eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
415 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 شرح البسط و التعریف فی علم التصریف لعبدالرحمن المکودی(۷۰۸ ق) ✔️ محمد صالح موسی حسین 🔹 عبدالرحمن مکودی از اعلام عربیت است و در حوزه‌ها بیشتر به شرحی که بر الفیه ابن مالک دارد شناخته می‌شود. 🔹وی منظومه‌ای در علم صرف سروده است‌ که چندان شناخته شده نیست، چه اینکه شروح آن نیز مخطوط باقی مانده است‌. جناب محمد صالح موسی حسین که از اساتید دانشگاه در مغرب و لیبی و ... است به شرحی که در مقدمه گفته است در صدد چاپ شروح آمده ولی این توفیق نصیبش نشده است، از این رو خود این منظومه را منتشر کرده و در پاورقی به شرح و توضیح مشکلات ابیات پرداخته است. 🔹 این کتاب را به علاقمندان علوم ادبی تقدیم می‌کنیم. 👉 @raveshsonnati
#ویژه ▪️نیمه شوال؛ سالروز جنگ احد و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام 👉 @raveshsonnati
↪️🔻حیطه عاطفی 4⃣ سازماندهی ارزش‌ها 🔹یادگیرنده در این طبقه با درک رابطه بین ارزش‌های درونی شده خود، آنها را بر اساس اهمیت و اولویت سازمان دهی می‌کند. طبیعی است که هر یک از ارزش‌های جدید نیز در این سازمان جایی پیدا می‌کنند و بالاتر از برخی ارزش‌های قبلی، و پایین‌تر از برخی دیگر قرار می‌گیرند. کسی که به این طبقه از تغییرات عاطفی می‌رسد، در واقع هم درک عمیق‌تری از ارزش‌ها به دست آورده و هم آن ارزش‌ها را بیشتر درونی کرده است؛ یعنی فکر و عواطف و عمل خود را با آن ارزشها بیشتر هماهنگ کرده است. 🔹سازمان دادن ارزش ها دارای دو سطح یا درجه است: 🔸درک مفهوم یک ارزش: برای آنکه کسی بتواند ارزش‌های متعدد را درجه بندی و سازماندهی کند، باید ابتدا مفهوم هریک را دریابد. او در این سطح، از نظر ذهنی ویژگی‌های کلی و انتزاعی یک ارزش را در می‌یابد و با استفاده از این ویژگی‌های کلی آنها را درجه بندی می‌کند؛ پس کسی که درس تعلیمات دینی را به عنوان یک ارزش در میان ارزش‌های دیگر سازمان داده است، درک کرده است که این درس شامل آموزش‌هایی است که به جدی‌ترین و اساسی‌ترین سؤالات زندگی انسان پاسخ می‌دهد و می‌تواند در جهت گیری اصلی زندگی انسان نقش ایفا کند. او تا این ویژگی‌های کلی و انتزاعی را نفهمد، نمی‌تواند اولویت این ارزش را نسبت به بقيه ارزش‌ها تشخیص دهد و آنها را سازماندهی کند؛ 🔸سازماندهی ارزش‌ها: در این سطح، اولویت هر یک از ارزش‌ها نسبت به ارزش‌های دیگر در ضمیر یادگیرنده معین می‌شود و به این ترتیب او می‌تواند رابطه هری ک از ارزش‌ها را با دیگری برای خود مشخص کند. به همین دلیل، چنین فردی در هر لحظه به راحتی می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کاری برای او مهم‌تر است، مدافع چه موضعی باید باشد و در راه چه هدفی باید فعالیت کند؛ زیرا تقدم و تأخر ارزش ها برایش آشکار است. ↩️ ادامه دارد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۶۷-۶۸. 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔹روند پژوهش هنگامی می‌تواند با کیفیت مطلوب به نتیجه برسد که تلاش های عالمانه و گام به گام، با اسلوب و ساختاری ایده آل پیگری شود. هنگامی که یک پژوهشگر تلاش علمی خود را آغاز می‌کند، دست به یک حرکت اختیاری زده است. 🔹حضور عنصر اختیار به طور معمول با گزینه انتخاب رو به رو خواهد شد و هر جا سخن از انتخاب باشد، صحت و خطای در انتخاب نیز مطرح می‌گردد. پژوهشگر در پیمودن راه پر فراز و نشیب پژوهش بارها با انتخاب مواجه خواهد شد. ❓از کجا شروع کند؟ ❓چگونه اطلاعات جمع آوری کند؟ ❓با اطلاعات به دست آمده چه باید کند؟ 🔻که هر کدام از این پرسش‌ها در مقابلش چندین گزینه وجود دارد که تمامی آن‌ها شایستگی برگزیدن را ندارند. این چالش سبب می‌شود که نیاز به یک عامل تشخیص و یک مدل کاری در جهت تصحیح رفتارهای پژوهشی در وجود پژوهشگر احساس شود. 🔹رهیافت اندیشمندان برای دوری از این مشکل، پرداختن به مباحث روشی است. ایشان معتقدند که در کنار تلاش‌های علمی مربوط به هر رشته علمی، توانایی‌های عمومی وجود دارد که در به نتیجه رسیدن در تمام رشته‌ها پژوهشگران را یاری خواهد نمود. این مباحث امروزه با نام روش تحقیق عمومی به صورتی جدّی به عنوان یک مهارت تخصصی، مورد بررسی قرار می گیرد. 🔹متأسفانه برخی با بی اعتنایی به مباحث روشی و با استفاده از شیوه آزمون و خطا سرمایه‌های فراوانی از خود و دیگران فانی ساخته‌اند. این مجموعه فعالیت‌ها توسّط یک دانش و آگاهی مشخص و صحیح پشتیبانی می‌شود. 🔹چرا که در یک حرکت مرحله‌ای انتخاب مراحل و نحوه چینش آن‌ها خود باید بر اساس ملاک‌هایی دقیق و عالمانه باشد تا از بهترین راه و در کمترین زمان حرکت به مقصد منتهی شود. باید پذیرفت که حرکت و پیشرفت نیز لازم است که از یک سری بایدها و نبایدهای کارشناسی شده و هوشمندانه پیروی داشته باشد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۲۰ 👉 @raveshsonnati
💥 کلمات کلها ادب و ذوق ❓قيل للعباس: أنت أكبر أم النبی صلّى الله عليه و آله و سلّم؟ 🔸فقال: هو أكبر منی، و أنا ولدت قبله. 📚المحاضرات و المحاورات ج۱ ص ۱۵۳، عن المصنف لابن أبي شيبة ۱۳/۲۸۷. 👉 @raveshsonnati
↪️ 1⃣ علم منطق 🔻مقطع یادگیری «متوسّطه» 🔹الحاشیة علی تهذیب المنطق للتفتازانی نوشتۀ ملا عبدالله یزدی 🔹الجوهر النّضید فی شرح منطق التّجرید للمحقّق نصیر الدّین الطّوسی نوشتۀ علامه حسن بن یوسف حلّی 🔹تحریر القواعد المنطقیّة فی شرح الرّسالة الشّمسیّة لنجم الدین علی الکاتبی القزوینی معروف به شرح شمسیّه نوشتۀ قطب الدّین محمّد بن محمّد رازی 🔻توضیح: 🔹کتاب حاشیه ملا عبدالله نسبت به دو کتاب دیگر موجز‌تر است ولی شرح شمسیه در عین عمق و اتقان و دقّت، مبسوط‌تر و روان‌تر است. ضمنا متن تهذیب المنطق و متن شمسیّه، مناسب مقطع مقدماتی است ولی آموختن شرح یکی از این دو متن، طلبه را از آموختن متن آن بی‌نیاز می‌سازد. الجوهر النضید نیز هم از جهت عمق و دقت و هم از جهت جامعیت در نوع خود کم نظیر بلکه شاید بی‌نظیر باشد. 🔻شروح و حواشی: 🔹حاشیه ملا عبدالله 🔸رفع الغاشیة عن غوامض الحاشیة نوشتۀ مرحوم مدرّس افغانی 🔸مقصود الطّالب نوشتۀ آیت الله محمّد علی گرامی دامت إفاضاته 🔸شافیه نوشتۀ استاد حجّت هاشمی خراسانی دام ظلّه 🔸حواشی محمّد علی 🔸حواشی عبدالرّحیم 🔺نکته: برای فهم حاشیه از شرح خبیصی بر متن تهذیب نیز می توان بهره برد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati