✅ استاد #مبلغی: #بدون_روششناسی اجتهاد، حوزه دچار #خسارت خواهد شد
🔹 روششناسی اجتهاد حركتي است که حوزه دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد، #خسارتهای_بسیاری متوجه شما خواهد شد.
🔹#ضرورت_روششناسی آنقدر #جدی_و_اساسی است که رفتن حوزه به سمت پاسخگویی جامع و کارآمد به #مسائل_معاصر، متوقف به پرداختن به روششناسی اجتهاد است.
🔹اگر حوزه علمیه بخواهد تحولات مثبت و سازندهای را بر پایه اجتهاد سنتی خود ایجاد کند، باید به روششناسی اجتهاد توجه کند. روششناسی اجتهاد میتواند #تحولی_بزرگ را در زمینه استحصال ظرفیتهای دستناخورده فقه ایجاد کند.
▫️متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/28
#تحول_در_حوزه
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
قواعد و قرائن احراز ظهور از منظر مرحوم شیخ انصاری.pdf
997.5K
✅ #روش بررسی دلالی #شیخ_انصاری
🔹نویسنده: مجتبی گلیزاده
(نسخه اصلاح شده)
🔹نویسنده در این مقاله که با عنوان «قواعد و قرائن احراز ظهور از منظر شیخ انصاری» در جشنواره علامه حلی سال ۹۸ حائز رتبه برتر شده است، به تشریح #فقه_النص یا #خردهفرایند_بررسی_دلالی شیخ انصاری پرداخته است.
🔹قرائن سیاق و وحدت سیاق از جمله روشهای #شیخ_انصاری در بررسی دلالی آیات و روایات است.
منبع: @salmanraoofi
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
اعتبارسنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط.pdf
370.1K
✅ مقاله اعتبارسنجی #تراکم_ظنون در فرایند استنباط
🔹نویسنده: مهدی #خطیبی
#مکتب تجمیع ظنون (قم) بر خلاف مکتب تطبیق قواعد (نجف)، رویکردی تجمیعی و قرائنی به ادله دارد. در این مقاله، دکتر مهدی خطیبی استادیار موسسه امام خمینی(ره) به بررسی ابعاد این روش پرداخته و نقش این روش را در #اسلامیسازی_علوم_انسانی بیبدیل دانسته است.
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🔹استاد عبدالحمید #واسطی به عنوان یکی از پیشگامان مبحث روششناسی اجتهاد شناخته میشوند و رساله سطح چهار ایشان با عنوان الگوریتم اجتهاد از منابع پرارجاع در این زمینه است. جلد دوم این اثر نیز اخیرا منتشر شده است.
🔹مجموعه آثار استاد از لینک زیر قابل دریافت است:
https://independent.academia.edu/AbdoihamidVaseti
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🔹با توجه به اختلال در سرورهای ایتا و به درخواست پژوهشگران، فایل سه جلسه #روششناسی_اجتهاد_آیتالله_خامنهای با ارائه استاد احمد #مبلغی مجددا بارگذاری و تقدیم میشود.
🔹ضمنا تمامی فایلهای صوتی این کانال، انشاء الله به تدریج در کانال #آپارات روشنا به نشانی
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
نیز بارگذاری خواهد شد.
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۱.mp3
14.61M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه اول (۱۳۹۸/۹/۱۷)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
#اختصاصی_روشنا
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅گزارش #اختصاصی روشنا از نشست #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای (جلسه اول)
🔹در اولین نشست روششناسی اجتهاد آیت الله خامنهای بر اساس کتاب #غنا، استاد مبلغی به #اهمیت روششناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی #فواید_بیشماری دارد و استنتاج ما را سریعتر، دقیقتر، جامعتر و بهروزتر میکند.
🔹ایشان افزود: روششناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را #کن_فیکون میکند و برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شدهاند، راه برون رفت، #تمرکز_بر_روششناسی است.
🔹استاد مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام #خمینی، آیت الله #خامنهای، شهید #صدر و آیت الله #خویی را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو میاندازد؛ ولی اگر روششناسی نداشته باشیم متوقف میشویم.
🔹در ادامه، ایشان به ابعاد روششناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط ۷ بخش دارد که روش در آنها ظهور مییابد:
۱. فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث)
۲. فقه الموضوع
۳. فقه الآراء
۴. فقه اللغه
۵. فقه السیر و المرتکزات و الاعراف
۶. فقه التطبیق
۷. فقه الترتیب
🔹استاد مبلغی گفت: #فقه_الحدیث آیت الله خامنهای مبتنی بر سه روش است:
✔️الف. لحنالقول شناسی
یکی از راههای رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص۳۴۵ کتاب غنا)
✔️ب. بهرهگیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب
که شامل دو بخش است:
- قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست، فهم ما از پاسخ امام تغییر میکند.
- قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است.
✔️ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی)
🔹استاد مبلغی در ادامه به #فقه_الموضوع پرداخت و گفت: آیت الله خامنهای از سه روش در فقه الموضوع استفاده میکنند:
✔️الف. توجه به جامعه زمان صدور احادیث
✔️ب. بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک
✔️ج. مناط شناسی
مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ میدهد و سه نوع تنقیح مناط میتوانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است؛ اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار آیت الله خامنهای به چشم میخورد:
- الغای خصوصیت داخلی؛ که رایج است
- الغای خصوصیت خارجی؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع میکنیم، میبینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی و لعب و موزون بودن که این پیرایههای خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود.
- تثبیت خصوصیت؛ که آیت الله خامنهای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند.
▫️پی نوشت:
سایر مولفهها (فقه الآراء، فقه اللغه و ...) در جلسات آتی بررسی خواهد شد.
#گزارش_اختصاصی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۲.mp3
31.41M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه دوم (۱۳۹۸/۹/۲۴)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
@Qom_khamenei_ir
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅گزارش #اختصاصی روشنا از نشست #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای، بر اساس کتاب #غنا (جلسه دوم)
🔹در دومین نشست روششناسی حضرت آیت الله خامنهای بر اساس کتاب غنا، استاد مبلغی به بیان سایر مولفههای هفتگانه روششناسی اجتهاد، فقه اللغه و فقه الاقوال پرداخت.
🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنهای دارای سه روش در #فقه_اللغه هستند:
☑️الف. رجوع «دقیق» به لغت
☑️ب. محصور نماندن در لغت و تمرکز بر «خاستگاه های چندگانه واژه» به منظور هم افزایی تبیینی آن؛ یعنی همزمان به خاستگاه های عرفی، لغوی، ادبی، فقهی و ... واژه توجه می کنند (رک. ص ۱۹۵ کتاب غنا)؛ اما برخی مجتهدان صرفا به لغت مراجعه می کنند و با بیان مجمل بودن لغت، قدر متیقن گیری می کنند که رهبری این روش را نمی پذیرند (رک. ص۹کتاب غنا).
☑️ج. تحلیل همزمانی واژگانی و گفتمانی
توجه به ادبیات و گفتمان حدیث در روش آیت الله خامنه ای گاه باعث می شود برخی سلبی اندیشی های تحریمی مانند حرمت مطلق لهو، مورد بازاندیشی قرار گیرد .
ایشان تفکیک فقه اللغه از فقه الموضوع را از باب عام بعد الخاص دانست.
🔹استاد مبلغی در ادامه به بررسی روش #فقه_الاقوال آیت الله خامنه ای پرداخت و گفت: ایشان چند روش دارند که به یک مورد آن در این جلسه اشاره می کنیم و آن «بررسی پرحوصله و کاملا اجتهادی اقوال مهم و سرنوشتساز» است.
ایشان افزود: نباید #اقوال_شاذ را کنار گذاشت، آیت الله خامنهای، نظر شاذ مرحوم #فیض در غنا و اقوال ناظر و مفسر آن را مورد بررسی تفصیلی قرار میدهند و جریان فیض را گسترش میدهند.
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۳.mp3
17.2M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه سوم (۱۳۹۸/۱۰/۱۱)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
#اختصاصی_روشنا
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای 🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی جلسه سوم (۱۳۹۸/۱۰/۱۱) لینک کمکی:
✅گزارش اجمالی نشست #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای، بر اساس کتاب #غنا (جلسه سوم)
🔹گزارش این نشست را میتوانید در لینک ذیل مشاهده نمایید:
http://ijtihadnet.ir/شاذاندیشی-خوب-نیست-ولی-شاذپژوهی-خوب-اس
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97b
✅ استاد علیدوست: بدون #روششناسی_اجتهاد، متکفل استنباط #فقیه نیست
🔹به متکفل استنباط، فقیه نمیتوان گفت مگر اینکه اولا خودش #صاحب_روش_باشد ... آیا ممکن است فقیه، فقیه باشد، ولی روش نداشته باشد و در هر بابی به روش گروه خاصی استنباط کند؟ مثلا در یک مسئله به روش مدرسهای و صناعی اشاره کند و در یک مسئله روش تجمیع ظنون را برگزیند؟ یا در یک باب از نصوص خود به قواعد کلام برسد و در یک باب به همان نصوص بسنده کند؟ این میشود #به_هم_ریختگی_در_اجتهاد و فقاهت فاقد روش.
🔹ثانیا متکفل استنباط فقیه نیست مگر اینکه #روشها_را_بشناسد، زیرا بخشی از کار یک مجتهد تتبع است و میخواهد متون دیگران را فهم کند. بنده اگر ندانم #شیخـاعظم متعلق به مدرسه صناعتمحور است یا اهل تجمیع ظنون است و ندانم که چگونه قواعد را از نصوص استخراج میکند و ندانم که #استظهار ش از نصوص بر چه مبنایی استوار است و ... ، آیا میتوانم متن فقهی شیخ را بفهمم؟!
(مصاحبه با مجله تا اجتهاد، سال اول، پیش شماره سوم، تابستان ۱۳۹۱)
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.MP3
13.35M
✅ استاد #علیدوست: با #روششناسی_اجتهاد گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته میشود
#فایلـصوتی نشست روششناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا (اسفند ۱۳۹۷) با سخنرانی استاد علیدوست
🔹استاد #علیدوست: «یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده بحثهای روششناسی اجتهاد است، اگر کسی دارای #روششناسی در بحث اجتهاد باشد، توانسته #گام_موفقی در عرصه #اجتهاد بردارد».
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅کتاب #دروس_تمهیدیه، نمونه روشن روش #مکتب_نجف
🔹استاد #عشایری: کتاب دروس تمهیدیه استاد ایروانی نمونه خوبی از اجتهاد طبق روش مکتب نجف است؛ بابهای مختلف آن را با مباحث آیت الله بروجردی و محقق داماد و ... مقایسه کنید تا تفاوت دو مکتب را در روش استنباط متوجه شوید.
(نشست اشتراکات و افتراقات تفقه در دو مکتب نجف و قم، ۱۳۹۹/۴/۲۰)
▫️مطالعه کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی:
http://lib.eshia.ir/27840/1/0
▫️پینوشت:
اصطلاح مکتب قم و نجف، جغرافیایی نیست و ناظر به روش استدلال است. مکتب قم با عنوان مکتب تجمیعی (تجمیع ظنون) و قرائنی و مکتب نجف با عنوان مکتب تطبیقی و قواعدی و صناعتی و مدرسهای نیز شناخته میشوند.
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅ فواید #روششناسی_اجتهاد از منظر استاد #شبزندهدار
🔹۱. فراهم شدن زمینه استفاده از #راهکارهای_دیگران؛ این امر مشکلات بسیاری را حل میکند، در آموزههای دینیمان هم داریم که اعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه.
🔹۲. #استحکام مطالب ارائه شده و ماندگاری بیشتر آنها؛ اگر شما مطلبی را بر اساس مکتبهای گوناگون اثبات کردید، هم ماندگار میشود و هم برای همه سودبخش است.
🔹۳. #اطمینان خاطر شخص نسبت به نتایج حاصله
🔹۴. #سرعت دستیابی به مبانی فتاوای فقها؛ انسان خیلی وقتها فتاوایی را میبیند، نمیداند مبنای این فتوا چیست؛ اما وقتی به مکتبها واقف باشد، میداند این حرف از کجا نشئت گرفته است.
(مکتبشناسی فقهی، استاد ضیاییفر،ص ۲۶۸).
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🔴 #یک_توضیح_لازم؛
روش اجتهاد آیت الله #خامنهای چگونه است؟
🔹اخیرا یکی از شاگردان مقام معظم رهبری در مصاحبهای بیان داشتهاند که: «سلوک فقهی ایشان شیوه علمای نجف است».
🔹لازم به ذکر است که مراد ایشان از شیوه علمای نجف، غیر از مکتب اجتهادی نجف است، چرا که روش اجتهاد و استنباط مقام معظم رهبری بر اساس #مکتب_قم (تجمیعی، قرائنی) انجام میگیرد و نه مکتب نجف (تطبیقی، قواعدی).
🔹استاد #مبلغی نیز در نشست سوم روششناسی اجتهاد آیت الله خامنهای بر این امر تصریح داشتهاند: «رهبری از جمله فقهای #قرائنی است نه قواعدی، یعنی ایشان توجه به قرائن را در استنباط بسیار لازم میداند، برخلاف فقهایی که قواعدیاند و بسیار محکم و غیر منعطف، فقط طبق قواعد پیش میروند» (۱۳۹۸/۱۰/۱۱).
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
استاد عشایری بخش حذف صوت.mp3
38.12M
✅ #فایل_صوتی نشست اشتراکات و افتراقات روش تفقه #مکتب_نجف و #مکتب_قم (بخش دوم)
🔹ارائه: استاد محمد #عشایری منفرد
🔹برگزار شده در: مؤسسه فتوح اندیشه (۱۳۹۹/۴/۲۰)
منبع: @feghherasane
توضیح:
انتشار بخش اول این نشست، منوط به اجازه مراکز پشتیبان جلسه است که تاکنون با انتشار آن، موافقت نکردهاند.
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.pdf
337.7K
✅ #گزارش مکتوب نشست روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا، استاد علیدوست
🔹نگارش: حجت الاسلام محمدجواد #نوروزی
#ارسالی_کاربران
▫️مطلب مرتبط:
فایل صوتی نشست: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/266
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ دو مکتب فقهی از نگاه استاد #علیدوست
🔹#تجمیع_ظنون
در استنباطات فقهی ـ بهویژه در غیرعبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند
به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد
به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد
دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد
به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند
کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش مجموعهای از ظنون را در نظر میگیرد (درست است که تکتک آنها را معتبر نمیداند؛ ولی آنها را در یک نظام حلقوی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)
به قرآن و مقاصد توجه میکند
نگاهش به شریعت اجتماعی است
از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد
شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد
🔹#تطبیق_قواعد
در همه مواردی که برای مکتب قبل برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد
نصبسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد
بسیار ریاضیوار فکر میکند
اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است
فقهِ آن، در مواردی #فقه_کشف نیست؛ بلکه #فقه_عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد).
متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/30
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روششناسی_اجتهاد از منظر استاد #مددی
🔹اگر ما #روش_و_متد را یاد بگیریم و وسایل کار را آماده کنیم، میتوانیم فقیهی را تربیت بکنیم که در طی #سه_چهار_سال بتواند در تمام ابواب فقه نظر بدهد.
منبع: http://dorous.ir/persian/article/8835/
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ با روش آیت الله #خویی و اصول عملیه نمیتوان #نظامسازی کرد
🔹فقه مکتب تجمیع ظنون به واقعیت نزدیکتر است، چنانکه پاسخگوتر هم هست؛ چرا که بر اساس مکتب آیت الله خویی یعنی اصول عملیه نمی توان قانون نوشت و نظام و حکومتی را تاسیس و اداره کرد؛ نمیتوان در قانون گفت: احتیاط این است! ... وقتی کل تاریخ فقاهت را هم نگاه میکنیم، بیتردید غلبه از سوی مکتب تجمیع ظنون است.
▫️متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/37
▫️پینوشت:
- منظور از #نظامسازی، طراحی نظامهای اجتماعی مانند نظام سیاسی، نظام رسانهای، نظام اقتصادی، نظام دفاعی، نظام تعلیم و تربیت، نظام بهداشت و درمان و ... است که رکن تمدنسازی به شمار میرود.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ #فراخوان همراهی در حوزه #روششناسی_اجتهاد
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
🔸 استاد #مروی: با روششناسی اجتهاد، طلبه در ۶ ماه به اندازه ۸ سال جلو میافتد
🔸استاد #علیدوست: باید روششناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم
🔸استاد #مددی: اگر ما روش اجتهاد را یاد بگیریم میتوانیم فقیهی تربیت کنیم که در طی چند سال در تمام ابواب فقه نظر بدهد
🔸 استاد #مبلغی: بدون روششناسی اجتهاد حوزه دچار خسارت خواهد شد
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• •┈••✾••┈••┈••✾••┈•
🔹کانال تخصصی حوزوی روششناسی اجتهاد (روشنا)، با عضویت شمار بسیاری از اساتید، فضلا و طلاب سطوح عالی و خارج، برای #انتشار_نکات_علمی_اساتید_و_پژوهشگران در حوزه منهجشناسی و روششناسی اجتهاد اعلام آمادگی مینماید.
🔹اساتید و پژوهشگران میتوانند مطالب خود را به آیدی مدیران کانال ارسال نمایند تا پس از بررسی در هیئت تحریریه، با نام خود بزرگواران انتشار یابد.
🔹این آثار میتواند ناظر به ضرورت روششناسی اجتهاد و یا ناظر به هر یک از سه محور فرایند کلان اجتهاد، خردهفرایندهای اجتهاد (بررسی دلالی، بررسی اقوال، بررسی سندی و ...) و نیز مبانی موثر در فرایند اجتهاد باشد.
توضیح بیشتر: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/84
🔹همچنین این آثار میتواند با دو رویکرد تعلیمی (آموزش روش اجتهاد به عموم طلاب درس خارج) و یا تحقیقی (بیان ویژگیهای روش اجتهاد فقیهان برجسته) باشد.
توضیح بیشتر: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/276
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
🌐www.ravesh-ejtehad.blog.ir
✅ #فرایند_کلان_اجتهاد #شیخ_انصاری از منظر استاد واسطی
🔹۱. بیان #فرضیه
ارائه مساله با حکمش مانند: سب المومن حرام؛ السحر حرام
🔹۲. ارائه #مستندات_اولیه برای موجهسازی فرضیه
مانند: مستند الحرمه روایه...؛ الاخبار مستفیضه به
🔹۳. تبیین #موضوع
مانند: المرجع فی السب الی العرف و هو ما باسناده یقتضی نقصه الیه؛ المراد بالسحر...
🔹۴. شاخص #تحققـموضوع
مانند: لایعتبر فی صدق السب مواجهه المسبوب و یعتبر فیه قصد الاهانه؛ المعتبر فی السحر الاضرار
🔹۵. انواع و #اقسام_موضوع
مانند: السحر علی اقسام
🔹۶. تبیین نهایی #حکم
المهم بیان حکمه و یکفی فی حرمتها کونها من ضروریات الدین
🔹۷. مراحل #تبیین:
أ. ارائه دلیل و بیان دلالت ظاهر دلیل
ب. تقویت این استظهار با تصریح دیگر فقهاء بر این ظهور
ج. ارائه فهم های دیگر با قرائنش و بررسی تطبیقی آنها با فهم اول
د. نقد آنها با احتمال پردازی در مراد عبارت و نتیجه گیری
ه. ارائه دلیلهای معارض، بیان دلالت دلیل
و. نقد دلیل
ز. جمع بین ادله
🔹۸ . تعیین #موارد_استثناء
مانند: و یستثنی من المومن المظاهر بالفسق؛ بقی الکلام فی جواز دفع السحر بالسحر
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ خردهفرایند #بررسی_لغوی #شیخ_انصاری از منظر استاد واسطی
1️⃣ مراجعه به کتاب صحاح
2️⃣ مراجعه به قاموس
3️⃣ مقایسه با مصباح المنیر
4️⃣ جمعبندی لغوی با مراجعه به النهایه
5️⃣ مقایسه نتیجه با آنچه در کتب فقهی تعریف شده است (قواعد، تنقیح و تحریر)
(الگوریتم اجتهاد، ص ۱۰۲)
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ ملاحظات استاد علیدوست بر #روش_اجتهاد_شیخ_انصاری
1️⃣ عدم توجه کامل به نصوص #مقاصد_شریعت
در برخی از اجتهادات شیخ به مقاصد شریعت آن طور که باید توجه نشده است. اگر کسی بتواند آیات و نصوص مبین مقاصد را شناسایی کند، میتواند از آنها نه به عنوان کارایی سندی، بلکه در خدمت نصوص مبین شریعت استفاده کند. نمونه های زیادی از این نصوص در کتاب فقه و مصلحت بیان شده است.
2️⃣ کممهری به #عقل
خود شیخ از قانون ملازمه «کل ما حکم به العقل، حکم به الشرع» دفاع می کند و کبری را تثبیت می کند؛ اما برای این کبری، صغرایی باقی نمیگذارد.
متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/26
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad