قواعد و قرائن احراز ظهور از منظر مرحوم شیخ انصاری.pdf
997.5K
✅ #روش بررسی دلالی #شیخ_انصاری
🔹نویسنده: مجتبی گلیزاده
(نسخه اصلاح شده)
🔹نویسنده در این مقاله که با عنوان «قواعد و قرائن احراز ظهور از منظر شیخ انصاری» در جشنواره علامه حلی سال ۹۸ حائز رتبه برتر شده است، به تشریح #فقه_النص یا #خردهفرایند_بررسی_دلالی شیخ انصاری پرداخته است.
🔹قرائن سیاق و وحدت سیاق از جمله روشهای #شیخ_انصاری در بررسی دلالی آیات و روایات است.
منبع: @salmanraoofi
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
اعتبارسنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط.pdf
370.1K
✅ مقاله اعتبارسنجی #تراکم_ظنون در فرایند استنباط
🔹نویسنده: مهدی #خطیبی
#مکتب تجمیع ظنون (قم) بر خلاف مکتب تطبیق قواعد (نجف)، رویکردی تجمیعی و قرائنی به ادله دارد. در این مقاله، دکتر مهدی خطیبی استادیار موسسه امام خمینی(ره) به بررسی ابعاد این روش پرداخته و نقش این روش را در #اسلامیسازی_علوم_انسانی بیبدیل دانسته است.
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🔹استاد عبدالحمید #واسطی به عنوان یکی از پیشگامان مبحث روششناسی اجتهاد شناخته میشوند و رساله سطح چهار ایشان با عنوان الگوریتم اجتهاد از منابع پرارجاع در این زمینه است. جلد دوم این اثر نیز اخیرا منتشر شده است.
🔹مجموعه آثار استاد از لینک زیر قابل دریافت است:
https://independent.academia.edu/AbdoihamidVaseti
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🔹با توجه به اختلال در سرورهای ایتا و به درخواست پژوهشگران، فایل سه جلسه #روششناسی_اجتهاد_آیتالله_خامنهای با ارائه استاد احمد #مبلغی مجددا بارگذاری و تقدیم میشود.
🔹ضمنا تمامی فایلهای صوتی این کانال، انشاء الله به تدریج در کانال #آپارات روشنا به نشانی
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
نیز بارگذاری خواهد شد.
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۱.mp3
14.61M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه اول (۱۳۹۸/۹/۱۷)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
#اختصاصی_روشنا
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅گزارش #اختصاصی روشنا از نشست #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای (جلسه اول)
🔹در اولین نشست روششناسی اجتهاد آیت الله خامنهای بر اساس کتاب #غنا، استاد مبلغی به #اهمیت روششناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی #فواید_بیشماری دارد و استنتاج ما را سریعتر، دقیقتر، جامعتر و بهروزتر میکند.
🔹ایشان افزود: روششناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را #کن_فیکون میکند و برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شدهاند، راه برون رفت، #تمرکز_بر_روششناسی است.
🔹استاد مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام #خمینی، آیت الله #خامنهای، شهید #صدر و آیت الله #خویی را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو میاندازد؛ ولی اگر روششناسی نداشته باشیم متوقف میشویم.
🔹در ادامه، ایشان به ابعاد روششناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط ۷ بخش دارد که روش در آنها ظهور مییابد:
۱. فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث)
۲. فقه الموضوع
۳. فقه الآراء
۴. فقه اللغه
۵. فقه السیر و المرتکزات و الاعراف
۶. فقه التطبیق
۷. فقه الترتیب
🔹استاد مبلغی گفت: #فقه_الحدیث آیت الله خامنهای مبتنی بر سه روش است:
✔️الف. لحنالقول شناسی
یکی از راههای رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص۳۴۵ کتاب غنا)
✔️ب. بهرهگیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب
که شامل دو بخش است:
- قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست، فهم ما از پاسخ امام تغییر میکند.
- قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است.
✔️ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی)
🔹استاد مبلغی در ادامه به #فقه_الموضوع پرداخت و گفت: آیت الله خامنهای از سه روش در فقه الموضوع استفاده میکنند:
✔️الف. توجه به جامعه زمان صدور احادیث
✔️ب. بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک
✔️ج. مناط شناسی
مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ میدهد و سه نوع تنقیح مناط میتوانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است؛ اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار آیت الله خامنهای به چشم میخورد:
- الغای خصوصیت داخلی؛ که رایج است
- الغای خصوصیت خارجی؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع میکنیم، میبینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی و لعب و موزون بودن که این پیرایههای خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود.
- تثبیت خصوصیت؛ که آیت الله خامنهای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند.
▫️پی نوشت:
سایر مولفهها (فقه الآراء، فقه اللغه و ...) در جلسات آتی بررسی خواهد شد.
#گزارش_اختصاصی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۲.mp3
31.41M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه دوم (۱۳۹۸/۹/۲۴)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
@Qom_khamenei_ir
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅گزارش #اختصاصی روشنا از نشست #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای، بر اساس کتاب #غنا (جلسه دوم)
🔹در دومین نشست روششناسی حضرت آیت الله خامنهای بر اساس کتاب غنا، استاد مبلغی به بیان سایر مولفههای هفتگانه روششناسی اجتهاد، فقه اللغه و فقه الاقوال پرداخت.
🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنهای دارای سه روش در #فقه_اللغه هستند:
☑️الف. رجوع «دقیق» به لغت
☑️ب. محصور نماندن در لغت و تمرکز بر «خاستگاه های چندگانه واژه» به منظور هم افزایی تبیینی آن؛ یعنی همزمان به خاستگاه های عرفی، لغوی، ادبی، فقهی و ... واژه توجه می کنند (رک. ص ۱۹۵ کتاب غنا)؛ اما برخی مجتهدان صرفا به لغت مراجعه می کنند و با بیان مجمل بودن لغت، قدر متیقن گیری می کنند که رهبری این روش را نمی پذیرند (رک. ص۹کتاب غنا).
☑️ج. تحلیل همزمانی واژگانی و گفتمانی
توجه به ادبیات و گفتمان حدیث در روش آیت الله خامنه ای گاه باعث می شود برخی سلبی اندیشی های تحریمی مانند حرمت مطلق لهو، مورد بازاندیشی قرار گیرد .
ایشان تفکیک فقه اللغه از فقه الموضوع را از باب عام بعد الخاص دانست.
🔹استاد مبلغی در ادامه به بررسی روش #فقه_الاقوال آیت الله خامنه ای پرداخت و گفت: ایشان چند روش دارند که به یک مورد آن در این جلسه اشاره می کنیم و آن «بررسی پرحوصله و کاملا اجتهادی اقوال مهم و سرنوشتساز» است.
ایشان افزود: نباید #اقوال_شاذ را کنار گذاشت، آیت الله خامنهای، نظر شاذ مرحوم #فیض در غنا و اقوال ناظر و مفسر آن را مورد بررسی تفصیلی قرار میدهند و جریان فیض را گسترش میدهند.
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۳.mp3
17.2M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه سوم (۱۳۹۸/۱۰/۱۱)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
#اختصاصی_روشنا
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای 🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی جلسه سوم (۱۳۹۸/۱۰/۱۱) لینک کمکی:
✅گزارش اجمالی نشست #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای، بر اساس کتاب #غنا (جلسه سوم)
🔹گزارش این نشست را میتوانید در لینک ذیل مشاهده نمایید:
http://ijtihadnet.ir/شاذاندیشی-خوب-نیست-ولی-شاذپژوهی-خوب-اس
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97b
✅ استاد علیدوست: بدون #روششناسی_اجتهاد، متکفل استنباط #فقیه نیست
🔹به متکفل استنباط، فقیه نمیتوان گفت مگر اینکه اولا خودش #صاحب_روش_باشد ... آیا ممکن است فقیه، فقیه باشد، ولی روش نداشته باشد و در هر بابی به روش گروه خاصی استنباط کند؟ مثلا در یک مسئله به روش مدرسهای و صناعی اشاره کند و در یک مسئله روش تجمیع ظنون را برگزیند؟ یا در یک باب از نصوص خود به قواعد کلام برسد و در یک باب به همان نصوص بسنده کند؟ این میشود #به_هم_ریختگی_در_اجتهاد و فقاهت فاقد روش.
🔹ثانیا متکفل استنباط فقیه نیست مگر اینکه #روشها_را_بشناسد، زیرا بخشی از کار یک مجتهد تتبع است و میخواهد متون دیگران را فهم کند. بنده اگر ندانم #شیخـاعظم متعلق به مدرسه صناعتمحور است یا اهل تجمیع ظنون است و ندانم که چگونه قواعد را از نصوص استخراج میکند و ندانم که #استظهار ش از نصوص بر چه مبنایی استوار است و ... ، آیا میتوانم متن فقهی شیخ را بفهمم؟!
(مصاحبه با مجله تا اجتهاد، سال اول، پیش شماره سوم، تابستان ۱۳۹۱)
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.MP3
13.35M
✅ استاد #علیدوست: با #روششناسی_اجتهاد گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته میشود
#فایلـصوتی نشست روششناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا (اسفند ۱۳۹۷) با سخنرانی استاد علیدوست
🔹استاد #علیدوست: «یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده بحثهای روششناسی اجتهاد است، اگر کسی دارای #روششناسی در بحث اجتهاد باشد، توانسته #گام_موفقی در عرصه #اجتهاد بردارد».
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604