eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
257 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
🔴 تاملی در : "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی" ⏺استاد محقق داماد: بی
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه 🔸فلاحتی: سلام علیکم بزرگواران تحریریه روزنه در بایستگی پرداختن به طبی با پسوند اسلامی و تولید آن در گستره تمدنی با ادعاهای انقلاب اسلامی سخنی نیست و ضروری می نماید. لکن این تولید می تواند منظرها و رویکردهای گوناگونی را در حوزه علم شناسی داشته باشد که در این زمینه هنوز راه بسیار است. اجزای گوناگونی چون نظریه ها و مبانی و تعاریف و مکتب مقبول تا توصیه ها و دستورالعمل ها کشف و پردازش نشده است این بخش ها که به گفتمان و نظریه پردازی رسید آن وقت علم خواهیم داشت. این رویکرد فعلی که از بزرگان اخباری هم عبور کرده و مدعی 40 هزار روایت طبی است و توسط جناب تبریزیان و خیراندیش و غیره عسل و آویشنش ترویج می شود رویکرد خطرناکی است ضمن اینکه نگارنده معتقد به وجود پس زمینه های ایدئولوژیکی خلاف باورهای انقلاب اسلامی در تبیین مواجهه با تجدد در میان این قشر است. به هرروی به همین علت بزرگانی چون آیت‌الله مصباح یزدی و جوادی آملی این وضعیت را وهن مذهب می دانند نمی خواهم بگویم سخنشان تام است لکن قابل تامل است نگارنده این مطالب را به استاد علیدوست گفته و ایشان موضعش تقریبا این مساله است نه اینکه در باند خاصی گام بردارد. هرچند جناب محقق داماد کمی در این زمینه غرب اندیشی دارند. @rozaneebefarda
🔸تذبذب و تزویر به سبک روزنامه‌های اصلاح‌طلب! @rozaneebefarda
روزنه
🔴 تاملی در : "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی" ⏺استاد محقق داماد: بی
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۲ 🔸Ali: با این خبری که در مورد نشست دانشگاه امام صادق گفتین؛ از حالا به بعد هر نشست علمی برگزار بشه و اساتیدش چهارتا حرف مخالف بزنن شما به دسیسه کاری و رشوه گیری و فلان متهمش می کنید! این کار شما جلوی تولید علم را هم می گیرد و نمی گذارد پیش رود. اون هم نشست دانشگاه امام صادق ع که دانشگاهی انقلابی بوده و اکثر نیروهای دانشگاهی انقلاب از این دانشگاه برخاسته اند. کمی تامل لطفا 🔶روزنه اولا که پیام مربوطه، بازنشری است ثانیا اگر منتقدان طب اسلامی/سنتی واقعا آدمهای آزادمنش و برخوردار از حریت علمی بودند، در این نشست های به ظاهر علمی، از مدافعان طب سنتی هم دعوت می کردند تا واقعا بحث آزاد شکل بگیرد. ثالثا پیشنهاد مرجع معظم قم آیت‌الله نوری همدانی در مورد روش برخورد با مدعیات طب سنتی چرا مورد توجه مدعیان نقد این رشته قرار نگرفت. ایشان فی‌الجمله نظر بر این داشتند که تعداد مشخصی بیمار صعب العلاج را با شرایط مساوی بین متخصصان طب جدید و طب سنتی تقسیم کنند تا معلوم شود مدعاهای آنان تا چه پایه منطبق بر واقعیت است. رابعا برگزاری متراکم سلسله جلسات در نقد این مقوله در مدت زمانی کوتاه، احتمال سیاستگذاری و صحنه‌گردانی را متبادر می سازد. خامسا بحث های یکطرفه از یکسو، نتیجه گرفتن برخی مراجعین از تداوی طب سنتی و خطاهای طب جدید، نه تنها در برچیدن مضرات و سواستفاده های احتمالی شیادان از این عرصه مقدس، را نه تنها نمی کاهد بلکه روزافزون بر دامنه نفوذ مردمی اش خواهد افزود. @rozaneebefarda
💥فوری 🔻مکرون رسما از زمینه سازی برای مذاکره دوطرفه روحانی/ترامپ خبر داد! @rozaneebefarda
مرحوم آخوند کفایه نخوانده بود! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸بحث تحوُّل «کتب درسی»، چند سالی است که مورد بحث و نظر قرار گرفته است. کتاب های درسی در هر نظام آموزشی ، از ارکان آموزش به حساب می آیند و گزینش کتاب های مناسب و متناسب ، می تواند ساختمان ذهنی دانش آموختگان را به درستی سمت و سو بدهد. 🔹در هر «کتاب آموزشی» دو هدف مهم را دنبال می شود. 1- بالا بردن چیدمان ذهنی و ساختن دستگاه فکری 2-اطلاعاتی که نویسنده در اختیار دانش آموختگان قرار می دهد. 🔸اهداف فوق ، متناسب با زمانه و حتی سطح علمی دانش آموختگان ، و کل دستگاه آموزشی قابل تغییر است. یعنی هر دستگاه علمی موفق سعی می کند اولا) اطلاعات درست و متناسبی در اختیار دانش آموختگان قرار بدهد. و دوما) در یک نظام و دستگاه ، محتوا را در اختیار دانش آموختگان قرار بدهد و سوما) دستگاه ذهنی و استنباطی را ارتقاء بدهد. 🔹با توجه به فروض مطرح شده ، ضمن احترام به بزرگان و اساطین حوزه های علمیه که این کتب گران سنگ را نگاشته اند ، چند سوال مطرح می شود؟ 1-آیا اطلاعات غیر صحیح در این کتب وجود ندارد؟ مثل آنجا که «قلم بدین جای که رسید سر بشکست»! 2-آیا بزرگان مختلف به نحوه چیدمان و دستگاه استنباطی این کتب اشکال نداشته اند؟ 3-آیا نمی توان متناسب به شرایط زمانه و مخاطبین ، کتاب های جدید تر با حفظ ویژگی های مفید گذشته و با کمک نخبگان حوزه نگاشت؟ 4- چرا علمای سلف با دانستن برتری و قدرت کتب گذشتگان ، کتاب های جدیدتر نگاشتند و بر همان کتب قدیم اکتفاء نکردند؟ مثلا چرا وقتی «قوانین» میرزای قمی بود ، صاحب کفایه ، بر آن اکتفاء نکرد؟ 5-راستی ، مرحوم آخوند ، «کفایه» خوانده بود که آخوند شد؟ مرحوم شیخ اعظم با خواندن «رسائل» به این مقامات رسیده بود؟! التفات به این نکته بیش از آنکه متوجه طلاب کفایه و رسائل خوان متوجه باشد، مورد استفاده اساتید ارجمند خواهد بود که بجای توقف در کتب شریفه موجود، به فکر نگارش کفایه و رسائل ی دیگر باشند. جعفر بحرینی @rozaneebefarda
💥تذکار تاریخی آیت‌الله بهجت به طرفداران سازش با غرب استعمارگر. 🔻حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: هرچه بزرگان دین فرمودند که با کفار معاشرت نکنید، اختلاط نکنید، آنها نَجِسند، گوش نکردیم. 🔸خیال کردیم می‌خواهند دنیای ما را از دست ما بگیرند. چه کنیم که اطفالیم، حرف پدران و مادران خود را گوش نمی‌کنیم بعد گرفتار گرگ‌ها می‌شویم! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٨۶ @rozaneebefarda
شاخصه‌های در نگاه آیت‌الله خوشوقت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 س1: امروز پذیرفتن در چطور است؟ 🔹🔹ج: خیلی‌‌ها دارند دنبالش می‌‌دوند؛ اما مسأله‌ای ندارد. باید به گونه‌ای پذیرفت که انسان بتواند . دل انسان می‌‌خواهد برود و در آن نوک بنشیند؛ اما نشستن در آن نوک، و لوازمی می‌‌خواهد. نوعاً انسان می‌‌بیند کسانی دلشان می‌‌خواهد که به نوکِ نوک بروند، که اسباب و لوازم در نوک نشستن را ندارند؛ لذا وقتی در آن می‌‌نشینند، اوضاع به هم می‌‌خورد. این نباید برود. 🔹🔹مرحوم (ره) فرمودند: «کسی که نمی‌تواند در یک پستی کار کند و درست خدمت کند، است که قبول کند». باید آن‌مقداری را که می‌‌تواند کند، حیازت کند. دل انسان، بالاتر می‌‌خواهد اما نمی‌تواند خدمت کند. چشمش که به می‌‌افتد، می‌‌آید و اذیتش می‌‌کند و ناگهان می‌‌گویند: « کرده است». 🔸س2: پس در مسئولیت‌های پایین مشغول به کار باشد؟ 🔹🔹ج: پایین این‌طور نیست. در مسئولیت پایین، زیر دست شما نیست. مسئولیت پایین راحت است. جایی که اگر امضا کند، همه می‌‌گویند: «بله، چشم!» آنجا خطرناک است؛ لذا انسان نباید مدام بالا برود. اگر مدام بالا برود، باید اسبابش را هم فراهم کند. به قول حافظ: تکیه بر نتوان زد به گزاف مگر همه آماده کنی 🔹🔹یکی از اسباب بزرگی، و است. امام رفت و در آن نوک نشست و هیچ‌طوری هم نشد. اگر پنجاه سال هم آن بالا می‌‌نشست، مشکلی پیش نمی‌آمد؛ چون ایمان و تقوایش را داشت. هدفش این نبود که پول جمع کند. هدفش این نبود که به رفاه و شکم و لباس و این‌‌ها بزند. هدف را دنبال می‌‌کرد؛ 🔹🔹اما بعضی هدف خاص دارند و می‌‌خواهند و داشته باشند؛ می‌‌خواهند سرمایه‌ی تا آخر عمرشان را جمع کنند. این‌‌ها نمی‌گذارد. تا به رسید، نفس او می‌‌گوید: «حالا که به پست رسیدی، چه می‌‌گویی؟ بسم الله درو کن!» از جیبش رفعِ استحقاق می‌‌کند! 🔸س3: پس تا وقتی که تقوا نداریم، هر پُستی را نپذیریم؟ 🔹🔹ج: به هر حال خطرناک است؛ بلکه همیشه کمی از آن‌هم پایین‌تر بنشیند که کم‌کم عادت کند و یاد بگیرد؛ و الّا اگر از اول بخواهد به آن بالا بِپَرد، طور دیگر می‌‌شود. اول به ‌طرفِی می‌‌رود و می‌‌افتد به و حقه‌بازی و خطش عوض می‌‌شود و از پروردگار متعال برمی‌گردد و خدمت به و یادش می‌‌رود. آن‌وقت مشکلات پیش می‌‌آید؛ 🔹🔹و الّا شرط اساسی اجرای حکومت اسلامی، به اسلام و به دستور اسلام است؛ چون هر و فاجری که نمی‌تواند بیاید را پیاده کند. شرط اولش این است که مسلمان باشد و اهل و باشد تا بتواند دستور اسلام را با آن قدرتی که خدا در اختیارش قرار داده، پیاده کند. اما اگر من را قبول ندارم، یا قبول دارم ولی عمل نمی‌کنم، دنیاپرست هستم، پول‌پرست هستم، مقام‌پرست هستم، وقتی پول به دست من بیاید، چه می‌‌کنم؟ این‌جوری می‌‌شود... (منبع: ، ج۲، صص352-353) 🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره) @rozaneebefarda
اعدام مجدد ، اینبار توسط سیاست‌بازان عضو حلقه بهار بهار! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❌اما اصل ماجرا جریده "نبرد ملت" به صاحب امتیازی امیرعبدالله کرباسچیان، در سالیان اوج گیری نهضت ملی تا یک سال و اندی پس از دوران نخست وزیری مصدق تنها ارگان رسمی فداییان محسوب می شد، بعدها با دستگیری نواب و قائم مقامی واحدی، تصفیه درون جریانی برای این گروه صورت گرفت که سبب اختلاف نظر و در نتیجه جدایی کرباسچیان گردید. 🔻در کتاب اسنادی از مطبوعات ایران(۱۳۴۰_۱۳۲۰) آمده است، که از آن پس هفته نامه نبرد ملت(کرباسچی)و اصناف(کریم آبادی) به عنوان نشریات غیر رسمی انعکاس افکار فداییان را بر عهده داشتند،حتی خود کرباسچی در مصاحبه ای که سایت فارس در (۸۸/۱۰/۲۸) با کد خبر (۰۸۸۳)از وی منتشر کرده صریحا اعلام می کند در سال۱۳۳۱ از فداییان جدا شده است. 🔻چندی است که برخی با هدف انتقام گیری به تخریب چهره و شهید نواب صفوی روی آورده‌اند تا بلکه با منحرف کردن اذهان ننگ همنوایی با انگلیس و آمریکا را به آنان بزنند. مع الاسف که تاریخ نگاران همسو با جریانات خاص سیاسی، با روایت‌های جهتدار تلویحا تهمت همراهی در کودتا را به آنان می چسبانند. 🔻این برچسب‌ها بیش از آن‌که صبغه تاریخی داشته باشد رنگ و بوی جناحی و سیاسی دارد و نشان می‌دهد فدائیان اسلام که تا دیروز آماج گلوله‌های بودند، امروز روبروی جوخه ترور تاریخ‌نگاران سیاست‌زده‌ تیرباران می‌شوند. @rozaneebefarda
شهوت مذاکره! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸روسپی‌ها فقط بخاطر فقر نیست که تن فروشی می کنند؛ بلکه آنگونه که در برخی پژوهش‌ها بدان اذعان شده، ، تن پروری و گاه موجب در افتادن در دام روسپیگری می‌گردد! این است که برخلاف ذهنیت اولیه، در طبقات برخوردار اجتماعی نیز این پدیده شوم طرفدارانی دارد. 🔸موضوع با غرب، خصوصا نیز پیش از آنکه در دلسوزی برای منافع ملی یا کمک به کشور ریشه داشته باشد، برای عده‌ای از عناصر سیاسی ایرانی به یک ارزش و عادت تبدیل شده که حاضرند تا پای جان برای تحقق آن مایه بگذارند. و لذا اکنون با پدیده‌ای به نام مواجهیم. 🔸براساس سناریوی رسانه‌ای دولت اعتدال که بطور هماهنگ با کارگزاران دولت‌های اروپایی تنظیم و پیش می‌رود، قرار است اولا شکسته شود که در واقع نوعی دهن کجی مشترک غربی‌ها و دولتی‌ها به و به است! 🔹با این وجود، مطرح شدن موضوع و تلاش برای داغ کردن آن یک مسابقه برد_برد برای ترامپ و روحانی است؛ چه اینکه این دو نفر دوتای شان فاقد پشتوانه سیاسی و اجتماعی در کشورهای شان هستند و عناصر تلقی می‌شوند! طبعا عکس یادگاری با یک دشمن درجه یک، از آنها قهرمان سازی خواهد کرد و در افکار عمومی این تلقی را پدید می آورد که اینان توانسته اند کشور را از بحران تنش با یک دشمن جدی خارج سازند! 🔸در دنیا شاید کمتر سیاست‌مدار کارکشته ای بیابیم که به تأثیر واقعی مذاکره ترامپ/روحانی اعتقادی داشته باشد اما این دو و سایر پااندازهای سیاسی (خاصه فرانسه) به همین عکس یادگاری هم قانع اند تا شکست پروژه تحریم‌های فلج کننده و بدعهدی در ماجرای برجام بی فرجام و شکست مفتضحانه در را یکباره از ذهن ملت دنیا پاک کنند و تصویری از یک ایران به زانو درآمده مقابل آمریکای قلدر را به نمایش بگذارند. 🔸دولت اعتدال تا همینجا هم به مقصودش رسیده است؛ آنان از یک سو به خواهش نفسانی شان که برآمده از است پاسخ گفته اند و از دیگر سو رسوایی شکست قطعی پروژه سازش را لاپوشانی می کنند و از طرفی با حاشیه‌پردازی های مختلف، تلاش در فرافکنی و فرار از پاسخگویی به مطالبات واقعی مردم مظلوم و نجیب ایران برآمده اند. اکنون اگر مذاکره مجدد با محقق شود که آنان به مراد خویش رسیده‌اند و اگر به هردلیل این هیاهو فقط یک سراب سیاسی باشد، بازهم چنین القا خواهند نمود که منتقدان و مخالفان سازش با غرب، مانع از نجات مردم شده‌اند! پناه بر خدا از جماعتی که قدم در راهی گذاشته‌اند که شکست همیمنه معنوی مردم و رهبری و دفن آرزوهای ملی و هدم منافع راهبردی ایران را به دنبال دارد. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عکس‌العمل علیرضا پناهیان به تقطیع سخنانش در مورد «زن»، توسط رسانه دولتی! 👈من این رو گفتم؟! 🔻خبرگزاری دولتی عین بی‌بی‌سی عمل کرده! ⚠️ رئیس دولتش هم با همین دروغ‌ها رأی آورد! @rozaneebefarda
روزنامه اصلاح طلب اعتماد صفحه اول خود را با تصویر سید محمد خاتمی چاپ کرد!!! 🔶حاشیه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بیش از حد تصور و هستند! بعد از حضور سازماندهی شده زنان بی حجاب در جلسه رسمی روحانی، انتشار تصویر یکی از سران ۸۸ که قانونا است، دومین حاشیه بازی دولتی ها برای در حاشیه قرار دادن اخبار مربوط به موضوع مذاکره با شیطان بزرگ، است. محکوم کردن مذاکره ذلت بار با کفار عهدشکن و بی کفایتی دولت در اداره معیشت مردم، همچنان مسأله اول کشور است. بهتر است جوجه رسانه‌ای های در دولت، راه دیگری برای فریب افکار عمومی پیش گیرند. @rozaneebefarda
سایت شبه دولتی که گفته می شود مربوط به دولتمرد سایه نشین آشنا در دولت اعتدال است، مثل یک سایت آمریکایی، خود را به آب و آتش زده برای توجیه مذاکره ترامپ/روحانی! عصر ایران و فرارو و خبرآنلاین، سایر سایت‌های زرد هم مرثیه انتخاب در حمایت از برجامیان را واگویه می کنند! @rozaneebefarda
آخرین قمار لیبرال‌های ایرانی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اسفندماه آتی انتخابات مجلس یکی مهم ترین رویدادهای سیاسی چندسال اخیر می باشد که به تحلیل کارشناسان اگر مجلس اقتدار خود را بازیابد دولت باید مسیر خود را عوض کند. 🔹از این روی حامیان انتخاباتی دولت این انتخابات را مرز بین "مرگ و زندگی" می دانند. از این روی قدرت رسانه ای ان ها مانند خبر انلاین از مدت ها قبل به بررسی فضای انتخاباتی با رویکرد حمله به جناح مقابل کرده اند. 🔸اما چه شود که نبود دستاورد برای افکار عمومی این برنامه ها رو نتائج معکوس می دهد وضعیت اقتصادی، عمل نکردن به وعده ها، وضعیت مسکن و گل سرسبد آن ها برجام چیزی باقی در نزذ افکار عمومی نذاشته است تا جائی که اخوندی وزیر راه سابق، برای احیای حیثیت خود تمام سابقه اجرائی خود را کنار زده و گفته " من روشنفکری بودم که وارد حوزه اجرا شدم" 🔸اما به نظر نگارنده در خو شبینانه ترین نگاه، خبر دیدار ظریف ، روحانی با ترامپ با همه صحبت های عجیب و غریب که این دو مسئول عالیرتبه نظام در انکار ان در ماه های گذشته کرده اند، برای احیای امید مردم به روش دولت در مذاکره است(نه تغییر دادن هویت و ارامان انقلاب اسلامی) تا شاید از این روی این وجهه سکته کرده احیا شود اما اگر راست باشد و نه فضا سازی رسانه، که هردو احتمال شواهدی دارد، نتیجه اخرین قمار، پایان حیات سیاسی جریان اصلاحات است چون دیگر ابروی برای ان ها قابل تصور نیست. محمدجعفر پرورده @rozaneebefarda
بازخوانی یک فتنه(۱)؛ در پوشش خاطره‌گویی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❇️29 مرداد بود. اوج درگیری با حواشی که جهت‌دهی خبری یک آن را به وجود آورده بود و به خط شده بودند که سرخط را دنبال کنند و به نتیجه برسانند. ✳️در این شرایط بود که به سبک برخی شخصیت‌های سیاسی فوت شده؛ خاطره‌ای را منتشر کرد که برخلاف نظر و به آرامش فضا کمکی نمی‌کرد بلکه به تنش‌ها نیز می‌افزود. احمد نجمی در آن روز خاطره‌ای را منتشر کرد و در ضمن آن چهره آیت‌الله یزدی و یکی از مراجع تقلید را چهره‌ای ناآشنا با رسانه نشان داد و خود را هم قهرمان حفظ وجهه بزرگان و مراجع جلوه داد. جالب آنکه بعد از تیتر شدن یادداشت وی در زرد و بی اعتبار ، تحریریه سایت متبوع وی با ذوق زدگی، صفحه اول آن را در صفحه رسمی خود بازنشر کردند! ◀️نکته این‌که: 〽️1. به خودی خود از حیث فنّی و تاریخی ارزش چندانی ندارد مگر این‌که با ضوابط علمی صحت‌سنجی شود. گفتنی است وقتی تاریخ شفاهی از زبان شخصی گفته می‌شود که در یک واقعه نفع شخصی یا و جریانی دارد یا آن خاطره رنگ و بوی از خود می‌یابد؛ ارزش و اعتبار آن پایین‌تر نیز می‌آید. 〽️2. آقای نجمی در خاطره‌گویی خود ادعا می‌کند دفتر و شخص ایشان در سال 92 با او تماس گرفته‌اند و فشار آورده‌اند خبر جلسه مشترک‌شان را منتشر کنند. عجیب است چراکه در فضای ملتهب و شرایط خاص حواشی سخنان آقایان یزدی و لاریجانی که کوچک‌ترین حرکتی به گسترش می‌انجامید، این خبر گونه‌ای از افشای اخبار مخفی محسوب می‌شد. 🔆نکته پایانی هم این‌که فضای فضایی است که مؤلفه‌های خاص خود را دارد و با فضاهای عادی ژورنالیستی تفاوتی اساسی دارد. پیش‌شرط طلبگی رعایت و امانت است. در میان جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌ای سخن اهل معرفت را از یاد نبریم: به خاطر دنیای دیگران آخرت خود را از بین نبریم. 🔶حاشیه ۱. نجمی مؤسس و مدیر سایت است که پیش از این نیز مطالب جهتدار و را در قالب تاریخ شفاهی در سایت خود منتشر کرده بود. از آن جمله می توان به نقل مطالبی در مخالفت میرزای شیرازی رحمه الله با تشکیل حکومت از زبان جناب آقای گرامی قمی اشارت کرد که مورد سوءاستفاده گسترده اصلاح‌طلبان دین ستیز و ضدانقلاب از جمله تاجزاده قرار گرفت و بعد از انتشار یادداشت انتقادی روزنه و معلوم شدن خلاف بودن مطالب، سایت مباحثات بدون عذرخواهی و حذف مطلب قبلی تنها به درج یادداشت روزنه (آنهم بدون ذکر منبع) بسنده کرد. ۲. بخش اصلی تحریریه مباحثات قبلا در جامعه مدرسین فعالیت رسانه‌ای داشته اند و آیت‌الله یزدی در امتداد پالایش پسافتنه، به ادامه حضور یک طیف خاص در جامعه خاتمه دادند که دنباله‌های رسانه‌ای آن شامل همین دوستان می شد. بر اهل اطلاع پوشیده نیست که از آن هنگام تا کنون دلخوری از اقدام انقلابی آیت‌الله یزدی باقی است و خدا کند منشأ بعضی از این قلمفرسایی ها، تلافی آن ماجراها نباشد. ۳.ژست اخلاق و لبخند ژکوند در اثبات حقگویی و وسعت مشرب، کافی نیست؛ عملا باید عزیزان اخلاق مداری، امانت داری و پرهیز از افشای محتوای جلسات خصوصی را تمرین کنند تا به صورت یک ملکه اخلاقی دربیاید. @rozaneebefarda
نشست تخصصی تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی ۷شهریور؛ دانشگاه علوم و معارف قرآن قم @rozaneebefarda
هدایت شده از حوضِ فیضیّه ⁉️
🔴هجمه نامبارک به آیت الله با مقاله ای به قلم به نام "گزارشی از یک نزاع نامبارک" 🔻متاسفانه شماره ۳۸۳ نشریه با چاپ مقاله ای به جریان اخیر پرداخته است.این مقاله با رویکرد گزارشی با مطالب جهت دار شروع و سپس به بازتاب نظرات منتقدین به آیت الله یزدی پرداخته است. بعضا نظرات خلاف واقع را بازتاب داده بدون این که توضیحی ارایه شود . بنحوی عقده گشایی شد. صفحه ۵ این نشریه جهت نمونه ، پیش رو است. 🔻این نشریه که با بودجه دولتی و از بیت‌المال مسلمین اداره می شود، بنا به وظیفه ذاتی خود باید ترویج دهنده آثار و افکار باشد اما همانگونه که از روند تولید محتوای آن در شمارگانش قابل قضاوت است، نشریه ای کاملا جناحی، سیاسی و زرد است ! پ.ن: البته شاید تقصیری نداشته باشند زیرا وقتی مباحث موافق آیت الله یزدی ارایه نمیشود و رسانه های مربوط دعوت به میشوند، تنها بازتاب مطالب انتقادی بر ویترین فضای مجازی رخ می نماید! _ اساتید و نخبگان بسیجی حوزه 🔰 @basij_asatid
هدایت شده از آنتی‌تز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛 و در نهایت سخن چین بیچاره هیزم کش است... 👌امروز شورای نگهبان:آیت الله یزدی و آیت اله لاریجانی(دامت برکاتهما) 🔸سخنگوی شورای نگهبان: امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان، «هر دو یکی می‌شویم تا نبود اختلاف» 🔴 پ.ن. انشاء الله این اختلاف ختم بخیرشده است. اما نباید ازبرخورد و محاکمه مسببان و هیزم کشان این معرکه همچون های درون حوزوی و بیرون حوزوی و دیگرانی که تا توانستند در این میان خزعبل بافتند و سوسه دواندند، غفلت کرد. 💠 با همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
💥سوءاستفاده سریالی رسانه‌های ضدانقلاب و دین ستیز از اظهارات عجولانه آخوندهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا @rozaneebefarda
موجب کور و کر شدن اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از مکلا تا معمم شان شده است زیباکلام که با فوق لیسانس شیمی با زد و بند در رشته غیرمرتبط به صورت غیرقانونی به عنوان هیئت علمی علوم سیاسی درآمده و با زد و بندی دیگر بورس گرفته تا در از سربازان جنایتکار ملکه، صلح شناسی یاد بگیرد، قبلا گفته بود همه سلولهای بدنش است. منتهی درجه تئوری‌پردازی اصلاحات و جبهه حامیان دولت اعتدال، همین سلیبریتی های سیاسی درجه دو مانند زیباکلام است @rozaneebefarda
رپرتاژ رسانه‌ای نشریه برای یکی از سران عجیب است که سلیبریتی های درجه دوم چون که فاقد سابقه و سواد معتنابعی در حوزه علمیه اند، برای خود شأن معرفی مرجع قائلند اما این جایگاه را برای استادالاساتیدشان و جمعی از نخبگان و بزرگان حوزه قم نفی می کنند! دیگر آنکه امثال زائری گوشت و پوست شان بر سر سفره انقلاب اسلامی و حکومت دینی روییده و تقریبا در تمام فعالیت‌های رسانه‌ای شان ریزه خوار دولت و حاکمیت بوده اند، آیا خنده دار نیست که چنین افرادی دم از استقلال از حکومت بزنند؟! عجیب تر و متناقض نما تر کسانی هستند که علی رغم ژست استقلال برای خوشامد ضدانقلاب، از طریق رسانه‌های وابسته به حاکمیت (اعم از شهرداری، دولت، مجلس و‌‌..) به تبلیغ مرجعیت خود مشغول اند! @rozaneebefarda
روزنه
بازخوانی یک فتنه(۱)؛ #نمامی در پوشش خاطره‌گویی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❇️29 مرداد بود. اوج در
جوابیه احمد نجمی به یادداشت انتقادی و ناصحانه کانال روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مدیر محترم کانال روزنه سلام علیکم پیرو انتشار مطلبی پیرامون سایت مباحثات، مستدعی است توضیح ذیل را منتشر فرمایید. ۱-خاطره‌ی نقل شده از حضرت‌ایت‌الله یزدی و یکی دیگر از مراجع تقلید در صدد بیان این نکته‌ی مهم بود که دیدارکنندگان با بزرگان بویژه اگر حوزوی باشند باید در انتشار مطلب بیان شده در جلسات خصوصی تدبیر داشته باشند. چه‌بسا بزرگواری مطالبی بیان کرده‌است که منحصر و فقط مناسب آن جلسه بوده و شاید توجهی به انعکاس رسانه‌ای آن نداشته باشد. ۲-تصویر روزنامه آرمان مربوط به یادداشت اخیر مدیر مسئول مباحثات نیست که بخواهیم با ذوق‌زدگی! منتشر کنیم. بلکه مربوط می‌شود به انعکاس رسانه‌ای سخنان آیت‌الله یزدی که در سال ۱۳۹۲ رخ داده‌است و تقرببا همه‌ی روزنامه‌ها منتشر کردند. چنانچه نویستده محترم یک‌بار به تیتر و تاریخ روزنامه فوق دقت می‌کردند متوجه می‌شدند. http://mobahesat.ir/21439/amp در این بین بدون هیچ‌گونه قضاوت یا نیت‌خوانی این اشتباه محرز را فقط نتیجه‌ی عجله نویسنده محترم می‌دانیم و امیدواریم در سایر نقل‌ها این اشتباه رخ ندهد. ۳-در ساعات نخست ‌انتشار بیانات آیت‌الله یزدی، مباحثات با انتشار مطلبی ضمن گلایه از رسانه‌ای کردن یک جلسه خصوصی و احترام به هردو بزرگوار از بزرگان جامعه مدرسین و سایرتاثیرگذاران درخواست کرد تا با ورود به این ماجرا تلاش کنند با حداقل‌ترین حاشیه‌ی ممکن پایان یابد. باید دید کدام کانال‌ها با انتشار صدها مطلب به شعله‌ورتر شدن این قضیه کمک کرده‌اند. ۴-مصاحبه‌ی آیت‌الله گرامی مانند همه‌ی نظرات بزرگان بویژه خاطرات تاریخی قابل نقد و خدشه است. مطلبی توسط یکی از مخاطبان در نقد مصاحبه ایشان ارسال و منتشر شد. اصل گفت‌ونیز در سایت موجود است و حذف نشده است. http://mobahesat.ir/15449 ۵- همانگونه که از نام مباحثات برمی‌آید این سایت معرکه‌ی آرای گوناگون درموضوعات مختلف حوزوی است. برای نمونه در ماه‌های اخیر بحث‌های جدی میان فلاسفه و عرفا و مکاتب مخالف آنان منتشر شده‌است. در همین‌جا از همه‌ی مخاطبان دعوت می‌شود چنانچه درباره مطالب منتشره در سایت نقد یا نظری دارند ارسال نمایند. https://eitaa.com/mobahesat https://t.me/mobahesatmagz ۶- در یادداشت روزنه متاسفانه برخی تحلیل‌ها و قضاوت‌های دیگری درباره مدیر مسئول سایت از جمله عدم همکاری با جامعه مدرسین و ... مطرح شده‌است که اگرچه کاملا نادرست اما دیدگاه نویسنده بوده و در جای خود می‌تواند محترم شمرده شود. ۷-در پی دعوت‌های مکرر پیشین، مجددا از مدیر کانال روزنه دعوت می‌شود دغدغه‌های خود را به صورت حضوری با سایت مباحثات مطرح نموده تا انشاء‌الله در فضایی منطقی و به دور از سوءتفاهمات رسانه‌ای مورد بحث قرار گیرد. باتشکر مباحثات 🔶حاشیه پاسخ روزنه را در ذیل بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1884 @rozaneebefarda
💥انتشار صفحه نخست روزنامه زرد آرمان در کنار یادداشت مدیر مباحثات درست در کوران هجمه رسانه‌ای به آیت‌الله یزدی! @rozaneebefarda
نکاتی پیرامون جوابیه مباحثات @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مدیریت محترم مباحثات؛ سلام علیکم پیرو انتشار جوابیه سایت مباحثات، نکاتی در پاسخ بیان خواهد شد. انتظار می‌رود که سایت مباحثات و شبکه‌های اقماری آن طبق قانون و جهت مراعات اخلاق رسانه‌ای، جوابیه تحریریه روزنه را در رسانه‌های منتشر کننده مطلب مزبور، بازنشر نماید. 1. خاطره منتشره توسط آقای احمد نجمی در فضای ملتهب درگیری‌های اخیر علاوه بر نمامی رسانه‌ای که در یادداشت‌های قبل به آن اشاره شد، مشمول «استیضاع ارباب الدین» بود و خواسته یا ناخواسته در آن فضا «معونة أهل الفسق و البغی» نیز محسوب می‌شد که همه این عناوین در روایات ما مذموم شمرده شده و در برخی روایات نیز نشانه نفاق دانسته شده است.(مصباح الشریعه ص145-144) جناب آقای نجمی در شرایطی که هجمه رسانه‌ای دشمن علاوه بر تفرقه‌افکنی به هدم شخصیت آیت‌الله یزدی می‌پرداخت، خاطره‌ای منتشر نمود و ایشان را شخصیتی نشان داد که «فی المجلس ناراحت می‌شود و مطالبی می‌گوید.» یعنی جناب آیت‌الله یزدی با آن همه سابقه سیاسی، کیاست، تقوا و علمیت توان حفظ زبان خود را ندارند و این جناب آقای نجمی است که باید حرف‌های ناصواب ایشان را تصحیح نموده و بعضی را منتشر کند و بعضی را نه؟! جناب آقای نجمی در بخش دیگری از خاطره‌گویی خود از یک مرجع تقلید و سخنان وی یاد می‌کند. مرجع تقلیدی که او در خاطره‌گویی خود ترسیم می‌کند شخصیتی است که اولا حرف‌هایی در خصوص یک فیلم می‌گوید که نقلش خلاف ظرائف و مصالح رسانه‌ای است و نباید عمومی شود و ثانیا انقدر نمی‌فهمد که در جمع کوچک‌شان خبرنگار هم هست و ممکن است حرف‌هایش توسط او منتشر شود و ثالثا ضبط صوت آقای خبرنگار را هم ندیده و متوجه نیست حرف‌های ضبط شده ممکن است هرجایی پخش شود. ولی وقتی مرجع تقلید معاذالله ملتفت نیست و اقتضائات شغل خبرنگاری را نمی‌داند و ضبط او را نمی‌بیند چه باک؟! جناب آقای نجمی به عنوان قهرمان درزگیری هستند و سخنان مرجع تقلید را هم مسکوت نگه می‌دارند و جایی نقل نمی‌کنند. که البته در این فقره نشان دادید که مصلحت سنجیهای تان هم مقطعی و سیاست زده است چرا که اگر امری قابل انتشار نباشد و تنقیص شخصیت دینی محسوب شود، مصداق سر و امانت است و بازگو کننده آن در هر زمان، خلاف امانت رفتار کرده و به شخصیت ضربه زده است. آیا این تضعیف شخصیت مرجعیت و قهرمان‌سازی از خود و تنقیص بزرگان حوزه نیست؟ 2. بعضی از رسانه‌های متمایل به جریانات سیاسی خاص، شیوه‌ای نه چندان جدید برای بیان مواضع خود پیدا کرده‌اند. در ابتدا اسم مقاومت می‌آورند و بعد از چندی سازش و تسلیم را تئوریزه می‌کنند یا دم از اتحاد می‌زنند و بعد تفرقه‌افکنی می‌کنند. سایت مباحثات نیز اگر در دعوت خود به حفظ اتحاد و دوری از حاشیه صادق بود اولا نباید با خاطره‌های صحت‌سنجی نشده به تفرقه‌افکنی و تخریب چهره بزرگان و مراجع می‌پرداخت و ثانیا باید خبرنگاری که با جهت‌دهی خبری این بلوا را به راه ‌انداخت محکوم می‌کرد. البته برای این کار هنوز هم دیر نشده است اگر صداقتی باشد. 3. سایت مباحثات در ضبط و انتشار مصاحبه‌ها دو هدف می‌تواند داشته باشد: یا می‌خواهد به حق و حقیقت برسد و آن را به مخاطب خود عرضه کند یا می‌خواهد غث و سمین و حق و باطل را با هم بیامیزد تا حرف‌های مسموم و ناروا را در پوسته‌ای از حقیقت بپیچد و آن را به بینندگان بخوراند. اگر هدف مباحثات اولی بود نباید خاطره شفاهی را بدون هیچ ارزیابی و به صورت خام منتشر می‌کرد. و در صورتی که مطالب خلاف واقع موجود در یک مصاحبه اثبات می شود، حفظ آن در سایت و عدم عذرخواهی رسمی از مخاطبان، چه وجهی دارد؟! آیا جز این است که می خواهید انتشار دروغ قطعی را استدامه دهید و بر آن اصرار ورزید؟! سیره علمای سلف را بنگرید؛ اگر مطلب نادرستی در درس به شاگردان القا می کردند فردایش رسما در کرسی درس اصل ماجرا را به همگان اعلان و در صدد جبران بر می آمدند و گاه اگر در پاسخ به مستشکلی مطلب خلاف بیان می شد، همان شب قبل از جلسه درس، به سراغ او رفته بر اشتباه خود اذعان می کردند. طبیعی است این قبیل اقدامات نه تنها از اعتبار یک رسانه حوزوی نمی کاهد، بلکه موجب جلب بیشتر مخاطبان خواهد شد. آیا واقعا مسؤولین این سایت از آفات خاطره شفاهی و ضوابط تاریخی در زمینه استفاده از آن آگاهی ندارند؟ اگر آگاهی ندارند باید هرچه سریع‌تر در دوره‌های علمی تاریخی شرکت کنند چراکه خطر تحریف تاریخ چیزی نیست که در دنیا یا آخرت جبران شود و اگر آگاهی دارند؛ چرا دانسته و عامدانه به آلوده کردن حافظه تاریخی طلاب مشغول‌اند؟ آیا خدایی ناکرده از این قضیه سودی می‌برند؟ 4. بجای فرافکنی، بهتر است شرح ماوقع خروج از جامعه مدرسین را در اختیار مخاطب تان قرار دهید. فراموش نکنیم؛ آخرت‌بینی برای همه به ویژه طلاب اصل است. چه فضای رسانه‌ای باشد چه فضای علمی یا فضاهای دیگر. @rozaneebefarda
💥حکم فقهی از منظر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (مجمع المسائل، ۵۳۲و۵۳۳) 🔶حاشیه لطفا کارگزاران دولت بخوانند! 🔻اختصاصی @rozaneebefarda
مؤمن کم حرف و پرکار است منافق کم کار و پرحرف! @rozaneebefarda
💥سرمقاله روزی نامه اعتماد به قلم محسن غرویان! این تحرکات نشانگر استمرار برنامه اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان بر دامن زدن بیشتر به ماجراست. گرچه تیر به سنگ خورده اما همچنان به دمیدن بر آتش سرد مشغول اند.... @rozaneebefarda
اعلان مرجعیت آقای ؛ سه تخلف از قاعده در آن واحد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⁉️می گویند فلانی هم شبهه اعلمیت نداشت ولی رساله داد، فقط زورتان به آقای رسیده؟! می گویند فلان مرجع هم مورد حمایت فلان جریان سیاسی بوده است، فقط به ایشان انتقاد دارید؟! رفتار آنها خلاف سیره سلف صالح نبوده است؟! ❗️عزیزان! ما با کسی دشمنی نداریم! فدایی جناح خاصی هم نیستیم! حضرات آیات و هم همفکر ما نیستند، آیا کسی می تواند به خدشه کند؟ آیا کسی به خود جرئت می دهد به ساحت مرجعیتشان تعرضی کند؟! 🙏لطفا اندکی بدون تعصب به عرائضم توجه کنید: 🔹آقای سه ویژگیِ خلاف قاعده را با هم دارند، هر کدام از این سه ویژگی اگر در کسی باشد، در حد خود قابل نقد است اما آنچه واکنش حوزویان را به همراه داشته، جمع شدن هر سه ویژگی با هم در یک نفر است. این است که میتواند مبدأ یک باشد: 1️⃣ اولا ایشان زمانی اعلام مرجعیت کرده اند که هیچ اشاره ای در محافل تخصصی فقه و اصول به ایشان نیست. در درس خارج های مطرح و قوی حوزه، نامی از درس ایشان نیست. این مسئله فرق می کند با اینکه بگوییم ایشان مجتهد نیست یا از لحاظ علمی ضعیف است. نه! ربطی ندارد! علمیت و اجتهاد مسئله ای است و اعلمیت و در تراز مرجع تقلید بودن، مسئله دیگری است! مرجعیت شبهه اعلمیت می خواهد نه صرف علمیت!(1) 2️⃣ ثانیا دفتر ایشان به صورت ابتدا به ساکن(2)، در حال تبلیغ مرجعیت ایشان است. آن هم نه صرفا با نصب یک تابلو و چاپ یک رساله، بلکه با رفتار هایی نظیر دعوت از بانوان تیم ملی کاراته، دعوت از خبرنگاران و توزیع کارت هدیه بین آن ها. توزیع پول بین شرکت کنتدگان و امثالهم. مراسم "استقبال از مرجع عالیقدر..." هم در یکی از شهرستان ها در آستانه برگزاری بود که لغو آن، ناراحتی و بیانیه ایشان را در پی داشت. 3️⃣ ثالثا، یک جریان سیاسی خاص که از لحاظ صبغه مذهبی و اعتقادی اصلا پرونده جالبی ندارد، در حال تقویت و ضریب دادن به ایشان است. ✅ سه تخلف از قاعده در آن واحد؛ خودتان انصاف دهید، اصلا سیره سلف صالح به کنار! این روش ، روشی منطقی و عقلایی است؟! به فرض که به افراد دیگری هم برخی انتقادات مذکور وارد بوده و مسامحتاً کسی با آن ها تقابل نکرده است، آیا منطقی است که اجازه بدهیم همه اشتباهات را با هم یک نفر انجام دهد و بنیانگذار یک مسیر اشتباه و خطرناک برای آیندگان شود؟! به نظرتان اگر داریم انتقاد میکنیم، نگران جایگاه یک حزب و جریان سیاسی هستیم؟! نسبت به آینده حوزه مسئولیت نداریم؟!! ✍میماند یک مطلب؛ که آیا ، در ، آن هم وقتی چشم طمع جریان کفر و استکبار به آن حکومت دوخته شده است، و می گوید از هیچ تلاشی برای نفوذ در نهاد دین دریغ نمی کنند، می تواند بدون قاعده و قانون و ممیزی، یله و رها باشد یا نه؟! این خود مجالی واسع و پرداختی مستقل می طلبد لکن هر نتیجه ای که بگیریم، به بحث فوق خدشه ای وارد نمی کند. و متن بالا مبتنی بر نتیجه این بحث نیست‌. --------------- (1) لطفا به مثال نقض نیاورید! زمانی که مرجعیت ایشان مطرح شد، اولا بزرگانی مثل آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله جوادی آملی، اشارات و تصریحاتی به اعلمیت ایشان داشتند، و ثانیا در ابتدا بسیار به ایشان اصرار شد و ایشان قبول نمی کردند و به دیگران رجوع می دادند. میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است! (2) تبلیغ ابتدا به ساکن، فرق می کند با تبلیغی که دفاتر مراجع موجود می کنند. مرجعی که مرجعیتش از طریق رجوع فضلا و اهل خبره ثابت شده است، می تواند در راستای اطلاع رسانی به مقلدین خود، رساله توزیع کند و از عنوان "مرجع عالیقدر" استفاده کند. اگر چه برخی از مراجع استفاده از این عناوین را هم اجازه نمی دهند. (محمد رضایی/کانال کشکول یک طلبه) @rozaneebefarda
اعتراض یک روحانی موجب انصراف از سخنرانی در جلسه مبلغان محرم ۹۸ گردید! 💥گزارش اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مهمترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر حوزه مسئولان است آنهم نه با خواهش و تقاضا بلکه آمرانه بگویید نکن. در جلسه همایش مبلغان محرم ۹۸، که با حضور جمع کثیری از طلاب و سخنرانی ریاست محترم قوه قضاییه در سالن دفتر تبلیغات برگزار شد، بنا به قرار قبلی ابتدا آقای احمد واعظی مسئول دفتر تبلیغات برای ایراد سخنانی در جایگاه حاضر شد که حضور وی واکنش انتقادی یکی از معممین را به دنبال داشت و در نتیجه پیشنهاد این روحانی و همراهی تعدادی از حضار، واعظی از ادامه سخنان خود منصرف شد. 🔸در همان ابتداقبل از شروع سخنرانی اقای واعظی بعد از سلام و صلوات ایشان، طلبه‌ای با گرفتن اجازه و بسیار محترمانه سوال کردند: اقای واعظی با توجه به سابقه فعالیت شما بفرمایید چه سنخیتی با جریان انقلابی و مبارزه با فساد دارید؟! چرا امروز میخواهید از جریانات انقلابی و آقای کسب آبرو کنید؟! 🔹امروز اینهمه طلبه دغدغه‌مند و انقلابی نیامده‌اند با حرفهای شما اتلاف وقت کنند. مگر امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان و مدیران دفتر تبلیغات نفرمودند : « . . . در مجموعه کشور نام و نشانی از این دفتر نمی‌بینم. در دیدارهایی که مدتی است با اهالی فرهنگ و هنر دارم، سؤالات مختلفی در حوزه تصویرگری از چهره ائمه و شاخص‌های معماری اسلامی توسط حاضران مطرح می‌شود، اما برای پاسخ به این سؤالات، شما هیچگاه به ذهن من نیامده‌اید؛ شما در وضعیت مرجعیت پاسخگویی قرار نگرفته‌اید و حضور ندارید . . . » 🔹در ادامه طلبه منتقد گفت: « آقای واعظی بروید کنار بگذارید آقای رئیسی ادامه دهند و شما به وظائف بر زمین مانده فکر و چاره‌ای پیدا کنید، نه اینکه هنوز در این چهل سال برای هیچکدام از فحول اخلاق و معنویت توفیق برگزاری جلسه‌ای نداشتید اما برای کسی که حامی فتنه بود و مجری و و خلاصه اینکه حال و روز او بر کسی پوشیده نبود و لکن با نماز میت امام خامنه‌ای بر جسد او بسیاری حقایق روشن‌تر شد؛ آمدید همایش تجلیل برگزار کردید و او را اسوه اخلاق سیاسی اجتماعی معرفی کردید!؟ به چه حقی و با چه رویی؟!» در ادامه به جهت صراحت لهجه و بیان سخنان مستند و متقن روحانی مطالبه‌گر و همراهی جمع، آقای واعظی جایگاه سخن را رها کرد و به کناری رفت و سخنرانی ریاست قوه قضاییه آغاز گردید. سخنران اصلی مراسم ضمن تأکید بر مبارزه با مفاسد (خصوصا مفاسد اقتصادی)، طلاب را به انتقال مشکلات مردم از طریق دفتر تبلیغات دعوت کرد. بعد از پایان مراسم برخی از حضار بنا به اقتضای جلسه، انتقاداتی را نسبت به اصل این اعتراض داشتند اما جمع زیادی از مبلغین از اعتراض روحانی منتقد استقبال و از او تشکر کردند. عدم واکنش تیم حفاظت قوه قضاییه به این انتقاد صریح در جلسه رسمی با حضور رئیس قوه، نشانگر سعه صدر و نوع مواجهه ایشان با دیدگاه‌های انتقادی است. 🔶حاشیه سیاه نمایی برخی رسانه‌های نزدیک به اصلاحات و اعتدال در مورد انتقاد صریح یک روحانی، آنهم در جمع اختصاصی روحانیون، و خلاف گویی در این زمینه، از عجایب روزگار و مایه تعجب و تأسف است. فارغ هرنگاهی که به اقدام این روحانی معترض در مقام عمل داشته باشیم، اصل بیان انتقادات بدون لکنت و صریح، هرچند ناخوشایند متولیان امور (دفتر تبلیغات) باشد، امری مطلوب و نشانه تعالی سیاسی/اجتماعی و مطابق با وظیفه ذاتی روحانیت است که هرگز در مقابل رویه های غلط سکوتش جایز نیست. گرچه اگر این سنخ انتقادات در فضای همدلانه و غیررسمی مطرح می شد، ای بسا تأثیر گذارتر می نمود اما وقتی دفتر تبلیغات قم زمینه ای برای هم اندیشی و کانالی برای شنیدن صدای منتقدین ایجاد نمی کند، در وقوع چنین مسائلی بیش از همگان باید نوک پیکان انتقادات را متوجه این سازمان عریض و طویل دانست. @rozaneebefarda