eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه در نقد کتاب روزنه به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی منتشر می‌کند. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 گفتنی است کتاب تحریف‌آمیز الف لام خمینی تا کنون تقریبا تمام جوایز معتبر داخلی را از آن خود کرده و از سوی صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی و مجموعه‌هایی مانند مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برای آن به طور گسترده رپرتاژ رسانه‌‌ای صورت گرفته است. اینکه یک کتاب پرغلط تا این اندازه مورد تجلیل قرار می‌گیرد جای تأسف و تعجب دارد. جالب آنکه تمجیدگران برخی آثار تحریف‌آمیز، همچنان خود را در خط مقابله با تحریف امام نیز جا می‌زنند! آیا نمی‌دانند تحریف چیست یا به آنچه می‌گویند باور ندارند؟ مقابله با تحریف امام فرمان صریح رهبری حکیم انقلاب اسلامی است، آیا حامیان الف لام خمینی به این فرمان رهبری باور ندارند یا خود را به آن راه زده‌اند؟! تا کی باید در مقابل تهاجم علیه حافظه تاریخی مردم ایران سکوت و تسامح کرد؟! عجیب آنکه نویسنده الف لام خمینی از ابتدای انتشار تا کنون حاضر نشده حتی یک کلمه از این کتاب را ویرایش کند! این اعتماد به نفس کاذب از کجا ناشی می‌شود؟ متولیان دلسوز و معتقد به راه و اندیشه امام خمینی کجا هستند که از امام دفاع کنند؟! چه زود نسبت به تحریف امام و مخدوش سازی چهره امام بی‌تفاوت شده‌ایم! خدا ما را ببخشاید و توفیق جبران مافات عنایت کند. حال که نویسنده کتاب الف لام بنای اصلاح رویه غلط را ندارد و از مراکز متولی مقابله با تحریفات تاریخی نیز آبی گرم نمی‌شود، در این پرونده ویژه برآنیم که برخی تحریفات الف لام خمینی را در معرض قضاوت مخاطبین ارجمند قرار دهیم. طبیعی است پاسخ‌های احتمالی آقای هدایت‌الله بهبودی به مطالب این پرونده نیز عینا در روزنه درج خواهد شد. از عموم خوانندگان ارجمند و عاشقان امام خمینی عزیز انتظار داریم در بازنشر مطالب این پرونده ویژه یاری‌گر مان باشند. انشاالله این گام کوچک در مسیر مورد قبول و عنایت حضرت حق واقع گردد. ▫️یادداشت اول: صفحه ۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11067 صفحه ۲:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11068 ▫️یادداشت دوم: صفحه ۱:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11076 صفحه ۲:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11077 ▫️یادداشت سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11079 ▫️یادداشت چهارم:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11085 ▫️یادداشت پنجم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11094 ▫️یادداشت ششم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11098 ▫️یادداشت هفتم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11150 ▫️یادداشت هشتم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11155 ▫️یادداشت نهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11157 ▫️یادداشت دهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11161 ▫️یادداشت یازدهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11165 ▫️یادداشت دوازدهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11168 ▫️یادداشت سیزدهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11170 ▫️یادداشت چهاردهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11175 ▫️یادداشت پانزدهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11184 ▫️یادداشت شانزدهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11190 ▫️یادداشت هفدهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11197 ▫️یادداشت هجدهم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11210 @rozaneebefarda
آرایش و پالایش چهره سیاه پهلوی‌ها در الف لام! [صفحه1 از 2] || الف لام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد / یادداشت ۱ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️نویسنده الف لام در امتداد يك سلسله روايت‌های ناروا و غيرمستند، با اشاره به ديدار امام خمينی با محمدرضا پهلوی (به نمايندگی از آيت الله‌العظمی بروجردی)، به ارايه روايتی ساختگی و ناهماهنگ با محكمات انديشه و سيره سياسی امام دست زده و تلويحا امام را ستايشگر رضاشاه نمايانده است. در بخشی از الف لام چنين آمده است: ... شاه نشست. آقای خمينی احترام لازم را گذاشت و لابد پس از گفت وگوهاي مقدماتی و ارايه شرحی از حوادث تلخ ابرقو، خطاب به محمدرضا پهلوي اظهار داشت: «[پدر شما] اين گروه ضاله را داد به طويله بستند... الان هم مردم ايران همان جريان را از شما انتظار دارند.» شاه آهی كشيد و گفت شما الان را با آن وقت مقايسه نكنيد. آن وقت همه وزرا و همه رجال مملكت از پدرم حرف شنوی داشتند. جرئت نمي‌كردند تخطی كنند. الان حتی وزير دربار من هم از من حرف شنوی ندارد. من چطور می‌توانم اين كار را بكنم؟.(الف لام، ص161) آنگونه که از متن برداشت می‌شود نویسنده الف لام در این بخش، به شکلی خاص، رضاشاه را از مخالفان گروهک بهايی- پرورش يافته استعمار انگليس- نمايانده و ادعا كرده است كه او بهايی‌ها را به صلابه كشيده و به طويله بسته است! نويسنده دانسته يا نادانسته اين نقل خلاف واقع كه شواهد قطعی كذب بر آن وجود دارد را به امام نسبت داده و از زبان امام برای رضاخان فضل تراشی كرده است؛ از همين رو احتمال باور و پذيرش اين موضوع برای خوانندگان بالا خواهد رفت! در نقد مدعای پيشين، گفتنی آن كه: اولا رضاشاه وامدار بهايی‌ها بود و آنها در رسيدن او به قدرت نقش بسزايي داشتند. اصولا اين بهايی‌ها بودند كه رضاخان ميرپنج را كشف و با اردشيرجي آشنا كردند و زمينه را براي كودتاي سوم اسفند 1299 هموار ساختند. دوم اينكه رضاشاه برخلاف ادعای نويسنده الف لام، نه تنها هيچ‌گاه بهايی‌ها را زير فشار نگذاشت بلكه آنها در دوران سلطنت او از جايگاه بلندي برخوردار بودند. حبيب‌الله خان عين‌الملک، مجيد آهی، سلطان يوسف خان، سرهنگ شعاع الله علايی، سرگرد صنيعی، علی محمدخان موقرالدوله و... از بهايی‌هايی بودند كه در رژيم رضاشاه، پست و مقام گوناگونی داشتند. (نیمه پنهان: واکاوی در لجنه: نقش بهائیان در پیدایش و استمرار رژیم پهلوی، ج49، ص112-109) در پي كودتاي سوم اسفند يكي از سران برجسته بهايی به نام علی‌محمدخان موقرالدوله در كابينه سيد ضياء به عنوان وزير فوايد عامه و تجارت و فلاحت برگزيده شد. (جستارهایی از تاریخ بهائی‌گری در ایران، تاریخ معاصر ایران، ش37، پاییز 1382، ) آرامش خاطر رضاشاه به بهايی‌ها تا آن پايه بود كه او سرگرد صنيعی را كه يك بهايی طراز اول بود، به عنوان آجودان ولیعهد گماشت.(ظهور و سقوط پهلوی، ج1، ص56) اصولا باید دانست همان دستی که یک قزاق بی‌فرهنگ و بی‌سواد، دائم‌الخمر و لات به نام رضاخان را به عنوان شاهنشاه بر گرده ملت ايران سوار كرد، مشتی جاسوسان بی‌وطن به نام بهايی را پرورش داد و به عنوان ستون پنجم خود در ايران، برای جاسوسی، فتنه‌گری و خيانت به ايران، اسلام و ملت ايران واداشت. چگونه شدنی است دو جريانی كه هر دو دست پرورده و اجير يک قدرت استعماری هستند، عليه يكديگر اقدام كنند؟! 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
آرایش و پالایش چهره سیاه پهلوی‌ها در الف لام! [صفحه 2 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ناآشنایی نویسنده الف لام با سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی موجب شده وی به غلط چنين بپندارد كه امام نيز مانند برخی رهبران سياسی غيرالهی، بر پايه خوی و خصلت انتقام‌جويی و كينه‌توزی شخصی، هر گونه ظلم و تجاوز و رفتار غيرانسانی با گروهک بهايی را روا می‌دانسته و از اينكه رضاشاه آن‌ها را به طويله بسته، خرسند و خشنود بوده است و از اين رو همان شيوه خشونت آميز را به محمدرضاشاه سفارش و از او مطالبه كرده است! در صورتی كه امام انجام هر گونه رفتار غيرانسانی و غيرضابطه‌مند نسبت به بزهكاران كه هر جرم و جنايت و ظلم و خيانتی مرتكب شده باشند- حتی افراد كافر و ملحد را- برخلاف مقررات اسلامی و موازين انسانی می‌دانستند و آن را مورد نكوهش قرار می‌دادند. امام در خلال درس‌شان در نجف بيان كردند كه وقتی متهمی را كه محكوم به اعدام شده است و او را به پای چوبه دار می‌برند، اگر كسی به ناحق سيلی به گوش او زد بايد اجرای حكم اعدام را پس بيندازند تا متهم آن سيلی را كه به ناحق خورده است، قصاص كند. خمينی پيرو راستين مولا علی(عليه السلام) و از پرورش‌يافتگان مكتب آن بزرگوار است كه نسبت به قصاص قاتل خويش نيز توصيه به مراعات ضوابط شرعی نموده‌اند. اگر فرضا رضاشاه بهايي را به طويله بسته بود، از نظر امام اين كار او محكوم و مورد نكوهش و مستوجب كيفر بود و او هرگز آن رفتار غيرانسانی را به ديگران سفارش نمی‌كرد. 🔹 نويسنده در ادامه تطهير رضاشاه، به بزك دوم پرداخته و از او قيافه اي بي گناه! و حق به جانب، ساخته است كه انگار تا آن پايه فروتن و بي ريا بود كه با امام به درد دل پرداخته و با صراحت به ناتواني خود اذعان كرده است و از آن مهم تر اينكه او نيز همانند پدر ضد بهايي خويش(!!) از بهايي ها نفرت داشته و بر آن بوده است كه آنها را به طويله ببندد! اما طفلك از اختيار و اقتدار لازم برخوردار نبوده و حتي وزير دربارش نيز از او حرف شنوي نداشته است!! واكاوی اسناد برجای مانده از پهلوی نشان می‌دهد كه محمدرضا شاه نيز همانند پدرش وامدار بهايي ها بود و به آنها بيش از هر كس ديگر براي حفظ تاج و تخت خود اعتماد داشت. علاوه بر اين، كيست نداند كه آن شاه مغرور و تازه به قدرت رسيده و فرزند خلف رضاخان تا آن پايه كبر و نخوت و خودخواهي داشت كه هرگز كاستي و ناتواني در خود نمي ديد، خود را از پدرش قدرتمندتر مي پنداشت و اقتدار خود را از چرچيل و روزولت و استالين كمتر نمي دانست! «اين تكبر، ظالمان را عادت روزانه است»!لیکن گندزدایی از چهره دیکتاتورها از آن خودباختگانی است که کِلک را با کَلَک در هم می‌آمیزند. به كار گماردن برخی چهره های بهائی و بهائی زادگان سرشناس در صدر ساختار حكومتی پهلوی و اندرونی دربار پهلوی دوم، نشان از ناراستی مدعای نویسنده الف لام دارد، افرادی همچون هویدا (نخست وزير محبوب شاه با طولانی‌ترين دوره تصدی صدارت در عصر پهلوی)، هژبر يزدانی (سرمايه‌دار معروف)، ثابت پاسال (مدير راديو تلويزيون رژيم شاه)، فرخ رو پارسا (وزير آموزش و پرورش كابينه هويدا)، دكتر شاهقلی (وزير بهداری فرزند سرهنگ شاهقلی، مؤذن بهايی‌ها)، تيمسار ايادی (پزشک مخصوص شاه)، پرويز ثابتی (رئيس اداره سوم ساواک)، اسدالله صنيعی (وزير جنگ و وزارت خواربار) و هوشنگ نهاوندی (از كارگزاران فرهنگی مؤثر رژيم و رئيس دانشگاه شيراز و دانشگاه تهران). روابط پيچيده و پيوسته دربار پهلوی با فرقه بهائيت، در منابع علمی مختلف مورد بررسی تفصيلی قرار گرفته است.(ر.ک: دربار پهلوی و بهائیان، تاریخ معاصر ایران، ش50، تابستان 1388، صص703-681، بهائیت و رژیم پهلوی، تاریخ معاصر ایران، ش50، تابستان 1388، صص328-317) امامی که در کتاب الف لام معرفی شده، چه نسبتی با امام واقعی دارد؟! چه کسانی و با کدامین حجت شرعی و عقلی، به دفاع از چنین خزعبلات تاریخی پرداخته‌اند؟! آیا می‌توان به دفاع از چنین آثار مخدوش پرداخت و همزمان خود را طرفدار مقابله با تحریف امام نشان داد؟! گرچه برخي نهادهای رسمی در انجام وظیفه ذاتی خود در مقابله با تحریف امام نه تنها کارنامه قابل دفاعی ندارند بلکه خود در جرگه حامیان آثار تحریف‌آمیز قرار گرفته‌اند اما جریان انقلابی و فرزندان معنوی امام خمینی در میدان تحریف‌زدایی ایستاده‌اند و به لطف خدا این میدان مجاهدت علمی هرگز خالی نیست. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
📱چند موشک نقطه‌زن «سلام فرمانده» به جریانات انحرافی: ١.انجمن حجتیه سال‌ها تلاش کرده و می‌کند که قرائتی غیرسیاسی و سکولار از «انتظار» ارائه دهد. «سلام فرمانده» این قرائت را با زبان هنر باطل کرد و پیوند انقلاب و انتظار را نشان داد. ٢. جریان غرب‌زده سال‌ها تلاش کرده بود که مذهب و مذهبیون را در اقلیت و انزوا نشان دهد. سلامِ مشهد، تهران، یزد، شیراز و... به «فرمانده» آن انگاره را باطل کرد. ٣. منابع یأس‌پراکنی سال‌ها دهه شصت و هفتادی‌ها را «نسل سوخته» خواندند، طبیعی بود که همان‌ها دهه هشتاد و نودی‌ها را «نسل از دست رفته» بخوانند. این حضرات فکرش را نمی‌کردند که از همان دهه هشتاد-نودی‌ها تودهنی بخورند که خوردند. 📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 || دعای آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی در حق آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اختصاصی|| انتشار به مناسبت سالگرد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️کسی که همه کارش ارجاع به خدا شد، او از چه چیز غصه می‌خورد. ▪️او رفت مقام پیدا کرد، شد رئیس؛ بگذار بشود چرا نشود؟ ▫️این رئیس شدن، والله تکلیف و مشقّت زیادی دارد، مسئولیت دارد. ▪️[بار مسئولیت] را ایشان برداشت، ما راحت شدیم. ▫️باید تأییدش کنیم، باید دعایش کنیم که [اوضاع] را نگه داشته است ▪️خداوند به دست‌ او الآن یک عزّتی داده است. 🔶حاشیه روزنه انتشار این صوت تاریخی در سالگرد ارتحال امام و انتخاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به رهبری و سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد، مقارن شده با سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی تبریزی(۲۸ شوال). از آغاز نهضت امام خمینی در دهه چهل تا کنون، همواره تمام تلاش خود را جهت دیدگاه بزرگان معاصر به کار بسته‌اند تا چنین القا کنند که امام و رهبری در مسیر انقلاب اسلامی، در اقلیت بوده و فاقد پشتوانه حوزوی (خصوصا در سطح مراجع و علما) بوده‌اند! پروژه تحریف‌آمیز آن شیخ فراری فریبکار از اعضای ارشد حلقه شاگردان منتظری متأخر، بازنگاری آن پروژه استعماری به زبانی دیگر و قابل نشر در داخل و تلاش مذبوحانه برای القای اختلاف معاصر با و امام، تولیدات بنگاه‌های مطبوعاتی غربگرا(خاصه برخی رسانه‌های برجامی) و سرآخر هم برخی سران از برخی تشکل‌های نوپدید حوزوی، همه سودای القای چنین دوگانگی کاذبی را دارند. ▫️دعوت به روزنه👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تطهیر رضاشاه در ماجرای کتک زدن آیت‌الله بافقی [صفحه 1 از 2] || الف‌لام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد / یادداشت ۲ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️هدايت الله بهبودی در روايت ماجرای كشف حجاب زنان دربار پهلوی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در نوروز 1307ه.ش.با تکیه بر نقل‌های شفاهی سست (از جمله مصاحبه عصمت‌الملوک، زن چهارم رضاشاه) روحانيون متعهد و مجاهد اعترا ضكننده به اين اقدام ناشايست را تخطئه كرده و مقصر جلوه می دهد! اين سطح از تحريف رضاخان، در نوع خود كم سابقه و عجيب است. ▫️بهبودی كشف حجاب مورد اعتراض را به افتادن چادر از سر يك نفر از زنان دربار تقليل داده و آن را صرفا نتيجه سهل انگاری عصمت الملوك جلوه داده است. 🔻بهبودی در عین حال، با تکیه بر کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی به قلم غلامرضا کرباسچی مدعی می‌شود که سيدناظم تهرانی، واعظ مراسم حرم، با مشاهده وضعيت پوشش اين زن از زنان دربار، به زنان دربار فحاشی كرده است! او در ادامه، مدعی شده حضور زنان با چادر سفيد در حرم، از منكرات محسوب می شده است! 🔻به روايت نويسنده، گرچه زنان دربار بعد از امر به معروف مرحوم بافقی، محيط حرم را ترك می‌كنند اما گزارش تند و تيز مأمورين موجب غضب رضاشاه و حركت او به سمت قم شد. او بدون اشاره به كيفيت ورود هتاكانه، بی ادبانه و بی سابقه رضاخان به حرم حضرت معصوم (سلام الله علیها) روايتی جانبدارانه از ماجرا ارايه داده است (الف لام، صص63-62) 🔹در برخی منابع متقدم اما، حضور مكشفه زن رضاخان و زنان همراه او به تصريح درج شــده، و كيفيت امر به معروف آيت الله بافقی و نوع مواجهه هتاكانه رضاخان با ایشان به تفصیل آمده که با روایت بهبودی کاملا متعارض است.(تأملی درباره رضاشاه و نحوه به سلطنت رسیدن او (شرایط تاریخی-اقلیمی و تأثیر آن در پیدایش سلطنت پهلوی، یاد ش36-35، پاییز و زمستان1373، صص73-69)، ستارگان حرم: مجاهد بافقی، مردی از تبار سجاده و شمشیر، فرهنگ کوثر، ش13، فروردین1377، صص21-19، خاطرات سیاسی بهلول، صص15-14، قهرمان امر به معروف و نهی از منکر: سیری در زندگی و مبارزات آیت‌الله شیخ محمدتقی بافقی، پاسدار اسلام، ش199، تیر1377، صص42-40، چهره بی‌نقاب رضاخان(قسمت دوم) مصاحبه با قاسم تبریزی، مطالعات تاریخی، ش53، تابستان1395، ص180) 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تطهیر رضاشاه در ماجرای کتک زدن آیت‌الله بافقی [صفحه 2 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جالب آن‌که بهبودی که در بخشی از نوشتار خود به منابع سست و روايت‌های ناروا تمسك جسته، ساير منابع كه روايت درست را منعكس كرده اند را نیز کاملا مشاهده كرده اما از درج واقعيت ماجرا استنكاف نموده است. به عنوان نمونه جلد چهارم از تاريخ بيست ساله مكی، شرح مظالم رضاخان عليه بافقی را انعكاس داده ولی او برای بر هم نخوردن روايت نادرست خود، روايت مكی را ناديده گرفته اما در ادامه، به مناسبت، به همین منبع ارجاع داده است! (ر.ک: تاریخ بیست ساله، ج4، صص267-263، الف لام، ص64) 🔻مكی در دو بخش به روايت ماجرا پرداخته است؛ بخش نخست روايت خود نويسنده است كه با تيتر مجزا درج شده است. و بخش دوم گزيده ای است از گزارش روزنامه شرق که با تیتر مجزا درج شده است. دليل جهت‌دارنويسی روزنامه شرق مشخص است. از مطبوعات وابسته به دربار انتظار نيست كه تمام حقايق را بنويسند و از ديگرسو جو خفقان‌بار عصر پهلوی نيز اجازه چيزی غير از مجيزگويی را نمی‌داده است. جالب آن‌كه بهبودی در بخشی از كتاب (كه مربوط به منع چادر سفيد در قم است) را برگزيده است! در كتاب حسين مكی كه در سال 61 منتشر شده و از منابع مهم تاريخ پهلوی است، تصريح شده كه «اعضای خانواده پهلوی كه همسر رضاشاه (محمدرضا) جزو آنان بود، به قم آمده و در غرفه بالای ايوان آئينه بدون حجاب كامل نشسته بودند. به طوری جلب نظر می‌كرد كه صدای اعتراض مردم از هر سو بلند شده بود و اين طرز حضور در مكانی مقدس را بی احترامی به حضرت معصومه (س) می دانستند ولی هيچ كس جرأت نم یكرد قدم پيش بگذارد و به آن‌ها تعرض نماید.»(تاریخ بیست ساله، ج4، ص282) ▫️اين طور كه از اين متن برمی آيد مسئله كنار رفتن لحظه ای چادر عصمت الملوك در ميان نيست بلكه وضع زننده حجاب همراهان همسر رضاشــان آنچنان بوده كه موجب اعتراض عمومی طولانی مدت شده و آنان با بی‌توجهی به اعتراضات و تذكرات، به حضور خود با همان هيئت ادامه می‌داده اند. 🔹حضرت آيت‌الله نوری همدانی از مراجع قم و از متخصصان فن ترجمه‌نگاری، در يكی از آثار خويش جزئيات ماجرا را اين گونه انعكاس داده است: اعضای خانواده رضاخان از جمله همسرش (مادر محمدرضا) به قم آمده و در غرفه بالای ايوان آئينه بدون حجاب (با سر و صورت باز) نشسته بودند و اين موضوع به طوری جلب‌نظر می كرد كه صدای اعتراض مردم از هر سو بلند شد و بسياری می‌گفتند اگر از مردم شرم نمی‌كنند، دست‌كم از حضرت معصومه(س) شرم كنند و بالأخره صدای اعتراض مردم كم كم اوج گرفت.(اسلام مجسم، ج1، ص238) 🔹جالب آن كه در يكی از منابع تاريخی انتشاريافته توسط همان ناشر كتاب ماجرای كشف حجاب در حرم، از نقل گزارشات سفارت انگليس، متعارض با روايت بهبودی آمده است. در گزارش مزبور چنين می خوانيم: به گزارش سفارت بریتانیا در تهران عصر امروز (29اسفند1306ه.ش.) ملكه عصمت الملوك دولت شاهی همسر رضاشاه، برای زيارت وارد حرم حضرت معصومه(س) وارد قم شد. او به داخل حرم شلوغ رفت و در رديف نخست نشست. ليكن به جای حجاب متعارف، عبايی پوشيده بود و سر و چهره‌اش برای زوار دیگر باز بود.(روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج7، ص571) در روایت الف لام هم زنان مکشفه دربار پهلوی تطهیر شده‌اند و هم شخص او تطهیر شده و در عوض ناهيان از منكر مانند سيد نظام تهرانی و آيت‌الله بافقی مقصر جلوه داده شده‌اند. عجيب آن‌كه در هيچ كدام از منابع معتبر،از فحاشی سيد ناظم سخنی به ميان نيامده است. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
الف‌لام و تهمت به امام در زمینه حفظ شاه! || الف‌لام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد / یادداشت ۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 نویسنده الف لام در روایتی ناروا و نادرست از دیدار سلیمان بهبودی (نماینده شاه) با امام خمینی، چنین آورده است: بهبودی سلام شاه را رساند و اندكی درباره نظام ارباب و رعيتي گفت و از قول شاه ابراز داشت كاری كه می‌خواهيم بكنيم قانونی است؛ املاک را به زور نمی‌گيريم؛ می‌خريم. آيت‌الله گفت كه خريد ملک ديگران به زور جايز نيست، اما دعوای ما درباره اين چيزها نيست. بلكه دو مطلب را بايد بگويم يكی اين‌كه شاه قرار بود ديگر ارتجاع سياه نگويد، ولی دوباره اين حرف را گفته است [!!!] دوم این‌که علم ... گفته است در این کار [تقسیم اراضی]، دولت جلودار نیست بلکه شخص اعلیحضرت جلودار است... بهتر بود در این قضیه هم علم جلو می‌آمد تا اگر ضربه‌ای وارد شد شاه ضربه نخورد.(الف لام، ص236) 🔹ماجرا از این قرار است که در پی اعلام رفراندوم فرمایشی پيرامون مواد ششگانه موسوم به انقلاب سفید، شاه فردی به نام سليمان بهبودی را به عنوان نماينده رسمی خود به قم فرستاد تا انگيزه و انديشه خود را برای علما توضيح دهد و نظريه‌های آنان را نيز بشنود و تا سر حد امكان آنان را با رفراندوم شاه همراه سازد. امام خمینی در اعلاميه‌ای كه بعد از آن ديدار منتشر ساخت، محتوای مواضع اعلامی خود در اين ديدار (كه با صراحت مطرح كرده بود) را بازگو كرد و بندهايی از آن را برشمرد ليكن بنابر مدعای نويسنده الف لام، عمده‌ترين اشكالی كه امام در ديدار با سليمان بهبودی مطرح كرده و بر اساس آن با شاه مبارزه می‌کرد دو مطلب بوده است: نخست اينكه شاه كلمه «ارتجاع سياه» را بر زبان نياورد! دوم اينكه علم به جای شاه جلودار انجام رفراندوم شود تا اگر پيشنهاد شاه با بی‌اعتنايی و رأی منفی مردم رو به رو شد «شاه ضربه نخورد»!! 🔻نويسنده چنين القا كرده كه گويا امام خود را مصداق ارتجاع سياه می‌دانسته و از کاربست آن كلمه توسط شاه رنج می‌كشيده است! دوم اينكه امام تا آن پايه شاه دوست بوده(!) كه شكست شاه در رفراندوم را نمی‌توانسته است برتابد و بر خود هموار كند؛ از اين رو پافشاری داشته است كه علم مسئوليت رفراندوم را بر دوش بگيرد كه «شاه ضربه نخورد»! ناگفته پیداست که امام نه تنها هیچ گرایشی به محمدرضای جنایت‌کار و رژیم طاغوتی وی نداشت بلکه از مدت‌ها پیش از آغاز نهضت خویش درصدد براندازی آن رژیم منحوس بود. به علاوه وارستگی روحی و اخلاقی ایشان، که نمونه‌هایی از آن در ادامه خواهد آمد، ثابت می‌کند که امام خمینی اساسا توجهی به تهمت‌های بی‌پایه به خود نداشت و به چیزی جز تکلیف الهی خویش نمی‌اندیشید. 🔹نظر امام خمینی پیرامون اصلاحات ارضی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم آنچه به اسم قانون درصدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و‏‎ ‎‏مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است و آنچه بسیاری از مالکین‏‎ ‎‏بزرگ عمل کرده و می کنند و از عمل به قوانین اسلام راجع به حق فقرا خودداری می کنند‏‎ ‎‏مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است. اصل‏‎ ‎‏مالکیت در اسلام محترم است و هیچ مقامی حق ندارد ملک دیگری را بدون رضایت و‏‎ ‎‏طیب نفس او تصرف کند یا به دیگری انتقال دهد و تصرف در اموال غیر بدون رضایت‏‎ ‎‏او حرام و نماز خواندن در املاکی که به این نحو از مالک سلب شود باطل است و اصل‏‎ ‎‏حفظ حقوق فقراء و اجراء آن در اسلام محترم است و هیچ مالکی نمی تواند در آن‏‎ ‎‏تصرف کند و اگر حق فقرا را به طوری که شرع مطاع تعیین فرموده به آنها ندهند مرتکب‏‎ ‎‏گناه کبیره شده اند و اگر با آن اموال چیزی بخرند مالک نمی شوند و نماز آنها در آنچه‏‎ ‎‏حق فقراء به آن تعلق گرفته باطل است و فقیه جامع شرایط فتوا می تواند حق فقراء را از‏‎ ‎‏آنها بگیرد و به محل مقرر شرعی آن برساند. والسلام علی من اتبع الهدی. ‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج۲۱،ص۴۹۲) 🔹آنگونه که پیداست، مطالب مندرج در کتاب الف‌لام خمینی با مستندات تاریخی و نظرات قطعی امام خمینی، در آشکار است؛ نویسنده مدعی می‌شود امام خمینی مشکلی با اصلاحات ارضی نداشته و به نماینده شاه اعلان کرده که 《دعوای ما درباره اين چيزها نيست》!! در حالی که امام خمینی قانون اصلاحات ارضی را مخالف عقل و شرع و‏‎ ‎‏مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی دانسته‌اند! 🔻به راستی کدامین عقل سلیمی می‌تواند چنین انگاره‌های باطلی از جمله تهمت حفظ شاه را به امام خمینی نسبت دهد؟ 🔻اگر این قبیل موارد مصداق تحریف امام نیست، پس تحریف چیست؟! 🔻و اگر این اثر مخدوش حاوی تهمت‌ها و تحریف های ناروا علیه امام است، چرا کسی صدایی برنمی‌آورد و اثر بهبودی بعنوان سوگلی محافل فرهنگی و رسانه‌ای، مورد تجلیل و تمجید واقع می‌شود؟! @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سلام فرمانده از فراز کوه‌های قره‌قروم در شمال شرق پاکستان 🔹نمونه‌ای از عشق جهانی به مهدی موعود(عج) و حضرت سیدعلی. 🔸در چند ماهی که از موج خودجوش و جهانی می‌گذرد هیچکدام از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان سکولار وطنی و غیروطنی هیچ تحلیلی درباره چرایی این «موج جهانی» ننوشته و مطمئن باشید نخواهد نوشت چون فهم این حقیقت خارج از افق فهم سکولاریسم و سکولار است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
یک تار عنکبوت حریم رضای ما دارد شرف به جایزه‌ی جشنواره‌ها @rozaneebefarda
میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک‌باد. @rozaneebefarda
از نسخه سلبی دشمن تا انقلاب اسلامی داستان توبه ۴۰۰۰ زن بدکاره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟ || حامد حبیبی قرانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸انتشار ، با واکنش هایی در داخل و خارج همراه بود؛ فارغ از محتوای سیاه این فیلم از جامعه ایران و دست گذاشتن بر موضوعی که هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی و دین ندارد و با صرف نظر کردن از کینه و بغضی که عوامل سازنده این فیلم نسبت به جمهوری اسلامی داشته اند، که طبعاً همین عامل، نقشی مهمی در کف و سوت بانیان به حساب آمده است. ذکر چند نکته قابل بررسی است. ◾️الف: سالهاست ما پدافندی عمل کرده است و با گذر ۴۴ ساله از انقلاب اسلامی هیچگاه دستگاه های فرهنگی ما خود را در نقش آفندی حتی تصور هم نکرده اند. متاسفانه در متولیان فرهنگی ما اینقدر با مواجه است که متاسفانه تیغ ممیزی بر تغییر ذائقه چربیده است. ◽️ب: پرورش سوژه، معرفی و تغییر رویکرد در حمایت از فیلمسازان جوان و نگارش فیلمنامه های ایجابی مهمترین مولفه در ترسیم یک محسوب می شود؛ به عنوان نمونه وقتی هیچگاه به رفتار جمهوری اسلامی با مقام و منزلت زن مثلاً در مواجه نظام با فاحشه های ابتدای انقلاب اسلامی اشاره نشده، دشمن فیلم سنگسار ثریا را می سازد یا وقتی سخن از نقش در توبه دادن ۴۰۰۰ فاحشه لاله زار تهران که اسناد آن نیز موجود است نمی شود، دشمن دست بر شخصی معلوم الحال مثل سعید حنایی می گذارد و عنکبوت مقدس را می سازد. حال سئوال اینجاست که چرا هالیوود از جنایت آمریکا در ویتنام و خلیج فارس «نجات سرجوخه رایان»، «جارهد»، «پرچم های پدران ما» و... می سازد، اما فیلمسازان ما سخن از استقلال یک ملت و ایستادگی نسل های مختلف این ملت نمی گویند یا کم می گویند. ◾️ج: ناگفته نماند در این سالها فیلمسازان جوان ما کارهای ارزشمندی همچون «موقعیت مهدی» «ماجرای نیمروز»، « منطقه پرواز ممنوع» ساخته اند ؛ ولی نباید از این غافل شد عرصه هنر پاسخ هنرمندانه می خواهد وگرنه شاید میلیون سطر متن و نوشته و ، برابری نمی کند با ساخت یک اثر مثل که قامت دشمن را خم می کند. ◽️د: ، بازخوانی سوژه های ناب، شناسایی نقاط کور و ناشناخته تاریخ انقلاب اسلامی مهمترین زمینه سازی برای تعالی باورهای هنری نسل جدید انقلاب اسلامی است. [در زمینه‌ی فرهنگ] راه صحیح این است که برنامه‌ریزی کنیم، هدایت کنیم، کمک کنیم به ، و جلوی ضربه‌ها و حملات و مانند اینها را بگیریم؛ یعنی هم آفند، هم پدآفند. «مقام معظم رهبری۱۳۹۵/۰۶/۰۳» روایت شیخ حسین انصاریان از سامان دادن وضعیت مراکز فساد و زنان بدکاره را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11084 @rozaneebefarda
روایت شیخ حسین انصاریان از سامان دادن وضعیت مراکز فساد و زنان بدکاره @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️... با اعلامیه ای همه زنان آنجا را فراخواندیم؛ البته آن ها سه دسته جوان، میانسال و سالمند بودند. برای سالمندان مقرری تعیین کردیم که ماهانه به آنها پرداخت می شد. میانسال ها و بعضی از جوانان را با آماده سازی و توبه دادن، به خانواده هایشان تحویل دادیم. شماری از از زنان جوان را نیز شوهر دادیم که در این بین، چند نفر به عقد کارمندان دایره منکرات در آمده و زندگی سالم و پاکی را تشکیل دادند و اکنون نیز صاحب فرزندانی هستند که گاهی هم پای منبر من می آیند. 🔹بدین ترتیب کل منطقه از فحشا و منکر و مواد مخدر پاکسازی شد. فورا با چند بلدوزر، منطقه را با خاک یکسان کردیم ؛ بخشی به بیمارستان فارابی واگذار شد و بخش اعظم دیگر برای احداث پارک و مرکز تفریحی برای همشهریان اختصاص یافت. ▫️روزی در ادامه کار، طی نامه ای خدمت حضرت امام نوشتم که ما دست به این کار خطیر زده ایم و اکنون باید مخارج چهار هزار زن را بپردازیم و تقاضای کمک مالی کردم. حضرت امام فرمودند: « اگر از کمک های مردمی تامین نشدید، من به شما اجازه می دهم از سهم امام استفاده کنید.» نیز در ادامه کار، آقای گیلانی مبلغ سه میلیون تومان دیگر به ما دادند که در پایان مقدار زیادی اضافه آمده بود. خواستیم مقدار باقی مانده پس بفرستیم که ایشان گفتند : «در امر خیر دیگری به مصرف برسانید.» 🔹به دنبال کار ما در تهران، در شهرهای دیگر نیز مراکز فساد و فحشا برچیده شد که بعضا از ما راهنمایی و خط و مشی می گرفتند. مراکز فحشا، علاوه بر معصیت و عواقب وخیم اخروی، آلودگی و بیماری بسیار بدی هم داشت و خیلی از جوانان به مرض های مختلف دچار می شدند. 🔻من در آن مدت با چهار هزار زن سر و کار داشتم. آن ها به دفتر اداره می آمدند، صحبت کرده، مشکلاتشان را مطرح می کردند. من هم به آنها راهنمایی و کمک می کردم. خدا شاهد است که در این مدت من همیشه سرم پایین بود و حتی چهره یکی از آنها را ندیدم. اضافه بر آن، برای آن که کارم خالص و مخلص برای پروردگار باشد، در این امر خیر یک ریال دستمزد هم نگرفتم. بچه های اداره هم همه پاک و سالم بودند ... ▫️گاهی مجله ها و رسانه های جمعی، با زنانی که از آن مراکز فساد رهایی یافته و دنبال زندگی سالمی رفته بودند، مصاحبه می کردند. روزی ساعت ده صبح، یکی از آن مصاحبه ها از طریق رادیو پخش شد. من خودم شنیدم که خبرنگار از دختر جوانی سوال کرد که «شما قبلا کجا بودید و چه می کردید؟» او گفت: «من اصلا به قبل و بعد کاری ندارم و هیچ حرفی برای گفتن ندارم. فقط این را می خواهم بگویم که یک نفر آمد و مرا نجات داد که او هم پدر من است و هم عمویم، هم برادر و دایی و مادرم، او همه کاره ی من است. او شیخ حسین انصاریان است.» ▫️خاطرات حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین انصاریان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صص 179 و 180. 🔹یادداشت مرتبط: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11083 @rozaneebefarda
هدایت‌الله بهبودی و ارائه چهره‌ای قانون‌مدار از کارگزاران پهلوی || الف‌لام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد / یادداشت ۴ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹نویسنده کتاب تحریف‌آمیز الف لام خمینی با اشاره به اقدام خلاف قانون رژيم در تعطيلی مجلس و اقدام به قانون‌گذاری در هيئت دولت، رئيس وقت ديوان عالی كشور رژيم پهلوی را فردی قانون‌مند معرفی كرده و چنين نوشته است: در نبود قوه مقننه، دولت لوايح خود را در قالب «تصويب‌نامه» طرح كرده، به اجرا می‌گذاشت؛ و با اين شيوه در عمل قانون‌گذاری می‌كرد. مقامات ذی ربط می‌دانستند كه اين كار با قانون اساسی نمی‌خواند. رئيس وقت ديوان عالی كشور، موضوع را خصوصی به نخست وزير گوشزد كرده بود. گفته بود: «مواظب باشيد... اگر اين تصويب‌نامه‌ها را پهلوی من بياوريد من اينها را قبول نمی‌كنم چون اين با قانون اساسی نمی‌خواند... تصويب‌نامه‌ها جوری نباشد كه كسی شكايت كند و كارش برود به ديوان عالی كشور...» به علم گفته بود تا زمانی كه اين شيوه برملا نشود، من هم چشم پوشی می‌كنم ولی اگر اين كار به ديوان عالی كشور بكشد، این قانون‌گذاری در دولت محکوم می‌شود.(الف لام، ص201) 🔹آن‌گونه كه در متن مذكور قابل مشاهده است، نويسنده با تكيه بر برخی نقل‌های شفاهی سست‌ طيفی از كارگزاران پهلوی از جمله خاطرات علينقی عاليخانی، وزير اقتصاد هفت ساله رژيم پهلوی، مطالبی را مطرح كرده كه برآيند آن تطهير كارگزاران پهلوی است. 🔻نويسنده با تكيه بر يک نقل شفاهی بی‌پشتوانه، چنان القا می‌كند كه؛ رئيس وقت ديوان عالی كشور فردی قانون مدار بوده که نسبت به صيانت از قانون اساسی ايران حساسيت داشته، جرأت كرده در مقام صيانت از قانون، نخست وزير كشور را تهديد كند كه در صورت ارجاع پرونده‌های مرتبط با مصوبات غيرقانونی دولت به ديوان عالی، او با آنها مخالفت خواهد كرد و روال غلط دولت را محكوم خواهد كرد! 🔹 اگر رئيس ديوان عالی پهلوی حقیقتا استقلال رأی داشت و مسئله صيانت از حقوق اساسی ملت برايش مهم بود، چرا قبل از شكايات مردمی به ديوان رأسا اقدام نمی‌كرد و در سايه بند و بست با دولت، از رويه غلط آنان چشم پوشی می‌نمود؟! اگر واقعا ریاست دیوان قدرت محکوم کردن اقدام دولت را داشته و از حريت و استقلال رأی نيز برخوردار بوده، چه دليلی داشته كه تا قبل از ارجاع شكايات به ديوان، سكوت و چشم‌پوشی كند؟ ▫️از اين گذشته، در خاطرات رجال حكومت پهلوی، ارتكاز نانوشته‌ای مبنی بر پاسكاری ظلم‌ها به ديگران و تطهير فرد اصلی كشور يعنی شخص محمدرضا شاه، قابل ردیابی و مشاهده است. اساسا استفاده از اين روايت‌های ناصحيح و غيرقابل باور، چهره قانون ستيز كارگزاران پهلوی را تطهير خواهد كرد. جالب آن كه منبع اوليه اين مدعا، كتاب اقتصاد و امنيت؛ خاطرات علينقی عاليخانی است كه توسط گردآوری و بعد از به اصطلاح پژوهش‌های تکمیلی توسط برخی ، مع‌الأسف با بودجه عمومی و توسط «سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران انتشار يافته و بعد از آن از کتاب تحریف‌آمیز سر درآورده است! 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بعد از ، خبرگزاری هم برای رپرتاژ رفت! مسئله به یک پدیده شوم فراجریانی تبدیل شده است و با مشاهده این اتفاقات، حالا بهتر می‌توان به حکمت هشدار مقام معظم رهبری در مورد خطر پدیده تحریف امام پی برد! ▫️نمونه‌هایی از تحریفات الف‌لام را در روزنه بخوانید: ▫️یادداشت اول: صفحه ۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11067 صفحه ۲:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11068 ▫️یادداشت دوم: صفحه ۱:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11076 صفحه ۲:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11077 ▫️یادداشت سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/11079 ▫️یادداشت چهارم:https://eitaa.com/rozaneebefarda/11085 @rozaneebefarda
فراق 32 ساله 32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی بخش نخست؛ دهه هفتاد 🔹«دوران جدید که امام ما آن را با قیام و ایستادگی و اتکال به خدا و تکریم و تعظیم نسبت به ارزش‌های معنوی و با اعتمادش به آحاد مردم آغاز کرد، ان‌ شاء اللَّه ملت‌ها را از شرّ سلطه‌های جهانی نجات خواهد داد و دوران زوال قدرت‌های بزرگ مادّی جهانی را نزدیک خواهد کرد.»(1369.3.14) 🔸«امام بزرگوار با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد. امروز در کشورهای بسیاری، اسلام آرزو و آرمان نسل‌های جوان و به‌پاخاسته و روشنفکر است.»(1370.3.14) 🔹«جمهوری اسلامی، می‌تواند با جهت‌گیری‌های مختلفی تحقّق یابد. آنچه‌که این جهت‌گیری‌ها را به صواب نزدیک می‌کند و مورد قبول و اعتقاد امام بوده است، این‌هاست: اوّل، ایستادگی در برابر تحمیل و نفوذ قدرت‌های خارجی/دوم اهتمام به تعبّد وعمل فردی/سوم، اهمیت دادن به توانایی ملت‌ها و «اصل» دانستن آن‌ها بود/چهارم، اصرار بر وحدت مسلمین /پنجم، اصرار بر ایجاد روابط سالم دوستانه با دولت‌ها؛ مگر استثناهایی که هرکدام استدلالی قوی پشت سرش بود/ششم، اصرار بر شکستن حصار تحجّر و التقاط در فهم و عمل اسلامی/هفتم، نقش محوری دادن به نجات محرومین و تأمین عدالت اجتماعی/هشتم، توجّه ویژه به مبارزه با رژیم اشغالگر قدس /نهم، حفظ وحدت ملی /دهم، حفظ مردمی بودن حکومت »(1371.3.14) 🔸«دو جریان در زمان حیات امام، در سطح جهان، در ارتباط با انقلاب و با شخص امام وجود داشت. بعد از رحلت امام بزرگوار تا امروز هم، هر دو جریان باقی است و علی‌الظّاهر تا مدّت‌هایی که خدای متعال امد آن را می‌داند، باقی خواهد بود. این دو جریان، یکی عبارت است از جریان خصومت و دشمنی خباثت‌آمیزی که استکبار جهانی با انقلاب ما داشت... جریان دوم عبارت است از جریان گسترش نهضت گرایش به اسلام و پیوستن نسل‌های جوان در بسیاری از کشورهای اسلامی به نهضت امام رضوان‌اللَّه تعالی علیه» (1372.3.14) 🔹«ایمان آن مرد بزرگ، نمونه و استثنایی بود. عمل صالح او، عملی بود که بعد از صدر اسلام تا امروز، کسی آن را انجام نداده است. یعنی تشکیل نظام اسلامی، ... تزکیه او هم، چنان بود که در اوج شهرت و قدرت و محبوبیت، اوج عبودیّت را برای خود انتخاب کرد و هر روز که گذشت، بر الحاح و تضرّع و توسّل او به خدای بزرگ، افزوده شد.»(1373.3.14) 🔸« پیام بزرگ و مهمِ انقلابِ ما برای امّت اسلامی و جوامع و ملت‌های مسلمان، عبارت از «احیای هویّت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی» است. این، پیام بزرگ انقلاب ما به ملت‌های مسلمان است که امام و پیشوای بزرگ این راه و معلّم بزرگ این خطّ و مکتب بود. »(1374.3.14) 🔹«حرکت امام، مشابهت‌های زیادی با نهضت حسینی دارد و تقریباً، الگوبرداری شده از حرکت حسینی است.»(1375.3.14) 🔸«آن روزها معمول بود که کلمه «دمکراتیک» را در کنار نام جمهوری بیاورند؛ یعنی یک کلمه غربی، دارای محتوای دوگانه... البته صرفِ اضافه کردن یک کلمه نبود؛ دنباله این اضافه کردن، خیلی از حرف‌ها و مسائل وجود داشت که امام با آن دیدِ تیزبین خود دید. امام از اوّل اعلام کرد: «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد».»(1376.3.14) 🔹«وصیتنامه امام، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. کسانی که دم از امام می‌زنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه می‌کنند.»(1377.3.14) 🔸«امام بزرگوار حتّی در میدان مبارزه هم نخواست جلو بیفتد. خود ایشان برای ما نقل کرد که در اوّل شروع نهضت، در منزل مرحوم آیةاللَّه حائری، با یک نفر از مراجع معروفِ وقت آن زمان، و از هم‌دوره‌های خودشان صحبت میکرد و به ایشان گفته بود شما جلو بیفتید، ما هم دنبال شما حرکت می‌کنیم. امام مقصودش این بود که تکلیف انجام بگیرد؛ آن فریضیه‌ای را که بر دوش خود احساس می‌کرد، انجام دهد؛ جلو افتادن مطرح نبود. البته دیگران آن‌قدر توانایی و جرأت ورود در این میدان را نداشتند و به امام نمی‌رسیدند.»(1378.3.14) 🔹«امام بزرگوار ما بارها و بارها به مسؤولان کشور، به ما، به شاگردان خودش، به دست‌پروردگان خودش، تذکّر میداد. مضمون آن تذکّر این بود که مبادا به چرب و شیرین زندگی راحت، خودشان را عادت بدهند و از مجاهدت در راه خدا باز بمانند.»(1379.3.14) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فراق 32 ساله 32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی بخش دوم: دهه هشتاد 🔹«از اوّلِ انقلاب، در عرض و به موازات خطِّ امام، جریانی پیدا شد که به یک و الگوبرداری شده از نظام‌های غربی دعوت میکرد؛ منتها با رنگ و لعاب اسلامی؛ اسمِ اسلامی، اما باطنِ غیراسلامی؛ ساختِ اسلامی، اما جهت‌گیرىِ غیراسلامی. البته آن‌ها بی‌میل نبودند که در کنار چنین نظامی، آخوند وجیه‌الملّه‌ای هم برای مقبول جلوه دادن نظام در چشم مردم وجود داشته باشد - چون مردم به اسلام دل‌بسته بودند - بدشان نمی‌آمد روحانىِ مورد قبولی در کنار نظام قرار گیرد تا نظام را در چشم مردم، اسلامی جلوه دهد؛ دولت‌مردان نظام هم به همان شکلی که خودشان می‌پسندند و تشخیص می‌دهند، نظام را به همان صورت غیراسلامی - و در حقیقت، شکل بازسازی شده رژیم سلطنتی، منتها طبق قبول سیاستمداران و قدرتمندان دنیا - اداره کنند.»(1380.3.14) 🔸«هنر بزرگِ امام بزرگوار ما این بود که چارچوب محکمی را برای این انقلاب به وجود آورد و نگذاشت این انقلاب در هاضمه قدرت‌ها و جریان‌های سیاسىِ مسلّط هضم شود. »(1381.3.14) 🔹«در مورد مردم، مهم‌ترین کاری که امام کرد، این بود که مفهوم مردم‌سالاری را از چیزی که طرّاحان دمکراسی غربی و عوامل آن‌ها در صحنه‌های عملی می‌خواستند نشان دهند، به‌کلّی دور کرد. سعی آن‌ها این بود که این‌طور القاء کنند که مردم‌سالاری با دین‌سالاری و دین‌داری سازگار نیست. امام این مفهوم باطل را زایل کرد و مردم‌سالاری دینی - یعنی همان جمهوری اسلامی - را در دنیا مطرح نمود.»(1382.3.14) 🔸«کسانی که سعی می‌کنند امام بزرگوار ما را به عنوان یک شخصیت متعلق به تاریخ و متعلق به گذشته معرفی کنند، در تلاشِ خود موفق نخواهند شد. امام در مکتب سیاسی خود زنده است، و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی، بلکه در میان بشریت، منشأ آثار بزرگ و ماندگار است.»(1383.3.14) 🔹«جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئله دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر می‌کنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود.»(1384.3.14) 🔸«عامل اصلی پیشرفت امام بزرگوار ما و موفقیت او این است که به یک اصل قرآنی، به یک حقیقت قرآنی، با همه وجود، با همه‌ی دل، ایمان آورد و با همه توان در راه آن تلاش و کار کرد. آن اصل قرآنی همان چیزی است که در این آیه‌ی شریفه «ان تنصروااللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم» و در آیات متعدد دیگر از آن یاد شده »(1385.3.14) 🔹«بعضی‌ها به ذهن‌شان می‌آمد که چطور امام با این دقت و اهتمامی که در احکام دین و نسبت به جان و مال داشت و این همه ما در انقلاب و در جنگ شهید دادیم، دچار دغدغه نبود و با دل آرامی می‌توانست دنیا را ترک کند و به ملاقات پروردگار برود؛ می‌گفتند جواب این خون‌ها را که خواهد داد. جواب امام به این وسوسه‌ها این است که جواب این خون‌ها را همان کسی خواهد داد که جواب خون‌های صفین و نهروان را داد. جواب این سختی‌ها را همان کسی خواهد داد که جواب سختی‌ها و رنج‌ها و محنت‌های امیرالمؤمنین را در دوران زندگی خواهد داد.»(1386.3.14) 🔸«یاد امام نیرو بخش است؛ امیدبخش است. این یاد را باید زنده نگه داشت و راه امام و خط امام و انگشت اشاره امام و نشانه‌هایی را که امام برای پیمودنِ این راه قرار داده است، باید قدر دانست؛ از همه بیشتر جوانها و مسئولین کشور باید به مسئله‌ی توصیه‌های امام و وصیتنامه‌ی امام به چشم یک دستورالعمل نگاه کنند.»(1387.3.14) 🔹«در جمع‌بندىِ توصیه‌های امام و شعارهای امام و مطالباتی که ایشان از مردم، از مسئولان، از آحاد مسلمانان جهان داشته‌اند، دو پرچم برافراشته را در دست امام ملاحظه می‌کنیم:...یک پرچم عبارت است از پرچم احیاء اسلام؛ به عرصه آوردن این قدرت عظیم و لایتناهی. پرچم دوم، پرچم عزت و سربلندی ایران و ایرانی.»(1388.3.14) 🔸« امام منهای خط امام، آن امامی نیست که ملت ایران به نفس او، به هدایت او جانشان را کف دست گرفتند، فرزندانشان را به کام مرگ فرستادند، از جان و مال‌شان دریغ نکردند و بزرگ‌ترین حرکت قرن معاصر را در این نقطه‌ی عالم به وجود آوردند. امام منهای خط امام، امام بی‌هویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست. مبانی امام، مبانی روشنی بود.» (1389.3.14) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فراق 32 ساله 32 جمله برگزیده از 32 سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی بخش سوم: دهه نود 🔹« آن عقلانیتی که در مکتب امام بزرگوار ما هست، اقتضاء نمی‌کند که ما از خدعه‌ی دشمن غافل شویم، از کید او غافل شویم، از نقشه عمیق او غافل شویم، به او اعتماد کنیم، در مقابل او کوتاه بیائیم. هرچه که انسان در مقابل دشمن کوتاه بیاید، پشتوانه عظیم معنوی در درون کشور و درون ملت را از دست خواهد داد.»(1390.3.14) 🔸«یکی از خطوط اصلی در سیره امام و منش امام که امروز به آن می‌پردازیم و درباره آن قدری بحث می‌کنیم، دمیدن روح عزت ملی در کالبد کشور است. »(1391.3.14) 🔹«سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت می‌داد، شجاعت می‌داد و استقامت می‌داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود.»(1392.3.14) 🔸«افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه به آراء مردم، جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامى استفاده نمی‌شد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می‌کرد.»(1393.3.14) 🔹«ر مکتب فکری امام، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اوّل را می‌زند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس می‌کرد، ملّت‌های مسلمان دیگر بلکه ملّت‌های غیر مسلمان [هم‌] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.»(1394.3.14) 🔸«به گفتار امام و کردار امام اهتمام بوَرزید. این صحیفه‌ی امام را جوان‌های عزیز ما بخوانند و با آن اُنس پیدا کنند؛ وصیّت‌نامه امام را بخوانید، با وصیّت‌نامه امام اُنس پیدا کنید، در آن تعمّق بکنید.»(1395.3.14) 🔹«یکی از سیاسیّون معروف معتبر مورد احترام ما، به خود من می‌گفت که آن روزی که امام مسئله‌ از بین رفتن سلطنت در کشور را مطرح کرد، ما گفتیم چرا امام این حرف را می‌زند؟ اینکه شدنی نیست، اینکه ممکن نیست! یعنی حتّی سیاستمداران پخته مبارزِ فداکار هم این‌جور فکر میکردند. یک هدف حدّاکثری را امام مطرح کرد. »(1396.3.14) 🔸«ما بعد از امام، همان راه امام را موبه‌مو دنبال کرده‌ایم و ان‌شاءالله خواهیم کرد: دچار انفعال و ضعف نمی‌شویم و به حول و قوّه الهی در برابر زیاده‌خواهی و زورگویی بیگانگان و دشمنان می‌ایستیم؛ هیجان‌زده و احساساتی تصمیم نمی‌گیریم، به جای متن به حاشیه‌هایی که برایمان می‌سازند اعتنا نمی‌کنیم...به مردم‌مان و به توانایی‌های آن‌ها و به جوانان عزیزمان اعتماد می‌کنیم؛ و به دشمن مطلقاً اعتماد و اطمینان نمی‌کنیم؛ مردم عزیزمان را از دودستگی و دوقطبی برحذر می‌داریم؛ و به نصرت الهی هم اطمینان داریم... نقشه دشمن را هم می‌شناسیم؛ نقشه دشمن را کاملاً می‌دانیم چیست و آن نقشه را برای مردم افشا می‌کنیم»(1397.3.14) 🔹«آن چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکّر، یک راه، مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیش‌تر این خصوصیّت بود؛ خصوصیّت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع.»(1398.3.14) 🔸«تحوّل مهم دیگری که [امام خمینی] به وجود آوردند که شاید از بعضی از این تحوّلات مهم‌تر بود، عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها. آن وقت هیچ‌ کس تصوّر نمی‌کرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد، بر خلاف اراده آمریکا بشود حرکتی انجام داد؛ امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد»(1399.3.14) 🔹« امام این دو کلمه جمهوری و اسلامی را گره‌گشای مشکلات کشور می‌دانست. گره‌گشای همه‌ی مشکلات کشور را همین می‌دانست که ما اسلام را رعایت کنیم و مردم در صحنه حضور داشته باشند؛ نظر امام این بود. اینکه ایشان فرمود «نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد»، یک کلمه کم یعنی جمهوری بدون اسلامی یا اسلامی بدون جمهوری؛ این معنا ندارد.»(1400.3.14) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت‌الله جوادی آملی: «کسی که منکر ولایت فقیه باشد، طعم فقه را نچشیده است...کانه ما ذاق من طعم الفقه شیئا» ▫️جواهر الكلام فی شرح شرائع الإسلام، ج٢١ ، ٣٩٧. بازنشر به مناسبت ارتحال امام و آغاز رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای @rozaneebefarda