eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
نکاتی پیرامون جوابیه مباحثات @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مدیریت محترم مباحثات؛ سلام علیکم پیرو انتشار جوابیه سایت مباحثات، نکاتی در پاسخ بیان خواهد شد. انتظار می‌رود که سایت مباحثات و شبکه‌های اقماری آن طبق قانون و جهت مراعات اخلاق رسانه‌ای، جوابیه تحریریه روزنه را در رسانه‌های منتشر کننده مطلب مزبور، بازنشر نماید. 1. خاطره منتشره توسط آقای احمد نجمی در فضای ملتهب درگیری‌های اخیر علاوه بر نمامی رسانه‌ای که در یادداشت‌های قبل به آن اشاره شد، مشمول «استیضاع ارباب الدین» بود و خواسته یا ناخواسته در آن فضا «معونة أهل الفسق و البغی» نیز محسوب می‌شد که همه این عناوین در روایات ما مذموم شمرده شده و در برخی روایات نیز نشانه نفاق دانسته شده است.(مصباح الشریعه ص145-144) جناب آقای نجمی در شرایطی که هجمه رسانه‌ای دشمن علاوه بر تفرقه‌افکنی به هدم شخصیت آیت‌الله یزدی می‌پرداخت، خاطره‌ای منتشر نمود و ایشان را شخصیتی نشان داد که «فی المجلس ناراحت می‌شود و مطالبی می‌گوید.» یعنی جناب آیت‌الله یزدی با آن همه سابقه سیاسی، کیاست، تقوا و علمیت توان حفظ زبان خود را ندارند و این جناب آقای نجمی است که باید حرف‌های ناصواب ایشان را تصحیح نموده و بعضی را منتشر کند و بعضی را نه؟! جناب آقای نجمی در بخش دیگری از خاطره‌گویی خود از یک مرجع تقلید و سخنان وی یاد می‌کند. مرجع تقلیدی که او در خاطره‌گویی خود ترسیم می‌کند شخصیتی است که اولا حرف‌هایی در خصوص یک فیلم می‌گوید که نقلش خلاف ظرائف و مصالح رسانه‌ای است و نباید عمومی شود و ثانیا انقدر نمی‌فهمد که در جمع کوچک‌شان خبرنگار هم هست و ممکن است حرف‌هایش توسط او منتشر شود و ثالثا ضبط صوت آقای خبرنگار را هم ندیده و متوجه نیست حرف‌های ضبط شده ممکن است هرجایی پخش شود. ولی وقتی مرجع تقلید معاذالله ملتفت نیست و اقتضائات شغل خبرنگاری را نمی‌داند و ضبط او را نمی‌بیند چه باک؟! جناب آقای نجمی به عنوان قهرمان درزگیری هستند و سخنان مرجع تقلید را هم مسکوت نگه می‌دارند و جایی نقل نمی‌کنند. که البته در این فقره نشان دادید که مصلحت سنجیهای تان هم مقطعی و سیاست زده است چرا که اگر امری قابل انتشار نباشد و تنقیص شخصیت دینی محسوب شود، مصداق سر و امانت است و بازگو کننده آن در هر زمان، خلاف امانت رفتار کرده و به شخصیت ضربه زده است. آیا این تضعیف شخصیت مرجعیت و قهرمان‌سازی از خود و تنقیص بزرگان حوزه نیست؟ 2. بعضی از رسانه‌های متمایل به جریانات سیاسی خاص، شیوه‌ای نه چندان جدید برای بیان مواضع خود پیدا کرده‌اند. در ابتدا اسم مقاومت می‌آورند و بعد از چندی سازش و تسلیم را تئوریزه می‌کنند یا دم از اتحاد می‌زنند و بعد تفرقه‌افکنی می‌کنند. سایت مباحثات نیز اگر در دعوت خود به حفظ اتحاد و دوری از حاشیه صادق بود اولا نباید با خاطره‌های صحت‌سنجی نشده به تفرقه‌افکنی و تخریب چهره بزرگان و مراجع می‌پرداخت و ثانیا باید خبرنگاری که با جهت‌دهی خبری این بلوا را به راه ‌انداخت محکوم می‌کرد. البته برای این کار هنوز هم دیر نشده است اگر صداقتی باشد. 3. سایت مباحثات در ضبط و انتشار مصاحبه‌ها دو هدف می‌تواند داشته باشد: یا می‌خواهد به حق و حقیقت برسد و آن را به مخاطب خود عرضه کند یا می‌خواهد غث و سمین و حق و باطل را با هم بیامیزد تا حرف‌های مسموم و ناروا را در پوسته‌ای از حقیقت بپیچد و آن را به بینندگان بخوراند. اگر هدف مباحثات اولی بود نباید خاطره شفاهی را بدون هیچ ارزیابی و به صورت خام منتشر می‌کرد. و در صورتی که مطالب خلاف واقع موجود در یک مصاحبه اثبات می شود، حفظ آن در سایت و عدم عذرخواهی رسمی از مخاطبان، چه وجهی دارد؟! آیا جز این است که می خواهید انتشار دروغ قطعی را استدامه دهید و بر آن اصرار ورزید؟! سیره علمای سلف را بنگرید؛ اگر مطلب نادرستی در درس به شاگردان القا می کردند فردایش رسما در کرسی درس اصل ماجرا را به همگان اعلان و در صدد جبران بر می آمدند و گاه اگر در پاسخ به مستشکلی مطلب خلاف بیان می شد، همان شب قبل از جلسه درس، به سراغ او رفته بر اشتباه خود اذعان می کردند. طبیعی است این قبیل اقدامات نه تنها از اعتبار یک رسانه حوزوی نمی کاهد، بلکه موجب جلب بیشتر مخاطبان خواهد شد. آیا واقعا مسؤولین این سایت از آفات خاطره شفاهی و ضوابط تاریخی در زمینه استفاده از آن آگاهی ندارند؟ اگر آگاهی ندارند باید هرچه سریع‌تر در دوره‌های علمی تاریخی شرکت کنند چراکه خطر تحریف تاریخ چیزی نیست که در دنیا یا آخرت جبران شود و اگر آگاهی دارند؛ چرا دانسته و عامدانه به آلوده کردن حافظه تاریخی طلاب مشغول‌اند؟ آیا خدایی ناکرده از این قضیه سودی می‌برند؟ 4. بجای فرافکنی، بهتر است شرح ماوقع خروج از جامعه مدرسین را در اختیار مخاطب تان قرار دهید. فراموش نکنیم؛ آخرت‌بینی برای همه به ویژه طلاب اصل است. چه فضای رسانه‌ای باشد چه فضای علمی یا فضاهای دیگر. @rozaneebefarda
💥حکم فقهی از منظر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (مجمع المسائل، ۵۳۲و۵۳۳) 🔶حاشیه لطفا کارگزاران دولت بخوانند! 🔻اختصاصی @rozaneebefarda
مؤمن کم حرف و پرکار است منافق کم کار و پرحرف! @rozaneebefarda
💥سرمقاله روزی نامه اعتماد به قلم محسن غرویان! این تحرکات نشانگر استمرار برنامه اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان بر دامن زدن بیشتر به ماجراست. گرچه تیر به سنگ خورده اما همچنان به دمیدن بر آتش سرد مشغول اند.... @rozaneebefarda
اعلان مرجعیت آقای ؛ سه تخلف از قاعده در آن واحد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⁉️می گویند فلانی هم شبهه اعلمیت نداشت ولی رساله داد، فقط زورتان به آقای رسیده؟! می گویند فلان مرجع هم مورد حمایت فلان جریان سیاسی بوده است، فقط به ایشان انتقاد دارید؟! رفتار آنها خلاف سیره سلف صالح نبوده است؟! ❗️عزیزان! ما با کسی دشمنی نداریم! فدایی جناح خاصی هم نیستیم! حضرات آیات و هم همفکر ما نیستند، آیا کسی می تواند به خدشه کند؟ آیا کسی به خود جرئت می دهد به ساحت مرجعیتشان تعرضی کند؟! 🙏لطفا اندکی بدون تعصب به عرائضم توجه کنید: 🔹آقای سه ویژگیِ خلاف قاعده را با هم دارند، هر کدام از این سه ویژگی اگر در کسی باشد، در حد خود قابل نقد است اما آنچه واکنش حوزویان را به همراه داشته، جمع شدن هر سه ویژگی با هم در یک نفر است. این است که میتواند مبدأ یک باشد: 1️⃣ اولا ایشان زمانی اعلام مرجعیت کرده اند که هیچ اشاره ای در محافل تخصصی فقه و اصول به ایشان نیست. در درس خارج های مطرح و قوی حوزه، نامی از درس ایشان نیست. این مسئله فرق می کند با اینکه بگوییم ایشان مجتهد نیست یا از لحاظ علمی ضعیف است. نه! ربطی ندارد! علمیت و اجتهاد مسئله ای است و اعلمیت و در تراز مرجع تقلید بودن، مسئله دیگری است! مرجعیت شبهه اعلمیت می خواهد نه صرف علمیت!(1) 2️⃣ ثانیا دفتر ایشان به صورت ابتدا به ساکن(2)، در حال تبلیغ مرجعیت ایشان است. آن هم نه صرفا با نصب یک تابلو و چاپ یک رساله، بلکه با رفتار هایی نظیر دعوت از بانوان تیم ملی کاراته، دعوت از خبرنگاران و توزیع کارت هدیه بین آن ها. توزیع پول بین شرکت کنتدگان و امثالهم. مراسم "استقبال از مرجع عالیقدر..." هم در یکی از شهرستان ها در آستانه برگزاری بود که لغو آن، ناراحتی و بیانیه ایشان را در پی داشت. 3️⃣ ثالثا، یک جریان سیاسی خاص که از لحاظ صبغه مذهبی و اعتقادی اصلا پرونده جالبی ندارد، در حال تقویت و ضریب دادن به ایشان است. ✅ سه تخلف از قاعده در آن واحد؛ خودتان انصاف دهید، اصلا سیره سلف صالح به کنار! این روش ، روشی منطقی و عقلایی است؟! به فرض که به افراد دیگری هم برخی انتقادات مذکور وارد بوده و مسامحتاً کسی با آن ها تقابل نکرده است، آیا منطقی است که اجازه بدهیم همه اشتباهات را با هم یک نفر انجام دهد و بنیانگذار یک مسیر اشتباه و خطرناک برای آیندگان شود؟! به نظرتان اگر داریم انتقاد میکنیم، نگران جایگاه یک حزب و جریان سیاسی هستیم؟! نسبت به آینده حوزه مسئولیت نداریم؟!! ✍میماند یک مطلب؛ که آیا ، در ، آن هم وقتی چشم طمع جریان کفر و استکبار به آن حکومت دوخته شده است، و می گوید از هیچ تلاشی برای نفوذ در نهاد دین دریغ نمی کنند، می تواند بدون قاعده و قانون و ممیزی، یله و رها باشد یا نه؟! این خود مجالی واسع و پرداختی مستقل می طلبد لکن هر نتیجه ای که بگیریم، به بحث فوق خدشه ای وارد نمی کند. و متن بالا مبتنی بر نتیجه این بحث نیست‌. --------------- (1) لطفا به مثال نقض نیاورید! زمانی که مرجعیت ایشان مطرح شد، اولا بزرگانی مثل آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله جوادی آملی، اشارات و تصریحاتی به اعلمیت ایشان داشتند، و ثانیا در ابتدا بسیار به ایشان اصرار شد و ایشان قبول نمی کردند و به دیگران رجوع می دادند. میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است! (2) تبلیغ ابتدا به ساکن، فرق می کند با تبلیغی که دفاتر مراجع موجود می کنند. مرجعی که مرجعیتش از طریق رجوع فضلا و اهل خبره ثابت شده است، می تواند در راستای اطلاع رسانی به مقلدین خود، رساله توزیع کند و از عنوان "مرجع عالیقدر" استفاده کند. اگر چه برخی از مراجع استفاده از این عناوین را هم اجازه نمی دهند. (محمد رضایی/کانال کشکول یک طلبه) @rozaneebefarda
اعتراض یک روحانی موجب انصراف از سخنرانی در جلسه مبلغان محرم ۹۸ گردید! 💥گزارش اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مهمترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر حوزه مسئولان است آنهم نه با خواهش و تقاضا بلکه آمرانه بگویید نکن. در جلسه همایش مبلغان محرم ۹۸، که با حضور جمع کثیری از طلاب و سخنرانی ریاست محترم قوه قضاییه در سالن دفتر تبلیغات برگزار شد، بنا به قرار قبلی ابتدا آقای احمد واعظی مسئول دفتر تبلیغات برای ایراد سخنانی در جایگاه حاضر شد که حضور وی واکنش انتقادی یکی از معممین را به دنبال داشت و در نتیجه پیشنهاد این روحانی و همراهی تعدادی از حضار، واعظی از ادامه سخنان خود منصرف شد. 🔸در همان ابتداقبل از شروع سخنرانی اقای واعظی بعد از سلام و صلوات ایشان، طلبه‌ای با گرفتن اجازه و بسیار محترمانه سوال کردند: اقای واعظی با توجه به سابقه فعالیت شما بفرمایید چه سنخیتی با جریان انقلابی و مبارزه با فساد دارید؟! چرا امروز میخواهید از جریانات انقلابی و آقای کسب آبرو کنید؟! 🔹امروز اینهمه طلبه دغدغه‌مند و انقلابی نیامده‌اند با حرفهای شما اتلاف وقت کنند. مگر امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان و مدیران دفتر تبلیغات نفرمودند : « . . . در مجموعه کشور نام و نشانی از این دفتر نمی‌بینم. در دیدارهایی که مدتی است با اهالی فرهنگ و هنر دارم، سؤالات مختلفی در حوزه تصویرگری از چهره ائمه و شاخص‌های معماری اسلامی توسط حاضران مطرح می‌شود، اما برای پاسخ به این سؤالات، شما هیچگاه به ذهن من نیامده‌اید؛ شما در وضعیت مرجعیت پاسخگویی قرار نگرفته‌اید و حضور ندارید . . . » 🔹در ادامه طلبه منتقد گفت: « آقای واعظی بروید کنار بگذارید آقای رئیسی ادامه دهند و شما به وظائف بر زمین مانده فکر و چاره‌ای پیدا کنید، نه اینکه هنوز در این چهل سال برای هیچکدام از فحول اخلاق و معنویت توفیق برگزاری جلسه‌ای نداشتید اما برای کسی که حامی فتنه بود و مجری و و خلاصه اینکه حال و روز او بر کسی پوشیده نبود و لکن با نماز میت امام خامنه‌ای بر جسد او بسیاری حقایق روشن‌تر شد؛ آمدید همایش تجلیل برگزار کردید و او را اسوه اخلاق سیاسی اجتماعی معرفی کردید!؟ به چه حقی و با چه رویی؟!» در ادامه به جهت صراحت لهجه و بیان سخنان مستند و متقن روحانی مطالبه‌گر و همراهی جمع، آقای واعظی جایگاه سخن را رها کرد و به کناری رفت و سخنرانی ریاست قوه قضاییه آغاز گردید. سخنران اصلی مراسم ضمن تأکید بر مبارزه با مفاسد (خصوصا مفاسد اقتصادی)، طلاب را به انتقال مشکلات مردم از طریق دفتر تبلیغات دعوت کرد. بعد از پایان مراسم برخی از حضار بنا به اقتضای جلسه، انتقاداتی را نسبت به اصل این اعتراض داشتند اما جمع زیادی از مبلغین از اعتراض روحانی منتقد استقبال و از او تشکر کردند. عدم واکنش تیم حفاظت قوه قضاییه به این انتقاد صریح در جلسه رسمی با حضور رئیس قوه، نشانگر سعه صدر و نوع مواجهه ایشان با دیدگاه‌های انتقادی است. 🔶حاشیه سیاه نمایی برخی رسانه‌های نزدیک به اصلاحات و اعتدال در مورد انتقاد صریح یک روحانی، آنهم در جمع اختصاصی روحانیون، و خلاف گویی در این زمینه، از عجایب روزگار و مایه تعجب و تأسف است. فارغ هرنگاهی که به اقدام این روحانی معترض در مقام عمل داشته باشیم، اصل بیان انتقادات بدون لکنت و صریح، هرچند ناخوشایند متولیان امور (دفتر تبلیغات) باشد، امری مطلوب و نشانه تعالی سیاسی/اجتماعی و مطابق با وظیفه ذاتی روحانیت است که هرگز در مقابل رویه های غلط سکوتش جایز نیست. گرچه اگر این سنخ انتقادات در فضای همدلانه و غیررسمی مطرح می شد، ای بسا تأثیر گذارتر می نمود اما وقتی دفتر تبلیغات قم زمینه ای برای هم اندیشی و کانالی برای شنیدن صدای منتقدین ایجاد نمی کند، در وقوع چنین مسائلی بیش از همگان باید نوک پیکان انتقادات را متوجه این سازمان عریض و طویل دانست. @rozaneebefarda
💥انتشار عکس و خبر سیدمحمد خاتمی در شماره دیروز پنجشنبه روزنامه اطلاعات!!! تنها چیزی که نزد مطبوعات اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان اعتبار و حرمت ندارد، است! کسانی که احترام قانون را پاس ندارند، موجودات خطرناکی اند.... @rozaneebefarda
درنگی در آثار مخرب پدیده شوم نمامی در حوزه قم(۲) 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📸در روزهای اخیر و بعد از آتش افروزی رسانه‌ای پردامنه معاندین، دو تن از مسئولین عالی نظام؛ آیات و با صمیمیتی خاص در یک قاب حاضر شدند. خبری مسرت‌بخش برای عموم دلسوزان نظام، خصوصا که صدالبته تحیر و عصبانیت را بدنبال داشت! ◀️با فروکش کردن آتش فتنه اخیر فضا برای تحلیل ماوقع و اهداف افراد و جریان‌های مرموز ذی‌نفع فراهم است و در این زمینه ذکر نکات ذیل ضروری می‌نماید: ✳️1. پیگیری اخبار و گفتار برخی شخصیت‌های مؤثر در فتنه اخیر به ما نشان می‌دهد که یکی از اهداف فتنه‌گران شبهه‌افکنی پیش از انتخابات علیه بود. امری که هر ساله اتفاق می‌افتاد اما امسال با برنامه‌ریزی پیچیده‌تر دنبال شد. ❇️2. در حال حاضر بر خلاف میل گردانندگان جنجال اخیر، جدال بین آیات یزدی و آملی به یک بحران فراگیر مردمی تبدیل نشد و مردم که تا پیش از این را اولویت خود می‌دانستند امروز هم با مشکلاتی که برای‌شان پدید آورده درگیر زندگی خود هستند و علاقه‌ای برای پیگیری یک اختلاف جزئی ندارند. در این شرایط بهترین حالت برای و هیزم‌کشان آن، «عمومیت‌بخشی به مسائل مطرح شده در جدال اخیر» و «کشاندن آن تا زمان انتخابات» است تا اولا شورای نگهبان را تضعیف کنند و به گمان باطل خود راحت‌تر بتوانند از این باج بگیرند و ثانیا بین اعضای آن شکاف ایجاد کنند و لابلای شکاف‌های ایجاد شده بازیگران خود را به صحنه انتخابات بکشانند. ✳️3. این نقشه بازیگردانان و بازیگرانی دارد که البته نقشه‌های پیچیده سابق را ادامه می‌دهند و همچنان با همه توان مشغول کارند! اشاره به برخی نمونه‌ها در این زمینه، خالی از لطف نیست! 🔹آقای از جمله کسانی بود که در سرمقاله روزنامه‌ زرد و بی اعتبار ، تلاش کرد خط فتنه را ادامه داده، عکس های منتشر شده را جلوه دهد! ◀️جناب آقای (شیخ اعتدالی که می‌خواست در کسوت مدافع حسن روحانی کاندید ریاست جمهوری سال96 شود ) ضمن یادداشتش در تلویحا گفت که آشتی بین آقایان یزدی و لاریجانی ظاهری بوده و اختلافات عمیق‌تر از این‌هاست. او پس از طرح آرزوها و خیالات خود؛ سراغ احیای مسائل مطرح شده در فتنه اخیر رفت و مثل سایر هم‌کیشان سیاسی‌اش مردم را بهانه کرد و پاسخ به آن مسائل را مطالبه روز مردم عنوان کرد. ◀️جالب این‌جاست که قبل از غرویان یک سایت درجه دوم حوزوی که علیرغم برخورداری از تحریریه بعضا بدسابقه و طرفدار فتنه۸۸، تلاش می‌کند خود را انقلابی جا بزند، نیز همین خط را دنبال کرده بود و تلاش نمود با کاربست برخی ترفندهای رسانه‌ای نخ نما، تلویحا کدورت‌های آقایان را مستمر و عمیق جلوه دهد! این سایت نیز هم‌چون آقای غرویان از زبان مردم حرف دل خود را زد و به احیای مسائل رد و بدل شده بین بزرگان پرداخت. البته سایت حوزوی مزبور که طبیعتا نسبت به آقای غرویان تازه‌کار محسوب شده،تجربه کم‌تری دارد، ناپختگی نشان داد و مستقیم (و البته با لحنی دل‌سوزانه) دامنه اختلافات اخیر را به سمت شورای نگهبان و انتخابات آتی جهت داد. اشتباهی استراتژیک که گام بعدی اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان را عیان کرد. این خط قبل و بعد از این، در برخی گروه‌های حوزوی نیز توسط برخی از انقلابی نماها ادامه یافت که ردیابی مصادیق آن نیازمند یادداشت های تفصیلی مجزاست. 🔆در پایان؛ خدمت جناب آقای و امثال او باید گفت که مردم در فتنه اخیر جهتی که شما رفتید را دنبال نکردند. شاید شما درگیری‌های معیشتی چندانی نداشته باشید اما عموم طلاب و مردم روزگار سختی را می‌گذرانند. مردم عزیز ایران به مباحثه دو مسؤول عالی نظام به چشم یک اختلاف گذرا نگاه کردند و در طراحی بازی نکردند و گفته‌های آنان را هم به فراموشی سپردند. آیا زمان آن نرسیده به جای پرداختن به این حواشی کم‌اهمیت، از نزدیکی‌تان با استفاده کنید و به جای آنکه همین حیثیت اندک و رو به زوال حوزوی تان را در توجیه اقدامات غلط دولتمردان غربگرا حراج بزنید، آن‌ها را نسبت به وضع سخت مردم و شکست گفتمان اتکا به بیگانه، هوشیار کنید؟! 🔶حاشیه جناب آقای غرویان هرگز استقلال سیاسی را تجربه نکرده و همین شاخصه موجب میشود که در حد یک سلیبریتی ساده سیاسی، مورد سوءاستفاده اصحاب رسانه و خاصه اعتدالگرایان قرار گیرد! او روزگاری سینه چاک علامه بود و همه دنیا را از دریچه نگاه ایشان میدید و اندکی بعد که از طریق و روزنامه ، شکار شد، به مرحوم پیوست و اکنون دنیا را با عینک عاریه ای ایشان می‌بیند! کسی چه می‌داند فردا در کدام اردوگاه خواهد بود! @rozaneebefarda
تصمیم_های_حکومتی_هرگز_آسمانی_نیست_2(2).pdf
1M
💥 حمله هتاکانه به علامه 🔻محلاتی آیت‌الله مصباح را امتداد معرفی کرده است! @rozaneebefarda
خطبه نماز جمعه حجت الاسلام و المسلمین قوامی.mp3
2.18M
💥انتقاد صریح سید صمصام الدین #قوامی(امام جمعه محترم پردیسان قم) خطاب به #حسن_روحانی! 🔻آقای رئیس‌جمهور؛ سرنوشت بنی صدر و سرنوشت رجائی رو ببینید و عبرت بگیرید! 🔻من نصیحت می‌کنم که راه بنی صدر را نروی! راه رجائی را برو! 🔻رجایی می‌گفت من #مقلد امام هستم، بنی‌صدر مقابل او فکر می‌کرد... 🔻رهبر می‌گوید #مذاکره نکنید، شما #هوس_مذاکره کرده‌اید! آنهم مذاکره با #شیطان_بزرگ!! 🔻آقای رییس جمهور! از رجائی و باهنر و بهشتی خجالت بکش! از خون شهدا خجالت بکش! 🔹۸شهریور۱۳۹۸🔸 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد صریح سید صمصام الدین #قوامی(امام جمعه محترم پردیسان قم) خطاب به #حسن_روحانی! 🔻آقای رئیس‌جمهور؛ سرنوشت بنی صدر و سرنوشت رجائی رو ببینید و عبرت بگیرید! 🔻من نصیحت می‌کنم که راه بنی صدر را نروی! راه رجائی را برو! 🔻رجایی می‌گفت من #مقلد امام هستم، بنی‌صدر مقابل او فکر می‌کرد... 🔻رهبر می‌گوید #مذاکره نکنید، شما #هوس_مذاکره کرده‌اید! آنهم مذاکره با #شیطان_بزرگ!! 🔻آقای رییس جمهور! از رجائی و باهنر و بهشتی خجالت بکش! از خون شهدا خجالت بکش! 🔹۸شهریور۱۳۹۸🔸 @rozaneebefarda
بازخوانی یک فتنه(3) 🔻مرجعیت شیعه و تهدید رویکرد «لیبرالیستی، پلورالیستی و وراثتی» [صفحه۱از۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❌تقابل؛ یکی از عرصه‌های طبیعی و ذاتی است امّا گاهی اوقات سطح درگیری‌های رسانه‌ای بالا می‌رود و جدل‌ها جلوه تخریب به خود می‌گیرد. البته تعبیر « » شاید دیگر وافی درگیری‌های اخیر ،که آتش آن به برکت روشنگری طلاب انقلابی و بصیرت عمومی فروکش کرد نباشد و ما در برخی از زد و خوردهای رسانه‌ای دیگر با تخریبی ساده مواجه نیستیم بلکه با یک طرف هستیم. ◀️خط ترور رسانه‌ای در سال‌هاست که از جانب سایت‌ها و حساب‌های زنجیره‌ای دنبال می‌شود و شخصیت‌های عزیزی هم‌چون حفظه‌الله از قربانیان این ترور هستند و پس از ایشان؛ ظاهرا نام در فهرست سیاه قرار گرفته است. ایشان در فتنه اخیر نیز به جرم دفاع از مورد هجمه رسانه‌های معلوم‌الحال قرار گرفتند. 🔻🔻با موضع‌گیری چهره‌های درجه چندم متمایل به جریان‌ اصلاح‌طلب و اعتدالگرا هم‌چون آقایان: سعید جوادی، غرویان، فاضل میبدی، زائری و... صحنه نبرد رسانه‌ای مشخص شد و می‌توان گفت در شرایط حاضر از سه ناحیه مورد محاصره و تهدید قرار گرفته است: رویکرد «لیبرالیستی»؛ «پلورالیستی» و «وراثتی». ◀️این سه رویکرد به نحو عیانی در موضع‌گیری طرف‌داران شخص وجود داشت که ضمن نقل عبارت آنان تحلیل خود را ارائه خواهیم داد: ◾️آقای غرویان در گفت و گو با خبرنگار رور بیست و ششم مرداد گفت: «مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر و است.» 🔻او با یک حد وسط (قلبی و باطنی بودن مناط صحت رجوع به مرجع) شرط مرجعیت یک فرد را از خارج کرده و به عرف احاله نمود و امکان را ذاتا ممتنع فرض کرد. این دیدگاه یعنی همان‌طور که مناط مشروعیت یک رئیس‌جمهور در حکومتی پذیرش و اقبال و اعتماد عمومی است؛ مناط صحت مرجعیت نیز اعتماد قلبی و باطنی مکلف است. البته او در عبارت قبل سخنان خود و در مقام ثبوت به دینی و مذهبی بودن مقام مرجعیت اذعان می‌کنند ولی آن‌گاه که به مقام اثبات و تشخیص مکلفین می‌رسند رویکردی لیبرالیستی پیدا می‌کنند و تمام المناط را قلب و باطن مکلف معرفی می‌کنند. شکی نیست که این رویکرد مورد پذیرش هیچ‌یک از فقهای عظام نبوده و نیست. ◾️◾️هم‌چنین آقای غرویان در ادامه دفاع خود از جناب علوی بروجردی (که همراهی‌اش با جریان اعتدال در مقاطع مختلف آشکار شده است) می‌گوید: « در حوزه نسبت به دین، اسلام و فرهنگ تشیع قرائت‌های مختلف هست. و علماء صاحب نظر هستند و هر کدام و دیدگاهی دارند. دلیلی ندارد که یک دیدگاه یا قرائت بخواهد همه را تابع قرائت خودش کند. آیت الله یزدی هم به هر حال قرائتی از دین و اسلام دارند. ولی این دلیل نمی شود که همه مجتهدین و صاحب نظران دیگر مقلد ایشان شوند و یا نظر ایشان را بپذیرند.» 🔻 این نگاه نیز ریشه در پلورالیسم سیاسی-اجتماعی دارد که از شاخصه‌های فکری است. ایشان با این رویکرد؛ نگاه انقلابی و سنت‌های اصیل حوزوی در امر مرجعیت را که مبتنی بر مسلمات دینی ، اخلاقی و فقهی است؛ به عنوان یک قرائت در نظر می‌گیرد و نگاه غیرانقلابی را نیز که مورد تمشی امثال جناب علوی بروجردی است؛ قرائت دیگری می‌خواند و در نهایت هر دو را به عنوان قرائت‌های مختلف از دین می‌پذیرد و گزینش یکی از دو قرائت و پای‌بندی اصولی به آن را به عنوان تحجر و خودمحوری قلمداد می‌کند و این نگاه چیزی جز نیست که به هیچ وجه با منظومه فکری اسلام سازگاری ندارد. @rozaneebefarda ادامه در پست بعد
🔻مرجعیت شیعه و تهدید رویکرد «لیبرالیستی، پلورالیستی و وراثتی» [صفحه۲از۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◾️فرد دیگری که در همان روزها به دفاع تمام قد از مرجعیت‌ مورد مناقشه آیت‌الله یزدی برخاست، کسی نبود جز آقای که حمایت‌های او از و ظریف و و... از اذهان پاک‌شدنی نیست. ایشان در سخنانی گفت: « جایگاه، خاندان، شخصیت علمی و فرزانگی حضرت آیت الله علوی بروجردی ذاتا نشان گر چهره دینی، علمی و فقاهتی ایشان است و حتما شخصیت سنجیده، فرزانه و حکیمی هستند که اقدام‌شان جز بر اساس صلاح دین وصلاح حوزه های علمیه نیست. قطعا ملاحظات آیت الله محمدجواد علوی بروجردی در جهت حفظ جایگاه مرجعیت به مراتب بیش از دیگران است. کلیت حوزه این مساله را باور دارد که جایگاه و بیت ایشان چقدر در جامعه علمی و فضای نخبگانی حوزه موثر بوده و هست.» 🔷از آن‌جا که جناب آقای علوی در حوزه علمیه قم شخصیت علمی برجسته‌ای محسوب نمی‌شوند، جناب سعید جوادی نیز تکیه سخن خود را بیش‌تر بر «جایگاه»، «خاندان» و «بیت» ایشان برد اما مشخص نکرد که آیا به نظر ایشان جایگاه و خاندان تأثیری در علمیت و فقاهت و در نهایت؛ مرجعیت فرد دارد یا نه؟ چرا از دیدگاه او «قطعا ملاحظات آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی در جهت حفظ جایگاه مرجعیت به مراتب بیش از دیگران است»؟ و اساسا منظور ایشان از کلیت حوزه چیست که می‌گویند«کلیت حوزه این مسأله را باور دارد که جایگاه و بیت ایشان در جامعه علمی و فضای نخبگانی حوزه مؤثر بوده و هست.»؟ آیا شخص آقای علوی تأثیر خاصی در جامعه علمی داشتند؟ ایشان چند سال است که درس خارج فقه دارند؛ با همه احترام این سؤال مطرح است که درس خارج ایشان چه تأثیری در جو علمی حوزه علمیه داشته و چه موجی در آن ایجاد کرده است؟ آیا غیر از این است که آقای سعید جوادی از اعتبار آیت‌الله العظمی بروجردی برای پر کردن حساب نوه دختری ایشان خرج کرده است؟ آیا و در تشیع موروثی است که بتوان به اعتبار اجداد به نوادگان نسبت علمیت و فرزانگی داد و از آن‌ها تقلید کرد؟ ⚫️در پایان باید گفت که عارضه تمهید مقدمات برای تکیه بر ریاست دینی توسط کسانی که لحیه ای در حوزه سفید نموده اند؛ خود به تنهایی موجب افسوس و سرخوردگی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم هست امّا این‌که عده‌ای برای پشتوانه‌سازی از این عمل دست به و خطرناک بزنند فاجعه‌ای بس بزرگتر است که در صورت عدم پیش‌گیری و روشن‌گری شخصیت‌های بینا و آگاه، آثار مخرب آن دهه‌ها بعد مشخص خواهد شد. @rozaneebefarda
🔴چرا اطرافیان احمدی‌نژاد را #حلقه_انحرافی میخوانیم؟! عبدالرضا داوری مشاور رسانه احمدی نژاد اقدام او را در پیام تبریک‌ تولد مایکل جکسون! مهم ترین آلترناتیو درون ساختاری دربرابر جریان حاکم جمهوری اسلامی خواند! 🔻پرده برداری رسمی از پروژه #عبور_از_فقاهت و روحانیت! آیا بازهم اندک طلاب حامی محمود، عبرت نمی گیرند؟! @rozaneebefarda
سعه صدر رئیس قوه قضائیه، داد مسیح مهاجری را درآورد! روزنامه جمهوری اسلامی بخاطر انتقاد صریح یک روحانی به احمد واعظی، آقای را محاکمه کرد! 💥اشکال نیش غولی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸روزنامه جمهوری اسلامی که سالهاست توسط از چهره‌های سیاسی ذوب در مرحوم اداره می شود، با بهانه قرار دادن یک اتفاق عادی در همایش مبلغان ۹۸، تلاش کرد به تحریک و تخریب ریاست دستگاه قضا بپردازد. 🔻در شماره اخیر این روزنامه متمایل به ، چنین نوشته اند: 🔸 روز پنجشنبه 7 شهریور در همایش مبلغان محرم که با حضور رئیس قوه قضائیه و با سخنرانی ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شده بود، هنگامی که رئیس دفتر تبلیغات درحال خوش‌آمدگوئی بود، یکی از طلاب افراطی در حضور رئیس قوه قضائیه، با اعتراض به سخنرانی آقای واعظی از وی خواست سخنان خود را قطع کند و تریبون را به حجت‌الاسلام رئیسی بسپارد. 🔸 آقای واعظی نیز با سعه‌صدر بلافاصله سخن خود را قطع و از آقای رئیسی برای سخنرانی دعوت کرد. 🔹این واقعه بازتاب زیادی در میان فضلا و علمای قم داشت و سوال اساسی که اکنون مطرح است اینست که رئیس قوه قضائیه، که در ماه‌های اخیر وعده‌های بسیار خوبی برای برخورد با اخلالگران در زمینه‌های مختلف داده است، با این فرد که در حضور بالاترین مسئول دستگاه قضا مرتکب اخلال در همایش و مانع سخنرانی کسی شد که با حکم رهبری مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را دارد و میزبان مدعوین و رئیس قوه قضائیه بوده چه برخوردی خواهد کرد؟ 🔶حاشیه ۱. روزنامه‌ای که در علامه سازی و کاربست القاب و عناوین پرطمطراق برای چهره‌های متمایل به جریان خود، رکورددار است، در یادکرد از ریاست محترم قوه قضاییه از تعبیر «حجت الاسلام» استفاده کرده که دوگانه‌گویی و جهتدارنویسی تحریریه آن مطبوعه را نشان می دهد. ۲.استفاده از تعبیر «طلاب افراطی» نشان از غرض ورزی و تعصب و بلکه تخاصم روزنامه جمهوری با روحانیت بیدار و شجاع دارد و قبلا نیز توسط مقام معظم رهبری نسبت به عدم کاربست این ادبیات سخیف که مورد استفاده دشمن است، تذکر و هشدار داده شده بود و لذا اصرار اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان بر نامیدن مخالفان گفتمانی خود، ضمن همصدایی با دشمن، نوعی دهن کجی آشکار به رهبر معظم انقلاب اسلامی است که مستلزم جبران و عذرخواهی عاجل آقای مسیح مهاجری است. ۳.نحو قلمفرسایی ها بیش از هرچیز ماهیت ضدمردمی و سلطان مسلکی طیف فکری آقای مهاجری را نشان می دهد که در هنگام تصدی کرسی های مدیریتی خود را در حصن محافظ و ماشین ضد گلوله و هاله ای از قداست مخفی می سازند و به هیچ کس پاسخگو نیستند و بعد از مدتها اگر کسی از روی ناچاری با مشاهده خلاف کاری ها(به زعم خودش) فریادی برآورد و نقدی بکند، بجای تشکر از او و دعوت از جامعه منتقدان برای شنیدن صدای آنان، تلاش بر امنیتی کردن فضا و بستن دهان منتقدان و شکستن قلم مخالفان خود دارند! ۴. در این یادداشت ادعا شده فرد معترض مانع سخنرانی شده و اخلال ایجاد کرده است! فارغ از هرنگاهی که به اصل کار و نحوه اقدام او داریم از انصاف نمی توان گذشت که اولا اعتراض و درخواست آن طلبه را نمی توان مصداق اخلال نامید چه اینکه در همایش های مشابه در حوزه و دانشگاه بارها و بارها چنین واقع می گردد و اگر همه را مصداق اخلال بدانیم و درخواست برخورد قضایی کنیم، بعید نیست نصف روحانیون خوش اندیشه و شجاع قم لا اقل یکبار گذرشان به دادگاه خواهد افتاد! وانگهی! جناب مسیح مهاجری هنوز که هنوز است از اخلال کنندگان نظم و امنیت کشور در سال ۸۸ تا پای جان حمایت می کند و سران فتنه که دوستان نزدیک ایشانند یک احضاریه دریافت نکرده اند چه رسد به محاکمه! بهتر نیست به جای درخواست محاکمه یک روحانی منتقد، ابتدا محاکمه سران و تهان فتنه را درخواست کند!! قاتلان نظم و امنیت مردم و نظام اولی به محاکمه نیستند؟! از همه اینها که بگذریم بعد از پایان سخنان آن روحانی منتقد، شخص آقای واعظی اگرچه کمی تغیر حالت داده بود اما بدون آنکه به روی خود بیاورد تصریح کرد که از ابتدا قصد سخنرانی نداشته! پس برهم زدن و قطع سخنرانی اصلا موضوع ندارد! حالا تیم آقای مهاجری کاسه داغتر از آش شده اند؟! خوب است ایشان کمی اندیشه کنند بعد دست بر قلم برند. ادامه یادداشت در پیوند ذیل: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1906 @rozaneebefarda
سعه صدر رئیس قوه قضائیه، داد مسیح مهاجری را درآورد! روزنامه جمهوری اسلامی بخاطر انتقاد صریح یک روحانی به احمد واعظی، آقای را محاکمه کرد! [صفحه۲از۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۵. در یادداشت جمهوری آمده «این واقعه بازتاب زیادی در میان فضلا و علمای قم داشت»! گرچه نویسنده محترم در این فراز آرزوهای خود را به قلم آورده و حرجی نیست اما واقعیت آن است که نه در حین اعتراض و نه بعد از آن، حضار که از فضلای قم بودند، اعتراض معتنابهی به روحانی منتقد بیان نکردند بعد از واقعه هم در قم آب از آب تکان نخورد؛ بله در برخی محافل نخبگانی که فارغ از دروغ بافی حامیان جریان نقد شونده، از کیفیت اعتراض اطلاع داشتند، آقای واعظی و دفتر تبلیغات را ملامت کردند که چرا در مدت مدید تصدی کرسی ریاست، زمینه را برای بحث آزاد و چالشی در نقد کارنامه این مجموعه فراهم نکرده که روحانیون راهی جز ابراز در جلسه عمومی (با عوارض احتمالی) باقی نماند. ۶. در این یادداشت به نحوی هنرمندانه تلاش شده به حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب آقای واعظی اشاره شود و بدین وسیله به نوعی امثال ایشان در منطقه ممنوعه نقد قرار دهند! اگر این مناط حاکم باشد چرا طیف فکری و سیاسی جناب مسیح مهاجری رییس جمهوری قانونی و دارای تنفیذ رهبری را نپذیرفتند! چرا به بهانه اندک نقد دولت و برجام در صدا و سیما، رئیس منصوب رهبری معظم را سیبل می کنند؟! وانگهی! چنانکه رهبر معظم بارها فرموده اند، هیچ کسی در حکومت دینی آنچنان مصونیت و حصن حصینی ندارد که بتواند خود را از پاسخ‌گویی در مقابل اشباهاتش، استثنا بداند! ۷. شاید وقت آن رسیده باشد که روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری نیز که بیش از دو دهه در حصر یک جریان خاص است، از چنگال این جریان بیرون بیاید و رنگ و بوی انقلابی بگیرد تا امثال آقای مهاجری و دعایی جرأت نکنند به هر بهانه ای (آنهم بدون شناخت هویت انتقاد کننده و انگیزه او) اینچنین بر جریان انقلابی بتازند و حاکم شدن فضای امنیتی و پلیسی را مطالبه کنند و سعه صدر و اخلاق کریمانه ریاست محترم قوه قضاییه را بهانه‌ای برای استمرار تخریب‌های سریالی خود قرار دهند! @rozaneebefarda
چه کسانی با ادبیات دشمن، انقلابیون را خطاب می‌کنند؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸یک عادتی هم در بعضی پیدا شده است که همین‌طور مدام تکرار میکنند «تندروها، تندروها»؛ خب بله، تندرَوی و کندرَوی -طرف افراط و تفریط- هر دو بد است، این معلوم است امّا [اینکه] تندروی چیست، کندروی چیست، خطّ میانه کدام است، چیزهای خیلی واضح و روشنی نیست، جزو مسائل بیّن نیست، تبیین لازم دارد. 🔸چون برای ما خیلی زیاد خبر می‌آید؛ این روزنامه‌ها و مطبوعات گوناگون را هم آدم نگاه میکند، من میفهمم که بعضی وقتی میگویند ، جریان و مؤمن مورد نظرشان است؛ نه، جریان مؤمن را، جریان انقلابی را، به ؛ اینها همان کسانی هستند که با همه‌ی وجود، با همه‌ی اخلاص در میدان حاضرند، آنجایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هویّت ملّی لازم باشد، مسئله‌ی جان دادن و خون دادن مطرح باشد، همینها هستند که به میدان می‌آیند. 🔸به صِرف اینکه یک جایی یک قضیّه‌ای واقع بشود که مورد قبول و تأیید نباشد، فوراً پای حزب‌اللّهی‌ها را [وسط] بکشند. (۱۳۹۴/۱۰/۳۰) @rozaneebefarda
مهره رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در قم، اینبار در نقش وکیل مدافع آقای ظهور کرد! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹گماشته قوچانی در قم که بنا به منافع موسمی، هربار خود را سخنگوی یک شخصیت سیاسی یا مذهبی با گرایشات مختلف جا می زند، اینبار بعد از ناکام ماندن پروژه مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری و عدم استقبال حوزویان از انعکاس آن، خود به صحنه آمده و در پوشش خیرخواه و مدافع منافع ملی و دلسوز منصوبان رهبری، به بازسازی وجهه خود دست زده است! گرچه جناب آقای واعظی همزمان با ریاست دفتر تبلیغات، مدتها بدون پوشش رسانه‌ای در یکی از پستهای کلیدی قوه قضاییه در دوره ریاست جناب آقای ، مشغول بوده و هنوز هم ارتباطاتی وثیق با استاد و رئیس پیشین خود دارد اما نمی توان حمایت پادوهای رسانه‌ای اصلاح‌طلب طرفدار ۸۸ از او را با اطلاع قبلی ایشان محاسبه کرد. با این حساب دلسوزنمایان در پی کدام منافع موسمی باندی و سیاسی دست به شانتاژ زده اند؟! به نظر می رسد یادداشت تخریبگرانه و تحریک آمیز روزنامه جمهوری که مثلث ورعی، سروش محلاتی و ضیاء مرتضوی، خروجی صفحه حوزه همین جریده اند، کلید فتنه رسانه‌ای جدید بود که بعد از بمباران ارکان نظام(شورای نگهبان و مجمع تشخیص) در دوهفته گذشته، اینبار آتش اختلاف را در دامن قوه قضاییه بکشانند! یادداشت تحریک آمیز و تخریبگرانه روزنامه جمهوری در اندک زمانی در خبرگزاری ، رسانه نزدیک به بازنشر شد و زمینه ساز هجمه ای تازه علیه مسؤلین خدوم و جریان انقلابی گردید! حالا به فاصله چند ساعت نگذشته از انتشار این یادداشت، خبرنگار بدسابقه همکار خبرآنلاین، در یادداشتی جدید، ابعاد تازه‌ای از جنگ روانی جدید علیه انقلاب اسلامی را رو کرده است! رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشبینی حوادث این ایام، در دیدار اخیر با هیئت دولت، آنان را از منع نمود اما انگار پادوهای رسانه‌ای دولت با اطلاع یا به صورت خودجوش تصمیم به حاشیه‌پردازی حداکثری دارند تا دو سال آتی، دولت از مسؤلیت اصلی خود برکنار بماند! یادداشت اخیر فرد مزبور یک فرار به جلو است برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت پاسخگویی در مقابل تنش آفرینی های پرشمارش در سال‌های اخیر که البته او خود بهتر می داند که همین اقدام او نیز بار تازه‌ای بر دوش او و اربابان سیاسی‌اش خواهد گذاشت؛ اگر قبول ندارند، خب در آینده نه چندان دور همه چیز روشن خواهد شد! @rozaneebefarda
💥پست معنادار صفحه اختصاصی یکی از مراجع تقلید قم در تأیید اصل حوزوی #فرار_از_مرجعیت توسط بزرگان تشیع! #نه_به_مرجع_سازی #حوزه_سکولار #نه_به_مراجع_خودخوانده @rozaneebefarda
فرافکنی به سبک شخص اول جریان موسوم به ! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸فرد اصلی جریان در سخنان خود در جمع هوادارانش در تاریخ ۴/۶/۹۸ با گریز نابجا به تاریخ معاصر، تلاش کرد اذهان را از پرسشگری پیرامون رابطه جریان متبوعش با دور سازد! 🔻ایشان گفته است: 🔸مرحوم میرزای شیرازی واقعه ای کم نظیر را در تاریخ رقم زد و استعمار انگلستان را در قضیه تحریم تنباکو شکست داد. با این حال ایشان را به دولت انگلیس نسبت دادند و همین ماجرا برای میرزا محمد تقی شیرازی نیز رخ داد. 🔶حاشیه اولا آیات عظام میرزای شیرازی بزرگ به مبارزه با استعمار شناخته شده و کارنامه روشنی در این راه دارند که نقطه اوج آن در رخ نمود. ثانیا میرزای دوم هم سوابق ضداستعماری روشن برخوردار است که در ادامه مرور بخشی از کارنامه درخشان ایشان اثبات مدعا خواهد نمود. میرازی دوم طی فتوایی در ۹ جمادی الثانی ۱۳۳۸قاول مارس ۱۹۲۰ استخدام در اداره قیومت انگلیس را برای مسلمانان تحریم کرد و به دنبال آن تعداد زیادی از کارکنان آنجا استعفا دادند و این روند به مرور زمان افزایش یافت. اندکی پیش از آن به درخواست میرزا در اواخر جمادی الاخر ۱۳۳۸ق نشستی محرمانه در شهر نجف با حضور شمار زیادی از علما و رؤسای عشایر و رهبران فرات میانه تشکیل شد که طی آن قرار شد، حمله‌ای سراسر توسط نیروهای مردمی بر ضد اشغالگران انگلیسی آغاز شود. در ۱۵ شعبان ۱۳۳۸ برابر با ۳ مه۱۹۲۰ اجتماع بسیار محرمانه‌ای در منزل میرزای شیرازی به ریاست وی تشکیل شد. اجتماع کنندگان بعد از بحث و گفتگوی فراوان در مورد اتخاذ یک طرح و خط مشی ثابت و فراهم نمودن شرایط انقلاب فراگیر علیه انگلیس، تصمیم گرفتند و در پایان با حضور میرزا، به قرآن کریم سوگند یاد کردند که آماده پاسخگویی به ندای دین و میهن خود و اطاعت از رهنمودهای رهبرشان باشند. به دنبال پاره‌ای تحرکات انقلابیون مسلمان در بغداد، «بالفور» حاکم انگلیسی آن شهر چند تن از رهبران مهم این جنبش را احضار کرد و به شدت مورد توبیخ و تهدید قرار داد. جعفر ابوالتمن، از رهبران مزبور نامه‌ای به میرزای شیرازی نوشت و از او یاری طلبید. فتوای تاریخی میرزای دوم علیه انگلستان در ماجرای استقلال عراق، عمق شهامت و پایمردی و استکبارستیزی آن مجتهد مجاهد را نشان می دهد که فرموده: «مطالبة حقوق بر عراقیان واجب است و بر آنان واجب است در ضمن درخواست‌های خویش رعایت آرامش و امنیت را بنمایند و در صورتی که انگلستان از پذیرش درخواست‌هایشان خودداری ورزد، جایز است به قوه دفاعی متوسل شوند»(نقباء البشر، ج۱، ص۲۶۳) 🔸جهت اطلاع شخصیت مزبور باید عرض شود که نظر به سوابق سیاسی و مبارزاتی روشن آیات عظام سید محمدحسن و میراز محمدتقی شیرازی، احدی از انسانهای شریف و غیروابسته به انگلیسی بودن ایشان سخن به میان نیاورده اند! مگر آنکه جناب ایشان (آب بسا از روی بی اطلاعی) فی المجلس بخواهند چنین وصله ناجور را به دامن پاک آن رادمردان الهی بچسبانند! امروز جریان متبوع ایشان کارنامه روشنی در مقابله با حکومت دینی و ولایت فقیه(مانند اهانت صریح فرزند تشیع لندنی به رهبری عزیز) دارند که همین موجب شده استعمارگران انگلیسی و آمریکایی صراحتا از آنان بعنوان عمق راهبردی خود در دل تشیع یاد کنند! اگر امروز از تشیع لندنی سخن به میان می آید شواهد و قرائن ارتباط وثیق و عدم هیچ کارنامه مبارزاتی علیه استعمار، پشتوانه آن است! @rozaneebefarda
حلول ماه عزای آقای دوعالم دردانه فاطمه زهرا(س) جگرگوشه مولا(ع) سید و سرور شهدا حضرت اباعبدالله علیه السلام محضر همه مخاطبان ارجمند تسلیت عرض می گردد. باشد که گوشه ای از سفره کرامتش در دو دنیا نصیب مان گردد. @rozaneebefarda