eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
416 عکس
30 ویدیو
135 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوعات مصوب فقه معاصر .pdf
120K
🔹 ۱۸۷ موضوع مصوب فقه معاصر، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (مدارج علمی) @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
🔹فهرست ۸۸۰۰ عنوان پایان ‌نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲ @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
◾️استاد حسین مفیدی: در ماجرای حضرت زهرا(س)، نه مضمون، بلکه عین عبارات کتب مقدس اهل سنت را بدون ترجمه و توضیح برایشان نقل کنید ▫️هر شیعه‌ای بداند که اگر طوری حرف بزند که اهل سنّت، ولو یک نفر سنّی، از حرف او ناراحت بشود، این دارد کار می‌کند ... حرام بودنش شک ندارد. ▫️شیعه نگوید ما این جور می‌گوییم؛ بلکه فقط عین عبارت کتابی که آنها قبول دارند و نزدشان مقدّس است را نشر بدهیم، نه مضمون را، که بگویند دروغ گفتید، بلکه عین عبارت را نقل کنیم، حتی توضیح هم ندهید. ▫️ماجرای حضرت زهرا(س) در کتب اهل سنّت در است: ۳۹۹۸ حدثنا يحيى بن بكير حدثنا الليث عن عقيل عن بن شهاب عن عروة عن عائشة أن فاطمة عليها السلام بنت النبی صلى الله عليه وسلم أرسلت إلى أبی بكر ... ▫️راوی حدیث عایشه است، می‌گوید: حضرت صدیقه آمدند از ابوبکر فدک را می‌خواستند، بعد از این که ابوبکر فدک را نداد، می‌گوید: «فوَجَدَتهُ» حضرت از ابوبکر ناراحت شدند؛ «فَهَجَرَتهُ» قهر کردند؛ «فلَم تُکَلِّمهُ حتّی ماتَت» با او حرف نزدند تا وفات کردند ... «فَدَفَنَها زوجُها علیٌّ لیلاً ولَم یؤذِن أبابکر» شوهر این فاطمه که تا بود با ابوبکر قهر کرد، شبانه او را دفن کرد، خبر نکرد ابوبکر را ... ▫️چرا ما چیزی می‌گوییم که او ناراحت بشود؟ خب این عبارات را یک جوان سنی بشنود، سبب می‌شود قلبش نزدیک شود به حرف‌هایی که شیعه می‌گوید؛ ما فقط عین عبارت را نشر بدهیم، حتی ترجمه هم نکنیم، ترجمه‌اش را خودت برو از عالِمت بپرس. ۵ آذر۱۴۰۲ ▫️متن کامل: https://almabahes.bahjat.ir/?p=20500 @almabahes ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ▫️@ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۵) 🔹بخش خیارات، جلسه پنجم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹"إنَّ المَغبونَ مَن حُرِمَ قيامَ الليل" ▫️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
تاثیر فردی یا اجتماعی دانستن احکام در برداشت از ادله و استنباط فقهی ▫️استاد سیدعلی‌اکبر حائری 🔹شهید صدر مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد»¹ دارد که ایشان آن‌جا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد می‌کردند، لذا به گونه‌ای استنباط حکم شرعی می‌کردند؛ ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نه‌تنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثال‌هایی برایش ذکر کرده است. 🔹بنابراین وقتی ما می‌خواهیم حکم را از ادله شرعیه استنباط کنیم، باید با روحیه کسی به این ادله بنگریم که می‌داند این احکام برای کل جامعه است، نه فقط برای افرادی خاص، و این ممکن است بعضی جاها، در فهم معانی از ادله مؤثر باشد. مثلاً ممکن است ادله حرمت ربا را اگر برای اشخاص در نظر بگیریم، طوری بفهمیم و اگر برای حل معضل اقتصادی کشور در نظر بگیریم، طور دیگری از آن برداشت کنیم، این‌ها مؤثر است. ۱. این مقاله در ضمن کتابی با عنوان "ومضات" از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده است. (موضوع‌شناسی در فقه، علی‌رضا فرحناک، ص١٨٠) @Asre_jadid_57 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش یافتن فتاوای عامه ▫️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، است. 🔹بدایة المجتهد از ابن رشد هم در این زمینه کتاب مفیدی است. 🔹مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. 🔹ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. 🔹در مجموع، بهترین کتاب همان طور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است. (خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲) @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فساد فراگیر نیست 🔹«بعضی‌ها یک‌جوری حرف می‌زنند که گویا همه فاسدند! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله، فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ اما این‌همه مدیر پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ دستگا‌ه‌ها وجود دارند، دارند زحمت می‌کشند؛ چرا به اینها ظلم می‌کنید؟ چرا خلاف می‌گویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم می‌کنید؟ در نظام اسلامی یک نفر هم نباید فاسد باشد؛ امّا آنچه وجود دارد، مثلاً ده فاسد است، نه ده هزار فاسد». ۱۳۹۷/۵/۲۲ @shahab_graphy 🔹روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فایل صوتی 👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش بهره‌گیری از سایر علوم در شناخت موضوعات 🔹استاد حجت الله بیات (رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی)، ۲۴ آذر ۱۴۰۲ @Mozooshenasi1 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله جوادی آملی: ایام فاطمیه، تنها مسئله در و دیوار نیست، این یک گوشه است؛ گوشه دیگری هم دارد ... @ijtihad 🏴روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۶) 🔹بخش خیارات، جلسه ششم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نشست روش تدوین شبکه مسائل فقه‌های معاصر 🔹 گزارش نشست: https://eitaa.com/riicj_com/654 @riicj_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی علوم اسلامی، چیستی، ابعاد و چالش‌ها 🔹 ارائه: استاد 🔹سه‌شنبه ۵ دی ساعت ۱۰ 🔹قم، خ شهید فاطمی (دورشهر)، ک ۳۰، پ ۵۳ 🔹 لینک جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze @riicj_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
نشست امکان‌سنجی کاربست ابزاری پژوهش‌های کیفی در فقه و اصول 🔹ارائه: حجت الاسلام محمد شورکی (مدیرعامل مرکز علمی، فرهنگی و نیکوکاری بشری) 🔹ناقدان: حجت الاسلام د. رفیعی‌هنر (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و حجت الاسلام د. رضا (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه) 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام د. محمدمهدی عباسی آغوی (مدرس حوزه و دانشگاه) 🔹۱۳ دی، ساعت ۱۸:۳۰، قم، ابتدای بلوار امین، دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه 🔹لینک مجازی: دریافت از @elmiboshra_admain @boshra_info 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش‌شناسی فقه التربیه 🔹ارائه: استاد مقیمی حاجی 🔹سه‌شنبه ۱۲ دی، ساعت ۱۶ 🔹 لینک شرکت: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2 @sijlir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
دیده نمی‌شد! 🔹«در جلسه‌ با مسئولین مختلف، حاج قاسم یک ‌ای می‌نشست که اصلاً . آدم گاهی اوقات می‌خواست بداند یا استشهاد کند، باید می‌گشت تا او را پیدا می‌کرد؛ خودش را قرار نمی‌داد، تظاهر نمی‌کرد ... از همه‌ خصوصیات بالاتر، اخلاص او بود ... ماها تمرین کنیم در خودمان اخلاص را». (رهبر انقلاب، ۱۳۹۸/۱۰/۱۸) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
▫️استاد سید احمد مددی 🔹 مشکل ما با ابوحنیفه این است که برداشت‌های او از اسلام ذوقی است. الان در زمان ما چیزی که دارد خیلی متعارف می‌شود، از آن ذوقی ابوحنیفه هم بدتر است؛ چون ابوحنیفه سعی می‌کرد یک سر و سامانی به ذوقیاتش بدهد، الان چیزهایی که مطرح می‌شود، گاهی سر و سامانی هم ندارد. ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۷) 🔹بخش خیارات، جلسه هفتم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 7.pdf
220.8K
✅ تحلیل روشمند مکاسب (۷) 🔹فایل @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
در علوم اسلامی (با تأکید بر دانش )؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها 🔹استاد 🔹یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴ 🔹 مکان: قم، خ شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پ ۵۳، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، طبقه دوم، اتاق جلسات 🔹 لینک ورود مجازی: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze @maalem_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فایل صوتی👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فایل صوتی نشست در علوم اسلامی (با تأکید بر دانش )؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها 🔹استاد 🔹 برگزارکننده: پژوهشگاه فقه معاصر، ۲۴ دی ۱۴۰۲ @riicj_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad