eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
↪️🔹نگاهی به برخی علوم ادبی دیگر 🔹چنانچه در ابتدا گذشت، برخی، علوم دیگری را جزو علوم ادبی دانسته‌اند که به نظر می‌رسد ، بسیاری از آنها، علمی جدا از علوم ادبی بوده یا شاخه‌ای از علم دیگر هستند و برخی از آنها را نمی‌توان علم، به معنای اصطلاحی آن دانست. مثلا امثال و دواوین، در واقع علم مصطلح به شمار نمی‌آیند. و علم تاریخ ادبیّات عرب از شاخه‌های علم تاریخ و علوم قرائت و تجوید و وقف و ابتداء از شاخه های علوم قرآنی هستند. علم عروض و قافیه و قریض الشّعر نیز علمی جداگانه و مستقل به شمار می آید و می‌توان از آنها ذیل عنوان علم الشعر نام برد. 🔹ولی با این وجود به خاطر اهمّیّت امثال و تاریخ ادبیّات عرب و عروض و قافیه و علم تجوید از باب نمونه، چند کتاب معرّفی می‌گردد. در پایان نیز از چند کتاب مهم در لغت عرب ، مفردات و واژه شناسی لغات عربی نام میبریم . 🔻أمثال 🔸مجمع الأمثال نوشتۀ أبو الفضل أحمد بن محمد ميداني نيشابوري 🔸جمهرة الأمثال نوشتۀ أبی هلال عسکری 🔸المستقصی فی أمثال العرب نوشتۀ محمود زمخشری 🔸الأمثال نوشتۀ زيد بن عبد الله بن مسعود بن رفاعة أبو الخير هاشمي 🔸الأمثال فی القرآن الکریم نوشتۀ آیت الله جعفر سبحانی دام ظله 🔻تاریخ أدبیّات عرب 🔸تاريخ الأدب العربي نوشتۀ طه حسين 🔸تاريخ الأدب العربي نوشتۀ عمر فرّوخ 🔸تاريخ الأدب العربي نوشتۀ حنّا فاخوری 🔸تاريخ الأدب العربي العصر الجاهلی نوشتۀ أحمد شوقي ضيف 🔸من تاريخ النحو العربی نوشتۀ سعيد بن محمد بن أحمد افغانی ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
💥تقریب الاستدلال/الحجة 🔹در کتب علمی گاه برای توضیح دلیل بر مدعا از تعبیر "تقریب الاستدلال/الحجة" استفاده می‌شود. 🔹در توضیح این تعبیر ۴ بیان وجود دارد، ۳ مورد از میر سید شریف و یک مورد از تهانوی. 🔻میر سید شریف🔻 1⃣ هو سوق الدلیل علی وجه یستلزم المطلوب، و بعبارة اخری تطبیق الدلیل علی وفق المدعی. 📚شرح الشمسیة،ص ۲۵، حاشیه میرسیدشریف 2⃣ هو سوق الدلیل علی وجه یستلزم المطلوب فاذا کان المطلوب غیر لازم و اللازم غیر مطلوب لایتم التقریب. 📚التعریفات، ج۱، ص۲۹. 3⃣ سوق المقدمات علی وجه یفید المطلوب و قیل سوق الدلیل علی الوجه الذی یلزم المدعی و قیل جعل الدلیل مطابقا للمدعی. 📚التعریفات، ج۱، ص۲۹. 🔻تهانوی در کشاف🔻 4⃣ هو عند اهل النظر سوق الدلیل علی وجه یستلزم المطلوب فان کان الدلیل یقینیا یستلزم الیقین به و ان کان ظنیا یستلزم الظن به و هو مرادف التطبیق هکذا فی حواشی شرح الشمسیة. 📚 کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم ج۱ ص ۴۹۷. ⬇️ جمع بندی عبارات فوق ⬇️ 1⃣ تقریب🔻 🔹بیان کردن دلیل به گونه‌ای که مستلزم مطلوب باشد؛ 🔹بیان کردن دلیل به گونه‌ای که از آن مدعا لازم آید؛ 🔹مطابقت نمودن دلیل با مدعا؛ 🔹بیان کردن مقدمات به گونه‌ای که مفید مطلوب باشد؛ 2⃣ بنابراین: 🔹۱. اگر مطلوب لازمه دلیل نباشد؛ یا آنچه لازمه دلیل است مطلوب گوینده نباشد، تقریب انجام نشده است. 🔹۲. اگر دلیل تقریب شده یقینی بود مستلزم یقین به مطلوب است و اگر ظنی بود مستلزم ظن به مطلوب است. 3⃣ تقریب و تطبیق مرادف‌اند. رک به کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم ج۱ ص ۴۷۲. 👉 @raveshsonnati
💥تفاوت کَره و کُره 🔹قوله سبحانه: فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ «فصلت: ۱۱» كَرْهاً به فتح كاف. 🔹قوله تعالى شأنه: وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً «الاحقاف: ۱۵». كُرْهاً به ضمّ كاف. 🔹در كليات ابوالبقاء (ج۱ ص ۷۶۸) آمده است: 🔸«الكره بالفتح المشقة التى تنال الانسان من خارج مما يحمل عليه باكراه، و منه القيد كره؛ و بالضم ما يناله من ذاته و هو الكراهة». 🔹و فی القاموس (ج۴، ص:۳۰۶): 🔸«الكره بالضم ما اكرهت نفسك عليه، و بالفتح ما اكرهك غيرك عليه». 📚هزار و يک كلمه،ج ۱، ص ۴۱۵. 👉 @raveshsonnati
💥 الفوائد العبدیة شرح الانموذج ✔️مصطفى بن یوسف بن مراد الموستاری (م ۱۱۱۹ ه) 🔹مولف از علمای بوسنی و هرزگوین است. تحصیلات مقدماتی را در مسقط الراس خود گذرانده سپس به استانبول رفت و به مدت ۱۵ سال به تحصیل علوم مختلف پرداخت و پس از وفات مفتی موستار به سرزمین خود بازگشت و تا آخر عمر در آنجا به تدریس، تالیف و ارشاد پرداخت. 🔹موستاری تالیفات زیادی دارد که یکی از آنها کتاب الفوائد العبدیة است. این کتاب شرحی بر انموذج زمخشری است که به درخواست عبدالله بن عبد الرحمن پاشا از شاگردان وی به رشته تحریر در آمده است. 🔹این شرح یکی از شروح خوب انموذج است. محقق کتاب به تفصیل، جهات اثباتی این شرح را در مقدمه ذکر کرده، و به مقایسه آن با شرح انموذج اردبیلی پرداخته است. 🔹علاقمندان می‌توانند تفصیل بیشتر در مورد مولف و کتابش را در مقدمه محقق کتاب مطالعه کنند. 🔹نسخه پی دی اف این کتاب را به دوستداران کتب ادبی تقدیم می‌کنیم.👇👇👇 👉 @raveshsonnati
✔️ قال امیرالمومنین علیه السلام: 💥الْعَادَةُ طَبْعٌ ثَان 1⃣ ترجمه 🔹عادت طبيعت دوم است يعنى هرگاه انسان به چیزی عادت كند طبع دوم است كه در او حاصل شده و طبيعت اوليه را تغيير داده و بر حال دوم استمرار و دوام دارد. 2⃣ اعراب 🔹العادة: به معناى دِيدَن و آنچه به او خو گرفته و جمعش عاد و عيد است. گفته می‌شود اعتاده و اعاده و استعاده يعنى جعله من عادته، و عوّده اياه يعنى جعله يعتاده. و بوعلى سينا گفته: «من تعوّد ان يصدّق بغير دليل فقد انسلخ من الفطرة الانسانية»؛ و شاعر گفته: 🔸قنافذ هداجون حول بيوتهم 🔸بما كان ايّاهم عطيّة عوّدا 🔺و گفته شده «اعط مزاجك ما اعتاد» يعنى آنچه به او خوى گرفته از خواب و خوردن در وقت معين و امر خاص، و گويند اين امر بر طبق عادت است و فلان امر خرق عادتست. و از كلام امير علیه السلام است: «الْعَادَاتُ قَاهِرَاتٌ فَمَنِ اعْتَادَ شَيْئاً فِي سِرِّهِ وَ خَلَوَاتِهِ فَضَحَهُ فِي عَلَانِيَتِهِ» مثل اين كه عادت يكى خيانت يا كذبست روزى رسوا می‌شود، و گفتهاند: «عادات السادات سادات العادات». 🔹طبع: بر وزن فلس بمعناى طبيعت. و طبيعت چيزى است كه بر او آفريده شده و عجين با فطرت اوست و امر طبيعى بر دو قسم است: 🔸۱: اولى و اصلى و فطرى مثل آنكه از ابتداء جود يا بخل يا جبن دارد. 🔸۲: عارضى و ثانوى مثل آنكه از آغاز بخيل بوده بعد خود را بر جود وادار كرده به درجه‌ای كه اكنون از او جود حاصل می‌شود بدون تكلف؛ يا از ابتداء پر خور بوده و اكنون بر حسب قهر و جبر اندك خور شده و اندكى از او حاصل می‌گردد بدون مشقت. 🔹ثان: در اصل ثانى بوده، مرفوع، صفت طبع، و مجموع خبر العادة، و اكنون اعلال قاضى شده و در حال رفع و جر بحذف ياء و منوّن و در حال نصب با ياء و مفتوح استعمال می‌گردد. 3⃣ معنى 🔹مراد آنستكه بسا صفاتى در آدمى حاصل می‌گردد بر حسب اعتياد به درجه‌ای كه امر طبيعى می‌شود و طبيعت ثانويه محسوب می‌گردد كه طبيعت اوليه فطريه است و طبيعت دوم عارضيه كه اول را غريزه و خلق هر دو گويند و دوم را خلق گويند و غريزهاش نخوانند كه در هر دو افعال حاصل می‌شود بدون تكلّف و عادت نيك و خلق حميد آن فطريش نيكو است نه عارضى حسان بن ثابت در وصف اصحاب رسول گويد: 🔸قوم اذا حاربوا ضرّوا عدوّهم 🔸او حاولوا النفع في اشياعهم نفعوا 🔸سجيّة تلك منهم غير محدثة 🔸انّ الخلائق فاعلم شرّها البدع 🔹و حاصل آنكه عادت به شيء طبيعت اوليه را عوض می‌كند و براى آدمى طبيعت ثانيه حاصل می‌گردد اگر طبيعت نيكوست بر او مستمر باشد و اگر زشت بر خلاف او نفس را وادار كند تا او عادت نفس گردد و طبيعت دوم او مثل اين كه طبع اول آدمى ظلم و ستم است، بكوشد تا عدالت طبع او گردد و به او عادت پيدا كند و از اين رو گفته شده: «تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّه». 🔹كاتب حروف گويد: 🔸هر گاه كنى تو صفتى عادت خويش 🔸كان وصف ترا نبوده حاصل در پيش 🔸در عرف طبيعت دوم خوانندش 🔸زنهار نباشدت از آن عادت نيش 📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین، ص ۶۶ – ۶۷. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۱۰ 👉 @raveshsonnati
💥با وضعیت آموزش فعلی فلسفه در حوزه و دانشگاه، کسی فیلسوف نخواهد شد. ✔️ استاد عبدالرسول عبودیت 🔹فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. 🔹اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کم‌تر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا به‌سر می‌برند یا به آن‌ها اعتنا نمی‌شود یا این‌که تکفیرشان می‌کنند؛ همه‌ی این‌ها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ‌وقت فیلسوف نخواهد شد. 🔹من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از  حکمت متعالیه. 🔹دانشجویی می‌گفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند. هم‌چنین دانشگاه آن‌ها خیلی از دانشجو کار می‌کشد. وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. 🔹در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا این‌قدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. این‌ها کار را خراب کرده است. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آن‌که سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روش‌های قبل برگردند. 🔹نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آن‌چه بود اصلاح می‌شد؛ نه آن‌که نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آن‌هم نظامی که می‌گویند در دانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. 🔺 مباحثات 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌ 🎥 کلیپ‌کوتاه| بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی ☑️ پیرامون مقام امّ‌المؤمنین، حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها #⃣ #کلیپ #حضرت_خدیجه #کلام_فقیه 🔘 @Fatemyeh_ValiAsr
💥 غیظ و غضب، غیظ و ضمد ✔️ علامه حسن زاده آملی 🔹ابن دريد (ابو بكر محمد بن الحسن بن دريد، متوفى ۳۲۱ ه ق)*🔻 در ماده «غيظ» جمهرة اللغه گويد: 🔸و قد فصّل قوم من أهل اللغة بين الغيظ و الغضب، فقال قوم: الغيظ أشد من الغضب. و قال قوم: الغيظ سورة الغضب و أوّله. «جمهرة اللغة، ج ۳، ص ۱۲۲، عمود ۲، ماده غيظ، چاپ حيدرآباد دكن». 🔹و در ماده «ضمد» آن گويد: 🔸و الضّمد الغيظ. ضمد يضمد ضمدا. و فصل قوم من أهل اللغة بين الضّمد و الغيظ، فقالوا: الضمد أن تغتاظ على من تقدر عليه، و الغيظ أن تغتاظ على من تقدر عليه و من لا تقدر عليه، و احتجّوا ببيت النابغة: 🔸و من عصاك فعاقبه معاقبة 🔸تنهى الظلوم و لا تقعد على ضمد 🔸إلّا لمثلك أو من أنت سابقه 🔸سبق الجواد إذا استولى على الأمد أي لا تغضب على من تقدر عليه. «همان، ج ۲، ص ۲۷۶، عمود ۲». 🔺*دريد بضم دال به صيغه تصغير است. ابن خلّكان در ترجمان او گويد: 🔸دريد بضم الدال المهملة و فتح الراء و سكون الياء المثناة من تحتها و بعدها دال مهملة. و هو تصغير أدرد، و الأدرد الذي ليس في فيه سنّ، و هو تصغير ترخيم. و إنما سمّي هذا التصغير ترخيما لحذف حرف الهمزة من أوله، كما تقول في تصغير أسود سويد، و تصغير أزهر زهير. «وفيات الأعيان، ج ۲، ص ۷۶، چاپ سنگى.» 📚هزار و یک کلمه، ج ۱، ص ۵۵ - ۵۶. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻حیطه عاطفی 🔹دومین گونه یادگیری و تغییراتی که در وجود انسان پدید می‌آید، تغییرات عاطفی است. این حوزه شامل تغییراتی است که در علایق، نگرش‌ها و ارزش‌ها به وجود می‌آید. رشد قدرشناسی و سازگاری نیز از تغییرات این حوزه است. برای مثال، وقتی دانش آموزی که به درس تعلیمات دینی بی‌علاقه است و نگرش منفی به آن دارد، بر اثر برخوردها و اقدامات معلم به این درس علاقه‌مند شده، با نگاهی مثبت به آن می‌نگرد، تغییری در حوزه عواطف او ایجاد شده است. در این حالت می‌توان گفت در آن دانش‌آموز یادگیری عاطفی صورت گرفته، و او این نگرش را یاد گرفته است. 🔹تغییرات عاطفی اهمیت بسیاری در تعلیم و تربیت دارد؛ زیرا رفتارهای انسان بیش از آنکه تحت تأثیر شناخت‌های او باشد، از عواطف او تأثیر می‌پذیرد. با این حال در آموزش و پرورش این نوع تغییرات کمتر کانون توجه قرار می‌گیرد و معلمان کمتر برای آنها برنامه‌ریزی‌های حساب شده انجام می‌دهند. مربیان معمولا از روش‌های ایجاد تغییرات عاطفی آگاهی چندانی ندارند و ارزیابی این نوع تغییرات نیز برای آنها دشواری‌های خاصی دارد. 🔹بلوم و همکارانش نیز طبقه‌بندی تغییرات را در این حوزه دشوار دانسته‌اند؛ زیرا این تغییرات به طور دقیق بیان نشده‌اند و توصیف رفتارهای مربوط به این حوزه دشوار است. برای توصیف این رفتارها، علاوه بر رفتارهای آشکار، باید احساس‌ها و انگیزه‌های درونی ناآشکار نیز توصیف شوند، در حالی که انگیزه‌ها و احساس‌های درونی را به راحتی نمی‌توان توصیف کرد. در بسیاری از موارد شناخت و اندازه‌گیری تغییرات عاطفی نیاز به مراقبت و مشاهده مستمر و طولانی رفتارهای یادگیرنده دارد. 🔹با این حال کوشش‌های بسیاری برای شناخت و بیان سطوح یادگیری‌های عاطفی انجام شده است. نکته قابل توجه در طبقه بندی حیطه عاطفی آن است که سطوح آن بر اساس میزان درونی شدن یک نگرش یا علاقه مرتب شده‌اند؛ یعنی هرچه از سطح اول به سمت سطوح بالاتر پیش می‌رویم، نگرش مورد نظر عمیق‌تر و درونی‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، در سطوح بالاتر حيطه عاطفی نسبت به سطوح پایین‌تر، نگرش‌ها و علاقه‌ها بیشتر جزء اصول زندگی فرد در می‌آیند و در رفتارهای او بیشتر آشکار می‌شوند. پس از این مقدمات، اکنون به توضیحات کوتاهی درباره هریک از این سطوح می‌پردازیم. ↩️ ادامه دارد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۶۲ - ۶۳. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۱۱ 👉 @raveshsonnati
💥جهان/عالم ✔️ علامه حسن زاده 🔹جهان اسم فاعل از جهيدن است، سعدى گويد: 🔸يكى پرسيد از آن گمگشته فرزند 🔸كه اى روشن روان پير خردمند 🔸ز مصرش بوى پيراهن شنيدى 🔸چرا در چاه كنعانش نديدى 🔸بگفت احوال ما برق جهان است 🔸دمى پيدا و ديگر دم نهان است 🔸گهى بر طارم اعلى نشينيم 🔸گهى تا پشت پاى خود نبينيم 🔹عالم را جهان گفته‌اند چون پيوسته در جهش حيوتى است و دمبدم جهنده است. از اين معنى عارف تعبير به تجدد امثال، در ما سوى الله می‌كند؛ و حكيم به حركت جوهرى در عالم طبيعت. 📚هزار و يك نكته، ص ۱۳۱. 👉 @raveshsonnati
💥اللهمّ إنّ هذا منك و من رسولك ✔️ ابوالفتح الکراجکی 🔹ذكروا: أنّ أبا حنيفة أكل طعاما مع الإمام الصادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام فلمّا رفع عليه السّلام يده من أكله، قال: «الحمد للّه ربّ العالمين، اللهمّ إنّ هذا منك و من رسولك صلّى اللّه عليه و آله و سلّم». ❓فقال أبو حنيفة: يا أبا عبد اللّه! أ جعلت مع اللّه شريكا؟ 🔹فقال له: ويلك! إنّ اللّه تعالى يقول في كتابه: «وَ مٰا نَقَمُوا إِلاّٰ أَنْ أَغْنٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ»، و يقول في موضع آخر: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ سَيُؤْتِينَا اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ.» 🔹فقال أبو حنيفة: و اللّه لكأنّي ما قرأتهما قطّ من كتاب اللّه و لا سمعتهما إلاّ في هذا الوقت. 🔹فقال أبو عبد اللّه عليه السّلام: بلى قد قرأتهما و سمعتهما، و لكنّ اللّه تعالى أنزل فيك و في أشباهك: «أَمْ عَلىٰ قُلُوبٍ أَقْفٰالُهٰا»، و قال تعالى: «كَلاّٰ بَلْ رٰانَ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ مٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ.» 📚کنز الفوائد، ج ۲، ص ۳۶ - ۳۷. 👉 @raveshsonnati
↪️🔹نگاهی به برخی علوم ادبی دیگر 🔻عروض و قافیه 🔸العروض نوشتۀ أبوالفتح عثمان بن جنّی 🔸القسطاس فی علم العروض نوشتۀ محمود زمخشری 🔸علم العروض و القافیة نوشتۀ عبد العزیز عتیق 🔸موسوعة العروض و القافیة نوشتۀ سعد بن عبد الله واصل 🔸الکافی فی العروض و القوافی نوشتۀ خطیب تبریزی 🔸المعجم فی معاییر أشعار العجم نوشتۀ شمس الدین محمد بن قیس رازی 🔸معیار الأشعار نوشتۀ محقق نصیر الدین طوسی 🔸أهدی سبیل إلی علمی الخلیل العروض والقافیة نوشتۀ محمود مصطفی 🔸المفصل فی العروض والقافیة وفنون الشعر نوشتۀ عدنان حقّی 🔸میزان الذهب نوشتۀ احمد هاشمی مصری 🔸الإقناع نوشتۀ صاحب بن عبّاد 🔸العمدة فی محاسن الشعر و آدابه نوشتۀ ابن رشیق قیروانی 🔸المشعشعة فی العروض نوشتۀ شیخ عبدعلی هویزی شاگرد شیخ بهایی 🔸الحاشیة الکبری ( الإرشاد الشافی علی متن الکافی ) نوشتۀ شیخ محمد دمنهوری 🔸الحاشیة الصغری ( المختصر الشافی علی متن الکافی ) نوشتۀ شیخ محمد دمنهوری 🔸عروض آل الرسول ص نوشتۀ استاد زکی جعفری دام ظله 🔻تجوید 🔸فتح رب البريّة شرح المقدّمة الجزريّة في علم التجويد نوشتۀ صفوت محمود سالم 🔸إعانة المستفيد بضبط متنی التحفة و الجزریّة فی علم التجوید نوشتۀ أبی احمد ورّاقی مصری 🔸التحدید فی الإتقان و التجوید نوشتۀ عثمان بن سعيد بن عثمان بن عمر أبو عمرو داني 🔸سرّ البیان فی علم القرآن نوشتۀ حسن بیگلری 🔸تجوید استدلالی در شرح منظومه الدرّة النظمیّة نوشتۀ عبدالحسین فاضل گرّوسی 🔸تجوید قرآن نوشتۀ علامه شعرانی 🔸هدایة المستفید فی علم التجوید نوشتۀ نجّار 🔸المنظومة الجزریّة نوشتۀ محمد بن محمد بن جزری 🔸قواعد التجوید نوشتۀ سید محمد جواد عاملی صاحب مفتاح الکرامة 🔸البسیط فی علم التجوید نوشتۀ شیخ بدر حنفی محمود 🔸التمهید فی علم التجوید نوشتۀ شمس الدین ابوالخیر ابن الجزری 🔸السهل المفید فی أحکام التجوید نوشتۀ سیّد ابراهیم أحمد 🔸المفید فی علم التجوید نوشتۀ أحمد بن الطیبی 🔸غایة المرید فی علم التجوید نوشتۀ عطیة قابل نصر 🔸قواعد التجوید علی روایة حفص عن عاصم نوشتۀ عبدالعزیز بن عبدالفتاح القارئ 🔸معلم التجوید نوشتۀ خالد بن عبدالرحمن الجریسی 🔻تتمه 🔹یکی از مهمترین کتب در علم قرائت و تجوید کتابِ «القصیدة الشّاطبیّة المسمّاة بحِرز الأمانی و وجه التهانی فی القرائات السبع» نوشتۀ ابو محمد قاسم شاطبی است. این کتاب شروح بسیاری دارد که به برخی اشاره می‌شود: 🔸کنزالمعانی نوشتۀ محمد بن حسین موصلی معروف به شُعله 🔸إبراز المعانی من حرز المعانی نوشتۀ عبدالرحمن بن اسماعیل بن ابراهیم المعروف بأبی شامة 🔸فتح الوصید نوشتۀ علم الدین علی بن محمد سخاوی 🔸الدرة الفریدة نوشتۀ ابن ابی العزّ همدانی 🔸الفریدة البارزیّة نوشتۀ محمد بن حسن فالی نحوی 🔸فتح الدانی نوشتۀ احمد بن محمد قسطلانی 🔸سراج القارئ نوشتۀ علی بن عثمان بغدادی 🔸إظهار المعانی نوشتۀ احمد مغنیساوی 🔸العقد النفید نوشتۀ احمد بن یوسف سمین حلبی 🔸کشف الرموز نوشتۀ یعقوب بن بدران جرائدی ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
💥صوت دروس خارج آیة الله العظمی میلانی قدس سره 🔹طلابی که علاقمند هستند با مکتب فقهی مرحوم آیة الله العظمی سید محمد هادی میلانی آشنا شوند می‌توانند دروس خارج ایشان را که به همت ستودنی موسسه ایشان تدوین شده است، در لینک‌های زیر دنبال کنند: 🔻البیع 💠 https://goo.gl/3EMTP5 💠 🔻الخمس 💠 https://goo.gl/mCwj8V 💠 🔻صلاة القضا 💠 https://goo.gl/qohcHD 💠 🔻صلاة الجمعة 💠 https://goo.gl/5JmWaB 💠 🔻الخلل فی الصلاة 💠 https://goo.gl/hKxVUf 💠 🔻صلاة المسافر 💠 https://goo.gl/t1JstS 💠 🔻الزکاة 💠 https://goo.gl/p2Vtjw 💠 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 👉 @raveshsonnati