eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از وضعیت انقلابی
📱چند موشک نقطه‌زن «سلام فرمانده» به جریانات انحرافی: ١.انجمن حجتیه سال‌ها تلاش کرده و می‌کند که قرائتی غیرسیاسی و سکولار از «انتظار» ارائه دهد. «سلام فرمانده» این قرائت را با زبان هنر باطل کرد و پیوند انقلاب و انتظار را نشان داد. ٢. جریان غرب‌زده سال‌ها تلاش کرده بود که مذهب و مذهبیون را در اقلیت و انزوا نشان دهد. سلامِ مشهد، تهران، یزد، شیراز و... به «فرمانده» آن انگاره را باطل کرد. ٣. منابع یأس‌پراکنی سال‌ها دهه شصت و هفتادی‌ها را «نسل سوخته» خواندند، طبیعی بود که همان‌ها دهه هشتاد و نودی‌ها را «نسل از دست رفته» بخوانند. این حضرات فکرش را نمی‌کردند که از همان دهه هشتاد-نودی‌ها تودهنی بخورند که خوردند. 📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️
هدایت شده از وضعیت انقلابی
هدایت شده از وضعیت انقلابی
هدایت شده از وضعیت انقلابی
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 || دعای آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی در حق آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اختصاصی|| انتشار به مناسبت سالگرد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️کسی که همه کارش ارجاع به خدا شد، او از چه چیز غصه می‌خورد. ▪️او رفت مقام پیدا کرد، شد رئیس؛ بگذار بشود چرا نشود؟ ▫️این رئیس شدن، والله تکلیف و مشقّت زیادی دارد، مسئولیت دارد. ▪️[بار مسئولیت] را ایشان برداشت، ما راحت شدیم. ▫️باید تأییدش کنیم، باید دعایش کنیم که [اوضاع] را نگه داشته است ▪️خداوند به دست‌ او الآن یک عزّتی داده است. 🔶حاشیه روزنه انتشار این صوت تاریخی در سالگرد ارتحال امام و انتخاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به رهبری و سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد، مقارن شده با سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی تبریزی(۲۸ شوال). از آغاز نهضت امام خمینی در دهه چهل تا کنون، همواره تمام تلاش خود را جهت دیدگاه بزرگان معاصر به کار بسته‌اند تا چنین القا کنند که امام و رهبری در مسیر انقلاب اسلامی، در اقلیت بوده و فاقد پشتوانه حوزوی (خصوصا در سطح مراجع و علما) بوده‌اند! پروژه تحریف‌آمیز آن شیخ فراری فریبکار از اعضای ارشد حلقه شاگردان منتظری متأخر، بازنگاری آن پروژه استعماری به زبانی دیگر و قابل نشر در داخل و تلاش مذبوحانه برای القای اختلاف معاصر با و امام، تولیدات بنگاه‌های مطبوعاتی غربگرا(خاصه برخی رسانه‌های برجامی) و سرآخر هم برخی سران از برخی تشکل‌های نوپدید حوزوی، همه سودای القای چنین دوگانگی کاذبی را دارند. ▫️دعوت به روزنه👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تطهیر رضاشاه در ماجرای کتک زدن آیت‌الله بافقی [صفحه 1 از 2] || الف‌لام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد / یادداشت ۲ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️هدايت الله بهبودی در روايت ماجرای كشف حجاب زنان دربار پهلوی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در نوروز 1307ه.ش.با تکیه بر نقل‌های شفاهی سست (از جمله مصاحبه عصمت‌الملوک، زن چهارم رضاشاه) روحانيون متعهد و مجاهد اعترا ضكننده به اين اقدام ناشايست را تخطئه كرده و مقصر جلوه می دهد! اين سطح از تحريف رضاخان، در نوع خود كم سابقه و عجيب است. ▫️بهبودی كشف حجاب مورد اعتراض را به افتادن چادر از سر يك نفر از زنان دربار تقليل داده و آن را صرفا نتيجه سهل انگاری عصمت الملوك جلوه داده است. 🔻بهبودی در عین حال، با تکیه بر کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی به قلم غلامرضا کرباسچی مدعی می‌شود که سيدناظم تهرانی، واعظ مراسم حرم، با مشاهده وضعيت پوشش اين زن از زنان دربار، به زنان دربار فحاشی كرده است! او در ادامه، مدعی شده حضور زنان با چادر سفيد در حرم، از منكرات محسوب می شده است! 🔻به روايت نويسنده، گرچه زنان دربار بعد از امر به معروف مرحوم بافقی، محيط حرم را ترك می‌كنند اما گزارش تند و تيز مأمورين موجب غضب رضاشاه و حركت او به سمت قم شد. او بدون اشاره به كيفيت ورود هتاكانه، بی ادبانه و بی سابقه رضاخان به حرم حضرت معصوم (سلام الله علیها) روايتی جانبدارانه از ماجرا ارايه داده است (الف لام، صص63-62) 🔹در برخی منابع متقدم اما، حضور مكشفه زن رضاخان و زنان همراه او به تصريح درج شــده، و كيفيت امر به معروف آيت الله بافقی و نوع مواجهه هتاكانه رضاخان با ایشان به تفصیل آمده که با روایت بهبودی کاملا متعارض است.(تأملی درباره رضاشاه و نحوه به سلطنت رسیدن او (شرایط تاریخی-اقلیمی و تأثیر آن در پیدایش سلطنت پهلوی، یاد ش36-35، پاییز و زمستان1373، صص73-69)، ستارگان حرم: مجاهد بافقی، مردی از تبار سجاده و شمشیر، فرهنگ کوثر، ش13، فروردین1377، صص21-19، خاطرات سیاسی بهلول، صص15-14، قهرمان امر به معروف و نهی از منکر: سیری در زندگی و مبارزات آیت‌الله شیخ محمدتقی بافقی، پاسدار اسلام، ش199، تیر1377، صص42-40، چهره بی‌نقاب رضاخان(قسمت دوم) مصاحبه با قاسم تبریزی، مطالعات تاریخی، ش53، تابستان1395، ص180) 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تطهیر رضاشاه در ماجرای کتک زدن آیت‌الله بافقی [صفحه 2 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جالب آن‌که بهبودی که در بخشی از نوشتار خود به منابع سست و روايت‌های ناروا تمسك جسته، ساير منابع كه روايت درست را منعكس كرده اند را نیز کاملا مشاهده كرده اما از درج واقعيت ماجرا استنكاف نموده است. به عنوان نمونه جلد چهارم از تاريخ بيست ساله مكی، شرح مظالم رضاخان عليه بافقی را انعكاس داده ولی او برای بر هم نخوردن روايت نادرست خود، روايت مكی را ناديده گرفته اما در ادامه، به مناسبت، به همین منبع ارجاع داده است! (ر.ک: تاریخ بیست ساله، ج4، صص267-263، الف لام، ص64) 🔻مكی در دو بخش به روايت ماجرا پرداخته است؛ بخش نخست روايت خود نويسنده است كه با تيتر مجزا درج شده است. و بخش دوم گزيده ای است از گزارش روزنامه شرق که با تیتر مجزا درج شده است. دليل جهت‌دارنويسی روزنامه شرق مشخص است. از مطبوعات وابسته به دربار انتظار نيست كه تمام حقايق را بنويسند و از ديگرسو جو خفقان‌بار عصر پهلوی نيز اجازه چيزی غير از مجيزگويی را نمی‌داده است. جالب آن‌كه بهبودی در بخشی از كتاب (كه مربوط به منع چادر سفيد در قم است) را برگزيده است! در كتاب حسين مكی كه در سال 61 منتشر شده و از منابع مهم تاريخ پهلوی است، تصريح شده كه «اعضای خانواده پهلوی كه همسر رضاشاه (محمدرضا) جزو آنان بود، به قم آمده و در غرفه بالای ايوان آئينه بدون حجاب كامل نشسته بودند. به طوری جلب نظر می‌كرد كه صدای اعتراض مردم از هر سو بلند شده بود و اين طرز حضور در مكانی مقدس را بی احترامی به حضرت معصومه (س) می دانستند ولی هيچ كس جرأت نم یكرد قدم پيش بگذارد و به آن‌ها تعرض نماید.»(تاریخ بیست ساله، ج4، ص282) ▫️اين طور كه از اين متن برمی آيد مسئله كنار رفتن لحظه ای چادر عصمت الملوك در ميان نيست بلكه وضع زننده حجاب همراهان همسر رضاشــان آنچنان بوده كه موجب اعتراض عمومی طولانی مدت شده و آنان با بی‌توجهی به اعتراضات و تذكرات، به حضور خود با همان هيئت ادامه می‌داده اند. 🔹حضرت آيت‌الله نوری همدانی از مراجع قم و از متخصصان فن ترجمه‌نگاری، در يكی از آثار خويش جزئيات ماجرا را اين گونه انعكاس داده است: اعضای خانواده رضاخان از جمله همسرش (مادر محمدرضا) به قم آمده و در غرفه بالای ايوان آئينه بدون حجاب (با سر و صورت باز) نشسته بودند و اين موضوع به طوری جلب‌نظر می كرد كه صدای اعتراض مردم از هر سو بلند شد و بسياری می‌گفتند اگر از مردم شرم نمی‌كنند، دست‌كم از حضرت معصومه(س) شرم كنند و بالأخره صدای اعتراض مردم كم كم اوج گرفت.(اسلام مجسم، ج1، ص238) 🔹جالب آن كه در يكی از منابع تاريخی انتشاريافته توسط همان ناشر كتاب ماجرای كشف حجاب در حرم، از نقل گزارشات سفارت انگليس، متعارض با روايت بهبودی آمده است. در گزارش مزبور چنين می خوانيم: به گزارش سفارت بریتانیا در تهران عصر امروز (29اسفند1306ه.ش.) ملكه عصمت الملوك دولت شاهی همسر رضاشاه، برای زيارت وارد حرم حضرت معصومه(س) وارد قم شد. او به داخل حرم شلوغ رفت و در رديف نخست نشست. ليكن به جای حجاب متعارف، عبايی پوشيده بود و سر و چهره‌اش برای زوار دیگر باز بود.(روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج7، ص571) در روایت الف لام هم زنان مکشفه دربار پهلوی تطهیر شده‌اند و هم شخص او تطهیر شده و در عوض ناهيان از منكر مانند سيد نظام تهرانی و آيت‌الله بافقی مقصر جلوه داده شده‌اند. عجيب آن‌كه در هيچ كدام از منابع معتبر،از فحاشی سيد ناظم سخنی به ميان نيامده است. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس @rozaneebefarda
الف‌لام و تهمت به امام در زمینه حفظ شاه! || الف‌لام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد / یادداشت ۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 نویسنده الف لام در روایتی ناروا و نادرست از دیدار سلیمان بهبودی (نماینده شاه) با امام خمینی، چنین آورده است: بهبودی سلام شاه را رساند و اندكی درباره نظام ارباب و رعيتي گفت و از قول شاه ابراز داشت كاری كه می‌خواهيم بكنيم قانونی است؛ املاک را به زور نمی‌گيريم؛ می‌خريم. آيت‌الله گفت كه خريد ملک ديگران به زور جايز نيست، اما دعوای ما درباره اين چيزها نيست. بلكه دو مطلب را بايد بگويم يكی اين‌كه شاه قرار بود ديگر ارتجاع سياه نگويد، ولی دوباره اين حرف را گفته است [!!!] دوم این‌که علم ... گفته است در این کار [تقسیم اراضی]، دولت جلودار نیست بلکه شخص اعلیحضرت جلودار است... بهتر بود در این قضیه هم علم جلو می‌آمد تا اگر ضربه‌ای وارد شد شاه ضربه نخورد.(الف لام، ص236) 🔹ماجرا از این قرار است که در پی اعلام رفراندوم فرمایشی پيرامون مواد ششگانه موسوم به انقلاب سفید، شاه فردی به نام سليمان بهبودی را به عنوان نماينده رسمی خود به قم فرستاد تا انگيزه و انديشه خود را برای علما توضيح دهد و نظريه‌های آنان را نيز بشنود و تا سر حد امكان آنان را با رفراندوم شاه همراه سازد. امام خمینی در اعلاميه‌ای كه بعد از آن ديدار منتشر ساخت، محتوای مواضع اعلامی خود در اين ديدار (كه با صراحت مطرح كرده بود) را بازگو كرد و بندهايی از آن را برشمرد ليكن بنابر مدعای نويسنده الف لام، عمده‌ترين اشكالی كه امام در ديدار با سليمان بهبودی مطرح كرده و بر اساس آن با شاه مبارزه می‌کرد دو مطلب بوده است: نخست اينكه شاه كلمه «ارتجاع سياه» را بر زبان نياورد! دوم اينكه علم به جای شاه جلودار انجام رفراندوم شود تا اگر پيشنهاد شاه با بی‌اعتنايی و رأی منفی مردم رو به رو شد «شاه ضربه نخورد»!! 🔻نويسنده چنين القا كرده كه گويا امام خود را مصداق ارتجاع سياه می‌دانسته و از کاربست آن كلمه توسط شاه رنج می‌كشيده است! دوم اينكه امام تا آن پايه شاه دوست بوده(!) كه شكست شاه در رفراندوم را نمی‌توانسته است برتابد و بر خود هموار كند؛ از اين رو پافشاری داشته است كه علم مسئوليت رفراندوم را بر دوش بگيرد كه «شاه ضربه نخورد»! ناگفته پیداست که امام نه تنها هیچ گرایشی به محمدرضای جنایت‌کار و رژیم طاغوتی وی نداشت بلکه از مدت‌ها پیش از آغاز نهضت خویش درصدد براندازی آن رژیم منحوس بود. به علاوه وارستگی روحی و اخلاقی ایشان، که نمونه‌هایی از آن در ادامه خواهد آمد، ثابت می‌کند که امام خمینی اساسا توجهی به تهمت‌های بی‌پایه به خود نداشت و به چیزی جز تکلیف الهی خویش نمی‌اندیشید. 🔹نظر امام خمینی پیرامون اصلاحات ارضی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم آنچه به اسم قانون درصدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و‏‎ ‎‏مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است و آنچه بسیاری از مالکین‏‎ ‎‏بزرگ عمل کرده و می کنند و از عمل به قوانین اسلام راجع به حق فقرا خودداری می کنند‏‎ ‎‏مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است. اصل‏‎ ‎‏مالکیت در اسلام محترم است و هیچ مقامی حق ندارد ملک دیگری را بدون رضایت و‏‎ ‎‏طیب نفس او تصرف کند یا به دیگری انتقال دهد و تصرف در اموال غیر بدون رضایت‏‎ ‎‏او حرام و نماز خواندن در املاکی که به این نحو از مالک سلب شود باطل است و اصل‏‎ ‎‏حفظ حقوق فقراء و اجراء آن در اسلام محترم است و هیچ مالکی نمی تواند در آن‏‎ ‎‏تصرف کند و اگر حق فقرا را به طوری که شرع مطاع تعیین فرموده به آنها ندهند مرتکب‏‎ ‎‏گناه کبیره شده اند و اگر با آن اموال چیزی بخرند مالک نمی شوند و نماز آنها در آنچه‏‎ ‎‏حق فقراء به آن تعلق گرفته باطل است و فقیه جامع شرایط فتوا می تواند حق فقراء را از‏‎ ‎‏آنها بگیرد و به محل مقرر شرعی آن برساند. والسلام علی من اتبع الهدی. ‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج۲۱،ص۴۹۲) 🔹آنگونه که پیداست، مطالب مندرج در کتاب الف‌لام خمینی با مستندات تاریخی و نظرات قطعی امام خمینی، در آشکار است؛ نویسنده مدعی می‌شود امام خمینی مشکلی با اصلاحات ارضی نداشته و به نماینده شاه اعلان کرده که 《دعوای ما درباره اين چيزها نيست》!! در حالی که امام خمینی قانون اصلاحات ارضی را مخالف عقل و شرع و‏‎ ‎‏مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی دانسته‌اند! 🔻به راستی کدامین عقل سلیمی می‌تواند چنین انگاره‌های باطلی از جمله تهمت حفظ شاه را به امام خمینی نسبت دهد؟ 🔻اگر این قبیل موارد مصداق تحریف امام نیست، پس تحریف چیست؟! 🔻و اگر این اثر مخدوش حاوی تهمت‌ها و تحریف های ناروا علیه امام است، چرا کسی صدایی برنمی‌آورد و اثر بهبودی بعنوان سوگلی محافل فرهنگی و رسانه‌ای، مورد تجلیل و تمجید واقع می‌شود؟! @rozaneebefarda
هدایت شده از احمدحسین شریفی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سلام فرمانده از فراز کوه‌های قره‌قروم در شمال شرق پاکستان 🔹نمونه‌ای از عشق جهانی به مهدی موعود(عج) و حضرت سیدعلی. 🔸در چند ماهی که از موج خودجوش و جهانی می‌گذرد هیچکدام از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان سکولار وطنی و غیروطنی هیچ تحلیلی درباره چرایی این «موج جهانی» ننوشته و مطمئن باشید نخواهد نوشت چون فهم این حقیقت خارج از افق فهم سکولاریسم و سکولار است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
یک تار عنکبوت حریم رضای ما دارد شرف به جایزه‌ی جشنواره‌ها @rozaneebefarda