eitaa logo
فصلنامه رهیافت اندیشه
634 دنبال‌کننده
714 عکس
8 ویدیو
10 فایل
🔖تحلیل و پاسخ‌یابی مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و... در چهارچوب اندیشه اسلامی 🔖گفت‌وگوهای چالشی با اساتید و صاحب‌نظران 🔖بهره‌گیری از یادداشت‌های مسئله‌محور پژوهشگران و نویسندگان ارتباط با ادمین: @admin_rahyaftandisheh تبادل: @rahyaft_t
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 چگونگی برنامه‌ریزی دولت برای احیای حقوق عامه 📌دکتر محمود حکمت‌نیا در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 سؤال این است که در حقوق عامه نقش دولت به چه شکل است؟ آیا نقش دادخواهی دارد؟ آیا نقش ذی‌نفعی دارد؟ دولت قرار است چه نقشی را ایفا کند؟ اگر ذینفع باشد، هزینۀ حقوق عامه را در خزانه می‌ریزد و اگر به نمایندگی از مردم باشد، باید هزینه را در موضوع موردنظر صرف کند؛ یعنی مثلاً برای جنگل و یا برای آب هزینه کند، نه اینکه هزینه آن‌ها را بگیرد و برای کارمندان خود خرج کند. بنابراین اگر حقوق عامه را به این معنا بگیریم و بخواهیم نقش دولت را در آن تعیین کنیم باید حد مثبت و منفی را در نظر بگیریم. 🔖 اما اینکه دولت برای حقوق عامه برنامه داشته باشد، یک صحبت است و اینکه این برنامه کارآمد و موفق باشد، یک صحبت دیگر است. در حقوق مثبت نباید دو امر را با هم اشتباه بگیریم؛ چون همیشه کمبود منابع وجود دارد. شما در موجّه‌بودن برنامۀ خود با توجه به پیامدها و آثاری که می‌خواهید حساب کنید، وارد برنامه‌ریزی می‌شوید. 🔖 پس برنامه‌ریزی مشتمل بر سه مورد است؛ اول اینکه باید مفاهیم حقوق عامه را داشته باشید. دوم اینکه باید در زمینۀ اهداف، پیامدها را محاسبه کنید تا اهداف مشخص شود و سوم اینکه باید بتوانید منابع را هم تخصیص دهید. این سه مورد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و جزء برنامۀ شما در باب احیای حقوق عامه می‌شود؛ یعنی نظریۀ حق مشخص. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 کسری‌ بودجه و مالی دولت؛ عاملی مهم در افزایش نقدینگی 📌حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدهادی عربی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 در اقتصاد ایران مجموعه‌ای از عوامل دست‌اندرکار است که برخی اسم آن را تورم ساختاری گذاشته‌اند؛ یعنی یک‌سری از عوامل است که البته درنهایت یا به افزایش تقاضا یا به کاهش هزینه منجر می‌شود. اما این مسئله در ساختارهای مختلفی سرچشمه دارد. 🔖مثلاً بخش زیادی از تورم در اقتصاد ایران به کسری‌های بودجه و مالی دولت برمی‌گردد که معمولاً از طریق استقراض از بانک‌ها یا بانک مرکزی تأمین مالی می‌شود و این‌ها نقدینگی را افزایش داده و موجب بروز تورم می‌شوند. 🔖 البته افزایش نقدینگی در مرحلۀ اول، تقاضا را تحریک می‌کند و از آن طرف هم تولید به اندازه‌ای که تقاضا افزایش یافته، افزایش پیدا نکرده و لذا سطح عمومی قیمت‌ها را بالا می‌برد. 🔖 بنابراین یکی از عوامل مهم در کشور ما، تورم پولی است که افزایش نقدینگی عمدتاً ناشی از کسری‌های بودجه و مالی دولت می‌شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 تنظیم درست قانون منوط به لایحه‌محور بودن آن است 📌دکتر سیدحسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 مطلب مهم این است که یک نهاد تخصصی باید مجلس را تغذیه کند، البته ممکن است یکی بگوید مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. در حالی که از این مجموعه هم در این زمینه چندان کاری برنمی‌آید. 🔖 به‌نظر من باید هر سه قوه در این کار دخالت داشته باشند و آن وقت می‌توان گفت که پیش‌نویس‌ها به‌طور تخصصی آماده می‌شود؛ چون نکتۀ مهم در قوانین، تهیۀ طرح اولیه است و بعد که وارد صحن مجلس می‌شود زیاد تغییر نمی‌کند و بسیاری از نمایندگان هم در این زمینه تخصصی ندارند و اصلاً حوصله ندارند که یک قانون هزار ماده‌ای مثل قانون تجارت را ماده ‌به‌ ماده مورد بحث‌وبررسی قرار دهند. 🔖 بنابراین قانون، از اول باید درست تنظیم شود و به‌نظر من درست تنظیم‌کردن آن هم منوط به لایحه‌محور بودن آن است و اگر امکان آن باشد، باید یک‌چنین نهادی در قانون پیش‌بینی شود که به‌طور کل یاور مجلس باشد و همه‌چیز در آنجا پخت‌وپز شود و بعد هم قانون در پارلمان به‌صورت یک متن شُسته‌رفته مطرح شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 تحقق همۀ اهداف حذف ارز ترجیحی دست نیافتنی است 📌 دکتر مجید شاکری در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 حذف ارز ترجیحی بسته‌به اینکه چرا حذف می‌شود، نتایج کاملاً متفاوتی دارد. اگر ارز ترجیحی به این خاطر حذف شود که ارز موجود نیست، وقایعی مثل سال 72 رخ می‌دهد؛ یعنی تقاضایی که قبلاً با ارز ترجیحی پوشش داده می‌شد، به بازار ارز آزاد گسیل می‌شود، بدون اینکه ارز در بازار آزاد موجود باشد. 🔖 البته گاهی هم ارز ترجیحی به‌عنوان اقدامی اصلاحی حذف می‌شود؛ مثل سال 81 که ارز موجود در بازار آزاد حرکتی نمی‌کند و سال‌ها تک‌نرخی‌ می‌شود. بنابراین هدف حذف ارز خیلی مهم است. 🔖 به عبارت دیگر اگر کسی گمان کند با حذف ارز ترجیحی هم می‌شود به کسری بودجه کمک کرد، هم سبد خانوار تقویت می‌شود و هم پرداختها تراز می‌یابد، نشدنی است. عملاً بعضی از این اهداف درمقابل اهداف دیگر قربانی می‌شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 اتخاذ راهکارهای مختلف در مدیریت فعالیت‌ها و پدیده‌های اجتماعی 📌دکتر مسلم آقایی‌طوق در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 ما در عرصه‌های گوناگون فعالیت‌های اجتماعی داریم. هنگام توجه به این فعالیت‌ها و پدیده‌های اجتماعی ممکن است راهکارهای مختلفی داشته باشیم تا بتوانیم این موارد را مدیریت و کنترل کنیم. 🔖 به‌عنوان مثال شما بحث پدیدۀ طلاق را در نظر بگیرید. این پدیده را اگر بخواهیم مدیریت کنیم، متوجه می‌شویم که همۀ راهکارها، راهکارهای حقوقی نیستند؛ یعنی ما یک‌ سری راهکارهایی داریم که به دامنۀ اقتصاد برمی‌گردد و ممکن است بخشی از طلاق‌هایی که صورت می‌گیرد، به‌خاطر عدم‌تکاپوی مالی زوج و زوجه باشد و مشکلات مالی باعث طلاق بشود. برای کمک به این دست از زوجین و برای جلوگیری از طلاق، شما می‌توانید مباحث و مشکلات مالی آن‌ها را حل کنید. 🔖 همچنین ممکن است بحث، بحث روان‌شناختی باشد و یکی از زوجین بر اثر مشکلات روان‌شناختی دچار چالش شود و بحث مشاوره‌های روان‌شناختی برای حل این مسئله پیش بیاید. 🔖 اما بعضاً پیش می‌آید که مشکلات، ناشی از نظام حقوقی و قوانین و مقررات است و اگر قانون‌گذار اقدامی انجام دهد، آن مشکلات تا حدودی حل می‌شود؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید مواردی را در نظر بگیرید که به‌فرض در معاملات بورس مقررات‌گذاری می‌کنند و پنج ‌درصد نوسان را به‌عنوان سقف در نظر می‌گیرند. در غیر این صورت ممکن است معاملات به سمت‌وسوی ناسالمی سوق داده شوند. این تعیین سقف یک راهکار است. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 روش‌های مختلف جبران کسری بودجۀ دولت 📌 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر سعید فراهانی‌فرد در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 معمولاً دولت‌ها می‌توانند از سه یا چهار روش، کسری بودجۀ خود را جبران کنند که راحت‌ترین راه، استقراض از بانک مرکزی است. 🔖 راه دیگر هم این است که دولت، کسری بودجۀ خود را از طریق بانک‌ها و شبکۀ بانکی حل کند و از آن‌ها استقراض کند. راه سوم هم تأمین مالی از طریق مردم است که با فروش اوراقی انجام می‌شود که در اقتصاد به آن اوراق قرضه می‌گویند. البته در اقتصاد ما اوراق قرضه وجود ندارد و از طریق امور رایج دیگر از مردم استقراض می‌شود. حالت چهارم هم استقراض از طریق خارج و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. 🔖 کم‌هزینه‌ترین روش از میان این چهار روش، بحث تأمین مالی از طریق مردم است؛ یعنی اگر دولت‌ها به مردم اوراق بفروشند و از این طرق تأمین مالی انجام دهند، نقدینگی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه نقدینگی در دست مردم جمع می‌شود و خصوصاً اگر در مسیر تولید برود، نتایج بسیار خوبی به‌بار می‌آورد. بنابراین تنها راه و بهترین راهِ سیاست تأمین کسری بودجۀ ضدتورمی، تأمین مالی از طریق مردم و مشارکت‌دادن آن‌هاست؛ به این شرط که در مسیر عمران و تولید قرار بگیرد. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 وظایف اساسی و مهم نمایندگان در مجلس 📌دکتر خیرالله پروین در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 نمایندگان مجلس بعد از آنکه اعتبارنامۀ آن‌ها به تأیید می‌رسد و تصویب می‌شود، دیگر صرفاً نمایندۀ حوزۀ انتخابی خودشان نیستند. در قانون اساسی آمده است که نمایندگان بعد از تصویب اعتبارنامه، دو وضعیت پیدا می‌کنند و این دو وضعیت بیانگر نقش اساسی و مهم نمایندگان محترم است. 🔖 وظیفۀ اول، ملّی است؛ یعنی طبق قانون اساسی، نمایندگان مجلس بعد از تصویب اعتبارنامۀ خود، در برابر ملت مسئول هستند. به‌عبارت دیگر آن‌ها فقط نمایندۀ حوزۀ انتخابی خودشان نیستند. البته وظایف حوزۀ انتخابی خود را بر عهده دارند ولی در قبال قانون‌گذاری و در قبال مسئولیت خود در برابر تمام مردم ایران مسئول‌اند. 🔖 وظیفۀ دومی که یک نمایندۀ مجلس بعد از تصویب اعتبارنامۀ خود پیدا می‌کند، کلی‌بودن است؛ یعنی او در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور حق اظهارنظر دارد و می‌تواند در آن‌ها ورود پیدا کند و در این خصوص طبق وضعیتی که در قانون اساسی آمده، حق سؤال و حق تذکر و حق استیضاح دارد که بالاترین ضمانت اجرای ایفای نقش نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 جایگاه فضای مجازی در مدیریت و تنظیم بازار 📌 دکتر وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 فضای مجازی، فضای رهاشده‌ای است و نمی‌توان با آن به‌طور کل بازار را کنترل کرد. شاید این فضا بتواند در علامت‌دهی و پیگیری برای پاسخگویی مدیران مناسب باشد؛ اما آنها همه بعد از وقوع حادثه است؛ یعنی حادثه اتفاق افتاده و کالا وجود ندارد یا اینکه به‌صورت خیلی گران به مصرف‌کننده می‌رسد و مصرف‌کننده هم درددل خودش را در فضای مجازی طرح می‌کند. 🔖 حسن فضای مجازی هم این است که چون در آن، مطالب به‌سرعت پخش می‌شود و مسئولان هم در فضای مجازی حضور دارند، این مطالب را می‌بینند و این مطالبه‌گری در فضای مجازی ایجاد می‌شود و مدیران مجبور می‌شوند پاسخگو باشند. فضای مجازی برای بعد از وقوع حادثه، ایجاد مطالبه می‌کند. وقتی که مسئله یا مشکلی در بازار اتفاق می‌افتد، این امر در فضای مجازی به دغدغه تبدیل می‌شود و اگر حساسیت برانگیز باشد، موجی را ایجاد می‌کند و موجب می‌شود مسئولان به پاسخگویی دعوت شوند. 🔖 اما مسئله این است که باید مسیر به‌گونه‌ای طی شود که قبل از وقوع حادثه، بازار را تنظیم کرده تا به این مرحله نرسیم. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 هر نظام منطقه‌ای ذیل یک نظام جهانی معنا پیدا می‌کند 📌 دکتر باقر انصاری در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 اگر کشورهای اسلامی بخواهند نظام‌های منطقه‌ای ایجاد کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که هر نظام منطقه‌ای ذیل یک نظام جهانی معنا پیدا می‌کند. تا زمانی که نهادهای بین‌المللی این‌ها را تأیید نکنند و قبول نداشته باشند، راه به جایی نخواهند برد. به‌خاطر همین منشور اولیۀ حقوق بشر بیشتر از اعلامیۀ قاهره موردتوجه واقع شده است. 🔖 من شخصاً نه امیدی به این اعلامیۀ قاهره دارم و نه به اعلامیۀ جدیدی که قرار است تهیه شود و واقعیت هم این است که عصر اعلامیه‌نویسی دیگر گذشته و حداقل مربوط به نیم‌قرن پیش است. اگر در حال حاضر اقداماتی هم انجام می‌شود، برای این است که در یک منطقۀ خاصی حمایت‌های بیشتر و جدی‌تری داشته باشد و یا برای این است که کنوانسیونی را تدوین کنند که آن اعلامیه، پیش‌درآمدی برای آن کنوانسیون باشد. 🔖 اما هنوز در میان کشورهای اسلامی چنین قصدی دیده نمی‌شود که یک ائتلاف جدی و اراده‌ای جدی حاصل شود تا بخواهند سازوکارهای حقوق بشری و مکانیزم خاصی ایجاد کنند و به‌نظر من این چیزی است که تنها روی کاغذ خواهد ماند و اثر خاصی نخواهد داشت. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 اقتصاد متکی به نفت؛ کاهش‌دهندۀ انگیزۀ سرمایه‌گذاری مولّد در اقتصاد ایران 📌 دکتر موسی شهبازی غیاثی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 نظام تولیدی و تولید صنعتی در اقتصاد ایران اساساً بر پایۀ نظام مناسب و ساختارمندی تشکیل نشده است؛ چراکه دولتی که به درآمدهای نفتی متکی است، منابع ارزی خود را با درآمدهای نفتی تحصیل می‌کند و همواره درصدد این است که با تزریق منابع نفتی به اقتصاد، تورم را کنترل کند، بازار را به‌دست بگیرد، نرخ ارز را همواره به لحاظ اقتصاد سیاسی پایین نگه دارد و از این طریق ارزش پول ملی را حفظ کند. 🔖 همۀ این‌ها کنار هم که به‌عنوان انگیزه‌های دولت برای پایین نگه‌داشتن نرخ ارز و استفاده از منابع ارزی در اقتصاد ایران است، موجب شده که تولید صنعتی در کشور به‌صورت تاریخی و به‌نحو مناسبی شکل نگیرد. 🔖اساساً وقتی که دیده می‌شود دولت همواره درصدد است با تزریق منابع نفتی، کالای وارداتی را در اقتصاد به‌صورت مصنوعی و مداوم ارزان نگه دارد، منِ تولیدکنندۀ صنعتی، دیگر انگیزه‌ای پیدا نمی‌کنم که تولید صادارتی انجام دهم که برود و در بازارهای جهانی رقابت کند. پس این انگیزۀ سرمایه‌گذاری مولّد و تولیدی در اقتصاد ایران که جهت صادراتی و رقابت‌پذیری داشته باشد، در طول دهه‌های گذشته که نفت گریبان‌گیر اقتصاد ایران بوده، به‌شدت پایین آمده است. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 احکام اجتماعی دین، بخش قابل‌توجهی از امور دین و دنیای مردم را در برمی‌گیرد 📌دکتر سیدمحمدمهدی غمامی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 استدلال‌های ائمۀ معصومین (علیهم‌السلام) نشان می‌دهد که آن‌ها هم برای حکمرانی اسلامی، آن سیاق کلی که در خصوص الزام حکمرانی مطرح شد را موردقبول قرار می‌دهند و به آن تأکید نیز می‌کنند. 🔖 به‌علاوه اینکه در همۀ این عبارات و گزاره‌ها، آن چیزی که موردتأکید آموزه‌های دینی و به‌خصوص روایت فضل‌بن‌شاذان هست، این نکته است که امر دین و دنیای مردم نیز بسامان باشد. حال، امر دین و دنیای مردم در آموزه‌های فقهی با توجه به اینکه فقه اسلامی تمامی ابعاد زندگی را در نظر می‌گیرد. 🔖 بخش قابل‌توجهی از امور دین و دنیای مردم در قالب احکام اجتماعی دین است؛ یعنی اینکه اساساً مهم‌ترین دلایل عقلی نیاز به حکومت اسلامی فارغ از اینکه ما بخواهیم استدلال‌های نقلی ارائه دهیم و به روایت‌های سیزده‌گانۀ فقهی برای اثبات ولایت فقیه متمسک شویم، صرف لزوم اجرای احکام اجتماعی دین و همچنین لزوم داشتن ولی‌فقیه و نهاد ولایت فقیه، کافی است تا ما نیاز به حکومت اسلامی را اثبات کنیم. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 مهار تورم نیازمند اصلاح کلی اقتصاد ایران است 📌 دکتر حسین درودیان در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 مهار تورم نیازمند اصلاح کلی اقتصاد ایران است. البته بینش متعارف با این حرف مخالف است؛ چراکه تورم مسئله‌ای است که جدای از بخش حقیقی می‌توان آن را مهار کرد. ولی در تفسیر ما به‌نظر مهار تورم جز با احیای مشهود در اقتصاد حاصل نمی‌شود. 🔖تورم محصول ناترازی‌ها، عیوب و کسری‌های مختلفی است که در جاهای مختلف وجود دارد. در‌واقع تورم مکانیزمی تعدیل‌کننده است. اینکه می‌گوییم تورم تک‌رقمی توصیه‌شدنی نیست، یعنی وقتی شما آن مسائل را دارید و نمی‌گذارید از طریق تورم این مسئله تعدیل شود، مطمئن باشید جای دیگری با نرخی تصاعدی در حال انباشت است. 🔖 بنابراین تورم ایران ناشی از افت و افول کلی اقتصاد ایران است. 🌐 @rouyesh_andisheh
📘 پنجمین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «تشکیل و تحکیم خانواده» منتشر شد 📌 آنچه در این شماره می‌خوانید: 🔖 پرونده‌هایی با عناوین: 🔹 تحولات ساختاری خانواده، تحولات نقش زنان در خانواده، تحولات ازدواج در ایران، تحولات روابط زوجین در خانواده و خشونت علیه زنان در خانواده 🔖 گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر منصوره‌سادات صادقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر، دکتر زهرا داورپناه، دکتر راحله کاردوانی، دکتر سمیه عرب‌خراسانی، دکتر تینا امین و خانم مذحجی. 🔖 گفتاری از: 🔹 دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد و دکتر عالیه شکربیگی 🔲 با ما همراه باشید 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 نقش دادرسی‌های اختصاصی در صیانت از حقوق شهروندان 📌دکتر ولی رستمی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 بحث فلسفۀ پیدایش مراجع اختصاصی اداری یا همان دادرسی‌های اختصاصی را می‌توان از دو منظر کلی مطرح کرد؛ یک منظر همان بحث تأمین حقوق مردم است. دومین مطلب هم تأمین منافع و مصالح عمومی است که برخی آن را همان اهداف اداره می‌نامند. 🔖 اما در واقع برای این است که ادارات بتوانند مسائل و مشکلات خودشان با مردم را سریع‌تر رسیدگی کنند و در عین حال هم حجم بار دادگستری کاسته شود که همان چیزی است که به آن قضازدایی گفته می‌شود. 🔖 در بادی امر چنین تصور می‌شود که این مراجع برای سرعت بیشتر در رسیدگی‌ها و تأمین منافع اداره و مصالح عمومی و رعایت مقتضیات اداری که برخی از تصمیمات باید زودتر گرفته شود، این را به‌عنوان دلیل مطرح می‌کنند. اما اتفاقاً امروزه در دنیا به بحث حقوق مردم توجه بیشتری دارند و می‌گویند که این مراجع می‌توانند در راستای همین بحث، حقوق مردم را هم مورد‌توجه قرار دهند. اینکه اگر این مراجع بتوانند یک حداقلی از دادرسی عادلانه را تأمین کنند، آن‌وقت می‌توانند به نفع مردم هم باشند. ولی شرطش این است که آن اصول دادرسی منصفانه را بتوانند رعایت کنند. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 نفت و گاز؛ تهدید یا فرصت؟ 📌 دکتر مهدی صادقی شاهدانی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 بخش نفت و گاز برای ما، هم تهدید است و هم فرصت. 🔖 از آن جهت تهدید به‌حساب می‌آید که اگر آن را نداشتیم، فکر اساسی‌تری می‌کردیم. مثل این است که پدری داشته باشیم که همیشه پول‌توجیبی نمی‌دهد؛ پس مجبور می‌شویم خودمان هم کار کنیم. اینکه ما نفت داریم، خودش تهدید است. در سالیان متمادی هر زمان کم می‌آوردیم، به سراغ نفت می‌رفتیم. اصلاً علت اینکه اقتصاد ما رشد نکرد، این بود که خودش را متکی به نفت بار آورد و فکر نکرد که پول این نفت باید به جای دیگری مثل صندوق ویژه‌ای برود. 🔖 با همۀ این احوال، نفت می‌تواند برای ما فرصت هم باشد. از این جهت که می‌توانیم از آن در مواقعی استفاده کنیم که فشار اقتصادی وجود دارد. بنابراین اگر توانستیم برای فضای نفت و فروش آن، برنامه‌ریزی مجددی انجام دهیم، آن وقت نفت در اوضاعی که تحت فشار هستیم، فرصت است. 🔖 بسیاری از کشورها این فرصت را ندارند؛ ولی ما این فرصت را داریم و می‌توانیم نفت را بدهیم و مثلاً راه‌آهن بگیریم. می‌توانیم ریل آن را از جایی بگیریم و لوکوموتیو آن را هم از جای دیگر بگیریم و درمقابل، به آنان نفت بدهیم. درواقع با دادن نفت می‌توانیم سیستم حمل‌ونقل خود را درست کنیم. پس تبادل نفت با امور مختلف، فرصت محسوب می‌شود. باید از این فرصت برای ایجاد زیربناها استفاده کرد. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 سیاست‌گذاری؛ گام‌هایی در راستای قانون‌گذاری 📌دکتر مرتضی حاجی‌علی‌خمسه در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖لفظ سیاست‌گذاری طبعاً یک مفهوم بیشتر مدیریتی است اما در رشته‌های مختلف بر حسب آن موضوعی که قرار است برای آن سیاست‌گذاری شود، یک مفهوم مضافی پیدا می‌کند. 🔖 ما وقتی می‌خواهیم در خیلی از مسائل سیاست‌گذاری کنیم، باید برای این موضوع گام‌های تقنینی در نظر بگیریم و طی گام‌هایی بیاییم و یک موضوع را قانون‌گذاری کنیم و این می‌شود سیاست‌گذاری ما برای این موضوع. 🔖 در سیاست‌گذاری حقوقی ما به‌دنبال آن اهداف کلان هستیم با یک منطق و راهبردی که چیده می‌شود تا به آن هدف برسیم. 🔖 مثلا ًبعضی وقت‌ها هست که ما می‌خواهیم یک موضوعی را قانون‌گذاری کنیم و طبعاً شاید نتوانیم در آن چیزی که می‌خواهیم در رابطه با آن قانون‌گذاری کنیم، ایده‌آل خود را پیاده کنیم؛ مثال دینی آن حرمت شرب خمر است. می‌گویند آن زمان که خداوند متعال خواست که در اسلام شرب خمر را حرام کند، از همان روز اول نگفت هرکه شرب خمر کند، شلاق دارد. اول گفته شد که ضرر آن بیشتر از نفعش است، بعد هم گفته شد که وقتی نماز می‌خوانید مست نباشید و بعد هم در آخر، شراب حرام اعلام شد و برای آن حد تعیین شد. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 حاکم‌بودن نگاه سنتی؛ چالش اساسی در نظام توزیع ایران 📌 دکتر مهران برادران‌نصیری در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 باید همۀ موارد در فرایند توزیع را با هم دید؛ نه اینکه مثلاً با نظارت بر فلان قسمت بتوانیم مشکلات را حل کنیم. 🔖 فرض کنید سیستم بازار در گرجستان در دوره‌ای به‌گونه‌ای بود که می‌شد در آن جنس خود را فروخت؛ اما امروز چون سیستم بازار در آنجا تغییر کرده، ما نمی‌توانیم در آن جنسی بفروشیم. اما ترکیه می‌تواند جنس خود را در آنجا بفروشد؛ چون نحوۀ تولید، نحوۀ عرضه و نحوۀ توزیع کالای آن با نگاه به بازار مدرن است و می‌تواند جنس خود را در آن بازارها هم بفروشد و کالایی تولید ‌کند که مطابق نیاز مصرف‌کننده باشد. همچنین قابلیت نظارت و حتی شناسه هم داشته باشد؛ حتی کیفیت‌های مورد نظر مصرف‌کنندۀ داخلی و خارجی را هم تأمین کند. 🔖 مشکل اصلی ما همین نگاه سنتی است. کل زنجیرۀ تولید و انتقال و رسیدن به دست مصرف‌کننده، پر از حلقه و زنجیره است که مشکل ایجاد کرده و بهره‌وری پایین دارند و لذا هزینه‌های بالایی ایجاد می‌کنند. این مشکل را که نمی‌توان با صرف نظارت حل کرد. باید سیستم را از این حالت تغییر داد و مدرن کرد. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 مؤلفه‌های مهم در مطالعات روابط بین‌الملل 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 گاهی مراد ما در حوزۀ ارتباطات با کشورهای دیگر، آن سیاستی است که ما به‌عنوان یک کشور نسبت به کشورهای دیگر لحاظ می‌کنیم. آن چیزی که به‌عنوان سیاست یک کشور، نسبت به سایر کشورها لحاظ می‌شود، اصطلاحاً سیاست خارجی یک کشور نامیده می‌شود و طبعاً تابع یک ‌سری متغیرهای متعددی است. 🔖 در قبال این منطق، نوع نگاهی که یک کشور در حوزۀ عام جهان دارد، بر پایۀ این موارد است که چگونه باید کشور و جهان را اداره کرد و نهادهای حاکم بر جهان چگونه هستند؟ چگونه این نهادها با یکدیگر مرتبط می‌شوند؟ این امور عمدتاً ذیل روابط بین‌الملل قرار می‌گیرند؛ یعنی اختصاص به ارتباط یک کشور با کشورهای دیگر ندارد. بلکه ناظر به ارتباط کشورهای جهان با یکدیگر و چگونگی این ارتباط و منطق آن است. 🔖 ما عملاً در حوزۀ ارتباط فرامرزی، از یک دوگانه‌ای بهره‌مند هستیم. یک بخش آن ارتباط کشور ما با کشورهای دیگر است؛ اعم از اینکه کشورهای دیگر مسلمان باشند یا نباشند، همسایه باشند یا نباشند، دوست باشند یا نباشند. نوع دوم، نوع نگاه حاکم بر یک مجموعه‌ای از کشورها است. حالا اگر منظور از این کشورها، همۀ جهان باشند که بر این اساس، مطالعات روابط بین‌الملل شکل می‌گیرد. اگر در حوزۀ منطقه‌ای باشند، طبیعتاً مطالعات منطقه‌ای پدید می‌آید و اگر نوع نگاه حاکم بر ادارۀ جهان اسلام باشد، آن روابط بین‌الملل در حوزۀ جهان اسلام شکل خواهد گرفت. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 علّت تورم در ایران کمبود نقدینگی است 📌 دکتر حمیدرضا مقصودی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 به‌نظر من علّت تورم در ایران کمبود نقدینگی است؛ نه ازدیاد نقدینگی؛ چراکه با خود، قحطی و کمبود کالا به‌همراه می‌آورد. 🔖 شما در این حالت می‌بینید که بخش‌های مولّد اقتصادی ما خالی از نقدینگیِ مؤثر هستند و در‌مقابل، نقدینگی انباشت‌شده در نظام بانکی وجود دارد؛ یعنی در‌واقع اینکه نقدینگی در ساختار مولّد اقتصاد ما وجود ندارد، باعث شده کمبودهایی در اقتصاد ما ایجاد ‌شود و این کمبودها، تورم ایجاد می‌کند. 🔖 در ایران نقدینگی فعال نداریم و نقدینگی ما جبرانی و منفعل است؛ یعنی تورم همواره به دلایل ساختاری غیر‌پولی اتفاق می‌افتد و ما با نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم را جبران می‌کنیم. حال در اوضاع فعلی نتوانسته‌ایم آن را به اندازۀ کافی جبران کنیم. چون شیکاگویی‌ها در ایران تصمیم گرفته‌اند که نظریۀ تعدیل اجرا کنند. در اینجا تولید و نقدینگی متوقف شده و تورم هم دو‌چندان می‌شود. لذا اقتصاددانان ایرانی به‌طور کل ماجرا را معکوس می‌بینند و نظام علّیّت را به‌صورت معکوس در ایران می‌جویند. 🔖 بنابراین ریشۀ تورم در ایران مسائل غیرپولی است و اگر هم بخواهیم به سراغ پول برویم، به‌نظر من ناشی از کمبود نقدینگی است؛ نه ازدیاد نقدینگی. حتی نمی‌گویم که تورم، ناشی از عدم توازن در نقدینگی است؛ بلکه عدم توازن‌ها مسائلی را ایجاد می‌کنند که باید آنها را خارج از مجرای تورم بررسی کرد. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 فعال‌کردن سازمان‌های اسلامی به شرط تقویت در مقابل جبهۀ کفر 📌حجت‌الاسلام دکتر ابراهیم موسی‌زاده در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖ما در سطح بین‌الملل خیلی سازمان‌های قوی که دارای ضمانت اجرایی مثل شورای امنیت داشته باشند را نداریم. اصلی‌ترین سازمان، سازمان کنفرانس اسلامی سابق است و چند نهاد منطقه‌ای هم وجود دارد که قومیت آن‌ها از اسلامیتی که دارند بیشتر است. 🔖 تنها نهادی که با رویکرد اسلامی شکل گرفته همان سازمان همکاری‌های اسلامی است؛ اما کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی خیلی هم به‌قول معروف اسلامیِ اسلامی نیستند؛ چون وقتی وضعیت حاکم بر کشورهای اسلامی را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که آن‌گونه نیست که دغدغۀ خاصی نسبت به اسلام داشته باشند و لذا بیشتر یک اسلام شناسنامه‌ای هستند. 🔖 بنابراین من با فعال‌کردن این سازمان‌ها با این شرایط موافق نیستم؛ مگر اینکه مثلاً آن را در مقابل جبهۀ کفر تقویت کنیم تا ابزاری برای سرکوب خود کشورهای اسلامی نشوند؛ اما اگر این را همین‌طور به حال خود رها کنیم، می‌بینیم که بر اثر اعمال نفوذ، تبدیل به یک شمشیر دولبه‌ای علیه خود ما می‌شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 جلوگیری از خلق پول به جای مدیریت آن 📌 دکتر رسول بخشی دستجردی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 به‌طور ‌کلی بین مدیریت سفته‌بازی با ممانعت از سفته‌بازی فرق است. غربی‌ها سفته‌بازی را مدیریت می‌کنند؛ یعنی دولت بخشی از درآمد سفته‌باز را از طریق مالیات به‌صورت مالیات بر ارزش زمین یا مالیات بر خانه‌های لوکس و انواع دیگر مالیات‌ها می‌گیرد. این به ‌معنای شریک‌شدن دولت در درآمد سفته‌باز است. این کار باعث می‌شود که سفته‌بازی کم شود؛ اما از بین نرود. همچنین این مسئله باعث می‌شود که خلق پول در اقتصاد کم شود؛ اما از بین نمی‌رود و مدیریت می‌شود. 🔖 حال آیا هدف ما در ایران نظم‌دادن به سرمایه‌داری است یا انقلاب در‌مقابل سرمایه‌داری؟ سرمایه‌داری در بهترین حالت خود، آن چیزی است که در آمریکا اتفاق می‌افتد. حال آیا معیار ما رسیدن به آمریکا است که خودش مشکلات زیادی دارد؟ 🔖 طبیعتاً ما به‌دنبال چنین هدفی نیستیم؛ لذا نباید از روش‌های به‌‌نظم‌کشیدن سرمایه‌داریِ آن‌ها استفاده کنیم؛ بلکه ما باید از روش جلوگیری از خلق پول استفاده کنیم؛ نه اینکه خلق پول را مدیریت کنیم. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 خاستگاه فقه نظام؛ پاسخ به کارآمدی و ادارۀ زندگی اجتماعی مبتنی بر مبانی دینی 📌دکتر حمید بالایی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 برای بازکردن بحث در باب فقه نظام و فقه مسائل اجتماعی باید به تراث فقهی و سیر تطور آن اشاره کنیم. 🔖 در فقه تشیع و بعد از غیبت کبرا، فقهای متقدم ما اعتقادی نداشتند که باید به‌دنبال تشکیل حکومت بروند، بلکه نگاه آن‌ها چنین بود که امام معصوم‌علیه‌السلام برمی‌گردد و از غیبت خارج می‌شود و لذا تشکیل حکومت برعهدۀ ایشان است. مبتنی بر همین رویکرد، فقه هم به همین مناسبت بیشتر در حوزۀ فقه فردی، توسعه و بسط پیدا کرده است. 🔖 اما از متأخرین فقها و از زمانی که تقریباً برای فقها منجّز می‌شود که در دوران غیبت کبرا، برخی احکام اسلامی که امکان تعطیل‌شدن ندارد و جنبۀ اجتماعی دارد باید پیاده‌سازی شود، نظریه‌های مبتنی بر ولایت فقیه از معصوم توسط فقیهان کم‌کم رشد و توسعه پیدا می‌کند. 🔖 حال در یک لایه، مبانی فقه نظام و در یک لایه، کارکرد حاکم و در یک لایه، مشروعیت حاکم و در لایۀ بعدی که به‌عنوان نیاز روز انقلاب اسلامی به آن پرداخته می‌شود، این بحث وجود دارد که فقیهی که به‌نیابت از معصوم حکومتی را اداره می‌کند، در حوزۀ ادارات نظام‌های مختلف اجتماعی چه‌چیزهایی را باید طراحی کند و مسائل جامعه را مبتنی بر چه رویکردهایی پاسخ می‌دهد. در واقع خاستگاه فقه نظام پاسخ به کارآمدی و ادارۀ زندگی اجتماعی مبتنی بر مبانی دینی است. 🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 منابع طبیعی متعلق‌به مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود 📌 دکتر محمد نعمتی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 درخصوص منابع طبیعی و نفت و گاز درواقع باید توزیع علی‌السویه میان مردم صورت بگیرد. البته توزیع علی‌السویۀ ریالی به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه منابع طبیعی، به متولّی کارآمد نیاز دارد، از طرفی حرمت خام‌فروشی نیز باید مدنظر قرار گیرد. 🔖 منافع منابع طبیعی متعلق‌به مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود. نفت و گاز ابزار قدرت هستند و ذره‌ذرۀ آن ارزشمند است که باید به بالاترین ارزش افزوده تبدیل شود. 🔖 این شیوۀ تقسیم علی‌السویه البته موجب ایجاد تورم هم نمی‌شود؛ زیرا در این طرح، اولاً درآمد‌هایی که قرار است بین مردم تقسیم شود، مابه‌ازای تولید در سطح زنجیرۀ ارزش گستردۀ نفت و گاز است و همچنین برای نظام تولید نیز راهکارهای مناسبی ارائه می‌شود تا بتواند با قدرت خرید مردم همگام و همراه شود. 🌐 @rouyesh_andisheh