eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
46 🔅🔅🔅 💢مثَل گردباد آتشبار 3 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . ☘️☘️☘️ ▫️از آیه فوق به دست می آید که انسانهای ریاکار از یک سو اعمال ریایی خود را می بینند که نابود شده و هیچ پاداشی ندارند ، و از سوی دیگر اعمال دیگران را که خالص برای خدا انجام داده اند ، مشاهده می کنند که خداوند پاداش عظیمی به صاحبان آن می دهد ، حسرت و اندوهشان زیاد می شود که چرا عمرشان را بیهوده در راه غیر خدا صرف کرده اند . پشیمانی هم در آنجا سودی ندارد ، چرا که راه بازگشت و جبران گذشته بسته است . ▫️از آنجا که سرچشمه همه بدبختیها ، مخصوصاً کارهای ابلهانه ، مانند منّت گذاردن و آزار رساندن ، به کار نینداختن اندیشه است ، خداوند در پایان آیه مردم را به تفکّر و اندیشه دعوت کرده ، می فرماید : ((این چنین خداوند آیات را برای شما توضیح می دهد شاید بیندیشید)) . ▫️علاّمه طباطبایی رحمه اللّه می فرماید : ((منشاء این گونه رفتارهایی که اعمال آدمی را باطل می سازد ، بیماریهای اخلاقی از قبیل ((مال پرستی )) ، ((جاه دوستی )) ، ((تکبر)) ، ((عجب )) ، ((خودپسندی )) ، ((بخل شدید)) و . . . می باشد . ▫️این بیماریهای روحی و امراض قلبی است که نمی گذارد آدمی مالک نفس خود باشد و در باره نفع و ضرر واقعی خویش بیندیشد و مجال تفکر صحیح را از انسان می گیرد و اگر نبود این گونه بیماریها ، مجال تفکر پیدا می کرد و هرگز دچارچنین اشتباه و خسارت جبران ناپذیری نمی شد)) . 👈🏾ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(65) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 رذیلت جهل و نادانی2 🕑 زمان:50 دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-5 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔘 نسخ و لغو حکم قبلی یعنی چه؟ 🔘 آیا نسخ و لغو حکم قبلی در قرآن راه دارد؟ ⏪ 6. خداي سبحان، اين كتاب عظيم الهي را شايسته‌ي بقا و لايق خلود و جاودانگي معرّفي كرد و او را از گزند هر مانعي مصون دانست و چنين فرمود كه: (لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه).[سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 42.]ممكن است توهّم شود كه نسخ بعضي از احكام بادوام و ابديّت مطالب قرآن مناسب نيست، زيرا نسخ يك حكم و از بين بردن يك قانون، همان ابطال آن است و چون نسخ در بعضي از احكام قرآن راه دارد، پس بطلان به حريم قرآن راه مي يابد، در حالي كه چنين ادعا شده است كه هرگز بطلان به حريم قرآن راه ندارد. ✅ پاسخ اين شبهه آن است كه گرچه نسخ قانون يا حكم از طرف بعضي از قانونگذاران يا حكّام، همراه با ابطال آن است، ليكن اين از خصوصيت مورد است؛ نه لازمه‌ي حقيقت نسخ. ▫ توضيح آنكه گاهي در اثر جهل يا فراموشيِ قانونگذار، قانون باطل و ناروايي جعل مي شود و در حين عمل، به جهل يا اشتباه آن پي برده مي شود، آنگاه نسخ و زوال آن قانون اعلام مي گردد و به جاي آن، قانون ديگري جعل مي شود. 🔲 و گاهي در اثر اقتضاي زمينه و مناسب بودن شرايط، قانون خاصّي جعل مي شود تا شرايط عوض شود با علم به اينكه قانون محدود است و براي شرايط مخصوص است و هنگامي كه شرايط دگرگون شد، همان طوري كه قانون گذار مي دانست و پيش بيني مي كرد، نسخ قانون قبلي اعلام مي شود و قانون جديدي به جاي آن جعل مي گردد و روح نسخ به اين معنا، همان تخصيص زماني قانون است؛ ليكن چون ظاهر آن قانون، دوام و گسترش بود، چنين پنداشته مي شود كه آن قانون نسخ شد؛ در حالي كه عصاره‌ي آن اين است كه آن قانون، تخصيص زماني يافت؛ نه نسخ شد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-6 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔘 حقیقت نسخ در قوانین الهی به چه معناست؟ 🔘 تا اطلاع ثانوی!!! ▫️ در حقيقت نسخ چنين اخذ نشده است كه امر باطلي در اثر جهل يا نسيان قانونگذار به عنوان قانون، جعل و اعلام شد و سپس بطلان آن آشكار شد؛ بلكه تمام نسخهايي كه در قوانين الهي يافت مي شود از قبيل تخصيص زماني خواهد بود؛ زيرا قانونگذار آنها خداي سبحان است كه چون ذات اقدسش عين علم و شهود به ذات خود و به حقايق تمام اشياست، نه جهل در او راه دارد: (و ما يعزب عن ربّك من مثقال ذرّة في الأرض و لا في السماء)[ سوره‌ي يونس، آيه‌ي 61.] و نه فراموشي را به حرم امن آن ذات اقدس راهي است؛ (و ما كان ربّك نسيّاً).[ سوره‌ي مريم، آيه‌ي 64.] ▫️ همين معنا كه روح نسخ در قوانين الهي، همان تخصيص زماني است، گاهي در متن قانون قبلي يادآوري مي شود؛ يعني در هنگام وضع قانون اول گفته مي شود كه اين قانون تا اطّلاع ثانوي قابل اجراست و بعداً عوض مي شود؛ نظير آنچه يك طبيب حاذق و آگاه از همه‌ي خصوصيات بيمار و مطّلع بر كيفيت درمان تدريجي او، اعلام مي دارد كه اين داروي معيّن تا اعلام نتيجه‌ي آن، مورد استفاده قرار مي گيرد و گاهي هم ممكن است كه به بيمار اطلاع ندهد كه بهره برداري از اين داروي مشخص، موقّت است. 🔲 غرض آنكه در حقيقت نسخ اخذ نشده است كه قانونگذار بايد جاهل يا ناسي باشد و در نتيجه، قانون اوّلي باطل بوده و در اثر جهل يا فراموشي وضع شده است؛ بلكه ممكن است قانونگذار آگاه باشد و مصلحت واقعي ايجاب كند كه يك قانون موقّت وضع گردد تا با دگرگوني شرايط، قانون جديد ديگري جعل شود؛ حتّي ممكن است همين توقيت هم در متن قانون قبلي اعلام شود؛ مثل اينكه خداي سبحان در جريان بزهكاري بعضي از زنان چنين فرمود: (فأمسكوهنّ في البيوت... أو يجعل اللّه لهنّ سبيلاً)؛[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 15] يعني حدّ خطاي آنان حبس ابد است، تا اينكه راه ديگري و قانون جداگانه اي وضع گردد و اين تعبير، مثل آن است كه در حين جعل قانون اوّلي اعلام شود كه ارزش اين قانون تا اطلاع ثانوي است؛ چنان كه درباره‌ي حدّ گناه، قانون ديگري جعل شد كه مشروح آن در كتاب حدود آمده است. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔲 امتحان الهی 🔹 در سوره مبارکه «فجر» فرمود بعضی‌ها مبتلا به سلامت و بعضی‌ ها هم مبتلا به بیماری هستند؛ منتها اینها خیال می ‌کنند که وقتی مریض شدند مبتلا هستند، دیگر نمی‌ دانند که آن وقتی هم که سالم ‌می باشند مبتلا هستند.[1] بعضی ‌ها مبتلا به ثروت‌ اند، مبتلا به مال ‌اند و مبتلا به جوانی‌ اند؛ بعضی مبتلا به پیری ‌اند، مبتلا به بیماری ‌اند و مبتلا به فقرند. «مبتلا» یعنی ممتحَن، «ابتلاء» یعنی امتحان. فرمود ما کسی را در این عالم چیزی نمی‌ دهیم. هر چه می ‌دهیم امتحان است و در برابرش است. درباره هر دو گروه تعبیر به ابتلا کرده است؛ بعضی ‎ها مبتلا به ثروت هستند، مبتلا به مال ‌اند، مبتلا به قدرت‌ اند. ما کسی را نکردیم، «دار الکرامة» بهشت است. ما کسی را نکردیم، کسی را هم گرامی نداشتیم؛ البته طبع انسان را یک آفریدیم: ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم‏﴾[2] ما این گوهر را ارزشمند خلق کردیم، حفظ آن به دست خودش است. هر حادثه تلخ یا شیرینی که رخ می ‌دهد است. این مطلب قرآنی را وجود مبارک حضرت امیر در بسیاری از خطبه ‌ها، نامه ‌ها و کلماتش آورده است. 🔹 نامه هفتاد و دوم نهج البلاغه این است: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ عبدالله بن عباس! یک سلسله اموری است به دست ذات اقدس الهی، خدا با نظم کار می ‌کند هیچ چیزی بدون نظم نیست: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾. فرمود: عبد الله بن عباس! به قدری عالم منظم است که لحظه مرگ نه قبل از زمان مناسب می ‌رسد و نه بعد از زمان مناسب: «لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ»؛ جلو بیفتی این طور نیست، بر اجلت مقدم بیفتی این طور نیست؛ این برای عمر است. «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَیسَ لَكَ»؛ آنچه برای تو نیست به او نمی ‌رسی! اگر کار کردی بود در آن شرایط به این حدّ می ‌رسی. «کژ روی جف القلم کژ آیدت»،[3] به قول حکیم فردوسی: اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[4] 🔹 فرمود اگر راه درست رفتی، یک رزق خاص داری؛ بیراهه رفتی یک داری. نه رزق تو کم و زیاد می ‌شود، شرایط خاص را اگر رعایت کردی؛ نه عمر تو کم و زیاد می ‌شود اگر شرایط مخصوص را رعایت کردی. اگر با صله رحم و بهداشت زندگی کردی، عمر مشخص داری. بدون و زندگی کردی، عمر محدود داری، همه مشخص است. ما یک أجل مقضی داریم یک أجل مسمّیٰ ﴿أَجَلٌ مُسَمّی عِندَهُ﴾،[5] آن که تقدیرپذیر و تغییرپذیر است همین أجل مقضی است که به دست خود آدم است، ولی کلّ این جریان که «ففی نظام الكلّ كلٌ منتظم». گاهی می ‌بینید در بعضی از این اعلامیه ‌ها می‌ گویند «مرگ نابهنگام»! خدا مرحوم حکیم سبزواری را رحمت کند! فرمود ما چیز نابهنگام در عالم نداریم، هر چیزی به هنگام است، ولی این شخص چون حساب نمی ‌کرد خیال می ‌کرد که نابهنگام است؛ وقتی علل و عواملش را در نظر بگیرد معلوم می ‌شود به هنگام است. ما لیس موزوناً لبعض من نغم‏ ‏٭٭٭ ففی نظام الكلّ كلّ منتظم موتاً طبیعیا غدا اخترامی‏ ٭٭٭ قیس إلی کلّیة النظام[6]‏ 🔹 «وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یوْمَانِ»؛ آن به دست ما نیست، ذات اقدس الهی این فراز و فرود را برای همه دارد، امتحان می ‌کند. گاهی قدرت و ثروت را به دست زید می‌دهد، گاهی به دست عمرو می‌ دهد. فرمود: ﴿تِلْكَ الأیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَ النَّاسِ﴾،[7] فرمود: این فراز و فرود روزگار را ما دست به دست می‌ گردانیم همه را می‌ آزماییم! [1]. سوره فجر، آیات15 ـ 17. [2]. سوره اسراء، آیه70. [3]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آیدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زایدت». [4]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20. [5]. سوره انعام, آیه2. [6]. شرح المنظومة، ج‏2، ص422. [7]. سوره آل عمران، آیه140. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/09/30 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑ شاهکار الرحمن استاد شحات انور 🕛 یک دقیقه لذت ببرید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۱ 📌 الی باید بداند که خدای تعالی در از او سه چیز را می خواهد: اول: خدا دوم: آباد کردن سوم: و که خدای تعالی به این وسیله به او کاملی عنایت خواهد فرمود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷ 📌 💢کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💐در کجای قرآن پنج یومیه ذکر شده است ؟ تنها یک آیه اتفاقی و اجماعی هست که در آن هر پنج صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا ذکر شده است اگرچه آیات راجع به نماز صدها آیه هست أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا(اسرا:۷۸) نماز را به هنگام بازگشت خورشيد (به سمت مغرب) تا تاريكى شب، بپادار، و همچنين سپيده‌دمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است. 🔸 نکته : «دلوك»، هنگامى است كه خورشيد از وسط آسمان روبه مغرب ميل مى‌كند كه زوال ناميده مى‌شود، ووقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسَقِ اللَّيْلِ» وقت نماز مغرب و عشاست كه تاريكى، فراگير مى‌شود و «فجر»، وقت نماز صبح است. «تفسیر اطیب البیان ذیل آیه» ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(111) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪4 ـ اهميّت اقامه نماز و آثار آن ▫️عن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: «إنما مثل الصلاة فيكم كمثل السري و هو النهر علي باب أحدكم يخرج إليه في اليوم والليلة يغتسل منه خمس مرات، فلم يبق الدرن مع الغسل خمس مرات، ولم تبق الذنوب مع الصلاة خمس مراتب»[ من لا يحضر، ج1، ص203.]. ▫️ـ«الصلاة ميزان فمن وفّي استوفي»[ من لا يحضر، ج1، ص203.]. ▫️ـ«مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط إذا ثبت العمود ثبتت الأطناب والأوتاد والغشاء وإذا انكسر العمود لم ينفع وتد ولا طنب ولا غشاء»[ همان، ص206.]. ▫️ـعن الرضا(عليه السلام):«الصلاة قربان كل تقي»[ همان، ص203.]. ▫️ـعن الصادق(عليه السلام):«إن طاعة الله عزّ وجلّ خدمته في الأرض وليس شي ء من خدمته يعدل الصلوة فمِن ثَم نادت الملائكة زكريا(عليه السلام) وهو قائم يصلي في المحراب»[ همان، ص204.]. ▫️ـعن الباقر(عليه السلام):«ما من عبد من شيعتنا يقوم إلي الصلاة الّا اكتنفته بعدد من خالفه ملائكة يصلون خلفه ويدعون الله عزّ وجلّ له حتّي يفرغ من صلاته»[ همان، ص204.]. ▫️ـ«للمصلّي ثلاث خصال: إذا هو قام في صلاته حفّت به الملائكة من قدميه إلي أعنان السماء ويتناثر البر عليه من أعنان السماء إلي مفرق رأسه وملك موكل به ينادي: لو يعلم المصلّي من يناجي ما انفتل»[ من لا يحضر، ج1، ص205.]. ▫️ـعن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: «ما من صلاة يحضر وقتها إلا نادي ملك بين يدي الناس: أيّها الناس قوموا إلي نيرانكم التي أوقدتموها علي ظهوركم فأطفئوها بصلاتكم»[ همان، ص204.]. ▫️ـعن الصادق(عليه السلام):«إن العبد إذا صلّي الصلاة في وقتها وحافظ عليها ارتفعت بيضاء نقيه تقول: حفظتني حفظك الله وإذا لم يصلّها لوقتها ولم يحافظ عليها ارتفعت سوداء مظلمة تقول: ضيّعتني ضيّعك الله»[ همان، ص204.]. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(112) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪4 ـ اهميّت اقامه نماز و آثار آن 👈🏾اشاره: روايات مزبور معارف و لطايف فراواني را بيان مي كند كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 1️⃣الف: نماز احكامي(اعم از واجب و مستحبّ و...) دارد كه علم فقه متكفّل بيان آن است و آدابي دارد كه علم اخلاق عهده دار تبيين آن است و اسراري دارد كه در اين روايات آمده است و بايد در علوم برتر از علم اخلاق مورد بررسي قرار گيرد. زنده بودن نماز، سپيد بودن چهره آن يا تاريك بودنش، سخن گفتن آن با نمازگزار و دعا يا نفرين آن به نمازگزار، تشبيهاتي شاعرانه نيست، بلكه از اسرار مستور نماز است؛ زيرا همان طور كه قرآن داراي مراتب و بطون است، حقيقت دين نيز داراي درجات و بطون است و نماز كه ستون آن حقيقت محسوب مي گردد از اين حكم كلّي مستثنا نيست. 2️⃣ب: نماز آب زندگاني است كه بيماران مبتلا به گناه و نيز محتضران مشرفِ به مرگِ روح را درمان يا احيا مي كند، چنانكه گناه به مثابه مرض يا مرگ است كه مبتلايان به خود را بيمار مي كند يا مي ميراند. از اين رو براي درمان بيماري يا رهايي از مرگ، نماز سهم مؤثّري دارد. 3️⃣ج: پرهيزكاران در پرتو نماز، قرب ويژه اي پيدا مي كنند و به هر ميزان كه نماز آنها با اخلاص بيشتري همراه و مقبولتر باشد، تقواي آنان كاملتر است و در نتيجه بهره وري آنان از معارف قرآن كريم بيشتر خواهد بود؛ زيرا مدار بهره مندي از هدايتِ بَرينِ قرآن، تقواست. 4️⃣د: مناجات عبد با مولا در نماز، طليعه دستيابي عبد به مقام منيع است كه در آن مرحله، مناجات مولا با عبد شروع مي شود؛ زيرا بر اساس مناجات شعبانيه، انسان سالك صالح به جايي مي رسد كه مخاطب و مستمع شايسته اي براي مناجات خداوند با او خواهد شد. تفصيل بركات و اسرار و آداب نماز در ذيل آيات مناسب با آن مي آيد. 5️⃣ه: انجام دادن اصل نماز(اعم از واجب و مستحب) زمينه مقدار خاصّي از هدايت قرآن را به همراه دارد، ليكن اقامه نماز كه برتر از صِرف انجام دادن آن است زمينه بهره وري بيشتري را فراهم مي كند و چون نماز، گفتگوي عبد با مولا و، قرآن مكالمه مولا با عبد است، كسي كه در امر اوّل توفيق كامل داشت، در امر دوم نيز نصيب وافي خواهد برد؛ زيرا سهم دريافت كلام خدا به مقدار تكلّم خالصانه با اوست و چون نماز مايه تقرّبِ بنده متّقي به خداست، هر اندازه، قرب الهي بيشتر باشد، نيل به بطون قرآن كه به مقام «لدن» نزديكتر است ميسّرتر خواهد بود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 20:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 6 سوره عبس فَأَنْتَ‌ لَهُ‌ تَصَدَّى‌ پس تو به او مى‌پردازى 🔅🔅🔅 ۱ - کسانى که خود رااز پند و اندرزهاى الهى بى نیاز مى پندارند، شایسته بذل توجّه کامل از سوى ارشادگران و مبلّغان نیستند. (فأنت له تصدّى) 🔘 متصدى کسى است که با کشیدن سر و سینه خود به بالا، در صدد دیدن چیزى برآید (لسان العرب). این تعبیر حاکى از معطوف داشتن تمام توجّه و عنایت، به سوى همنشین خود است. ۲ - فرد خشمگین از حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، تمام توجّه خود را معطوف کسى ساخته بود که خود را از فراگیرى آموزه هاى آن مجلس بى نیاز مى دانست. (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى) ۳ - بذل توجّه کامل به ارشاد کسانى که نیازى به تعالیم الهى در خود احساس نمى کنند، روشى ناپسند و مذموم است. (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى) 🔘 آغاز سخن با ضمیر «أنت» و نیز تقدیم «له» بر «عنه» در جمله هاى «أنت له تصدّى» و «أنت عنه تلهّى» - در آیات بعد - ارشاد کننده را به جهت برخوردش با هر دو نوع مخاطب، نکوهش کرده است. ۴ - حضور پیامبر(ص)، مانع اظهار نظر مسلمانان و پرداختن آنان به ارشاد دیگران نبود. (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى) برداشت بالا، با توجّه به شأن نزول و سیاق آیات استفاده شده است. ۵ - عثمان بن عفان، از حاضران مجلس پیامبر(ص) در ماجراى ابن ام مکتوم و ارشاد کننده کافران مکه در عصر بعثت * (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى) 🔘 در شأن نزول آیه شریفه از تفسیر قمى نقل شده که فرد مورد نظر از ضمیر خطاب در «أنت له تصدّى»، عثمان بوده است. او در صدد مسلمان ساختن حاضران مجلس - که از چهره هاى برجسته قریش بودند - برآمده بود. ۶ - علاقه شدید برخى از مسلمانان عصر بعثت، به ارشاد کافران سرشناس مکه و مسلمان ساختن آنان (فأنت له تصدّى) 🔘 براساس شأن نزول این آیات، افراد معروفى از قریش (نظیر ابوجهل) در مجلسى که ابن ام مکتوم وارد شد، حضور داشتند و تعبیر «من استغنى» در مورد آنان نازل شده است. ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 21:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 7 سوره عبس وَ مَا عَلَيْکَ‌ أَلاَّ يَزَّکَّى‌ و اگر هم پاك نشود، گناهى بر تو نيست. 🔅🔅🔅 ۱ - مسلمانان براى تزکیه کسانى که خود را از تعالیم الهى بى نیاز مى پندارند، هیچ تکلیف و مسؤولیتى ندارند. (و ما علیک ألاّ یزّکّى) 🔘 بى توجّهى شخص کافر به تزکیه خویش، براى تو مسؤولیت آفرین نیست که هدایت او را بر پذیرش مؤمن مقدم مى دارى!. ۲ - کسانى که شایستگى ارشاد دیگران را ندارند، مسؤول ناپاکى آنان نیز نیستند.* (و ما علیک ألاّ یزّکّى) 🔘 اگر خود را در برابر ناپاکى کافران مسؤول مى دانى خطاکرده اى; زیرا همین برخوردى که با آن نابینا داشتى، نشان مى دهد که نمى توانى عهده دارِ مقام ارشاد دیگران باشى و این تکلیف از تو برنمى آید. ۳ - اعتراض کننده به حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، شایستگى لازم را براى ارشاد و هدایت دیگران نداشت.* (و ما علیک ألاّ یزّکّى) 🔘 سرزنش فردى که در مجلس پیامبر(ص) به ارشاد کافران پرداخته بود و حضور ابن ام مکتوم را در آن مجلس مانع کار خود مى دید، از دو جهت بوده است; ۱- ترش رویى براى حضور مسلمانى که ممکن است براى تزکیه شدن یا شنیدن تذکرات پیامبر(ص)، خود را به مجلس آن حضرت رسانده بود; ۲- پرداختن به کارى که در شأن او نبوده و شایستگى آن را نداشته است. ۴ - وظیفه تزکیه و پاکسازى دیگران از آلودگى هاى معنوى، تکلیفى سنگین و نیازمند برخوردارى از کمالاتى ویژه است. (و ما علیک ألاّ یزّکّى) 🔘 نفى تکلیف از مخاطب، در مورد تزکیه کافرانى که در مجلس پیامبر(ص) حضور داشتند، بیانگر آن است که وى در مقامى نبود که این تکلیف از او ساخته باشد و خداوند، از چنین افرادى انجام دادن آن را نخواسته است. ۵ - معارف و تعالیم دین، مایه پاکى انسان از پلیدى ها است. (و ما علیک ألاّ یزّکّى) ۶ - بى نیاز دیدن خویش از تعالیم دین، مصداق بارز ناپاکى و محرومیت از تزکیه است. (أمّا من استغنى ... و ما علیک ألاّ یزّکّى) ۷ - استقبال مردم از مجالس وعظ و ارشاد، زمینه ساز تکلیف مبلغان به پذیرش آنان و روى گردانى مردم از آن مجالس، مایه رفع تکلیف از ارشادگران است. (أن جاءه الأعمى ... لعلّه یزّکّى ... من استغنى ... و ما علیک ألاّ یزّکّى) ۸ - ثروتمندان، در خطر محرومیت از تزکیه و تصفیه باطن* (أمّا من استغنى ... ألاّ یزّکّى) برداشت یاد شده براساس احتمالى است که در معناى «استغنى» داده شده که مراد غنى و ثروتمند بودن است. ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 دعوت انبیاء 🔹 آرزوی انبیا این است كه امت شوند، جامعه مصون از شوند. اما مسئله دعوتی كه طبق چهار ـ پنج طایفه آیات گذشت كه اینها ﴿یدْعُوا إِلی‏ دارِ السَّلامِ﴾؛[1] عده‌ ای كه ‌اند در اثر دعوت انبیا به راه می ‌آیند، عده‌ ای كه هستند در اثر دعوت انبیا ترقّی می ‌كنند، سرعت پیدا می‌كنند نه عجله؛ عجله یعنی قبل از وقت انسان خودش را حاضر كند، این درست نیست؛ سرعت این است كه وقتی زمان فرا رسید راه درست شد، انسان دیگر كوتاهی نكند، هم ﴿سارِعُوا﴾[2] است، هم ﴿فَاسْتَبَقُوا﴾[3] است، پرهیز از عجله كه «وَ الْعَجَلَةُ مِنَ الشَّیطَانِ»[4] است؛ یعنی قبل از وقت، مثل اینكه قبل از وقت كسی نماز بخواند. فرق عجله و سرعت در چند چیز است: یكی اینكه عجله برای قبل از وقت است، چیزی كه وقت آن نرسید آدم چرا شتاب كند، سرعت برای این است كه چیزی كه وقت آن رسیده، نوبت آن هست، آدم چرا كُندی كند، تنبلی كند! از باده مغز تر كن و آن یار نغز جو ٭٭٭ تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو[5] تا نفس می ‌كشید درس و بحث! این معنای سرعت است كه فرمود ﴿سارِعُوا﴾؛ اما عجله این است كه انسان قبل از اذان ظهر نماز ظهر را بخواند; ولی اگر وقت داخل شد آن ‌گاه طبق قرینه خاصی كه داریم گفتند: «عَجِّلُوا بِالصَّلاةِ قَبْلَ الْفَوْتِ»[6] یعنی نگذارید وقت بگذرد، نگذارید اول وقت بگذرد، یا نگذارید وقت فضیلت بگذرد، یا نگذارید وقت إجزا بگذرد كه سه مرحله از این «عجّلوا» به دست می‌آید. بنابراین آنها كه در راه هستند دعوت انبیا اینها را می ‌كند، یك؛ به بالاتر می‌ رسند، دو؛ آنها كه بیراهه هستند آنها را به راه دعوت می ‌كند دفعاً و رفعاً؛ دعوت این، اثر مثبت را دارد؛ لذا هم درست است و هم درست است و مانند آن. [1]. سوره یونس، آیه25. [2]. سوره آل عمران، آیه133. [3]. سوره بقره، آیه148. [4]. المحاسن، ج1، ص215. [5]. دیوان ملا هادی سبزواری، غزل150. [6]. الموضوعات(للصغانی)، ج1، ص37. 📚 سوره مبارکه صافات ـ جلسه 17 تاریخ: 1394/02/01 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 دعوت انبیاء 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(53) 🔆🔆🔆 ⏪23- برای رسیدن به هدف از باورهای مشترک شروع کنیم قلْ یا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَیئًا وَلَا یتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ«آل عمران/64» بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!» ☑️يكى از مراحل تبليغ، دعوت به مشتركات است. «كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ» ☑️در تبليغ و دعوت ديگران، بايد ابتدا به عقايد حقّه و مقدّسات مشترك، احترام گذارد. «كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ» ☑️انديشه‌ى آزاد و شخصيّت مستقل، شعار قرآن است. «لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً» 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۳ ـ ۶۲ 📌 الی نباید به فکر های گذشتگان که روی به آن عمل کرده اند باشد. او نباید به دلایل و گفتار بی توجّه باشد. او باید بداند اگر از سرپیچی کند، کسی به فریاد او نمی رسد و خدای تعالی او را مورد مؤخذه قرار می دهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره نمل آیه ۱۸ : حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُون تا به سرزمین مورچگان رسیدند، مورچه ‏ای گفت: ای مورچگان! به لانه‏ های خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را نشکنند در حالی که نمی ‏فهمند! 🔅🔅🔅 ▫ امروزه میدانیم، اسکلت خارجی بدن مورچه ها از ماده ای بنام “کیتین”ساخته شده است، که به سیلیکونِ شیشه بسیار شبیه است و کریستال های کربنات کلسیم نیز در آن یافت می شود؛ درنتیجه باعث می شود که بدن مورچه ها در برابر فشار خرد شده و درست مانند شیشه، شکسته شود. ▫ ویژگی های این ماده برای اولین بار توسط براکونوت در سال ۱۸۱۱ تشریح شد و این در حالیست که، بیش از ۱۴ قرن پیش خداوند با به کار بردن فعلِ “شکستن” (لا یحطمنکم)، به جنس بلورین مورچه اشاره میکند !!! 🍀 به راستی قرآن معجزه الهی نمیتواند باشد؟؟ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 💢مثَل گردباد آتشبار 4 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . 🔅🔅🔅 📝 نکته ها : 1- تاءثیر اعمال نیک در نسلها ((از جمله (وَاَصابَهُ الْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِیَّةٌ ضُعَفاءُ) ؛ ((صاحب آن باغ پیر و سالخورده باشد و فرزندانی کوچک و ناتوان داشته باشد)) چنین استفاده می شود که انفاق و بخشش در راه خدا و کمک به نیازمندان همچون باغ خرمی است که هم خود انسان از ثمرات آن بهره مند می شود و هم فرزندان او ، درحالی که ریاکاری و منّت و آزار ، هم سبب محرومیّت خود او می شود و هم نسلهای آینده که باید از ثمرات و برکات اعمال نیک او بهره مند گردند ، محروم خواهند شد ، و این خود دلیل بر آن است که نسلهای آینده در نتایج اعمال نیک نسلهای گذشته سهیم هستند ، از نظر اجتماعی نیز چنین است ، زیرا محبوبیت و اعتمادی که پدران بر اثر کار نیک در افکار عمومی پیدا می کنند ، سرمایه بزرگی برای فرزندان آنها خواهد بود)) . 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-7 💢اصول كلي شناخت قرآن 📋 آیا قلب همان روح است؟ 7. خداي سبحان، ادراك معارف اين كتاب عظيم الهي را مخصوص كساني دانست كه داراي قلب اند و آن را مركز علم حقيقي مي داند و گروهي كه قلب خود را از دست داده اند يا آن را بيمار كرده اند، از فهم اسرار قرآني محروم اند. منظور از قلب در تعبيرهاي عربي يا عنوان دل در تعبيرهاي فارسي، همان روح مجرّد و لطيف الهي است كه خداوند به انسانها مرحمت نموده و استعداد دريافت هرگونه كمالي را داراست و تعلق به دنيا و هرگونه تبه كاري او را از اوج كمال يا لياقتِ تكامل اسقاط مي كند و پرده‌ي ضخيمي جلوي آن مي آويزاند كه حقايق را نبيند و فقط به خاطرات نفساني و آرمان هاي شيطاني كه از قواي دروني يا وسوسه هاي شيطان سر بر مي آورند، مي نگرد و به تحقّق بخشيدن آنها مي كوشد. چون انديشه و علم، يك وجود مجرد است، نيل به آن، نه در اختيار مغز مادّي است و نه در عهده‌ي قلب مادّي كه در تمام حيوانها وجود دارد؛ بلكه مخصوص روح مجرّد انساني است كه دستگاه مادّي مغز و مانند آن كارهاي فيزيكي و مقدمات مادّي آن را به عهده دارند و وجود متافيزيكي آن فقط به عهده‌ي روح مجرّد است. گرچه بحث تفصيلي تجرّد روح و اينكه قلب كه در قرآن و حديث استعمال مي شود، همان روح مجرّد انساني است، به محل مناسب خود موكول مي شود... 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملت فقیر سه اصل است که گرامی آن را عناصر محوری حساب کرد؛ یکی داشتن ها و های قَدَر و قدرتمند، یکی و ، و یکی های فعال برای و . فرمود: صدای چرخ ها را خدا می شنود، یعنی این است. وقتی ملتی جیبش خالی است، کیفش خالی است، می گوئیم ؛ گدا که بار علمی ندارد! اما که (گدا) نمی گوید، قرآن (فقیر) می گوید. یعنی ملتی که ستون فقراتش شکسته است و ویلچری است! ملتی که جیبش و کیفش خالی است، این ویلچری است؛ این نیست، به دنبال می گردید؟! ✅ سخنرانی شب تاسوعای حسینی _ قم ؛ ۱۳۹۶/۰۷/۰۷ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom