💥کمپینی برای بازنگری در برنامه های #صدا_و_سیما
مشکلات صداوسیما و ارائه راهکار های پیشنهادی
برای رسیدگی به این مشکلات از کمپین زیر حمایت بفرمائید
https://www.farsnews.ir/my/c/40633
#بی_تفاوت_نباشیم
@rozaneebefarda
روزنه
بازخوانی هشدار و پیش بینی #روزنه پیرامون اقدامات #نفوذیها در #مجلس_انقلابی 🔷پیشتر (۱۲ اردیبهشت ۹۹)
💥تذکر یک فعال رسانه ای به رئیس مجلس/ حلقه رسانه ای بسته، گره گشای کار فروبسته مجلس نیست!
اگر به فکر نباشید، همه چیز از دست می رود....
@rozaneebefarda
روزنه
عقل عرفی از سروش تا #مهدی_نصیری! جعفر بحرینی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸روشنفکران دینی بعد از
💥بازنشر یادداشت روزنه با عنوان «عقل عرفی؛ از سروش تا #مهدی_نصیری» در #خبرگزاری_رسا
▫️متن یادداشت:👇
https://rasanews.ir/fa/news/664340/
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حاشیه بر حاشیه!
مروری بر مواضع فکری/سیاسی آقای شریف لکزایی
[ص 1 از 3]
💥حاشیه های حوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️در پی حاشیه نگاری کانال حوزوی روزنه بر توییت آقای #شریف_لکزایی پیرامون #مناظره_جنجالی_زاویه با موضوع #حجاب_اجباری(https://eitaa.com/rozaneebefarda/4955 )، وی در تاریخ 30شهریور جوابیهای در کانال خود منتشر کرد و پس از تردید در اصلاح طلبی خود با این جمله که:
«گمان نمی کردم اصلاح طلب باشم!»، ضمن استفاده از تعابیر نامناسب در مورد هیئت تحریریه روزنه(که البته در جای خود قابل پیگیری است)، کلامش را با #تهدید به #شکایت پایان برد!
در هر صورت فضای به وجود آمده فرصت بسیار مناسبی است برای بازخوانی بخشی از سوابق و مواضع ایشان تا زمینه برای قضاوت فرهیختگان فراهم گردد.
▪️اما پیش از ورود به موضوع اصلی، توجه به این نکته حائز اهمیت است که نامبرده که از #اعتدال و #رواداری دم می زند و مدعی فهم و تفسیر سلوک سیاسی امثال #آقا_سیدموسی_صدر است، از چه رو نتوانسته اند، یک حاشیه نگاری ساده را که نویسنده اش ایشان را بنا به دلائلی(که نمونه ای از آن خواهد آمد) اصلاح طلب می داند، تحمل کند و به جای توضیح و تذکر و جوابیه محترمانه و نرم، راه تندگویی و اتهام زنی بدون دلیل و تهدید را برگزیده است؟!
آیا معنای تحمل قول مخالف و سعه صدر و رواداری و این قبیل مفاهیم خوش نما، در چنین برخوردهایی تجلی می یابد؟!
نکته دیگر آنکه، قضاوت پیرامون سیره و اندیشه سیاسی افراد، بر اساس بروندادهای آنان انجام می گیرد و لزوماً اینطور نیست که سوژه های مطالعاتی از نتیجه بررسی ها راضی باشند! این طبیعی است که نارضایتی کیس های مورد بررسی، لزوما توسط محققان محل نظر قرار نمی گیرد و البته این رویه در میان کسانی که با جناب لک زایی قرابت فکری و سیاسی دارند، امری رایج و عادی است. چه اینکه بعد از داغ شدن موضوع آقای #پناهیان، سایت اعتدالگرای #انتخاب (که از قضا خاستگاهش همین #دفتر_تبلیغات بوده)، سخنان رادیکال ده سال قبل جناب #جعفریان علیه آقای پناهیان را تیتر کرد؛ سخنانی که خالی از تحقیر و تصغیر و نسبت های خلاف شأن طلبگی نبود. دیدیم که آب از آب تکان نخورد! از آن گذشته، همین چند روز پیش جناب #جعفریان هنگامی که در یادداشت خود از #مهدی_نصیری به عنوان #اخباری یاد کرد، بلافاصله چنین نوشت که:
«[مهدی نصیری] یک شیعه اخباری عاقل است که ممکن است از این عنوان چندان #خشنود_نباشد، اما #ما_حق_داریم #برداشت_خودمان_را_داشته_باشیم.»
صدالبته تحریریه روزنه از اظهار برائت افراد از اصلاحات(با آن سابقه سیاه سیاسی) بسیار خشنود است و حتما از این جهت اقدام جناب لک زایی در اظهار برائت هرچند فی الجمله از اصلاح طلبان را شایسته قدردانی می داند.
البته نباید از نظر دور داشت که اطلاق عناوینی چون #اصلاح_طلب و #اعتدالی و... به افراد و جریان ها و مجموعه های مختلف، فاقد ملاک و شاخصه های غیرقابل صحت سنجی نیست. بدین معنا که می توان بررسی کرد که چرا و با کدامین مستمسک، یک فرد یا جریان را اصلاح طلب یا اعتدالی می نامند و طبعا در تطبیق شاخصه ها بر مصادیق هم، همیشه امکان مناقشه و تغییر نگرش وجود دارد.
ناگفته پیداست که به دلیل فقدان نظام معنایی و سازواره حزبی شفاف در فضای سیاسی کشور، تشخیص و تبرئه افراد از این عناوین، آسان نیست اما حتماً ممکن است.
🔲بعد از توضیحات پیشین، در ادامه به مرور برخی مواضع سیاسی جناب لک زایی می پردازیم تا خوانندگان محترم روزنه پیرامون قرابت فکری/گفتمانی ایشان به جریان اصلاحات و اعتدال(که می توان از آنان به عنوان #برجامیان یاد کرد) به قضاوت بنشیند:
◽️جناب آقای شریف لکزایی(متولد 1352)، بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در زابل، از مهر 1368 وارد حوزه علمیه قم شد اما معلوم نیست تا چه حد برای تمحض در علوم حوزوی زمان صرف نموده و به گزارش تارنمای رسمی صدا و سیمای زاهدان با اتمام مقطع دبیرستان، تحصیلات دانشگاهیاش را آغاز کرده است. در این یادداشت اجمالا برخی شاخصههای فکری و سیاسی وی را در چند برش ارائه خواهیم کرد:
◽️ارائه تصویری سیاه از ملت ایران و جمهوری اسلامی
🔻القای علائق سیاسی و فکری بر آثار و سیره برخی بزرگان، که در قید حیات نیستند و توان دفاع از خود در برابر تحریفات را ندارند، یکی از امور غیرقابل قبول در عرصه مکتوبات سیاسی است لذا در مواردی افراد منویات و افکار شخصی یا برداشت های غیردقیق خود را از زبان دیگران بیان می کنند و بدین وسیله نواعا از پذیرش مسئولیت اجتماعی آن شانه خالی میکنند.
@rozaneebefarda
حاشیه بر حاشیه!
مروری بر مواضع فکری/سیاسی آقای شریف لکزایی
[ص 2 از 3]
🔻جناب آقای شریف لکزایی در یادداشت 5تیر1386 در سخنانی که مشابه آن در برخی رسانه های مخالف دیده می شود، نه تنها شعار #آزادی را در جمهوری اسلامی تحققنیافته تلقی میکند بلکه ادعا میکند که حتی ساز و کار آن نیز فراهم نشده است و شوربختانه تمام این مضامین را از زبان #شهید_بهشتی (که 26سال پیش از این یادداشت عروج کرده اند) بیان میکند:
« آیت الله بهشتی با این پرسش مواجه است که آیا شعارهایی که در قبل انقلاب و یا در اوج انقلاب مطرح شده، در انقلاب اسلامی محقق شده است یا خیر. پاسخ ایشان این است که خیر.
آزادی های مورد نظر که مطرح شده و شعارشان داده شده است تحقق نیافته؛ زیرا سازوکارهای لازم برای آن فراهم نیامده است.»
او در ادامه این یادداشت پا را فراتر میگذارد و با کاربست عباراتی نامناسب، ملت ایران اسلامی اینچنین قضاوت می کند:
«روشن است که #ذهنیت #غالب_ما_ایرانیان، #استبدادزده است و ذهنیت استبداد زده، خود به خود، در هر نظام سیاسی، #استبداد را #بازتولید می کند.»
اکنون ایشان خوب است توضیح دهند که بین این سخنان او با آنچه در رسانه های اصلاح طلب پیرامون جمهوری اسلامی و مردم ایران می نویسند،چه تفاوتی وجود دارد؟ مردم انقلابی و مبارز ایران که به رهبری امام عزیز، سلطنت 2500 ساله را برانداخته و نظام دینی با محوریت ولی فقیه جامع الشرایط تاسیس کرده اند، اغلب شان استبدادزده اند و در فکر بازتولید استبداد اند؟! یاللعجب از این قضاوتها!
◽️ #اغتشاشگران_آبانماه درادبیات لک زایی
🔻اغتشاشات آبان 98 که به دلیل بیتدبیری محض دولت محبوب جناب شریف لکزایی و اعتدالیون و اصلاحطلبان به وجود آمده بود، خسارتهای مادی و معنوی زیادی در پی داشت.
در آن روزها دشمنان و بیگانگان، نظام اسلامی را به نشنیدن صدای مخالف و برخورد خشونتآمیز با مخالفان متهم میکردند و سازمان آدمکش منافقین نیز با تیتر «سی و دومین روز قیام سراسری» تلاش میکرد در آتش فتنه به وجود آمده بدمد. در این شرایط جناب لکزایی در گفت و گو با ایکنا یکباره به حامی مخالفان حکومت و مخالف خشونت تبدیل میشود:
🔸«در طول تاریخ ثابت شده #نگاه_خشونتآمیز_با_مخالفان و محروم کردن آنها از #حقوق_طبیعی_شان هیچوقت مؤثر نبوده است. در دنیای معاصر #پذیرفتنی_نیست که کسی که مخالف و منتقد وضعیت و حکومتی است با #برخورد_خشونتآمیز مواجه شود.»
وی در ادامه بر ایجاد احزاب رسمی مخالفان نظام (شاید به عنوان یک راه حل سیاسی!) تاکید می کند:
«کسی که مخالف سیاسی است باید بتواند در قالب یک حزب قانونی عمل کند.»(ایکنا 25آذر98)
◽️فشار به حوزه علمیه و بازتولید ادبیات #نشست_اساتید
🔻یکی از حربههای دولت تدبیر و امید برای انتقامگیری از حوزه علمیه قم و به صورت خاص، #حوزه_انقلابی، بازجویی و یقهگیری بابت چند قران بودجه محدود حوزه علمیه است. حتما هجمههای #حسام_آشنا و اصحابش به حوزه را خاطرتان هست!
شریف لکزایی نیز پس از ماجرای «کشتی مطلا» و بازتاب گسترده آن، فرصت را مغتنم شمرد و لباس شفافیتطلبی و مطالبهگری به تن پوشید و گفت:
▪️«امروز وضعیت و میزان بودجههای نهادهای مذهبی و دینی، نوع مصارف آنها و خروجی این نهادها زیر #تیغ_تقد و سؤال افکار عمومی است و لازم است آن پاسخگویی و #شفافسازی مطلوب اتفاق بیفتد. »(ایکنا 1بهمن96)
و در ادامه تیغ خود را به صورت واضح برکشید و گفت:
«مؤسسهای دینی که بودجه دریافت میکند خودش باید مسئول و پاسخگو باشد و حوزه نمیتواند از طرف آن پاسخ دهد. حوزه علمیه بهتر است #پاسخگوی همان بودجهای باشد که دریافت میکند.»(همان)
البته او در بخشی از سخنانش به رپرتاژ (عمدی یا ناخواسته) شعار انحرافی #نشست_اساتید پرداخت و گفت:
«البته برخی از بزرگان معتقدند که حوزه علمیه نباید هیچ بودجه دولتی دریافت کند.»(پیشین)
◾️عجیب و جالب آنکه با گذشت سه سال از این سخنان، آیا مدیران بالادستی و همکاران جنابعالی نسبت به هزینه بودجه پُر و پیمان #دفتر_تبلیغات شفافسازی نمودهاند؟
آیا به سخن «برخی از بزرگان» عمل کرده و تمهیدی برای استقلال دفتر از دولت اندیشیدهاند یا این قبیل ایده پردازی ها فقط برای مصرف رسانه ای و خدای ناکرده همدستی در اعمال فشار به بدنه مدیریتی حوزه است؟
ورای مسئله دفتر تبلیغات و پولهای هزینه شده، آیا ایشان حاضرند نسبت به پولی که از بیتالمال برای سفر ایشان به #سوئد و #نروژ (به نمایندگی «پگاه حوزه») در خرداد1388 خرج شد، شفافسازی کنند و فراتر از یک سفرنامه معمولی، کارکردهای عینی آن را تشریح کنند؟ حقیقتا آن سفر چه دستاوردی برای نشریهای به اسم «پگاه حوزه» داشت؟ امروز این نشریه کجاست و چه مخاطبی دارد؟
@rozaneebefarda
حاشیه بر حاشیه!
مروری بر مواضع فکری/سیاسی آقای شریف لکزایی
[ص 3 از 3]
◽️ارائه تفسیرهای متشابه از اندیشه امام خمینی(قدس سره الشریف)
🔻شاید کمتر کسی بتواند انکار کند که شاخصه اسلام «عبودیت» و «بندگی محض در برابر پروردگار متعال» است. البته اختیار و حق انتخاب نیز یکی از ویژگیهای انسانی است اما «بندگی خالصانه» از اساسیترین ارزشهای انسانی در آموزه های اسلام ناب است چنانکه بزرگان در تعلیل تقدم «عبودیت» بر «رسالت» در هنگام شهادات صلاة، اهمیت بندگی در برابر سایر ویژگیها را برشمردهاند.
با این وجود از دوران اصلاحات به بعد، تفسیرهای ناروا از مفهوم آزادی خواهی(به تبع روشنفکران صدر مشروطه)، در رسانه های ایران باب شد و آزادی خواهان نه تنها به تقابل سازی بین دین خواهی و آزادی خواهی پرداختند که دامنه آزادی را تا «راهپیمایی علیه خدا» نیز پیش بردند! حال جناب لکزایی سالها بعد از فراموشی این نوع نگاه، با کاربست ادبیاتی متشابه، ادعا می کند امام خمینی طرفدار #_آزادی_مطلق بوده است! این اطلاق در مقابل کدام قیود است و آیا شامل قیدهای مذهبی و معنوی هم هست یا نه؟ اگر شامل نیست، دیگر تعبیر آزادی مطلق بر آن روا نیست، هست؟! وی با تاکید بر این نکته که «به باور امام بنیاد و اساس اسلام بر آزادی استوار شده است» معتقد است امام خمینی آزادی را روشی برای رسیدن به سعادت میداند و در ادامه مدعی می شود امام در این راستا قائل به آزادی مطلق بودهاند:
▪️« در آرای امام خمینی، آزادی روشی است برای دستیابی به هدفی دیگر که همانا رسیدن به کمال و سعادت و قرب الاهی است. از این رو است که امام خمینی برای دستیابی به این هدف متعالی، #آزادی_را_مطلق_دانسته_است. انسان با آزادی مطلق در راه رشد استعدادهای متعالی تلاش میورزد و سعی میکند به قلههای تعالی و کمال دست یابد. » (خبرگزاری مهر/ 13خرداد1399)
ایشان توضیح نداده است چگونه میتوان آزادی را برای سعادت خواست و از طرف دیگر آن را مطلق دانست؟ آیا از دیدگاه جناب لکزایی آزادی مطلق انسان را به سعادت میرساند؟
◽️حمایت صریح از مشی #اعتدال
🔻جناب آقای لکزایی گرچه در جوابیه کوتاه و تندش تلاش میکند خود را چهرهای غیرحزبی و غیرهمسو با اصلاحطلبان نشان دهد اما ظاهرا حمایتهای خود از #خرده_جریان_اعتدال را فراموش کرده است.
وی در ابتدای مسیر دولت به اصطلاح «تدبیر و امید» تصریح کرد:
▪️« افراط و تفريطی كه در سه دوره گذشته رياست جمهوری وجود داشت، در اين زمينه مؤثر بوده است و اكنون كه بحث اعتدال مطرح شده، مورد اسقبال مردم قرار گرفته است؛ بايد اذعان كرد كه در يك نگاه كلی در چندين سال گذشته نگاه اعتدالی كمتری در دولتها وجود داشته است.»(ایکنا/12شهریور1392)
وی پس از برجسته کردن کلیدواژه «اعتدال» به عنوان گفتمان دولت حسن روحانی، پرچم تعامل با جهان را بلند کرده میگوید:
▪️« بايد #تعامل_با_دنيا جای #تقابل را بگيرد، البته اين تعامل به معنای دست برداشتن از اصول نيست، كسی كه اعتدال را رعايت میكند به اصول نيز توجه بيشتری دارد، كسی كه افراط و تفريط میكند بخشی از اين اصول را نيز از دست داده است.»(ایکنا/12شهریور1392)
تریبوندارانی که به اسم اعتدال دولت کذایی را به مردم تحمیل کردند و در ستایش آن قافیه ها ساختند، امروز ثمره اعتدال ادعاییشان را مردم چشیده اند.
هرچند بخش قابل توجهی از این طایفه با درآمدهای میلیونی ماهانه(به واسطه هیئت علمی در مراکز همسو و مسئولیت ها و پروژه های مختلف) درد چندانی را در این روزها متحمل نمیشوند.
🔳بازخوانی مواضع سیاسی جناب شریف لکزایی و برخی دیگر از همفکران او و به طور مرور کارنامه و عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی(که صدالبته کارهای قابل تقدیر و نیروهای شایسته انقلابی کم ندارد)، در این مختصر نمی گنجد.
ایشان به جای پرخاش و کاربست تعابیر اهانت آمیز نسبت به طلاب و فضلای انقلابی که به لطف خدا با تقید به اصالت های طلبگی، به هیچ نهاد و مرکزی متصل نیستند و از حمایت و رانت دولتی نیز برخوردار نیستند، بهتر است پاسخگوی عملکرد چندین ساله خود در برخی نهادهای بودجهبگیر از بیتالمال (که در کنار حمایت های حاکمیتی، سالانه بودجه زیادی از #دولت دریافت می کنند) باشند. و ضمناً اگر حقیقتاً با اصلاح طلبان و خرده جریان اعتدال و استاد مشاور پایان نامه شان جناب #فیرحی، قرابت فکری و سیاسی ندارند، صریحاً شفاف سازی کنند و با صدای رسا بگویند تا موضوع بر همگان روشن شود و سوء تفاهم ها برطرف شود.
این یادداشت را با ذکر صلواتی بر امام و شهیدان و از جمله حاج حبیب عزیز به پایان می بریم.
انشاءالله خداوند همه ما را هدایت و عاقبت به خیر کند.
#حجاب
#زاویه
#شبکه_چهار
#معینی_پور
#دفتر_تبلیغات
#مهدی_نصیری
@rozaneebefarda
تیپ سیاسی #اعتدالی_ها در قاب تصویر
اگر می خواهید تیپ یک کارگزار سیاسی اعتدالی را در قالب تصویر ببینید، قسمت 14 #سریال_آقازاده(سکانس مصاحبه تلویزیونی آقای وزیر) را از دست ندهید!
#خرده_جریان_اعتدال
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#کارگزاران_غیرانقلابی
@rozaneebefarda
واگذاری پروژه براندازی به عناصر داخلی
نگاهی نو به ماجرای #مناظره_جنجالی #شبکه_چهار پیرامون #حجاب
#بازنشر/ قابل تامل||علی ثقفی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️کسانی که بازتاب رسانه ای خارجی را در خصوص مناظره حجاب شبکه چهار رصد کردند، دیدند آنچه در اذهان نشست، اعلام یک آمار از یک دستگاه دولتی از سویی یک فرد وابسته به نظام در رسانه رسمی نظام بود. بدین مضمون که اکثر مردم ایران خواهان حجاب اختیاری هستند.
◽️کسانی که از ضرورت این مناظره همچنان دفاع می کنند، به موضع کسی مثل مسیح علینژاد در مخالفت با این مناظره استناد میکنند و سرخوشانه اعلام میکنند که ما این ابزار را از دست امثال مسیح علینژاد بیرون آوردیم.
◽️قبل از این در مواردی ضد انقلاب اعلام کرده بود که آزادی حجاب قدم اول برای گامهای بعدی است و معلوم است هدف غایی ضد انقلاب از طراحی این گام ها چیست...
◽️یادمان است در ماجرای فتنه ۸۸ یک شعار از سوی ضد انقلاب با برآورد اشتباهی که از صحنه داشتند، آنها را لو داد. آنها گفتند انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است.
◽️ای کاش طرفداران مناظره توجه میکردند که حجاب اختیاری بهانه است و اصل نظام نشانه است.
◽️ کاش آنها به جای اینکه وقتشان را صرف این کنند که حجاب الزامی درست است یا حجاب اختیاری، دست دشمن را برای مردم رو می کردند.
◽️امید دانا که مانند علی علیزاده مدتی با طرفداری از نظام برای خود در میان نیروهای کمتوجه انقلاب جایی باز کردهاست، با خوشحالی زیاد و تعریف فراوان از طرفدار حجاب اختیاری در این مناظره با تعابیری بسیار تند اپوزیسیون ضد انقلاب را سرزنش می کند که شما چرا با این مناظره مخالف هستید. او میگوید تغییر یک شبه نمی شود. صبر کنید، به تدریج این اتفاق خواهد افتاد. او سپس به روند تغییر الگوی حجاب از دهه ۶۰ تاکنون اشاره می کند و می گوید در نظام جمهوری اسلامی افراد عاقلی مانند این فرد طرفدار حجاب اختیاری در این مناظره هستند که خودشان اهداف شما را عاقلانه و به تدریج تامین خواهند کرد.
◽️ #مسئولین_خطاکار_سیما می گویند ما حربه را از دست امثال #مسیح_علینژاد گرفتیم. با این توضیحات واقعیت آن است که شما بخشی از پروژه براندازی را داوطلبانه از ضد انقلاب تحویل گرفتید. آنچه در سیما انجام شد نه یک مناظره آزاد اندیشانه برای روشنگری و پاسخ به شبهات افکار عمومی بلکه واگذاری قطعه ای از پروژه براندازی به سیما بود.
◽️این کار شبیه رفتار هیئت حسن نیت #بازرگان در کردستان بود که برای حل مشکل کردستان، استانداری کردستان را به #ضدانقلاب واگذار کرد.
@almottaqin
#حجاب
#زاویه
#شبکه_چهار
#معینی_پور
#مهدی_نصیری
#اعتدال
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#تهاجم_فرهنگی
@rozaneebefarda
#نصیری و نظریه پردازی بر اساس #عقل_عرفی و #بدعت_گذاری
با استدلال های نصیری، حتی #احکام_عرفی را نیز نمی توان تعطیل کرد، چه رسد احکام شرعی!
[ص 1 از 5]
#بازنشر/ #داوود_مهدوی_زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️در این مناظره آقای مهدی نصیری در مقام مخالف الزام و آقای حسین سوزنچی بهعنوان مدافع الزام حجاب، مباحثی را طرح کردند. نگارنده همان شب طی توئیتی دیدگاه خود را درباره اظهارات آقای نصیری اینچنین بیان کردم:
«امشب، مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زاویه پیرامون الزام حجاب را دیدم. متاسفانه #نصیری کاملا #عرفیگرایانه حرف میزد و صریحا بر #تعطیلی_احکام_اسلام نظر میداد که این حرف #بدعت است. #تقریبا_از_باور_دینی_دست_شسته_است. همچنان #افراطی حرف میزند و در تندروی تغییر نکرده است.»
خوشبختانه این توئیت بازخورد داشت و پاسخهای مهربانانه و نامهربانه، گاه منطقی و اغلب غیرمنطقی توام با #تهدید و #ناسزاهای شبیه موعظه به همراه داشت.
جالب آنکه اکثریت پاسخدهندگان از آقایان بودند و به ندرت، خانمها نظر میدادند.
🔻با وصف این، به نظرم رسید که برخی نکات را با توضیح بیشتر در یادداشتی بیان کنم.
◽️اساس سخن این است که #حکومتهای_قانونمند #مکلف یا #موظف به اجرای قوانین وضع شده از سوی #مراجع_قانونگذار هستند. مرجع قانونگذاری در #حکومتهای_عرفی، پارلمان یا مجلس شورای ملی است و در #حکومت_دینی مانند جمهوری اسلامی ایران، علاوهبر پارلمان، #شریعت_اسلام است. بنابر این، حکمرانی دینی به همان اندازه که موظف به اجرای قوانین وضعی مجلس است، بلکه بیشتر، مکلف به اجرای قوانین شرعیه است. در غیر این صورت، دینی بودن حکمرانی بیمعنا خواهد بود و از آنجا که حکم حجاب که از واجبات مسلم و اجماع نظر فقهای امامیه و اهل سنت است، از احکام اجتماعی و بلکه سیاسی است و حاکم شرع مکلف به اجرای احکام اجتماعی مانند پوشش اسلامی است. البته در نحوه اجرای این حکم، مباحثی وجود دارد که باید در جای خود به آن پرداخت.
▪️ آقای نصیری در این مناظره هیچگونه #دلیل_شرعی بر #عدم_تکلیف_حکمرانی_دینی به الزام پوشش ذکر نکرده است. بلکه در اقامه دلیل بر پایه #عقل_عرفی هم ناکام بود. وی در این مناظره بیشتر بر مناقشات و کاستیهای عملی مجری قانون و شرایط اجتماعی غیرمسلم استناد میکرد، مثل اینکه حکمرانی دینی در ترویج حجاب موفق نبوده است یا الزام حجاب، جامعه را دوقطبی میکند یا در فلان بیمارستان با افراد غیرچادری برخورد خوبی نشده است یا در ترکیه که الزام حجاب نیست، افراد محجبه بیشتر شدهاند (مادربزرگ محجبه، دختر بیحجاب و نوه محجبه) یا نظرسنجیها نشاندهنده کاهش اقبال عمومی به حجاب است یا اینکه حکمرانی مسائل مهمتری مانند فقر را رها کرده و به مساله کماهمیتتر سرگرم شده است. نتیجه کلی که نصیری از این دلایل میگیرد، نفی الزام حجاب است. یعنی حکومت دینی مکلف به الزام واجب شرعی حجاب نیست. همانطور که ملاحظه میکنید، هیچ یک از این گفتهها، #ارزش_علمی برای #اسقاط_حکم_عرفی را هم ندارند تا چه رسد به #حکم_شرعی.
▪️قانون الزام بهطور کلی از قوانین بالادستی است و به خاطر بد عمل کردن کارگزار حکومت، تعطیل بردار نیست. عرف عقلایی میگوید اگر امر دائر بین کنار گذاشتن قانون خوب یا کارگزار بد باشد، مسلما کارگزار بد کنار گذاشته میشود و نه قانون خوب چون قانون به امر واجب تعلق گرفته است و هر واجبی حَسَن است. اگر قانونی موجب تبعیض ناعادلانه میان آحاد جامعه شود، آن قانون مذموم است اما اگر موجب دوقطبی میان قانونگذار و شهروند مخالف قانون شود؛ آن دوقطبی مسموع نیست. مثل دوقطبی پلیس راهنمایی و راننده خاطی که در آن باید جانب کارگزار قانون را گرفت. خطای اساسی دلیل دو قطبیسازی این است که گمان میکند اگر الزام نباشد، دیگر دوقطبیای در کار نخواهد بود درحالی که به یقین چنین نیست. مطلب منقول از جامعه ترکیه از اساس غلط است. نصیری به گفتههای شخصی استناد میکند که معلوم نیست آن شخص کیست و چقدر حرفش درست و مستند است و میتواند در اینجا حجیت داشته باشد.
◽️بهویژه که شواهد و گفتهها، خلاف این مطلب را نشان میدهد. مسلما بسیاری از مسافرتهای تفریحی به سواحل ترکیه برای ملاحظه حجاب زنان آنجا نیست. مضافا اینکه حکمرانی فعلی ترکیه دغدغه اجرای احکام اسلامی را ندارد. چون دولتمردان فعلی ترکیه ماهیت سکولار بودن (غیردینی) حاکمیت که اصل تغییرناپذیر قانون اساسی آنجاست را پذیرفتهاند.
@rozaneebefarda
#نصیری و نظریه پردازی بر اساس #عقل_عرفی و #بدعت_گذاری
داوود مهدوی زادگان
[ص 2 از 5]
◽️اینکه مسائل اقتصادی و فقر مهمتر از حجاب است، ظاهرا سخن درستی است اما نافی اهمیت احکام دیگر نیست و دلیل تعطیلی سایر احکام هم نمیتواند باشد. اینکه چون مسائل مهمتری در کار است پس باید از تمام مسائل با اهمیت کمتر چشم پوشید، سخن بیوجهی است. منشأ خطا در این ادعا، اتمی و پارهپاره دیدن احکام است و این خیال که احکام با یکدیگر هیچ ربط ارگانیکی ندارند. بحث در اینباره مجال وسیعتری میطلبد ولی همین اندازه باید گفت که اجرای حکم حجاب، حتی نقش بسزایی در کاهش فقر و فحشا تواند داشت و عدم اجرای آن موجب تضعیف دیانت و بهتبع آن موجب تضعیف تقیّد - یعنی تضعیف راستی و امانت و صدق و انفاق و ایثار و فداکاری و مجاهدت در سبیلالله و مستضعفین- خواهد بود.
◾️اما اینکه در مقطعی از زمان، نظرسنجیها بیانگر کاهش اقبال مردم به حکم حجاب شده است، دلیل قانعکنندهای برای تعطیل حکم نیست. این وضعیت لزوما بهدلیل خود این حکم نیست و در اثر خوب عمل کردن حکمرانی دینی یا مشاهده نتایج بیحجابی ازسوی مردم دستخوش تغییر تواند شد. همانطور که ملاحظه میکنید، سستی این استدلالها بهقدری است که نمیتوان با استناد به آن، حتی قوانین عرفی را تعطیل کرد تا چه رسد به اینکه بخواهیم حکم خدا را تعطیل کنیم!
◽️حکم شرعی تعطیلبردار نیست. تعطیلی حکم شرع به دو معنا است؛ نخست، تعطیلی تکلیف حکمرانی دینی به الزام است و دوم، تعطیلی حکم واجب شرعی حجاب است. در اینجا، هر دو معنا منظور است. منتها معنای نخست «بالمطابقه» است، چون مستقیما با تکلیف الزام مخالفت میشود، ولی معنای دوم «بالملازمه» است، زیرا لازمه بیتفاوتی حکومت، ترک واجب شرعی حجاب است. البته استدلال به اصل اختیار و انتخاب، موجب تعطیلی بالمطابقه حکم شرع میشود. وقتی امری واجب شده باشد، اختیار ترک آن ممنوع است و معصیت خواهد بود و اگر باور به این اختیار پیدا کند، بهرغم اینکه میداند واجب است، چنین باوری بدعت است. به هر روی، در گفتههای نصیری هر دو معنای تعطیلی حکم شرع وجود داشت، چون هم میگوید حکمرانی دینی مکلف به الزام حجاب نیست. درحالیکه مکلف است، و هم اصل اختیار را در واجب شرعی را دخالت داده است.
◽️اصل «عدم اکراه در دین» که از آیات مختلف قرآن کریم استنباط شده است، در بحث الزام، زیاد استدلال میشود. مباحث زیادی درباره این اصل میتوان پیش کشید که مجال پرداختن به آنها اینجا نیست. همین اندازه عرض میکنیم که این اصل -آنطور که غالبا و بهاشتباه به آن استناد میکنند- اطلاق دارد و هر حکمی را میتواند شامل شود. درنتیجه، با همین اصل میتوان تمامی احکام شرع را تعطیل کرد. کسی میتواند بگوید که تمام شریعت بر من اجبار و اکراه است، پس من ملزم به انجام یا ترک واجبات و محرمات نیستم و بدین ترتیب، با اصلی دینی در نفی دین اقدام کرده است و این خلاف عقلی وشرعی است. ارکان و آموزههای دین نمیتواند دین را به تعلیق درآورد. پس باید حدود و شرایط این اصل را معلوم کرد و سپس در استنباط حکم از آن بهره گرفت. قلمرو این اصل، وضعیتهای غیرعادی و شخصی است و حوزه عمومی یا حیات روزمره را شامل نمیشود. لا اکراه، اصل ثانوی است و نمیتوان در بَدو امر، آن را بهکار بست؛ یعنی فلهای و غیرعلمی نمیتوان از این اصل استفاده کرد. لکن این سخن در فرض آن است که «لا اکراه فیالدین» را اصلی فقاهتی بدانیم. چون یک نظر هم این است که اساسا، لا اکراه فیالدین، اصل کلامی است و در توصیف دین یا احکام شرع استعمال شده است.
🔻یعنی احکام شریعت اسلامی از تمام امکانات شهری مثل آب و برق و تلفن و خدمات شهری استفاده میکند ولی حاضر نیست مالیات پرداخت کند و از قواعد زیستشهری تبعیت کند. در چنین حالتی، او اصل التزام را از کار انداخته است. کار فیلسوف سیاسی از همینجا آغاز میشود و ایده «حکمرانی» بهمثابه «یگانه راهحل» را مطرح میکند. حکمرانی شهروند خاطی را الزام به التزام میکند.
◽️بنابراین، اصل الزام حمایتگر و معاضد یا ضامن اصل التزام است و رابطه تقابلی بینشان برقرار نیست. البته آنارشیستهای علمی بر این باورند که التزام برای اداره اجتماع کفایت میکند و هیچ نیاز یا ضرورتی برای حکمرانی وجود ندارد. لکن آنان هیچ راهکار تضمینی برای اینکه شهروند خاطی را ملتزم به قواعد اجتماعی کنند، ارائه نمیکنند. گفتههای آقای نصیری در این مناظره، آشکارا با همین رویکرد آنارشیستی پیش رفته است. او هیچ تضمینی به جامعه ایرانی نمیدهد که اگر 10درصد عریان فرضی او، 70درصد یا بیشتر شود، چه باید کرد، بلکه میگوید کار حکومت دینی تمام است. حال آنکه در آن صورت کار جامعه ایرانی تمام است. چون عریانخواهی اساسا در ستیز با انسجام اجتماعی عمل میکند و به همین دلیل است که عریانگرایی در غرب هم بهشدت ضابطهمند است.
@rozaneebefarda
#نصیری و نظریه پردازی بر اساس #عقل_عرفی و #بدعت_گذاری
داوود مهدوی زادگان
[ص 3 از 5]
◽️التزام در حکمرانی دینی همانند دیگر حکمرانیها، به همان وجه عملی اکتفا شده است و منوط به التزام عقیدتی یا ایمانی نیست. چنانکه در سیره حکمرانی رسولالله صلیالله علیه وآله اصرار بر التزام ایمانی دیده نمیشود و به همین سبب، حتی با شهروندی منافقین هم-درصورت التزام عملی به احکام حکمرانی اسلامی- مخالفت نورزیدند.
لذا الزامات حکمرانی پیامبر به همین التزام عملی تعلق میگرفت. خصوصا در احکام توصلی که به مانند احکام تعبدی، قصد قربت لازم نیست. مانند حکم حجاب که از احکام توصلی است و در آن صرف التزام عملی شهروندان، کفایت میکند. گرچه جامعه مطلوب دینی، التزام ایمانی علاوهبر التزام عملی است. ولی این امر دشوار و موجب تکلف است و از اختصاصات دوره حکمرانی حضرت حجت(عج) است.
◾️حکمرانی دینی از جهت الزام حکومتی با حکمرانیهای غیردینی یا سکولار تفاوت نظری ندارد. همانطور که در حکومتهای سکولار، امر الزام حکومتی، لازم و ضروری است و برای اعمال آن از همهگونه ابزارهای انسانی و ماشینی و روشهای تشویقی و تنبیهی بهرهبرداری میکنند؛ در حکمرانی اسلامی نیز اصل الزام، مسلم و قطعی است. احکام جزائی اسلام و مواعظ اخلاقی و توبیخهای دینی تماما در جهت اعمال اصل الزام است. بنابراین، الزام حکومتی، از اختصاصات نظام اسلامی نیست و در دیگر حکمرانیها -با هرگونه فلسفه سیاسی که باشند- هم دیده میشود. اما اختلاف حکمرانی اسلامی بر پایه روایت ولایتفقیه با دیگر نظریههای سیاسی-بهویژه حکمرانی سکولار و دنیوی- در مراجع قانونگذاری است. حکمرانیهای سکولار با دینزدایی از سیاست و نفی وحی بهمثابه مرجع تشریع احکام مدنی، مرجع قانونگذاری را محدود به عرف ساختند. در اینگونه حکمرانیها فقط مراجع عرفی مانند مجالس ملی و شوراهای شهری و محلی و اتحادیهها و انجمنهای صنفی و مردمنهاد از جهت قانونگذاری اعتبار دارند و باقی مراجع قانونگذار بهویژه مرجع وحی کنار گذاشته شده است. اما در حکمرانی دینی ولایتفقیه علاوهبر مراجع عرفی، شریعت اسلامی بهعنوان مرجع قانونگذار اعتبار پیدا کرده است. البته رابطه این دو مرجع، طولی است و نه عرضی. به همین دلیل، قوانین عرفی نمیتوانند در تعارض با قوانین شرعی وضع شوند.
🔹براین اساس، اگر قانونی در نظام اسلامی ماخوذ از مرجع وحی باشد؛ نمیتوان بهدلیل عدم توافق اقلیتی از مردم، آن قانون را کنار گذاشت. حکم حجاب واجب شرعی است و مردم ایران با وضع این قانون در مجلس شورای اسلامی مخالفت نکردند و از روی التزام ایمانی و عملی به آن عمل کردند. لذا نمیتوان این حکم شرعی را به صرف مقاومت و مخالفت جماعتی تعطیل کرد مگر اینکه ولیفقیه حکم حکومتی جدید -که نافی اصل حکم شرعی هم نباشد- صادر کند که آنهم مقتفی بهدلیل شرعی و احیانا ناظر به تزاحم احکام خواهد بود و نه منعندی. البته در حکمرانیهای عرفی نیز قانون عقلانی را به صرف مخالفتهای سلیقهای تغییر نمیدهند.
@rozaneebefarda
#نصیری و نظریه پردازی بر اساس #عقل_عرفی و #بدعت_گذاری
داوود مهدوی زادگان
[ص 4 از 5]
#بدعت –بهمعنای ادخال چیزی که در دین نیست یا اخراج و تعطیل کردن امری که در دین است- لزوما بهمعنای کفر نیست. بدعت طیفی از اعمال است که از خبطهای کوچک معصیتآمیز شروع میشود تا به کفر میرسد. در اغلب دینداریها باورهایی وجود دارد که از دین نیست ولی دینی تلقی میشود و یا آنکه دینی است ولی غیردینی تلقی میشود، مانند فریضه حجاب که در نظر برخی دینی نیست و یا باور به اختیاری بودن حجاب دارند، درحالیکه این باور غیردینی است.
◽️اصولا نقدهای دینی که انجام میشود برای معلوم ساختن امور دینی و غیردینی است. تنها برخی دینداران معصوم و مخلص هستند که تماما از کنش بدعت به دور میمانند و سایرین حظی از گفتار و اعمال بدعتآمیز را برده و میبرند. اینگونه بدعتها را میتوان «بدعتهای عرفی» نامید ولی نمیتوان بهسادگی آنها را کفر دانست. در این صورت، باید اغلب مسلمانان را تکفیر کرد. چنانکه جریانهای تکفیری، با رویکرد حداکثری، تمام مسلمانان را بر همین اساس که اهل بدعت هستند، تکفیر میکنند. و حال اینکه چنین رویکردی خود بدعت بزرگی است. قرآن کریم برخی مردم مدینه را که هنوز ایمان در دلهایشان جاری نشده بود ولی دعوی ایمان داشتند، تکفیر نکرده است بلکه میفرماید نگویید ایمان آوردم بلکه بگویید اسلام آوردم: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ»؛ اعراب بادیهنشین گفتند: «ایمان آوردهایم.» بگو: «شما ایمان نیاوردهاید، ولى بگویید اسلام آوردهایم، هنوز ایمان وارد قلوب شما نشده است؛ و اگر از خدا و پیامبرش اطاعتکنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمىکند، خداوند، آمرزنده و مهربان است(حجرات: 14). تکفیرِ سخن بدعتآمیز، شرایطی دارد که ازجمله این شرایط علم به بدعتآمیز بودن سخن و اصرار بر آن است. بنابراین، وقتی گفته میشود فلان سخن بدعتآمیز است؛ نباید چنین برداشت شود که صاحب سخن را #تکفیر کردهایم.
◽️درباره لزوم فرهنگسازی برای اجرای احکام شرعی و عرفی زیاد سخن به میان میآید. لکن اغلب این سخنها هنگام «اجرای حکم شرعی» است. همین که حکمرانی تصمیم جدی به اجرای حکم شرعی یا حتی برخی احکام عرفی میگیرد، بحث لزوم فرهنگسازی از ناحیه جماعتی پیش کشیده میشود و درنتیجه حکمرانی بعضا از تصمیم جدی خود عقبنشینی میکند و بهدنبال آن، بحث فرهنگسازی از ناحیه همان منتقدان-که دستی در فرهنگسازی هم دارند- به فراموشی سپرده میشود. همین امر، این ذهنیت را تقویت میکند که ایده فرهنگسازی صرفا ابزاری برای منفعل ساختن حکمرانی دینی از اجرای احکام شرعی است.
@rozaneebefarda