eitaa logo
روحانی کاروان
953 دنبال‌کننده
3 عکس
4 ویدیو
9 فایل
تولید محتوا برای روحانیون کاروان عتبات عالیات ارتباط: @ymirani اگر مفید دیدید به دوستان روحانی کاروان معرفی فرمایید. دستم از توشه خالیست محتاج دعای تو هستم
مشاهده در ایتا
دانلود
ورودی شهر کوفه یا در طی مسافت پیاده روحانی محترم ضمن پیاده روی مسافت تا مسجد شمرده شمرده قرائت شود و همراهان تکرار نمایند تا فیض کامل شود ان شاءالله بِسمِ اللّٰهِ، وَبِاللّٰهِ، وَفِي سبيلِ اللّٰهِ علىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، اللّٰهُمَّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلاً مُبارَكاً وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ. به نام خدا و به خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) خدایا فرود آر مرا فرود آمدنی با برکت که تو بهترین فرود آورندگانی.پس به سوی مسجد کوفه روانه شو و در حال رفتن بگو:اللّٰهُ أَكْبَرُ، وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ.خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود و معبودی جز خدا نیست و خدا را سپاس و منزّه است خدا.** بهتر است بقیه اعمال تشرف به مسجد انجام شود که مبسوط در مفاتیح الجنان است
مسجدحنانه علت نام‌گذاری مسجد حنانه اما این‌که چرا این مسجد، به «مسجد حنّانه» معروف شده است، گزارشی وجود دارد مبنی بر این‌که در آن‌جا ستونی قرار داشت و هنگامی که پیکر مطهر امام علی(ع) را در شب بیست و یکم ماه رمضان برای دفن از روبروی آن عبور می‌دادند، این ستون خم شد. از امام صادق‌(ع) پرسیده شد: آن ستونی که در سر راه نجف اشرف است، چرا خمیده است؟ امام(ع) فرمود: «زمانی‌که پیکر امام علی(ع) را از کنار آن عبور دادند، از فرط حزن و اندوه خم شده است». همچنین گزارش شده است که هنگام عبور سر بریده امام حسین(ع) توسط سپاهیان یزید، سر مبارک آن‌حضرت مدتی در این محل قرار گرفت. امام صادق(ع) هنگام سفر به شهر نجف، در این مکان نماز خواند. هنگامی که علّت خواندن نماز در این محل را از حضرتشان پرسیدند، فرمود: «سر جدم امام حسین(ع) را در این‌جا نهادند. و سپس به سمت عبیدالله بن زیاد برده شد». همچنین گزارش شده است که برخی از بهترین یاران امام علی(ع) در آن منطقه دفن شده‌اندکه وجود قبر کمیل در همان حوالی، شاهد درستی این گزارش است. اعمال سفارش شده در روایات سفارش شده است، در «مسجد حنانه» دو رکعت نماز خوانده شود، همان‌گونه که امام صادق(ع) در این مکان دو رکعت نماز خواند. بحار الانوار، ج 97، ص 282و۲۸۳
کُمَیل بن زِیاد بن نَهِیک نَخَعی (۱۲-۸۲ق) از یاران امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع). وی از نخستین کسانی بود که پیشنهاد خلع عثمان بن عفان و خلافت علی(ع) را مطرح کرد. کمیل چنان صادقانه و عاشقانه و عارفانه زیست که از خواص اصحاب و صاحب اسرار علی ـ علیه السّلام ـ گردید. تا در دوران امام سجاد ـ علیه السّلام ـ به خاطر مودت و دوستی اهل بیت از جانب حجاج بن یوسف ثقفی - که در دشمنی با اهل بیت معروف است - در سن پیری تحت تعقیب و آزار و اذیت قرار گرفت و در نهایت در سال ۸۳ هجری به شهادت رسید. دعای کمیل دعای کمیل، یادگار امام علی (علیه السلام) از دعاهای معروف و مشهور میان شیعیان است که آن را شب های جمعه با سوز و گداز قرائت می کنند. مولای عارفان این دعا را که به دعای «حضرت خضر» نیز مشهور است، به کمیل بن زیاد نخعی آموخت. سپس حضرت به منزل رفت، شبانگاه به خانه مولا رفتم و در را کوبیدم، فرمود: ای کمیل، تو را چه مطلبی است ؟ جواب دادم: ای امیرالمؤمنین، درباره دعای خضر آمده ام. حضرت فرمود: بنشین و چون این دعا را حفظ کردی در هر شب جمعه یا در ماهی یک بار یا سالی یک بار یا در عمرت یک بار، آن را بخوان که خدا برای تو چاره می سازد و یاری ات می کند و روزی ات می دهد و مغفرت الهی شامل تو می شود. ای کمیل، طول مدت رفاقت تو با ما واجب شد که خواهش تو را انجام دهیم. سپس فرمود بنویس: «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْء…» شهادت کمیل بن زیاد نخعی هنگامی که حجّاج بن یوسف والی عراق شد، یاران و اصحاب اهل بیت (علیهم السلام) را تحت تعقیب قرار داد. روزی حجاج از «هیثم اسود» سراغ کمیل را گرفت تا او را به قتل برساند. اسود جواب داد: او پیرمرد سالخورده ای است. حجاج گفت: شنیده ام که بین جمعیت ها تفرقه می اندازد. سپس دستور داد که کمیل را دستگیر کنند، هنگامی که کمیل از قصد حجاج آگاه شد، از کوفه گریخت. چون حجاج به او دست نیافت، برای اینکه او را تحت فشار، تسلیم کند، حقوق قبیله اش را که از بیت المال تأمین می شد، قطع کرد. هنگامی که کمیل بن زیاد از این جریان آگاه شد، گفت: از عمرم چند سالی باقی نمانده، چرا باعث قطع روزی جماعتی شوم، لذا وارد کوفه شد و به دارالاماره رفت. و خود را تسلیم کرد، حجاج به او گفت: ـ ای کمیل خیلی دنبالت گشتم تا تو را کیفر دهم. ـ هر چه خواهی بکن که از عمر من جز اندکی باقی نمانده و عنقریب بازگشت من و تو به سوی خداست. مولایم به من خبر داده که قاتل من، تو خواهی بود. در این هنگام حجاج نام امام علی (علیه السلام) را برد و کمیل صلوات فرستاد. حجاج که به شدت عصبانی شده بود گفت: «تو در شمار قاتلان عثمانی. به خدا قسم فردی را بر تو می گمارم که کینه اش نسبت به علی از محبت تو به او بیشتر باشد.» آنگاه «ادهم قیسی» را که در دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) معروف بود، بر او گمارد و او سر کمیل را از بدن جدا کرد. شهادت کمیل در 82 هـ.ق. در سن نود سالگی به وقوع پیوست. خب اینم سرگذشت جناب کمیل حال به زیارت مشرف شوید و فاتحه ای بخوانید اطلاعات عمومی👇 تعدادی از علما و بزرگان دین، باتوجه به حدیثی که از حضرت علی(ع) درباره وادی السلام سؤال شد و ایشان گفتند «پشت کوفه را شامل می‌‌‌‌شود»؛ در کنار مزار کمیل بن زیاد دفن شده‌اند که از این میان می‌‌‌‌توان به شیخ احمد وائلی خطیب معروف، شهید شیخ مهدی عطار از مجاهدان عراقی، آیت‌الله مامقانی از علمای قم، آیت‌الله سیدمحمدتقی اردبیلی داماد آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله سعیدی قوچانی از اساتید حوزه علمیه قم اشاره کرد.
حرکت به سمت کوفه در وقت مقتضی ✓خیلی مهم روحانی عزیز حتما یک مفاتیح سبک همراه داشته باش تاکاربرای شما راحت باشد و در طول مسیر از ورود تاخروج شهر کوفه را در بحث اداب و اعمال یک مرور بنماعزیز دلم درست است ائمه ما در یک دورانی خاطرات تلخی از مردم کوفه دارند ولکن بدانید که کوفه مورد تعریف امامان معصوم بوده هست! بله در دوران چند امام دشمنان اهل البیت بر آن شهر مسلط شدند و خیانتها و منایتها در حق اهل البیت شد اما کوفه مکانی مقدس است  **در حدیثى دیگر، از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «اَلْکُوفةُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیْاضِ الْجَنَّةِ»؛ (کوفه، باغى از باغهاى بهشت است). و در ذیل همین روایت آمده که قبر ابراهیم و قبور سیصد و هفتاد پیامبر و ششصد وصى، و قبر سید الأوصیاء على(علیه السلام) در کوفه است.** در حدیث دیگرى نیز از امام صادق (علیه السلام)آمده است: «اِنّهُ لَیْسَ بَلَدٌ مِنَ الْبُلْدانِ وَ مِصْرٌ مِنَ اَلاَْمْصارِ، اَکْثَرَ مُحِبَّاً لَنا مِنْ أَهْلِ الْکُوْفَةِ»؛ (هیچ شهرى از شهرها بیش از مردم کوفه دوستدار ما اهل بیت نیستند). ولى مى دانیم دوران هایى بر کوفه گذشت که دشمنان اسلام و به خصوص دشمنان اهل بیت، بر آن چیره شدند و آن شهر عملا مبدّل به یکى از کانون هاى ضدّ اسلام و ضدّ اهل بیت شد. فضیلت مسجد کوفه زیاده از آن است که ذکر شود و در بیان شرافت آن کافی است که یکی از چهار مسجدی است که شایسته است برای درک فیوضاتشان به شتاب به سوی آن‌ها کوچ کرد و یکی از محل‌هایی است که مسافر، بین قصر و اتمام نماز در آن آزاد است و نماز واجب در آن برابر حجّ مقبول و معادل هزار نماز است که در جای دیگر خوانده شود.  از حضرت امام باقر(علیه‌السلام) روایت شده:اگر مردم بدانند مسجد کوفه چه اندازه فضیلت دارد، هر آینه از شهرهای دور، تهیه زاد و راحله کنند و به سوی این مسجد بیایند و نیز فرمود: نماز واجب در آن، برابر است با حجّ مقبول و نماز مستحب برابر است با عمره مقبوله، به بیان روایت دیگر نماز واجب و مستحبّ در آن همانند حج و عمره‌ای است که با رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بجا آورده شود. خب انشاءالله نماز مغرب و عشارا درمسجد اقامه کنیم تااز این همه ثواب بهره مند باشیم و البته اموات فراموش نشود سعی کنید هر دورکعت نماز مستحبی که میخوانید همه مومنین و مومنات را شریک در ثواب قرار دهید که دست خدا باز است و از کرمش کم نمی شود وارد شهر بشیم یک آدابی دارد که عرض می کنم
تذکر برای مسجد کوفه اعمال مسجدطبق دستور مفاتیح الجنان حتی الامکان دنبال شود و ما چند نکته مناسب بیان در چند مقام را تقدیم می نماییم وجه تسمیه باب الثعبان(افعی) رابدانید اما بیانش در هر موقعیتی به صلاح نیست مهمـــــــــــــــــــــــــتر👇 چاره داخل مسجد و شلوغی مقامها یکی از مشکلات و مسائل اعمال داخل مسجد در موردمقامها است که در یک مقام جمعیت زیادی است و برخی روحانیون جمعیت همراه خود را بافاصله دورتر از مقام برای آن مقام به نماز سفارش میکنند! یاد آوری دو نکته در این باره ضروری است: نکته اول: عبادات موجود در روایات باید به همان شیوه بیان شده در روایت آورده شوند و حق هیچ گونه دخل و تصرف در آن را نداریم بیان این بخش از گفتار بدین جهت است، در صورتی که اعمالی، دستور خاصی داشته باشد، اجازه کم و زیاد کردن آن را نداریم، اما در موضوع مورد گفت و گو (انجام تمام اعمال به صورت یک جا و یا ملزم کردن همه افراد کاروان به انجام همه اعمال مسجد در مکان های تعیین شده)، چنان که ذکر خواهیم کرد، دلیلی بر انجام آن به نحو مذکور ندارد و باید مطابق دستور ائمه (ع) آن را انجام داد؛ زیرا برخی از ویژگی ها اختصاص به مکان خاص دارد. به عنوان نمونه، طواف باید تنها بر گرد کعبه باشد و در جای دیگر فایده ای ندارد. نکته دوم: در مسجد کوفه و سهله، برخی اعمال عمومی وجود دارد که آنها را در هر کجای مسجد می توان انجام داد؛ مانند موارد موجود در این روایات: ۱. امام صادق (ع) فرمود: هیچ انسان غمزده ای نیست که بین نماز مغرب و عشاء در مسجد سهله دو رکعت نماز بخواند مگر اینکه خداوند، اندوه را از او زایل گرداند.  ۲. امام صادق (ع) همچنین فرمود: در مسجد سهله نماز بخوان و حاجات دنیا و آخرت خود را از خداوند بخواه، زیرا مسجد سهله خانه ادریس پیامبر (ع) که در آن خیاطی می کرده است. دعا در این مسجد مستجاب است و خداوند به دعا کنندگان در این مسجد مقام بلند و درجه ادریس عطا می نماید و او را از بدی های دنیا و دشمنانش محفوظ دارد.  ۳. ابو حمزه ثمالی نقل می کند که امام سجاد (ص) از مدینه به مسجد کوفه آمد، فقط دو رکعت نماز در مسجد کوفه خواند سوار شتر خود شده، به مدینه بر گشت.  روایات دیگری وجود دارد که نقطه خاصی از مسجد را مورد توجه قرار می دهد؛ مانند این موارد: ۱. ابو حمزه ثمالی می گوید: اصبغ بن نباته دست مرا گرفت و در کنار ستون هفتم برد، و گفت این مقام امیرمؤمنان (ع) است، و امام حسن (ع) هنگامی که حضرت علی (ع) برای نماز حاضر نبود، در این مکان نماز می خواند و در اوقات دیگر، کنار ستون پنجم نماز می گذارد.  ۲. در وقت حکومت بنی عباس امام صادق (ع) از باب الفیل (یکی از درب های مسجد که به این نام معروف است) وارد مسجد شد، و به سمت چپ رفت، و کنار ستون چهارم ایستاد و نماز خواند، راوی گوید: از ایشان سؤال کردم ستون حضرت ابراهیم (ع) همین مکان است؟ حضرت پاسخ داد: بله.  ۳. امام صادق (ع) به بعضی از اصحابشان فرمودند: ... در نزد مقام ابراهیم (ع) که نزد ستون پنجم است نماز بگذار.  با بررسی روایات مربوط به اعمال مسجد کوفه، در می یابیم که سیره اهل بیت (ع) در نماز خواندن در این مساجد یکسان نبوده است، و به روش خاصی که همه موظف به انجام آن باشند در این روایات تصریح نشده است. اجمالا با بررسی روایات مربوط به اعمالی که در باره فضیلت مسجد کوفه و سهله، رسیده است، روشن می شود که دستوری از ائمه (ع) وارد نشده که تمام اعمال این مساجد به صورت یک جا انجام شود، بلکه به یک صحابی یک دعا و نماز را آموزش داده و به صحابی دیگر دعا و نماز دیگر، بر این اساس نیازی نیست که زائران را وادار و یا تشویق به انجام تمام اعمال آن مساجد کنیم. در ضمن با مراجعه به آموزه های دینی در می یابیم که عبادات مستحبی را نباید بر نفس تحمیل کرد؛ زیرا بهره کامل از آن گرفته نمی شود، و چه بسا گاهی نتیجه معکوس می دهد براین اساس، سزاوار است در صورت مشکل بودن نقل و انتقال زوار در داخل این مسجدها، به عبادات نوع اول بسنده شده و زائران آزاد باشند در صورت تمایل به نقاط خاص مسجد نیز بروند. با این وجود، چون راز و نیاز با خدا در هر مکان و زمانی پسندیده است، ایرادی ندارد که مناجات موجود در یک نقطه را نه به آن نیت که آن عمل را در هر کجا می توان انجام داد، بلکه تنها به نیت مناجات با خداوند به صورت مجموعی انجام داد و باید توجه داشت که حضور قلب و نشاط در عبادت خصوصاً در مستحبات، مهم تر از انجام تمام آنان است.
ورودی شهر کوفه یا در طی مسافت پیاده روحانی محترم ضمن پیاده روی مسافت تا مسجد شمرده شمرده قرائت شود و همراهان تکرار نمایند تا فیض کامل شود ان شاءالله بِسمِ اللّٰهِ، وَبِاللّٰهِ، وَفِي سبيلِ اللّٰهِ علىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، اللّٰهُمَّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلاً مُبارَكاً وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ. به نام خدا و به خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) خدایا فرود آر مرا فرود آمدنی با برکت که تو بهترین فرود آورندگانی.پس به سوی مسجد کوفه روانه شو و در حال رفتن بگو:اللّٰهُ أَكْبَرُ، وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ.خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود و معبودی جز خدا نیست و خدا را سپاس و منزّه است خدا.** بهتر است بقیه اعمال تشرف به مسجد انجام شود که مبسوط در مفاتیح الجنان است
قبرمیثم زندگی نامه ميثم تمار یکی از یاران امام علی (ع) ميثم بن يحيي تمّار، غلام زني از بني اسد و عجمي‌تبار بود. امير مؤمنان علي عليه السلام او را خريد و آزاد ساخت. ميثم از خواص اصحاب و از ياران و شيعيان به حق آن حضرت به شمار مي‌آمد.او به مقدار قابليت و ظرفيت خويش از محضر امام علي عليه السلام علم آموخت و آن حضرت او را بر برخي از اخبار غيبي و اسرار نهان آگاه ساخت تا جايي که ابن عباس از محضر ميثم استفاده مي‌کرد. نقل است که امير مومنان عليه السلام چگونگي کشته شدن ميثم را پيش‌گويي و به وي فرمود: تو را بعد از من دستگير مي‌کنند و به دار خواهند زد. در روز سوم از بيني و دهان تو خون روان خواهد شد و محاسنت را رنگين خواهد ساخت. آن گاه امام درختي را که بر اّن ميثم را بر دار خواهند کشيد به او نشان داد و فرمود: تو در آخرت با من خواهي بود. پس از شهادت اميرالمومنين عليه السلام ميثم پيوسته به نزد آن درخت مي‌آمد و نماز مي‌گزارد. ميثم آخر سال 60 هجري، ده روز قبل از ورود امام حسين عليه السلام به عراق، توسط عبيدالله بن زياد ملعون دستگير شد و به همان نحوي که امام علي عليه السلام خبر داده بود به دار آويخته شد و به شهادت رسيد. مطلب در عظمت شخصیت میثم تمار زیاد است ان شاءالله مطالعه کنید
درمنزلت مولا امام علی در وقت مقتضی اگر انسان بجائى وارد مى شود اگر چه در بسته نباشد , بهتر است در بزند . درب بهشت باز است ولى مؤمنان اهل بهشت كه وارد مى شوند , در مى زنند . وقتى يك بهشتى كوبه درب را مى كوبد صدائى از اين كوبه در شنيده مى شود : يا على ! طنين اش يا على است : عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم : قال : ان حلقة باب الجنة من ياقوتية حمراء على صفايح الذهب فاذا دقت الحلقة على الصفحه , طنت و قالت : يا على ! امالى , شيخ صدوق , مجلس 86 , حديث 13 , بحار الانوار , ج 3 , ص 326 . مرحوم استاد علامه طباطبائى رضوان الله عليه در شرح اين حديث در جلسه درس چنين مى فرمودند كه چرا صداى كوبه درب يا على است ؟ براى اينكه مهمان وقتى به خانه اى مى رود صاحب خانه را صدا مى زند , و او را مى خواند و اگر صاحب خانه نام معينى داشته باشد مهمان همان نام معين را مى برد . ايشان مى فرمودند صاحب بهشت , مهماندار بهشت صاحب خانه , على بن ابى طالب سلام الله عليه است , لذا صداى كوبه درب هم يا على است . چون هر كسى به بهشت مى رود در سايه هدايت و رهبرى اين خاندان است , مهمان اين خاندان است . اگر اين انوار طيبه نبودند كسى راه بهشت را طى نمى كرد . درب هاى بهشت در اين ماه باز است و ما بايد بكوشيم كه به روى ما نبندند . ما بخوبى مى توانيم احساس كنيم كه الان در بهشت هستيم يا خير و درب بهشت به روى ما باز است يا نه .
مسجدسهله در وقت مقتضی بهتر است در اتوبوس چون معمولا مجهز به میکرفن هستند؛ راهی مسجد سهله هستیم؛ ابتداءا همه این مسیله شرعی را میدانید زن مستحاضه مي تواند به مسجد يا حرم امامان معصوم(عليهم السلام) وارد و در آنجا توقف كند، حتي مستحاضه متوسطه و كثيره، ولي احتياط مستحب است اگر غسلهايي را كه براي نماز گفته شده انجام نداده در آنجا توقف نكند ولی توقف جنب و حائض و نفساء در حرم امامان معصوم(عليهم السلام) حرام است، ولي عبور از آن، بطوري كه از يك در وارد و از در ديگر خارج شود اشكال ندارد و احتياط مستحب است كه در آن حال از داخل حرم عبور نكند، اين حكم اختصاص به اطراف ضريح(روضه شريفه) و رواق ها دارد ولي صحن ها و حرم امامزاده ها اين حكم را ندارد. اما مسجد سهله: من چند روایت براتون بخونم تا ان شاءالله فرصت تشرف به مسجد سهله رابیشتر قدر بدانیم ✓میخوای جایی بری نماز بخونی که: امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مسجد سهیل مسجدی که خداوند تبارک و تعالی هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر این که در آن مسجد نماز به جای آورده است ✓در مجموعه روایات با تعابیر مختلفی از جایگاه معنوی و منزلت مسجد سهله یاد شده است. می توان گفت از اخبار چنان معلوم می شود که بعد از مسجد اعظم کوفه مسجدی به فضیلت این مسجد وجود ندارد. در توصیف علل فضیلت آن به نکاتی اشاره شده است که در اینجا بعضی از آنها را یادآور می شویم.   ابوبصیر نقل کرده است که امام صادق(علیه السلام) به ایشان فرمودند: ای ابابصیر! گویی روزی رامی بینم که حضرت مهدی(علیه السلام) با خانواده اش در مسجد سهله فرود می آیند. ابوبصیر می گوید: به حضرت صادق(علیه السلام) عرض کردم آن مسجد منزل قائم(علیه السلام) خواهد بود حضرت فرمودند: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس(علیه السلام) و حضرت ابراهیم(علیه السلام) بوده است و خداوند هیچ پیامبری را به پیامبری مبعوث نکرده است مگر آن که وی در این مسجد نماز گزارده است. ان شاءالله به مسجد رسیدیم بعد از تجدید وضو ورودی مسجد آدابی دارد که عرض میکنم و انجام میدهیم 🔻🔻🔻🔻🔻 نکات قابل توجه برای روحانی محترم: ✓فضیلت بیشتر شب چهارشنبه برای این مسجد در روایات هست. ✓مسجد سهله طبق روایات محل سکونت امام زمان علیه السلام است ✓طبق نظر مشهور فقهاءمسجد سهله شامل حکم تخییر نمی باشد البته اشاره کنید که آیت الله سیستانی تمام شهر کوفه را شامل حکم تخییر میداند.
دم در مسجد دعای ورود روحانی محترم ورودی مسجد دعایی دارد که مرسوم است روحانی قرائت میکند سایرین شنونده و تکرار کننده باشند! خوب است ابتدابا زبان فارسی گفته شود در این دعا از خدا چه میخواهیم و این کار یک دقیقه بیشتر طول نمی کشد اگر ابتدا ترجمه چند فراز از دعا گفته شوود حال من ترجمه یک فراز را میگویم و مناسب میبینم هنینجا نقل روایتی شود ....... ،يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالْأَ بْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَىٰ دِينِكَ وَدِينِ نَبِيِّكَ وَوَلِيِّكَ اره در این قسمت از خدا میخواهیم ما رااز دینش جدا نکنه از خودش جدا نکنه از محمدو ال محمد جدانکنه؛ نکند پیش بیاید ما علی و اولاد علی رابفروشیم دنیا را بخریم بذارید یک حکایت براتون بگم: حضرت علی (ع) بعدازدرگذشت ابوذر غفاری نزد اصحاب خود فرمودند: من دلم خیلی بحال ابوذر می سوزد خدا رحمتش کند. اصحاب پرسیدند چطور ؟ مولا فرمودند: آن شبی که به دستور عثمان ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر به خانه ی او رفتند چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با عثمان بیعت کند. ابوذر خشمگین شد و به مامورین گفت: شما دو توهین به من کردید; اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید' دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟ شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من علی فروش شوم؟ تمام ثروت های دنیا را که جمع کنید و به من بدهید با یک تار موی علی عوض نمی کنم. آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست. مولا گریه کردند و فرمودند: به خدایی که جان علی در دست اوست قسم ،آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان عثمان محکم بست سه شبانه روز بود او و خانواده اش هیچ نخورده بودند. مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛ در این زمان علی فروش نشویم!!! ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
چاره داخل مسجد و شلوغی مقامها یکی از مشکلات و مسائل اعمال داخل مسجد در موردمقامها است که در یک مقام جمعیت زیادی است و برخی روحانیون جمعیت همراه خود را بافاصله دورتر از مقام برای آن مقام به نماز سفارش میکنند! یاد آوری دو نکته در این باره ضروری است: نکته اول: عبادات موجود در روایات باید به همان شیوه بیان شده در روایت آورده شوند و حق هیچ گونه دخل و تصرف در آن را نداریم بیان این بخش از گفتار بدین جهت است، در صورتی که اعمالی، دستور خاصی داشته باشد، اجازه کم و زیاد کردن آن را نداریم، اما در موضوع مورد گفت و گو (انجام تمام اعمال به صورت یک جا و یا ملزم کردن همه افراد کاروان به انجام همه اعمال مسجد در مکان های تعیین شده)، چنان که ذکر خواهیم کرد، دلیلی بر انجام آن به نحو مذکور ندارد و باید مطابق دستور ائمه (ع) آن را انجام داد؛ زیرا برخی از ویژگی ها اختصاص به مکان خاص دارد. به عنوان نمونه، طواف باید تنها بر گرد کعبه باشد و در جای دیگر فایده ای ندارد. نکته دوم: در مسجد کوفه و سهله، برخی اعمال عمومی وجود دارد که آنها را در هر کجای مسجد می توان انجام داد؛ مانند موارد موجود در این روایات: ۱. امام صادق (ع) فرمود: هیچ انسان غمزده ای نیست که بین نماز مغرب و عشاء در مسجد سهله دو رکعت نماز بخواند مگر اینکه خداوند، اندوه را از او زایل گرداند.  ۲. امام صادق (ع) همچنین فرمود: در مسجد سهله نماز بخوان و حاجات دنیا و آخرت خود را از خداوند بخواه، زیرا مسجد سهله خانه ادریس پیامبر (ع) که در آن خیاطی می کرده است. دعا در این مسجد مستجاب است و خداوند به دعا کنندگان در این مسجد مقام بلند و درجه ادریس عطا می نماید و او را از بدی های دنیا و دشمنانش محفوظ دارد.  ۳. ابو حمزه ثمالی نقل می کند که امام سجاد (ص) از مدینه به مسجد کوفه آمد، فقط دو رکعت نماز در مسجد کوفه خواند سوار شتر خود شده، به مدینه بر گشت.  روایات دیگری وجود دارد که نقطه خاصی از مسجد را مورد توجه قرار می دهد؛ مانند این موارد: ۱. ابو حمزه ثمالی می گوید: اصبغ بن نباته دست مرا گرفت و در کنار ستون هفتم برد، و گفت این مقام امیرمؤمنان (ع) است، و امام حسن (ع) هنگامی که حضرت علی (ع) برای نماز حاضر نبود، در این مکان نماز می خواند و در اوقات دیگر، کنار ستون پنجم نماز می گذارد.  ۲. در وقت حکومت بنی عباس امام صادق (ع) از باب الفیل (یکی از درب های مسجد که به این نام معروف است) وارد مسجد شد، و به سمت چپ رفت، و کنار ستون چهارم ایستاد و نماز خواند، راوی گوید: از ایشان سؤال کردم ستون حضرت ابراهیم (ع) همین مکان است؟ حضرت پاسخ داد: بله.  ۳. امام صادق (ع) به بعضی از اصحابشان فرمودند: ... در نزد مقام ابراهیم (ع) که نزد ستون پنجم است نماز بگذار.  با بررسی روایات مربوط به اعمال مسجد کوفه، در می یابیم که سیره اهل بیت (ع) در نماز خواندن در این مساجد یکسان نبوده است، و به روش خاصی که همه موظف به انجام آن باشند در این روایات تصریح نشده است. اجمالا با بررسی روایات مربوط به اعمالی که در باره فضیلت مسجد کوفه و سهله، رسیده است، روشن می شود که دستوری از ائمه (ع) وارد نشده که تمام اعمال این مساجد به صورت یک جا انجام شود، بلکه به یک صحابی یک دعا و نماز را آموزش داده و به صحابی دیگر دعا و نماز دیگر، بر این اساس نیازی نیست که زائران را وادار و یا تشویق به انجام تمام اعمال آن مساجد کنیم. در ضمن با مراجعه به آموزه های دینی در می یابیم که عبادات مستحبی را نباید بر نفس تحمیل کرد؛ زیرا بهره کامل از آن گرفته نمی شود، و چه بسا گاهی نتیجه معکوس می دهد براین اساس، سزاوار است در صورت مشکل بودن نقل و انتقال زوار در داخل این مسجدها، به عبادات نوع اول بسنده شده و زائران آزاد باشند در صورت تمایل به نقاط خاص مسجد نیز بروند. با این وجود، چون راز و نیاز با خدا در هر مکان و زمانی پسندیده است، ایرادی ندارد که مناجات موجود در یک نقطه را نه به آن نیت که آن عمل را در هر کجا می توان انجام داد، بلکه تنها به نیت مناجات با خداوند به صورت مجموعی انجام داد و باید توجه داشت که حضور قلب و نشاط در عبادت خصوصاً در مستحبات، مهم تر از انجام تمام آنان است.
سوالات ذهن همراهان در مسجدسهله* وجه تسمیه هرکدام از مقام ها: روحانی محترم با مطالعه پست قبلی پاسخ همه سوالات از این قبیل داده می شود. اما بیش از همه در مورد مقام معروف به مقام امام زمان سوال میشود مقام امام زمان(ع)، یا مقام الامام المهدی(ع)، نخستین بار، توسط عالم شیعی، سید مهدی بحرالعلوم (م.۱۲۱۲ق)، ساخته شده است. به گمان برخی، وی این بنا را در مکانی که امام مهدی(ع) را دیدار کرده ساخته است.
یادآوری چند نکته برای مسجدسهله ✓سعی نکنید زائرین راقانع نمایید که در هر مقام نماز بخوانند کیفیت را مقدم بدارید. ✓اینکه هر مقامی نمازی دارد درست؛ لکن مسجد سهله نماز دارد اینهمه روایت؛ خب بیان کنید تااگر کسی نرسید مقامهارا دوره نماید حسرت نخورد و معترض نشود! ✓هرمقام در همانجای مشخص اعمال دارد اینکه با فاصله چند متری تز یک مقام به نیت آن مقام اعمال بجاآورده شود صحیح نیست.
موضوع دعاء در فرصت مقتضی دعاء در سطح بلند و براى همه باشد . اينطور نباشد كه تنها خودمان را دعاء كنيم . مردى در حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد خدايا پيامبر را بيامرز , مرا بيامرز . لسانش لسان حصر بود . حضرت فرمودند تو چرا دور رحمت خدا را سنگ چين كردى . چرا فقط من و تو , بگو همه مؤمنين : اذا دعا احدكم فليعم فانه اوجب للدعاء . مجمع البيان , امين الاسلام طبرسى اين دعاى امام رضا عليه السلام چقدر كريمانه است : واغفر لمن فى مشارق الارض و مغاربها من المؤمنين و المؤمنات بحار الانوار , ج 12 , ص 23  . خدايا در مشرق و مغرب عالم هر كسى كه اهل ايمان است او را بيامرز .
اولویت خواسته ماازخدادر این اماکن منوره در اتوبوس یادر فرصت مناسبی در اماکن منوره خدایاذلیل نشویم! خدايا همه اين نعمت هائى را كه دادى از ما مى گيرى ولى اولين نعمتى را كه از ما مى گيرى جانمان باشد . اينطور نباشد كه اعضاء و جوارح ما را اول از ما بگيرى و ما محتاج فرزندانمان باشيم , آنگاه جان ما را بگيرى . آن زندگى ذليلانه است .  این جور قشنگ از خدا خواستن دعای امام علی علیه السلام است: اللّهُمّ اجعَلْ نَفسي أوَّلَ كريمَةٍ تَنتَزِعُها مِن كرائمي ، و أوَّلَ وَديعَةٍ تَرتَجِعُها مَن وَدائعِ نِعَمِكَ عِندي ! نهج البلاغه , خطبه 215  حضرت على ( ع ) و نيز امام سجاد ( ع ) عرض مى كنند : **اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ وَ لَا تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ، فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِكَ وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِكَ، وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ كُلِّهِ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ، «إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير».** صحيفه سجاديه , دعاى مكارم الاخلاق . . خدايا تمام روزى ها كه از دست تو است و بدست تو است , مرا بدون واسطه اين و آن از روزى ات برخوردار كن اين چنين نباشد كه روزى ام بدست اين و آن باشد كه از غير به من چيزى برسد و من ناچار بشوم غير را مدح كنم , در حالى كه از تو است . و آن كه به من نداد بد او را بگويم در حالى كه سرپرست دادن و ندادن توئى اين خوى بزرگ منشى را در دعاها به ما آموختند كه سعى كنيد اين چنين دعا كنيد . هرگز از خدا مال زياد نخواهيد , بخواهيد آبرويتان محفوظ باشد , چون بقيه اش ديگر و بال است .
**راهی کربلا* بعد از خستگی و فشردگی اعمال مسجد سهله دیگه فرصتی برای صحبت نیست به اندازه تذکرات مدیر در اتوبوس حوصله بیشتری نیست!
ورودی کربلا ما در شهر کربلا هستیم بهتر است بگوییم وارد خاک کربلا شدیم ابتدا سپاس خدایی را که این نعمت را این توفیق راشامل حال مانمود چقدر این سرزمین حرمت دارد چقدر باعظمت استـ فقط یک روایت و بس عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال: ... هِىَ أَطْهَرُ بُقاعِ اْلأَرْضِ وَ أَعْظَمُها حُرْمَةً وَ إِنَّها لَمِنْ بَطْـحاءِ الْجَنَّـةِ..» پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن حدیث بلندی می فرماید: کربلا پاکترین بقعه روی زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعه ها است و الحق که کربلا از بساطهای بهشت است.بحار الانوار، ج 98، ص 115 و نیز کامل الزیارات، ص 264 ما سه مرتبه در شکرانه این نعمت میگوییم الحمدلله... تکرار زائرین خب اگر فرصت رامناسب دیدید سلامی به امام حسین علیه السلام و حضرت ابالفضل علیه السلام داده شود
تالار ورودی هتل قبل از ورود به اتاقها عزیزانم میدانم خسته هستید اما گفتند هر هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد! الان باید بگویم طبق برنامه که مدیر دادند برای اولین زیارت جمعی ساعت.... از هتل خارج می شویم خوب است غسل کنید ان شاءالله ثواب دارد. عزیزانم زیارت امام حسین علیه السلام یک آدابی دارد متفاوت از امام صادق(علیه‌السلام) روایت‌شده: که چون به زیارت امام حسین(علیه‌السلام) بروی، آن حضرت را محزون و غمناک و ژولیده مو و غبارآلوده و گرسنه و تشنه زیارت کن که آن جناب با این احوال شهید شد و حاجات خود را بخواه و از کربلا بازگرد و آن را وطن خود قرار مده. بنابراین تاجایی که امکان دارد لااقل این زیارت اول را بارعایت آداب انجام دهیم. لباس گرد و غبار گرفته موهای ژولیده(شانه نکرده) نه اینکه الان برید و لباسهای اتو کشیده و عطر زده و.... تن کنید یا ارایش کنید و... روایت شده است: که خداوند از عرق زائر قبر امام حسین(علیه‌السلام) از هر قطره‌ای هفتاد هزار فرشته خلق می‌کند که خدای تعالی را تسبیح می‌کنند و از خدا آمرزش می‌خواهند برای او و زائران آن حضرت تا آن‌که روز قیامت برپا شود. فقط بدانید اینجا کربلا است و متفاوت... ---------------------☆☆☆☆----------------------- حضرت ابو عبد اللَّه عليه السّلام فرمودند: تَزُورُونَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ لَا تزورون [تَزُورُوا] وَ لَا تَزُورُونَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تزورون [تَزُورُوا] قَالَ قُلْتُ قَطَعْتَ ظَهْرِي زيارت برويد بهتر است از اينكه به زيارت نرويد به زيارت نرويد و زيارت نرويد بهتر است از اينكه به زيارت برويد. راوى مى‏ گويد: محضر مباركش عرض كردم: كمر من را شكستيد با اين كلام. قَالَ تَاللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَذْهَبُ إِلَى قَبْرِ أَبِيهِ كَئِيباً حَزِيناً وَ تَأْتُونَهُ أَنْتُمْ بِالسُّفَرِ كَلَّا حَتَّى تأتونه [تَأْتُوهُ‏] شُعْثاً غُبْراً حضرت فرمودند: به خدا قسم يكى از شما وقتى به زيارت قبر پدرش مى ‏رود غمگين و اندوهناك مى ‏رود ولى به زيارت قبر مطهّر آن حضرت مى‏ رويد در حالى كه با خود سفره ‏ها مى ‏بريد، نه، اين طور نبايد به زيارت آن جناب برويد بلكه زيارتش كنيد با حالى افسرده و حزين و گرفته.
تالار ورودی هنگام حرکت برای اولین زیارت خدایاشاکریم که تااینجامارا نفس دادی جان دادی؛ میخواهیم به زیارت حضرت حسین علیه السلام مشرف شویم من برای اینکه از خودم چیزی نگفته باشم یک روایت عرض کنم از امام باقرعلیه السلام: شخصی بنام محمدبن مسلم به حضرت باقر(علیه‌السلام) عرض کرد: ما زمانی که به زیارت پدرتان حسین بن علی می‌رویم، آیا چنین است که در حج خانه خداییم؟ فرمود: آری، عرضه داشت: پس آنچه بر حاجیان لازم است بر ما لازم است؟ امام باقر چند توصیه کردند در آداب این زیارت من چندتاازاین نکاتی که امام باقر فرموده را اینجا عرض میکنم: فرمود: بر تو لازم است که کم سخن بگویی،مگر سخن خیر خب الان بین راه در مسیر که می رویم لااقل برای این زیارت اول ذکر بگویید زمزمه کنید با بغل دستی حرف نزن و بر تو لازم است که بسیار یاد خدا کنی آره ذکر بگو ذکر الله ذکر سبحان الله.. و لازم است که با خشوع و نرم و خالص باشی عزیزانم تا میتونید تا قبل از رسیدن به حرم حالتو خوش کن با خضوع و خشوع راه برو اگرسرت پایین باشه قدمهایت را آهسته برداری نگاه اطراف نکنی این حال برات ایجاد میشه و دیده‌ات را از حرام و شبهه بپوشانی آره دیگه مراقب چشمات باش عزیزم
در وقت مقتضی در حرم امام حسین علیه السلام توفیق زیارت آقایی نصیب ماشده که روایت شده است «خداوند در عوض شهادت امام حسین(ع) چهار خصلت عطا کرده است: شفا را در تربتش نهاد، اجابت دعا را زیر قبّه‌اش قرار داد، ائمه بعدى از نسل او هستند، مدت زمانى را که زائرین آن‌حضرت براى زیارت مى‏گذرانند، جزء عمرشان به حساب نمى‏آورد» در حرم امام حسین دعا مستحاب است و هر کدام از ما با کوله باری از خواسته آمدیم. هرچه میخواهید بخواهید حاجات دنیوی بخواهید حاجات اخروی بخواهید اما حتما بخواهید خدایا هیچ کیز مراازتو و حسینت جدا نکند عزیزانم نمیگویم بهره مندی از دنیا بد است اما پست و مقام و ثروت اگر بخواهد انسان را از خدا جدا کند بد خسارتی است. پستها و مقامها برای کسی نماند ثروتها نماند على عليه السلام فرمود : أَلَا حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا آيا يك انسان آزاده پيدا مى شود كه اين مانده لاى دندان نسل گذشته را ترك كند . آنچه فعلا به نام دنياست مقام , مسكن , زمين , ثروت نسل قبل از آنها استفاده كرد و در لاى دندانش ماند و بعدا به شما رسيد . آنچه فعلا در روى زمين است , همه اين مقامها , ثروتها , اوهام و خيالها , ته مانده لاى دندان گذشتگان است , يك انسان آزاده مى تواند از اين لماظه بگذرد . همه اين مقامها و ميزها و پست ها و ثروتها و اوهام و خيالها مانده لاى دندان نسل گذشته است. این مقام طلبی ها بود که عمر سعد را عمر سعد کرد شمر را شمر کرد. این دنیا طلبی بود که از این انسان ها حیوانهای درنده ساخت. چقدر این دنیا زشت شد حضرت حسین علیه السلام وقتی بالای سر علی اکبر پاره پاره تن رسید فرمود: و علی الدنیا بعدک العفی یاعلی خاک بر سر این دنیا خاک بر سر این دنیاطلبی دنیای که بخاطرش شبیه ترین انسانها به پیامبر را امت پیغمبر تکه تکه کردند.
ابتدا اینجاراکلیک نما لینک موضوعات توجه: در هرمکانی یک موضوعی رامناسب دیدم و روایت پردازی کردم شماکافیه لینک مربوط به آن مکان را در وقتش کلیک کنی و یک دقیقه مطالعه نمایی یک مرتبه با داشتن اینترنت روی لینک ها کلیک کنید برای بار دوم بدون اینترنت هم شما را به مطلب می رساند. اگر موفق نشدید ایتای شما به روز رسانی نیست هرکجازیارت رفتید یادتان بود یک صلوات برای ما خیرات نمایید ابتدای سفر و معرفی خود به فامیلت و دوستانت خبر بده... اولین بین الصلاتین بعد از اولین نماز صبح به جماعت_حق الناس حسن خلق بهترین همنشین و با فضیلت ترین دارایی دقایقی قبل از خروج از مرز ورود به عراق در وقت مقتضی ورودی شهر نجف غسل زیارت _تالار ورودی هتل قبل از ورود به اتاقها قدمهایت را آهسته بردار به سمت حرم بعد از غسل_تالار هتل قبل از اولین زیارت درصحن حرم حضرت حیدر_مقام ناشناخته امام علی مقدس اردبیلی شیعه بودنمون مدیون علامه حلی است امام علی و بیت المال امام علی و بیت المال۲ روایت امام علی _تغافل امام علی بیت المال۳ روایتی از امام علی در مورد بیداری حضرات آدم و نوح و سایرمدفونین در حرم قبرستان وادی السلام پنج صورت همراه در قبرمومن سر قبر آیت الله قاضی قبر شیخ طوسی و علامه بحرالعلوم در نجف_مکانی خلوت برای دور هم نشستن بازائرین ورودی شهر کوفه مسجد حنانه قبر کمیل داستان قاری نهروانی حرکت به سمت کوفه در وقت مقتضی تذکر برای مسجد کوفه ورودی شهر کوفه باطی مسافت پیاده مقامات مسجد کوفه_وجه تسمیه آدرس مقامات طبق نقشه باب الفیل یا باب الثعبان نمازحاجت در مسجد کوفه مرقد مسلم بن عقیل و هانی بن عروه میثم تمار درمنزلت مولا امام علی در وقت مقتضی درکوفه از جنگ جمل حتما بگو_حکایتی جذاب رحمت خدا۱(عزت امام علی، عزت مومن، خدمت به خلق) رحمت خدا۲(عزت مومن،خدمت به خلق) فرقه اسماعیلیه_پرشور و یک دست در حرم امام علی و حسین علیهما السلام گفتار شیخ مفید در باره اسماعیلیه مسجد سهله در وقت مقتضی دم در مسجد سهله چاره داخل مسجد سهله و شلوغی مقامها سوالات ذهن زائرین درمسجد سهله یاد آوری چند نکته در مسجد سهله موضوع دعا در فرصت مقتضی تلنگر_خداعلی و اولاد علی به فریادمابرسان اولین خواسته ما از خدا در اماکن منوره راهی کربلا سرزنش زائرین کربلا در شبکه های اجتماعی ورودی کربلا کربلا، تالار ورودی هتل قبل از ورود به اتاقها(یادر اتوبوس قبل پیاده شدن) کربلا تالارورودی قبل از خروج به سمت حرم اماکن تخییر قصر یا اتمام_دقتها و نکته ها خیلی مهم دلیل تعدد نماز جماعت در حرم امام حسین علیه السلام تمام و تمام در کربلاء تنهایی امام حسین_گریه امام علی در جنگ صفین بر این تنهایی عاقبت بخیری_دروقت مقتضی درحرم امام حسین علیه السلام سبکبار شدن با سجده طولانی_در وقت مقتضی خانه تان را نورانی کنید، خانه مقبره نباشد روضه حضرت حسین علیه السلام بزم شراب بیانی در مقام حضرت عباس علیه السلام قبر حضرت قاسم کجاست قبرامیرکبیر در حرم امام حسین علیه السلام_مقام امیرکبیر خدا دوستت دارد که ثروتمندت نمیکند! دعابرای همه بوی گند گناه درسهایی از اولین زائر حضرت حسین دست راستم را سال گذشته قطع کردید! قبه کجاست؟ که دعا زیر آن مستجابه همه چی درمورد تربت_چند پست پشت سرهم تفسیر قطعه ای مهم از زیارت نامه حضرت عباس علیه السلام_مهم و کاربردی طفلان مسلم حرکت به سامرا_جغرافیا، تاریخچه و اماکن زیارتی سامرا سرداب مقدس ماموریت سخت امام هادی و امام عسکری تحقیر امام هادی توسط متوکل و نفرین حضرت درسی از امام هادی علیه السلام_اثر تقوا(خداترسی) امامزاده سید محمد ان اکرمکم عند الله اتقاکم امام کاظم در دوجمله اهم وقایع زندگی امام کاظم(ع) در یک نگا وضعیت‌ زندان‌هایی که امام(ع) در آن محبوس بودند. توطئه شهادت امام کاظم علیه السلام تشبیهی زیبا از امام کاظم درسی از امام کاظم در حفظ ابروی خود حضرت معصومه سلام الله علیها معجزه حضرت جواد(ع امام جواد_دنیاجای رفاه مطلق نیست نحوه شهادت امام جواد علیه السلام آیابدن امام جواد سه روز بر پشت بام بود عبادت به میل خودت یا میل خدا!مهم و کاربردی حال گیری صدای بلند بلندگوهای دستی در اماکن زیارتی_روایت منع ترجمه ای از زندگی ظاهر راببین چکار باطن داری ابروی مومن 📍مقتل خیمه گاه سلب امام حسین علیه السلام اسب دوانی برپیکر امام حسین علیه السلام یکی از مصیبت های تکان دهنده اهل بیت در شام و جسارت به بانوان حرم گریه اهل بیت امام حسین (ع) در شام و جسارت به آ نها کیفیت ورود اسرای کربلا به شام و مجلس یزید روضه برای حضرت علی اصغر علیه السلام
نعمتی به ارزش نعمت آزادی بسیار کم است! اینکه انسان آزاد باشد در بند پست و مقام و ریاست نباشد خیلی باارزش است! آزاد آن انسانى است كه على عليه السلام فرمود : من ترك الشهوات كان حرا . كسى كه شهوت ها(ریاست طلبی،پُست و مقام طلبی) را ترك بكند است . نعمتى به ارزش نعمت بسيار كم است . همين بيان را على بن ابيطالب سلام الله عليها با يك آهنگ موزونى تبيين كرد فرمود : تحففوا تلحقو  . سبك بشويد تا برسيد و ملحق بشويد , سبك بار شدن عامل رسيدن است . گاهى انسان آن چنان سبك بار مى شود كه هم مى رسد و هم مى رساند . بر اساس اين بيان ها مرحوم شيخ بهائى رضوان الله عليه نقل مى كند كه : حريقى در مدائن اتفاق افتاد . استاندار رسمى آن روز سلمان فارسى رضوان الله عليه بود . او يك قرآن و يك شمشير داشت . فورا قرآن و شمشيرش را برداشت و حركت كرد و نجات يافت , اما ديگران تا آمدند خود را جمع كنند آسيب ديدند . سلمان فرمود : هكذا ينجو المخففون , يعنى در روز حريق انسانهاى سبك بار اين گونه نجات پيدا مى كنند . اين همه بار سنگين آورديد بالاخره در روز خطر حملش دشوار است . راه سبك شدن از بار سنگين گناه را رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء طولانى كردن سجده مى دانستند . گاهى انسان كه مقدورش نيست در نمازهاى واجب سجده هاى طولانى كند اما اصل سجده كردن , چه در نماز و چه در غير نماز , اين خاصيت را دارد كه بار را سبك مى كند .
خانه_نورانی داری مرحوم سيد عبدالحسين شرف الدين جبل عاملى رضوان الله تعالى عليه در كتاب شريف المراجعات در شرح حال بعضى از صحابه و بزرگان اين چنين نقل مى كند كه بعضى از اصحاب و بزرگان دينى و بزرگان علم و سير و سلوك , برنامه ها را در منزل تقسيم مى كردند . يعنى اعضاء خانواده در كل شبانه روز اين خانه را روشن نگاه مى داشتند . در شب اينطور نبود كه همه اعضاى خانواده بعد از خوردن غذا تا صبح بخوابند , بلكه نگهبانى مى دادند . مثلا فلان مقدار از شب را يكى مشغول عبادت و درس و بحث و تلاوت و دعاء بود و ديگرى مى خوابيد , سپس ديگرى برمى خاست و به عبادت مى پرداخت و اولى مى خوابيد بدنبال آن سومى بر مى خاست و به عبادت مى پرداخت . منزل را شب تا صبح روشن نگاه مى داشتند , كه جز نام حق در اين خاده چيز ديگرى برده نشود و اين خانه خاموش نشود . اگر شما ملاحظه مى فرمائيد كه از يك خانواده چون شيخ انصارى تربيت مى شود , يك انسان كاملى چون بحر العلوم و مانند آن تربيت مى شود , اين محصول زحمات چندين ساله گذشتگان و نياكان آنها است . اينطور نيست كه خداى سبحان رايگان فردى ممتاز را به يك خانواده مرحمت كند . آنها سعى مى كردند كه خانه را روشن كنند و چيزى كه خلاف رضاى حق است در آن خانه انجام نشود تا كم كم آن خانه بتواند مركز نورانيت باشد , يك شهرى را روشن كند . خانه اى كه در آن قرآن خوانده مى شود و دين در آن خانه حاكم است آن خانه براى ملائكه آسمان آن طور نور مى دهد كه ستاره هاى آسمان براى اهل زمين نور افشانى مى كنند . همانطور كه انسان وقتى فضاى باز را نگاه مى بيند كه بعضى از جاها تاريك بعضى از جاها روشن است , بعضى جاها ستاره دارد و بعضى جاها ستاره ندارد , يا ستاره اى كوچك و ديگرى بزرگ است , ملائكه آسمانى هم وقتى زمين را نگاه مى كنند بعضى از جاها را تاريك و بعضى جاها را روشن مى بينند . على اى حال خانه اى كه در آن قرآن خوانده مى شود و دين در آن خانه حاكم است براى اهل سماء نور مى دهد . صديقه كبرى سلام الله عليها را كه زهراء ناميدند براى اين است كه زهراء يعنى تابناك . خانه و محراب و مركز عبادت او براى اهل آسمان تابناك بود . انسان كامل براى اهل آسمان نور مى دهد ملائک ( و يستغفرون لمن فى الارض ) ,«من» همان مؤمنين اند . براى اين كه غير مومن را نمى بينند . غير مؤمن تاريك است . هر خانه اى را كه فرشته مى بيند براى اهل آن خانه طلب مغفرت مى كند . آن خانه اى كه دين در آن خانه حاكم است , روشن است لذا فرشتگان آن خانه را مى بينند و براى اهل آن خانه طلب مغفرت مى كنند . كافر تاريك است , فرشته او را نمى بيند . خدا هم در روز قيامت آنها را نمى نگرد : و لا يكلمهم الله يوم القيامه  , لا ينظر اليهم يوم القيامه  . خدا هم او را نگاه نمى كند , گرچه بكل شئى عليم است .
روضه حضرت حسین علیه السلام آن گروه از خدا بي‏خبر چه جسارتها کردند می گفتند: يا حسين نُقاتِلُکَ بُغضاً مِنّا لِاَبيک و ما فعل بأشياخنا يوم بدر و حنين « اي حسين با تو مي‏جنگيم به خاطر بغض و کينه‏اي که با پدرت علي داريم، پدرت بزرگان ما را در جنگ بدر و حنين کشت». یکی می زد به تیر و آن دگر می زد به شمشیرش ندانم زاده زهرا چه بود آن روز تقصیرش تلافي جنگ بدر: راوى گويد: خانواده و زنان حسين عليه السّلام و بازماندگانش را طناب بسته بر يزيد وارد كردند. بعد سر انور را پيش رويش نهاد و زنان را پشت سرش نشانيد تا وى را ننگرند، امّا زينب، چون سر برادر را بديد، دست برد و گريبانش دريد و با صدايى حزين كه دلها را جريحه‏دار مى‏كردفرمود: ياحُسَيْنَاهْ يَا حَبِيبَ رَسُولِ اللَّهِ يَا ابْنَ مَكَّةَ وَ مِنًى يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ يَا ابْنَ بِنْتِ الْمُصْطَفَى. راوى گويد: به خدا قسم هر كس كه در مجلس حضور داشت بگريست، و يزيد ساكت بود. زنى از بنى هاشم كه در كاخ يزيد بود شروع به نوحه نمود . گريه از همگان به بانگ برخاست.راوى گويد: بعد يزيد عصاى خيزران را بخواست، و با آن به دندانهاى پيشين حسين عليه السّلام مى‏زد. بزم شراب و چوب جفا ولب حسین یارب از این مشاهده زهرا چه می کند فریاد زدسکینه و گفتا که عمه جان بنگر یزید با سر بابا چه می کند مزن ظالم حسین مادر ندارد غریب است وکسی بر سر ندارد تنش در قتله گه افتاد پر خون دگر انگشت و انگشتر ندارد مزن چوب جفا ای بی مروت دگر این تشنه لب اکبر ندارد یه وقت دیدن یزید ملعون شروع کرد به شعر خوندن: لَعِبَتْ هَاشِمُ بِالْمُلْكِ فَلَا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ‏ هاشم با سلطنت بازى كرد، زيرا نه خبرى آمده است و نه وحيى نازل شده است لَيْتَ أَشْيَاخِي بِبَدْرٍ شَهِدُوا جَزَعَ الْخَزْرَجِ مِنْ وَقْعِ الْأَسَلِ‏ كاش اشياخ (اجداد) من كه در بدر كشته شدند. ناله خزرج را از درد نيزه شاهد بودند