eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6.1هزار دنبال‌کننده
476 عکس
47 ویدیو
147 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب شناسی.mp3
36.11M
✅ فایل صوتی دوره آشنایی‌ با‌ کلیات (جلسه دوم) 🔹 ارائه: استاد سلمان ◽️اسفند ۱۴۰۱، اصفهان @salmanraoufi ◽️جلسه اول: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/1493 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
🔺 به زبان خوش نه با ایجاد 🔺او یک نقصی دارد، مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟» ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان ، نه با ایجاد . ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ 🔺آتش‌به‌اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است ... به معنای بی‌قانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ‌ پوچ‌اندیش و جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم دشمنان از وضعیّت کشور و مراقب حفظ قوانین باشند. ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 🔺اینها اند. در شب‌های احیاء زن‌ها با ریخت‌های مختلف اشک می‌ریزند؛ من حسرت می‌خورم به آن جور اشک ریختن! میگویم ای کاش من هم می‌توانستم مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور می‌شود متّهم کرد به بی دینی؟! بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، امّا این موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از دین و انقلاب خارج بدانیم. همه‌ ماها یک نقص‌هایی داریم، باید نقص‌ها را برطرف کنیم. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🔺، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند؛ من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اند، اهل تضرّع‌اند، اهل گریه و دعایند. ۱۴۰۲/۱/۱۵ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
استاد علیدوست: لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد 🔹بحث‌های روشی را باید خیلی اهمیت بدهید به این دلیل که رفتار فقیه را تعیین می‌کند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلان‌بحثی است که توتی اکلها کل حین باذن ربها ... یک بحث روشی است که یک متد و به استنباط فقیه می‌دهد. 🔹 یک مستنبط وقتی می‌خواهد استنباط کند، مفهوم‌شناسی کند یا حکمی صادر کند، باید و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاک‌های مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند. 🔹مثلا آیا خودش دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح می‌کند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا می‌گوید: ان حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر انه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیل‌ها نیست؛ ولی آن لب قضیه هست. 🔹البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از خارج نشویم. (خارج فقه هنر، ۲۳ آبان ۱۴۰۰) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ دانلود فیلم‌های دوره فقهی آیت الله 🔹لینک: صفحۀ آپارات مؤسسۀ امام رضا (ع) @irsichannel 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
روح الشريعة.mp3
6.42M
روح شریعت از منظر روش‌شناسی اجتهاد 🔹استاد ▫️ضرورت ادراج روح شریعت به عنوان یک عنصر روشی در استنباط ▫️نيازمندى كشف روح شريعت در هر مجموعه احكام به اجتهاد ▫️روش تشخیص روح شریعت در حوزه حکمی ▫️نقش روح شریعت در ایجاد هماهنگی بین ‏ فتاوا @manhajah 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
🔹چادرت را بتکان ... 🔹روزی ما را بفرست ... 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
مهارت فهم روشمند متون.mp3
7.02M
روش فهم و تحلیل روشمند متون فقهی بر اساس روش‌شناسی اجتهاد 🔹استاد سید محمدرضا ▫️زمان: ۱۵ دقیقه @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
روش شناسی.pptx
2.16M
✅ پاورپوینت 🔹بر اساس کتاب "روش‌شناسی کاربردی اجتهاد" (استاد سید محمدرضا ) 🔹مباحث مسئله‌شناسی این پاورپوینت بر اساس ویرایش دوم کتاب است که هنوز به چاپ نرسیده است. @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
▪️امروز سعی کنید زندگی‌تان از ‏ تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید، بدانید که دیر یا زود‏‎ ‎‏مطرود می‌شوید؛ برای اینکه مردم می‌گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی‏‎ ‎‏می‌کردند، امروز که دارند و دستشان می‌رسد از مردم فاصله گرفتند. باید وضع مثل سابق‏‎ ‎‏باشد، باید طوری زندگی کنیم که نگویند طاغوتی هستیم. ‏ (صحیفه امام، ج ۱۷، ص۴۵۳) ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ▫️@ravesh_ejtehad
✅ روش شناسی اجتهاد در مسائل کلامی 🔹ارائه: استاد محمد حسین ملک‌زاده (مدرس خارج فقه و اصول) 🔹زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 🔹پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔹هماهنگی حضور: ارسال پیامک به ‏۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵‬‏ @kalamkermanshah 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ▫️@ravesh_ejtehad
✅ روش‌شناسی؛ گامی به سوی توصیف و تجویز ▫️استاد محمد عشایری‌منفرد: 🔹قبل از ارسطو انسان به مثابه عادت و ارتکاز فکر می‌کرد، ارسطو گفت این فکر‌کردن شما روش و صورت‌بندی دارد و پس از او اندیشیدن به مثابه عادت و ارتکاز تبدیل شد به اندیشیدن به مثابه روش. 🔹 روش‌شناس هم می‌‌خواهد چنین کاری انجام بدهد؛ یعنی بگوید: فقیه در همان عادت ارتکازی حل مسئله‌اش بدون اینکه خودش التفات تفصیلی داشته باشد، روشمند بوده و با خط سیر منظمی عمل می‌کند که من به‌عنوان روش‌شناس می‌خواهم این خط سیر و نحوۀ ابتنای آن بر منظومه‌ای از علوم آلی مؤثر در اجتهاد را توصیف کنم. لذا نمی‌توانیم این کار را به هر کسی بسپاریم. دست‌کم باید قریب‌الاجتهاد باشد. 🔹شما در روش‌شناسی می‌خواهید بگویید محقق بروجردی در عملیات استنباط از این نقطه شروع کرد، بعد به این دلیل بود که به مرحلۀ دوم رفت، بعد به این دلیل از فلان‌جا ادامه نداد؛ بلکه به این سمت آمد و... بعد در استنباط حکم دیگری که همین چیدمان را به هم زده و از چیدمان دیگری برای مراحل حل‌مسئله استفاده کرده، باید بتوانید فلسفۀ این تغییر چیدمان را نیز تبیین کنید. 🔹 لذا من معتقدم برای صرف توصیف، قریب‌الاجتهاد‌بودن کافی است. اما اگر بخواهد پس از توصیف، توصیه کند و به مقام تجویز برسد، بی‌گمان باید مجتهد باشد. @rahyaft_andisheh 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ▫️@ravesh_ejtehad