#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
↪️ ۱۶. تعریض
🔹این معنا در اکثر کتبی که معانی این باب را ذکر کردهاند، ذکر شده است ولی امثله آن بنابر تتبعی که انجام دادهایم کم است 🔸(البته بنابر اینکه بعضی امثله معنای جَعْل مثل اسقاه و اقبره و... را از تعریض ندانیم.) و مقصود از این معنا این است که فاعل این باب مفعولش را در مَعْرَض و به تعبیر برخی 🔸(شرح فارسی شرح تصریف تفتازانی، لتنکابی ص ۱۴۱.) در محل ظهور اصل حدث و مهیّا برای آن، قرار دهد. 🔸(تدریج الادانی ص ۲۵ و علوم العربیه ص ۱۹) مثلِ: اقتله و اباعه و اظنّه و اشاطه یعنی عَرَّضَه للقتل و للبیع و للظنّ و للشَّیْط. 🔸(یعنی آن را در معرض کشته شدن و فروخته شدن و متهم شدن و هلاک قرار داد.)
🔻چند تذکر:
1⃣ چون تعریض در معرض قرار دادن است نه متصف کردن لذا در صدق باب به این معنی اتصاف مفعول به اصل حدث مثل قتل و بیع در اقتله و اباعه، شرط و لازم نیست و به این مطلب تصریح نیز شده است. (شرح شافیه، ج ۱، ص ۸۸.)
2⃣ همانطور که از امثله فهمیده میشود این باب به این معنا متعدی است لکن مجرد آن ممکن است متعدی باشد مثل اقتله که مجردش قتله نیز متعدی است و ممکن است لازم باشد مثل أشاطه که مجردش شاط (هلک) لازم است. 🔸(مرحوم تهرانی در علوم العربیه، ص ۱۹ به اصل این مطلب تصریح کرده است ولی مثالی را که برای قسم لازمِ تعریض ذکر میکنند (اهلکه) در لغت به معنای تعریض نیافتیم.)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsinnati
#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️ قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
💥 الْعَدْلُ قِوَامُ الرَّعِيَّة
1⃣ ترجمه
🔹عدل و دادگسترى قوام رعيت است.
2⃣ اعراب
🔹العدل: بر وزن عقل مصدر عدل به معناى نهادن شیء در محل خود ضد ظلم و او يكى از صفات پسنديده در خلق و خالق است و يكى از اسماء حق است و يكى از دو اصل مذهب ماست يعنى توحيد و نبوت و معاد اصول دينند، و عدل و امامت دو اصل مذهبند اگر چه از اصول دينند و امير در وصف عدل خداوند گفته: «التَّوْحِيدَ أَنْ لَا تَتَوَهَّمَهُ وَ الْعَدْلَ أَنْ لَا تَتَّهِمَه» به اين معنى كه خداوند هر چه میكند او را عين عدل بدانى و بر او اعتراضى نكنى، و خلاف او را در دل راه ندهى و هر چه خلاف پندارى بر جهالت خويش حمل كن نه بر خلاف عدالت.
🔹قوام: به فتح به معناى عدل در قرآن است: «وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً» و آنچه معاش به او بستگى دارد و به ضم به معناى دردى كه در دست و پاى كوسپند پديد آيد، و به كسر به معناى نظام و ملاك كار مثل اين كه گويد توفيق قوام من است و در اين مقام معناى سوم مراد است.
🔹الرعية: مشتق از رعى شاعر گفته:
🔸چون نبى نيستى از امت باش
🔸چون كه سلطان نئى رعيت باش
🔹و در حديث آمده: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه»
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه نظام امر رعيت، و قوام كار امت بسته به عدالت است يعنى اگر در بين رعيت عدالت حكم فرما باشد امور معاد و معاش آنها منظم و مرتب و آسايش و امنيت آنها ميسر است و اگر ستم حاكم باشد امر معاد و معاش آنها مختل و راحتى و امنيت آنها غير حاصل، و هرج و مرج واقع خواهد بود؛ زيرا در عدل هر چيزى در محل خود قرار گيرد و قهرا كارها مرتب و منظم خواهد بود، و در ستم امور در غير موضع خود واقع میشوند و قهرا امور غير منظم میشود و از اين رو گفته شده: «بِالْعَدْلِ قَامَتِ السَّمَوَاتُ وَ الْأَرْض» و از امير علیه السلام سؤال شد: جود افضل است يا عدل فرمود: «الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا»
🔹و شيخ جام در سبحة الابرار در مناجات با پروردگار گويد:
🔸اى ز عدل تو سماوات بپاى
🔸نور عدلت ز زمين ظلم زداى
🔸عدل شاهان كه بهر خير و شریست
🔸از جهاندارى عدلت اثریست
🔸نام تو عدل بود كار تو عدل
🔸آشكارا شده ز آثار تو عدل
🔸ظلمهائى كه به عالم پيداست
🔸همه عدلند ولى ظلم نماست
🔸همه از تست بلی كى شايد
🔸كز تو كارى كه نه عدلست آيد
🔸نسبت ظلم به تو نيست ادب
🔸ظلمت ماش نهد ظلم لقب
🔹و در اين باب نيز رواياتى و حكاياتى است پارهاى از آنها را گفتم و درى از آنرا سفتم.
🔹كاتب حروف گويد:
🔸ويران شود از ظلم همه ملك جهان
🔸از ظلم شود مشوش اوضاع زمان
🔸عدلست كه مايه قوام و نظم است
🔸پس عدل گزين رسم ستم كن ويران
📚 شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمومنین ص ۱۱۹ – ۱۲۲.
👉 @raveshsonnati
#معرفی_مولف_و_کتاب
💥 الجامع فی الرجال (۱۲جلدی)
✔️ مرحوم شیخ موسی زنجانی
🔹از تالیفات سودمند و جامع متاخرین در علم رجال است.
🔹اخیرا این کتاب به همت موسسه ولی عصر علیه السلام به صورتی نیکو چاپ و منتشر شده است.
🔹این مؤسسه علاوه بر نشر کاعذی، پی دی اف این کتاب را هم برای دانلود منتشر کرده است.
🔹به لینک زیر مراجعه کنید 🔻🔻🔻
➡️ http://yon.ir/3gtWe
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#معرفی_مولف_و_کتاب 💥 الجامع فی الرجال (۱۲جلدی) ✔️ مرحوم شیخ موسی زنجانی 🔹از تالیفات سودمند و جام
#معرفی_مولف_و_کتاب
🔹معرفی اجمالی کتاب
🔹کتاب الجامع فی الرجال تالیف شیخ محقق زنجانی از مهمترین تالیفات رجالی نزد امامیه است.
🔹مولف این کتاب به جهت معرفت کامل به جمیع احادیث فقهی و اخلاقی و تفسیری و تاریخی و غیر آن از روایات، همه روات را به همراه تقویم و جرح و تعدیل آن با اسلوب علمی خاصی استخراج کرده است.
🔹از جمله مهمترین ویژگیهای این کتاب میتوان به این موارد اشاره کرد:
🔸 ۱. ذکر ترجمه و برخی روایات راوی: مولف کتاب بعد از ذکر راوی ترجمه آن را آورده بعضی از روایاتی که راوی روایت کرده است را آورده است. همچنین مشایخ شاگردان او و سپس مساله اتحاد یا ارسال یا تصحیف را حول این راوی بیان میکند.
🔸 ۲. رعایت اسلوب رجالی در ذکر عناوین روات: محقق زنجانی از اسلوب مولفان رجالی دیگر در ذکر عناوین روات تبعیت کرده است؛ یعنی ابتدا اسم روات با ذکر کنیه آنان در روایات و اسناد آورده شده است سپس در آخر بحث و بعد از ذکر القاب تعدادی از روات و ذکر بابی خاص برای روات نساء؛ این کتاب به فوائد رجالیه دهگانه تحت عنوان "الخاتمة" ختم میشود.
🔸 ۳. بررسی وثاقت راوی طی سه مرحله: محقق زنجانی بحث حول راوی و وثاقت وی را طی سه مرحله پیگیری میکند:
⬅️اول: مصاحبت و هم نشینی راوی
⬅️دوم: در صورت عدم امکان مصاحبت راوی به روایات ترجمه کننده راوی اعتماد میکند.
⬅️سوم: در صورت عدم وجود روایتی که بیان کننده حال راوی باشد امارات و قرائن را در وثاقت یا جرح راوی در نظر میگیرد.
🔸 ۴. استفاده از منابع معتبر تشیع و اهل سنت: مصادر اسلامی معتبر شیعه و سنی در دستور کار محقق زنجانی قرار دارد. به طوری که ایشان بیان میکند که سبب رجوع وی به صحیحین به خاطر اتحاد جمع زیادی از روات مصادر شیعه و سنی است و این اشتراک و امتزاج در بین روات در هر دو مذهب موجود میباشد.
🔸 ۵. بررسی اتحاد روات: مساله اتحاد بعض روات از مسائل مهمی است که در جرح و تعدیل مطرح است و مولف این کتاب اسلوب تحقیق علمی و استدلالی را دراین زمینه پیش رو قرار داده است.
🔸 ۶. استناد به مصادر عامه: از تفاوتهای این کتاب نسبت به سائر مولفات شیعه آن است که محقق زنجانی ترجمه روات شیعه را با استناد به مصادر عامه مانند: "لسان المیزان" تالیف ابن حجر عسقلانی و "الفهرست" تالیف ابن ندیم و "شذرات الذهب" تالیف عماد الحنبلی و "تقریب التهذیب" تالیف ابن حجر عسقلانی و "المختصر" تالیف ذهبی انجام داده است.
🔸 ۷. توجه به ذکر روات در صحیحین: همان طور که مولف بر روات احادیث صحیحه موجود در صحیحین اعتماد کرد، در آخر هر باب قسمتی به عنوان "تذییل" آورده است و در آن به روات مذکور در صحیحین اشاره کرده است. مولف، سبب این اسلوب خود را دو علت میداند:
⬅️اول: اینکه صحیح بخاری و صحیح مسلم دو مصدر اصلی نزد اهل سنت هستند.
⬅️دوم: مولفین مصادر شیعه در بسیاری از موارد از روات موجود در صحیحین روایت کردهاند.
👉 @raveshsonnati
#بلاغت_کاربردی
💥بسم الله الرحمن الرحيم «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 🔅 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ 🔅 إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله
🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی سوره کوثر پرداخته شده است.
1⃣ شأن نزول:
🔹 شأن نزول این سوره به اجمال و به حسب برخی از نقلهای تاریخی اینست که شخصی از مشرکین به نام عاص بن وائل حضرت رسول صلی الله علیه و آله را به واژه «ابتر» توصیف کرده بود، چرا که آن حضرت أولاد ذكور نداشت و از این رو ديگر نامی از او در روزگار باقی نمیماند؛ زیرا در آن زمان مانایی اسم افراد را به اين میدانستند كه شخص أولاد ذكور داشته باشد تا فرزندان آنها به اين شخص منسوب باشند، و اینگونه اسم او زنده و پايدار بماند، و اولاد دختری به آباء پدری منسوب میشدند، نه به آباء مادری. پس از این جریان سوره کوثر در مقام دلداری به آن حضرت نازل شد.
2⃣ ترجمه:
🔹ما به تو كوثر داديم، پس تو هم به اين جهت برای پروردگارت نماز بخوان، و دستهايت را در تكبيرهی نماز بالاببر، آن كسی كه شانیء تو است، يعنی تو را مبغوض دارد و از تو بدش میآيد و از تو دوری میجويد، او خودش أبتر است نه تو.
3⃣ تفسیر لغات و مفردات:
🔹«كوثر»: بر وزن «فوعل» است از مادّة «كثر». سيوطي در كتاب «المزهر» ذیل عنوان «ذكر ماجاء علی فوعل» الفاظ زيادی را ذكر میكند، كه در لغت عرب بر وزن «فوعل» آمده و نوعاً هم معنای وصفی ندارند. و بعيد هم نيست كه هيئت «فوعل» برای معنای وصفی وضع نشده باشد، مثل اسم فاعل، اسم مفعول، و صفت مشبهه بلكه الفاظي به اين وزن برای معانی خاصّهای وضع شده باشند، كه از جملة آنها كلمهی «كوثر» است.
❓ کوثر به چه معنی است؟
🔹در معنای «كوثر» در آيهی شريفه اختلاف شديدی وجود دارد و تا ۲۶ قول نقل شده است، فخر رازی هم ۱۴ مورد از اقوال را در تفسيرش ذكر كرده است، از جمله معانی كه برای كوثر ذكر شده است:
۱ ـ خير كثير ۲ ـ نهری در بهشت ۳ ـ حوض حضرت رسول صلی الله علیه و آله در بهشت و يا در محشر ۴ ـ أولاد و ذريّة آن حضرت ۵ ـ اصحاب و اتباع آن حضرت تا روز قيامت ۶ ـ علماء أمّت پیامبر ۷ ـ قرآن، و معانی دیگر.
🔹به نظر میرسد لازم است در این مقام به دو سوال پاسخ داده شود:
🔸۱. موضوع له واژه «كوثر» چيست؟
🔸۲. مراد از این واژه در آيهی شريفه چیست؟
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#نظریههای_یادگیری_و_کاربرد_آنها_در_آموزش
🔻نظریه یادگیری شناختی - اجتماعی
🔹روان شناس کانادایی، آلبرت باندورا، با ارئه نظریه یادگیری شناختی - اجتماعی اظهار کرد که رفتار انسان هم خاستگاه بیرونی و اجتماعی دارد و هم خاستگار درونی و شناختی. این دیدگاه هم بر خلاف نظریه رفتارگرایی و یادگیری شرطی است که رفتار انسان را برخاسته از محرکهای بیرونی میدانست، و هم مخالف نظریه شناختیها و پیروان گشتالت است که منشأ رفتار انسان را فعالیتهای ذهنی و شناختی او میدانند.
🔹به نظر باندورا بیشتر رفتارهای آدمی با مشاهده الگوها و از طریق مدل سازی آموخته میشود، یعنی فرد از طریق مشاهده دیگران و تقلید از آنان، نحوه انجام رفتارهای جدید را یاد میگیرد و این یادگیری را در موقعیتهای بعدی راهنمای عمل قرار میدهد. فرایند یادگیری مشاهدهای از چهار فرایند دیگر تأثیر میپذیرد:
1⃣ توجه: نخستین شرط یا مرحله یادگیری مشاهدهای این است که یادگیرنده به رفتار الگو توجه کند تا بتواند شکل رفتار و ویژگیهای آن را بشناسد. هرچه میزان این توجه بیشتر، و غفلت و بیتوجهی یادگیرنده کمتر باشد، یادگیری بهتر صورت میگیرد.
2⃣ یادسپاری: پس از آنکه توجه یادگیرنده به یک موضوع یا رفتار جلب شد، او باید آن را به حافظه بسپارد. اگر چه عواملی که موجب جلب توجه میشود، در حافظه و یادسپاری نیز موثر است، خود یادسپاری مرحله لازم دیگری از یادگیری مشاهدهای است. برای به خاطر سپردن یک مطلب باید آن را به صورت رمزهای کلامی یا تصویری در آورد. به این کار «بازنمایی» یا «رمزگردانی» میگویند. رمزگردانی یک مطلب موجب میشود یادآوری آن آسانتر شود. همه عواملی که برای تقویت حافظه و رمزگردانی در روانشناسی مطرح شدهاند. در اینجا نیز مؤثر و کانون توجه است.
3⃣ بازآفرینی عمل: در این مرحله، رفتاری که به صورت رمز در حافظه ثبت و ضبط شده است. به صورت عمل در میآید. در واقع فرد رفتاری را که قبلا مشاهده کرده و به خاطر سپرده است. اجرا می کند. باندورا بر تمایز میان یادگیری و عملکرد تأکید می کند؛ زیرا اگر مرحله توجه و یادسپاری به خوبی انجام شده باشد، فرد یاد گرفته است. اما برای آنکه یادگیری خود را به طور آشکار نشان دهد و به صورت عمل در آورد، باید شرایطی فراهم آید؛ زیرا همواره چنین نیست که یادگیری به صورت عملکرد ظهور کند؛ چنان که پیش از او تولمن نیز با آزمایشهایی نشان داده بود که گاهی حیوانات یاد میگیرند، اما چون انگیزه برای عمل و با شرایط دیگر رفتار فراهم نیست، این یادگیری آشکار نمیشود. هرگاه یادگیری به صورت رفتار آشکار در آید، میتوان آن را ارزیابی کرد. در این صورت معلم میتواند به اشکالات دانش آموز خود در یادگیری پی ببرد و در صدد اصلاح آنها بر آید؛
4⃣ فرایند انگیزشی: از نظر باندورا، مشاهده کننده برای یادگیری نیازی به تقویت و پاداش ندارد اما برای آنکه رفتاری را که یاد گرفته است انجام دهد، باید تقویت دریافت کند. تقویت موجب میشود که انگیزه عمل کردن در فرد به وجود آید؛ چنانکه دریافت تنبیه او را از انجام رفتاری که یاد گرفته، باز میدارد.
↩️ ادامه دارد.
📚روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۱۱۰ - ۱۱۲ با تلخیص.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥ابراز تأسف آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی از افزایش غیبت در جامعه
💥انتقاد معظمٌ له از بیتوجهی به تراث علمی و اخلاقی حوزه
🔹آیت الله شبیری زنجانی شب گذشته در دیدار اعضای بیت مرحوم آیتالله مؤمن با ایشان، با اشاره به شخصیت علمی آن عالم فقید، فرمودند: متأسفانه در این دورههای اخیر آن مرتبهای از عشق به علم، زهد و تقوایی که قدمای ما داشتند باقی نمانده است و در این شرایط، افراد استثناء نمونههای الهی هستند.
🔹ایشان خاطرنشان کردند: مکرر درباره وضعیت علمی حوزه گفتهام؛ اما متأسفانه برخی حتی با علومی که برای حوزه و ملّا شدن طلبه لازم است، مبارزه کرده و طلبه را نسبت به آن علوم سست میکنند.
🔹ایشان با نقل حکایتی از عشق و علاقه وافر علمای گذشته به مباحث علمی فرمودند:
🔸مرحوم شیخ علیمحمد نجفآبادی که استاد مرحوم آسیدجمال گلپایگانی بوده، در نجف به سلوک و عرفان شناخته میشد و عاشق علمیات و کتابخانهاش بود. الآن این کتابخانه به حسینیه شوشتریها هدیه شده است. مرحوم سید محمدصادق لواسانی از پدرش آقا سید ابوالقاسم که از شاگردان مرحوم آخوند بوده، این داستان را نقل میکرد. شیخ علیمحمد بیمار میشود. آقا سید ابوالقاسم لواسانی برای عیادتش میرود. شیخ علیمحمد به او میگوید من امروز را به پایان نمیرسانم اما شنیدهام که آخوند خراسانی، کتاب "کفایه الأصول" نوشته است. مقداری از آن را برای من بگو تا قبل از فوتم آن را شنیده باشم. مقداری از کفایه را برایش میگویند و او در همان روز فوت میکند.
🔹ایشان در ادامه افزود: علمای ما اینگونه به علم عشق میورزیدند اما الآن یک عدهای با این آثار مبارزه میکنند و عدهای بیاطلاع هم تحت تأثیر این سخنان و تبلیغاتشان قرار میگیرند.
🔹ایشان با انتقاد از رواج برخی روشهای تصنعی و انحرافی بهعنوان سیر و سلوک -که از فقاهت و روش علمای سلف فاصله دارند- افزودند:
در طول تاریخ حوزه همیشه علمای اهل سلوکی بودند که در حوزه درس اخلاق میگفتند هرچند درباره اخلاق نظری، مبانی متفاوتی وجود داشت.
🔹در دورهای چهار نفر از بزرگان متکفل تربیت و رشد معنوی طلاب بودند: آخوند ملافتحعلی سلطانآبادی، ملاحسین قلی همدانی، شیخ اسماعیل قرهباغی و سید مرتضی کشمیری. در دورهای دیگر آقا سید احمد کربلایی و بعد شاگردانشان آسید علی قاضی و آسید عبدالغفار مازندرانی، اکثر این افراد ملّا و مجتهد بودند. نقل است که مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی -که خود مرجع تقلید بود- تقلید از آسیداحمد کربلایی را جایز میدانسته اما ایشان نمیپذیرفته است. خب اینها هم اهل علم بودند و هم اهل اخلاق. در حوزه درس اخلاق میگفتند و طلبهها تحت تربیت آنها بودند اما این نسل گویا منقرض شده و دیگر از این افراد در حوزه خبری نیست.
🔹 وجه مشترک تعالیم این بزرگان اخلاق این بوده که کسی که میخواهد در اخلاق کار کند باید واجبات را درست انجام بدهد و محرمات را ترک کند. پایه اخلاق و سلوک معنوی، مراقبت در عمل به واجبات و ترک محرماتی است که در شریعت آمده است. انسان مراقب باشد غیبت نکند. این کار سنگینی است. ماها به این مسئله اهمیت نمیدهیم. همه میگوییم غیبت گناه کبیره است اما انجام میدهیم. ترک غیبت جزء اهم امور است اما به آن توجه نمیکنیم.
🔹البته گاهی هم کجسلیقگیهایی ایجاد میشود و در مقابل سیره معصومین علیهمالسلام و روش علمای گذشته، عدهای برای خود دکان و دستگاهی تدارک میبینند اما آنچه برای ما باید مهم باشد سخنان معصومین علیهمالسلام و اجرای آن در جامعه است.
🔹معظمٌ له با تقدیر از تلاشهای علمی و ساده زیستی آیتالله مؤمن افزودند:
ایشان استعداد مطلوبی داشت و از این نعمت استفاده کردند. عمر محدود است و انسان نمیتواند انتظار زندگی ابدی داشته باشد اما آنچه که میماند خدمت به علم و دین است. ساده زیستی و زهد ایشان تعلیمی برای طلاب است. اگر عالم اهل تشریفات باشد جامعه از او الگو میگیرد.
🔺کانال معظم له
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_سوم_اجرای_پژوهش
↪️🔻بخش اول: تهیه لیست منابع
🔹دانشوران منطق نتیجه را تابع أخسّ مقدمات دانستهاند. در جریان پژوهش نیز این قاعده حکمفرماست و عدم توجه به آن پژوهش را خدشه دار میکند.
🔹منابع، یکی از مؤلفههای مؤثر در نتیجهگیری پژوهشهاست. منبع به تمام چیزهایی که پژوهشگر را در شناخت موضوع و ابعاد آن یاری کند، گفته میشود. منابع گوناگون کتبی، شفاهی، الکترونیکی و موارد دیگری که قابلیت استناد در پژوهش را داشته باشند.
🔹التفات جدّی به این قاعده، انتخاب منابع مورد استفاده در پژوهش را با حسّاسیت و دقّت بیشتری رقم خواهد زد. تهیه لیست منابع، تنها به معنای جمعآوری لیستی متشکل از منابع نیست، بلکه عملی دقیق و نقّادانه است که به موجب آن منابع معتبر مورد شناسایی قرار می گیرند.
🔹برای اطلاع از منابع مفید جهت پژوهش، برخی منابع اطلاع رسانی عمومی وجود دارد. این منابع عبارتند از:
🔸 کتب کتاب شناسی
🔸 پایان نامه ها و مقالات مربوط
🔸 پایگاه های اطلاع رسانی
🔸 اساتید
🔹در گام بعدی پژوهشگر خود را موظف میداند که از میان انبوه منابع، تنها موارد قابل استناد را انتخاب کند و در لیست جای دهد. از نگاه صاحب نظران قابلیت استناد یک منبع به سه عنصر بستگی دارد:
🔸اصالت: نقل از یک منبع موقعی اصیل به شمار میرود که بدون واسطه از منبع اصلی نقل شود. هنگامی که نقلها مستقیم از منبع اصلی صورت نگیرد، منبع درجه دو ارزیابی میگردد و هر چه واسطه بیشتر باشد اصالت آن زیر سئوال میرود.
🔸اعتبار: برای کشف اعتبار یک منبع، سه شاخصه موردارزیابی قرار میگیرد؛ سرشناسی مؤلف، صحت انتساب و پیراستگی از جعل و تحریف.
🔸اتقان: برخی از منابع علاوه بر اصالت و اعتبار از استدلالها و استنباطهای محکمی برخوردار است. بهرهمندی اثر از اسالیب مستحکم فنی، سبب اتقان منبع میگردد.
🔹پس از تهیه لیست منابع مناسب، با مراجعه به اماکنی چون کتابخانهها و مراکز تخصصی و همچنین ابزارهایی مانند نرم افزارها و شبکه های اطلاع رسانی، میتوان منابع مورد نظر را برای یادداشت برداری آماده نمود.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati