eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
258 دنبال‌کننده
66 عکس
10 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم فعال تربیتی، فرهنگی و سیاسی اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مراقبت ها از تحلیل های غلط با موضوع شهادت مجاهد برجسته فلسطینی شهید اسماعیل هنیه... وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ و اگر مؤمنيد سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ اگر به شما آسيبى رسيده آن قوم را نيز آسيبى نظير آن رسيد و ما اين روزها[ى شكست و پيروزى] را ميان مردم به نوبت مى‏ گردانيم [تا آنان پند گيرند] و خداوند كسانى را كه [واقعا] ايمان آورده‏ اند معلوم بدارد و از ميان شما گواهانى بگيرد و خداوند ستمكاران را دوست نمى دارد (آیه 140/139 سوره آل عمران) ▪️نکته اول: این دست اتفاقات نباید منجر به سستی و ناامیدی در جبهه مقاومت شود که پیروزی از آن "مومنین" است اگر "مقاوم" باشند...واقعیت این است که ما وارد یک"درگیری وسیع" در منطقه بر محور تقابل تاریخی حق و باطل شده ایم به فرموده رهبری "اندازه اهمیت درگیری" در منطقه برسر"حیات" طرفین درگیری است،نابودی جبهه مقاومت یا نابودی اسرائیل ... ▪️لذا این دست اتفاقات بخاطر وسعت سطح درگیری قابل پیش بینی ست البته هرگز به معنای پذیریش کم کاری ها نیست اما این دست اتفاقات به بیان قرآن "غیر منتظره" نیست چرا که درجنگ، هم شما آسیب میرسانید هم او آسیب وارد میکند (إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ...)و این اصلی ترین زمین امتحان برای سنجش و ارتقاء"خلوص ایمان" در "مقاومت" و جبهه مقاومت است... در خلاصه کلام این اتفاقات برای جبهه مقاومت هیچگاه غیر منتظره نبوده و نیست که شهادت جزء سرنوشت سازی از پیروزی در میدان جهاد است . ▪️نکته دوم : "خط تحلیل های سالم" در شهادت مجاهد برجسته فلسطینی شهید اسماعیل هنیه پرهیز جدی از "خودزنی" و تمرکز بر "مدیریت فعال اتفاقات" است. مراقب باشیم "برآیندکلی" هر نوع تحلیلی نباید به خودزنی وتضعیف جبهه داخلی برسد این قاعده ی کلی در محاسبات درست برای موضع گیری سالم است. ▪️برنامه ریزی فعال ، چگونگی بهره مندی حداکثری از خون با برکت شهید به نفع جبهه مقاومت است که راه وهدف شهید غیر از این نیست...و اولین اقدم تشییع باشکوه این شهید بزرگ جبهه مقاومت است . ✍️مختاررضائیان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
❓چرا غزه مهم است ... 🔹ارزش هر اتفاق را به میزان اثرمندی ان در شکل گیری اتفاق نهایی می سنجند، عظمت هر رویداد را به اندازه سهم اثرگذاری ان در تحقق پدیده غایی ارزیابی میکنند. 🔹با این فرمول کلی، اگر اتفاقات عالم را در نسبت با غایت آن بسنجیم میتوانیم بزرگی و سهم ارزشمندی هر اتفاق را در عالم به دست بیاوریم 🔹حال بیایید سهم "حماسه غزه" را در نسبت با غایت حتمی هستی،"ظهور" بسنجیم. غزه اتفاقی در مقیاس جهانی با تغییرات جهانی است اثبات این موضوع بیشتر از اینکه نیازمند عدد و رقم باشد نیازمند به دیدن است. مهمترین ویژگی حماسه غزه ایجاد مرزبندی های روشن در صف بندی های انسانی بر مدار جریان تاریخی حق و باطل است و این اصلی ترین بستر ظهور است. 🔹آخرین فرصت های دنیای امروز را در بهرمندی از کتاب تاریخ با ورق خوردن های برگه های پایانی تاریخ آنهم به دست مردم مجاهد ومظلوم غزه ببینیم ، شاید این اتفاقات آخرین سطرهای این برگه تاریخی در اخرین دعوت های عمومی برای ظهور باشد آغاز آن با انقلاب و پایان ان شاید در غزه رقم بخورد که "قضیه فلسطین کلید رمزآلود فرج است" 🔹به فرموده رهبرمان مقاومت غزه حجت های اخرین الهی در پرده برداری تاریخی از چهره منافقانه لیبرال دموکراسی است. نعمت غزه هوشیار بخشی جهانی در بیداری فطرت عمومی است،چهره کریه جهانی نظام سلطه را امروز در میدان غزه و عمق بیداری فطرتهای انسانی را در دانشگاههای آمریکا ببینید. 🔹بله، ارزش اتفاقات را به میزان اثرگزاری آن در مقیاس جهانی بسنجید تا نسبت آن را با ظهور و اندازه اهمیتش را در آخرالزمان به دست آوریم و غزه امروز دیگر مساله اول دنیای اسلام نیست که اولویت جامعه جهانی است. 🔹دوستان تنها و تنها راه برداشتن پرده نفاق از چهره کریه و تودرتو نظام سلطه، قدرت مقاومت است. آنزمان که در مقاومت تاریخی غزه، چهره منافقانه تمدن غرب در اضطرار حیاتش، در اضطرار بودن و نبودنش کارآمدی خود را از دست داده، متوسل به خشنونت پنهان و انباشته شده اش درونش میشود و آن را شبانه روز بر سر مظلومان غزه فرود میآورد، اینجاست که دیگر حجت تمام و انتخاب ها سرنوشت ساز میشود ...و دنیا تا ابد مدیون این خدمت بزرگ مقاومت ملت غزه است در بیداری حهانی. 🔹صاحب قلبها، پیام مظلومیت و اقتدار ملت غزه را از مابین همه حجاب های پیچیده دیکتاتوری رسانه بر دلها رسانده و حجت را بر همگان تمام کرده. امروز میتوان همه زشتی باطل را در برابر همه زیبایی حق ببینم و انتخاب کنیم کربلای امروز ما در میدان غزه تجلی پید کرده ... 🔹امروز به برکت خون شهدای غزه به برکت مقاومت متحیرانه ملت غزه شاهد آخرین گامها در مرزبندی جهانی بر محور جنگ تاریخی حق و باطل هستیم و حقیقتا چقدر اندک شمارند جبهه باطل ... 🔹همواره خود را وامدار شفاعت تاریخی ملت غزه در بیداری جهانی و تعجیل امر ظهور میدانیم...سرنوشت آخرالزمانی خود را در آینه غزه ببینیم. ✍️مختاررضائیان ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
🎧سلسله جلسات 🔰روایتی نو از شهید در منظومه فکری مقام معظم رهبری (دامه ظله) 🎙مختاررضائیان 💢(مقام معظم رهبری ـ دامه ظله) مسئله‌ی شهدا مسئله‌ی بسیار مهمّی است و ما هنوز که هنوز است، اهمّیّت کاری را که جوانهای ما در این دوران طولانیِ بعد از پیروزی انقلاب تا امروز انجام داد‌ه‌اند، بخصوص در دوران دفاع مقدّس، تقویم واقعی نکرده‌ایم؛ یعنی هنوز آن وزن واقعی این کار را در حفاظت از انقلاب، نظام، کشور، عزّت ملّی و آینده و تاریخمان، شاید حالا تشخیص هم نداده‌ایم امّا ابراز [هم] نکرده‌ایم و نشان نداده‌ایم.۱۳۹۵/۰۹/۱۵ 🔹سرفصل های اصلی 🔸بیان جایگاه حقیقی شهید 🔸چرایی پرداختن به موضوع شهید 🔸شهید کیست؟شهید چیست؟ 🔸جایگاه شهید در نظام اهداف انقلاب 🔸قدرت راهبری شهید برای تمدن اسلامی 🔸نقش شهید در ایجاد جامعه الگو اسلامی 🔸شهید و سبک زندگی اسلامی 🔸برنامه بلند مدت دشمن در تحریف شهید 🔸اصلی ترین وظایف راویان سیره شهداء 🎙صوت جلسات جلسه اول|جلسه دوم|جلسه سوم|جلسه چهارم جلسه پنجم|جلسه ششم|جلسه هفتم|جلسه هشتم|جلسه نهم|جلسه دهم|جلسه یازدهم| جلسه دوازدهم|جلسه سیزدهم|جلسه چهاردهم| جلسه پانزدهم|جلسه شانزدهم|جلسه هفدهم| جلسه هیجدهم|جلسه نوزدهم|جلسه بیستم| جلسه بیست و یکم|جلسه بیست و دوم|جلسه بیست و سوم|جلسه بیست و چهارم|جلسه بیست و پنجم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🚩دنیای امام حسین(علیه السلام)... ▪️در جغرافیای کربلای حسین(علیه السلام) جا برای "همه" هست از علی اصغرهای شش ماه و رقیه های سه ساله تا رباب های مادر و سکینه های دختر از وهب های نصرانی، زهیربن قین های سنی تا جُون های سیاه، حُرهای یزیدی از ام وهب ها و دُلْهُم ها تا ... در کربلای حسین(علیه السلام) از "همه" بود و بودند جز یزید و یزیدیان...تنها مرز حسینی در وحدت کثرات، یزیدی نبودن است حتی اگر به "اسم" حسینی نباشی... ▪️عزیزان با این حسین(علیه السلام) است که میشود دنیا را ساخت با این مرزبندی ست که تمدن نوین اسلامی ممکن میشود با این کشتی است که میتوان تاریخ را نجات داد، این کشتی "بر زمان" سوار است و در لحظه ها جاری از تو به تو نزدیکتر است، همه منتظر او و او کسی را منتظر نمیگذارد فقط کافی است "تاریکی" انتخابت نباشد تا بردلت بنشیند و دلربایی کند ▪️به ما گفته اند تاریکی نبودن نور است شاید... ولی به نظر تاریکی "نبودن" نور نیست "ندیدن" نور است اگر بخواهیم ببنیم حسین(علیه السلام) منتظر ماست . ▪️همه چیز همین است، کسی که یزیدی نیست حسینی است اگر عبادتمان بر "رسم" باشد نه "اسم" ▪️ در مرزبندی اسلام حسینی فقط اقلیتی عنود میماندکه بیشترین سهم لعن ارض و سماوات را از آن خود کرده اند و میکنند آنان دشمن خدا و مردمند همه بدانیم آنها "مردم" نیستند و همین است که اندک اند ... ▪️در مرزبندی اسلام حسینی اولین ایستگاه پشت کردن به تاریکی است و آخرین آن آخرین ندارد با حسین(علیه السلام) که باشی دیگر اهل حسین(علیه السلام) میشوی. ▪️اما من و تو چه میتوانیم یا چه باید بکنیم؟ "دستگیری" با "مرزبندی اسلام حسینی" نه "دست بندی" با "دسته بندهای یزیدی" نگاه های قشری ، گروهی ، حزبی ، قومی ، مذهبی ، جنسیتی و...در اسلام حسینی هرگز جایگاهی نداشته و ندارد کافی ست یزیدی نباشی کافی ست با شیطان بزرگ نباشی انگاه با مائی... ▪️مرزبندی اسلام حسینی را امروز در گفتمان ناب انقلاب و جبهه مقاومت و فردا در جبهه جهانی مقاومت می بینیم، انشالله ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🎧سلسله صوتهای کوتاه با موضوع مبانی تربیت جهادی 🔰تربیت جهادی مهمترین موضوع مورد نیاز امروز ما برای تحول در مبانی نظام آموزش و پروش کشور 🎙مختاررضائیان 🎧 جلسه اول چیستی و چرایی تحول تربیت؟ 🎧 جلسه دوم سطوح ، مراتب و موضوعات تحول در تربیت؟ 🎧 جلسه سوم مطلوبیت تحول تربیتی در دین چیست؟(حرکت هدفمند به سمت تحولات حقیقی در جهان) 🎧جلسه چهارم چیستی تربیت؟(تبین عقلانی و همگانی از تربیت برای شکل گیری تفاهم حداکثری) 🎧 جلسه پنجم تربیت در میدان درگیری اراده(انواع میدان های درگیری و چگونگی عبور فاتحانه از آنها) 🎧 جلسه ششم ترسیم انواع میدان درگیری مادی و معنوی در تربیت جهادی 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰فریب‌های تربیتی در اسباب بازی‌ها... 🔻بازی و سرگرمی بیشترین اثرگزاری را به شکل "غیرمستقیم" بر متربیان دارد. لذا برخلاف بیان ساده انگارانه امروز که بازی، بازی است؛ باید به ابعاد پنهان و آثار غیرمستقیم بازی‌ها "حساس" شد، بازی‌ها بر استوارترین مبانی فکری شکل گرفته و چون جبنه سرگرمی و تفریح دارد کم‌ترین سخت گیری نسبت به آن صورت می‌گیرد. لذا راه نفود و اثرگذاری پنهان آن بسیار آسان است. 🔺چنانچه در مبانی فکری داروینسم که اصالت انسان را به حیوان بر می‌گرداند، می‌بینم که حجم بسیاری از اسباب بازی‌ها، کتاب‌ها، کارتون‌ها، انمیشن‌ها، قصه‌ها و... بر محور "حیوانات" شکل گرفته به دیگر بیان انتقال "احساسات"، "مفاهیم" و "مهارت‌ها" به کودک از طریق و زبان حیوان است. 🔻 لذا این پیام در ضمیر ناخوادگاه کودکان شکل می‌گیرید. «او می‌فهمد که از طریق حیوان دنیا را باید بشناسد» و این‌گونه است که در بزرگسالی اُنس با حیوانات به عنوان تنها همدم‌ش به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده و هزاران بار متاسفانه در نفوذ پنهان و بدون حساسیت ما کتاب‌ها و قصه‌ها و اسباب‌بازی‌ها و انیمیشن‌های دینی نیز به زبان حیوان تولید می‌شود و این‌گونه یا معانی دینی قلب یا حذف می‌شود‌. 🔻چرا که به غلط اصالت انسانی یا "فطرت انسانی" را به حیوان نزدیک‌تر می‌دانند. چرا که او "حیوان ناطق" است با حیوان مانوس‌تر است، «وجه اشتراک» ما در حیوان بودن ماست. به بیان ساده پایگاه ارتباط با کودک خوی حیوانی اوست باید با «زبان حیوان» با کودک ارتباط برقرا کرد تا بتوانیم اثرگذار باشیم. 🔻حال آن‌که در نگاه دینی فطرت کودک بر توحید و ولایت سرشته شده است (کُلُّ مَوْلُود یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ) او پیش از این‌که والدین خود را بشناسد با خدای خود مانوس است. با امام زمان خود مانوس است. به دیگر بیان ابزار واسطه‌ای برای ارتباط با کودک امام است نه حیوان و این کجا و آن کجا 🔺من با "زبان توحید" با کودک خود ارتباط می‌گیرم و بر او اثر می‌گزارم. برخلاف نگاه مادی که حیوان واسطه ارتباط و انتقال مفاهیم است. و این آن بلایی‌ست که به شکل تدریجی و کاملا مخفیانه وارد نظام تربیتی ما شده است. 🔻مصیبت آن‌جاست که در زمان موضع‌گیری و نقد گفته می‌شود که بازی است نباید سخت گرفت و این اوج بلاهت یک مسئول است چرا که عمیق‌ترین پیامها در این ساده انگاری مربی و مسئول به کودک آنهم در حساس‌ترین مراحل رشد به راحتی منتقل می‌شود. 🔻همه این‌ها برای آن‌ است که حب و بغض کودک در سنین حساس رشد از محبت به معبود و امام به حیوان منتقل شود. فطرت خدا شناسی و خدا دوستی او به حیوان شناسی و حیوان دوستی منتقل شود. حال آن‌که کودک هر روز با بازی‌ها، کتاب‌ها، کارتون‌ها، انیمیشن‌ها و... سروکله می‌زند که تجسم حیوان تمام ضمیر ناخواگاه او را اشباع کرده و اینگونه است که بعدها همه عالم را از دریچه خوی حیوانی مشاهده و محاسبه میکند. ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
سرگرمی برای سرگردانی.mp3
10.71M
🎧سرگرمی برای سرگردانی 🔰صنعت سرگرمی در نگاه مادی و نقد آن از منظر دین 🎙مختاررضائیان ▪️لایه های پنهان تربتیی در صنعت پیچیده سرگرمی ▪️نشاط در نگاه مادی با تکیه بر عجزها و جهل ها ▪️بیهوده زندگی اصلی ترین هدف صنعت سرگرمی مادی ▪️تربیت غفلت در صنعت سرگرمی با محوریت شانس ▪️نقش شانس و تصادف در صنعت سرگردمی ▪️تربیت با بازی شیوه نوین در بردگی نوین ▪️شانس، یکی از بزرگترین حجابهای تمدن غرب در استثمار انسان ها ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
🔘دزدی‌های پنهان نظام سلطه با صنعت پیچیده سرگرمی 🔸تربیت اگر با "حکمت" همراه شود "توفیق" را به دست می‌آورد و با توفیق است که "رشد و هدایت" ممکن میشود و اگر با "شانس" همراه شود "غفلت" ایجاد میشود و غفلت اصلی ترین بستر "استثمار" وجودت است در تربیت دینی از ندانستن‌ها "سرگرمی" نمی‌سازند بلکه "توکل" و"طلب توفیق" را به دست می‌آورند در تربیت دینی ندانستن‌ها و نتوانستن‌ها عامل خنده و سرگرمی نیست بلکه مرکب رسیدن به توکل‌ها و توفیق‌هاست. اما در "تربیت غیردینی" چون "حکمت" و "یقین" جایگاهی ندارد تربیت همراه می‌شود با "شانس"، آن‌جا که جهل او، ناتوانی‌های او در ندانستن و نتوانستن‌ها می‌شود محور اصلی در "سرگرمی" برای به دست آوردن "سرگردانی" ... هر جایی که نمی‌تواند یا نمی‌داند تنها کاری که می‌کند تا بلکه مقداری آرام بگیرد، "شانس" خود را مورد "هجوم" قرار می‌دهد تا دست "برتر الهی" را در "خلق اتفاقات" نببیند. 🔸تربیت با خلق بازی‌های متنوع و پیچیده بر "محور" شانس و تصادف می‌خواهد این تفکر انسان گرایانه را در سراسر زندگی بشر نهادینه کند که "تصادف دیالیکتیکی" است که این "اتفاقات" زندگی او و زندگی همه را رقم زده و تو و امثال تو در کیفیت آن هیچ کاره‌اید. به قول امروزه روز که در مواجه با اتفاقات می‌گویند فقط «بد آوردی» همین نگران نباش ، شاید همه ی قصه همین "همین" است. 🔸مهمترین ویژگی سرگرمی "جدی نبودن" آن است ،هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند و نباید بکند والا سرگرمی، سرگرمی نیست این تعریف پر از اشتباه است که منجر به سرگردانی‌ بیشترش میشود چرا که نقطه اتصال او در "عجزهایش" نه "حکمت و اراده بالغه الهی" که "تصادف" است. 🔸تصادفی که هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند. تصادفی که پدر و مادر ندارد، معنایی را دنبال نمی‌کند، مقصدی ندارد دلیلی بر آن اقامه نمی‌شود... این‌جاست که صنعت بزرگ سرگرمی نه برای سرگرمی که برای سرگردانی بیشتر خلق شده برای مشغول شدن‌های بیهوده و این همه ی "هدف" سرگرمی است. اما سوال اینجاست، این بیهودگی به نفع کیست؟ چه کسی از این سرگردانی، از این «جهل شیرین» استقبال می‌کند؟ 🔸استثمار جهانی، روح و فکر مردم را با صنعت بزرگ سرگرمی "پوچ کرده"، آن‌جا که شانس محور برنده شدن، محور "موفقیت" و "خوشبختی" زندگی اوست. آنگاه می‌تواند با کنترل اراده اش، همه زندگیش را مصادره کند چگونه؟ با شانس است که دست پنهان مستکبرین و سرمایه داران زالو صفت در استثمار روح و جان دیده نمی شود.نظام سرمایه دار توانسته حجاب بزرگی بنام شانس را بر سرتاسر زندگی بشر بگستراند تا دراین حجاب پنهان ، مغز متفکر اصلی که کنترل و تقسیم شانس را دارد نبینیم و این "ندیدن" است که میتواند "حاشیه امن" را برای سلطه در ضمیر ناخوادگاه" بوسیله بازی، برایش ایجاد کند. بله سرگرمی برای سرگردانی، سرگرمی برای غفلت بخشی، غفلت از چه؟ 🔸لذا هرجایی که هم برای او سوالی است نه دست پنهان استعمار که شانس و تصادفش را "مخاطب" قرار می‌دهد و «این بزرگ‌ترین بازی است که خورده» وقتی می‌گویی چرا کاری نمی‌کنی؟ چرا این‌قدر منفعلی؟ می‌گوید این آن چیزی است که دیگر دست من نیست و کاری با آن نمی‌شود کرد! چرا ؟ میگوید ما مجبوریم. شانس است دیگر دست کسی نیست!!! با من نیست، با تو هم نیست. پس با چه کسی است؟ "جبر دیالکتیکی"، با زندگی همه است و راه فراری هم از آن نداری، ببینید برای آن فلسفه‌ها بافته تا ذهن وروح نتواند از این "حصر عقلی" به جایی دیگر سربزند، همه ی راههای فرار را بسته تا مبادا آگاه شود ... و همه ی اینها برای این‌ست که اراده خداوند را ناچیز کند، تصادف را خلق می‌کند و تو "باید" آن را بپذیری که چاره‌ای جز پذیریش نداری و الا درد وجدان، درد بی عدالتی تو را نابود می‌کند. 🔸 در یک کلام مجبوری تسلیم این شانس زبان نفهم شوی و با این شانس کر و کور زندگی کنی نه که زندگی کنی از آن اطاعت کنی که بدون آن نمی‌توانی قدم از قدم برداری. چرا؟ که محور تصمیم گیری‌هایت که محور انتخاب‌هایت، باید شانس باشد که اگر شانست با تو باشد موفقی و الا نه، اگر اقبال با تو بود خوشبختی و الا نه... به کسی هم اعتراض نکن. این شانس بی‌پدر و مادر است. از بی‌انصافی‌هایش، از بی‌حساب و کتاب بودنش سراغ کسی نمی‌توانی بروی. 🔸چگونه چیزی به این مهمی که محور موفقیت و خوشبختی یا بدبختی من است صاحب ندارد؟ به راستی دست کیست؟ چه کسی یا کسانی این شانس و اقبال را تقسیم می‌کنند؟ جواب یک چیز است! هیچ کسی نیست، هیچ چیز بجز جبر دیالکتیکی عالم، هیچ اراده‌ای پشت پرده نیست. خود به خود ایجاد می‌شود! دست من و شما هم نیست و این سرآغاز حماقت‌ها و ساده لوحی‌هایی بود برای این‌که بزرگ‌ترین استثمار قرن در وسعت جهانی با صنعت سرگردمی شکل گیرد.
📖صفحه دوم 🔸تربیت و نهادینه کردن این "فکر منعفلانه" نیز با زبان بازی و سرگرمی به خصوص در دوران کودکی رخ می‌دهد؛ چرا که کمترین مقاومتی نسبت به آن شکل می‌گیرد. بازی نیاز هر انسان و هر کودکی است چرا که نشاط و شادابی نیاز انسان است اما مراقب باشیم چرا که با زبان "بازی نادرست" عمیق‌ترین افکار شوم را نهادینه و بزرگ‌ترین نعمت الهی (توکل و توفیق) را از ما گرفتند... که همه هدف فقط برای یک چیز بود حذف اراده الهی و حضور پنهان استکبار و ائمه طاغوت در خلق غفلت برای پنهان کردن نیت‌هایشان، برای پنهان کردن استثمارشان، برای ایجاد حاشیه امن خودشان تا همواره دور از دسترس اگاهی مردم باشند. 🔸حال آن‌که در نگاه دینی "عجز انسان" مرکب رسیدن به "حکمت الهی و کسب توفیق" است. من از "نادانی" باید به "دانایی"، از "نتوانستن" به "توانستن" برسم نه این‌که در نادانی بمانم، در نادانی زندگی کنم، در نادانی تصمیم بگیرم و با آن خوش باشم. حماقت بالاتر از این‌ نیست که سرنوشت زندگی من در دست شانسی است که جبرا و بدون هدف ایجاد شده و من هیچ نقشی در کیفیت آن ندارم... سرگردانی مقصد همه سرگرمی‌های نامطلوب است و سرگردانی همه آن‌چیزی است که منفعت سرمایه داران در آن نفهته است... که فرد و جامعه سرگردان و سرگیجه است که با کمترین هزینه، میتوان به دلخواه خود هدایت یا مجبور کرد. 🔸لذا باید بسیار مراقب سرگرمی‌ها و مقاصد پنهان آن در تربیت ناخودگاه بخصوص مراحل ابتدایی تربیت یعنی کودکان باشیم. از نقدهای دقیق در لایه‌های پنهان "صنعت سرگرمی" هیچ‌گاه غافل نشویم که عمیق‌ترین اخلاق ها، عمیق‌ترین معارف، عمیق‌ترین تربیت‌ها در دلِ بازی‌ها به کودکان ما منتقل می‌شود. 🔸آن‌جا که گفته شد، غایت پنهان و نهایی صنعت سرگرمی در خلق بازی به دنبال حذف اراده الهی در اداره اتفاقات زندگی‌ها و جایگزین کردن آن با شانسی است که کور و کر است و پاسخگوی هیچ کدام از افعال خود نیست چرا که اسمش بر روی خودش است تصادف، شما از تصادف حکمت را نمی‌توانی به دست آوری، شما از شانس دلیل را طلب نمی‌کنید و همین شانس اگر زمانی در کودکی محور بازی بود، الان در بزرگسالی محور موفقیت و شکست‌های تو در زندگیت شده... آن‌جا که دیگر زندگی بازی نیست و انباشت اتفاقات کور و کر تو را به پوچی رسانده و "مرگ "خوشایندترین اتفاق زندگیت خواهد بود... و این "انتفام تاریخی" شیطان و شیطان صفتان از "انسان" است. 💡ایجاد غفلت گسترده در سطح جهانی محور صنعت بزرگ و پیچیده سرگرمی است، اما غفلت از چه چیزی؟ از اصلی‌ترین منبع هدایت در عالم؟! خدا... واین بزرگترین دزدی نظام سلطه با صنعت پیچیده سرگرمی از من و شماست. ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🎧سلسله جلسات 🔰نقد فراساختاری حوزه و دانشگاه در منظومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🎙مختاررضائیان 🔸قسمت اول 🔸قسمت دوم 🔸قسمت سوم 🔸قسمت چهارم 🔸قسمت پنجم(جمع بندی) 📂سرفصل های اصلی ▪️نقد ساختاری های دانشگاه و حوزه در تربیت نخبگان کشور ▪️تاریخچه دانشگاه و اهداف آشکار و پنهان آن در حمایت از نظام سرمایه داری ▪️تغییر هوشمندانه ساختار حوزه در نسبت با گفتمان مردم سالاری دینی ▪️رهبانیت یا دیکتاتوری دو ورطه خطرناک برای حوزه ▪️مردم سالاری دینی گفتمان برتر در ایجاد ساختارهای انقلابی ▪️فرد گرایی یا جامعه گرایی موضوع اصلی ساختارهای نخبه پرور ▪️نیازمندی به جمهوریت در جامعه اسلامی و شکل گیری اخلاق متواضعانه در نخبگان دینی ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
• اگر‌ کسی،شوق‌ شهادت‌ دارد آن‌ را‌ فعلا‌ طلب‌ نکند...! شهادت‌ را در‌ جنگ‌ با‌ آمریکا و‌ اسرائیل از‌ خدا‌ بخواهید... |حاج‌قاسم| @ashk128
🔘مراسم تحلیف پادشاهی کودک 🖊چرا در هفت سال اول روایات ما به عنوان دوران تعبیر شده؟ 🔺مهمترین متغیر در گزاری و از ، ایجاد و رشد قدرت و است ، در رشد قدرت اراده و اختیار اوست که توان تحول و تغییر شرایط را در جهت تحقق اهداف به دست می آورد لذ از مهمترین مراحل رشد اراده ، قدرت "انتخابگری" متربی است. آنچه در دوران کودکی به عنوان دوران پادشاهی اتفاق می افتد اراده و قدرت انتخابگری کودک در همه امیال و افعال اوست. 🔺کودکی، اصلی ترین دوران در کسب تجربه انتخاب گری برای رشد قوه اختیار اوست. با آزادی های هوشمندانه توسط والدین است که قوه اراده کودک در میدان تجربه توسعه میابد. اراده او با تجربه ی انتخاب های آزاد است که معنا میابد. این تجربه ورزی های کوچک ولی با آثار بزرگ است که اصلی ترین پشتوانه او در دوران بعدی رشدهویتش است. انجا که با رشد ارزش ها و عقلانیت ،جهت و چگونگی تکامل این انتخاب گری را به دست می آورد... 🔻 این آزادی در عمل باعث میشود تا "زیربنای" تربیت و کودک یعنی ایجاد و توسعه "اراده ورزی" به درستی صورت گیرد. از این رو در روایات به رعایت "کرامات کودک" به معنای "حق انتخاب گری" در او تاکید شده ، این تاکید با بیان دوران پادشاهی عملا در صدد "پی ریزی تجربه ی اراده ورزی جهتمند" در کودک است ... 🔻 قدرت "اعتماد به نفس" با "آزادی" کودک "شکل" و در مراحل دیگر رشد، "کامل" میشود نقطه مقابل آن، تصمیم گیری بجای کودک و محدودیت های نابجا و بیش از حد بخاطر و یا تنبلی ها والدین است 🔺از این رو دوران کودکی اول از حساس ترین مراحل رشد کودک است چرا که "رشد قدرت اراده" در گرو میدان دادن وسیع به کودک است. لذا باید دوران پادشاهی کودک در این دوران کاملا به "رسمیت" شناخته شود تا بسترهای مناسب برای اراده ورزی در کودک به درستی ایجاد شود. او باید طعم اراده آزاد را در اولین و حساس ترین مرحله رشد خود کند تا در مراحل دیگر بتوان به آن و سپس آن را و کند. 🔻بعد از "حریت بخشی"در دوران کودکی اول، در مراحل بعدی یعنی هفت سال دوم ، "تادیب" نیاز است تا به اراده آزاد "جهت" داده شود به دیگر معنا جهت گیری دینی با تادیب یا به عبارت درستر ادب، سمت و سوی الهی بگیرد ، ارزشها در این مرحله به دانش آموز منتقل میشود. در مرحله سوم یعنی هفت سال سوم با قدر مراحل نگهداری و اراده، با وزارت بخشی او کامل شود. متربی در این مرحله میتواند با قدرت تفکر و تعقل خود ایده ها و نظراتش را اعمال کند. 🔸در خلاصه کلام، مهمترین و بزرگترین بستر برای تجربه و درک قدرت اراده متربی در "دوران کودکی" اوست با به رسمیت شناختن این دوران در نظام های تربیتی میتوانیم با آزادی های برنامه ریزی شده در کودک بستر شکل گیری و رشد قدرت اراده را به عنوان اصلی ترین متغیر در ارزیابی موفقیت طرح تربیتی،برایش فراهم کنیم. ▪️امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: "«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً.» کودک در هفت سال نخست زندگی گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن آموخته می‌شود و در هفت سال سوم به گرفته می‌شود. ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💢امنیت پایدار... 🔹"امنیت پایدار" برای "رشد دائمی" فقط با "حضورفعال" در "حصن ولایت" و "معیت با امام" ممکن است .با حضورفعال در میدان مشکلات و مصائب است که اگاهی بخشی و غفلت زدایی از «شرک حرکت» میتواند امنیت و مصونیت در حرکت را برای رشد دائمی ایجاد کند ... 🔹تنها آب راکد است که آلوده میشود و در شدت این آلودگیست که آخر میمیرد، برای در امان ماندن از شرک ها از مُردن ها باید "دائما" با امام در بی نهایت قرب الی الله "حرکت" کرد... ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
شهید زنده.mp3
29.31M
🔹شهید چگونه زنده میشود!!؟ 🎙مختاررضائیان 🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🔹خاصیت کشته شدن در راه خدا این است که انسانى جان خود را صرف میکند براى یک هدف و مقصد الهى و خداى متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملّت او تداوم میبخشد و یاد، فکر و آرمان او زنده میماند. ۱۳۶۸/۰۵/۲۵ 🔹موضوعات 🔸چگونه شهید نه عامل تحول در جامعه که بزرگترین مانع تحول قلمداد میشود ؟ 🔸چگونه میتوان به شکل حداکثری از شفاعت اجتماعی شهید بهره مند شد ؟ 🔸چگونه شهید با روایت در گذشته مانده ما شهید میشود؟ 🔸چگونه جامعه میتواند حاضر و ناظر بودن شهید را لمس کند؟ 🔸چگونه شهید محور تفرقه در جامعه میشود!؟ 🔹@rezaeyan_mokhtar🔸
🔰تحلیلی کوتاه درباره جایگاه و اهمیت و قدرت رویارویی با همه ارکان قدرت در کشور... ▫️تحلیل در لایه عمیق از این موضوع به قدرت رسانه ای و نقش و جایگاه آن در «اداره کشور» به خصوص حوزه برمی گردد ، دشمن با ایجاد و ایجاد دسترس آسان و همگانی به آن و با قصد هدایت درجهت خاص به دنبال رقابت و مبارزه با نهادی های اصلی قدرت در یک کشور بزرگ است. به عبارت دیگر میخواهد کنترل و هدایت جامعه از نهادهای رسمی قدرت به رسانه های مجازی در حال انتقال است. ▪️یعنی در ‎ها این رسانه های مجازی هستند که تصمیم گیر نهایی هستند. اگر اراده کند با ایجاد موج های رسانه ای و با قدرت فریب افکار عمومی می تواند در مقابل قانون قطعی تو بایستد و جلوی تصویب یا اجرای انرا بگیرد. ❓سوال اینجاست آیا اداره اراده جامعه در آینده با دولت ها است یا رسانه های عمومی؟ ◽️اینکه تو نمیتواند حکم قطعی خدا رو اجرا کنه ، اینکه تو نمیتواند طرح صیانت رو قانون کنه اینکه ‎‌مجریه تو نمیتواند با بی حجابی مسلم برخورد کند وصدها مورد مشابه همه اش بخاطر اینست که در بازی قدرت، رسانه را واگذار کرده ، اینکه نمی تواند تصمیم درست رو اجرایی کند یعنی در مقابل رسانه و افکار عمومی قدرت رویارویی را از دست داده است ؟ یعنی این رسانه است که برای تصمیمات شما تصمیم میگیرد؟ واین خطرناکترین بخش این قصه دردناک است. چرا که سوال اصلی اینجاست رسانه دست کیست ودر چه جهتی از آن استفاده میشود ؟ ▪️تمام نهادها قدرت در زور آزمایی با رسانه مجازی(اجتماعی) با چالش های جدی مواجه هستند و این محصول از این ابزار قدرت افرین در بسط و تکامل دین است. یعنی یعنی ... ◽️و این مشکل حل نخواهد شد مگر با بازگشت به ، اهمیت مردم ، ضرورت همراهی مردم ، ضرورت اغناء مردم ... و این ممکن نیست مگر با "رسانه" تازمانی که مردم و جایگاه انها در حکومت و مهم نباشد جایگاه و ضرورت "رسانه عمومی" هرگز فهم نخواهد شد با حذف و هم مساله شما حل نخواهد شد بلکه مساله پابرجاست. ▪️واین کلان مساله ماست. اگر به تند روی متهم نشویم دشمن به زیبایی فهمیده که عنصر اصلی و قدرت افرین این انقلاب، مردم هستند بخاطر همین با نیت خاص و با ایجاد ها عمومی و شکل گیری رسانه های اجتماعی ، توانسته افکار مردمی را به سمت وسو خاص خودش مدیریت کند و اینگونه انقلاب را تبدیل به کند. چیزی که بزرگترین فرصت برای تکامل انقلاب بود الان تهدید جدی شده برای حرکت تکاملی انقلاب... یعنی ما دقیقا از نقطه قوت خود ضربه خورده ایم همان که بارها رهبری به آن اشاره کرده اند مردم مردم مردم. ◽️از این رو مقام معظم رهبری(دامه ظله) بارها به نهادهای اصلی حکومت ، را گوشزد میکنند، غفلت از این موضوع یعنی عقب نشینی ها پی در پی از واهداف و این همان چیزی ست که هنوز متاسفانه درک نشده . و روایتگری ان روی این قدرت بی رقیب یعنی رسانه است روایتگری یعنی رسانه پویا دینی در وقایع عمومی برای دستگیری مردم، شکست در این میدان یعنی شکست تدریجی انقلاب در زمان ... از این رو و سیلی سخت از تعابیر سنگین مقام معظم رهبری در دیدار با در اهمیت و ضرورت رسانه و شکست تدریجی و هدر رفت فرصت های تاریخی برای و است. ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
رسانه وتوازن حرکت انقلاب.mp3
31.43M
🎧جنگ داخلی!!! 🔰تحلیلی بر چگونگی غفلت از انسجام ملی در بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🎙مختاررضائیان 🔹نکته‌ی بعدی در باب منافع ملّی، مسئله‌ی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ی ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است مقام معظم رهبری (دامه ظله)۱۴۰۳/۰۱/۰۱ 🔘موضوعات ▪️علت های غفلت از انسجام ملی و پیامدهای منفی آن در دراز مدت ▪️چگونگی برقراری تناسب بین حرکت داخلی نظام با مسائل بین المللی ▪️راه های برقراری انسجام ملی برای حرکت بین اللملی انقلاب ▪️راهبرد دشمن برای از کار انداختن خواص و لایه نخبگانی جامعه 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️چگونه برای دانش آموزان خود رویا بسازیم... 🔸"تحول" با نارضایتی و ناراحتی از وضعیت "الان" به دست می آید و زمانی از وضعیت الانت ناراضی هستی که وضعیت مطلوبی را برای خود ساخته باشی... بدون "هدف های بزرگ" فقط عمرت را برای دیگران و اهداف دیگران صرف خواهی کرد. رویا بزرگترین گمشده دانش آموزان ما در امروز و فردای ماست. رویاهای به بزرگی انقلاب رویاهای به بزرگی یک تمدن ... اگر آن را برای دانش آموز ساختیم پیش می رویم اگر نه محکوم به تحقیر و استعمارعمر ملت با آرزوهای پوشالی غرب هستیم. 🔸چگونه میشود رویاهای بزرگ تمدنی این انقلاب را احیا کرد؟ چگونه میشود آن را به دانش آموزان انتقال داد؟ چگونه میشود آن را ساخت؟...سوالی سخت با پاسخی ساده، با کسانی که جان خود را ، آسایش خود را ، آینده خود را در باور به این رویاها فدا کردند و آن را جز در شهیدان و با شهیدان نمیتوان یافت. عزیزان "شهید" در" آینده آرمانی" ما به بلندای قله ها ایستاده تا "نشانی" باشد برای اینکه راه را "گم" نکنیم تا "ناامید" نشویم که شهید"اقامه گر" تمام زیبایی های یک ملت است که ایستادن سهم راه افتادگان و نشستن سهم جاماندگان است... 🔸با شهید است که مسیر رسیدن به "آرمانها" آسان میشود، با شهید است که دیدن "رویاها" ممکن میشود با شهید است که ساختن "آینده" قطعی میشود که شهید را جز با آرمانهایش، جز با رویاهایش نمی شود شناخت و نمی شود روایت کرد ...«آرمانها نزد شهیدان زنده اند اگر شهیدان زنده اند» 🔸تنها وقتی که در منظر چشم شهید قرار گرفتی میتواند زیبایی وصف ناشدنی آرمانهایت را به وضوح ببینی با شهید است که میتوانی با رویاهای انقلاب زندگی کنی، کافیست دست دانش آموزت را در دست شهیدش بگزاری تا شهید او را در عالم رویاها سیر دهد تا دانش آموزت بتواند زیبایی ها این رویاها را لمس کند ، تا "باور" را بیابید تا "امید" را زنده کند تا" آزادی" را یقین کند تا هر چه از آینده میخواهد به دانش آموزت بدهد ... 🔸در خلاصه باشهید رویاهای انقلاب را ببینید با شهید رویاهای انقلاب را منتقل کنید با شهید قدرت ساختن رویاها انقلاب را به دانش آموزان بدهید که شهید شاهد، هادی و شافی یک امت برای رسیدن به اهداف بلندی تمدنی است. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
• تا با خاک،اُنس نگیری، راهی به مراتب قرب نخواهی داشت! |آسِدمُرتِضیٰ‌آوینی| @ashk128
🔰چرا مسجد مهم است؟ ▪️مسجد پایگاه اصلی دین در تنظیم و هدایت روابط اجتماعی بر محور ارتباط با رب است... در"جامعه سازی" ما نیازمند "فناوری" هستیم که بتونه همه روابط مورد نیاز را حاضر و در جهت مطلوب رشد بده ... در مسجد هم فرد است هم مردم هم امام همه اینها هم بر طبق یک "قاعده مندی مشخص" بر محور "تکامل عالم" یعنی رب تنظیم و رشد پیدا میکنه به عبارت دیگه مسجد مثل یه "شاهراه مواصلاتی" که میتونه همه روابط فردی و اجتماعی رو بر محور رب عالم جمع، تنظیم و رشد بده . ▪️بخاطر همین مسجد در نگاه دینی جایگاه "سرپرستی" رو در تنظیم وهدایت روابط سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی خانواده، محله ، شهر و استان و... رو داره.متاسفانه در اثر "غفلت راهبردی" ما از این "ابرفناوری دین" در اداره جامعه اسلامی که همه کارآیی اون رو گرفتن و به جاهای دیگه منتقل کردن با این کار درصدد بودن تا جایگاه سرپرستی یا همون محور هماهنگی رو ازش بگیرن و این کار رو کردن ... ▪️الان می بینیم که بعد فرهنگی اون رو در فرهنگستان ها ، بعد تفریحی اون رو به پارک و شهربازی ها، بعد اموزشی اون رو به مدارس و دانشگاه ، بعد اقتصادی اون رو به کارخونه ها و بانک ها بعد اطلاع رسانی اون رو به فضای مجازی بعد نظامی و امنیت بخشی اون رو به پلیس ... همه رو ازش گرفتن و پخش کردن تا قدرت هماهنگی ومدیریت کلان اون رو بگیرن اینطوری رابطه مسئول و مردم و دین رو تونستد قطع کنن در صورتی که در صدر اسلام مسجد محور تنظیم و هماهنگی همه نیازهای جامعه یعنی امنیت، آموزش ، اطلاع رسانی ، اقتصاد، تفریح و... یک محله ، شهر ، استان و کشور بوده ▪️در گذشته ی مسجد، هم مردم بودند، هم حاکم بوده، هم مسئولین بودن و همه اینها بر محور دین هماهنگ و همراه میشدند و مسائل خودشون رو باتمسک به دین و "باهم" حل می کردن ... مسائل با قدرت حضور مردم حل میشد یعنی نمونه عالی مردمی سازی سیاست، فرهنگ و اقتصاد بر محور مسجد در صدر اسلام محقق شده این "تجربه موفق تاریخی" ماست ولی متاسفانه این تجربه ها به شکل هوشمندانه از "حافظه تاریخی" ما حذف یا فراموش شده. ▪️اصلی ترین نمود و کاربرد "مردم سالاری دینی" رو میتونیم در مسجد مطلوب صدر اسلام ببینم . چگونه ایده ناب مسجد تونسته با مدل مردم سالاری دینی مسائل اجتماعی خودش رو حل کنه ، چگونه تونسته با محوریت مسجد همه قوای درونی خودش رو برای حل مسائل ، هماهنگ و رشد بده ...مسجد اصلی ترین "فناوری" در تحقق مدل "مردم سالاری دینی" برای "اداره جامعه" در جهت "اهداف تمدنی" است. ▪️اتفاقی که "الان"افتاده اینه که جایگاه مسجد رو به یک نقش حداقلی،تقلیل دادن.برگزاری نمازهای یومیه این همون "نفوذ نرم" یا "استحاله پنهان فرهنگی" که تونسته این فناوریهای بزرگ و قدرتمند اسلام برای اداره جامعه رو کمرنگ یا از بین ببره... ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡برداشت های از بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15) 💢آنچه بنده به ‌عنوان توصیه عرض می‌کنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودی‌ای که امثال شهید باکری را مثلاً می‌کشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به ‎جدید الگو بدهد. ...شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّت‌های دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. ...خب این می‌شود که بعد در جنگ، در میدان ، آن‌جور می‌درخشد و دل‌ها را به خودش جذب می‌کند. این روحیه باید منعکس بشود. 📝برداشت(۱) 💡الگو سازی از شهید در بیان مقام معظم رهبری(دام ظله) یعنی فرایند چگونه شهید شدن ، این همان روایت سبک زندگی مجاهدانه در فهم سیره شهید است آنچه بدیهی است الگو سازی از شهید با صرف بدون نقشه یا به عبارت دقیق چگونگی شهید شدن ممکن نیست . باید روایتگری از لایه سطحی و بیان کرامات شهید با هدف جذاب سازی به فرایند علمی آن یعنی قدرت در بیان شهید تبدیل شود و این اصلی ترین در با توجه به نیازمندی های جامعه امروز ما برای ایجاد است. 💡باید چگونه شهید شدن را به مخاطب منتقل کرد باید فرایند زمانی شهید شدن را کرد و این ممکن نیست مگر با نگاه عالمانه و هوشمندانه به . این نیازمند تحقیق وپژوهش های ترکیبی ، نگاه های تخصصی و فرا تخصصی به شهید است . باید شهید را از و های که روایتگری های سطحی ایجاد کرده اند خارج کرد. باید گفتمان تربیت ساز شهید بر جامعه به تبدیل شود. 💡بیان های مقطعی و بریده از شهید برای بدون بیان فرایندهای شهید شدن کمکی به در بلند مدت نمی کند . اعظم نکات اینجاست که شهید با یک خارق العاده شهید نشده ،شهید با یک اتفاق ، دفعتا به شهادت نرسیده بلکه محصول پی در پی در تمامی مراحل زندگی او از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی و... از تا از تا از محل کار تا میدان جنگ و... مزد مجاهدانه اوست 💡 روایت های سطحی و بیان صرف کرامات شهداء فقط آنها را دور از دسترس میکند ، های و بیان تک اتفاقات خارق العاده بدون چگونگی ها یعنی اثر زودگذر و ظلم به شهیدو مخاطب، شهید در یک فرایند تربیتی مجاهدانه به مقام والای شهادت رسیده و ما راویان این ، ، شهیدگونه زیستن هستیم. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
شفاعت در میدان جهاد.mp3
27.38M
🔸چگونگی بهره مندی حداکثری از نعمت شفاعت در حرکت جامعه به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی 🎙مختار رضائیان 🔰سرفصل های اصلی 🔹جایگاه و ضرورت شفاعت در معادله حرکت به سمت اهداف دینی 🔹مسیر بهره مندی حداکثری از شفاعت حداکثری در جامعه 🔹نسبت تحول با شفاعت در حرکت تکاملی جامعه 🔹نسبت شفاعت با میدان های جهادی اجتماعی در درگیری تمدنی ▪️@rezaeyan_mokhtar
🔰بارسانه... 🔺یک سوال بنیادی اینه، چرا ما در عرصه رسانه و تبلیغ ضعیف یا عقب افتادیم؟ چرا هنوز "اندازه اهمیت رسانه" برای ما مشخص نیست؟ 🔺شاید بخاطر اینه که "اندازه اهمیت مخاطب" برامون مشخص نشده شاید بخاطر اینه که "اندازه اهمیت و جایگاه مردم" در "حفظ و ارتقاء جامعه اسلامی" رو درک نکردیم... واقعیت اینه که در نگاه امام و رهبری ،مردم یکی از ارکان هویت بخش انقلاب هستند اگر جمهوریت نباشند "مشروعیت" انقلاب هم میتونه زیر سوال بره و حتی مشروعیت دینداری و انقلابی بودن "ما" هم زیر سوال بره... 🔺اقبال وادبار مردم در جمهوری اسلامی که مشخص میکنه دینداری ما چقدر واقعی و دینی که ما ارائه میکنم چقدر حقیقی؟ اگر این نیازمندی اگر این احتیاج به مردم رو درک کردیم انوقت مطمئن باشید اندازه ضرورت رسانه و ارتباط با مردم رو درک می کردیم... 🔺در فهم اندازه اهمیت مردم که ضرورت رسانه ، ضرورت ارتباط ، ضررورت تبلیغ مشخص میشه در فهم اندازه اهمیت مردم که ادب ، تواضع ، مدارا در محتوا و روشهای ارتباطی پیدا میشه در فهم اندازه اهمیت مردم که قدرت رسانه رو در نسبت با قدرت قانون درک می کردیم... چرا که مردم میزان درست پیمایی ما بر صراط انقلاب هستند چرا که بدون مردم حرکت به سمت اهداف تمدنی انقلاب مشروعیت نداره . 🔺سوال این بود چرا ما در رسانه عقبیم؟...چون در ساختار بروکراسی عقب مونده ما نقش مردم گم شده اگر نگیم کشته شدن، چون در ساختار دستوری واداری فرهنگ ، مردم گم شدن و شاید در "ساختار فکری ما" هم مردم گم شدن... بعضی وقتا نگاه درجه دو ، نگاه از بالا به پایئن،نگاه ابزاری به مردم که باعث شده رسانه و گفتگو مهم نباشه یا اگر باشه صرفا نقش گزارشی به خودش بگیره... 🔺مردم در نگاه انقلاب و دین "سالار کشور" هستند آیا واقعا مردم سالار هستند؟ آیا مردم واقعا در ساختار فکری ما، سالار هستند؟ آیا اکثریت فکر مردم هستند که درستی فکر ما رو مشخص میکنن؟ ...وقتی این نباشه حتما تبین، گفتگو ، تبلیغ ، رسانه ، اقناع و اغناء سازی چندان جایگاه نداره...چرا باید بشینیم و کلی با مردم صحبت کنیم ، چرا باید کلی بشینیم و محتوا های جذاب و عمیق تولید کنیم ، چرا باید بشینیم کلی روش ها خلاقانه بسازیم چرا باید این همه وقت بزاریم و صبور انه با مردم تعامل کنیم. مگر من چه احتیاجی یا چه مقدار احتیاج به مردم دارم که اینقدر باید وقت بزارم ... اگر مردم مهم نبودند،اگر اقناع کردن مردم ، اگر رشد مردم مهم نبود حتما رسانه هم انقدر مهم نیست... 🔺اگر می بینم که در غرب رسانه اینقدر جایگاه داره چون مردم جایگاه دارن چون اونا قدرت مردم رو درک کردند اونا فهمیده اند فقط با رسانه است که میتونن استعدادها و توانمندیهای مردم رو به نفع خودشون به نفع سرمایه دارها هدایت کنه یا بهتر بگیم استخدام و استعمار کنه، اون رسانه رو برای "مردم فریبی" میخواد ما برای "مردم آگاهی" واین بزرگترین فرق رسانه در نگاه دینی و نگاه غیر دینی... 🔺وقتی رسانه مهم میشه که اندازه اهمیت مخاطبش مهم باشه... اندازه اهمیت مخاطب که اندازه اهمیت رسانه ، اهمیت نوآوری در رسانه، اهمیت توسعه رسانه و .. رو می سازه ، اندازه اهمیت مردم در ساختارهای فکری ما که اندازه اهمیت رسانه رو مشخص میکنه. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰رابطه قانون و فرهنگ... ❓ما در کار فرهنگی چقدر به قانون نیاز داریم؟ 🔹به لحاظ روشی، قانون از دل فرهنگ ها استخراج و تدوین میشه طوری که با تغییر فرهنگ قانون ها هم تغییر کرده مثل همین انقلاب خودمون یه جاهای هم اصلاح و رشد فرهنگ ها باعث رشد و اصلاح قوانین شده. 🔹 قانون و فرهنگ "با هم" هستند ولی "در عرض" هم نیستند بلکه همانطور که گفته شد قوانین از دل فرهنگ بیرون میاد...قوانین حافظ "حدود حداقلی" فرهنگ ها هستند ،زمین اصلی فرهنگ به مراتب فراختر و وسیع تر از قانون ...اگر "حد فرهنگ" به "حدود قانونی" قید بخوره هیچ وقت رشد نمیکنه و در حدود قانونی اسیر و محصور میمونه پس حد قانونی هیچوقت حد فرهنگی نیست. 🔹همین نسبت رو در دین ما با تفاوت اخلاق و احکام می بینیم. احکام (قانونهای دینی) حد حداقلی اجرای دین و اخلاق حد حداکثری در توسعه دین... الان اخلاص، ایثار،گذشت،بخشش،مدارا،تعاون،دوست داشتن و... رو با کدام قانون میخواید یا می تونید در جامعه نهادینه کنید. از فردا بگن شما باید ببخشی والا جریمه میشی یا تو باید این رو دوست داشته باشی و از اون یکی متنفر والا از خدمات عمومی محروم میشی یا باید از فردا صدقه بدی والا یارانه رو قطع میکنیم یا باید مدارا کنی والا مترو نمی تونی سوار بشی و... اخلاص،ایثار،محبت،تواضع،بخشش و... اصلی ترین ابزارهای قدرتمند من در اثرگزاری کار فرهنگی نه قانونی. عزیزان فقط با قدرت همین اخلاص و محبت در کار فرهنگی میتونیم کار هزارتا قانون دست و پاگیر رو بکنیم. 🔹کل بحث اینه دوستان توانمندیهای فرهنگ رو به حد حداقلی قانون تقلیل ندیدم.اینکه یه نیروی فرهنگی در اثر تنیلی فکری یا کم اخلاقی بخواد سریع به قانون متوسل بشه خوب نیست...ابزار پیشبرد فرهنگ، رسانه است اخلاقه،تبیین نه قانون اون ابزار پلیس. 🔹در سالهای اخیر بعضی از قوانین بخاطر همون اشتباه روشی، نه تنها از فرهنگ مراقبت نکردن بلکه ناخوادگاه به فرهنگ هم ضربه وارد کردن. چون قانون نویسی ما در نسبت دوری از فرهنگ دینی قرار گرفته اند ، بخاطر همین قانون بد یا اجرای بد قانون، فرهنگ آسیب دیده، باعث شده یک بدبینی عمومی نسبت به فرهنگ ایجادبشه که آیا این قانون زبان فرهنگ، زبان دینه آیا "همه" دین همین قوانین خشک و بی روح و... 🔹ما می تونیم قانون بسازیم، اصلاح کنیم ،ارتقاءبدیم اگر هم قانون نباشه باز میتونیم کار فرهنگی کنیم و ادامه بدیم...الان رسانه و فضای مجازی رو ببیند، داره یه تنه کل فرهنگ عمومی ما رو به دست میگیره تونسته با تغییر فرهنگ یا بخشی از فرهنگ ، قوانین رو هم تغییر بده یا حداقل اجازه تصویب یا اجرای خیلی از قوانین رو نده ... چرا این ابزار دست ما نباشه چرا رسانه دست مانباشه... الان رسانه با تغییر فرهنگ عمومی داره همه ارکان قدرت در کشور رو تهدید میکنه طوری که قدرت تصمیم گیری یا اجرای خیلی از تصمیمات رو از اونا گرفته... "قدرت فرهنگ" رو دست کم نگیریم. 🔹متوسل شدن به برخوردهای قانونی در مسائل فرهنگی خیلی زیبنده فعالان فرهنگی نیست...بعضی وقتا ضعف ها و ناتوانی هامون رو در کار فرهنگی میخوایم با زبان خشن و تند قانون بپوشانیم به نظر این چندان کمکی به "حل اساسی" مسائل پیچیده فرهنگی نمیکنه. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰مساله حجاب... ▪️شاید مساله حجاب یک بعد درونی داره اونم تهدید "امنیت اخلاقی جامعه" است،یک بعد بیرونی هم داره، اونم چالش تحمیلی حجاب بر زنان جامعه است.سیاست های دشمن میخواد با "شکاف جنسیتی" امنیت و انسجام ملی رو از بین ببره ،همون دوقطبی های تحمیلی معروف که از سیاست های اصلی دشمن در ایجاد تفرقه برای از بین بردن یکپارچگی ملی است. ▪️ریشه اصلی مساله حجاب به کم کاری چهل ساله ما در مساله زن و به خصوص "هویت زن ایرانی_اسلامی" بر میگرده دشمن هم این کم کاری رو دیده و با تمرکز بر مساله حجاب و زن میخواد کشور و نظام رو تهدید کنه... میخواد با تحمیل الگوی زن غربی این خلاء هویتی زن ایرانی رو پر کنه. ▪️هر جا جامعه تعادل خودش رو از دست بده بستر شکل گیری چالش های اجتماعی به وجود میاد بی عدالتی های مذهبی،قومیتی و جنسیتی از اصلی ترین موضوعات در حفظ تعادل یا برهم خوردن تعادل جامعه است،متاسفانه ما نسبت به هر سه موضوع کم کاری داریم و از هر سه ناحیه در همین این سالها تهدید شدیم. آنچه بدیهیست، شکل گیری هویت ملی محصول تعادل بین همه مذاهب،اقوام و جنسیت هاست.افراط و تفریط در رویکردها و تصمیمات امکان وجود بحران را در جامعه تشدید می کند. برای نمونه یکی از سوالات تلخ امروز و دیروز ما اینه، زنان ایرانی چقدر در ساختار اداره جامعه حضور جدی و فعال داشتند و دارند؟ اینجاست که تعادل در تصمیم گیری های اصلی کشور بهم میخوره و تبعات اون رو امروز در مساله زن میبینم...در صورتی که نیمی از جامعه زنان هستند. ▪️"هویت یکپارچه ملی" تنها با حضور فعال "همه اقشار" در "اداره جامعه" ممکن است،بهم خوردن "تعادل" در حرکت جامعه اصلی ترین بستر برای ایجاد "شکاف های اجتماعی" را در خلق بحران های امنیتی و به تبع آن برهم زدن انسجام ملی است. ✍مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar