eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
407 عکس
28 ویدیو
133 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
کسانی که در درس خارج هستند، کسب اجتهاد بر آن‌ها واجب عینی است، نه کفایی ◽️آیت‌الله العظمی سبحانی: 🔹 قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله وسلّم) لِعَليٍّ (عليه السّلام): یا علی! إذا أشْتَغِلَ النّاس بالنّوافل، فأشْتَغِل بالفرائض (ميزان الحكمة، ج۳، ص۲۴٠۳) یعنی جایی که عمل واجبی باشد، مبادا به سراغ عمل غیر واجب بروی! 🔹استادی داشتیم به نام مرحوم شیخ که از شاگردان مرحوم آقاضیاء عراقی بود، می‌فرمودند: کسانی که در سطح خارج اصول فقه هستند، کسب بر آنها است نه کفایی! چون آقایانی که درس می خوانند، غالبا ریزش می کنند و به اجتهاد کمتر می رسند، خصوصا الان که مشکل معیشت هم هست. (درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/۳) @ijtihad 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | توصیه‌ رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از ماه مبارک رمضان @khamenei_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
فایل صوتی👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فایل صوتی دوره آشنایی‌ با‌ کلیات (جلسه اول) 🔹 ارائه: استاد سلمان ◽️اسفند ۱۴۰۱، اصفهان @salmanraoufi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
🔹کانال استاد سیدمحمدرضا (استاد سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) با عنوان یادداشت‌های طلبگی با در دسترس است: @y_talabegi 🔹در این کانال، فایل‌های صوتی و نوشتاری تدریس استاد در موضوع منتشر شده است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فایل جلسه روش آیت الله 🔹ارائه: استاد ◽️قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ @irsichannel 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
تقریر ویرایش شده جلسه9.pdf
244.4K
جلسه روش آیت الله 🔹ارائه: استاد ◽️قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ @irsichannel 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فایل صوتی دوره آشنایی‌ با‌ کلیات (جلسه دوم) 🔹 ارائه: استاد سلمان ◽️اسفند ۱۴۰۱، اصفهان @salmanraoufi ◽️جلسه اول: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/1493 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
🔺 به زبان خوش نه با ایجاد 🔺او یک نقصی دارد، مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟» ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان ، نه با ایجاد . ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ 🔺آتش‌به‌اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است ... به معنای بی‌قانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ‌ پوچ‌اندیش و جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم دشمنان از وضعیّت کشور و مراقب حفظ قوانین باشند. ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 🔺اینها اند. در شب‌های احیاء زن‌ها با ریخت‌های مختلف اشک می‌ریزند؛ من حسرت می‌خورم به آن جور اشک ریختن! میگویم ای کاش من هم می‌توانستم مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور می‌شود متّهم کرد به بی دینی؟! بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، امّا این موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از دین و انقلاب خارج بدانیم. همه‌ ماها یک نقص‌هایی داریم، باید نقص‌ها را برطرف کنیم. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🔺، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند؛ من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اند، اهل تضرّع‌اند، اهل گریه و دعایند. ۱۴۰۲/۱/۱۵ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
استاد علیدوست: لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد 🔹بحث‌های روشی را باید خیلی اهمیت بدهید به این دلیل که رفتار فقیه را تعیین می‌کند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلان‌بحثی است که توتی اکلها کل حین باذن ربها ... یک بحث روشی است که یک متد و به استنباط فقیه می‌دهد. 🔹 یک مستنبط وقتی می‌خواهد استنباط کند، مفهوم‌شناسی کند یا حکمی صادر کند، باید و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاک‌های مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند. 🔹مثلا آیا خودش دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح می‌کند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا می‌گوید: ان حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر انه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیل‌ها نیست؛ ولی آن لب قضیه هست. 🔹البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از خارج نشویم. (خارج فقه هنر، ۲۳ آبان ۱۴۰۰) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad