَد قَرَأَهَا ثُمَّ تَرَكَهَا فَتَأتِيهِ يَومَ القِيَامَةِ فِي أَحسَنِ صُورَةٍ وَ تُسَلِّمُ عَلَيهِ فَيَقُولُ مَن أَنتِ فَتَقُولُ أَنَا سُورَةُ كَذَا وَ كَذَا فَلَو أَنَّكَ تَمَسَّكتَ بِي وَ أَخَذتَ بِي لَأَنزَلتُكَ هَذِهِ الدَّرَجَةَ فَعَلَيكُم بِالقُرآنِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنَ النَّاسِ مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ وَ مِنهُم مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيَطلُبَ بِهِ الدُّنيَا وَ لَا خَيرَ فِي ذَلِكَ وَ مِنهُم مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيَنتَفِعَ بِهِ فِي صَلَاتِهِ وَ لَيلِهِ وَ نَهَارِه‏ ▫️يعقوب احمر گويد: به امام صادق علیه السلام گفتم: قربانت، راستى كه من قرآن را ياد گرفتم و از دستم رفت، به درگاه خدا عزوجل دعا كن كه آن را به من ياد دهد، گويا مانند اينكه آن حضرت از اين گزارش در هراس شد و فرمود: خدا آن را به تو و ماها همه ياد بدهد -گويد: ما نزديك ده كس بوديم- سپس فرمود: سوره‏اى است كه همراه مردى بوده، آن را خوانده و سپس واگذارده است و روز قيامت در نيكوترين صورتى بيايد و بر او سلام دهد، او مى‏گويد: تو كيستى؟ جواب مى‏دهد: من سوره چنان و چنانم و اگر مرا با تمام وجود دريافت كرده بودي و نگاه داشته بودى، تو را به اين درجه مى‏رسانيدم، بر شما باد به ملازمت قرآن. سپس فرمود: برخى مردمند كه قرآن را مى‏خوانند تا گفته شود: فلانى قرآن خوان است و برخى باشند كه قرآن مى‏خوانند براى به دست آوردن دنيا، در اينها خيرى‏ نيست و برخى باشند كه قرآن مى‏خوانند تا در نماز شب و روز، خود از آن سود برند. ⏺از این پس وقتی قرآن می خوانم توجه دارم که: 🔹اگر به قرآن پناه برم و آن را دوست داشته باشیم، او بهترین دوست من در دنیا و آخرت خواهد بود. 🔹قرآن برایم معلمی مهربان است که بهترین راهنمایی ها را برایم دارد و مرا یاری می کند. 🔹دوست باوفا مگر می شود دستگیری نکند؟ 🔹وقتی با قرآن همنشین می شوم به قدرت و زیبایی او بیشتر توجه می کنم. شما با خواندن این روایت چه تغییراتی در خود احساس کردید؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (10) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل نماز دقّ الباب خانه خداست، هر كس در اين در زدن جدّي تر و پي گيرتر است، اميدش به گشوده شدن اين در و ديدن روي صاحب خانه و اكرام از سوي او بيشتر است. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يا أباذر! إنّك مادمت في الصلاة فإنّك تقرع باب الملك [الجبار][ يكي از عمده ترين ادله عجله در نماز رسيدن به كارهاي دنيايي است تعبير جبّار (جبران كننده) در اين حديث شايد اشاره به اين باشد كه خداوند متعالي وقت اضافه اي را كه نمازگزار براي طولاني كردن آن مي گذارد، جبران مي كند.] و مَن يكثر قرع باب الملك يفتح [له ][ الامالي، طوسي، ص 529؛ بحارالانوار، ج 74، ص 78؛ ج 81، ص 259.]، چنان كه تمام توجه او بايد به در باشد كه به محض گشوده شدن جمال آن جميل مطلق را تماشا كند، تا مبادا لحظه اي از اين تماشا و اكرام غافل گردد. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يا أباذر! ما من مؤمن يقوم إلي الصلاة إلاّ تناثر عليه البرّ ما بينه و بين العرش و وكّل الله به ملكاً ينادي يا ابن آدم لو تعلم ما لك في صلاتك و مَن تناجي ما سئمت و لا التفتّ [ما انفتلت ][ الامالي، طوسي، ص 529؛ بحار الانوار، ج 47، ص 87؛ انفتال به معناي انصراف و رو برگرداندن است، چنان كه ماسئمت ولا التفتّ به معناي خسته نشدن و به چيزي ديگر توجه نكردن است.]، بنابراين حضور قلب هر كسي در نماز و حالات او در اين سفر روحاني به مقدار معرفت او بستگي دارد: تو و طوبي و ما و قامت يار فكر هر كس به قدر همت اوست [ديوان غزليات حافظ، ص 79، غزل 56.] ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 266 پيام به مناسبت پرده برداري ضريح سيّد حسن ولي (قدس‌سرّه) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪نظام هدفمند آفرينش با مسئوليت انسان و وعده خداوند همراه است؛ امّا مسئوليت جامعه انساني همانا توسعه فرهيختگي فرهنگي است از يك سو: (... لتعلموا أنّ الله علي كلّ شي ءٍ قدير و اَنّ اللّه قد احاط بكلّ شي ءٍ علماً) [سوره طلاق، آيه 12.]، و گسترش قسط و عدل است از سوي ديگر: (...ليقوم الناس بالقسط) [سوره حديد، آيه 25.]؛ ليكن ضعف دروني انسان و ظلم بيروني طاغيان، مانع گسترش علم و عدل است؛ اما وعده خداوند همانا پيروزكردن دين حق بر تمام آيينهاي غير الهي است: (...ليظهره علي الدّين كلّه)[ سوره صفّ، آيه 9.]. اين نويد اميد بخش يقيناً انجاز مي شود، زيرا خداي سبحان هم از ضعف درون مُنزّه است و هم از ظلم بيرون مبرّا.سِرّ نزاهت خدا از ضعف همانا قدرت نامحدود اوست، و رمز برائتِ پروردگار از ظلم طاغي همانا خضوع ماسوا در پيشگاه خالق ماعداست: (و لله جنود السموات و الارض)[ سوره فتح، آيه 4و7.]. راز امتناع خُلف وعده خدا نيز همين است، بنابراين اسلام مژده ولايتمداري جهان شمول را به مشتاقان توسعه فرهنگ و داد در هر عصر و مصر و نسلي ارائه نموده است: قاب قوسينِ دو ابروي تو، اي رفرف سوار عالمي را مي زند بر هم به آن تير و كمان اي خداوند حَرَم، اي محرم اسرار غيب تا به كي باشد حَرَم، در دست اين نامحرمان باز شد بَيْتُ الصَمَد، بَيْتُ الصَنَم يالَلاسف كاسر الأصنام كو، شاها توي دست همان [ديوان آية الله حاج شيخ محمد حسين اصفهاني(قدس‌سرّه)، ص 169.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
برداشت از آیات ۲۰۶ ـ ۲۰۴ 📌 الی با سایر مردم فرق دارد. ممکن است دیگران به توجّه نکنند و وقتی که خوانده می شود تنها برای و یا صدای به آن گوش بدهند و هیچ گونه ادبی را در مقابل و قرآن رعایت ننمایند؛ ولی الی وقتی می خواند و یا قرآن برایش خوانده می شود به خاطر آن که مورد مهربانی و خاص خدای تعالی واقع شود به آن گوش می دهد و سخنی نمی گوید و چون خدای تعالی با او حرف می زند کمال را رعایت می کند، صبح و شب در دل به یاد است و نمی گذارد که از محسوب شود و بلکه آنچنان خود را نزد مقرب می داند که به هیچ وجه از و او کوتاهی نمی کند، دائما او را می گوید و برای او کمال را به وسیله انجام می دهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom