eitaa logo
روشنگر مدیا
960 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
556 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اتّحاد آخرالزمانی در حال شکل‌گیری است ✔️نویسندۀ مسیحی «جی سکولو» در کتاب خود با متهم کردن ایران و روسیه ادّعا می‌کند که اتّحاد آخرالزمانی در حال شکل‌گیری است. آقای جی سکولو (Jay Sekulow) نویسنده و مشاور حقوقی اخیراً کتاب جدیدی منتشر کرده است که در آن ادّعا می‌کند کشورهای مختلف در حال تلاش برای تشکیل یک اتّحاد آخرالزّمانی هستند.../دین آنلاین @Feraghvaadyan
پیام تبریک نوروزی اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان هم میهنان گرامی در ایام سال جدید شمسی و عید نوروز و در هنگامیکه دنیا با بحران شیوع ویروس کرونا مواجه شده است، تبریکات صمیمانه و آکنده از دعای خود را نثار هم میهنان ایرانی خود کرده و برای همگان آرزوی سلامتی، موفقیت و شادکامی دارم. می دانیم که در این ایام به دلیل شیوع ویروس کرونا به اجبار در منازل خود بسر می بریم، با این وجود ایمان داریم که دولتمردان کشور به طرق مختلف در جهت بهبود شرایط بحرانی مردم تلاش می کنند. از هم میهنان خود می خواهیم تا جانب احتیاط و هوشیاری را نگاه داشته، به راهنمایی ها، دستورات و توصیه ها عمل کرده، از اجتماعات خودداری کرده و از همه مهم تر دعا را از یاد نبرند. برای یکدیگر، برای کشور عزیزمان ایران و ملت آن دعا کنیم. عزیزان من دعا نیروی شفا دهنده داشته و ایمان ما را قوی تر می کند. بار دیگر این ایام را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست محترم جمهوری اسلامی، مسئولان و ملت بزرگ ایران تبریک گفته و از خدواند متعال برای آن ها رحمت و برکت مسئلت می نمایم. برای همگان صلح آرزومندم. نوروز مبارک باد دوستدار شما اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران 18 مارس 2020 میلادی تهران @feraghvaadyan
🕰«انتظار» از نگاه ✍انتظار انجمنی‌ها، منفی است،‌ در حالی‌که انتظار در نگره «شهید مطهری»، مفهومی فعال و مثبت دارد. از دیدگاه برخی معاصر، اعتقاد به حضرت حجت(عج) در ولایت -دوستی- امام عصر خلاصه شده و به تبع آن، تنها بٌعد عبادی، خواندن نماز و دادن صدقه برای حضرت مورد توجه است، گویا انقلاب امام قائم به دو چیز بستگی دارد: 👇 1- زمینه‌های منفی موجود در جامعه، مثل تبهکاری‌ها و ستم‌ها. 2- ایمان و اعتقاد مردم به اسلام. از نظر این افراد، بایستی این دو عامل تقویت اسلام به توده‌ها شناسانده شود و یک رشته اصلاحات اعتقادی صورت گیرد. از این‌رو، رسالت انسان منتظر در دوران غیبت، عبارت است از: تلاش برای سازندگی خود و دیگران، اصلاح محیط و به راه آوردن منحرفان از اسلام؛ البته، نه در بعد سیاسی، حکومتی و اقتصادی، بلکه صرفاً در بعد عقیدتی، آن‌هم محدود و منحصر به مبارزه با مصلح‌نماها و کسانی که فریب آنان را خوردهاند. انسان منتظر باید فراهم‌سازی کند؛ یعنی نیرو و امکانات خود را بالقوه نگه دارد و آماده باشد تا فرمان فرمانده کل قوا، یعنی امام عصر (عج) صادر شود، نه اینکه با این امکانات در عصر غیبت با ستمگران و مفسدان ستیز کند. @Feraghvaadyan
اقدام خیرانۀ شرکت «هاکوپیان» در خصوص تولید البسه ایزوله ویژه کادر درمانی @feraghvaadyan
🗳انتخابات بهائی، محل نقد بهائیان ✴️انتخابات بهائی، مسئله‌ای است که حتی از جانب خود نيز مورد انتقاد شديد واقع شده، وبسايت «بهائی رنتز» (منتسب به بهائيان امريکا) ميزان شرکت‌کنندگان در محافل محلی را زير 25 درصد افرادِ واجد شرايط معرفی کرده و در مورد انتخابات سال 2013 چنین می‌نويسد: ✍«اين شيوه و طرح در انتخاب افراد قبلی به طور پی در پی، دير زمانی است که برقرار می‌باشد. برای مثال، اعضای محفل ملی ، به طور ميانگين هر کدام سابقه 10 سال عضويت پی در پی دارند و اگر کمی هم تغيير وجود داشته باشد، عمدتاً بر اثر فوت يا مريضی بوده ‌است و تنها در يک يا دو عضو در آن واحد، تغيير رخ می‌دهد. در واقع، در 16 سال گذشته، سابقه نداشته که بيش از دو تغيير در شاکله محفل ملی در يک سال اتفاق بيفتد. اين قضيه، نتيجه‌ای جز بی‌علاقگی قسمتی از عموم جامعه ندارد. ⚠️اينگونه پيداست که گويی، نتايج انتخابات پيش از اينکه اعلام شوند، قابل پيش‌بينی می‌باشند. همين‌طور که اين بی‌علاقگی ادامه داشته باشد و مردم کمتر و کمتر رأی دهند، تأثير متصدی و عهده‌داری، بيشتر جلوه می‌کند.»(1) 🔰1. Baquia. «“New” National Spritual Assembly Members Elected». @Feraghvaadyan
دلم روشن نگاهم گرم حالم احسن الاحوال به لطف روضه های تو چه سالی می شود امسال که ایران در تو میبیند بهار سرزمینش را کنار سفرهء باب الحوائج هفت سینش را @Feraghvaadyan
🗂طبقه‌بندی جنبش‌های معنوی نوپدید ✍تاکنون تقسیم‌بندی‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و چندین مدل برای این منظور ارائه شده‌است.‌ به‌طور کلی، برخی از علوم غریبه، سِرّی و رمزی همچون «»، (متداول در شرق)، ، و علوم غریبه رایج در و استفاده می‌کنند. از دل این‌ علوم، و بسیاری از دیگر تکنیک‌های این‌چنینی بیرون می‌آید. گروه‌های یا موسوم به «» یا «» که در دسته بزرگی به نام «نوکافر کیشی» می‌گنجند، همچنین «نئو ایگنیسم» که در زبان فارسی، «»، «» خوانده می‌شوند، از آن‌جمله‌اند. 👈یک دسته دیگر از جریان‌های مزبور، با بصیرت و روشن‌بینی (یک نوع «آنلایتمنت») سروکار دارند. آن‌ها مدعی‌اند از رهگذر کاربرد برخی تکنیک‌ها، به تکامل یا تعالی آگاهی رسیده و به حقایقی بصیرت پیدا می‌کنند که دیگران فاقد آن هستند، سپس این دانش را به دیگران ارائه می‌دهند. در این دسته می‌توان از «»، «»، «»، «» و دیگر نویسندگان جنبش تفکر نوین یاد کرد که کاربرد علوم غریبه در آثارشان، حداقلی است. 👈در یک تقسیم‌بندی دیگر، بعضی‌ از-به‌اصطلاح- معنویت‌ها به «درون»، «درونگرایی» و «خویشتن» توجه دارند که در یک قرائت، از آن‌ها تحت عنوان «ادیان خویشتن»() یادمی‌شود. عده‌ای نیز به بیرون، طبیعت و انرژی کیهانی نظر دارند که به نوبه خود به دو دسته قابل تقسیم هستند @Feraghvaadyan
🔸 در اندیشه ✍️جدایی دین از سیاست، از همان فهم خاص معنای نشأت می‌گیرد؛ انتظار منفی و فهم روایات پرچم‌های پیش از یا روایات پر شدن عالم از ظلم و جور و یا روایات نشانه‌های ظهور (دقت کنیم که شرایط ظهور، غیر از نشانه‌های ظهور است) در مرام انجمنی‌ها، وقتی با یکدیگر خلط شوند، در نهایت چنین برداشت‌هایی حاصل می‌شود. مثلاً، اگر پر شدن عالم از ظلم و جور را شرط ظهور بدانیم، باید برای پرشدن عالم از ظلم و جور تلاش کنیم، در حالی‌که اگر نشانه بدانیم ما در خصوص نشانه‌ها تکلیف نداریم تا نشانه‌ها را درست کنیم اما اگر چیزی از شرایط ظهور باشد، برای ایجاد آن تکلیف داریم. اموری چون تربیت 313 نفر، از شرایط ظهور است و مسلمانان باید برای تهیه و ایجاد این شرایط تلاش کنند.(1) 1. جریان شناسی انجمن حجتیه، سایت راسخون. @Feraghvaadyan
🇮🇱بهائيت و اسرائيل (3) ✍شايد عجيب به نظر برسد که امروزه اکثر بهائيان، وجود اسناد مبرهن ارتباط این به رژیم اشغالگر قدس را ناديده گرفته و با فرافکنی، حقيقت را کتمان می کنند اما با عنايت به حس تنفر جهانيان نسبت به -که ورای مرزهای اسلام و خاورميانه بوده و معلول جنايات اين رژيم در حق مردم بيگناه می باشد- تشکيلات مايل است دستِ سرانِ خود در کاسه مشترک با اسرائيل را کتمان و ارتباط با اين رژيم را انکار نمايد. 👁‍🗨در يک نگاه اجمالی، حمايت های پيشينه‌دار دو جريان و بهائيت را می توان ذيل عناوين زير دسته‌بندی نمود: 1. ارتباط سران دو جريان پيش از تشکيل دولت اسرائيل. 2. پيوند عميق «شوقی افندی»(سومین سرکرده بهائی) و سران صهيونيست. 3. پشتيبانی دادگاه‌های اسرائيل از شوقی. 4. حمايت مالی بهائيت از اسرائيل در جنگ آنان با اعراب، بدون هيچ اشاره ای به لزوم صلح. 5. ابراز تنفر ناگهانی از جنگ، پس از شکست اسرائيل در نبرد رمضان.(20) 6. پوشش تبليغاتی رسانه‌های اسرائيل از بهائيت و اماکن منتسب به تشکيلات. 7. چاپ و ارسال نشريات بهائی توسط اسرائيل و ارسال آن به نقاط مختلف جهان. 8. حمايت مالی بهائيت از طرق مختلف همچون مرسولات بيت‌العدل، جذب توريست و... . موارد فوق، تنها گوشه‌ای از شواهد مرتبط با همبستگی ويژه و منحصر به‌فرد تشکيلات بهائيت و رژيم صهيونيستی را در بر می گيرد. @Feraghvaadyan
🗓سابقه حضور در حکومت 📝درباره «سپهبد نصیری» (رئیس سازمان امنیت پهلوی دوم) که ادعای و داشت و از دوستان «سلطان حسین تابنده» و مریدان این درویشی بود، در کتاب «عرفان اسلامی» آمده: «من خود صوفیانی را بعد از انقلاب اسلامی ایران به وسیله مدارک به دست آمده شناختم که با دولت‌های ظالم و خائن قاجار و پهلوی و یا سفارتخانه‌های خارجی که لانه جاسوسی استعمارگران بود همکاری داشتند و گاهی مصدر کثیف‌ترین کارها بودند که ملت مظلوم شیعه چه ضربه‌ها از آنان دیدند و مرد خبیث و کثیفی چون سپهبد نعمت الله نصیری رئیس سازمان امنیت زمان محمد رضا شاه پهلوی که پانزده سال بر ملت مسلمان ایران و مال و نوامیسشان مسلط بود و جنایات او را فقط خدا می‌داند و بس جنایات ناموسی و مالی و آلوده بودن دستش به خون هزاران مظلوم به خاطر شهوت رانی خاندان پهلوی و آمریکائیان از یک خانواده صوفی و درویش مسلک بود و خود او هم ادعای صوفیگری و درویشی داشت و در مسلک صوفیان گنابادی بود.»(1) 1.انصاریان، حسین، عرفان اسلامی، جلد 3، تهران 1363، صص 195- 196. @Feraghvaadyan
📖آموزش در ✍«استيون حسن»، محقق غربی در زمینه جریان‌های فرقه‌‌ای در کتاب خود با عنوان «گسستن بندها» ضمن اشاره به فرايند آموزش در فرقه‌ها، چنين مي‌نويسد: «در يک کنترل ذهن، دکترين گروه به عنوان حقيقت مطلق و تنها پاسخ به تمامي مشکلات معرفي مي‌شود. دکترين فرقه، اعضا را تحت قرار مي‌دهد تا به اين باور دست يابند که فرقه، تنها حقيقت مطلق است... بسياري از فرقه ها زبان دروني خاص خود را دارند (که در روندي تدريجي به اعضا آموزش داده مي‌شود)... در اکثر فرقه‌هاي مخرب، بيشتر روش‌هايي که به اعضا آموزش داده مي‌شود، مستقيم و آگاهانه نبوده و از طريق الگو قرار دادن رفتاري به‌خصوص، به فرد القا مي‌شود. آنان با نگاه به اعضاي باسابقه، گوش دادن به سخنان رهبر فرقه و الگو قرار دادن آنان، موضوعات(و زبان خاص فرقه) را ياد مي‌گيرند... به اعضاي فرقه‌ها آموزش داده مي‌شود که رهبر فرقه، هميشه درست مي‌گويد و آنان حق شک کردن يا پرسيدن هيچ سؤالي در اين رابطه ندارند.»(1) 1.حسن، استیون، گسستن بندها، صص 60-58. @Feraghvaadyan
عید بزرگ مبعث، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، بر شما مبارک باد 🌸 @Feraghvaadyan
♦سناریو جدید تبشیری، موج سواری بر کرونا 🔸با شیوع ویروس و درگیری جهانی با این موضوع، رسانه‌های تبشیری با تمرکز بر اخبار پیرامون این قضیه در تلاش هستند تا به نوعی را محکوم کرده و نحوه مدیریت این بیماری در ایران را به چالش بکشند. ◾ با برجسته ساختن برخی اخبار و اتفاقاتی که به تعداد معدود ممکن است به وقوع بپیوند در تلاش هستند تا ایران را محکوم به برگزاری اجتماعات مذهبی کند و در عوض از تعطیلی در جهان دم میزنند تا با ایجاد این دوقطبی، نشان دهند که مسلمانان و ایران نسبت به شیوع بیماری بی‌تفاوت بوده و مدیریت ضعیفی دارند. @feraghvaadyan
✴️نقشه شوم 📝هدف نهایی تشکیلات بهائی، ارتباط هرچه بیشتر با غیربهائیان و برای عبور از مراحل شش‌گانه دستیابی به و رسیدن به مرحله هفتم(تشکیل حکومت) است. در یکی از پیام‌های تشکیلاتی به این امر اشاره شده: «این ایام را باید فرصتی مخصوص دانست برای تماس با اقشار هرچه وسیع‌تر اجتماع و با همه اشخاصی که به نوعی با آنان ارتباط دارند –خواه ارتباط فامیلی یا علایق مشترک، همکاری شغلی یا مطالعاتی، روابط همسایگی و یا صرفاً آشنایی تصادفی- تا جمیع از ظهور نفس مبارکی که دقیقاً 200 سال پیش متولد شد و مقدر بود حامل پیام جدیدی برای نوع بشر گردد، به وجد و سرور آیند.»(1) 1. پیام بیت‌العدل، 18 مه 2016م. @Feraghvaadyan
📍ارتداد در ✍فرقه اکنکار که ساخت فکری یک شخص آمریکایی است، تناقض‌های بسیاری دارد. اين مسلک، را متهم مي‌کند که از نظر عقيدتي، پيروان خود را محصور مي‌کند تا آن‌ها نتوانند از دين خود خارج شوند اما در تناقضي آشکار، برگشت از اکنکار را منع کرده‌است: «چلا هرگز از عقيدت خود به راه اک، تغيير مسلک نمي دهد. تسعير و تغيير کيش در عرصه فعاليت اکنکار وجود ندارد»(1) ☯در واقع درحالی اکنکار، ادیان را به عدم اجازه پیروان از خروج دین محکوم می‌کند که خود این اجازه را به اعضایش نمی‌دهد. 📚1. پال توئيچل، شريعت کي سوگماد، مترجم، ج 1، ص 225. @Feraghvaadym
📌تمرکز جریان تبشیری در 📝یکی از تلاش‌های گسترش فعالیت‌ها در کشورهای اسلامی است از این رو این جریان در کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت دارند. مثلاً، در بحرین و امارات، کلیسای رسمی و حتی بیمارستان تأسیس کرده‌اند و اقداماتی انجام داده‌اند. هر چند، مسئولان فرهنگی این کشورها از این بابت نگران هستند ولی به خاطر روابط سیاسی خود با آمریکا، سکوت پیشه نموده و مخالفت چندانی با آن‌ها نمی‌کنند.البته در برخی کشورها مانند قطر،شاهد نوع دیگری از برخوردها و اعتراض بوده ایم. @Feraghvaadyan
❎ آتئیست‌ها چگونه می اندیشند؟ ◼️تفکرات #آتئیست‌ها بر این اصل استوار است که بخشی از حقیقت و واقعیت را نپذیرند و با نتیجه‌گیری استقرایی سعی دارند تا جای حق و باطل را عوض کنند. 🔽 از آنجا که این قشر به هر نحوی سعی در به چالش کشیدن عقاید #مسلمانان و مراجع تقلید را دارند در تازه‌ترین اظهارنظر خود مدعی شدند که مراجع پیام تصویری را مفسده‌آمیز خواندند در حالیکه در زمان فعلی کارکرد مناسبی دارد و توسط حاکمیت تبلیغ می‌شود. 🔹اینکه از هر ابزاری استفاده‌های مختلف می‌شود چیز عجیبی نیست و مهم نحوه به کاربردن آن است. بی شک استفاده از تکنولوژی در برخی موارد مفسده‌آمیز خواهد بود ولی در عین حال کارکردهای مثبت فراوان هم خواهند داشت و درک این موضوع چنان سخت نیست اما انها به هر نحوی سعی در خرافی خواندن عقاید روحانیون و مسلمانان را دارند. 🔚 #آتئیست‌ها دقیقا با همین نوع نگاه به دنیا، از پذیرفتن و باور به وجود خداوند و خالق هستی سرباز می‌زنند. @feraghvaadyan
🔹رویکرد امام خمینی(ره) نسبت به کج‌فهمی حجتیه از 💠امام‌ خمینی (ره) چند بار به انجمنی‌ها تاخته‌اند، از جمله آنجا که می‌فرمایند: «ممکن است هزاران روایت را نشر دهند که از عمال ظلمه و آخوندهای درباری در تعریف سلاطین، جعل شده‌اند. به‌طوری‌که ملاحظه می‌کنید، با دو روایت ضعیف چه بساطی به راه انداخته‌اند و آن را در مقابل قرآن قرار داده‌اند. قرآنی که جدیت دارد، بر ضد قیام کنید و موسی را به قیام علیه سلاطین وا می‌دارد. علاوه بر قرآن، روایات بسیاری درباره مبارزه با ستمگران و کسانی که در تصرف می‌کنند، وارد شده‌است. تنبل‌ها این‌ها را کنار گذاشته‌اند، آن دو روایت ضعیف را که شاید «وعاظ‌السلاطین» جعل کرده‌اند، در دست گرفته و مستند قرار داده‌اند که باید با سلاطین ساخت و درباری شد! اگر این‌ها اهل روایت و دین‌شناس بودند، به روایت‌های بسیاری که بر ضد ظلمه است، عمل می‌کردند و اگر اهل روایت هم هستند، باز عدالت ندارند؛ چون عادل و از معاصی به دور نیستند، از قرآن و آن‌همه روایت چشم می‌پوشند و به دو ضعیف می‌چسبند!... این شکم و حب جاه است که انسان را درباری می‌کند، نه روایت.»(1) ایشان همچنین در (مورخ 3/12/1367) در خصوص چهار خطر زیر هشدار دادند: 1⃣خطر بازگشت جريان 2⃣خطر بازگشت جريان 3⃣خطر تأثيرپذيري خودي‌ها از 4⃣خطر 📖1. سخنرانی آقامحمدی، نماینده همدان در مجلس، روزنامه اطلاعات، سه‌شنبه 30 فروردین 1362. @Feraghvaadyan
📈عناصر اقتصادی در رژیم پهلوی به روایت یکی از درباریان(1) ✍️«عده‌‌ای از این سرمایه‌داران که به پشتیبانی خواهران محمدرضا مستحضر بودند با جسارت بیشتری عمل می‌کردند. مثلاً، سرمایه‌سالار بهائی به نام برای خریدن یک بانک دولتی مراجعه کرده بود و چون مدیر عامل بانک با پیشنهاد وی مبنی بر خرید بانک مخالفت کرده، او را مورد ضرب و شتم قرار داده و به شدت مجروح و مصدوم ساخته بود. هژبر یزدانی در حلقه دوستان و نزدیکان شمس پهلوی قرار داشت. من بارها هژبر را با آن صورت گوشت‌آلود و هیکل خپله و قد کوتاه در میهمانی‌های کاخ مهرشهر دیده بودم... به انگشتان دستش انگشترهای گرانبهائی داشت که یک فقره آن انگشتر الماس به ارزش 5 میلیون دلار بود!...... هژبر از بهائیان سرشناس ایران بود. بهائیان ثروت و سرمایه خود را به دست او سپرده بودند و هژبر با این سرمایه‌ها کار می‌کرد. تجربه او در قانون‌شکنی به اندازه‌ای بود که وقتی تصمیم به احداث یک مجتمع دامداری در سنگسر گرفت، همه روستاییان و زمینداران مسلمان را با زور از آن منطقه اخراج و زمین‌های آن‌ها را تصاحب کرد. هژبر علاوه بر دامداری، بانکداری و اداره صنایع و کشاورزی، قاچاق جواهر و طلای ایران را اداره می‌کرد. بر هیچ‌کس پوشیده نبود که هژبر نمی‌تواند بدون داشتن پشتوانه‌ای قوی به راحتی محموله‌های گرانبهای خود را از مبادی ورود و خروج عبور دهند. محمدرضا به خاطر آنکه متهم به حمایت از بهائیان نشود، هرگز هژبر را به میهمانی‌ها و محافل و مجالس خود راه نمی‌داد.» (1) 📝1.دیبا، .فریده، دخترم فرح، ترجمه‌ دکتر الهه رئیس فیروز، صص 262-261. @feraghvaady
💠دیدگاه «علامه طباطبایی» در مورد صوفیان 🔹در خصوص و آرا و اندیشه‌های اقطاب ایشان، همچنین نوع عملکرد آنان در جامعه انتقادهای زیادی وارد آمده و مهم‌ترین اشکالی که به اندیشه‌های گرفته شده، جداسازی شریعت از طریقت است. علامه طباطبايی در رابطه با عملکرد صوفیان می‌نويسد: «روز به روز از ، فاصله گرفت تا آنجا كه طريقت و شريعت، درست در دو نقطه متقابل استقرار يافتند و نغمه‌ سقوط تكليف از برخی افراد بلند شد و عبادت‌های پاک دينی به شاهدبازی و حلقه‌های نی و دف و ترانه های مهيج و رقص و وجد تبديل شد.»(1) 📘۱.طباطبایی، سيدمحمدحسين، شيعه (مذاكرات و مكاتب كربن با طباطبایی)، تهران: مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران، 1382 ش، چهارم، ص246. @Feraghvaadyan
🕉تغییر سبک زندگی به روش ✍️فرقه‌ها به خوبی می‌دانند که نمی‌توان تفکر یک فرد را به صورت مستقیم تغییر داد، لذا ابتدا بر حوزه‌های دیگر تمرکز می‌کنند. مثلاً، پوشش افراد را مورد مطالعه قرار داده و بر آن سرمایه‌گذاری می‌نمایند. انسان‌ها به طور طبیعی در سنین نوجوانی با بحران هویت مواجه می‌شوند. نوجوان در پی متمایز ساختن خود از دیگران است، لذا به مسائل و اموری خاص می‌رود. وجود فاصله اندیشه‌ای بین والدین و فرزندان و عدم درک صحیح والدین از بحران در سنین نوجوانی نیز باعث می‌شود درک متقابلی میان آن‌ها وجود نداشته باشد و نوجوانان جذب افکار و ایده‌هایی شوند که با آنچه در خانواده و جامعه وجود دارد، متفاوت است. کسانی که پشت پرده این افکار و ایده‌ها قرار دارند، قطعاً بر موضوعاتی تمرکز می‌کنند که جوانان به آن‌ها علاقه داشته باشند. کم‌کم مدلی را طراحی می‌کنند؛ مدلی که از پوشش آغاز و به مسائل اندیشه ای و فکری بیانجامد. الگوهای طراحی شده بر اساس این مدل، جذاب به نظر می‌رسد و ابتدا طرف را جذب کرده و اندک‌اندک تفکر او را با مسئله آشنا می‌سازند. به این ترتیب، یادگیری‌هایی که از قبل در فرد به وجود آمده، زمینه‌ای را فراهم می‌سازد تا درنهایت، اندیشه‌های مدنظر را پذیرا شود. @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📈عناصر اقتصادی #بهائیت در رژیم پهلوی به روایت یکی از درباریان(1) ✍️«عده‌‌ای از این سرمایه‌داران که
📈عناصر اقتصادی در رژیم پهلوی از لابه‌لای خاطرات(2) ✍️«برای ما این سؤال وجود داشت که هژبر این همه ثروت را از چه طریقی به دست آورده‌است؟ در تحقیقات خود در بانک مرکزی به اینجا رسیدیم که وی از طریق زدو بند با عالی‌ترین مقام‌ها در کشور که مهم‌ترین.... ایشان، همکیش بهائی وی، تیمسار دکتر ایادی طبیب مخصوص شاه بود، می‌رود از بانک‌های قرض می‌کند و با پول بانک‌ها از این دست به آن دست شروع کرد این کارخانه را خریدن، آن زمین را خریدن، قیمتش بالا رفته مقداری فروخته استفاده کرده و مرتب به این و آن پول می‌دهد و خودش را به این ترتیب نگه داشته‌است.» (1) 📝1.خاطرات محمد یگانه، به کوشش حبیب لاجوردی، صص 191-190. @feraghvaadyan
✅اعتراض یهودیان ارتدوکس به قوانین قرنطینه در اسراییل 🔸روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان؛ صدها تن از یهودیان افراطی ارتدوکس یکشنبه در اعتراض به مقررات قرنطینه در زمینه بحران کروناویروس در شهر مئاشریم اسرائیل دست به تظاهرات اعتراضی زدند که یک پلیس و سه معترض زخمی و تعدادی نیز بازداشت شدند. پیش از این نتانیاهو ضمن انتقاد از بزخی یهودیان افراطی ارتدوکس و برخی از اقلیتها از مردم خواسته بود خود را قرنطینه کنند و به جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند. اما یهودیان افراطی ارتدوکس این قوانین غیرالزام آور را نقض میکنند. چند روز پیش نیز بیش از ۱۵۰ یهودی ارتدکس افراطی با نقض هشدارهای وزارت بهداشت و درمان در خصوص ویروس کرونا، در شهر «بیت شِمِش» در یک عروسی شرکت کردند🔸 @Feraghvaadyan
🇺🇸تمرکز آمریکا بر جریان ✍️نظریه پردازان و اندیشمندان آمریکایی، تحقیقات زیادی صرف اقناع سیاستمداران کشور خود برای سرمایه گذاری بر جریان نموده اند و استدلال بسیاری برای این مهم ابراز داشته‌اند؛ برای مثال، پلی بین فرهنگ‌هاست و همین، توفیق صوفی‌گری در اقصی‌نقاط جهان را توضیح می‌دهد. هدف اصلی ، هرگز این نبوده که رهبر کشوری شوند بلکه به جای آن می‌خواهند از نظر اجتماعی فعال باشند. در گزارشی آمده که برای گسترش فرقه‌های صوفی می‌توان زیارت اماکن مقدس آنان را ترویج کرد که در کنار آن، ارزش‌های صوفی‌گری در محیط های آموزشی عمومی و انتشارات هم ارزش‌های آن‌ها را احیا می کند که آمریکا می‌تواند با روش‌های مختلف این مهم را در ایران محقق کند(1) 📝1. تمرکز آمریکا بر جریان تصوف، فصلنامه روشنا، شماره82. @feraghvaadyan
♨️جريان‌های فرقه‌ای؛ مهم‌ترين منبع تعارض ايدئولوژيک ✍🏻 با طرح عقايد و باورهای جديد و جذاب و ايجاد امكان ارتباط با منابع معنوی و روحانی، به نياز روحی و روانی شهروندانی كه از نظم عقيدتی مستقر، ناراضی بوده يا نسبت به آن كم‌عقيده هستند، پاسخ گفته و اخلال در نظام باورها را تسريع می‌بخشند. اين امر می‌تواند در نهايت به فروپاشی سنتی بيانجامد. 👈🏻اين فرقه‌ها؛ آرمان‌ها، نهادها و سلسله مراتب مذاهب سنتی را به طور مستقيم يا غيرمستقيم تخطئه نموده و درهای جديدی را برای نسل گريزان از رسمی اما طالب می‌گشايند. 👈🏻بنابراين، فرقه‌ها و جنبش‌های‌جديد دينی، مهم‌ترين منبع تعارض ايدئولوژيک به شمار می‌آيند. در نظام‌های ايدئولوژيک و عقيدتی كه بر قرائت مشخصی از مذهب استوار شده‌اند، فرقه‌گرايان به سرعت مبانی مشروعيت حكومت را هدف گرفته و چهره به خود می‌گيرند. ☯️براي مثال می‌توان از فرقه در نام برد. اين در طی 14 سال، صد ميليون پيرو جذب كرده و از حزب كمونيست اين كشور با 60 ميليون عضو پرقدرت‌تر است. 📚 حاجيانی ، ابراهيم ، «بررسی جامعه‌شناختی فرقه‌گرایی مذهبی و تأثير آن بر نظم و ثبات سياسی» @Feraghvaadyan