eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(53) 🔆🔆🔆 ⏪23- برای رسیدن به هدف از باورهای مشترک شروع کنیم قلْ یا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَیئًا وَلَا یتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ«آل عمران/64» بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!» ☑️يكى از مراحل تبليغ، دعوت به مشتركات است. «كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ» ☑️در تبليغ و دعوت ديگران، بايد ابتدا به عقايد حقّه و مقدّسات مشترك، احترام گذارد. «كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ» ☑️انديشه‌ى آزاد و شخصيّت مستقل، شعار قرآن است. «لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً» 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۳ ـ ۶۲ 📌 الی نباید به فکر های گذشتگان که روی به آن عمل کرده اند باشد. او نباید به دلایل و گفتار بی توجّه باشد. او باید بداند اگر از سرپیچی کند، کسی به فریاد او نمی رسد و خدای تعالی او را مورد مؤخذه قرار می دهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره نمل آیه ۱۸ : حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُون تا به سرزمین مورچگان رسیدند، مورچه ‏ای گفت: ای مورچگان! به لانه‏ های خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را نشکنند در حالی که نمی ‏فهمند! 🔅🔅🔅 ▫ امروزه میدانیم، اسکلت خارجی بدن مورچه ها از ماده ای بنام “کیتین”ساخته شده است، که به سیلیکونِ شیشه بسیار شبیه است و کریستال های کربنات کلسیم نیز در آن یافت می شود؛ درنتیجه باعث می شود که بدن مورچه ها در برابر فشار خرد شده و درست مانند شیشه، شکسته شود. ▫ ویژگی های این ماده برای اولین بار توسط براکونوت در سال ۱۸۱۱ تشریح شد و این در حالیست که، بیش از ۱۴ قرن پیش خداوند با به کار بردن فعلِ “شکستن” (لا یحطمنکم)، به جنس بلورین مورچه اشاره میکند !!! 🍀 به راستی قرآن معجزه الهی نمیتواند باشد؟؟ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 💢مثَل گردباد آتشبار 4 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . 🔅🔅🔅 📝 نکته ها : 1- تاءثیر اعمال نیک در نسلها ((از جمله (وَاَصابَهُ الْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِیَّةٌ ضُعَفاءُ) ؛ ((صاحب آن باغ پیر و سالخورده باشد و فرزندانی کوچک و ناتوان داشته باشد)) چنین استفاده می شود که انفاق و بخشش در راه خدا و کمک به نیازمندان همچون باغ خرمی است که هم خود انسان از ثمرات آن بهره مند می شود و هم فرزندان او ، درحالی که ریاکاری و منّت و آزار ، هم سبب محرومیّت خود او می شود و هم نسلهای آینده که باید از ثمرات و برکات اعمال نیک او بهره مند گردند ، محروم خواهند شد ، و این خود دلیل بر آن است که نسلهای آینده در نتایج اعمال نیک نسلهای گذشته سهیم هستند ، از نظر اجتماعی نیز چنین است ، زیرا محبوبیت و اعتمادی که پدران بر اثر کار نیک در افکار عمومی پیدا می کنند ، سرمایه بزرگی برای فرزندان آنها خواهد بود)) . 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-7 💢اصول كلي شناخت قرآن 📋 آیا قلب همان روح است؟ 7. خداي سبحان، ادراك معارف اين كتاب عظيم الهي را مخصوص كساني دانست كه داراي قلب اند و آن را مركز علم حقيقي مي داند و گروهي كه قلب خود را از دست داده اند يا آن را بيمار كرده اند، از فهم اسرار قرآني محروم اند. منظور از قلب در تعبيرهاي عربي يا عنوان دل در تعبيرهاي فارسي، همان روح مجرّد و لطيف الهي است كه خداوند به انسانها مرحمت نموده و استعداد دريافت هرگونه كمالي را داراست و تعلق به دنيا و هرگونه تبه كاري او را از اوج كمال يا لياقتِ تكامل اسقاط مي كند و پرده‌ي ضخيمي جلوي آن مي آويزاند كه حقايق را نبيند و فقط به خاطرات نفساني و آرمان هاي شيطاني كه از قواي دروني يا وسوسه هاي شيطان سر بر مي آورند، مي نگرد و به تحقّق بخشيدن آنها مي كوشد. چون انديشه و علم، يك وجود مجرد است، نيل به آن، نه در اختيار مغز مادّي است و نه در عهده‌ي قلب مادّي كه در تمام حيوانها وجود دارد؛ بلكه مخصوص روح مجرّد انساني است كه دستگاه مادّي مغز و مانند آن كارهاي فيزيكي و مقدمات مادّي آن را به عهده دارند و وجود متافيزيكي آن فقط به عهده‌ي روح مجرّد است. گرچه بحث تفصيلي تجرّد روح و اينكه قلب كه در قرآن و حديث استعمال مي شود، همان روح مجرّد انساني است، به محل مناسب خود موكول مي شود... 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملت فقیر سه اصل است که گرامی آن را عناصر محوری حساب کرد؛ یکی داشتن ها و های قَدَر و قدرتمند، یکی و ، و یکی های فعال برای و . فرمود: صدای چرخ ها را خدا می شنود، یعنی این است. وقتی ملتی جیبش خالی است، کیفش خالی است، می گوئیم ؛ گدا که بار علمی ندارد! اما که (گدا) نمی گوید، قرآن (فقیر) می گوید. یعنی ملتی که ستون فقراتش شکسته است و ویلچری است! ملتی که جیبش و کیفش خالی است، این ویلچری است؛ این نیست، به دنبال می گردید؟! ✅ سخنرانی شب تاسوعای حسینی _ قم ؛ ۱۳۹۶/۰۷/۰۷ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-8 💢اصول كلي شناخت قرآن 📋 آیا قلب همان روح است؟ برخي از شواهدي كه دلالت مي كند بر اينكه منظور از قلب، همان روح مجرّد است، نقل مي شود. الف. قرآن بر قلب پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شده است: (نزل به الروح الأمين علي قلبك لتكون من المنذرين)[ سوره‌ي شعراء، آيات 193 ـ 194.]؛ يعني فرشته‌ي وحي كه از هر جهت، امين از تعدّي و دگرگون كردن است، قرآن را بر قلب تو (اي پيامبر) فرود آورد. شك نيست كه هم معارف و علم و اخبار غيبي كه قرآن حاوي آنهاست، مجرّد از طبيعت و مادّه اند و هم حضرت جبرئيل(عليه السلام) و ممكن نيست اين امورِ مجرّد از ماده و منزّهِ از تنگناي طبيعت بر قلب صنوبري يا بر مغز مادّي فرود آيند. گاهي در هنگام نزول بعضي از سوره ها هزاران فرشته آن را بدرقه نموده تا در جايگاه اصيل خود كه قلب مطهّر رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) است مستقر شود و هرگز نمي توان اين نزول را امر مادّي دانست و آن همه نازل شوندگان را مادّي پنداشت. پس، قلب كه محل تجلّي آن علوم و حاملان آن معارف است، يقيناً مجرد است. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢عمل به آزمون 🔹 یک مطلب در سوره مبارکه «حدید» هست که همان مطلب نورانی را وجود مبارک امیر مؤمنان(سلام الله علیه) در نهج البلاغه ثبت شده است[1] و آن این است که ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛[2] یعنی شما تلاش و کوشش خود را باید بکنید برابر آن راهی را که خدا به شما نشان داد. اگر این کوشش شما به جایی نرسید نگران نباشید، چون شما نمی‌دانید آینده این کار چیست! اگر چیزی از دستتان رفت نخورید، چون نمی ‌دانید آینده این کار چیست! اگر چیزی به دست آمد نباشید، چون نمی ‌دانید پایان این کار چیست! فرمود: اگر کاری انجام دادید که در آن بود، این فرح دارد؛ ﴿بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْیفْرَحُوا﴾[3] این درست است؛ امّا اگر یک مال، یک سمت، یک شغل، یک منصب، یک پست به دست آوردی، این را به ‌عنوان داشته باشید و برابر این هم کار بکنید؛ امّا مسرور باشید که اگر یک ‌وقت از دست شما رفت غمگین ‌تان بکند و در اثر اندوهگین شدن از کار بمانید این درست نیست. فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنچه را که داد شما مسرور نباشید، چون همه اینها است و آنچه را از شما گرفت اندوهگین نباشید، چون این یک است. انسان وقتی در کلاس آزمایش است در هر دو حال به وظیفه آزمون می‌ کند. مشکل ما در این ‌گونه از مسائل این است که خود را کارشناس می ‌دانیم، یک؛ به جای اینکه صراط‌ هستیم، دو؛ خیال می ‌کنیم راه را خود ما تعیین می ‌کنیم؛ لذا اگر پستی به ما دادند نهایت سرور و نشاط در آن است، به یکدیگر تبریک می ‌گوییم و خیال می ‌کنیم این یک فضیلت است. یک وقت که از ما گرفتند دیگر هر چه از دستمان بر می ‌آید یا از زبانمان بر می‌آید کوتاهی نمی ‌کنیم، در حالی که هر دو است! فرمود: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾؛ آنگاه رضا و تاسّف ما مشرکانه می‌ شود و موحّدانه نیست. [1]. نهج البلاغه، حکمت439. [2]. سوره حدید، آیه23. [3]. سوره یونس، آیه58. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/02/01 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عمل به آزمون 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(66) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 فضیلت علم 1 🕑 زمان:33 دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom